پنجشنبه ۷ خرداد ۱۳۸۳ - شماره ۳۳۹۱
گفت وگو با مديرعامل خبرگزاري فارس
واهمه نداريم
007647.jpg

محمد اميري
اشاره:
از همان آغاز ورود به محوطه خبرگزاري فارس، اين ذهنيت را داشتم كه در يك ساختمان كوچك با امكاناتي كم، چند تا خبرنگار جوان و ميان سال اين همه حجم كار خبررساني را انجام مي دهند. اما از همان ابتداي كوچه سعيدي تمام پندارهايم فروريخت.
از ماشين هاي شيك و تميز داخل كوچه مي تواني حدس بزني كه با آدم هاي فرهنگي و متشخص روبرو هستي.
خبرگزاري فارس از تلفيق دو خبرگزاري تابان و فارس شكل گرفته و اعضاي هيات مديره آن را مطبوعاتي هاي باتجربه و پيشكسوت چون عليرضا شميراني، حسن اسلامي مهر، بيژن مقدم، اكبر نبوي، مسعود روح الامين و حسن مرادي تشكيل داده اند. عمر خبرگزاري فارس به بيش از دو سال نمي رسد، اما در طول اين مدت كوتاه به يمن خوش فكري دست اندركاران آن، خبرگزاري، فاصله اي طولاني را در زمان كوتاه سپري كرده است. «مهدي فضايلي» مديرعامل خبرگزاري فارس، فعاليت مطبوعاتي خود را با روزنامه فردا در سال ۷۶ با سمت دبير سياسي روزنامه به مدير مسئولي احمد توكلي، نماينده فعلي مردم تهران آغاز كرده است.
بعد از آن مدتي را در روزنامه جوان با سمت دبير سياسي و سردبيري روزنامه به تجربه اندوزي در حوزه رسانه اي پرداخته است. وي با تحصيلات كارشناسي فقه و مباني حقوق و كارشناسي ارشد مديريت دولتي، هم اينك عهده دار سكان هدايت خبرگزاري فارس است. با او در زمينه فرازونشيب هاي خبرگزاري، گفت وگويي انجام داده ايم كه در پي مي آيد.
* در فضاي «انبوه اطلاع رساني ايران» خبرگزاري فارس با چه قصدي شكل گرفت؟
تعبير انبوه  اطلاع رساني ايران به شكل امروزي براي خبرگزاري فارس مصداق ندارد، چون زماني كه شروع به كار كرديم، فقط سه خبرگزاري (ايرنا، ايسنا و واحد مركزي خبر) به كار اطلاع رساني و نشر اخبار مي پرداختند. البته هنوز هم در زمينه هاي خبري آن چنان كار نشده و باز هم مي توان گفت كه حوزه هاي خبري بكري وجود دارد. اما بايد بين تنوع رسانه ها و محتواي آنها تفاوت جدي قايل شويم. به تعبير ديگر، هم پاي تنوع رسانه اي در كشور، تنوع نگاه محتوا و اطلاعات شكل نگرفته و هنوز ما در حوزه هاي اطلاع رساني جاي خالي زيادي داريم.به هر حال، به رغم راه اندازي خبرگزاري هاي متنوع، سايت هاي اينترنتي خبري و چندين شبكه تخصصي در حوزه اطلاع رساني، مي بينيم كه همچنان انگيزه لازم براي شكل گيري خبرگزاري ها وجود دارد.
راه اندازي خبرگزاري فارس نشان داد كه فضاي رقابت در عرصه رسانه اي به صورت جدي تري مطرح است، بازخورد انعكاس اخبار و مطالب منتشره از سوي خبرگزاري فارس نشان مي دهد كه اين فضاي خالي رسانه اي واقعاً وجود دارد.
*از اين كه به يك گروه سياسي خاص منتسب هستيد، واهمه اي نداريد؟
- متاسفانه در فضاي سياسي كشور اين نوع برخورد، نهادينه شده است كه هر حركتي را براي راحت كردن مساله به يك جريان نسبت مي دهند. اغلب گروه هاي سياسي و افراد، وقتي كاري در حوزه هاي مختلف شكل مي گيرد، سعي مي كنند بلافاصله آن را در قالب جريان هاي سياسي موجود مورد ارزيابي قرار دهند و به همين خاطر، تمامي نگرش ها و قضاوت هاي خود را به صورت كليشه اي از همان منظر مطرح مي كنند، در حالي كه امكان دارد اين نوع نگرش ها با فضاي واقعي كاملاً انطباق نداشته باشد.
با توجه به چنين فضايي هيچ واهمه اي از اين نوع قضاوت ها نداريم. مهم اين است كه بتوانيم مخاطبان خود را متقاعد كنيم كه با وجود گرايش هاي سياسي به صحت و سقم خبر و مسايل حرفه اي خبري توجه كنند و اگر چه اخبار له يا عليه فرد، جريان يا دستگاهي است، اما خبر صحيحي است، تاييد صداقت و انصاف ما از سوي مخاطبين از مهمترين مسايل ماست.
*اغلب اخبار دولت را با سمت وسوي سياسي خاصي ارايه مي كنيد، چرا؟
- ما اغلب در انتشار اخبار سعي كرده ايم با نگاهي به حقوق مردم و جامعه بخش هاي مختلف خبري را مورد توجه قرار دهيم. بنابر اين بخش دولتي هيچ تفاوتي با ساير بخش ها ندارد، ممكن است در جايي حركت قابل نقدي وجود داشته باشد، ولي نه با اين تعبير شما و شايد هم ويژگي خبري برخي حوزه هاست كه تبديل به يك جريان خبر مي شود. به طور مثال، موضوعي كه در وزارت راه و ترابري اتفاق افتاد، به نگاه خبرگزاري فارس بر نمي گردد، بلكه اين نوع تصميم گيري باعث شد چنان اخباري را به دنبال داشته باشد كه بالاخره دولت نسبت به آن مساله توجه خاص نشان دهد و موجب توقف ادامه فعاليت شركت مورد نظر شود. و يا در حوزه قوه قضائيه، با توجه به اينكه در زمينه اعلام پست صوتي، كسي پاسخگوي مردم از طريق آن شماره تلفن نبود. سعي كرديم اين واقعيت را در قالب خبر مطرح كنيم كه البته عده اي در قوه قضائيه تشكر كردند و عده اي هم ناراحت شدند. از اين نوع اخبار در تمامي حوزه ها وجود دارد و تنها به يك بخش محدود نمي شود.
007638.jpg

*براي شكل گيري اين خبرگزاري از كدام همكاران مطبوعاتي استفاده كرديد؟
- اصولاً همكاراني كه در خبرگزاري فارس مشغول فعاليت هستند به دو بخش تقسيم مي شوند. گروه اول كه سابقه مطبوعاتي دارند و گروه دوم كه سابقه مطبوعاتي ندارند. در ميان افراد گروه اول از تمامي روزنامه  نگاران ارزشي، دوم خردادي و مستقل در سطوح خبرنگاري و مديريتي حضور دارند.
در گروه دوم هم همكاراني كه سابقه مطبوعاتي نداشتند، توانستند از طريق طي كردن دوره هاي آموزشي- روزنامه نگاري به نوعي جزو بدنه اصلي خبرگزاري فارس قرار گيرند.
*آيا شما از رانت  خبررساني حوزه هاي سياسي برخوردار هستيد يا نه؟
اين مساله اگر هم وجود داشته باشد، جنبه منفي براي هيچ رسانه اي به شمار نمي آيد، بلكه به خودي خود موجب مي شود كه از طريق ارتباط ويژه با حوزه هاي سياسي اخبار قابل ملاحظه اي در اختيار رسانه ها قرار دهد. اگر قرار باشد منابع خبري خبرگزاري ها يكسان باشد، نه رقابتي بين رسانه ها ايجاد مي شود و نه اطلاع رساني متنوعي صورت مي پذيرد. به عبارت ديگر موضوعي كه مي تواند اين تنوع خبري را ايجاد كند، توانمندي حضور رسانه ها در حوزه هاي مختلف خبري و دسترسي به منابع موثق و مطلع است. حال اگر هر خبرگزاري به شكل صحيح و در چارچوب اخلاق حرفه اي، بتواند اخبار خود را كسب و در دسترس مخاطبان قرار دهد؛ عملاً كار مطلوبي انجام داده است. بنابراين در راستاي اصول حرفه اي كار خبري و با رعايت موازين اخلاقي، خبرگزاري فارس تلاش كرده است در حوزه هاي مختلف خبري در عرصه رقابت با ساير رسانه ها نقش و وظيفه خود را به خوبي انجام دهد.
* در ميان مراكز اطلاع رساني داخلي، كدام خبرگزاري را از نظر حرفه اي قبول داريد؟
- اخيراً با همفكري دوستان در مجموعه خبرگزاري فارس، طرحي را مطرح كرده ايم كه به شاخصه هاي يك خبرگزاري برتر مي پردازد. هم اينك كارشناسان ما در اين زمينه مشغول بررسي و ارزيابي شاخص هاي مطرح هستند. در اشاره به شاخص هاي مورد نظر براي انتخاب خبرگزاري برتر مي توان در گام نخست به اين نكات اشاره كرد:
* بخش ساختاري، يك خبرگزاري حرفه اي بايد از نظم ساختاري داراي ويژگي  سازمان كوچك و كارآمد باشد. به تعبير ديگر بتواند با حداقل نيروهاي سازماني حرفه اي خود كارايي بالايي را در زمينه تهيه و توليد اخبار از خود بروز دهد.
* پوشش خبري وسيع در داخل و حوزه هاي بين المللي
* تكميل بخش ضروري در خبرگزاري
* برآوردن نياز مخاطبان: خبرگزاري برتر بايد اين توان را داشته باشد كه در تمامي عرصه هاي خبري از نظر كمي و كيفي نياز مخاطبان را برآورده سازد، به عبارتي حجم خبري قابل توجهي را بايد براي مخاطبان توليد كند.
* كيفيت اخبار: تنظيم حرفه اي خبر و توجه به ويژگي و استانداردهاي خبري از جمله مشخصات خبرگزاري برتر است. اگر به مجموعه مطالب توليدي خبرگزاري ها و حوزه هاي خبري توجه كنيد متوجه اين نكته خواهيد شد كه حجم بيشتر مطالب به صورت گزارش و گفت وگو است و سهم خبر در ميان آنها كمتر است. در حالي كه خبر به عنوان ركن اساسي اطلاع رساني بايد مدنظر خبرگزاري برتر باشد.
* توانايي نيروي انساني: موفقيت رسانه ها در گرو توانمندي آموزشي و حرفه اي منابع نيروي انساني است. نيروي انساني كارآمد بايد به عنوان سرمايه  يك رسانه تلقي شود. تجربه نشان مي دهد در حوزه هايي كه خبرنگاران حرفه اي با انگيزه حضور دارند حوزه خبري مورد نظر پويا و زنده است.
* امكانات فني و پشتيباني: وجود يا عدم وجود تجهيزات نرم افزاري و سخت افزاري در مجموعه خبرگزاري برتر مي تواند در عرصه رقابتي به صورت جدي به آن مجموعه اطلاع رساني كمك كند و يا اينكه آسيب وارد كند.
* درآمدزايي: هر خبرگزاري برتر مي تواند با ارايه محصولات خبري خود، زمينه را براي درآمدزايي فراهم كند، در حالي كه هم اينك برخي از حوزه هاي اطلاع رساني صرفاً سفره گسترده اي را براي مطبوعات و ساير رسانه ها فراهم كرده اند بدون آنكه مخاطبان چنين حوزه هايي بابت دسترسي به اخبار هزينه اي بپردازند.
برخي از خبرگزاري هاي داخلي شايد به اين نوع شاخص ها نزديك باشند، ولي برخي از آنها فاصله زيادي با شاخص هاي خبرگزاري برتر دارند.
با توجه به وجود چنين شاخص هايي، خبرگزاري فارس راه زيادي را براي رسيدن به وضعيت خبرگزاري برتر دارد، با اين حال، فاصله طي شده در زمان كوتاه را قابل ملاحظه مي دانيم، اميدوارم كه اين قضاوت جانبدارانه تلقي نشود، به رغم نوپابودن خبرگزاري فارس در عرصه اطلاع رساني توانسته ايم حضور قابل قبولي را براي خود ايجاد كنيم، اين نكته را احتمالاً دست اندركاران رسانه اي نيز تاييد مي كنند.
عكس: علي آقاربيعي

تا مردان آهنين
007656.jpg

اشاره:
مجموعه تلويزيوني «مردان آهنين» از آن رو بين مخاطبان علاقمند به برنامه هاي ورزشي مورد توجه قرار گرفت كه تهيه كننده برنامه توانسته بود در كنار ساخت يك برنامه ورزشي فراگير، به نقاط قوت برنامه سازي تلويزيوني هم توجه كند. محمودرضا رضايي تهيه كننده برنامه مردان آهنين، پيش از اين نيز با تهيه برنامه هاي از فوتبال تا فوتبال، با قهرمانان كشتي و فوتبال ايراني توانسته بود مخاطبان تلويزيوني را به برنامه هاي ورزشي جذب كند. او به خاطر توليد برنامه هاي فوتبال ايراني و تماشاگران، دوبار موفق به دريافت جايزه بهترين برنامه ورزشي از جشنواره تهران شده است. با او در زمينه تهيه و توليد برنامه هاي ورزشي و شكل گيري برنامه مردان آهنين گفت وگويي انجام داده ايم كه در پي مي آيد:
* تهيه كنندگي برنامه هاي ورزشي چه تفاوتي با ساير مجموعه هاي داستاني تلويزيون دارد؟
- تهيه كنندگي مقوله اي خاص در برنامه  سازي تلويزيوني است. به نظر من تهيه كننده خوب همواره با دست يازي به روش هاي استاندارد برنامه سازي خوب مي تواند در هر سبك برنامه سازي موفقيت داشته باشد. ليكن يك تفاوت عمده نيز بين برنامه سازي ورزشي و ساير سبك هاي توليد برنامه وجود دارد آن مسئله سرو كار داشتن با عوامل غيرحرفه اي حاضر در صحنه است. شما در مجموعه هاي تلويزيوني علاوه بر عوامل فني توليد اغلب با آدم هايي سرو كار داريد كه شغل و حرفه آنها فيلمسازي است بنابراين آنها ضرورت ها را درك مي كنند و به لحاظ حرفه اي به حضور به موقع در سر صحنه فيلم اهميت مي دهند، همچنين فوريت پخش برنامه را خوب مي فهمند چون حرفه شان اين است ولي در برنامه سازي ورزشي طرف دوم قضيه انسان هايي هستند كه كاملاً با فضاي ما، دغدغه ها و ضرورت هاي ما بيگانه هستند و اتفاقاً هيچ حرجي هم بر آنها نيست.
* براي هدايت برنامه هاي ورزشي نياز به اطلاعات ورزشي در تمامي حوزه هاست يا نه؟
- قطعاً در هر كاري اطلاعات عوامل برنامه ساز در آن مورد بخصوص نقش تعيين كننده اي خواهند داشت، تصور اينكه يك فيلمساز بدون شناخت و اطلاعات كافي دست به توليد برنامه تلويزيوني بزند زياد جالب نيست. معتقدم وقتي كسي برنامه ورزشي توليد مي كند نه تنها اطلاعات كاملي در تمامي حوزه هاي ورزشي داشته باشد بلكه بايد در برخي از اين حوزه ها نيز تجربه داشته باشند، به عبارت ديگر كسي كه حوزه ورزش را لمس نكرده نمي تواند برنامه موفقي توليد كند.
* روان شناسي چه ارتباطي با ورزش دارد؟
- در عصر حاضر روان شناسي با همه جوانب زندگي بشر ارتباط دارد و ورزش نيز از اين امر مستثني نيست بلكه مي توان با به كارگيري شيوه هاي مطلوب روان شناسي در حوزه ورزشي موجب تسلط فرد ورزشكار بر روح و روان خود شد، به تعبيري ديگر روان شناسي به خودي خود نقش مؤثري در كنترل و هدايت قواي فيزيكي افراد مرتبط با حوزه هاي ورزشي دارد. بي گمان تسلط بر شرايط بحراني استرس زا بدون داشتن اطلاعات روان  شناسي امكان پذير نخواهد بود.
* آيا تحصيل در حوزه مديريت توليد فيلم در كار تهيه كنندگي برنامه هاي ورزشي مؤثر بود يا نه؟
- مديريت توليد فيلم يك اصل جدايي ناپذير توليد است ولي متأسفانه برخي تهيه كننده هاي تلويزيوني اصرار دارند كه ارزش هاي حرفه اي اين جايگاه شغلي را در روند توليد فيلم كمرنگ جلوه دهند. من همواره از وجود مديران توليد با تجربه در طول توليد برنامه هاي ورزشي سود برده ام و معتقدم چنانچه آنها از روند توليد حذف شوند ضربه جبران ناپذيري بر برنامه سازي تلويزيوني وارد خواهد آمد.
* شبكه سوم سيما چقدر توانسته مخاطبان حوزه ورزش را به خود جذب كند؟
- شبكه سوم سيما در ارائه برنامه هاي ورزشي بسيار خوب عمل كرده است، پخش مستقيم رقابت هاي مهم ايران و جهان تا حدود زيادي مخاطبان ورزشي را به سمت اين شبكه سوق داده است ليكن جاي خالي مستندهاي ورزشي همچنان در اين شبكه به خوبي حس مي شود، كاري كه شبكه دوم سيما سال هاست به خوبي در زمينه توليد و پخش چنين برنامه هايي توانسته به خوبي عمل كند، عليرغم اين كم و كاستي ها شبكه سوم سيما توانسته حتي در خارج از كشور مخاطبان به ورزش را با تلويزيون داخلي ايران مرتبط كند.
* براي بهبود برنامه هاي ورزشي چه پيشنهاداتي داريد؟
- ما در تلويزيون در تمامي سبك هاي برنامه سازي نيازمند وجود يك نظام ارزشيابي صحيح هستيم. وجود سامانه تشويق و تنبيه يكي از راهكارهاي مهم براي بهبود اوضاع برنامه سازي در تلويزيون خواهد بود. در سطح كلان بايد تغيير نگرش خاصي نسبت به برنامه سازي تلويزيوني صورت بگيرد. از اين رو ارائه آموزش هاي مداوم و به روز كردن اطلاعات مي تواند از عوامل تأثيرگذار ديگر باشد. ولي آنچه در اين ميان حائز اهميت بيشتري است ارج گذاري به توليدات كيفي و ارزيابي صحيح تمام برنامه هاي ورزشي خواهد بود.
007662.jpg

* چگونه مي توان برنامه هاي ورزشي پرمخاطب توليدكرد؟
- پرسش ساده اي نيست ولي در ايران مي توان به اين پرسش به سادگي پاسخ داد، چون متأسفانه يا خوشبختانه علاقه به برخي حوزه هاي ورزشي توانسته مخاطبان فراواني را در پي داشته باشد به عبارتي اگر از فوتبال برنامه تلويزيوني تهيه كنيد بي گمان برنامه ورزشي پرمخاطبي خواهيد داشت اما مهم اين است كه بتوانيم، برنامه تلويزيوني درباره معلولين يا ورزش شنا مخاطبان زيادي را به دست آوريم. البته از نگاه من، تماشاگران برنامه هاي تلويزيوني ايران، افراد باهوشي هستند و شناخت خوبي از مقوله برنامه  سازي تلويزيوني دارند آنها كارها را به لحاظ كيفي از يكديگر متمايز مي كنند .به همين خاطر رعايت نكات فني و استانداردهاي كيفي در توليد برنامه هاي تلويزيوني به خودي خود جذب مخاطبان را در پي دارد. همچنين در حوزه مستندسازي ورزشي شكار و يا بازسازي موقعيت هاي دراماتيك بكر كه البته با دشواري هايي نيز روبه روست مي تواند در جذب مخاطبان مؤثر عمل كند. شكار لحظه تصويري جوان ايراني كه در بحرين به خاطر باخت تيم فوتبال خود را به پله هاي ورزشگاه مي كوبد ديديد كه چه تأثير بصري در پي داشت.
* نتيجه ارزيابي مخاطبان از برنامه «مردان آهنين» چه بود؟
- من از واحد نظر سنجي سازمان صدا و سيما خواسته ام تا به صورت علمي و دقيق نظر مردم را درباره برنامه هاي پخش شده مردان آهنين جويا شود، با اين حال آنچه كه از بازخورد عمومي پخش چنين برنامه اي در ميان مردم دريافته ام اين است كه برنامه يادشده در زمان پخش خود از پربيننده ترين برنامه هاي زمان پخش خود محسوب مي شد. در هر صورت در انبوه نقدهاي مثبت از برنامه، نقدهاي منفي نيز مطرح بود كه اميدوارم در برنامه هاي آتي بتوانم از آنها به نحو احسن در برنامه سازي استفاده كنم.
* طرح برنامه مردان آهنين را چگونه طراحي كرديد؟
- مردان آهنين يك مسابقه ورزشي جهاني است، معمولاً در سراسر جهان همه مسابقات به اين سبك و شيوه برگزار مي شود. تنها تفاوت مسابقات با يكديگر وزن ادوات ورزشي در مسابقه است كه به ضرورت قابليت فيزيكي شركت كنندگان در هر كشور تغيير مي كند.
در طراحي اين برنامه كار خاصي انجام ندادم، ولي تغييرات جزئي را براي دراماتيك كردن اين برنامه لحاظ كردم كه به نظر مي آيد اين بخش از كارهاي مشابه مشكل آفرين است. در اصل ما تنها يك مسابقه تلويزيوني برگزار نمي كنيم بلكه قبل از آن يك مسابقه ورزشي با رعايت كامل استانداردها را برگزار مي كنيم.
* چگونه افراد شركت كننده در مسابقه را انتخاب كرديد؟
- براي اينكه حقي از كسي ضايع نشود با پخش آگهي در شبكه سوم سيما از تمام كساني كه مدعي شركت در مسابقه مردان آهنين بودند خواستيم تا در آزمون ورودي شركت كنند. با توجه به دشواري هاي سيستم هاي موجود در آزمون ورودي به نظر مي رسد كه ۴۸ شركت كننده اين مسابقه قوي ترين مردان ايران باشند، اين ۴۸ نفر شركت كننده نهايي از ميان ۲۰۰ نفر متقاضي شركت در مسابقه مردان آهنين توانستند از پس آزمون هاي ورودي برآيند.

نگاه
المنار ، سلاحي مؤثر
007635.jpg
در ماه مارس ۲۰۰۰، المنار به طور عمومي اعلام كرد كه قصد دارد يك ايستگاه ماهواره اي راه اندازي كند و پخش برنامه هاي خود را از اين طريق آغاز كرد. «محمد رعد»، يك عضو حزب اللهي پارلمان و بزرگترين سهامدار المنار، درخواست حزب الله را به طور رسمي به پارلمان لبنان ارائه داد كه به سرعت مورد تأييد و تصويب قرار گرفت.
در ابتدا، مديريت عرب ست، شركت ماهواره اي عربي، مي ترسيد كه به المنار جايي براي پخش برنامه هايش بدهد، زيرا هراس داشت كه محلي براي تبليغات شيعيان باشد. اما شبكه تلويزيوني المنار توضيح داد كه هيچ علاقه اي به اين دستور كار ندارد؛ همان طور كه يكي از مديران برنامه ريزي آن شرح داد، اين ايستگاه «نمي خواهد سخنگوي شيعه باشد.» در حقيقت المنار، در حال حاضر، براي هدف جلب بينندگان طيف گسترده تري (بيشتر سني ها) در جهان كوشش مي كند. از اين رو، برنامه هاي زميني و ماهواره اي المنار مشابه نيستند؛ برنامه هاي خوشايند شيعيان از طريق زميني براي تماشاچيان محلي جنوب لبنان پخش مي شود، در حالي كه محتواي جهاني تر آن از راه شبكه ماهواره اي پخش مي شود.
قرار بود كه آغاز پخش برنامه هاي ماهواره اي در جولاي ۲۰۰۰ انجام گيرد، اما حزب الله تصميم گرفت زمان پخش آن را جلو انداخته و منطبق با پايان استقرار نيروهاي نظامي اسرائيل در جنوب لبنان سازد يعني ۲۴ ماه مه، ۲۰۰۰. اين زمان سنجي را بينندگان شبكه تلويزيوني المنار و تحليل گران خاورميانه به دقت ديدند: از اين رو ايستگاه ماهواره اي المنار مظهر آزادي از اشغالگري اسرائيل شد. مقامهاي المنار اكنون باور دارند كه اين ايستگاه از نظر كثرت تماشاچيان در سراسر جهان عرب مقام پنجم را دارد. برآورد مي شود كه بينندگان آن در سراسر جهان به ۱۰ ميليون نفر بالغ شود. هيچ كدام از اين ارقام را نمي شود ثابت كرد. اما مدارك ظاهري نشان مي دهد كه المنار در حقيقت يكي از محبوب ترين ايستگاهها در تمام جهان عرب است. به افتخار اين موفقيت، المنار دو مدال طلا و دو نقره در هشتمين جشنواره راديو تلويزيوني قاهره كه در جولاي ۲۰۰۱ برگزار شد، نصيب خود كرد.
دومين هدف المنار بينندگان فلسطيني ها و اسرائيلي ها هستند، فلسطينيان دسترسي فوري به المنار دارند و هم منابع اسرائيلي و هم فلسطيني گزارش مي دهند كه المنار و الجزيره دو ايستگاه تلويزيوني از محبوب ترين شبكه هاي تلويزيوني در كرانه باختري و غزه هستند. براي رسيدن به بينندگان اسرائيلي، المنار مجبور بوده روي شكاف زباني پلي بزند. در سال ۱۹۹۶، المنار آغاز به پخش برنامه هاي تبليغاتي به زبان عبري كرد تا با مردم اسرائيل رابطه برقرار كند. اين ايستگاه به اسرائيليان هشدار داد كه ماندن آنها در لبنان خطرناك است. بنابه گزارشها، المنار «فلسطينياني را استخدام مي كند كه عبري صحبت مي كنند و در سرزمين هاي اشغالي بزرگ شده اند. المنار از اين افراد براي آماده سازي و ارائه برنامه هاي عبري بهره برداري مي كند. از همين فلسطيني ها براي گوش دادن به ارتباطات ارتش اشغالگر صهيونيستي نيز استفاده مي شود، زيرا آنان نيز واحدهاي شنود و رديابي مكالمات حزب الله را تشكيل داده اند.» ساير منابع رسانه اي گزارش مي دهند كه بسياري از سخن پراكنان عبري زبان المنار كهنه سربازان عملياتي حزب الله هستند كه در زندان هاي اسرائيل بوده و يا در زندانهاي ارتش جنوب لبنان به سر برده و در آنجا زبان عبري را آموخته اند. با نشان دادن «پوشش خبري زنده از هر عمليات چريكي انجام شده حزب الله»، المنار اميدوار بود كه اسرائيليان مرگ سربازان شان را در زمان واقعي تماشا كنند. مقامهاي حزب الله گفتند شبكه تلويزيوني المنار مي خواهد زير پاي نيروهاي دفاعي اسرائيل را خالي كرده و ادعا نمود كه اين برنامه هاي تلويزيوني سبب شد كه نيروهاي دفاعي اسرائيل پستهاي خود را ترك كنند. حزب الله همچنين ادعا كرد كه شمار خودكشي ها و پناه بردن به مواد مخدر بين سربازان اسرائيلي به خاطر برنامه هاي المنار افزايش يافته است. رهبران حزب الله باور دارند كه برنامه هاي المنار، به ويژه نوارهاي ويديويي عبري زبان، نقش بسيار حساس و مهمي را در خروج نهايي اسرائيل از جنوب لبنان و عقب نشيني دشمن صهيونيستي بازي كرده است.
در حقيقت، تأثير مستقيم المنار روي اسرائيليان خيلي محدود تر از آن است كه اين ادعاها مطرح مي كند. پيام هاي المنار به شمار بسيار اندكي از اسرائيلي ها به طور مستقيم مي رسد چرا كه بيشتر اسرائيلي ها اشتراك تلويزيون كابلي «كاوي زاهف» يا ماهواره «يس» را دارند كه هيچ كدام شامل شبكه تلويزيوني المنار نمي شود. تنها يهوديان اسرائيلي كه دسترسي مستقيم به المنار دارند، آناني هستند كه اشتراك ماهواره «عرب ست» را دارند و آنان بيشتر ساكنان شمال اسرائيل هستند كه مي توانند شبكه تلويزيوني المنار را مستقيماً با آنتن بگيرند. اما، تحليل گران سياسي و نظامي اسرائيل مسلماً المنار را تماشا مي كنند و آنان به نوبه خود نفوذي مسلم بر مردم اسرائيل دارند. المنار مي داند كه اين تحليل گران برنامه هايش را مي بينند، در رساله هاي خود انتشار مي دهند، آنها را تفسير مي كنند و پوشش هاي خبري را روي كانال هاي خود نشان مي دهند.
مقامهاي المنار به طور مكرر طي پنج سال گذشته گفته اند كه، به ويژه پس از راه اندازي ايستگاه ماهواره اي، اين كانال تلويزيوني به پخش برنامه ها و اخبار عبري خواهد پرداخت. بولتن هاي خبري به زبان عبري قرار بود در ژانويه ۲۰۰۱ آغاز به پخش كند اما به دلايل نامعلوم تاكنون اين مسئله به تعويق افتاده است.
پيام
از سال ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۰، برنامه  هاي المنار اصولاً روي رخدادهاي درون لبنان تكيه داشت و به ويژه «مقاومت» اسلامي نسبت به اشغال جنوب لبنان به دست اسرائيليان مدنظر بود. اين ايستگاه، سخنرانيهاي برانگيزنده و الهام بخش شخصيتهاي مذهبي و روحانيون منسوب به حزب الله را گزينش كرده و نشان مي داد. المنار به طور مرتب داستانهايي به روايت خبرنگارانش در جنوب لبنان و برنامه هاي غم انگيزي در مورد چريكهاي شهيد شده در جنگ با اسرائيل پخش مي كرد و در بين برنامه ها نوارهاي ويدئويي موسيقي تقديم «مقاومت» مي كرد. پس از عقب نشيني اسرائيل از جنوب در ماه مه ۲۰۰۰، اين ايستگاه تلويزيوني وارد يك حالت تحسين آميزي شد. نبردهاي نظامي موفقيت آميز حزب الله را تحسين و نقاط ضعف اسرائيل را خاطرنشان مي كرد. اما عقب نشيني اسرائيل خلايي در برنامه ريزي المنار ايجاد كرد.
ترجمه : دكترسعيد علوي نائيني

سايه روشن رسانه
نمايش در راديو
برنامه سه پرده دوم، به زودي از راديو پخش مي شود.
به گزارش ايسنا، توليد اين برنامه، كه پيش از اين به مدت ۶ سال پخش شده و مدتي به خاطر مشكلات مالي متوقف شده بود، از سر گرفته مي شود.
اين برنامه به شاهكارهاي نمايشي جهان مي پردازد و قرار است به زودي با سبك و سياق جديدي به روي آنتن برود.
نادر برهاني مرند، گفت: در اين مدت متن هاي بسيار خوبي از دهه هاي معاصر به دستمان رسيده كه در حال ترجمه آنها هستيم و به زودي آنها را از اين برنامه پخش مي كنيم.
هم اكنون برنامه هاي «از رمان تا شعر» هر شب و «جمعه ها با تئاتر» جمعه هر هفته از راديو پخش مي شود كه «از رمان تا شعر» در طول يك هفته يك رمان را به صورت نمايشي پخش مي كند و جمعه ها با تئاتر نيز از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ ظهر هر هفته به مسائل و مشكلات تئاتر ايران و جهان مي پردازد.
آواي ايران در برون مرزي
007641.jpg

مجموعه تلويزيوني آواي ايراني مختص به پخش صداي استاد شجريان و معرفي آثار برخي هنرمندان، از شبكه هاي جام جم، يك، دو و سه، پخش خواهد شد.
به گفته محمدرضا جعفري، تهيه كننده و كارگردان اين برنامه ،كاري كه در اين برنامه به لحاظ پژوهشي روي موسيقي دستگاهي صورت گرفته، تاكنون انجام نشده و شايد پس از انقلاب آواي ايراني نخستين مجموعه اي باشد كه به موسيقي اصيل و فاخر ايراني پرداخته است.
وي افزود: هدف ما اين بود تا با نمايش نماهايي از سازهايي چون تار، ويولن، ني و ساير سازهاي ايراني و پخش گوشه ها و دستگاهها، برنامه را به عنوان كلاس آموزشي مطرح كنيم و اين كار در شبكه هاي ديگر امكان پذير نبود.
اگر احساس كنم شبكه هاي ملي و سراسري مانند شبكه اول سيما، به موسيقي اصيل و فاخر ايراني تعلق خاطر دارند و بيننده مي تواند دقيقاً  سر يك ساعت معين برنامه اي را ببيند و در واقع به مخاطب احترام بگذاريم اين كار را خواهم كرد.
برنده در شبكه خبر
گروه ورزش شبكه خبر سيما، با ساخت برنامه هايي مستند و تركيبي، سعي در انعكاس هر چه بهتر اخبار ورزشي و مشكلات روز جامعه ورزش كشور دارد.
به گزارش روابط عمومي سيما، مستند «گزارش برنده» از جمله اين برنامه هاست كه با همكاري باشگاه هنرمندان و درباره مسائل فرهنگي و پهلواني تهيه مي شود. به اين ترتيب كه دوربين همراه گزارشگر به باشگاهها و سالن هاي ورزشي مي رود و پس از بررسي وضعيت ورزشكاران دو نفر پهلوان را در هر مسابقه شناسايي و معرفي مي كند.اين برنامه براي پخش از شبكه خبر سيما و در قالب سيزده قسمت توليد شده است.
ورزش هاي محلي و بومي، از ديگر برنامه هاي گروه ورزش است كه به شكل مستند گزارشي به معرفي ورزش هاي محلي در گوشه و كنار كشور مي پردازد. اين برنامه براي پخش در سي قسمت توليد شده است.
افسانه هاي ايراني
007632.jpg

مرضيه برومند در صدد ساخت مجموعه تلويزيوني با نام «تاكسي سرويس پريان» براي گروه كودك و نوجوان شبكه اول است.
به گزارش ايسنا، اين كارگردان سينما و تلويزيون كه تاكنون مجموعه هايي چون «قصه هاي تا به تا» ، «خونه مادر بزرگه» ، «مدرسه موشها» و... را براي گروه سني كودك و نوجوان ساخته است، اين بار قصد دارد تا مجموعه عروسكي را به صورت زنده بر روي آنتن ببرد.
تاكسي سرويس پريان از فضايي فانتزي برخوردار است و داستان پسربچه شيطاني را دنبال مي كند كه يك روز پي مي برد ساكنين شهري كه در آن زندگي مي كند، همگي مبدل به سنگ شده اند. اين قضيه،  بستري را براي بازگويي افسانه هاي ايراني در هر قسمت فراهم مي كند.
سينما چهار در ابهام
در حالي كه تنها ۷ قسمت به پايان اين سري از مجموعه برنامه هاي «سينما چهار» باقي است، عوامل اين برنامه، كناره گيري خود از ساخت بخش جديد را اعلام كردند.
به گفته مسعود اوحدي، كارشناس- مجري برنامه «سينما چهار» به ايسنا، با پايان يافتن اين ۸-۷ قسمت باقيمانده، ديگر اين كار را ادامه نخواهم داد. وي علل كناره گيري خود را خستگي ناشي از كار اعلام كرد و گفت: مي خواهم مدتي استراحت كنم. اوحدي كه در سري گذشته برنامه سينما ۴ وظيفه تحليل فيلم ها و نگارش اطلاعاتي در خصوص كارگردانان و آثار سبك كاري آنها رابرعهده داشته است، در پايان ابراز اميدواري كرد كه سري جديد برنامه «سينما چهار» پربارتر از گذشته باشد.
مهدي رحيميان، تهيه كننده برنامه «سينما ۴» نيز با اعتقاد بر اين كه نياز است نيروهاي جديد تهيه و توليد اين برنامه را بر عهده بگيرند، گفت: براي ساخت سري جديد اين برنامه، با مسئولين شبكه قراردادي امضاء نكرده ايم. ضمن اين كه ديگر مايل به ادامه كار نيستيم.
جواني صدا و سيما
خبرگزاري فارس: داود رشيدي، عزت الله ضرغامي را شخصيت كاملي براي احراز پست رياست سازمان صدا و سيما ارزيابي كرد وگفت : شهامت، جواني و تجربيات وي شتاب صدا و سيما را در حركت خود افزايش مي دهد.
داود رشيدي مي افزايد: من خودم از نزديك شاهد بودم كه ايشان در سمت معاون امور مجلس سازمان صدا و سيما و در زمان مجلس ششم، چقدر تلاش داشتند تا مجلس و صدا و سيما را با توجه به برخوردهايي كه بين اين دو مجموعه بود، به هم نزديك كنند.عضو هيأت داوران جشنواره تئاتر فجر،  مهمترين ويژگي ضرغامي را جوان بودن و شهامت وي خواند و اظهار داشت: به نظر مي رسد تجربه و جواني ايشان در كنار شهامتشان، اين برش را براي ايشان ايجاد مي كند تا كارها در سازمان با شتاب بيشتري به جلو رود.

جهان
اقتصاد
آلبوم
سياست
هنر
|  اقتصاد  |  آلبوم  |  جهان  |  سياست  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |