دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۹۵
پيگيري خبر ورود فرآورده هاي خوني مشكوك
... و اما ۱۰ ميليون يونيت
حق با كدام طرف است، كانون هموفيلي يا اداره نظارت بر غذا و دارو؟ هر دو طرف يكديگر را به دلا ل بازي متهم مي كنند
008829.jpg
در مراسم اختتاميه جشنواره دندانپزشكي شهيد دكتر هدايت وزير بهداشت حاضر بود. به او از گزارش قبلي صفحه درمانگاه درباره خون ها گفتم. او از تخصص روساي دانشگاه هاي علوم پزشكي گفت. اصرار تازه جواب داد و آقاي وزير گفت كه « چيزي نشنيده ام، شما چرا هر خبر نادرستي را چاپ مي كنيد؟» گفتم چاپ مي كنيم تا شما بدانيد، اميدوارم اين بار بدانند.
دكتر لاله ميراسكندري 
مثل اينكه ماجراي ۱۰ ميليون يونيت فرآورده خوني كنستانتره به جاهاي باريك رسيده و بحث و جدل بين كانون هموفيلي و اداره نظارت بر غذا و داروي وزارت بهداشت كار را به طرح شكايت از مدير عامل كانون هموفيلي كشانده است.
دوباره چندي پيش قويدل مديرعامل كانون هموفيلي ايران ادعاهاي خود را مبني بر عدم صلاحيت فاكتورهاي ۸ كنستانتره خوني توليد كارخانه باكستر اتريش مطرح كرد و گفت: «علي رغم اظهارنظر كانون هموفيلي ايران در رابطه با كيفيت اين داروها كه توسط شركت باكستر اتريش تحت عنوان «ام يونيت» ساخته شده يكي از شركت هاي ايراني قصد خريداري اين دارو را دارد.»
سر و صداهاي اطراف اين فاكتورهاي ۸ ، توجه خيلي محافل و مراجع از جمله نهاد رياست جمهوري را به خود جلب كرده و باعث شده پيگيري ها از همه طرف ادامه يابد تا جايي كه معاونت غذا و داروي وزارت بهداشت طي نامه اي به مدير كل دفتر پيگيري هاي ويژه رياست جمهوري سعي بر رفع ابهام نموده است.
ولي قويدل در اين باره عقيده دارد: «با ارسال اين نامه نه تنها از ابهام موضوع كاسته نشده است بلكه با طرح اتهامات بي پايه، كانون هموفيلي ايران را متهم به ارتباط با دلالان وارداتي و رقباي شركتي نموده اند و شكايت از مديرعامل اين كانون به مراجع قضايي را صراحتا مطرح كرده اند.»
به گفته مديرعامل كانون هموفيلي، اين فرآورده يكي از مراحل ويروس زدايي حلال شوينده را نداشته و تنها به قسمت دوم اين روش در ويروس زدايي اكتفا شده است. وي ادعا مي كند كه اين فرآورده هيچ تاييديه جهاني از جمله پل ارليخ را ندار د و حتي در فهرست سايت اينترنتي داروهاي توليد شده شركت باكستر هم نيست.
اين در حالي است كه روابط عمومي معاونت غذا و دارو، تمام اين ادعاها را بي اساس دانسته و عطايي مشاور اطلاع رساني اين معاونت مي گويد: «چنين چيزي امكان ندارد. براي ورود هر فرآورده تمامي جوانب تاييديه ها و مدارك مد نظر قرار گرفته و توسط مراجع وزارتخانه تاييد مي شوند، حتي در مواردي كارخانه توليدكننده مورد بازديد قرار مي گيرد. مگر مي شود در حالي كه هنوز پرونده هموفيلي ها از چندين سال قبل بسته نشده است، چنين محصول پراهميتي بدون توجه و تاييديه هاي لازم، مجوز ورود بگيرد.»
و اين در حالي است كه نظر دكتر احمدياني معاونت غذا و داروي وزارت بهداشت اين است كه در اين مرحله احتياجي به پاسخگويي نيست و دلايلي نمي بيند كه ادعاهاي قويدل را پاسخ گويد. وي مي گويد شايد طي چند روز آينده، طي يك نامه رسمي پاسخي داده شود ولي در حال حاضر نيازي به پاسخ مطبوعاتي نيست.
در هر صورت آنچه معلوم است، معاونت غذا و دارو،اعتقاد دارد اگرچه تا به حال مجوزي براي ورود اين فاكتورها صادر نشده است ولي به هر حال اگر مجوزي صادر شود، حتما بر مبناي مدارك و مستندات قطعي، لازم و كافي خواهد بود و به اين ترتيب با ادامه ادعاهاي قويدل كه از نظر اين معاونت هدفي جز تشويش اذهان عمومي ندارد، امكان طرح شكايت ازايشان در مراجع قانوني وجود دارد. قويدل مديرعامل كانون هموفيلي هم بر اعتقادات خود پابرجاست و در مقابل تصريح مي كند: «ما به اين نكته تاكيد مي كنيم كه متاسفانه ادارات مربوطه در وزارت بهداشت محل تردد و دخالت شركت هاي فروشنده دارو و دلالان مختلف دارويي است.»
خلاصه هر دو طرف يكديگر را به دلالي و باندبازي متهم مي كنند. قويدل مي گويد: «متاسفانه معاونت اداره نظارت بر دارو و غذا برخلاف بخشنامه وزير بهداشت مبني بر مشاركت سازمان هاي غيردولتي، عضويت در گروه هاي كاري و كميسيون هاي اظهارنظر كانون را دخالت در حوزه كاري دولت ارزيابي مي كند.»
وي با اشاره به اين مطلب كه كانون هموفيلي عضو فدراسيون جهاني هموفيليwhf) )است، اذعان مي كند: «ما به عنوان مصرف كنندگان اصلي اين فرآورده هاي خوني و با تكيه بر عضويت در فدراسيون جهاني هموفيلي نظرات خود را به صراحت مطرح مي كنيم.»
از طرفي معاونت غذا و داروي وزارت بهداشت، اين ادعاها را بر اساس ارتباط با دلالان وارداتي دانسته و خود ادعا مي كند، هيچ دارويي بدون وجود شرايط و خصوصيات لازم وارد نمي شود.
حال بايد ديد بالاخره حق با كدام طرف است؟ آينده معلوم مي كند!

تحول در اطلاعات دارويي
دكتر مرتضي پيرعلي 
به زودي در آمريكا و برخي از كشورهاي اروپايي به كارگيري كدهاي اطلاعات مربوط به محصولات دارويي اجباري خواهد شد. علت اصلي اين تصميم ناشي از بروز حوادث ناخواسته منجر به مرگ از ميان سالانه ۴۴ هزار الي ۹۸ هزار مورد اشتباهات پزشكي موجود در بيمارستان هاي آمريكا است كه عمدتا به علت خطاهاي انساني بروز مي كند. ۷ هزار مورد از موارد فوق مربوط به تجويز داروها است كه حداقل نيمي از آنها را مي توان پيشگيري كرد. البته اين امر فقط در آمريكا اتفاق نمي افتد، بلكه در انگلستان نيز، ۸/۱۰ درصد بيماران به نوعي در بخش هاي بيمارستاني در مواجهه با خطاهاي مربوط به تجويز داروها و يا ساير مخاطرات قرار مي گيرند.
عمده اين اشتباهات اغلب مربوط به تجويز غلط (به علت تشابه و نزديكي نام دارو)، دوزاژ غلط و نامناسب (اشتباه بعضا پرستاران در نحوه محاسبات به علت تصور فرم هاي قبلي از مقادير دارو) و مربوط به تجويز دارو در زمان نامناسب اتفاق افتاده است. بر اساس مطالعات انجام شده در آمريكا، مشخص شده است كه تا ۸۰ درصد اين موارد به شرط استفاده از سيستم هشداردهنده داراي باركد اطلاعاتي مربوط به اطلاعات بيمار، دارو و وسايل پزشكي كه لزوما پرسنل درمان قبل از به كارگيري و يا مصرف و تجويز به بيماران مي بايستي توسط آن آگاه و بر حذر شوند قابل پيشگيري است. به طور مثال چنانچه دوز دارويي قبل از تجويز با كمك سيستم اطلاع رسانيdatabase) )كنترل شوند چه بسا هشدار براي زمان مصرف و يا مصرف تكراري آن و يا عوارض جانبي قبل از مصرف آن ارايه شود.
در مارس سال گذشته،FDA مقرراتي را پيشنهاد و ارايه كرد كه طي آن كليه سازندگان دارو، بسته بندي كنندگان، سيستم برچسب زني و توزيع كنندگان موظف به نصب و ارايه باركدهايي بر روي تمامي محصولات نسخ و خارج از نسخه(OTC)، محصولات بيولوژيك و فرآورده هاي خوني قابل مصرف در بيمارستان ها شدند. در انگلستان نيز بيمارستان ها موظف به اجراي شرايط مشابهي براي بكارگيري سيستم باركد مربوط به كليه محصولات بيمارستاني شدند.همچنين اتحاديه اروپايي نيز برنامه مشابهي به نام دارو در توسعه مجازي در ايتاليا پياده كرد.
در حال حاضر به نظر مي رسد كه باركدهاي اطلاعاتي جزو ضوابط جديد خواهند شد، اما لازم به ذكر است كه بدانيم سامانه هاي نويني نيز با بكارگيري فن آوري هاي پيشرفته مانند تشخيص به كمك فركانس راديويي(RFID) و يا تشخيص از طريق امواج الكترومغناطيس(EMID) بدين منظور عرضه شده اند. البته نوع فن آوري مورد استفاده براي راه اندازي چنين سيستم هاي باركد، خودبحثي مجزا و در درجه اهميت بعدي قرار مي گيرد. بحث اصلي در اينجا پيرامون بكارگيري سيستم اطلاعات از طريق بازخواني كدهاي محصولات دارويي است. در حال حاضر در كشورهاي مختلف سيستم هاي باركد محدود و اختصاصي وجد دارد، اما اين سيستم ها جهاني و يكسان نيستند. به طور مثال در ايتاليا و پرتغال سيستم ۳۹ Code موجود است. در اسپانيا و نروژ ۱۳ EAN-(كه مورد استفاده سوپرماركت ها است) و در آلمان نيز سيستم ۳۹Code استفاده مي شود.
مزاياي بكارگيري كدهاي جديد و يكسان عبارت خواهند بود از اينكه:ضابطين قانوني امر دارو در هر زمان به درستي از مبالغي كه براي خريد و فروش اقلام پرداخته مي شود، آگاه خواهند شد.
شبكه بهداشت و درمان كنترل صحيح تري از موجودي انبارهاي خود خواهد داشت.
ريسك پذيري قراردادها براي توليد و خريد مواد اوليه كمتر خواهد شد.
در اين سيستم نسخ پزشكي به دقت قابل بررسي و كنترل خواهند بود.
ردپاي مواردي كه به تقلبات دارويي منجر شوند به راحتي قابل شناسايي خواهد بود.
موارد منجر به بروز اشتباهات دارويي و احيانا منجر به مرگ به حداقل خواهد رسيد.
ادعا شده است كه اين سيستم در كشورهايي نظير آمريكا سبب كاهش ارايه موازي محصولات تقلبي و افزايش حجم مبادلات تجاري با اروپا خواهد شد.
گسستگي در حلقه تجارت موازي 
يكي از مواردي كه سبب تقلبات دارويي و به خطر افتادن اطمينان از مصرف فرآورده مي شود، موضوع تجارت موازي محصولات اصلي است. در تجارت موازي به راحتي محصولات دارويي از بسته بندي خارج شده و يا حتي بدون هيچ تغييري بسته بندي و عرضه مي شوند. ارايه كدهاي بين المللي سبب مي شود تا شركت هاي توليدكننده احتمال تقلبات را كاهش داده و از مسير درست به بيماران دارو رسانيده شود. در اين سناريو احتمال عرضه داروهاي تاريخ گذشته به حداقل رسيده و اطلاعات مربوط به مجوز توليد، برچسب انتقال و هر گونه اطلاعات فروش در «باركد» آن قيد مي شود.
تحليل 
به نظر مي رسد با رشد كيفيت محصولات دارويي و ارتقاي اختصاصي  آنها قيمت فرآورده ها نيز افزايش يابد و تمايل به سوءاستفاده هاي دارويي نزد سوداگران بيشتر شود. امروزه فن آوري نوين جهت مراقبت از كيفيت و مرغوبيت محصول دارويي با هدف حذف عوامل مخرب انساني در حلقه توزيع و فروش و حتي جهت جلوگيري از بروز رخدادهاي ناخواسته پزشكي (اشتباهات پزشكي) با عنوان باركدهاي اطلاعاتي مربوط به اقلام دارويي به كمك گرفته شده اند. لزوم انجام تجارت هاي صحيح با شبكه هاي بهداشت و درمان بين المللي و لزوم حفظ اطمينان بالا براي مصرف كنندگان دارويي و اطمينان خاطر ضابطين امر درمان و دارويي در حفظ رسالت خويش در درمان اجتناب ناپذير، به نظر مي رسد آگاهي از ضوابط قانوني در حال پيشرفت دارويي در ساير كشورها بتواند ارايه راهكارهاي علمي تر و دقيق تري را پيش روي مسوولان قرارد هد تا به كمك تجارب ديگران و نيازمندي ها و توانمندي داخلي، ضريب اطمينان را از محصولات دارويي تا حد ممكن افزايش دهد و امنيت شغلي و دست اندركاران امر دارو و داروسازي را تامين كند.
منبع Magazine Scrip

عادت ما و نامه هاي شما
به جرات مي توان گفت در تمامي دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور استاد در مقطع باليني شبح و نامي بيش نيست و اساتيد اگر خيلي هنر كنند درمانگاه، بخش و... را خوب اداره مي كنند
هرچند وقت يكبار اگر نامه مفصلي به دست ما نرسد كه در آن پزشكي ، دندانپزشكي، داروسازي يا فرد ديگري از حيطه شغل دانپزشكي از وضع نابسامان و ناجور و بي در و پيكر بهداشت كشور به اعتراض و شكوه و دردل بنشيند، ما به خودمان يا به خواننده هامان شك نمي كنيم كه ! مطمئن مي شويم مشكل از اداره پست است كه نامه ها را به دست ما نمي رساند. با وضع فعلي بهداشت و درمان كشور اين نامه ها ادامه دارند و معمولا به جاهاي مختلفي هم مرتب فرستاده مي شوند و به دست مسوولان هم مي رسند، اما نتيجه اي هم طبيعتا ايجاد نمي شود بخوانيد!!
گروه درمانگاه
مرثيه اي بر پزشكي
حرفه پزشكي به دليل سروكار داشتن با جان انسان و گام برداشتن در جهت كاهش درد و آلام بيماران همواره از احترام و تقدس خاصي برخوردار بوده است و اكثر افرادي كه وارد رشته پزشكي مي شوند با چنين ديدگاهي سختي هاي كنكور را بر خود هموار مي كنند اما پس از ورود به دانشگاه و اتمام دوره دو ساله علوم پايه و ورود به بيمارستان و برخورد با وضع اسفبار موجود، تازه متوجه اشتباه خود مي شوند؛ در مقطع كارآموزي كه مهمترين دوران آموزش پزشكي است اساتيد كه هم وظيفه درماني و هم وظيفه آموزش دانشجويان و رزيدنت ها را بر عهده دارند و هم براي تامين زندگي مجبور به كار در بخش خصوصي هستند، تنها وقت اندكي از زمان حضور خود را صرف آموزش دانشجويان كرده واكثر زمان خود را صرف ويزيت بيماران بستري، درمان بيماران سرپايي درمانگاه، اتاق عمل و... مي كنند ( جالب اينجاست كه اگر استادي به دليل صرف وقت جهت آموزش دانشجويان، تعداد بيمار كمتري را ويزيت كند و يا تعداد عمل جراحي كمتري را انجام دهد مورد مواخذه رئيس بيمارستان و... قرار مي گيرد!) و به جرات مي توان گفت در تمامي دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور استاد در مقطع باليني شبح و نامي بيش نيست و اساتيد اگر خيلي هنر كنند درمانگاه، بخش و... را خوب اداره مي كنند.
پس از اتمام دوران كارآموزي! و ورود به مقطع كارورزي وضع از اين نيز بدتر مي شود؛ چرا كه در اين مقطع همان آموزش كوتاه روزانه نيز حذف مي شود و مسووليت هدايت و آموزش انترن ها بر دوش رزيدنت ها قرار مي گيرد. انتر ن ها به طور شبانه روزي مجبور به كشيك دادن در اورژانس ها بوده و مطالبي را كه به طور شكسته و بسته از اساتيد فرا گرفته اند را بر سر بيماران نگون بخت پياده مي كنند و از طرف ديگر رزيدنت ها كه خود در حال گذراندن دوران تخصص هستند و مسووليت اصلي درمان بيماران در اورژانس ها بر عهده آنان است نيز به مراتب وضع بدتري از انترن ها دارند؛ چرا كه پس از ۲۰ سال تحصيل به مدت ۴ الي ۶ سال با حقوق حدودا ماهي۸۰ هزار تومان مجبور به كشيك در بيمارستان،  درمان بيماران بستري، آموزش كارورزان و همچنين مطالعه منابع و كتب سنگين دوران تخصص هستند و معلوم نيست چگونه رزيدنت هم به طور شبانه روز در اورژانس كشيك بدهد و هم بيماران بستري در بخش را پيگيري و درمان كند و هم به كارورزان آموزش بدهد و هم دروس دوران تخصص را مطالعه كند و هم با حقوق اندك دوران رزيدنتي شكم خود و خانواده اش را سير كند.
اما پس از اتمام دوران انترني و اتمام دوران پزشكي و ورود به بازار كار تازه ابتداي مصيبت و دردسر براي پزشكان است. اگر پزشك، مشمول سربازي باشد به مدت ۲۰ ماه در پادگان به عنوان پزشك پادگان به ارايه خدمت مي پردازد و اين مدت( كه درمناطق محروم از مدت آن كاسته مي شود) به عنوان طرح خدمت پزشكان احتساب مي گردد ولي اگر قبلا سربازي رفته باشد و يا پزشك زن باشد مجبور است كه به هر ساز وزارت بهداشت و درمان بر قصد و به مدت ۲۴ ماه (كه ۴ ماه از زمان سربازي نيز بيشتر است) به طور شبانه روزي (كه از شيفت كاري پزشكان سرباز بيشتر است) در مراكز بهداشتي و درماني به ارايه خدمات بهداشتي و درماني (پزشكان پادگان تنها خدمات درماني ارايه مي كنند و مسووليت بهداشت منطقه بر دوش آنان نيست.) بپردازد و تا زمان اتمام دوران طرح از حق تاسيس مطب، اخذ مدرك تحصيلي و حتي شروع دوران تخصص محروم باشد. وزارت محترم! بهداشت به جاي تلاش جهت تامين شرايط بهتر زندگي، حقوق و دستمزد مناسب جهت پزشكان و ... هر روز به دنبال ابداع قوانين دست و پاگير جديد بوده و با برخوردهاي طلبكارانه و دور از شان پزشك، موجبات سرخوردگي هر چه بيشتر پزشكان را فراهم مي كنند و سازمان محترم نظام پزشكي كه متولي و مدافع حقوق پزشكان بايد باشد، تنها به دريافت حق عضويت ساليانه بسنده كرده و هيچ حركت مثبتي در جهت اصلاح وضع موجود نكرده است. از طرف ديگر كميسيون محترم بهداشت و درمان مجلس نيز به مانند سازمان نظام پزشكي تاكنون سكوت اختيار كرده است.
و حال حساب كنيد وضع بيمارنگون بختي را كه به چنين سيستم درماني دل خوش كرده است و به چنين بيمارستان و يا درمانگاهي مراجعه كرده است: پزشكي كه با سرخوردگي و بالاجبار در بدترين شرايط زندگي و با دستمزد اندك مجبور به كار شده است و پيش رو نيز آينده اي تاريك و مبهم دارد، چگونه با طيب خاطر و خيال آسوده و با قبول ريسك و خطرات و اضطراب هاي حرفه پزشكي به مداواي بيماران خود بپردازد؟
متاسفانه بايد گفت: سيستم بهداشت و درمان و آموزش پزشكي ايران در حال حاضر بيشتر هدر دادن استعدادها و بودجه مملكت ثمر و بار ديگري نداشته است و سياست هاي غلط موجود موجبات نارضايتي هر چه بيشتر در قشر پزشك و بيماران شده است در اغلب كشورها پزشكان ضمن حفظ احترام و شان پزشك با حقوق و امكانات مناسب مشغول به كار هستند و رزيدنت ها ضمن دريافت حقوق مكفي از شرايط مساعد زندگي برخوردار بوده و تنها دغدغه آنها درمان بيماران و كسب علم و تجربه زير نظر اساتيد مجرب است.

كمك ۲۰ ميليون دلاري به تحقيقات سلول پايه
دولت بريتانيا بيش از ۲۰ ميليون دلار به تحقيقات در زمينه به كارگيري توان بالقوه فن آوري سلول پايه براي درمان و معالجه بيماري هاي عمده اختصاص داده است.
به گزارش بي بي سي، دولت بريتانيا مي گويد اميدوار است اين كشور را در خط مقدم تحقيقات بين المللي در زمينه سلول هاي پايه قرار دهد.
دانشمندان بريتانيايي هم اكنون درباره استفاده از سلول پايه جداره بيني كه قادر به ترميم نخاع صدمه ديده است، تحقيق مي كنند.در حال حاضر هيجان زيادي نسبت به چشم انداز مثبت درمان طيف وسيعي از بيماري هاي غيرقابل علاج به كمك سلول پايه وجود دارد.
اما اين شيوه عاري از جنجال نيست زيرا يكي از منابع اصلي استخراج سلول پايه، جنين انسان قبل از هشت هفتگي است و مخالفت هايي با استفاده از جنين براي تحقيقات پزشكي وجود دارد.
اما سلول پايه را مي توان در بدن افراد بالغ نيز يافت.دانشمندان موسسه ملي تحقيقات پزشكي در لندن سرگرم تحقيق به روي تكنيكي براي استخراج سلول پايه از جداره داخلي بيني به منظور ترميم نخاع مصدوم هستند.
اين تكنيك تاكنون روي موش آزمايشگاهي به خوبي عمل كرده است و ممكن است ظرف چند سال آينده براي آزمايش بر انسان آماده باشد.
دانشمندان معتقدند اين تكنيك علاوه بر كمك به درمان افرادي كه فلج شده اند مي تواند در نهايت به كساني كه از سكته مغزي يا ساير صدمات مغزي رنج مي برند كمك كند.

كلاه هاي تسكين بخش ممنوع
باز هم خبرهاي جديد از غيرقانوني بودن بعضي محصولات در بازار دارو و درمان. اينبار موضوع كلاه هاي تسكين بخش است كه تحت عنوان درماني موثر براي سردردهاي ميگرني به بازار آمده اند.رئيس انجمن مغز و اعصاب ايران به بيماران دچار سردردهاي ميگرني هشدار داد: كلاه هاي تسكين بخش سردردهاي ميگرني مورد تائيد اين انجمن نيست و تاثيري در كاهش درد ندارد.دكتر حسين پاكدامن در گفت و گو با ايسنابا بيان اين كه سردردهاي ميگرني بيشتر زنان جوان را درگير مي كند، اظهار داشت: متاسفانه شيوع سردردهاي ميگرني در كشور بالاست و تخمين زده مي شود ۱۲ درصد افراد به اين بيماري مبتلا باشند.دكتر پاكدامن اصلاح وضعيت شرايط زندگي و كنترل دارويي را مهمترين شرط پيشگيري از بروز سردردهاي ميگرني دانست.

پوست زيتون و سرماخوردگي
مژده به كسانيكه عاشق خوردن روغن هستند!
بالا خره نوعي روغن وجود دارد كه با خيال راحت بخوريد و عذاب وجدان نداشته باشيد.
جوشانده برگ و يا پوست زيتون درتب ها و سرماخوردگي ها مؤثر است.
ميوه و روغن زيتون سرشار از اسيدهاي چرب اشباع نشده است كه از انسداد عروق جلوگيري مي  كند به همين علت براي كساني كه مبتلا به تصلب شرائين هستند يا كلسترول خون بالا دارند مناسب است.
ميوه و روغن زيتون سرشار از ويتامينE است كه از افزايش چربي در خون جلوگيري كرده براي دردهاي روماتيسمي ستون فقرات مفيد است.

سيب و اختلال خواب
سيب به روايتي ميوه بهشتي است و البته فوايد و ويژگي هاي آن هم همين را ثابت مي كند.
سيب باعث پاك كردن معده، تقويت كننده سلسله اعصاب، قلب و كبد، درمان اسهال و پايين آورنده تب و بوييدن آن براي رفع تنگي نفس بسيار سودمند است.
اين ميوه حاوي انواع ويتامين ها، آهن، كلسيم، مس ، روي،  اسيدهاي آمينه و مواد پروتئيني است و با داشتن الياف سلولزي از بروز سرطان پيشگيري مي كند.
به كساني كه دچار بي خوابي هستند توصيه مي شود هر شب قبل از خواب يك عدد سيب بخوريد و البته جوشانده پوست ميوه سيب و مصرف آن در درمان روماتيسم موثر است.

كپسول هاي مولكولي
حميدرمضاني دانشجوي داروسازي دانشگاه علوم پزشكي مشهد در تحقيقات خود در حال طراحي كپسول هايي در مقياس مولكولي است كه در انتقال دارو از طريق سيستم گردش خون قابل استفاده مي باشد.
وي گفت: ايده ساخت دارو در مقياس مولكولي از سال ها قبل بررسي شده اما هدف از اين پژوهش طراحي كپسول هايي با شكل و خواص فيزيكي و شيميايي قابل پيش بيني است . وي افزود: هدف اين طرح، توليد كپسول هاي مولكولي قابل استفاده در سيستم هاي انتقال دقيق دارو به بافت مورد نظر است كه با كاربرد آنها كمترين آسيب به بافت هاي سالم وارد مي شود وعوارض جانبي نيز به نحو چشمگيري كاهش مي يابد.

آلرژي، ميگرن و هواي گرم
سردرد ميگرني، سردردي شايع و بدون درمان است كه گريبانگير طيف وسيعي از افراد جامعه مي شود. استرس، كم خوابي، اضطراب، آلرژي، عصبانيت، هواي گرم، قرص هاي ضدبارداري و حتي پرخوابي از عوامل شناخته شده در تشديد سردردهاي ميگرني هستند. دكتر اكبر سلطان زاده متخصص مغز و اعصاب و عضو هيات علمي دانشگاه تهران با بيان اينكه ژنتيك، نوع غذا، شرايط روحي، محيطي و استرس در بروز ميگرن موثرند خاطرنشان كرد: «حملات ميگرن به صورت خفيف و شديد تقسيم مي شود و در موارد شديد تنها با مسكن هاي قوي مي توان درد را ساكت كرد. لازم به ذكر است كه براي درمان ميگرن، دارويي وجود ندارد و تنها درمان موجود، پيشگيري است.

خمير دندان تقلبي
خمير دندان سنسوداين مدت زيادي است كه به عنوان كاهش دهنده حساسيت دندان توسط پزشكان تجويز مي شود.
اخيرا وزارت بهداشت و درمان در اطلاعيه اي شهروندان را از مصرف خميردندان سنسوداين تقلبي منع كرد.
در اطلاعيه وزارت بهداشت آمده: خمير دندان مذكور تنها در صورت دارا بودن مشخصات ذيل مجاز به عرضه و توزيع است.
جعبه هاي خميردندان ها كه داراي برچسب فارسي به شماره مجوز۲۳۸۵۶/۶/۱/د و يا ۲۷۶۹۴/۶/۱/د هستند قابل مصرف هستند.
ضمنا تاريخ انقضاي مصرف نيز بايد روي جعبه درج شده باشد.

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
در شهر
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |