دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۸۸ - May 24, 2004
گزارش خبرگزاري ها از عراق
درگيري هاي نجف و كوفه بيش از ۵۰ كشته برجا گذاشت
006909.jpg
درگيري نيروهاي ائتلاف و شبه نظاميان طرفدار مقتدي صدر ديروز در اطراف كوفه و در شهر نجف به كشته شدن بيش از ۵۰ عراقي منجر شد.
به گزارش خبرگزاري رويتر، در حملات هوايي آمريكا و درگيري هاي زميني ميان نيروهاي آمريكايي و طرفداران مقتدي صدر در نيمه شب شنبه در اطراف شهر نجف بيش از ۳۴ نفر كشته و دهها نفر زخمي شدند.همچنين نيروهاي آمريكايي از كشته شدن بيش از ۲۰ تن از طرفداران مقتدي صدر در حمله به مسجدي در اطراف شهر كوفه خبر دادند.
نيروهاي آمريكايي مي گويند اعضاي ارتش المهدي در اين محل مستقر شده بودند. مسجد سهله يكي از سه مكان زيارتي مهم كوفه است كه در ۵/۱ كيلومتري مسجد كوفه واقع شده است. شاهدان عيني مي گويند بيش از ۴۰ تن از اعضاي ارتش المهدي اسير شده اند. نيروهاي آمريكايي با پشتيباني چند تانك به اين مسجد حمله كردند كه در اين حمله خساراتي هم به ساختمان مسجد وارد شده است. نزديك به يكصد تن از شهروندان كوفه با تجمع در محل به خسارات وارده به مسجد اعتراض كردند.
هواپيماهاي آمريكايي همچنين ديروز به اطراف نجف حمله كردند كه در اين حمله ۱۴ تن ازجمله سه زن كشته شدند.
سي.ان.ان ديروز اعلام كرد: نيروهاي آمريكايي هنوز قصد دستگيري صدر را ندارند.
درهمين حال شبكه تلويزيوني العربيه ديروز به نقل از منابع پزشكي اعلام كرد، در حمله هوايي نيروهاي آمريكايي به شهر كوفه ۱۹ عراقي كشته شدند.
به گزارش العربيه در جريان اين حمله همچنين ۵۶ تن مجروح شدند و بسياري از منازل و مكان هاي تجاري ويران شد.
اغلب كشته شدگان و مجروحان از غيرنظاميان و شهروندان عادي بودند.
از شهر كربلا خبر مي رسد هيچ سرباز آمريكايي يا شبه نظامي هوادار مقتدي صدر صبح ديروز در اين شهر مقدس ديده نمي شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، پس از تقريبا يك ماه درگيري نزديك حرم امام حسين (ع) و حضرت عباس (ع) در كربلا اين شهر از نظاميان آمريكايي و شبه نظاميان مقتدي صدر تخليه شده است.
روز شنبه گروه هاي درگير اين شهر را ترك كردند اما شب يكشنبه ستوني از تانك ها و خودروهاي زرهي نيروهاي اشغالگر بار ديگر به مركز اين شهر يورش آوردند و از ساكنان شهر خواستند از خانه هاي خود خارج نشوند اما اين گروه از نظاميان اشغالگر نيز پيش از بامداد ديروز شهر را ترك كردند.
شيخ عبدالمهدي الكربلايي يكي از نمايندگان آيت الله سيستاني در كربلا با اعلام پايان درگيري ميان نيروهاي اشغالگر و هواداران مقتدي صدر در اين شهر اعلام كرد فشار شديد مردم سرانجام نتيجه داد.

سقوط بوش از دوچرخه
006906.jpg
سخنگوي كاخ سفيد ديروز اعلام كرد، جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا هنگام دوچرخه سواري در مزرعه خود در كرافورد در ايالت تگزاس به زمين افتاد و از ناحيه صورت، دست و زانو به طور سطحي زخمي شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از كرافورد آمريكا، «ترنت دافي» سخنگوي كاخ سفيد گفت: بوش پس از گردش با دوچرخه به همراه «ريچارد تاب» پزشك، يك همكار نظامي و يك مأمور سرويس مخفي مسئول امنيت خود، از دوچرخه به زمين افتاد.
جورج بوش كه در اين گردش به كلاه دوچرخه سواري مجهز بود، پيشنهاد همكاران جهت رساندن وي به وسيله خودرو تا منزل را رد كرد.او هنگام اقامت در ويلاي تگزاس عصرها ۲۷ كيلومتر دوچرخه سواري مي كند.
اين حادثه در حالي روي داده است كه بوش قرار است امروز در نطق تلويزيوني استراتژي تازه آمريكا را درباره عراق بيان كند.

سقف فرودگاه فروريخت
وضعيت اضطراري در فرودگاه شارل دوگل
درپي فروريزي بخشي از سقف راهروي عبوري مسافران در فرودگاه «شارل دوگل»  پاريس در اين فرودگاه وضعيت قرمز اعلام شد.
اين حادثه كه تاكنون ۵ كشته و ۳ زخمي برجاي گذاشته است صبح ديروز در بخش سالن انتظار و راهروي انتقال مسافران به هواپيما رخ داد.هم اكنون در اين فرودگاه تمامي نيروهاي امنيتي و پليس به حالت آماده باش بوده و تردد در بخش سالن انتظار فرودگاه ممنوع شده است.آتش نشاني پاريس علت اين حادثه را فروريزي سقف بتني و به دنبال آن سقف كاذب راهروي انتقال مسافران اعلام كرد.پس از اين حادثه «ژيل دو روبين» وزير راه و ترابري فرانسه بلافاصله در محل حاضر شد و خواستار رسيدگي و تحقيقات هرچه سريعتر در خصوص علت فروريزي سقف بتني اين بخش فرودگاه شد.
آتش نشاني پاريس حال زخمي شدگان اين حادثه را وخيم اعلام كرد و گفت: سه تن از كشته شدگان اين حادثه نيروهاي پليس بودند.

پاكستان به مشترك المنافع بازگشت
وزيران عضو كشورهاي مشترك المنافع با برگزاري نشستي در لندن، با تقاضاي پاكستان براي عضويت مجدد در اين گروه موافقت كردند.
به گزارش شبكه خبري بي.بي.سي، پاكستان پس از كودتاي نظامي پنج سال پيش در اين كشور، از عضويت در شوراي كشوهاي مشترك المنافع حذف شده بود.
با اين حال، وزيران خارجه عضو كشورهاي مشترك المنافع در مورد وضعيت دموكراسي در پاكستان ابراز نگراني كرده و گفته اند كه تحولات در اين زمينه را تحت نظر خواهند داشت.
اين گروه همچنين اعلام كرد، انتظار دارد پرويز مشرف، رئيس جمهوري پاكستان، تا پايان سال جاري ميلادي از سمت رياست بر نيروهاي نظامي اين كشور كناره گيري كند.
طي شش ماهي كه از آخرين نشست وزيران عضو كشورهاي مشترك المنافع در مورد پاكستان مي گذرد، اين كشور از ورود يكي از رهبران مخالف دولت به پاكستان جلوگيري كرده،  يك نماينده مجلس فقط به دليل قرائت بيانيه اي عليه رئيس جمهوري اين كشور زنداني شده و آمريكا هم گفته است چشم انداز دموكراسي در پاكستان اميدواركننده نيست.
اما، علي رغم تمام اين مشكلات كشورهاي مشترك المنافع تحت فشار بوده است پاكستان را دوباره به عضويت كامل اين گروه بپذيرد.
انگليس با اين كه از جمله كشورهاي عضو اين گروه نيست، خواستار عضويت كامل پاكستان در اين گروه بوده است، چون دولت لندن پاكستان را يكي از متحدين اصلي خود عليه شبكه القاعده در منطقه، قلمداد مي كند.
دولت پاكستان از خبر موافقت كشورهاي مشترك المنافع با عضويت دوباره اين كشور در اين گروه استقبال كرده و آن را تصميمي درست، كه در زماني مناسب اتخاذ شده، توصيف كرده است.

تشكيلات خودگردان فلسطين در معرض خطر انحلال يا نابودي كامل
گروهي از كارشناسان بين المللي در گزارشي كه به صورت محدود منتشر شده است اعلام كردند در صورت ادامه اوضاع بحراني در فلسطين تشكيلات خودگردان فلسطين سال آينده با خطر انحلال و نابودي روبرو خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از رام الله، در اين گزارش آمده است تشكيلات خودگردان فلسطين سال آينده در برابر سه گزينه از جمله انحلال و نابودي كامل قرار خواهد گرفت.
ميشل روكار نخست وزير پيشين فرانسه كه رياست اين گروه را بعهده دارد گفت بنظر نمي رسد تشكيلات خودگردان فلسطين موضع كاراتري در خصوص روند سازش يا اصلاحات در آينده اتخاذ كند. اين گزارش كه هنري سغمان و خليل الشقاقي و يزيد الصايغ در تهيه آن مشاركت داشته اند تأثير چشمگير فشارهاي بين المللي را بر تشكيلات خودگردان براي اجراي اصلاحات اساسي بعيد دانستند.

كوتاه از سياست جهان
تعويق مذاكرات هسته اي هند و پاكستان
پاكستان ديروز اعلام كرد مذاكرات هسته اي با هند تا ماه آيند ميلادي به تعويق افتاده است.به گزارش خبرگزاري آلمان از اسلام آباد، مسعودخان سخنگوي وزارت امور خارجه پاكستان گفت: مقامات هند اعلام كرده اند وزير خارجه جديد اين كشور هنوز مسئوليت خود را به عهده نگرفته است.
مذاكرات هسته اي ميان دو كشور براي ايجاد اعتماد قرار بود فردا در دهلي نو پايتخت هند برگزار شود.
۲۵ نيروي امنيتي هند در كشمير كشته شدند
انفجار مين ديروز در جاده جامو - سرينگر در كشمير، موجب كشته شدن ۲۸ نيروي امنيتي هند شد.به گزارش خبرگزاري پي تي اي هند، اين حادثه در ۱۰۰ كيلومتري سرينگر، مركز تابستاني ايالت جامو و كشمير، بر اثر برخورد يك اتوبوس حامل نيروهاي امنيتي با مين روي داد. براساس اين گزارش، ۱۰ نفر از نيروهاي امنيتي هند نيز در اين انفجار بشدت زخمي شدند.
دعوت واشنگتن از رهبران عرب براي شركت در نشست گروه هشت
منابع ديپلماتيك در واشنگتن خاطرنشان كردند كه دولت جورج بوش از پنج تن از سران عرب براي شركت در نشست گروه هشت كه قرار است ماه آينده ميلادي در واشنگتن برگزار شود، دعوت به عمل آورده است.
روزنامه الحيات چاپ لندن، در شماره ديروز خود به نقل از منابع يادشده افزود: هدف از اين نشست، بررسي روند اصلاحات در جهان عرب در چارچوب طرحي شبيه به طرح مارشال است. به گفته منابع مزبور، از سران كشورهاي عربستان، مصر، اردن، يمن و مغرب براي شركت در اين اجلاس دعوت شده و قرار است در اين نشست، طرح مشاركت اقتصادي و امنيتي بين كشورهاي عرب يادشده و هشت كشور بزرگ صنعتي جهان به تصويب برسد.
كشف و ضبط تجهيزات ساخت بمب در عربستان
وزارت كشور عربستان از كشف و ضبط تجهيزاتي براي ساخت بمب در منطقه القصيم خبر داد.به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره، وزارت كشور عربستان اعلام كرد: در محل اختفاي گروهي از افراد مظنون در منطقه القصيم تجهيزاتي براي مجهزكردن خودروهاي بمب گذاري شده و ساخت بمب و اسلحه كشف و ضبط شده است.
هشدار نظاميان تركيه به دولت
اقدام اصلاح طلبانه دولت رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه مبني بر لغو محدوديت هاي اعمال شده بر مدارس مذهبي، خشم ارتش اين كشور را برانگيخته است.به نوشته روزنامه فرانسوي فيگارو نظاميان تركيه كه از مدافعان لائيسم در اين كشور به شمار مي روند از اقدام دولت براي دسترسي آسان فارغ التحصيلان مدارس مذهبي به دانشگاه ها به خشم آمده اند.
بيم آن مي رود اين طرح موجب بروز دوباره مناقشه اي شود كه زمان آتاترك و تشكيل جمهوري تركيه بين طرفداران نظام لائيك و نظامي اسلامي در اين كشور وجود دارند.پارلمان تركيه كه در دست اسلامگرايان است با ۲۵۴ راي مثبت اين طرح را تصويب كرد.رئيس ستاد مشترك ارتش تركيه پيشتر هشدار داده بود نظاميان در خصوص مسئله سكولاريسم به كمترين امتياز نيز تن نخواهند داد.
يك كشته و پنج زخمي در حمله طالبان به استان زابل در افغانستان
اعضاي طالبان روز شنبه با حمله به نيروهاي امنيتي افغان در استان جنوبي زابل يك سرباز را كشته و پنج نفر ديگر را زخمي كردند.
به گزارش خبرگزاري آلمان از اسلام آّباد، سرهنگ محمد ايوب يكي از مقامات پليس محلي ديروز در گفت و گو با خبرگزاري اسلامي افغان اعلام كرد: مهاجمان طالبان به نيروهاي امنيتي افغان كه در حال گشت زني در بزرگراه كابل قندهار نزديك منطقه شاجوي در زابل بودند حمله كردند كه در جريان اين حمله يك سرباز كشته و پنج نفر ديگر نيز زخمي شدند.
خبرگزاري اسلامي افغان همچنين در ادامه گزارش خود اعلام كرد چندين خارجي و افغان نيز در اين منطقه بدست اعضاي طالبان به قتل رسيدند.

تمايل تركيه براي برعهده گرفتن فرماندهي نيروهاي ايساف در افغانستان
تركيه بار ديگر رهبري نيروهاي بين المللي كمك به امنيت افغانستان (ايساف) را برعهده خواهد گرفت.به گزارش ايرنا از كابل روزنامه هاي چاپ كابل ديروز نوشتند: رجب اردوغان نخست وزير تركيه علاقه مندي كشورش را براي قبول فرماندهي نيروهاي ايساف در افغانستان اعلام كرده است.

قذافي باز هم قهر كرد
معمر قذافي رهبر ليبي روز شنبه در نخستين روز از نشست سران عرب در تونس در اعتراض به دستور كار اين نشست و عدم حمايت اتحاديه عرب از پيشنهادش براي تشكيل يك كشور واحد اسرائيلي - فلسطيني، اين نشست را ترك كرد.به گزارش خبرگزاري رويتر، بعد از حمايت عمرو موسي دبير كل اتحاديه عرب از اين اتحاديه در مقابل تلاش هايي كه در جهت تخريب آن صورت مي گيرد، قذافي برخاست و نشست را ترك كرد.

بيانيه آژانس بين المللي انرژي اتمي در باره ايران
در بيانيه اي كه روز شنبه از سوي آژانس بين المللي انرژي اتمي منتشر شده آمده است كه اظهارات ايران درباره  برنامه هسته اي اش اين آژانس را براي ارزيابي در خصوص صحت و كامل بودن اطلاعاتي كه تاكنون اين كشور درباره ي فعاليت هاي گذشته و حال اش ارايه كرده است، كمك مي كند.
به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري شين هوا، اين بيانيه اعلام مي دارد كه اظهارنامه  ايران تحت پروتكل الحاقي پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي بايد اطلاعات وسيع تري را درباره  فعاليت هاي هسته اي اين كشور ارايه دهد.
به گزارش خبرگزاري ياد شده، گزارش هزار صفحه اي ايران كه به وسيله ي پيروز حسيني، نماينده ي ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي ارايه شده، دومين گزارشي محسوب مي شود كه ايران از ماه اكتبر گذشته درباره  فعاليت هاي هسته  اي اش ارايه مي كند.
ايسنا به نقل از شين هوا، گزارش داده است كه اكثر بازرسان در حالي ايران را ترك كرده اند كه از كارشان در اين كشور رضايت داشته اند و تنها يك يا دو بازرس هنوز در ايران هستند تا به اين كشور براي تكميل پرونده اش ياري برسانند.
خبرگزاري فرانسه نيز با اعلام اينكه، آژانس بين المللي انرژي اتمي در نظر دارد در روزهاي آينده پرونده  برنامه هاي هسته  اي ايران را به پايان برساند، نوشت: اين امر پس از آن صورت مي گيرد كه تهران با ارائه  گزارش جامعي به اتهامات مطرح شده درباره  توسعه  پنهاني سلاح هاي هسته اي پاسخ گفت.
اين خبرگزاري فرانسوي به نقل از مارك گوازدكي، سخنگوي آژانس بين المللي انرژي اتمي گزارش كرد كه بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي قرار است در روزهاي آينده ارزيابي هايشان را درباره  برنامه هاي هسته اي ايران به پايان برسانند.
خبرگزاري ياد شده افزود كه گزارشي كه اين بازرسان تهيه مي كنند در اجلاس شوراي حكام كه ۱۴ ژوئن در وين برگزار مي شود، مورد بررسي قرار مي گيرد.
طبق اين گزارش، آمريكا اتهامات فراواني را درباره  برنامه هاي پنهان هسته اي ايران وارد كرده است، اما پيروز حسيني نماينده  ايران در آژانس گفته است كه ايران گزارش كاملي از برنامه هاي هسته اي اش را تحويل آژانس داده است.
كمال خرازي، وزير خارجه  ايران اظهار اميدواري كرده است كه شوراي حكام در اجلاس ۱۴ ژوئن، پرونده  مربوط به فعاليت هاي هسته اي ايران را ببندد.
اما بنا به گزارش خبرگزاري فرانسه، ديپلمات ها در وين كه نامي از آنها برده نشده، ادعا كردند گزارش اخير ايران خيلي دير به آژانس رسيده است و به اين ترتيب نمي توان تا ۱۴ ژوئن و قبل از تشكيل جلسه  شوراي حكام ارزيابي اين گزارش را به پايان رساند.
اين خبرگزاري به نقل از ديپلمات ها در وين هم چنين ادعا كرد كه بسته نشدن پرونده  ايران در اجلاس آتي آژانس نه تنها مربوط به دير ارايه دادن گزارش ايران است، بلكه به تاخير انداختن بازرسي هاي بين المللي از سوي تهران نيز دليل ديگري است كه باعث مي شود نتوان گفت بررسي برنامه هاي هسته اي ايران در اجلاس آتي آژانس به پايان مي رسد.گوازدكي اظهارداشت: مقامات ايراني گزارش خود را بر اساس معاهده ان.پي.تي كه تضمين كننده  بازرسي هاي بيشتر است، تنظيم كرده اند.
وي گفت:  اين گزارش ايران بايد اطلاعات جامع تري را درباره  فعاليت هاي هسته اي ايران ارايه كند و قادر باشد تا به ارزيابي آژانس از دقت و كامل بودن اطلاعات كمك كند.

۱۴ حزب سياسي در افغانستان اجازه فعاليت گرفتند
كميسيون مشترك انتخابات افغانستان اعلام كرد: ۱۴ حزب سياسي در يك ماه گذشته در افغانستان از وزارت دادگستري اين كشور اجازه فعاليت گرفته اند.
به گزارش ايرنا از كابل اين دفتر در يك بيانيه مطبوعاتي ديروز اظهار داشت: اين احزاب اجازه فعاليت هاي سياسي و معرفي نامزد رياست جمهوري و نمايندگان پارلمان را دريافت كرده  اند.
اخيرا سازمان ملل از احزاب سياسي افغانستان خواست تا ضمن سرعت بخشيدن به ثبت نام خود، در امر انتخابات اين كشور فعالتر شوند. انتخابات رياست جمهوري و پارلماني افغانستان اواخر شهريور يا اوايل مهر ماه آينده به طور همزمان برگزار مي شود.

نيويورك تايمز:
كره شمالي ۲ تن اورانيوم به ليبي فروخته است
روزنامه نيويورك تايمز چاپ آمريكا در شماره ديروز خود نوشت، بازرسان بين المللي مداركي يافتند كه از فروش مخفيانه حدود ۲ تن اورانيوم در اوايل سال ۲۰۰۱ از سوي كره شمالي به ليبي حكايت دارد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، نيويورك تايمز به نقل از مقامات آمريكايي و ديپلمات هاي وابسته به سازمان اطلاعات مركزي آمريكا نوشت، درصورت تاييد اين مدارك، اين معامله اولين مورد شناسايي شده در زمينه فروش يك عنصر كليدي ساخت تسليحات اتمي از سوي كره شمالي به يك كشور ديگر است.

يورش دوباره ارتش اسرائيل به رفح
نظاميان اشغالگر رژيم صهيونيستي با استفاده از چند دستگاه تانك و نفربر نظامي عصر يكشنبه به شهر رفح در جنوب نوار غزه يورش بردند.
به گزارش ايرنا به نقل از منابع فلسطيني از سرزمين اشغالي، نظاميان اشغالگر همچنين به بهانه قاچاق سلاح از منطقه مرزي رفح با مصر پنج باب خانه مسكوني فلسطينيان را با استفاده از بلدوزر ويران كردند.برپايه اين گزارش، اشغالگران در عمليات نظامي در محله مسكوني الشجاعيه در شهر غزه نيز دو فلسطيني را به ضرب گلوله زخمي كردند كه حال يك نفر از مجروحان وخيم گزارش شده است.
در جريان تجاوزهاي چندروز گذشته ارتش رژيم صهيونيستي به رفح ۵۹ نفر شهيد، ده ها نفر زخمي و بيش از صد باب خانه مسكوني ويران شده اند.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |