يكشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۸۰
جاده ها پزشك اورژانس ندارند
007266.jpg
دبير يك كنگره تخصصي پزشكي معتقد است كه كمبود پزشك متخصص اورژانس از مهمترين دلايل بالا بودن آمار مرگ و مير ناشي از تصادفات در كشور است.
كتر علي اصغر شيرازي، دبير نخستين كنگره بين المللي نورواتولوژي، نورواديولوژي و جراحي قاعده جمجمه (كف جمجمه) گفت: بيش از ۷۰ درصد افرادي كه بر اثر تصادفات جاده اي آسيب مي بينند، بر اثر ضربات مغزي و شدت جراحات فوت مي كنند.
به گزارش دبيرخانه كنگره، وي تصريح كرد: بسياري از مراكز درماني كشور كه در مسيرهاي مسافرتي و جاده اي قرار دارند، از وجود متخصص طب اورژانس يا متخصصان مغز و اعصاب برخوردار نيستند.
شيرازي گفت: برخوردار نبودن مسيرهاي مسافرتي و جاده اي از وجود متخصصان گوش و حلق و بيني مقيم باعث مي شود تا بسياري از حوادث جاده اي منجر به بروز معلوليت هاي شنوايي، گفتاري يا حركتي شود.
وي افزود: ضربات ناشي از تصادفات، منجر به آسيب جمجمه و سيستم شنوايي شده كه اين امر سبب نقص و يا افت شنوايي، فلج اعصاب و ساير معلوليت ها مي شود.
شيرازي گفت: در صورتي كه مديريت طب اورژانس، به گونه اي شايسته و در جهت دسترسي به موقع بيماران و مصدومان و نيز سرعت انتقال آسيب ديدگان جاده اي ساماندهي شود، مي توان از بروز ضايعاتي كه سال ها منجر به نقص شنوايي يا بينايي شود، جلوگيري كرد.
به گفته وي، امروزه با تشخيص به موقع بيماري هاي بدخيم قاعده جمجمه (كف جمجمه) و ناهنجاري هاي مادرزادي دستگاه شنوايي، مي توان درصد زيادي از مشكلات افرادي را كه ممكن است در تمام عمر معلول شوند، كاهش داد.

كلاس هاي مجازي
برگزاري ۳ كلاس مجازي در زمان برپايي جشنواره نرم افزارهاي چندرسانه اي، احتمالاً بهترين بهانه براي جذب مخاطبان به اين نمايشگاه است.سومين جشنواره نرم افزارهاي چندرسانه اي از ۲۷ ارديبهشت تا ۲ خردادماه از ساعت ۹ تا ۱۸ در مركز كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برپا مي شود.يكي از برنامه هاي جشنواره امسال تشكيل كارگاه آموزشي با عنوان «كلاس مجازي » است كه با همكاري شركت «انگارنگار» طي ۳ روز و به مدت ۱۵ ساعت برگزار مي شود.درحال حاضر ازبين ۲۰۰ نرم افزار رسيده به كميته بررسي فني نرم افزارهاي چندرسانه اي جهت شركت در جشنواره ،گروه نرم افزارهاي آموزشي بيشترين تعداد را به خود اختصاص داده اند.

نقاط نشاط در بوستان بهاران
با نزديك شدن به فصل تابستان و تعطيلي ها، فرهنگسراي اقوام براي، ايجاد نشاط و پركردن اوقات فراغت اهالي منطقه ميدان بهاران اقدام به برگزاري برنامه هاي نقاط نشاط كرده است.
قرار است اين برنامه با عنوان «صد جايزه، صد برنده» سه شنبه هر هفته براي آقايان در بوستان بهاران و براي خانم ها در فرهنگسراي اقوام برگزار  شود. اگر علاقه داريد كه در اين برنامه شركت كنيد مي توانيد به نشاني ميدان ابوذر- خيابان سجاد جنوبي - ميدان بهاران مراجعه و يا با تلفن هاي ۶۲۳۷۴۷۰ و ۶۲۱۸۵۶۸ تماس بگيريد. به هرحال حضور در اين برنامه براي كساني كه وقت و پول مسافرت را ندارند از هيچ بهتر است.

باغ مجسمه
ديدن مجسمه ها در كنار درخت ها و گل و گياه هم چيز بدي نيست. اتفاقي كه قرار است در پارك ايرانشهر بيفتد. ۲۱ اثر از مجسمه سازان ايراني در اين پارك به نمايش در مي آيد. مجسمه تقديس پرويز تناولي و آثاري از هنرمندان نامداري چون حميد حكيمي، ژوزه طباطبايي، قشقايي و مرحوم مددي از جمله اين مجسمه ها هستند. براي راه اندازي اين باغ مجسمه ۲۵۰ ميليون تومان صرف شده و تعداد مجسمه ها هم قرار است به ۳۰ عدد برسد. نام پارك ايرانشهر هم كه در خيابان كريم خان، خيابان ايرانشهر واقع شده تا يك ماه ديگر به «باغ مجسمه» تغيير نام مي دهد. نصب مجسمه هايي از آثار برجسته هنرمندان معاصر در فضاي سبز پيش از اين به طور محدود در پارك لاله تجربه شده بود.

ورزش كنيد
شما هم جزو آن دسته از آدم هايي هستيد كه سرشان خيلي شلوغ است و مدام گرفتار كارند و به همين دليل نمي توانند درست و حسابي ورزش كنند و به وضع جسماني شان خوب برسند؟ اگر اينطور است شايد برنامه هاي فرهنگسراي انديشه (خيابان شريعتي، پايين تر از پل سيدخندان) به دردتان بخورد.
اين فرهنگسرا براي ارتقاي سلامت جسم و روان، ورزش هاي پرتحرك و پرنشاطي را در اوقات مختلف روز براي علاقه مندان در نظر گرفته است.
رشته هايي مثل بسكتبال، مسابقات ايستگاهي، طناب كشي و بدمينتون بخشي از اين برنامه هاست. كمي جسارت به خرج دهيد، دست همكارانتان را بگيريد و بخشي از روز را ورزش كنيد.

برادر بزرگ مي آيد
بعد از پخش آخرين قسمت از سريال پرطرفدار دوستان(Freinds) از كانال۴   انگلستان بلافاصله سري جديد «برادر بزرگ»(Big Brother) شروع مي شود.
از آنجايي كه سال پيش تعداد بينندگان برنامه برادر بزرگ افت كرده بود حالا انگليسي ها مي خواهند در همان ساعتي نمايش را شروع كنند كه دوستان تمام مي شود. به اين ترتيب تماشاگران كانال ۴ تا چند روز ديگر با راشل، مونيكا، جويي چندلر و بقيه خداحافظي مي كنند تا به تماشاي ساكنان خانه برادربزرگ بنشينند.
اين نمايش تعدادي شركت كننده را نشان مي دهد كه براي مدتي بايد در يك خانه در كنار هم زندگي كنند و زندگي شان به طور مستقيم از تلويزيون پخش مي شود.

ستون شما
جايزه براي قهرمان 
آقاي انصاري از هلند ضمن تماسي اعلام آمادگي كرده اند به هركدام از جوانان ايراني كه در مسابقه جهاني مخترعان برنده شده اند، ۱۰۰ يورو جايزه بدهند. ايشان خوشحال از اينكه اين جوانان توانسته اند نام ايران را سربلند كنند، خواسته اند تماس مستقيمي با اين جوانان داشته باشند تا اين مبلغ را به حساب بانكي آنها بريزند.
- شماره تلفن آقاي انصاري در دفتر روزنامه موجود است.
قسمت هشتصدم 
اين دعواي زنان و مردان هنوز ادامه دارد و يك آقايي نامه مي نويسد جواب نامه خانم قبلي را مي دهد و مطمئناً فردا خانمي نامه مي نويسدجواب آقاي قبلي را بدهد.
آقاي حسن اميني از رشت هم در نامه ۴ صفحه اي و با خط ريزي انتقادات زيادي را به «جامعه نسوان» وارد كرده اند.
-آقايان و خانم هاي عزيز! كارهاي ديگري هم براي انجام دادن هست، تنها خود را به كل كل محدود نكنيد!
بازتاب تام و جري 
خانم لعيا كردي نسبت به نام دادن «گربه ولگرد» به هر گربه اي كه در خيابان آزاد است، اعتراض داشته اند. به گفته ايشان كساني كه در خانه گربه نگه مي دارند، گاهي اوقات آنها را آزاد مي گذارند تا به محيط اطراف بروند. از اين رو علامت مشخصي براي تشخيص گربه با صاحب و بي صاحب وجود ندارد.
اين خواننده همچنين با اعتراض به طرح عقيم كردن گربه ها گفته اند: «در طبيعت نوعي اعتدال برقرار است كه اجازه نمي دهد هيچ موجودي بيش از حد افزايش يابد.»
- ايرانشهر از همه گربه هاي خانگي مستقر در خيابان به خاطر بي احترامي رواشده به آنها عذرخواهي مي كند.
پستخانه مزاحم 
قرارگرفتن پاركينگ پستخانه روبه روي محل زندگي آقاي محمدحسين آقاني در فلكه اول صادقيه، مشكلات زيادي را براي آنها به همراه آورده است: «اگر هنگام ورود و خروج از منزل با ازدحام مردم روبه رو شويد و راه عبور نداشته باشيد چه مي كنيد؟ اگر هيچگاه نتوانيد با ماشين از منزل خارج يا داخل شويد و هميشه جلوي در پاركينگ خانه تان اشغال باشد، چه مي كنيد؟ آيا مي توان با عده اي دلال كه از شب قبل جا رزرو مي كنند و جلوي منزل و پنجره اتاق محل زندگي شما را پاتوق كرده اند، همه روزه و هر ساعت دست به يقه شد و يا چندبار مي شود به پليس ۱۱۰ زنگ زد و استمداد طلبيد؟»
- اميدواريم مشكل آقاي آقاني به زودي حل شود.

صبح تا شب
سينما
آنهايي كه عشق سينماي كلاسيك  اند و به خصوص فيلم هاي دهه پنجاه و شصت را دنبال مي كنند بد نيست امروز سري به تالار ناصرخسرو ساختمان معاونت دانشجويي دانشگاه تهران در خيابان ۱۶ آذر بزنند. ساعت ۱۴ اينجا فيلم مي خواهم زنده بمانم ساخته رابرت وايز به نمايش در مي آيد كه محصول سال ۱۹۵۸ است. سوزان هيوارد نقش اصلي فيلم را - كه دوبله هم هست - به عهده داشته.
كتاب
«اتاقي از آن خود» نام كتابي از ويرجينيا وولف است كه براي اولين بار به فارسي ترجمه شده. اين كتاب مجموعه مقالاتي است كه وولف درباره «زن و داستان» نوشته و در آنها از وضعيت زنان در جامعه ادبي و اصولا اجتماع انگليسي آن دوره دفاع كرده است. شايد به همين دليل است كه بيشتر فمينيست هاي دنيا از اين كتاب الهام گرفته اند. اين كتاب را خانم صفورا نوربخش ترجمه كرده و انتشارات نيلوفر آن را در ۱۶۰ صفحه و به قيمت ۱۴۰۰ تومان منتشر كرده است.
تلويزيون
حالا كه قهرمان هاي ليگ هاي اروپايي مشخص شده اند، شايد ديگر ديدن فوتبال ها آنقدر هم لطفي نداشته باشد، ولي به هر حال تماشاي بازي هاي جذاب سريA هميشه هيجان انگيز است . به هر حال امروز ساعت ۳۰:۱۷ مي توانيد بازي امپولي و اينتر را از شبكه ۳ تماشا كنيد. يك قسمت ديگر از مجموعه سواران كوچك امشب ساعت ۱۹ از شبكه تهران پخش مي شود. مجموعه عكاسخانه را هم مي توانيد ساعت ۴۵:۱۹ از شبكه ۲ ببينيد.«پهلوانان نمي ميرند» سريالي كه حسن فتحي آن را سال ها پيش ساخته همچنان ادامه دارد. اين مجموعه ساعت ۲۱ از شبكه ۲ پخش مي شود نقطه چين را ۳۰:۲۲ دقيقه تماشا كنيد وهلي كوپتر امداد هم ساعت ۲۳ از شبكه تهران پخش مي شود.

تهرانشهر
ايرانشهر
حوادث
خبرسازان
در شهر
سفر و طبيعت
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |