شنبه ۲ خرداد ۱۳۸۳ - شماره ۳۳۸۶
فينال جام حذفي انگليس
آخرين فرصت
منچستر يونايتد- ميلوال
007257.jpg

هنگامي كه آرسن ونگر در آغاز هزاره جديد سخن از «تغيير قدرت» در فوتبال جزيره به ميان آورد و آرسنال را امپراطور جديد فوتبال انگليس خواند، خيلي ها به ديده ترديد به حرفهاي او نگريستند اما حالا، توپچي هاي لندني منچستر را چنان به حقارت كشيده اند كه يونايتد تنها براي فتح جام حذفي انگليس، تقلا مي كند. پس از يك فصل مصيبت بار در ليگ برتر و جام قهرمانان، حالا شياطين سرخ تنها به كسب جام زرين بازيهاي حذفي دل بسته اند و مي خواهند امسال را، با خاطره اي خوش به پايان برسانند. حلاوت اين قهرماني زماني دو چندان مي شود كه دريابيم يونايتد در نيمه نهايي رقابت ها آرسنال را با تك گل پل اسكولز به زانو درآورد تا پس از سال ۱۹۹۹، براي نخستين بار به فتح بازيها نزديك شود.
007260.jpg

الكس فرگوسن در آستانه ديدار برابر ميلوال گفت: «پنج سالي مي شد كه تا اين مرحله پيش نيامده بوديم. برخي اوقات به گونه اي يأس آور از دور بازيها كنار مي رفتيم اما به هر حال، مسابقات حذفي است و اين نتايج لازمه هيجان آن هستند.»
منچستر يونايتد امروز در حالي در ورزشگاه ميلنيوم كاردين با ميلوال رو در رو مي شود كه با ده بار قهرماني، بيش از هر تيم ديگري در جام حذفي به مقام اول رسيده. فرگي افزود: «فصل بدي را پشت سر گذاشته ايم و حالا زمان آن رسيده تا اوضاع مان را بهبود ببخشيم.»
حالا اميدواري هاي فرگي با بازگشت روي كين به تمرينات تيم دو چندان شده. مصدوميت كاپيتان يونايتد سبب شده بود او سه بازي پاياني فصل را از دست بدهد و اكنون مرد ايرلندي بار ديگر به تمرينات من يو بازگشته و آمادگي خود را بازيافته است تا جايي كه همه از ششمين حضور او در فينال جام حذفي اطمينان يافته اند.
شگفتي ساز بزرگ
پيروزي يك بر صفر مقابل ساندرلند باعث شد تا ميلوال، تيمي كه در ميانه هاي جدول دسته اول در كشاكش گريز از سقوط و يافتن راهي به ليگ برتر است، در ديدار نهايي قديمي ترين مسابقات فوتبال دنيا حاضر شود. راهيابي ميلوال به كارديف از آن روي حائز اهميتي كم نظير است كه با وجود حضور منچستر يونايتد در ليگ قهرمانان، ميلوال كوچك به جام يوفاي فصل بعد گام مي گذارد، حاصلي كه باعث شده پيش از برگزاري ديدار نهايي بازيها، ميلوال فاتح راستين آن لقب بگيرد.
به هر روي خيلي از هواداران ميلوال اين امر را درك نمي كنند و آماده مبارزه اي بزرگ مي شوند!
ميلوال آشوب طلب ترين تماشاگران فوتبال در انگليس را دارد و از هم  اكنون مي توان انتظار منازعه اي شديد ميان آنان با پليس كارديف را داشت؛ خصوصاً اينكه با مصدوميت كوين موسكات، كاپيتان تيم، محروميت دني ديچيو، كليدي ترين بازيكنان باشگاه، احتمال شكست آن برابر يونايتد بسيار زياد است و هيچ يك از دلبستگان جنجال پيشينه ميلوال، باخت در چنين مسابقه اي را برنمي تابند.
شايد تنها نقطه اميد باشگاه دسته اولي، بختي است كه به آنان رو كرده. تا سال قبل، تمام مسابقات بزرگي كه در ميلنيوم برگزار مي شد به سود تيمي خاتمه مي يافت كه در رختكن شمالي ورزشگاه اسكان مي يافت. يازده مسابقه اين چنيني باعث شده بود تا بريتانيايي هاي خرافاتي بر سر تصاحب اين رختكن مشاجره كنند تا سرانجام سال گذشته استوك سيتي با برتري در مسابقه پلي آف دسته دوم، اين طلسم را شكست. به هر حال يازده برد گذشته بر اين نتيجه غالب آمده و هنوز اين عقيده رايج است كه تيمي كه در رختكن شمالي مستقر شود- و اين بار ميلوال است- قطعاً پيروز مسابقه خواهد بود.
تيم رويايي جام حذفي
در آستانه برگزاري ديدار نهايي جام حذفي، رأي گيري گسترده اي از هواداران فوتبال سراسر جزيره به عمل آمد تا تيم رويايي اين مسابقات را برگزينند و جاي تعجب نيست وقتي پيشاروي نام مربي اين مجموعه اسم الكس فرگوسن حك شد. روي كين، استيو كاپل - كه در سال ۱۹۷۷ جام را بر فراز دستانش بلند كرد- و اريك كانتونا، مجموعه بازيكنان يونايتدي هستند كه در اين گروه جاي گرفته اند.
آلن هانسن و مارك لاورنسن هم با پيشي گرفتن از گري پاليستروتوني آدامز، نام خود را در تاريخ بازيها نقش زدند.
007263.jpg

رايان گيگز هم با چند رأي اختلاف قافيه را به جان بارتر واگذار كرد و ري كلمنس، دروازه بان سابق تاتنهام و ليورپول هم وراي پيتر اشمايكل و ديويد سيمن ايستاد.
لي ديكسون كه در سالهاي ۱۹۹۳ ، ۱۹۹۸ و ۲۰۰۲، سه بار قهرمان بازيها شده، مي گويد از انتخاب شدن به عنوان يك اسوه، خشنود است: «قدرداني از شما به وسيله تمام فوتبال دوستان سراسر كشور و نه فقط هواداران باشگاه تان، مايه مسرت و افتخار است. هميشه دوست داشتم هواداران من را به عنوان دفاعي مستحكم و قابل اعتماد كه كمتر دروازه خودشان را باز مي كند، بشناسند!»
يان راش هم كه با چهل و چهار گل، بهترين گلزن تاريخ ديدارها است، گفت: «مي توانم بيشتر گلهايي را كه زده ام، به ياد بياورم؛ جام حذفي هميشه براي من جلوه اي ويژه داشته، هميشه در كودكي آرزوي فتح آن را داشتم.»
بازيكنان تيم رويايي: ري كلمنس، لي ديكسون، نايجل وينتر برن، آلن هانسن، مارك لاورنسن، استيو كاپل، جان بارنز، روي كين، پاتريك ويرا، اريك كانتونا، يان راش. مربي: الكس فرگوسن.

سايه روشن ورزش
ژول ريمه تاريخ ساز فوتبال
گروه ورزشي - «ژائو هاولانژ» رئيس  فدراسيون  بين المللي  فوتبال  در سال هاي  ۱۹۷۴ تا۱۹۹۸، يك  بار در پاسخ  به  اين  سئوال  كه  كدام  يك  از روساي  قبلي  فيفا تاريخ ساز بوده اند گفت : قبل  از من  فقط ژول  ريمه  است . جز او واقعا نمي دانم  چه كسي  قابل  ذكر است .
ريمه  كه  از سال  ۱۹۲۱ تا ۵۴ بر فدراسيون  بين المللي  فوتبال  رياست  كرد،جايگاه  والاي  خود در جهان  فوتبال  را به  بزرگترين  ابداع  ذهن  خلاق  خود يعني جام  جهاني  مديون  است .
سايت  اينترنتي  فيفا به  مناسب  فرارسيدن  يكصدمين  سالروز تاسيس  اين فدراسيون  با نوه  بزرگ  او به  نام  «ايوس  ريمه» گفت وگو كرده  است .
ايوس  ريمه  هنگامي كه  در سنين  كودكي  قرارداشت ، پدربزرگ  خود را درقرعه كشي  مسابقات  جام  جهاني  ۱۹۳۸ همراهي  كرد و قرعه ها را از داخل  ظرف  درمي آورد.
وي  در مورد روز ۵ مارس  سال  ۱۹۳۸ يعني  مراسم  قرعه كشي  اين  دوره  ازمسابقات  جام  جهاني  مي گويد:
«همانند بسياري  از بچه هاي  همسن  و سال  خود بسيار خجالتي  بودم  و اصلاً دوست  نداشتم  به  اين  مراسم  بروم . وقتي  كه  به  ورودي  سالن  دي هورلوگ  رسيديم ، از مشاهده  انبوه  مردم  بيشتر دچار وحشت  شدم  و به  محض  اينكه  پدربزرگم  را پشت  ميز ديدم  بدون  اينكه  احدي  را نگاه  كنم ، مستقيم  به  طرف  او رفتم . بعد از آن به  خاطر مي آورم  كه  توپ هاي  قرعه كشي  را بيرون  آوردم  و خبرنگاران مدام  سئوال  مي كردند. چهره  برخي  از مهمانان  از جمله  يك  ايتاليايي  را كه خيلي  هم  دوستش  داشتم ، به  خاطر دارم .
* پرسش: آيا پدربزرگتان  در مورد شغل  خودش  در فيفا هم  با شما صحبتي  كرده بود؟
ريمه : جنگ  جهاني  سالهاي  ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۸ اراده  او را براي  استفاده  ازفوتبال  به  منظور متحد كردن  مردم  قويتر كرده  بود. پدربزرگم  خيلي  كم  ومبهم  در مورد مسابقات  صحبت  مي كرد در حاليكه  به  شدت  در تلاش  بود. از سوي ديگر باشگاههاي  متعددي  كه  او تاسيس  كرده بود، ربط به  فوتبال  نداشتند براي مثال  باشگاه  رد استار به  سه  رشته  شمشيربازي ، دووميداني  و ادبيات مي پرداخت . حقيقت  را بخواهيد پدربزرگم  يك  ورزشكار حرفه اي  نبود! من  دست نوشته هايي  در اختيار دارم  كه  او نوشته  است . در كنگره  آمستردام  سال  ۱۹۲۸او نطق  كاملي  در مورد توازن  قدرت  و پيش بيني هاي  خود در مورد آينده  ايرادكرد. «ژول  ريمه» يك  انسان  بزرگ  بود.او در دوران  جواني  خود فعاليت هاي سياسي  را نيز تجربه  كرده  و به  اعتقاد من  فوتبال  مجراي  ظهور و عملي  شدن ايده هايش  بود. بزرگترين  آرزوي  او اين  بود كه  شاهد برقراري  روابط صلح آميزميان  ملل  مختلف  باشد.
* پرسش: آيا مسابقات  جام  جهاني  موجبات  افتخار و رضايت  خاطر او را فراهم كرد؟
ريمه : قطعا. ولي  ممكن  است  از اين  بابت  كه  فوتبال  حرفه اي  مورد نظر وي به  نوعي  در مسابقات  مدرن  امروزي  حل  شده  و از اهداف  اوليه  خود دور شده است ، قدري  متاسف  باشد. من  مسابقات  جام  جهاني  را از اين  قضيه  مستثني مي دانم  چون  هنوز هم  تيم هاي  شركت كننده  در اين  پيكارها به  پول  و درآمد آن اهميت  نمي دهند و جام  جهاني  روح  خود را حفظ كرده است .
007266.jpg

سقوط امپراتوري مادريدي ها
مريم دري منش: رئال مادريد از ۷۵ سال پيش يعني از بدو شكل گيري ليگ اسپانيا، هرگز چنين فصلي را پشت سر نگذاشته بود. اخراج بكهام در هفته گذشته، شدت عصبانيت بازيكنان اين تيم را نشان داد. ملي پوش انگليسي در دقيقه ۳۶ به دليل اعتراض به تصميم كمك داور مسابقه از زمين اخراج شد و حال بايد روي محروميتي طولاني مدت حساب كند. وي كه پس از يك سال حضور در رئال مادريد، تنها كمي زبان اسپانيولي ياد گرفته است، در ديدار مقابل رئال مورسيا، سعي كرد به اين زبان صحبت كند كه با كارت قرمز داور مواجه شد و پس از آن شروع به فحاشي به داور كرد. داور بازي در گزارش خود اين گونه نوشته است: «بكهام، خط نگهدار را با الفاظي ركيك مورد خطاب قرار داده و از آنجايي كه بقيه آنچه را كه به زبان آورده، به زبان انگليسي بوده، ديگر چيزي از آن را كمك من متوجه نشده است.»
براي مادريدي ها، اخراج بكهام در بعد از ظهر يكشنبه قبل در مورسيا، آغاز يك پايان بود. آنها در برابر تيم ته جدولي كه سقوطش به دسته دوم از هفته ها پيش محرز شده بود، نتيجه را ۲ بر ۱ واگذار نمودند. هرگز چنين نتايجي در طول ۱۰۲ سال تاريخ باشگاه سابقه نداشته است. رئال يك هفته مانده به پايان فصل، به پله سوم جدول لاليگا سقوط كرد، بدين ترتيب مادريدي ها احتمالاً بايد در ماه آگوست براي ورود به ليگ قهرمانان اروپا در ديدارهاي مقدماتي شركت كنند و از تور آسيا و آمريكا كه قبلاً برنامه ريزي كرده بودند، صرف نظر كنند.
روزنامه ماركا روز دوشنبه نوشت:«امروز تنها بقايايي از رئال پرآوازه مانده است.»«فرياد بكهام تا آسمان مي رود. وقتي كاپيتان تيم ملي انگليس، ديگر چيزي از فوتبال براي ارائه كردن ندارد، حداقل بايد در فكر وجهه خود باشد.» روزنامه «ال پايس» نوشت كه بازي با مورسيا مي تواند آخرين بازي بكهام در لباس رئال باشد. خورخه والدانو، مدير ورزشي باشگاه اظهار داشت:«من هيچ توضيحي در مورد وقايعي كه از دو ماه پيش روي داده است، ندارم، ما فقط مي توانيم از هواداران عذرخواهي كنيم.»
اما كارلوس كوئيروز، مربي تيم با وجود آنكه مطبوعات او را به باد استهزا گرفته و مدام او را سرزنش مي كنند كه شغلش را تنها مديون كراوات شيكش است، به بازگشت فكر نمي كند.
در حال حاضر شايعاتي مبني بر آمدن خوزه آنتونيو كاماچو، به جاي وي شنيده مي شود. روزنامه آس به تمسخر نوشت:«بهترين كار براي رئال بحران زده اين است كه مربي جديد را ديگر از روي گره كراواتش انتخاب نكند.»
مربي سابق تيم ملي اسپانيا، با بنفيكا ليسبون در پرتغال، در فينال جام حذفي در مقابل اف.ث. پورتو ۲ بر ۱ پيروز شد و بدين گونه پس از ۸ سال عنواني را براي اين تيم به ارمغان آورد.

ورزش
انديشه
زندگي
سياست
فرهنگ
|  انديشه  |  زندگي  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |