دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۹۵
صدور شناسنامه سلامت براي نوآموزان
گذشته از شناسنامه ثبتي و رسمي، قرار است براي نوآموزان شهر تهران شناسنامه ديگري هم صادر شود. راستش را بخواهيد، شايد مفاد اين شناسنامه براي والدين از شناسنامه اولي مهم تر هم باشد. محسن غفوريان، مدير سازمان آموزش و پرورش شهر تهران اعلام كرد: امسال شناسنامه سلامت براي نوآموزان پايتخت صادر مي شود. وي گفته، امسال تمامي آزمايشات و معاينات بينايي، شنوايي، معاينات جسمي، تربيت بدني و تست روانشناسي در قالب شناسنامه سلامت از طريق مديران مدارس به اولياي نوآموزان دبستاني داده مي شود. بر اساس گفته هاي اين مسوول، اين عوامل آزمايشي نوآموزان كه در پرونده هاي آموزشي ثبت مي شود، براي پيشگيري از معلوليت ها و جلوگيري از افت آموزشي آنان است.

ورود آقايان ممنوع
افتتاح كافي شاپ زنانه
اينجا خيلي مثل كافي شاپ هاي بيرون نيست ولي به هر حال براي استراحت محيط مناسبي است. كاش محيط آن بيشتر به كافي شاپ شبيه بود
شيشه هاي رنگ شده كافي شاپ به دختران جوان اجازه مي دهد، فارغ از محدوديت هاي رايج، بدون مانتو و مقنعه ساعتي را در آنجا به گفت وگو بنشينند
008817.jpg
در طبقه دوم كافي شاپ اتاقي است كه به سبك هخامنشي تزئين شده است و دختران در آنجا لباس هاي قرمز به سبك سران دوره هخامنشي پوشيده اند.
سهيلا بيگلرخاني 
حياط كانون الزهرا درست شبيه حياط مدرسه است و اين يعني يك محيط دانش آموزي. اينكه در اينجا بتوان نشاني از كافي شاب جست، دور از ذهن است. اما آن سوي حياط سوله اي با لابي هلالي شكل جلب توجه مي كند. سوله اي كه به فعاليت هاي ورزشي و فرهنگي اختصاص يافته و لابي هلالي شكل با آن شيشه هاي رنگي بي شك همان كافي شاپ دانش آموزي است. بوفه اي هلالي شكل و ميزها و صندلي ها كه دورادور فضاي نيم دايره كافي شاپ چيده شده اند.
يك كافي شاپ دخترانه 
سا لن هلالي شكل كافي شاپ بي شباهت با كافي  شاپ هاي مرسوم نيست، اما جاي قرار گرفتن آن، انتهاي يك كوچه و در حياطي مدرسه گونه، آن را بيش از كافي شاپ، به نوعي بوفه دانش آموزي شبيه كرده. هر چند كه به گفته الهام شاكري كارمند روابط عمومي سازمان دانش آموزي ورود براي تمام دختران دانش آموز آزاد است. شيشه هاي رنگ شده كافي شاپ به دختران جوان اجازه مي دهد، فارغ از محدوديت هاي رايج، بدون مانتو و مقنعه ساعتي را در آنجا به گفت وگو بنشينند. گوشه سمت راست كافي شاپ قرار است به ايستگاه روزنامه خواني تبديل شود و گوشه سمت چپ آن به كافي نتي رايگان. تنها دو روز است كه از افتتاح كافي شاپ مي گذرد و ايستگاه روزنامه خواني و كافي نت رايگان از برنامه هاي آتي كافي  شاپ است.
«سعي كرده ايم، قيمت ها در اينجا حتي از بوفه هاي دانشگاه هم پايين تر باشد، تا دانش آموزان راحت بتوانند آن را پرداخت كنند.» دختر جواني با لباس فرم زرد آبي پشت پيشخوان ايستاده و انواع آدامس ها را به دختر ديگري معرفي مي كند، كافي شاپ توسط دانش آموزان اداره مي شود. « افتخاري اينجا كار مي كنند.» خانمي مسن تر هم در حال تدارك سفارش هاست. كنسرو تن را باز مي كند. آن را در بشقابي خالي كرده و اطرافش را با زيتون و گوجه فرنگي و چيپس تزيين مي كند. «البته خانمي كه در كافي شاپ غذاها را آماده مي كند، بابت كارش مزد مي گيرد.»
حديثه آب پرتقال ها را آماده كرده و جلوي ما مي گذارد. ليستي از سفارش ها روي پيشخوان جلوي روي اوست. «هنوز منويمان آماده نشده، اما قيمت ها مناسب است.» دو دختر جوان در گوشه سمت چپي آب ميوه مي نوشند. مهشيد از افتتاح كافي شاپ ابراز خوشحالي مي كند. «مي گويند صبحانه هايش خيلي ارزان است. بچه ها براي مطالعه و ورزش به كانون مي آيند. چنين جايي خيلي لازم بود.» و زهره ادامه مي دهد: «البته قيمت بقيه غذاهايش چندان با بيرون تفاوتي نمي كند. اينجا خيلي مثل كافي شاپ هاي بيرون نيست ولي به هر حال براي استراحت محيط مناسبي است. كاش محيط آن بيشتر به كافي شاپ شبيه بود. شاكري انگار چيزي را فراموش كرده باشد، توضيح مي دهد: «دو روز از هفته نقالي داريم. ديروز يكي از بچه ها شاهنامه خواني كرد.» اين مقام مسوول پيشنهاد مي دهد، از نمايشگاه تاريخ ايران كه در طبقه دوم ساختمان كانون برپاست، ديدن كنيم. «اين نمايشگاه حتما براي شما جالب است.»
سفري در تاريخ 
سر در راه پله منتهي به طبقه دوم با دروازه اي به سبك دوره هخامنشي آذين شده و بر ديوارهاي آن تصاويري برجسته از مردم در دوره هاي تاريخي در ايران. انگار پا به دنياي ديگري مي گذاريم. از زير دروازه ملل رد مي شويم و پا به تاريخ ايران مي گذاريم. اتاق ابتدايي با نام اتاق اسطوره ها نام گرفته. تصاوير آرش كماندار، رودابه، رستم دستان و ... بر ديوارها نقش بسته.
تصاويري برجسته. گويي شخصيت هاي اساطيري ايران از ميان شاهنامه بيرون آمده اند و در اين اتاق به تماشاگران زل زده اند. فرصت مي كنيم بقيه نمايشگاه را ببينيم تا مرضيه و مهناز، لباس بپوشند و به اتاق بيايند. آن دو برنامه اين اتاق را از برند. به سرعت در جاي خود مي ايستند. مرضيه شروع مي كند، با صدايي رسا از شاهنامه و از فردوسي مي گويد. از رستم و سرانجام به آرش مي رسد. مستقيم در چشمانم زل زده تا تاثير كلامش را بهتر در سيماي مخاطبش ببيند. داستان آرش آغاز مي شود. دو دختر با حرارت داستان را واگويه مي كنند. مرضيه در نقش آرش، كمان را مي كشد. مهناز دستش را بلند مي كند و به ساحل جيحون اشاره مي كند. دختران داستان آرش را كه جان بر سر پرتاب تير نهاد به پايان مي برند. «نام آرش مي نمايد راه/ نام آرش مي دهد اميد...» از اتاق اسطوره ها بيرون مي آييم و به اتاق دوره هخامنشي مي رويم. اين اتاق هم مانند قبلي حجم هايي مصور است ازتاريخ ايران. مهتاب اميري رئيس كانون فرصت كرده براي دقايقي ميهمانانش را به يكي از همكاران بسپارد و به طبقه بالا بيايد.از دوره هخامنشي بيرون مي آييم و از راهرو و كنار دوره ساماني مي گذريم تا به اتاق دوره اسلام برسيم. تاق ترك خورده كسري و ساسانياني كه نتوانستند به عدالت حكومت كنند و در نتيجه مردم به سرعت به اسلام گرويدند. طرحي مينياتوري ازمسجد يزد و ورود به اتاق مشاهير براي ورود به اتاق مشاهير مجبوري از ميان مسجد يزد بگذري. حديثه دراين اتاق حاضر است تا از تصاوير مشاهير كه بر ديوار اتاق نقش شده بگويد. ابوريحان بيروني، علي اكبر مزين الدوله زكرياي رازي، علي اكبر شيدا، حافظ شيرازي، مصلح الدين شيرازي (سعدي)، مولانا، عطار نيشابوري و ابن سينا بر ديوارهاي اتاق مشاهير جا خوش كرده  اند تا به بينندگان، افتخارات ايرانيان را يادآوري كنند. حوضخانه، با تصاوير مينياتوري سبك قهوه خانه، فرصتي مي دهد تا تماشاگران لختي بيارامند، ديزي بخورند، چايي بنوشند و هندوانه مزه كنند. تصاوير اين اتاق به وسيله منصوره تقي خاني، سميرا هوشيار و فرزانه تقي خاني تصوير شده. پرده سيمرغ و نقالي كه اكنون غايب است «روزهاي بازديد مسوول هر اتاق نقالي مي كند. اگر ظهر باشد ميهمان ها مي توانند ديزي بخورند واگر بعدازظهر با چايي و هندوانه و خوراكي هاي سنتي پذيرايي مي شوند.» نقشي از كاشي كاري هاي مسجدامام اصفهان و ماكتي از مقبره شيخ صفي الدين اردبيلي در انتهاي نمايشگاه، درراهرو و درست روبه روي اتاق اساطير، تماشاگران را بدرقه مي كند.
كتابخانه كلاس اولي ها
حيف است، طبقه دوم كانون را ترك كني و سري به كتابخانه دانش آموزي كانون نزني. كتابخانه به دو بخش تقسيم شده است. سمت راست دانش آموزان مقاطع بالا مشغول مطالعه اند و سمت چپ مخصوص مطالعه دختران دبستاني است. شاكري مي گويد:« ما تنها كتابخانه استاندارد دانش آموزي در خاور ميانه را داريم.» اينجا هم از پشت كنكوري ها خالي نيست اما كوچولوهايي كه خود را براي امتحان آماده مي كنند به كتابخانه حال و هواي ديگري داده است. آنان تمرين مي كنند، در كتابخانه آرام بنشينند و مطالعه كنند.»
عناوين كتاب هاي اين كتابخانه به ادعاي شاكري جوابگوي مطالعات رشته هاي مختلف دبيرستاني و حتي برخي رشته هاي دانشگاهي است.
اتاقي براي داستان سرايي
اميري نمي خواهد هيچ كدام از اتاق هاي كانونش را ناديده بگذارد. ما را به اتاق آسمان نما مي برد.« در اين اتاق  بچه ها با صور فلكي آشنا مي شوند و پس از توضيح ستاره ها به زير چتر مي روند.» به چتر بزرگ سفيدي كه گوشه اتاق قرار گرفته اشاره مي كند. وقتي چراغ ها خاموش مي شود، زير چتر خيلي ديدني است حال وهوايي دارد.
اتاق ديگري در آن سوي راهروي طبقه اول، اتاق قصه كودكان، حجم هاي نقاشي كودكان بر در و ديوار آن و مكعب هايي كه قرار است حكم صندلي را براي كودكان خردسال بازي كند، بچه هاي كوچكتر در اين اتاق به قصه ها گوش مي كنند.»
نخستين انجمن دو قلوها
از ساختمان دو طبقه كانون كه بيرون مي آييم تصوير پيرمردي بر سردر سوله ورزشي خودنمايي مي كند.« اين پيرمرد دو دختر دوقلو داشته كه با دو پسر دو قلو ازدواج كرده اند. از او ثروت فراواني به دو داماد رسيده آنها هم اين سوله را به شكل خيريه براي كانون ساخته اند. روز افتتاحيه سوله هم حكايتي داشت. ۵۰۰ زوج دو قلو براي روز افتتاح دعوت شده بودند در آن روز نخستين انجمن دوقلوها تشكيل شد. كاش بوديد. خيلي جالب بود.»
به حياط مدرسه گونه باز مي گرديم و از زير سردر سياه، رنگ كانون كه با حروف درشت سفيد روي آن نام كانون الزهراء حك شده مي گذريم. كوچه اي باريك در يكي از محلات نسبتا متوسط كرج، چهارصد دستگاه. گويا هنوز مردم از تحولاتي كه در اينجا افتاده بي خبرند و كسي نمي داند پشت اين تابلوي سياه چه مي گذرد؟

جوانان ايراني ثبت نام كردند
دفاع جانانه از حريم حرم
008820.jpg
هنوز هم هستند كساني كه حاضرند جان خود را براي اعتلاي اسلام و مسلمين كف دستشان بگيرند و بگذرند از دنياي مادي. هنوز هم جوانان غيور ايراني با حضور هميشه در صحنه نسبت به مقدسات خود حساسيت نشان مي دهند و اين يك احساس عمومي و فراگير در ميان تمام اقشار مردم ايران است.
در حالي كه از ماه ها قبل حمله آمريكا به عراق در گوشه و كنار جهان، تظاهرات و حركات نمادين مختلف در جهت مخالفت با جنگ صورت مي گرفت، ايران را موجي از سكوت فرا گرفته بود اما به محض هتك حرمت به اماكن مقدس شيعيان در شهرهاي نجف و كربلا كه پيش از اين از امن ترين شهرهاي عراق بودند، اعتراضات در ايران شكل تازه اي به خود گرفته است.
گروهي تحت عنوان «ستاد پاسداشت شهداي نهضت جهاني اسلام» همزمان با برگزاري نماز جمعه تهران، در ميدان فلسطين به ثبت نام از داوطلبان عمليات استشهادي عليه غرب و آمريكا پرداختند.
فروز رجايي فر مديرمسوول يكي از نشريات مي گويد: «ما اين حركت را به صورت نمادين براي فشار به مسوولان داخلي براي اتخاذ سياستي شفاف و صريح با پشتوانه مردمي عليه هتك حرمت عتبات عاليات و هشدار نسبت به آمريكا و انگليس انجام مي دهيم.»
رجايي فر در حالي كه در گوشه جنوب غربي ميدان فلسطين در حال راهنمايي نيروهايش براي آماده كردن فضايي مناسب براي ثبت نام داوطلبان است، ادامه مي دهد: «البته قطعا به طور خودسرانه عمل نخواهيم كرد ولي در صورتي كه سياست هاي رسمي دولت از مردم عقب بماند، قطعا از ابزارهايي براي فشار به مسوولان جهت تغيير مواضعشان استفاده خواهيم كرد.»
رجايي فر همچنين مي افزايد: «با توجه به نمادين بودن حركت، هيچ گونه محدوديتي به لحاظ سني و جنسيني براي داوطلبان ايجاد نكرديم. شماره فيش هاي ثبت نام هم به نحو نمادين انتخاب شده، شماره اولين فيش، ۱۱۰ است و حوالي ساعت يازده مرد ميانسالي با ريش هاي تراشيده و سبيل انبوه «يا علي» گويان آن را پر مي كند. كساني كه فرم ها را پر كردند و هر لحظه بر تعدادشان افزوده مي شود از اقشار مختلف و سن و سال هاي متفاوت هستند اما يك چيز بين همه آنها مشترك است:
- همه از هتك حرمت عتبات عاليات عصباني اند.
البته برخي از آنها مسايل انساني و شكنجه عراقيان مسلمان را هم دليلي بر آمادگي شان براي عمليات استشهادي بيان مي كنند اما اصل حركت به خاطر اعتراض به هتك حرمت حرمين است.
در پارچه اي كه ذيل آن را افراد امضا مي كنند، آمده است: «آمادگي خود را براي اعزام و دفاع از اماكن مقدسه كربلا و نجف اعلام مي داريم.»
«محمدعلي صمدي» سخنگوي اين ستاد با اظهار اينكه بيش از ۲۵۰۰ نفر فرم ها را پر كرده اند، مي گويد: گنجاندن مسايل انساني مثل شكنجه ها و قتل عام مسلمانان در عراق و فلسطين هم مي توانست در اين حركت بگنجد كه حتما در آينده اين كار را خواهيم كرد، تا تنها مساله هتك حرمت عتبات نباشد و شكل انساني آن گسترده تر شود اما كاري كه ما مي كنيم در همين جهت است و هيچ تبايني با مساله انساني اين فاجعه ندارد.
«صمدي۲۷ ساله » و متاهل و داراي ليسانس تاريخ است.
رجايي فر مي گويد: «اختلاف بنداز و حكومت كن» تز انگليسي هاي كهنه كار است. اختلافاتي هم كه گاهي بين شيعيان در عراق خبرش مي رسد كار همين انگليسي ها است.
افراد مختلف لحظه به لحظه بيشتر مي شوند.
«جميله سليمي» فوق ليسانس روانشناسي تربيتي كه معلم است و با همسرش در مراسم حضور دارد به پرسش هاي «يك خبرنگار خارجي » پاسخ مي دهد و از علاقه مندي مسلمانان به حفظ آرامش در جهان در صورت عدم تعدي غرب سخن مي گويد.
او مي گويد: اگر چند صد نفر آمريكايي بخواهند تكليف ميليون ها عراقي مسلمان را تعيين كنند شيعيان با قدرت مرجعيت - ابزاري كه رئيس جمهوري آمريكا و همه قدرت هاي مادي وحتي معنوي دنيا از آن بي بهره اند - در مقابل آنها خواهند ايستاد.
او از مراجع مي خواهد همانطور كه با فتواي سلمان رشدي توسط امام خميني وي در جهان آواره شد، چنين حكمي درباره نيروهاي متجاوز آمريكايي نيز صادر شود تا چنين عاقبتي هم براي  آنها در كوچه پس كوچه هاي عراق رقم بخورد.
همسرش هم با جدي توصيف كردن ثبت نام خود و همسرش در رابطه با آينده فرزندانش در صورت شهادت خود و همسرش با اشاره به كودك ۶-۷ ساله اش كه علي صدايش مي كند، مي گويد: اينها هم راه ما را ادامه خواهند داد. ما مادي فكر نمي كنيم كه اگر به جاي ۴۰ سال، مثلا ۷۰ سال عمر كنيم خوشبخت و سعادتمند مي شويم؛ ما به فراتر از اين دنياي فاني فكر مي كنيم.
«يوسف معصومي۴۷ » ساله هم با تاكيد بر اينكه به خاطر عراقي ها اين كار را نمي كند و فقط به خاطر امام حسين و امام علي و دفاع از حرم آنها ثبت نام مي كند، از مسوولان سياست خارجي نظام گله مي كند كه راه را براي عمليات شهادت طلبانه برعليه هتك كنندگان حرمت حرم باز نمي كنند.
خيل كثيري از جوانان بين ۲۰ تا ۲۷ سال اعم از زن و مرد كه برخي از آنها متاهل هستند، همگي با اظهار اينكه براي دفاع از اسلام و حرمين شريفين در كربلا و حرم امام علي(ع) در نجف  آماده شهاتند و با شور و حالي خاص فرم ها را پر مي كنند و تحويل مي دهند.
در يكي از پارچه  نوشته ها آمده است: «جان ها به فداي گنبد تير خورده ات امام علي.»

پايه هاي لرزان مدارس
همه ما آرزومي كنيم كه اگر قرار است در تهران زلزله بيايد بهتراست كه درروز بيايد و نه در شب، اما واقعيت اين است كه به اعتقاد كارشناسان، خطرات زلزله در روز هم كمتر از شب نيست. روزها اگرچه شهروندان بيدارند، اما اغلب در مكان هاي ناامن به سر مي برند. مدارس، ساختمان ها و مراكز آموزش در بخش عمده اي از شهر از ايمني بالايي برخوردار نيستند. اگر بخواهيم خوشبينانه بگوييم، بيش از۱۰ هزار كلاس قديمي بالاي ۴۰ سال دارند كه البته منطبق بر اصول ايمني ساخته نشده و در برابر زلزله آسيب پذيرند.
اگر به طور متوسط هر كلاس ۳۰ دانش آموز را در خود جاي دهد، جان ۳۰۰ هزار دانش آموز در هنگام زلزله در خطر خواهد بود. ۳۰۰ هزار دانش آموز در هنگام زلزله علاوه بر خطر آوار در معرض خطر افتادن زير دست و پاي ديگران قراردارند.
مهندس محمد اصلاني به ايسنا مي گويد:« از اين تعداد تخريب و بازسازي يك هزار و ۳۰۰ كلاس درس در اولويت است كه به اعتباري حدود ۴۰ ميليارد تومان نياز دارد.»
وي با بيان اينكه بايد هرچه سريعتر نسبت به تخريب و بازسازي اين كلاس ها با اقدام شود يادآور شد: «منطقه يك شهرداري تهران، شهر ري، شهريار، كرج و ورامين داراي بيشترين كلاس ها با قدمت بالاي ۴۰ سال هستند.»
منطقه يك تهران با ۹۲ كلاس و منطقه ۱۳ با۸۰ كلاس داراي بيشترين كلاس ها با قدمت بالا هستند.
به گفته اصلاني ساخت و جايگزيني ۱۰ هزار كلاس با قدمت بالاي ۴۰ سال به اعتبار هنگفتي نياز دارد كه اختصاص سالانه ۳۰ يا۴۰ ميلياردتومان اعتبار عمراني كافي نيست.
مدير كل نوسازي،  توسعه و تجهيز مدارس استان تهران عنوان كرد:« طرح مقاوم سازي ساختمان ها توسط دولت به كليه ارگان ها اعلام شده،اما هنوز متاسفانه اعتباري به اين منظور به نوسازي استان تهران اختصاص نيافته است.»
زلزله اخير در تهران و ديگر شهرستان هاي تهران باز هم زنگ خطري است كه احتمالا مثل گذشته مسولان ايمني كشور از كنار آن به آرامي خواهند گذشت.
قبل از وقوع فاجعه براي دانش آموزان در مدارس خطرآفرين و با قدمت بالا، بايد مسوولان نسبت به اختصاص اعتبار براي احداث مدارس جديد اقدام كنند.
به گفته اصلاني در صورت تخصيص اعتبار در يك طرح ضربتي كليه كلاس ها با قدمت بالا ظرف يكسال با كلاس هاي جديد جايگزين مي شوند.
خطر وقوع زلزله و عدم بازسازي ساختمان هاي قديمي براساس اصول ايمني زلزله چشم انداز فاجعه آميزي از آينده تهران ترسيم خواهد كرد. بايد ديد كه مسوولان چه تكاني از اين هشدار خورده اند.

متروي درون شهري كرج، ضرورتي انكارناپذير
قطار شهري براي ششمين كلا نشهر كشور
پيكره بيمار شريان هاي حركتي كرج، متوليان امور شهري اين كلانشهر را بر آن داشت تا طرح مترو را پايه ريزي كنند
مديرعامل سازمان قطار شهري كرج و حومه :
نقش مترو در كاهش هزينه هاي جاري شهروندان براي حمل و نقل آنقدر موثر و قابل توجه است كه ضرورت تسريع در روند تكميل و بهره برداري از پروژه را رقم بزند
008823.jpg
نمايي از نقشه خط ريلي ۲۳ كيلومتري وديگر مسيرهاي پيشنهادي براي متروي كرج
فرهاد فرجاد
يك ميليون و ۴۰۰ هزار نفر ساكن ششمين كلان شهر كشور، اين روزها بزرگترين دغدغه خود را تردد درون و برون شهري مي دانند. كرج، البته اگر از منظر كلي، در كنار شهرك هاي اقماري گوشه و كنارش نگريسته شود، ميزبان ۳ ميليون نفر است كه در مجموع بيش از يك ميليون و هشتصد هزار سفر روزانه را رقم مي زنند. اين در حالي است كه رشد نامعقول جمعيت كرج هيچگونه همخواني و سنخيتي با شريان ها و زيرساخت هاي حياتي و در نتيجه عملكردهاي مطلوب و متوازن نداشته است.
چه، در تمام دنيا نمي توان برنامه توسعه شهري را طرح كرد كه بتواند جوابگوي رشد جمعيت از ۱۴هزار نفر در سال ۱۳۳۵ به يك ميليون و ۴۰۰ هزار نفر در سال ۸۳ باشد. معضل ياد شده در كنار عوامل طبيعي محدود كننده شهر شامل رشته كوه هاي البرز در شمال، اتوبان تهران - قزوين در جنوب و رودخانه كرج در شرق دست به دست هم داده اند تا پيكره شهر از هسته محوري خود درجوار رودخانه به سرعت به سمت غرب، رو به توسعه گذارد. در اين امتداد، تنها شريان حركتي خيابان كم عرض شهيد بهشتي است كه به هيچ وجه تناسبي با حجم تردد خودروها ندارد. در نتيجه بسياري از شهروندان ترجيح مي دهند در حركت هاي شرقي - غربي و برعكس از اتوبان كرج - قزوين تردد كنند. از آنجا كه شهرك هاي مهرشهر و فرديس با اتصال هاي ضعيف (پل مهرشهر و ميدان شهيد سلطاني) بر پيكره اصلي شهر پيوند مي خورند، تداخلي آزاردهنده و پرترافيك را با ترددهاي گريخته از خيابان شهيد بهشتي مواجه مي شوند. در اين ميان، حاصل كار چيزي نيست به جز سوختن وقت و سرمايه مردم، اتلاف سوخت،  آلودگي زيست محيطي و تشديد تمام ناهنجاري هاي آشكار اين مجموعه به اشتباه «كلان شهر» ناميده شده. چرا كه كرج از تمام ويژگي هاي پرشمار كلان شهرها، تنها پيكره وسيع و جمعيت بالا را به خود مي بيند، اما در كنه وجود، همان روستاي مهجور و غريب باقي مانده، هرچند ۳۰ كيلومتر بيشتر با پايتخت پرطمطراق فاصله ندارد.
تمام مشكلات ياد شده متوليان و گردانندگان كرج را بر آن داشت تا از ابتداي سال ۸۱ به مطالعه طرح حمل و نقل ريلي در اين شهر بنشينند و در گام هاي نخست به اين نتيجه برسند كه كرج به همراه دو منطقه مهرشهر و فرديس تا افق ۱۴۰۰، به حدود ۵۵ كيلومتر خطوط ريلي با هزينه اي بالغ بر ۵۰۰ ميلياردتومان نياز خواهد داشت. در ادامه، طرح بزرگ متروي كرج گام به پله هاي بالاتر گذارد، به گونه اي كه با پيگيري نمايندگان شهر در مجلس شوراي اسلامي و راي مثبت شوراي اسلامي شهر كرج، سرانجام اساسنامه سازمان قطار شهري كرج و حومه، مهر تصويب را بر پاي خود ديد. در اين خصوص، با راهنمايي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، شركت هاي مهندسان مشاور ذيصلاح معرفي شدند تا به ارايه خدمات مطالعات سامانه قطار شهري كرج بپردازند. پس از تدوين و ابلاغ شرح خدمات مطالعات حمل و نقل ريلي شهر كرج به شركت هاي مهندسان مشاور و انعقاد قرارداد، مطالعات قراردادي با سرفصل مبدا‡ و مقصد خطوط آغاز شد. مطالعات كلي پس از ارايه به شوراي عالي ترافيك استان تهران، بازنگري و كريدور اولويت نخست پروژه به طول تقريبي ۲۳ كيلومتر تصويب شد.
پروژه متروي كرج در حقيقت انشعابي مجزا از مسير متروي تهران - كرج - هشتگرد است كه در آن، ايستگاه هاي داخلي شهر كرج با پوشش جمعيتي ۳۰۰ هزار نفر براي هر توقف گاه پيش بيني شده است. بر اساس مطالعات انجام شده، طول مسير متروي تهران - كرج - هشتگرد در داخل شهر كرج ۷/۷ كيلومتر خواهد بود كه مسير ۲۵ كيلومتري درون شهري كرج از آن انشعاب مي گيرد. در اين زمينه، تركاشوند، شهردار كرج توضيحات بيشتر را چنين ارايه مي دهد:
طرحي كه در قالب تحقيقات اوليه مهندسان مشاور به تصويب شوراي عالي ترافيك رسيد، بر اساس ۲۵ كيلومتر راه ريلي از ميدان دانشگاه تربيت معلم (انتهاي حصارك) تا سه راه انديشه (حومه جنوبي كرج) شكل گرفته كه بودجه اي معادل ۵۰۰ تا ۶۰۰ ميليارد تومان را مي طلبد.اين مسير به يقين نقش بزرگي در كاهش بار ترافيكي و تسهيل حمل و نقل درون شهري كرج ايفا خواهد كرد.
نادر رضا نوري، مديرعامل سازمان قطار شهري كرج و حومه نيز خبر از آغاز پروژه خط يك متروي كرج از سه راه انديشه تا ميدان دانشگاه تربيت معلم در آينده نزديك داده و مي گويد: نقش مترو در كاهش هزينه هاي جاري شهروندان براي حمل و نقل آنقدر موثر و قابل توجه است كه ضرورت تسريع در روند تكميل و بهره برداري از پروژه را رقم بزند.
نوري با تاكيد بر ضرورت توجه مسوولان كلان كشور به مقوله توسعه شبكه هاي ريلي در بخش حمل و نقل عمومي هر هفت كلان شهر كشور، مي افزايد: در حال حاضر، سالانه حدود ۲۰۰ ميليارد ليتر بنزين در كشور مصرف مي شود و قيمت فروش بنزين نيز حدود ۸سنت براي هر ليتر است كه همين قيمت هم با توجه به تورم موجود و اقتصاد نا به سامان خانواده هاي ايراني، براي مردم مشكل زا است.
اين در حالي است كه با گسترش شبكه حمل و نقل انبوه در كشور و صرفه جويي ارزي ناشي از كاهش مصرف بنزين از محل سرمايه گذاري و مشاركت مردمي، مي توان سالانه ۱۰خط ريلي معادل همين طرحي كه براي كرج پيش بيني شده در كشور احداث كرد. رويكردهايي از اين دست در كوتاه مدت يارانه هاي اساسي همچون يارانه سوخت فسيلي، وقت، استهلاك، لوازم بيمارستاني و پزشكي و درماني را از شهروندان حذف مي كند.
وي با اظهار اميدواري براي راه اندازي خط يك قطارهاي سريع السير كرج تا پايان سال جاري، مي گويد: مشكل اصلي اين خط، تحويل زمين ايستگاه محمدشهر است كه بايد توسط دانشكده كشاورزي كرج و وزارت جهاد كشاورزي، هر چه سريع تر انجام شود. پس از آن بايد ايستگاهي در تقاطع اتوبان با جاده محمدشهر احداث كنيم تا هم قابليت سرويس دهي به كرج مركزي را داشته باشد و هم دسترسي ساكنان مناطق غرب استان تهران از جمله محمدشهر، مشكين دشت، ماهدشت و اشتهارد به شبكه مترو را فراهم آورد.
شايان ذكر است به تازگي هياتي از مسوولان بلندپايه استان تهران و شهرستان كرج به دعوت يكي از شركت هاي صاحب نام چيني در زمينه صنعت حمل و نقل عازم چين شدند تا از نزديك با توانمندي هاي فني، خدمات شهري و سامانه حمل و نقل عمومي اين كشور آشنا شوند.
شركت سيتيك، چندان هم با پيكره متروي تهران و كرج ناآشنا نيست. اين شركت بخش هايي از اجراي پروژه متروي تهران را بر عهده داشت، از همين رو با دعوت از متوليان امور شهري كرج امكانات و قابليت هاي روز خود را به نمايش گذاشت و ادعا كرد مي تواند با سيستم مالي فاينانس، يعني دريافت وام بانكي كلان و اجراي پروژه و بازپس گيري وام در اقساط بلندمدت، كرج را صاحب مترو سازد. البته كرجي ها نيز مي گويند پيشنهاد شركت چيني در دست بررسي است و هنوز هيچ تصميمي براي انعقاد قرارداد با مجري پروژه، نهايي نشده است. آنچه مسلم است شهرداري و شوراي اسلامي شهر كرج با عزم جدي براي راه اندازي و بهره برداري شبكه حمل و نقل عمومي ريلي، مقدمات بزرگ ترين و پرهزينه ترين طرح عمراني - شهري كرج در تمام عمر نه چندان كوتاه اين شهر را چيده اند. ۵۰۰ميليارد تومان و ارقامي مشابه آن، آنقدر هست كه پيشگامان راه اندازي مترو بيشتر ازاين افكار عمومي را در جريان كار قرار دهند و در اين زمينه اطلا ع رساني كنند.

تغييرات در سلسله جبال ساختماني فرحزاد
دوران پس از رانش زمين
براي جلوگيري از خطرات احتمالي، ايجاد تمهيدات لا زم و ممانعت از نشست و حركت ساختمان ها ضروري و اجتناب ناپذير است 
از آنجا كه لايه هاي زيرين خاك در آن منطقه نفوذناپذير است بايد به جاي استفاده از سيستم چاه هاي جذبي، از روش هاي ديگر دفع فاضلابي، نظير احداث مخزن بتوني فاضلاب استفاده مي شد
008826.jpg
رئيس كميته معماري و شهرسازي شوراي اسلامي شهر تهران از پرداخت وام به مالكان خانه هاي تخريب شده در منطقه دره فرحزاد خبر داد.
مسعود زريبافان گفت: «بر اساس تقسيم كار صورت گرفته در جلسه مشتركي كه شوراي شهر با دبير ستاد حوادث غيرمترقبه داشت، مقرر شد رسيدگي به حادثه دره فرحزاد را در دو بخش دنبال كنيم.
بخش اول كار زيربنايي است كه طي آن عمليات زه كشي و انتقال آب هاي سطي و فاضلاب منطقه در دستور كار قرار دارد، مرحله دوم اسكان ساكنان محدوده دره فرحزاد است كه به طور مشترك از سوي سازمان زمين شهري، وزارت كشور و ستادحوادث غيرمترقبه پيگيري و دنبال مي شود.»
زريبافان با اشاره به مهلت دو هفته اي كميسيون فني و عمراني شوراي شهر در ارتباط با بررسي حادثه فرحزاد، معتقد است: «تحقيقات و مطالعاتي توسط اين كميسيون صورت گرفته كه نتايج آن در اختيار شوراي شهر قرار خواهد گرفت.»
پيش از اين نيز مهندس موذن، رئيس كانون كاردان هاي فني ساختمان استان تهران اعلام كرده بود كه نبود نظارت لازم و ساخت ساختمان ها بر روي خاك دستي كه فاقد استحكام لازم است، موجب اين اتفاق شده، در عين حال عدم انجام مطالعات خاك شناسي براي شناخت لايه هاي مختلف خاك و استفاده نامتناسب از چاه هاي جذبي براي دفع فاضلاب از ديگر دلايل بروز اين حادثه عنوان شده است.
موذن مي گويد: «از آنجا كه لايه هاي زيرين خاك در آن منطقه نفوذناپذير است بايد به جاي استفاده از سيستم چاه هاي جذبي، از روش هاي ديگر دفع فاضلابي، نظير احداث مخزن بتوني فاضلاب و يا ايجاد كانال هاي دفع فاضلاب استفاده مي شد.»
وضعيت زمين هاي منطقه فرحزاد به گونه اي است كه آب پس از رسيدن به لايه نفوذناپذير خاك، در آن قسمت باقي مانده و در اين صورت به علت شيب تند منطقه آب جمع شده در بالاي لايه هاي نفوذناپذير، موجب رانش بخشي از لايه هاي خاك و در نهايت خالي شدن، زير فوندانسيون و تخريب احتمالي ساختمان ها خواهد شد.
براي جلوگيري از خطرات احتمالي، ايجاد تمهيدات لازم و ممانعت از ادامه نشست و حركت ساختمان ها و همچنين اتخاذ تصميم هاي اساسي براي تخليه ساختمان هايي كه در معرض خطر قرار گرفته اند، ضروري و اجتناب ناپذير است. بنابراين به زودي ساختمان هاي احداث شده در پايين دره كه در معرض خطر تخريب ساختمان هاي بالا دستي قرار گرفته اند، تخليه شده تا از بروز خطرات احتمالي بعدي پيشگيري شود.
به نظر مي رسد برخورد قاطع با متخلفان كه اين موارد را در نظر نگرفته اند، در اين خصوص مفيد باشد، از همين رو اميررضا واعظ آشتياني، عضو شوراي شهر تهران خواستار برخورد با متوليان امور در هر زمان، موقعيت و شرايط شده است.
وي معتقد است: «اگر هر سازمان و ارگاني كه حقوق شهروندان را تضييع كرده، مورد بازخواست قرار نگيرد، وضع بدتر خواهد شد.»

سرانجام نامعلوم وام خارجي بافت هاي فرسوده تهران
بافت هاي فرسوده تهران يكي از دغدغه هاي اصلي شوراي شهر تهران است، از همين سو در طرحي از سوي اين ارگان قرار بود وام هايي به بافت هاي فرسوده تهران داده شود، اما اين وام ها هنوز عملياتي نشده است.
خزانه دار شوراي اسلامي شهر تهران گفته است تاكنون از عملياتي شدن وام خارجي دولت براي اصلاح بافت هاي فرسوده شهر تهران خبري نشده است.
اميررضا واعظ آشتياني معتقد است: «با توجه به اينكه وام خارجي كه قرار است به صورت فاينانس از سوي وزارت كشور براي اصلاح و نوسازي بافت هاي فرسوده شهر تهران هزينه شود، در مجلس ششم شوراي اسلامي به تصويب رسيده ولي وزارت كشور كه مكلف بوده به عنوان حلقه واسط پيگير اين موضوع شود براي عملياتي شدن آن از سوي دولت اقدام نكرده است.»
وي افزود: «ظاهرا مجوز اين وام ۲۰۰ ميليون دلاري از سوي مجلس ابلاغ شده، اما هنوز وزارت كشور براي آن اقدامي جدي صورت نداده است.»
عضو شوراي اسلامي شهر تهران در خصوص ادعاي مسوولان وزارت كشور مبني بر اختصاص اعتبارات كلان براي تامين هزينه هاي شهرداري تهران گفت: «به عنوان خزانه دار شوراي شهر هرگونه دريافت اعتباري توسط شهرداري تهران از سوي وزارت كشور را تكذيب مي كنم.»
آشتياني گفت: «پرداخت ۵۰ درصد از اعتبارات توسعه مترو تهران و تامين بخشي از بودجه خريد اتوبوس هاي شركت واحد تنها مواردي هستند كه وزارت كشور براي كمك به شهرداري بودجه اي اختصاص داده است.»
خزانه دار شوراي شهر تهران تصريح كرد: «توسعه خطوط مترو به عنوان يك طرح ملي محسوب مي شود و نمي توان آن را در بودجه شهرداري لحاظ كرد.»
وي افزود: «هر چند كه بايستي ۳۰ تا ۷۰ درصد از هزينه هاي شهرداري تهران از سوي دولت تامين و پرداخت شود و با دريافت عوارض از شهروندان نمي توان در اداره يك كلانشهر همچون تهران دچار كسري بودجه نشد،اما اين يك رويه طبيعي و معمولي در ساير جوامع ديگر است كه براي تامين هزينه هاي جاري شهرهاي مهم از سوي خود حمايت مي شوند.

خطر عفونت براي زائران
براي پيشگيري از شيوع بيماري هاي عفوني و روده اي از سفر به كشور عراق خودداري كنند. اين توصيه مركز مديريت بيماري هاي وزارت بهداشت به هموطنان ايراني است تا از سفر به عراق به دليل تخريب زيرساخت هاي اجتماعي و بهداشتي خودداري كنند. همچنين از سفر به ديگر كشورهاي همسايه چون افغانستان و پاكستان نيز به دليل بروز همين مشكلات خودداري كنيد. مسافران و زائران عتبات عاليات در كشور عراق به دليل وجود زيرساخت هاي نامناسب اجتماعي - بهداشتي بيشتر مستعد بيماري هاي روده اي به ويژه وبا و حصبه هستند لذا از هموطنان درخواست مي شود تا بهبود يافتن اوضاع از سفر به اين اماكن مقدس پرهيز و يا در صورت سفر از مجاري قانوني اقدام كنند.

ساماندهي جوانان
امور جوان ها هم قرار است ساماندهي شود، چرا كه دولت مكلف به تدوين برنامه جامع ساماندهي امور جوانان است. بر اساس اين برنامه علاوه بر تعيين نيازهاي عمده جوانان در حوزه هاي مختلف، جهت گيري نهادهاي مسوول دولتي و غيردولتي در حوزه جوانان مشخص خواهدشد و اين برنامه مهمترين اقدام راهبردي در حوزه ساماندهي امور جوانان است. سازمان ملي جوانان در اسفندماه سال گذشته از روساي تمام دستگاه هاي مربوط به امور جوانان خواست تا با توجه به اولويت هاي نسل جوان در خصوص اشتغال و پر كردن اوقات فراغت جوانان راهكارهاي علمي خود را ارايه دهند كه با استقبال و پاسخ مثبت تمام دستگاه ها مواجه شده و اين امر در خردادماه امسال به عنوان مبناي تفاهم و همكاري و برنامه عمل يكساله در حوزه جوانان خواهد بود.

طرح ها اجرا نمي شود
به دليل عدم هماهنگي بين بودجه با طرح هاي ارايه شده در وزارت آموزش و پرورش، اين طرح ها بلاتكليف مي ماند و در بسياري از مواقع هرگز اجرا نمي شوند.
به گفته مشاور هماهنگي و پيگيري قوانين و مقررات وزارت آموزش و پرورش تا زماني كه بين دفتر بودجه با دفتر طرح و برنامه در وزارت آموزش و پرورش هماهنگي وجود ندارد و اين دفاتر هر كدام جداگانه كار مي كنند نمي توان انتظار داشت كه طرح هاي ارايه شده در وزارت آموزش و پرورش سرانجامي داشته باشد. يكي از عمده ترين معضلات وزارت آموزش و پرورش عدم انتظام ساختار اداري و قوانين و مقررات است.

۳ درصد زن معتاد
از ميان كل معتادان كشور تنها ۳ درصد از آنها زن هستند. باز هم جاي شكرش باقي است كه به دليل يك سري اعتقادات و ارزش هاي فرهنگي كه در جامعه ما وجود دارد موجب مي شود ميزان زنان درگير با اعتياد در مراكز آموزشي، دانشگاهي و غيره بسيار كم باشد. ويژگي هاي فرهنگي و سطح بالاي شعور، آگاهي و درك زنان باعث مي شود آنها كمتر به سمت آسيب هايي مانند اعتياد، ناهنجاري ها و نارسايي هاي اجتماعي روي آورند و در مقابل آنها از خود مقاومت و پيشگيري بيشتري نشان مي دهند. بر اساس آمارهاي موجود ۲ ميليون معتاد در سطح كشور وجود دارد كه يك ميليون و ۲۰۰ هزار نفر آنها معتاد قطعي و ۸۰۰ هزار نفر آنان نيز به صورت تفنني مواد مصرف مي كنند.

دردسرهاي رايانه
امان از دست اين بچه هايي كه پاي رايانه كه مي نشينند بلندكردنشان كار هر كسي نيست و از آنجايي كه شب ديرهنگام مي خوابند بيدار كردنشان هم از خواب كاري است كه از عهده هر كسي بر نمي آيد. بر اساس يك پژوهش در انگليس دو سوم از كودكاني كه به اندازه كافي نمي خوابند در اتاق خواب خود، رايانه يا دستگاه هاي بازي رايانه اي دارند. ۲۰ درصد از كودكان ۲ تا ۵ ساعت كمتر از والدينشان در زماني كه آنها كودك بودند مي خوابند. اين اولين نسل از كودكاني است كه با اين افراط براي به خواب رفتن روبه رو شده اندو نتايج طولاني مدت جسماني و رواني آن براي اين كودكان و والدين آنها غيرقابل پيش بيني است. استفاده از تلويزيون و ويديو در اتاق كودك سبب اختلال در فعاليت هاي روزمره وي مي شود.

افزايش مصرف سوخت
باز كردن پنجره خودرو در حين رانندگي، سالانه ۳۳ ميليون دلار به اقتصاد ملي كشور ضربه مي زند.باز بودن پنجره خودرو ضمن تهويه هوا، ضريب مقاومت هوا را در برابر حركت خودرو افزايش داده و اين افزايش مقاومت، مصرف سوخت را افزايش مي دهد.
اين گزارش مي افزايد، با فرض اينكه هر خودرو ۱۰ درصد مواقع از پنجره باز استفاده كند و مصرف متوسط يك خودرو ۵/۱۱ ليتر در روز باشد برآورد مي شود زيان وارده به اقتصاد ملي كه ناشي از باز بودن پنجره خودروست، ۳۳ ميليون دلار در سال است.همچنين زيان وارده به محيط زيست را كه ناشي از افزايش مصرف سوخت و انتشار آلاينده هاي بنزين است بايد به آن افزود.بر اساس اين گزارش، باز كردن بيش از حد نياز پنجره خودرو، به طور ميانگين تا يك درصد مصرف سوخت خودرو را افزايش مي دهد، البته در شرايط رانندگي در جاده و اتوبان درصد مصرف سوخت بيشتر مي شود.

آلودگي خودرو فرسوده ۱۲ برابر خودرو معمولي
هر خودرو فرسوده در ساعات پرترافيك ۱۲ برابر خودرو معمولي آلودگي توليد مي كند.
اين خبر، هم مي تواند زنگ خطري در گوش مسوولان مربوطه باشد و هم مي تواند ضرورت وجود برخورد با خودروهاي فرسوده را نشان دهد. اين خبر ايسنا البته ادامه داشته است اينكه هر خودرو فرسوده در ساعات پرترافيك ۵/۷ برابر معمول سوخت مصرف مي كند.خودرو فرسوده با طي ميانگين ۱۵ كيلومتر مسافت از منزل به محل كار، در صبح يك ليتر بنزين مصرف و ۵/۲ ليتر بنزين هدر مي دهد.
قرار است اقدامات موثري از سوي شوراي شهر و سازمان حمل و نقل و ترافيك جهت حل اين موضوع صورت گيرد بايد تسريع كرد.

احداث ۸ هزار و ۵۰۰ خانه پيش ساخته در بم
زلزله اين روزها بيش از هر چيز ياد و نام بم را در اذهان عمومي زنده كرده است.شهردار بم با انتقاد از تاخير صورت گرفته در تهيه طرح تفصيلي اين شهر، گفت: «اگر به زودي كار ساخت و ساز منازل مسكوني زلزله زدگان در بخش آواربرداري شده آغاز نشود به طورقطع نارضايتي ها افزايش مي يابد.»علي باقري زاده با اعلام خبر اتمام طرح اسكان موقت زلزله زدگان تا چند روز آينده تصريح كرد: «تاكنون ۸ هزار و ۵۰۰ واحد، خانه پيش ساخته اردوگاهي و ۲۲ هزار و ۵۸۰ خانه باغ جهت اسكان موقت زلزله زدگان در بم احداث شده است و تا چند روز ديگر كار اسكان موقت زلزله زدگان به اتمام مي رسد.»وي شروع اقدامات اجرايي به منظور اسكان دايم زلزله زدگان و ساخت شهر بم را ضروري دانست و اظهار داشت: «بنا بر اعلام بنياد مسكن، كار آواربرداري ۷۰ درصد منطقه بم انجام شده است لذا در صورت آماده بودن طرح تفصيلي شهر مي توانيم از هم اكنون كار ساخت و ساز را شروع كنيم.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
درمانگاه
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |