دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۸۸ - May 24, 2004
تأثير سخن چيني
در بني اسرائيل، قحطي افتاد. مردم چاره اي نديدند جز آن كه به خدا رو آورند و باران از او خواهند. چندين بار نماز باران خواندند و از خدا باران خواستند، اما هيچ ابري در آسمان پديدار نشد. موسي(ع) علت را از خداوند پرسيد. وحي آمد كه اي موسي! در ميان شما، سخن چيني است كه دعاي شما را باطل مي كند و تا او در ميان شما است، دعايتان را اجابت نخواهم كرد.
موسي(ع) گفت: بار خدايا! او را به ما بشناسان تا از ميان خويش، بيرون افكنيم. باز وحي آمد: اي موسي! من دشمن سخن چيني هستم، آنگاه خود سخن چيني كنم و عيب كس را با تو بگويم!؟ موسي گفت: پس تكليف چيست؟ وحي آمد كه همه توبه كنند و نمام نباشند. چون همه از سخن چيني توبه كردند، خداوند باران فرستاد.
كيمياي سعادت جلد ۲ ص ۹۹
امروز با حافظ
ساقي كجاست، گو سبب انتظار چيست
خوشتر ز عيش و صحبت و باغ و بهار چيست
كس را وقوف نيست كه انجام كار چيست
هر وقت خوش كه دست دهد مغتنم شمار
سيد محمد بهشتي:
حفظ ميراث فرهنگي تنها از طريق هنر امكان پذير است
معاون  سازمان  ميراث  فرهنگي  و گردشگري  تاكيد كرد حفظ ميراث  فرهنگي تنها از طريق  هنر امكان  پذير است .
به  گزارش  ستاد خبري  جشنواره  يادگار سيد محمد بهشتي  كه  در نشست  سينماي مستند و ميراث  فرهنگي  سخن  مي گفت  با مقايسه  سه  دوره  برگزاري  جشنواره  يادگار گفت :
در جشنواره  اول  كه  توليدات  ۱۰ ساله  ميراث  فرهنگي  در جشنواره  حضور داشتند با توليدات  يكساله  دوره  دوم  برابري  مي كرد.
وي  افزود: امسال  نيز بيش  از دوره  هاي  گذشته  فيلم  به  اين  جشنواره  رسيده  و اين  نشانه  آن  است  كه  تهيه  كنندگان  ما به  عرصه  ميراث  فرهنگي  توجه  ويژه  نشان  داده  و به  تنوع  موضوعي  و غنايي  كه  در آن  نهفته  است  پي برده  اند.
بهشتي  با اشاره  به  اهميت  سينما به  عنوان  رسانه  اي  تاثير گذار گفت : شايد با ابزارهاي  ديگر بتوان  در زمينه  ميراث  فرهنگي  اطلاعات  به  مردم  داد ولي  ايجاد حس  متفاوت  در مقوله  ميراث  فرهنگي  تنها از طريق  هنرامكان  پذير است .
وي  بااشاره  به  اينكه  هنرمندان  تا دانشي  از ميراث  فرهنگي  نداشته  باشند، نمي توانند اين  حس  را انتقال  دهند تصريح  كرد: برگزاري  جشنواره  يادگار به  رغم  اين  كه  فقط يك  جشنواره  است  و در توليد دخالتي  ندارد گام  بلندي  است  تا توجه  فيلمسازان  به  ميراث  فرهنگي  پر رنگ  تر شود.
سينماگران  كه  به  اين  مقوله  توجه  پيدا كرده  اند مي توانند نقشي  سرنوشت ساز در سرنوشت  مردم  بازي  كنند.
بهشتي  با بيان  اينكه  شايد خيلي  از شاخه  هاي  فيلمسازي  تنها براي  تفنن  و يادآوري  زندگي  روزمره  باشد افزود: در سينماي  مستند و بويژه  در پرداختن  به  مقوله  ميراث  فرهنگي  مي توان  شاهد تاثير عميق  ، پايدار وماندگار در سرنوشت  مردم  بود.

فرانسوي ها مهمترين جايزه سينمايي شان را به فيلمي ضد بوش دادند
نخل طلا براي مور
006915.jpg
مايكل مور كارگردان فيلم جنجالي «فارنهايت۹‎/۱۱» جايزه معتبر نخل طلاي فستيوال كن را برد.
به گزارش بي بي سي، اين فيلم اولين فيلم مستندي است كه اين جايزه را در نزديك به ۵۰ سال گذشته به خود اختصاص داده است.پيش از اين فيلم «دنياي ساكت» اثر ژاك كاستو در سال ۱۹۵۶ اين جايزه معتبر را به خود اختصاص داده بود.
فيلم مور پس از نمايشش در فستيوال، مورد استقبال زياد تماشاگران قرار گرفت.
فيلم كه با موضوع انتخابات رياست جمهوري سال ۲۰۰۰ آمريكا آغاز مي شود، سعي دارد نشان دهد انتخاباتي كه جورج بوش - به لطف ۵۳۷ راي اضافي نسبت به ال گور در فلوريدا- در آن به پيروزي رسيد آزاد و عادلانه نبوده است.
مايكل مور با سفيد كردن پرده سينما و پخش صداهاي هراس آور از برخورد هواپيماهاي مسافربري به برج هاي دوقلو و فرياد مردم در خيابان هاي اطراف، به حوادث ۱۱ سپتامبر مي پردازد.وي همچنين تصوير بوش را درحالي نشان مي دهد كه ده دقيقه پيش، از برخورد هواپيماي دوم به برجها با خبر شده اما همچنان در يك كلاس درس نشسته و درحال خواندن كتابي كودكانه براي دانش آموزان است.مور گفته است كه اين صحنه قبلا ديده نشده بود زيرا كسي از آموزگاران نپرسيده بود آيا آن را با دوربين دستي فيلمبرداري كرده اند يا خير.
پيشتر شركت آمريكايي ديزني از توزيع اين فيلم خودداري كرد و ساير توزيع كنندگان نيز اشتياقي به توزيع آن نشان نداده اند. به گفته مور كاخ سفيد مي خواهد مانع اكران اين فيلم شود.
دليل آن شايد اين باشد كه اگر تماشاگران فيلم را به همان صورت كه هست بپذيرند، به اين نتيجه خواهند رسيد كه جورج بوش يك كلاهبردار و احتمالاً رئيس جمهوري فاسد است كه با انگيزه هاي نه چندان اساسي و از روي كينه توزي، حرص، طمع و عطش قدرت به جنگ رفته است.
جايزه ويژه براي خواب تلخ
فيلم  سينمايي  «خواب  تلخ » به  كارگرداني  «محسن  اميريوسفي » از توليدات  مركز گسترش  سينماي  مستند و تجربي  ايران ، جايزه  «ويژه  هيأت  داوران » بخش  «دوربين  طلايي » جشنواره  كن  را دريافت  كرد.فيلم  «خواب  تلخ » به  عنوان  تنها نماينده  سينماي  ايران  در بخش  رقابتي  «دوربين  طلايي » و به  همراه  فيلم  «گاوخوني » ساخته  «بهروز افخمي » در بخش  « دوهفته  كارگردانها» جشنواره  كن  حضور داشتند.
«شهنام  صفاجو» مدير روابط عمومي  مركز گسترش  سينماي  مستند و تجربي   ايرنا گفت : اين  فيلم  همچنين  جايزه  «نگاه جوان » را نيز دريافت  كرده  است .
فيلم  خواب  تلخ  با مضمون  اجتماعي  به  داستان  پيرمردي  مرده شور كه  به  زمان  مرگ  خود نزديك  مي شود، مي پردازد.
جايزه  «دوربين  طلايي » اين  دوره  جشنواره  كن  به  فيلم  «گنج  من » اثر «كرن يدايا» از رژيم  اشغالگرقدس  اهدا شد.

در موزه هنرهاي معاصر تهران
آثار وزيري مقدم توسط منتقد ايتاليايي نقد مي شود
نقد آثار محسن وزيري مقدم هنرمند معاصر و سرشناس ايراني مقيم ايتاليا توسط متخصص تاريخ هنر و منتقد هنري ايتاليا خانم «لائورا توروكو لي وري» و همچنين سخنراني دكتر محمد امين ميرفندرسكي روز ششم خرداد رأس ساعت ۱۷ در سالن اجتماعات موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار مي شود.
لائورا توركولي وري متولد رم (۱۹۶۷) به عنوان مؤلف و همكار براي تدوين و نشر مقاله هاي پرشماري در جرايد تخصصي هنر مدرن و معاصر، در سطح ملي و بين المللي و همچنين به عنوان متخصص در برنامه هاي مربوط به تاريخ هنر معاصر و فرهنگ در برنامه هاي راديوتلويزيوني هنري همكاري داشته است.
نمايشگاه مروري بر آثار محسن وزيري مقدم با ۲۳۵ اثر و همچنين نمايشگاه گرهارد ريشتر هنرمند آلماني با ۲۶ اثر از ۱۹ ارديبهشت ماه در موزه هنرهاي معاصر تهران افتتاح و تا تاريخ ۱۲ تيرماه ادامه دارد. علاقه مندان براي ديدار از اين نمايشگاه مي توانند همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۷ بعدازظهر و جمعه ها از ساعت ۲ تا ۷ بعدازظهر به نشاني خيابان كارگر شمالي مراجعه كنند و براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن ۸۹۵۱۹۶۵ واحد روابط عمومي تماس بگيرند.

مراسم شب هفت رضا محمدولي
مراسم شب هفت رضا محمدولي بازيگر و خواننده هنرمند فردا در قطعه هنرمندان برگزار مي شود.
وي كه در اغلب كارهاي پري صابري در قالب بازيگر، خواننده و نوازنده ايفاي نقش مي كرد هفته گذشته بر اثر سكته قلبي جان به جان آفرين تسليم كرد.

كنسرت موسيقي
كنسرت موسيقي گروه مسعود شعاري نوازنده سه تار فردا و پس فردا در تالار فارابي دانشگاه هنر برگزار مي شود.
در اين كنسرت قطعاتي از ساخته هاي مسعود شعاري و قطعاتي براساس موسيقي ملل اجرا مي شود. آنتوني آردين (نوازنده ساكسيفون)، درشن آنند (نوازنده طبلا)، آرش ميتويي (نوازنده گيتار) و پژهام اخواص (نوازنده دف) مسعود شعاري را در اين اجرا همراهي مي كنند. ساعت شروع برنامه ۱۹ است و دانشگاه هنر در چهارراه ولي عصر قرار دارد.

برگي از تاريخ
سپيد جامگان
از تفصيل وقايع اين روز در طول تاريخ كه برخي از آنها عبارتند از: درگذشت كوپرنيك دانشمند لهستان در ۱۵۴۳، تصرف شهر مونتري (پايتخت وقت كاليفرنيا كه يك ايالت مكزيك بود) توسط نيروهاي ژنرال آمريكايي «زكاري تيلور» در جريان جنگ آمريكا و مكزيك در ۱۸۴۶ و غرق شدن رزمناو انگليسي «هود» با يك شليك رزمناو آلماني بيسمارك و كشته شدن ۱۴۶۱ انگليسي در ۱۹۴۱ كه بگذريم اشاره به قيام المقنع در خراسان كه ۲۴ ماه مه سال ۷۶۶ ميلادي آغاز شد لازم است، زيرا از نخستين بپاخيزي هاي ايرانيان براي احياي استقلال و حاكميت وطن به شمار مي آيد. المقنع كه از دير باز در صدد قيام بر ضد سلطه اعراب بود از موضوع قتل ابومسلم در توطئه خليفه عباسي وقت استفاده كرد و به خونخواهي او در خراسان به پا خاست. با توجه به محبوبيت ابومسلم در ميان ايرانيان به ويژه مردم خراسان، در اندك مدتي صدها هزار تن در اطراف المقنع جمع شدند. المقنع كه به سبب نقاب زدن ـ نقابي شبيه مقنعه كه تا شانه هاي او را مي پوشانيد ـ به اين نام معروف شده بود، كسي جز هاشم ابن حكيم نبود كه مردي دانشمند بود و داستان «ماه نخشب» وي كه بر پايه تسلط او بر علوم فيزيك و شيمي شكل گرفته بود معروف است. پيروان المقنع كه جامه سپيد مي پوشيدند به سپيدجامگان (كفن پوشان) معروفند. قيام المقنع براي رهايي ايران كه ضمن آن دست به چند ابتكار كاملاً تازه زده بود بيش از چهار سال طول كشيد. سرانجام خليفه عباسي سپاهي را به جنگ او فرستاد كه در دومين برخورد دو نيرو، المقنع شكست خورد و خودكشي كرد.

پاسخ به پرسش پزشكي
ويتامين و كارخانه هاي سازنده
دكتر روزنفلد در پاسخ به پرسشي در زمينه اهميت ويتامين ها در سوخت و ساز بدن و نياز مبرم بدن به آنها و آسيب هاي ناشي از كمبود شان تاكيد كرده است: بايد هنگام خريد ويتامين از داروخانه به مارك آن (كارخانه سازنده) توجه كنيد.
محصول همه اين كارخانه  ها كامل و مطابق آنچه كه در برچسب شيشه محتواي قرص و كپسول آمده است نيست و در نتيجه، بدن ويتامين كافي به دست نخواهد آورد، و مصرف كننده آسيب خواهد ديد. توصيه من اين است كه در درجه اول، ويتامين هاي مورد نياز بدن را از مواد غذايي مخصوصاً ميوه ها و سبزي ها به دست آوريد و ثانياً ويتامين محصول كارخانه اي را بخريد كه دكتر شما بر پايه تجربه اش توصيه كرده باشد و پيش از خريد، دقت كنيد كه تاريخ مصرف آن سپري و قوطي حاوي آن باز نشده باشد. ويتامين ها در طول زمان و يا در معرض هوا و همچنين در حرارت خاصيت خود را از دست مي دهند.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
نظر «باب وود وارد» درباره جورج بوش
كه با اهميت تلقي شده است
شنبه شب پي.بي.اس (تلويزيون عمومي آمريكا كه هزينه هاي آن از اعانه مستقيم مردم تأمين مي شود) مصاحبه بسيار طولاني «چارلي رز» با «باب وود وارد» روزنامه نگار معروف و متنفذ آمريكايي را كه عمدتاً در باره جورج بوش بود پخش كرد كه وود وارد ضمن آن گفت: بوش با اين كه مي داند پس از اشغال نظامي عراق، اسلحه كشتار جمعي و شواهدي دال بر ارتباط رژيم صدام با القاعده به دست نيامده و رسوايي شكنجه عراقي ها در ابو غريب چهره آمريكا را در جهان كدر ساخته است؛ هنوز تصور مي كند كاري كه در عراق كرده و ادامه استقرار نيروي ۱۳۰ هزار نفري آمريكا در عراق درست بوده است و هيچ كس نمي تواند او را از آن چه كه در مغزش مي گذرد و تصور مي كند كه درست است منصرف كند، حتي پدرش ـ جورج بوش اول. وود وارد گفت كه از مقامات كاخ سفيد شنيده است كه آنان و همچنين ژنرال پاول وزير امورخارجه پيش از حمله نظامي به عراق، بارها به بوش گفته بودند كه تا بازرسان سازمان ملل به كار خود در عراق ادامه ندهند و رسماً وجود اسلحه كشتار جمعي را اعلام نكنند دستور حمله به عراق را صادر نكند و اگر شوراي امنيت پس از دريافت گزارش رسمي بازرسان داير بر وجود اسلحه اقدامي نكند، آن وقت دستور حمله را بدهد، كه گوش نكرد. او نمي داند كه دمكراسي فقط انتخابات نيست، اتخاذ تصميمات و انجام كارها پس از مشورت با كارشناسان مربوط، اصحاب نظر و توجه به مندرجات مطبوعات هم گوشه ديگري از دمكراسي است.
وود وارد گفت: خودم به بوش گفتم كه «تاريخ»، حمله نظامي يكطرفه آمريكا به عراق را از زاويه اي ديگر نگاه خواهد كرد و اگر نتيجه قضاوت آن محكوميت آمريكا باشد، اين قضاوت نسل ها در ذهن مردم باقي خواهد ماند و نسبت به مسائل آمريكا بي تفاوت و از مشكلات آن خوشحال خواهند شد، كه دستي به جيب برد و طوري قيافه گرفت كه استنباط كردم «تاريخ» و قضاوت آن را نمي شناسد و گمان مي كند تاريخ يعني قرن ها بعد، زماني كه او، فرزندان و نوه هايش هم ديگر زنده نخواهند بود. حال آن كه تاريخ، فردا براي وقايع امروز قضاوت مي كند.
وود وارد گفت: استنباط او اين است كه بوش اعتناء نمي كند كه دوباره انتخاب نشود. او مي خواهد كه فقط تصميمي را كه گرفته است و تصور مي كند كه درست است تا به آخر اجرا كند. او از بسط دمكراسي در خاورميانه حرف مي زند و ديگر اين را نمي خواهد بداند كه مردم خاورميانه از دمكراسي چه تعبيري دارند؛ آنان نشان داده اند كه دمكراسي به سبك غرب را نمي خواهند. در اين زمينه بوش بايد با اصحاب نظر مشورت كند و نظر آنان را بشنود، ولي من (وود وارد) اطمينان دارم كه اگر هم مشورت كند، نتيجه را نخواهد پذيرفت. او بر انتقال اختيارات به عراقي ها در سي ام ژوئن پافشاري دارد، ولي مجسم نمي كند كه اگر دولت موقت عراق ناگهان به سرش بزند و خبرنگاران خارجي را بيرون كند و اعلام دارد كه آمريكا هم بايد نيروهاي خود را بيرون ببرد، چه وضعيتي پيش خواهد آمد. اگر خبرنگاران خارج شوند، هيچ كس نخواهند دانست كه در عراق چه مي گذرد.
كلينتون: سازمان ملل بهتر از آمريكا مي تواند
دمكراسي را در عراق برقرار كند
اظهارات پريروز بيل كلينتون رئيس جمهوري پيشين آمريكا به تفصيل در رسانه ها منعكس شده بود كه گفته است: سازمان ملل بهتر از آمريكا مي تواند در عراق دمكراسي برقرار كند. كلينتون كه در برزيل سخن مي گفت ضمن اشاره غير مستقيم به تصميم دولت جورج بوش اظهار داشته است: دمكراسي را نمي توان تحميل كرد، مردم يك كشور و يك منطقه بايد دمكراسي را بخواهند تا بشود آنان را در نيل به آن كمك كرد. به علاوه بايد بدانيم كه دمكراسي اشكال مختلف دارد.
كلينتون اضافه كرده است: جهانيان عمدتاً نسبت به صداقت ما در نيات مان، انگيزه مان و شعارهاي مان درباره دمكراسي و حقوق بشر ترديد دارند و به آن ظنين هستند. در قبال عراق، ما به جاي برخوردار شدن از همكاري و تعاون جهاني؛ يكجانبه عمل كرديم و اينك در آن گير كرده و عملاً به بن بست رسيده ايم و حاضر به دراز كردن دست استمداد هم نيستيم.
اظهارات قذافي و «لاورف»
معمر قذافي كه پريروز نشست سران اتحاديه عرب را كه در غياب شش تن از آنان برگزار شده بود به حالت اعتراض ترك كرد، اعلام داشت كه با برنامه كار كنفرانس مخالف بود زيرا در اين شرايط كه نيروهاي آمريكا يك عضو اتحاديه را اشغال نظامي كرده و عراقي ها را به زشت ترين صورتي شكنجه مي كنند و قتل عام فلسطيني توسط اسرائيل ادامه دارد، در برنامه كار نشست، اولويت را به برنامه مبهم آمريكا به نام «تعميم دمكراسي در خاورميانه» داده اند. كدام دمكراسي؟ اين نشست اتلاف وقت است و نتيجه اي به بار نخواهد آورد. انتظار توده هاي عرب از سرانشان چيزهاي ديگر است.
در مسكو نيز «سرگي لاوروف» وزير امور خارجه روسيه در مصاحبه با «پراوداي جوانان» گفته است: انتقال اختيارات در عراق به صورت سمبوليك، در حالي كه حضور نيروهاي مسلح آمريكا ادامه داشته باشد مسئله اي را حل نخواهد كرد. دولت موقت عراق بايد مشروعيت ملي و بين المللي داشته باشد. با «حرف» نمي شود مسئله عراق را حل كرد. بايد عراقي ها احساس كنند كه حاكم بر كشورشان هستند تا آرامش برقرار شود. دولت روسيه به عنوان دوست قديمي عراقي ها تلاش مي كند كه براي حل مسئله اين كشور يك كنفرانس بين المللي، مركب از همسايگان عراق، اتحاديه عرب، كشورهاي درگير در مسئله جاري عراق و دولت هاي عضو شوراي امنيت تشكيل دهد و چاره جويي كند كه مسئله عراق به صورت يك كانون ياس و خطر در جهان درآمده است.

نگارستان
006918.jpg
خانه به دوش
۱. فيليپ گوستون «Philip Guston»
۲. تولد: مونترال ۱۹۱۳ / وفات: وودستوك ۱۹۸۰
۳. سبك هنرمند: آبستركت اكسپرسيونيسم (اين مكتب از سال ۱۹۴۰ در آمريكا آغاز و در نيويورك به تكامل رسيد. هنرمندان اين مكتب از ايده هاي احساسي و خاص به طور همزمان بهره برده و آثاري احساسي - انتزاعي خلق مي كردند).
۴. درباره هنرمند: اگرچه گوستون به سبك آبستركت اكسپرسيونيسم آثارش را خلق مي كرد ولي از دهه هفتاد به بعد يعني سال هاي پاياني عمرش چندان به اين سبك كار نمي كرد چرا كه مي گفت: «از اين سبك خسته و عصبي ام و مي خواهم جدي سخن بگويم.» او از چهره ها و تصاوير كارتوني (كميك) و طراحي خاص با قلم (تند و خشن) و رنگ هاي متضاد، براي نشان دادن سختي زندگي بي خانمان ها و مردم فقير استفاده مي كرد. او تا سال ۱۹۵۰ كه جايزه بين المللي نقاشي از «بنياد خيريه» دريافت كرد، هنوز از استادان نقاشي، درس مي گرفت و پس از اين در سال ۱۹۶۲ نمايشگاهي به نام «نمايشگاه مروري بر آثار گوستون» در موزه «گوگن هيم» برپا شد.
۵. نام تابلو و مشخصات تابلو: خوابيده / ۱۹۷۷ / رنگ روغن روي بوم / ۲/۱۷۵ * ۳/۲۱۳ سانتي متر.يك خانه به دوش،شايد هم خود نقاش، در مكاني تاريك و نامعلوم خوابيده است. اين موجود كارتوني، مخصوصاً به اين شكل زشت و عجيب، با حالتي گستاخ و شرور طراحي شده است. توجه كنيد به حركت تند قلم و رنگ هاي قرمز، صورتي، سياه و سفيد به كار رفته در اثر. اين اثر در سال هاي پاياني عمر هنرمند، براي نشان دادن قواعد زندگي شهرنشيني و شرايط حاكم بر اين زندگي نقاشي شده است.
۶. محل نگهداري تابلو: گالري خصوصي.

بهارستان
در زايشي
ناآرام، مقاوم و كوشا
قلب زندگي است
كه مي تپد.
مارگوت بيكل - ترجمه حميدرضا مجابي

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
سلطان
فصل هاي ديگه بهتره، تابستون ها خيلي كلافه مي شم، خواب و خوراك ندارم از صبح تا غروب همه اش ميان و ميرن، شكلك درمي آرن، به طرفم چيزهاي مختلف پرت مي كنند، گاهي به شدت به نرده ها مي كوبند، وقتي نگاهشون مي كنم نمي گن چي مي خوان. مثل پرنده ها دوتا پا دارن ولي تابه حال نديدم هيچكدامشون پرواز كنند. گاهي رو به من مي كنند و مي گن «و اين هم سلطان جنگل»...
با نگاهي به همقفسش ادامه داد: شانس آورديم كه اونها اين طرف ميله ها نيستند!
آرين دخت فرنادپور

گشتي در دنياي خبرها
شماره تلفن وزير
لاگوس: وضعيت راه هاي ارتباطي كشور نيجريه بسيار نگران كننده است و به دليل استاندارد نبودن جاده  ها، تصادفات بي شماري در اين كشور رخ مي دهد.
اخيرا وزير كار اين كشور پروژه اي ملي براي بازسازي ۵۰۰ جاده اصلي نيجريه به اجرا گذاشته و قول داده است تا پايان سال جاري در هيچ يك از اين ۵۰۰ جاده حتي يك چاله نيز مشاهده نشود. به همين دليل وزير در يك مصاحبه راديويي شماره تلفن همراه خود را اعلام كرد و از كليه شهروندان خواست در صورت مشاهده جاده غير استاندارد، بلافاصله با او تماس بگيرند و او را آگاه كنند.
پيرترين دانشجو
نبراسكا: پيرترين دانشجوي آكادمي علوم انتظامي فلوريدا تا چند روز ديگر فارغ التحصيل خواهد شد. اين دانشجو، ۶۷ سال سن دارد و پروفسور روانشناسي است. اين استاد دانشگاه پس از حوادث ۱۱ سپتامبر احساس ناامني كرد و تصميم گرفت براي حفاظت از جان خود با حضور در آكادمي علوم انتظامي به تحصيل بپردازد. وي در اين رشته بالاترين نمرات را كسب كرد ولي قصد دارد به عنوان استاد دانشگاه به تدريس روانشناسي ادامه دهد.
۲۰ تن زباله در خانه پيرزن
پكن: ماموران جمع آوري زباله در يكي از شهرهاي چين، بيش از ۲۰ تن زباله از خانه يك پيرزن خارج كردند. اين پيرزن ۷۰ ساله طي دو سال اخير تمام زباله هاي منزل خود را حفظ كرده بود. به همين دليل بوي تعفن زباله  ها، همسايه ها را به ستوه آورده بود و آنها سرانجام به پليس شكايت كردند. هنگامي كه ماموران به خانه پيرزن رفتند، به دليل حجم گسترده زباله ها قادر به ورود به داخل منزل نبودند به هر حال شهرداري، با سه كاميون حمل زباله و ۱۰۰ چرخ دستي زباله هاي خانه پيرزن را تخليه كرد البته صاحبخانه بايد هزينه اين انتقال را بپردازد.
قهرمان كلاهبردار
لندن: يك مرد نابينا در انگليس تاكنون دوبار قهرمان رقابتهاي گلف نابينايان جهان شده است.
اين گلف باز ۵۹ ساله تنها با راهنمايي يكي از دوستانش به بازي گلف مي پرداخت. اما دو روز قبل اعلام شد كه تمام عناوين كسب شده توسط او پس گرفته مي شود چون وي به صورت كامل نابينا نبوده و تاكنون همگان را فريب داده است. چندي پيش يك فيلم ويديويي از وي به دفتر اتحاديه گلف بازان نابينا در انگليس رسيد كه در اين فيلم مشخص بود كه قهرمان ۵۹ ساله از بينايي مختصري برخوردار است چون وي بدون عصاي سفيد در خيابانها قدم مي زد و به هيچ مانعي برخورد نمي كرد.
مزايده شربت سينه آرنولد
كاليفرنيا: يك فرد ناشناس در اينترنت، شربت سينه آرنولد، فرماندار كاليفرنيا را به مزايده گذاشت. آرنولد به طور مداوم از شربت سينه استفاده مي كند. چندي پيش وي در يك جلسه سخنراني، مقداري از شربت سينه را استفاده كرد و سپس شيشه شربت را در حاليكه تا نصف پر بود، داخل سطل زباله انداخت.
شخصي كه شاهد اين اقدام آرنولد بود، بلافاصله شيشه شربت را از سطل زباله بيرون آورد و آنرا در شبكه اينترنت به مزايده گذاشت.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۱ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۳۲ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۱۰ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و۵۲ دقيقه

گل و گياه
گل لاله
006912.jpg
نام علمي: Tulipa Kaufmanniana
خانواده: LILIACEAE
گياه پيازي بهاره به بلندي ۲۵ سانتيمتر است داراي برگهاي سرنيزه اي  شكل سبز مايل به خاكستري بوده و گلها تركيبي از رنگ هاي زرد، نارنجي، قرمز و صورتي مي باشد.
نيازها: به مكان كاملا آفتابي يا كمي سايه و خاك با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار و پاييز و تقسيم پيازها در پاييز امكان پذير است. سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |