دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۹۵ - May 31, 2004
خارجي
Front Page

آتش بس نجف شكست
007332.jpg

خبرگزاري  فرانسه  از نجف  گزارش  داد: به  رغم  انعقادآتش  بس  شكننده  چهارشنبه  گذشته ميان  شبه نظاميان  و نيروهاي  آمريكايي ، وقوع انفجارها و تيراندازيهاي  ديروز  شهر مقدس  نجف  را به  لرزه  درآورد.
اين  خبرگزاري  افزود: به  نظر مي رسد اين  انفجارها كه  حدود ساعت  ۹ صبح روز يكشنبه  به  وقت  محلي  به  وقوع  پيوست ، در پي  بروز خشونت هايي  در گورستان بزرگ  اين  شهر و ميدان  انقلاب  ۱۹۲۰ كه  هفته هاي  اخير صحنه  شديدترين درگيري ها ميان  نيروهاي  آمريكايي  و شبه نظاميان  وفادار به  مقتدي صدر بود، رخ  داد.
از سوي  ديگر خبرگزاري  رويترز نيز با مخابره  چنين  خبري  از درگيري  ميان مبارزان  عراقي  با نيروهاي  آمريكايي  در شهر نجف  خبر داد. اين  خبرگزاري  درگيري  ياد شده  را تازه ترين  درگيري  اعلام  كرد كه  به  رغم آتش بس  هفته  گذشته  در اين  منطقه  به  وقوع  پيوسته  است . يكي  از خبرنگاران  خبرگزاري  رويترز گفت : شبه نظاميان  مستقر در گورستان قديمي نجف  با يك  دستگاه  تانك  آمريكايي  تبادل  آتش  مي كردند.
رئيس جمهوري موقت عراق
بزودي معرفي مي شود
منابع  نزديك  به  شوراي  حكومتي  عراق  گفتند كه  نام  رئيس  جمهوري  موقت  اين كشور در دو روز آينده  اعلام  خواهد شد.
به گزارش ايرنا از بغداد روزنامه  عراقي  الصباح  ديروز به نقل  از اين  منابع  نوشت : شوراي حكومتي  از امروز به  طور جدي  مذاكراتي  را براي  انتخاب  رئيس  جمهوري  و دومعاون  وي  آغاز كرده  است . بنابر اين  گزارش ، عدنان  پاچه چي  و غازي  الياور از اعضاي  هيات  رئيسه شوراي  حكومتي  عراق  به  عنوان  دو شخصيت  سني  مذهب  بر سر تصاحب  كرسي  رياست جمهوري  رقابت  مي كنند.
اياد علاوي  عضو هيات  رئيسه  شوراي  حكومتي  و رهبر جنبش  وفاق  ملي  عراق روز جمعه  گذشته  با اكثريت  قاطع  آراي  اين  شورا به  عنوان  نخست  وزير مرحله انتقالي  انتخاب  شد و پل  برمر حاكم  آمريكايي  عراق  و اخضر ابراهيمي نماينده  دبير كل  سازمان  ملل  متحد در امور عراق  اين انتخاب را تاييد كرده اند.
007338.jpg

به  گزارش  منابع  ياد شده ، ابراهيم  جعفري  عضو هيات  رئيسه  شوراي  حكومتي و عادل  عبدالمهدي  رئيس  دفتر سياسي  مجلس  اعلاي  انقلاب  اسلامي عراق  نيز به  عنوان  دو شخصيت  شيعه  بر سر كسب  يكي  از دو پست  معاونت  رئيس  جمهوري  رقابت مي كنند. قرار است  يكي  از دو پست  معاونت  رئيس  جمهوري  نيز به  كردها واگذار شود.
۳ نظامي آمريكايي
در عراق كشته شدند
ارتش آمريكا در عراق ديروز اعلام كرد كه ۳ تفنگدار دريايي اين كشور در استان الانبار واقع در غرب عراق كشته شدند. همچنين ارتش آمريكا اعلام كرد كه شش سرباز ائتلاف روز شنبه بر اثر انفجار يك دستگاه خودرو بمب گذاري شده در موصل زخمي شدند.
انفجار ديگري نيز بامداد ديروز در موصل روي داد كه به مرگ دو عراقي انجاميد.
پليس عراق دفتر چلبي را
محاصره كرد
يك مسئول كنگره ملي عراق كه رياست آن را احمد چلبي بر عهده دارد ديروز خبر داد كه نيروهاي پليس عراق از روز شنبه دفتر اين حزب را در شهر رمادي محاصره كرده اند.به گزارش خبرگزاري فرانسه از بغداد، مثال الالوسي افزود: فرماندهي اين نيروها را جعدان الدليمي رئيس كنوني پليس شهر و از اعضاي سابق حزب منحله بعث و فرمانده سابق تيپ حطين در ارتش قدس وابسته به رژيم مخلوع صدام برعهده دارد.
ساير تحولات
* روزنامه كويتي الانباء ديروز نوشت: در پي شليك خمپاره از خاك عراق به سوي كويت، نيروهاي امنيتي اين كشوربه حالت آماده باش كامل درآمده اند.
* نمايشگاه  گاي  كالول  نقاش  معروف  آمريكايي  در سانفرانسيسكو كه  صحنه اي  از شكنجه  عراقي ها توسط  سربازان  آمريكايي  و انگليسي  در زندان  ابوغريب  را به  تصوير كشيده  بود، در پي  اهانت  و تهديد افراد ناشناس  تعطيل  شد.به گزارش  خبرگزاري  آسوشيتدپرس  از سانفرانسيسكو، خانم  لوري  هي  صاحب  اين  نمايشگاه اعلام  كرد،درطول  چند روزبرپايي  اين  نمايشگاه  كه تابلويي  از شكنجه  عراقي  هابه نمايش  درآمده  بود، معترضان  علاوه  برپرتاب  تخم  مرغ  گنديده  به  سوي  نمايشگاه ، وي  را نيز مورد ضرب  قرارداده  و به  صورتش  آب  دهان  انداخته اند.

سياست خارجي جان كري
007335.jpg
حفظ امنيت آمريكا از نگراني درباره حقوق بشر در كشورها مهمتر است سناتورجان كري نامزد دمكرات ها در انتخابات رياست جمهوري آمريكا بعد از ماهها انتقاد از سياست خارجي بوش، به تازگي به تشريح سياست خارجي خود پرداخته است. او در رأس اين برنامه تأكيد كرده كه به عنوان رئيس جمهور بر تشويق و ارتقاي دمكراسي به عنوان هدف اول در تعامل با پاكستان، عربستان، مصر، چين و روسيه تأكيد چنداني ندارد و به جاي آن بر اهداف ديگري متمركز مي شود كه براي امنيت آمريكا مهم تر است.كري در مصاحبه اي يك ساعته با روزنامه واشنگتن پست ضمن تشريح سياست خارجي خود از اعلام تاريخي مشخص براي عقب نشيني سربازان آمريكايي از عراق خودداري كرد وگفت: اين كار درست نيست چون تعيين يك جدول زماني براي كاهش حضور نيروهاي آمريكايي بر موفقيت در برگزاري انتخابات و برقراري ثبات و امنيت بستگي دارد. اهداف سياست خارجي كري نسبت به بوش يا حتي بيل كلينتون كمتر ايده آليستي است. او ضمن تأكيد بر اهميت عرضه دمكراسي در سراسر دنيا گفت: تأمين امنيت همه مواد هسته اي در روسيه، جذب چين در اقتصاد جهاني ،دستيابي به كنترل بيشتر بر تسليحات هسته اي پاكستان و جلب همكاري بيشتر در مقابله با فعاليت هاي مالي تروريست ها در عربستان سعودي مهمتر از نگراني درباره حقوق بشر در اين كشورهاست.كري درباره ارتقاي دمكراسي در كشورهاي ديگر گفت: ميزان شدت و سرعت ارتقاي دمكراسي و ميزان استقبال كشورها از آن و ميزان انتظارات ما از آن در نقاط مختلف متفاوت است.
واشنگتن پست نوشت: كري كه بخش عمده اي از دوران ۲۰ ساله سناتوري اش را به موضوعات مربوط به سياست خارجي اختصاص داده است در واكنش به سئوالات گسترده و مختلف درباره سراسر دنيا به آرامي پاسخ مي داد. و او ضمن انتقاد از انفعال دولت بوش در مقابل كره شمالي گفت: بعد از رئيس جمهور شدن بلافاصله مذاكرات دو جانبه با كره شمالي را از سر مي گيرد.
او درباره گفتگو با ايران در موضعي محتاطانه تر گفت: بايد ببينيم آمريكا از آغاز مذاكرات با جمهوري اسلامي ايران چه انتظاراتي دارد. اما من با هوشياري آماده ام كه نتايج احتمالي مذاكره مستقيم با ايران را بررسي كنم. اما قصد ندارم اگر اين كار فايده اي نداشته باشد آن را شروع كنم.
كري كه در مبارزات انتخاباتي اش بارها به عربستان به عنوان يك شريك غيرقابل اعتماد در جنگ با تروريسم حمله كرده است، در اين مصاحبه گفت، اگر سعودي ها در زمينه پولشويي و تعقيب فعاليت مالي توريست ها همكاري كاملتري نكنند، آنها را تنبيه مي كنيم.او درباره مصر گفت: موضوع كمك هاي خارجي به اين كشور را به آزادي و اصلاحات بيشتر در آن گره نمي زند، بلكه گرمي روابط قاهره با اسرائيل و تلاش براي تضمين ثبات در خاورميانه را مورد توجه قرار مي دهد.
او گفت كه درباره احتمال پيروزي احزاب اسلامي در انتخابات در كشورهاي خاورميانه در صورت برگزاري انتخابات آزاد نگراني چنداني ندارد و اگر چنين نتيجه اي بدست آيد براي مخدوش كردن آن كاري نمي كند.

پايان گروگانگيري در الخبر عربستان
گروگانگيرها ۹ گروگان را گردن زدند
ماجراي گروگانگيري ۲۴ ساعته در شهر الخبر عربستان با حمله كماندوهاي امنيتي سعودي به ساختمان محل گروگانگيري، ظهر ديروز پايان يافت.
به گزارش خبرگزاري ها، از صبح ديروز بيش از چهل كماندوي ارتش سعودي با هلي كوپتر بر بام مجتمع ساختماني متعلق به صنايع نفتي در شهر الخبر، جايي كه پنج گروگانگير ۵۰ خارجي را از شب قبل گروگان گرفته بودند، فرود آمدند و در پي يك درگيري وارد ساختمان شدند.
روز شنبه گروهي از افراد مسلح پس از حمله به هدف هايي در تأسيسات نفتي الخبر و كشتن بيش از ۱۰ نفر كه اكثر آنها خارجي بودند وارد مجتمع مورد استفاده كارگران اين تأسيسات شدند و چندين نفر را به گروگان گرفتند. كشته شدگان از كشورهاي مصر، پاكستان، انگليس، آمريكا و عربستان هستند.
آخرين خبرها از الخبر حاكيست كه تمامي گروگان هاي آزاد شده توسط مقامات امنيتي به نقطه نامعلومي انتقال يافته اند. برخي منابع خبري در عربستان مي گويند، دو نفر از گروگانگيران كشته و بقيه دستگير شده اند. شاهدان عيني مي گويند تعدادي از گروگانها كشته شده اند. يك مهندس اردني كه در ميان گروگانها بوده است گفت، گروگانگيران پيش از ورود نيروهاي امنيتي گلوي ۹ گروگان را بريدند. به گفته او گروگان هاي كشته شده ۷ آسيايي، يك سوئدي و يك ايتاليايي بوده  اند. اين قتل ها نيمه شب يكشنبه و پس از تلاش گروگان ها براي فرار صورت گرفته است.
تأسيسات نفتي در عربستان به حال آماده باش كامل درآمده اند و نيروهاي امنيتي در بعضي از اين تاسيسات مستقر شده اند.
در شهر الخبر شرايط همچنان غيرعادي است و مردم وحشت زده از حضور در خيابان ها خودداري مي كنند.
دولت آمريكا ديروز از اتباع خود خواست عربستان را ترك كنند.
انگليس هم به شهروندان هشدار داده به غير از موارد ضروري از سفر به عربستان خودداري كنند.

ترور يك روحاني طرفدار طالبان در پاكستان
در پي ترور يك روحاني پاكستاني در حمله افراد مسلح ناشناس در شهر كراچي، ناآرامي هاي پراكنده اي ديروز در برخي نقاط اين شهر روي داد.
به گزارش ايرنا از اسلام آباد طارق جميل معاون رئيس پليس كراچي به خبرنگاران گفت: پليس به حال آماده باش درآمده تا از بروز خشونت هاي بيشتر و عواقب احتمالي جلوگيري شود.
شاهدان عيني مي گويند، هواداران خشمگين «مولانا نظام الدين شمع زاي» با حمله به يك ايستگاه پليس در نزديكي محل تدريس وي اين پاسگاه را به آتش كشيدند.
آنها همچنين چند خودرو را نيز به آتش كشيده و با آتش زدن لاستيك خودرو ترافيك منطقه اطراف مدرسه مذهبي را كه وي در آن حديث تدريس مي كرد، مختل كردند.
شمع زاي هنگامي كه قصد داشت پس از خروج از منزل با خودرو عازم «جامعه علوم اسلامي» كراچي شود، در ساعت ۷ و ۴۵ دقيقه بامداد به وقت محلي مورد حمله ضاربان قرار گرفت.
به گزارش منابع داخلي، چهار تن از همراهان شمع زاي از جمله پسر وي، راننده و محافظان او در اين حمله مجروح شدند، كه حال يكي از آنها وخيم گزارش شده است.
ضاربان كه گفته مي شود بين ۸ تا ۱۲ نفر بودند، همگي از محل تيراندازي گريختند. هنوز هيچ فرد يا گروهي مسئوليت اين حمله را برعهده نگرفته است.
روحاني كشته شده از طرفداران طالبان در پاكستان بوده و اخيراً خواستار جهاد عليه اشغالگران آمريكايي در عراق و افغانستان شده بود.

سقوط آزاد بوش
سير حوادث در چند هفته گذشته براي بوش بدتر و بدتر شده است. نه تنها عراقي ها از نيروهاي آمريكايي با دسته هاي گل استقبال نكرده اند و نه تنها هيچ سلاح كشتار جمعي در عراق پيدا نشده است بلكه فاش شدن شكنجه هاي زندان ابوغريب هر گونه توجيه اخلاقي تهاجم به عراق را از دولت بوش گرفت. هزينه هاي جنگ اكنون بسيار بيشتر از حد پيش بيني شده افزايش يافته و روشن است كه تا مدت ها بعد از انتقال محدود حاكميت به دولت عراق در ماه ژوئن، آمريكا به حضور گسترده  نظامي خود در اين كشور ادامه مي دهد.
در حقيقت نااميدي و ترديدي كه از بابت شكست هاي سياست بوش در قبال عراق ايجاد شده اكنون مرزبندي هاي سياسي را در هم شكسته و از ليبرال هاي چپ به محافظه كاران راست سرايت كرده است، همان ها كه زماني از جنگ حمايت مي كردند. چپ ها جنگ عراق را غيرمنصفانه دانسته و پيش بيني مي كردند كه باور ساده انگارانه به توانايي ايجاد دمكراسي در خاورميانه با ابزار نظامي با شكست روبرو مي شود. اكنون بسياري از صاحب نظران شناخته شده راست با همان جديت انتقاد چپ ها از جنگ اوضاع عراق را به عنوان يك آرمان از دست رفته، مطرح مي كنند. حتي ريچاردپرل از معماران ايدئولوژيك جنگ عراق و مشاور قدرتمند دونالد رامسفلد وزير دفاع، اشغال عراق به رهبري آمريكا را يك «اشتباه بزرگ» خوانده است.
اكنون غيراز حاميان دوآتشه دولت بوش كه همچنان اصرار دارند اوضاع عراق قابل ترميم است، بقيه خود را از اقدامات اين دولت در عراق كنار كشيده اند و به جاي آن در پي يافتن قربانياني براي انداختن تقصير ها به گردن آنها هستند.
اكنون پرسش اين است كه چگونه با حداقل شرمندگي و خسارات به منافع بلندمدت آمريكا در خاورميانه، مي توان از عراق عقب نشيني كرد.
پيامدهاي سياسي اين نااميدي ها و سرخوردگي ها در عراق مي تواند براي دولت بوش در انتخابات آينده بسيار زياد باشد. براساس نظرسنجي هاي اخير محبوبيت بوش به پائين ترين حد رسيده است. هيچ رئيس جمهوري در ۵۰ سال گذشته نتوانسته در آستانه انتخابات چنين ميزان پائين محبوبيت را جبران كند. حتي پيش بيني مي شود كه عدم محبوبيت بوش از توني بلر نخست وزير انگليس نيز پيشي بگيرد.
اما براي رسيدن به اين نتيجه گيري كه بوش قطعاً در انتخابات با شكست روبرو مي شود هنوز زود است، چرا كه آمريكاييها به داشتن حافظه سياسي كوتاه مدت شهره اند. از حال تا ماه نوامبر، يك اتفاق مثل دستگيري بن لادن يا يك حمله تروريستي ديگر به خاك آمريكا مي تواند آمار و ارقام محبوبيت بوش را حداقل به طور موقت بهبود ببخشد.
از سوي ديگر در حالي كه محبوبيت بوش به پائين ترين حد خود رسيده است، نظرسنجي ها افزايش محبوبيت جان كري را نشان نمي دهد. تا به حال كري نتوانسته است راي دهندگان را برانگيزد. به گفته تحليلگران بخش عمده اي از محبوبيت او تنها ناشي از مخالفت با بوش است.
جان كري دو هفته گذشته را به حمله به سياست خارجي دولت بوش گذرانده است.
او همچنين چندين وعده نامشخص درباره چگونگي اداره سياست خارجي آمريكا در صورت برنده شدن در انتخابات داده است. مثلاً ضمن وعده دادن درباره ادامه مبارزه ضد تروريسم قول داده كه جهت گيري يكجانبه گرايانه بوش را عوض كند و به جاي آن با متحدان آمريكا و سازمان  ملل همكاري نزديك داشته باشد. او همچنين قول داده به جاي نيروي نظامي تاكيد بيشتري بر ابزار ديپلماسي كند. با اين حال كري هيچ برنامه مشخصي براي حل بحران عراق ارائه نكرده و بايد به خاطر داشت كه بوش نيز در جريان مبارزات انتخاباتي اش وعده هاي مشابه داده است.
دولت بوش اكنون تقريباً در موقعيت سقوط آزاد قرار گرفته است. در حالي كه هر روز اخبار جديدي درباره تلفات آمريكا و عراق مي رسد دولت بوش سخت مشغول كنترل افشاگري ها و رسوايي هاي مرتبط با اين جنگ است كه روزبه روز دامنه آن گسترش مي يابد، اين در حاليست كه محبوبيت او روبه كاهش گذاشته و حاميانش از جنگ فاصله گرفته اند.
سيروس صفدري- نيويورك

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    خارجي    |    سياسي    |    شهري    |    ورزش    |
|   ورزش جهان    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |