دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۹۵ - May 31, 2004
سياسي
Front Page

با حكم مقام معظم رهبري
كروبي مشاور رهبري و عضو مجمع تشخيص مصلحت شد
تهران - خبرگزاري جمهوري اسلامي: رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت الله خامنه اي طي حكمي حجت الاسلام والمسلمين كروبي را به مشاورت رهبري و عضويت در مجمع تشخيص مصلحت نظام منصوب كردند.
متن حكم مقام معظم رهبري به اين شرح است: بسم الله الرحمن الرحيم، جناب حجت الاسلام آقاي حاج شيخ مهدي كروبي دامت معاليه، با تشكر از زحمات فراوان و دشوار جنابعالي در دوره رياست مجلس شوراي اسلامي و با قدرداني از همكاري و مشاوره اي كه در مسائل مهم كشور مبذول داشته ايد، جنابعالي را به مشاورت رهبري و عضويت در مجمع تشخيص مصلحت نظام منصوب مي كنم و توفيقات شما را از خداوند متعال خواستارم.
اميد است نظام مقدس جمهوري اسلامي از خدمات جنابعالي بهره مند شود.
والسلام عليكم
سيدعلي خامنه اي
۱۰/۳/۸۳

سخنگوي وزارت خارجه:
دليلي براي بسته نشدن پرونده هسته اي ايران وجود ندارد
«اگر شوراي حكام تنبلي و كم كاري نكند هيچ دليلي براي بسته نشدن پرونده هسته اي ايران وجود ندارد». سخنگوي وزارت خارجه ايران با اعلام اين مطلب در جلسه مطبوعاتي هفتگي اش گفت: «البته اين احتمال وجود دارد كه پرونده ايران در اجلاس ۱۴ ژوئن شوراي حكام بسته نشود. اما تهران انتظار دارد كه آژانس اين موضوع را حقوقي و كارشناسي و نه سياسي بررسي كند و زمينه بسته شدن پرونده ايران آماده شود.»
به گزارش خبرنگار همشهري حميدرضا آصفي در پاسخ به سئوالي درباره ارزيابي وي از انتشار اخبار ممانعت ايران از بازرسي پايگاه هاي هسته اي اظهار داشت كه اين اخبار درست نيست و تهران نهايت همكاري را با بازرسان داشته و هيچ كارشكني و ممانعتي در كار نيست.
وي درخصوص اخبار منتشره مبني بر پرداخت كمك ۱۰۰ ميليون دلاري آمريكا به روسيه براي بازگرداندن سوخت هسته اي از ايران با اظهار بي اطلاعي از اين خبر گفت: «اين سئوال را بايد از مقامات روسي پرسيد» سخنگوي وزارت خارجه ايران درخصوص بحث نيروگاه بوشهر و همكاري هسته اي ايران و روسيه اظهار داشت: «در گفت وگو با ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه اعلام شد كه ابعاد سياسي حل شده و ابعاد تكنيكي باقي مانده است. همانجا بود كه او دستور داد تا مسئولان عالي رتبه روسيه به ايران بيايند.»
آصفي با تأكيد بر اين كه پروژه بوشهر نمادي از همكاري تهران و مسكو است ابراز اميدواري كرد كه مسائل باقي مانده نيز به زودي حل شود. وي در پاسخ به اين كه آيا گزارش اخير ايران به آژانس بين المللي انرژي اتمي كامل است و در جريان رسيدگي به پرونده ايران در شوراي حكام با شگفتي مواجه نخواهيم شد گفت: «اگر آژانس صادقانه و بي طرفانه موضوع را بررسي كند با شگفتي مواجه نخواهيم شد چراكه گزارش ايران كامل و در چارچوب مسئوليتش در پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي (ان.پي.تي) است.»
سخنگوي وزارت خارجه درخصوص سخنان خاتمي رئيس جمهوري ايران درباره پرونده هسته اي تأكيد كرد كه اظهارنظر خاتمي به معني خروج از (ان.پي.تي) نيست.
آصفي درمورد سفر خرازي به اسپانيا باتوجه به اين كه اين كشور رياست جلسه شوراي حكام آتي را برعهده خواهد داشت گفت: «ايران مواضع و همكاري خود با آژانس را مطرح كرد، اسپانيا نيز از دريافت اطلاعات و نوع همكاري تهران با آژانس اظهار رضايت كرد.»وي در پاسخ به سئوال خبرنگاري كه مطرح كرد فشارهايي از سوي اروپا بر ايران در بحث هسته اي اعمال شده است تأكيد كرد: «قرائتي به اين معنا دريافت نكرده ايم اگر اروپا به تعهداتش عمل نكند تهران هم دليلي براي عمل كردن به تعهداتش ندارد.»
سخنگوي وزارت خارجه همچنين درباره قطعنامه اي كه از سوي اشغالگران عراق به سازمان ملل داده شده گفت: «اين قطعنامه ابهامات زيادي دارد و كشورهاي مختلف خواستار تعديل آن هستند. مهم اين است كه اولا بايد خواست مردم عراق در قطعنامه منعكس شود، ثانيا نظر همسايگان عراق و كساني كه در منطقه تجربه دارند گرفته شود و ثالثا نظر كشورهاي ذي نفوذ در شوراي امنيت مورد توجه قرار گيرد.»
آصفي درخصوص اعلام مجلس اعلا مبني بر اين كه ارتش مهدي متشكل از طرفداران مقتدي صدر ، تروريست ها و باقيمانده حزب بعث است اظهار داشت كه اظهار نظر در اين موارد شخصي است و ايران موضعش را اعلام كرده و مي كند.
وي درباره گفته هاي سخنگوي وزارت خارجه آمريكا مبني بر ديدار هيأت ايراني با مقامات آمريكايي در عراق گفت: «هيأت ايراني به درخواست نماينده انگليس با هيأت اين كشور ديدار كرد و ملاقات جداگانه اي با آمريكايي ها نداشت.»
آصفي همچنين از اخطار كاردار اردن در ايران به وزارت خارجه در پي دعوت پادشاه اردن از همسر و پسر شاه مخلوع ايران خبر داد و اظهار داشت: «تهران مراتب اعتراض خود به اين اقدام را اعلام كرد و در اردن هم سفارت ايران يادداشت اعتراضي را ارائه داده و تأكيد كرده كه اين موضوع غيرقابل قبول بوده و تأثير سوء بر روابط دو كشور خواهد داشت.»سخنگوي وزارت خارجه درخصوص اخباري مبني بر پيشنهاد دولت ليبي به ايران براي تحويل پيكر امام موسي صدر جهت بسته شدن پرونده اي كه تريپولي گرفتار آن است، گفت: «چنين پيشنهادي از طرف ليبي دريافت نشده بايد اين پرونده سرنوشتش روشن شود و تهران هم مصر به روشن شدن اين پرونده است.»

تظاهرات ضدجنگ در برابر وزارت خارجه
بيش از ۱۰۰ نفر از دانشجويان بسيجي دانشگاه شاهد تهران، ديروز براي اعتراض به رفتار اشغالگران در عراق، مقابل وزارت خارجه تجمع كردند.
به گزارش ايرنا در اين تجمع دانشجويان شعارهاي «مرگ بر آمريكا»، «مرگ بر اسرائيل»، «مرگ بر انگليس»، «مرگ بر ضد ولايت فقيه»، «دانشجو بيدار است، از سازش بيزار است»، «دانشجو مي ميرد، ذلت نمي پذيرد»، «واي اگر خامنه اي حكم جهادم دهد، ارتش دنيا نتواند كه جوابم دهد»، سر دادند.
همچنين «سياست خارجي، اصلاح بايد گردد»، «سفارت انگليس تعطيل بايد گردد»، «سفير صهيونيستي، اخراج بايد گردد»، «نه سازش، نه تسليم، نبرد با آمريكا» از ديگر شعارهاي دانشجويان بود.

چهار نظامي آمريكايي در جنوب افغانستان كشته شدند
چهار نظامي آمريكايي در اثر حمله افراد مسلح كه گمان مي رود از نيروهاي شبه نظاميان طالبان باشند، در جنوب افغانستان كشته شدند.
به گزارش ايرنا از كابل يك منبع موثق كه خواست نامش فاش نشود، صبح ديروز گفت: ستون نظامي نيروهاي آمريكايي شب گذشته در منطقه مرزي افغانستان با پاكستان در ولايت زابل در كمين افراد مسلح گرفتار شده و علاوه بر كشته شدن چهار سرباز از آنان يك سرباز ديگر نيروهاي آمريكايي نيز مجروح شد.
در چند هفته اخير حملات شبه نظاميان طالبان در جنوب افغانستان به نيروهاي آمريكايي و سربازان دولتي افزايش يافته است.

اعتراض زندانيان اوين به شكنجه زندانيان ابوغريب
تهران - خبرگزاري جمهوري اسلامي: زندانيان ايراني مستقر در اوين، ديروز در محوطه اين زندان تجمع كرده و آمريكايي ها را بخاطر شكنجه عراقي ها در زندان ابوغريب، محكوم كردند.
مددجويان زندان اوين، همچنين هتك حرمت عتبات عاليات از سوي نيروهاي اشغالگر عراق را محكوم كرده و در پايان تجمع خود يك قطعنامه هم صادر كردند.
در بخشي از اين قطعنامه آمده است: فرياد خود را بگوش سازمانهاي بين المللي رسانده و از اعمال ننگين آمريكا و انگليس در شكنجه مردم رنج كشيده عراق اعلام انزجار مي نماييم.
در ادامه اين قطعنامه آمده است: پخش تصاوير دلخراش شكنجه زندانيان توسط نيروهاي به اصطلاح حامي حقوق بشر و ضد تروريست احساسات ما مددجويان بازداشتگاه اوين را جريحه دار كرده و ما اين اعمال ضد انساني توسط سربازان آمريكا و انگليس را به شدت محكوم مي نماييم.

توضيح و تصحيح
در پي درج مطلبي تحت عنوان «انتخاب شدگان كيستند» در صفحه پنج همشهري مورخ هفتم فروردين حجت الاسلام والمسلمين دكتر احمد احمدي طي نامه اي ۳ مورد اشتباه درج شده در آن مطلب را تذكر داده و تصحيح كرده اند. موارد مورد اشاره ايشان به اين شرح است:
۱- اينجانب تحصيلات عمده و اصلي ام را در محضر مراجع و آيات عظام در قم و تحصيلات دانشگاهيم را در دانشگاه تهران گذرانده و در همانجا دكتراي فلسفه غرب گرفته ام، نه از آمريكا.
۲- اينجانب، متاسفانه امام جماعت رسمي نيستم، شايد هر چند ماه يك بار وقتي امام جماعت مسجد قدس حضور نداشته باشد و من تصادفي آنجا باشم به حكم ضرورت به من اقتدا كنند.
۳- آقاي مهندس آرمين شاگرد اينجانب نبوده اند و گمان نمي كنم دانشجوي دانشگاه تربيت مدرس هم بوده باشند.
* همشهري از جناب آقاي دكتر احمدي و نيز خوانندگان ارجمند به خاطر اين اشتباه پوزش مي طلبد.

علي اكبر صالحي: ‎/ ايران، واكنش سياسي نشان دهد
اگر آژانس بين المللي انرژي اتمي در قبال پرونده هسته اي ايران تحت تأثير فشارهاي بيروني كارشكني كند، تهران چه راه كاري را بايد در پيش گيرد؟
نماينده پيشين ايران در آژانس در اين باره معتقد است كه از اين پس هر فشاري درباره پرونده هسته اي تهران به ايران وارد شود مطمئناً سياسي است و واكنشي سياسي مي طلبد.
علي اكبر صالحي در گفت وگو با خبرگزاري مهر با تأكيد بر اين كه شفاف سازي فعاليت هاي هسته اي در حد مطلوب از سوي ايران صورت گرفته گفت: «تهران هيچ يك از خواسته هاي موردنظر آژانس را بي پاسخ نگذاشته است و اگر اهداف سياسي كشورهاي غربي براي بازماندن پرونده ايران در اين نهاد كماكان ادامه يابد لازم است تهران نيز واكنشي سياسي به مدعيان سياسي نشان دهد.»وي با اشاره به اقدامات اعتماد برانگيز و همكاري گسترده ايران و آژانس در چارچوب پروتكل الحاقي و همچنين ارائه گزارش كامل فعاليت هاي هسته اي ايران اظهار داشت: «در برابر اين اقدامات، آژانس براي نشان دادن حسن نيت و استقلال تصميم گيري بايد پرونده ايران را از دستور كار شوراي حكام خارج كند. و به دور از هياهو و جنجال سياسي بررسي تحقيقاتش را در ايران پي گيرد.»اين در حالي است كه خبرگزاري رويترز روز گذشته به نقل از برخي ديپلمات هاي وين گزارش داد كه احتمال دارد واشنگتن آژانس بين المللي انرژي اتمي را براي ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت تحت فشار نگذارد اما انتظار مي رود براي صدور قطعنامه اي كه ايران را به عدم همكاري با آژانس متهم مي كند پافشاري كند.
البته در ميان مقامات ايراني نيز اين نگراني كه پرونده ايران به شوراي امنيت ارجاع شود وجود ندارد و مقامات اروپايي هم در اين باره تضمين هايي به تهران داده اند اما بحث عدم همكاري كامل ايران با بازرسان آژانس موضوعي است كه در اين روزها در آستانه اجلاس شوراي حكام در ژوئن از سوي رسانه هاي غربي و برخي ديپلمات ها و مقامات آمريكايي و بعضاً اروپايي مطرح مي شود. ريچارد بوچر سخنگوي وزارت خارجه آمريكا نيز اخيراً در مصاحبه مطبوعاتي اش برخلاف اظهارات مقامات آژانس مبني بر همكاري خوب ايران گفت كه ايران براي حل و فصل مسايل باقيمانده فعاليت هاي هسته اي خود با آژانس هيچ همكاري نكرده است . وي همچنين در خصوص اين كه واشنگتن چه اقدامي مي تواند در مقابل پرونده ايران انجام دهد اظهار داشت كه كاخ سفيد فعلاً منتظر گزارش محمدالبرادعي مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي به شوراي حكام است.
از ديگر سو هرچند ايران گزارش هزار صفحه اي از فعاليت هاي هسته اي خود به آژانس ارائه داده اما برخي خبرها حاكي از آن است كه آژانس از پاكستان خواسته است اطلاعات بيشتري درباره برنامه هاي هسته اي ايران در اختيارش بگذارد كه اسلام آباد نيز اين را پذيرفته است. روزنامه الشرق الاوسط به نقل از مسعودخان سخنگوي وزير خارجه پاكستان نوشت: «هم اكنون دولت با آژانس در تماس است و به اين تماس ها ادامه مي دهد. گويا آژانس از پاكستان مي خواهد در زمينه مقايسه سانتريفوژهايي كه براي غني سازي اورانيوم بكار مي رود با سانتريفوژهايي كه ايران در اختيار دارد همكاري كند.
اما رايزن مطبوعاتي سفارت پاكستان در گفتگو با مهر هرگونه همكاري پاكستان براي افشاي اسرار هسته اي ايران با  آژانس بين المللي انرژي اتمي را رد كرد. در هر حال به نظر مي رسد فعلاً بايد در انتظار گزارش البرادعي درباره ايران بود چرا كه اين گزارش شايد به بسياري از گمانه زني هاي ضد و نقيض پايان دهد هرچند خود سرآغاز بحث ها و سئوالات تازه  اي باشد.

كوتاه از سياست ايران
سرپرست استانداري قزوين منصوب شد
موسوي لاري وزير كشور، فريبرز محموديان، معاون سياسي و امنيتي استانداري قزوين را با حفظ سمت به عنوان سرپرست اين استانداري منصوب كرد.كريم حبيبي انبوهي مسئول روابط عمومي استانداري قزوين به ايرنا گفت: همچنين به منظور سرعت بخشيدن به فعاليت هاي مربوط به كمك رساني به آسيب ديدگان زلزله رودبار الموت، جعفر ذوالقدر مديركل فني استانداري قزوين نيز به عنوان سرپرست معاونت عمراني استانداري منصوب شد.
وي گفت: سرپرست استانداري قزوين در اين حكم توجه به مسايل زلزله زدگان الموت را از اولويت هاي كاري سرپرست جديد عمراني استانداري برشمرده است.بالگرد حامل استاندار و تني چند از مقامات ارشد استان قزوين عصرروز شنبه در راه بازگشت از مناطق زلزله زده شمال استان قزوين در منطقه اي موسوم به رجايي دشت و در نزديكي روستاي ماركين سقوط كرد.
شوراي نگهبان طرح تقسيم خراسان را تأييد كرد
نماينده شيروان در مجلس هفتم گفت: طرح تقسيم خراسان به سه استان در شوراي نگهبان به تصويب رسيد.حسين آفريده همچنين به ايرنا گفت: شوراي نگهبان پس از تصويب اين طرح را به مجلس شوراي اسلامي ابلاغ كرده است و بزودي اين طرح را به دولت براي اجرايي شدن ابلاغ مي كند.آفريده افزود: براي اجرايي شدن اين طرح در سالجاري از اعتبار مالي فعلي خراسان براي اين استانها هزينه خواهد شد اما از سال آينده رديف اعتباري جديدي براي استانهاي تقسيم شده در نظر گرفته مي شود.براساس طرح تقسيم استان خراسان به سه استان خراسان جنوبي با مركزيت بيرجند، خراسان شمالي با مركزيت بجنورد و خراسان رضوي(ع) با مركزيت مشهد تقسيم شد.
جلسه مجلس، فردا ۳ بعدازظهر
هيأت رئيسه موقت مجلس با صدور اطلاعيه اي اعلام كرد كه مجلس شوراي اسلامي فردا ۱۲ خرداد رأس ساعت ۱۵ جلسه علني خواهد داشت.
به گزارش اداره كل فرهنگي و روابط عمومي مجلس، در اين اطلاعيه از منتخبان هفتمين دوره مجلس خواسته شده است براي تشكيل جلسه علني در اين روز، رأس ساعت مقرر در مجلس شوراي اسلامي حضور يابند.پيش از اين زمان برگزاري جلسه علني مجلس در روز سه شنبه، ساعت ۱۰ اعلام شده بود كه براساس تصميم جديد هيأت رئيسه موقت مجلس، به ساعت ۱۵ تغيير يافت.
پيام تسليت رئيس مجمع تشخيص مصلحت و هيأت رئيسه موقت مجلس به مناسبت درگذشت استاندار قزوين
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام و هيأت رئيسه موقت مجلس در پيامهاي جداگانه درگذشت استاندار قزوين را تسليت گفتند.
به گزارش ايرنا در بخشي از پيام آيت الله هاشمي رفسنجاني آمده است: انتظار مي رود اينگونه وقايع، موجبات تأمين تمهيدات لازم و آمادگي بيشتر مسئولان براي مقابله با اينگونه حوادث و تسريع در امدادرساني به آسيب ديدگان را فراهم آورد.همچنين در بخش پاياني پيام رئيس و هيئت رئيسه موقت مجلس آمده است: اين مصيبت غم بار را به مقام معظم رهبري، مسئولان خدمتگزار، مردم عزيز استان قزوين به خصوص خانواده هاي محترم داغدار تسليت عرض نموده و از خداوند سبحان براي آن عزيزان علو درجات آرزو مي كنيم.
هيأت امنيتي كويت در تهران
خبرگزاري كويت (كونا)گزارش داد كه يك هيأت امنيتي بلندپايه كويت شنبه شب براي شركت در نشست مشترك امنيتي ايران و كويت، به تهران آمد.
به گزارش ايرنا برپايه اين گزارش، رياست اين هيأت امنيتي براي شركت در سومين نشست را سرتيپ احمد الرجيب معاون امنيتي وزارت كشور كويت برعهده دارد.در اين نشست، دو طرف در مورد مسايل امنيتي مورد اهتمام دو كشور از جمله مبارزه با قاچاق مواد مخدر، همكاريهاي امنيتي و ورود غيرقانوني افراد به خاك دو كشور بحث و تبادل نظر خواهند كرد.در اين سفر سه روزه، مقامات ارشد اداره مهاجرت و اداره جنايي كويت با «موسوي لاري» وزير كشور و تعدادي از مسئولان بلندپايه كشورمان ملاقات خواهند كرد.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    خارجي    |    سياسي    |    شهري    |    ورزش    |
|   ورزش جهان    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |