شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۳ - - شماره ۳۳۹۸
ستون شما
دانشكده اي كه تنها اسم دانشگاه تهران را يدك مي كشد
آنچه در دانشكده ها به خوبي ديده مي شود عدم نظم و هماهنگي لازم در امور مختلف است. در روزهاي امتحان تا آخرين لحظه شماره كلاس هايي كه بايد در آنها امتحان بدهيم مشخص نيست و اكثر امتحانات هم ۳۰ دقيقه بعد از موعد مقرر آغاز مي شود. البته شايد اين مسئله براي دانشجوياني كه با گذشت ۳ ترم،  تنها يك بار آن هم به صورت گذري موفق به ديدن مدير دانشكده شده باشند چندان هم دور از انتظار نباشد، در حالي كه مدير دانشكده بايد طي يك جلسه عمومي خود را به دانشجويان معرفي كند تا دست كم بچه ها در مدت تحصيل براي ۱ بار هم كه شده او را ببينند.
درضمن بودجه اي كه براي اردوهاي ما در نظر گرفته مي شود،  واقعاً معلوم نيست در كجا و براي چه كساني مصرف مي شود. خلاصه اينكه دانشكده ما فقط اسم دانشگاه تهران را يدك مي كشد.
دانشجوي شبانه ترم ۳ دانشكده الهيات دانشگاه تهران
۹ ساعت معطلي براي انتخاب واحد
مهمترين مشكل ما دانشجويان شبانه دانشگاه تهران، مديريت ناكارآمد و سوءمديريت در اين دانشگاه مي باشد. ما در اين جا حتي در ساده ترين مسئله ، كه انتخاب واحد است با مشكلات زيادي روبرو هستيم. به عنوان مثال ما براي انتخاب واحد ترم مهر امسال، از ساعت ۷ صبح تا ۴ بعد از ظهر در دانشكده معطل شديم. در اينجا بايد اين مسئله را هم خاطرنشان كنم كه انتخاب واحدهاي ما هنوز به صورت دستي است .
مشكل ديگر ما اينست كه كتاب هاي، كتابخانه فوق العاده قديمي هستند و منابع آنها چندان غني نيستند. در اين دانشگاه بيشترين امكانات براي دانشجويان دوره روزانه است. در صورتي كه از ما دانشجويان شبانه مبالغ زيادي در حد دانشگاه آزاد به عنوان شهريه دريافت مي شود. اما در قبال آن امكانات منابعي در اختيار ما قرار نمي گيرد.
برخورد كادر اداري و آموزشي با دانشجويان شبانه بسيار نامطلوب است و ما در اين زمينه هم با مشكلات فراواني روبرو هستيم.
يكي از دانشجويان شبانه دانشكده الهيات دانشگاه تهران
ناامني در مسير رفت و آمد دانشجويان واحد بوئين زهراي پيام نور
من دانشجوي سال دوم رشته مديريت بازرگاني، دانشگاه پيام نور، واحد بوئين زهرا هستم. مدتي است كه به دليل وجود مشكلات زياد و مسائلي كه در مسير دانشگاه برايمان پيش آمده است، از علاقه من و دوستانم نسبت به درس كاسته شده است. ساختمان دانشگاه، شهريه بالايي كه در قبال آن هيچ گونه امكاناتي در اختيار دانشجويان قرار داده نمي شود، مشكل سرويس هاي بهداشتي و عدم وجود وسائل نقليه مناسب و امن در مسير دانشگاه از بزرگترين مشكلاتي است كه ما با آن روبرو هستيم.
مثلاً من وعده اي از بچه ها كه ساكن جاده قديم كرج هستيم يا بايد ساعت ۵/۴ صبح از خانه بيرون بياييم و يا از ماشين هاي شخصي كه هيچ امنيت مالي و جاني ندارد، براي آمدن به دانشگاه استفاده كنيم. متأسفانه علاوه بر مشكلات آموزشي، عدم وجود امنيت در مسير دانشگاه يكي از بزرگترين و بدترين مانعي است كه ما با آن روبرو هستيم.
دانشجوي سال دوم دانشگاه پيام نور واحد بوئين زهرا
كمبودهاي آموزشي مسبب ايجاد بي انگيزگي در دانشجويان
دانشكده كشاورزي ساري به دليل اينكه تازه تأسيس است و در خارج از شهر واقع شده است از نظر امكانات آموزشي و رفاهي با مشكلات و كمبودهاي زيادي مواجه است. از طرفي اكثر اساتيد اين دانشگاه بومي هستند و حتي استاداني كه از اين دانشكده بورسيه مي گيرند و براي ادامه تحصيل به دانشگاه هاي خارج از كشور مي روند، پس از اتمام تحصيلاتشان حاضر به تدريس در اين دانشكده نيستند. با توجه به اينكه رشته كشاورزي بايد بيشتر مورد توجه قرار بگيرد ولي متأسفانه اين طور نيست و دانشجويان اين دانشكده از نظر علمي در سطح پايين قرار دارند و با توجه به اين مسئله كه تقريباً ۷۰ درصد دانشجويان به رشته تحصيلي خود علاقه اي ندارند، پس از ورود به دانشگاه هم با مشاهده وضعيت موجود، انگيزه خود را براي گرفتن مدرك تحصيلي از دست مي دهند.
دانشجوي كشاورزي دانشكده كشاورزي ساري دانشگاه مازندران
كمي هم به مشكلات دانشگاه آزاد بپردازيد
با سلام و تشكر از بابت ضميمه جالب و ابتكار زيباي روزنامه همشهري. بنده به عنوان يكي از دانشجويان دانشگاه آزاد تقاضا دارم بيشتر به مشكلات موجود در اين دانشگاه توجه داشته باشيد و اين مسائل را بيشتر منعكس كنيد. مشكلات صنفي دانشجويان اين دانشگاه، بخصوص واحدهاي تهران مانند فضاي آموزشي، غذا، فضاي باز سياسي براي دانشجويان كه از جمله مهمترين مشكلات موجود است.
چون دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي در واحدهاي مختلف با مشكلات زيادي روبرو هستند و مسئولين كوچكترين توجهي به اين مسائل ندارند.
يكي از دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مركز

بازتاب
پاسخ دانشگاه آزاد به مطلب فقط به خاطر پول
دانشگاه آزاد اعتبار دولتي ندارد

در پي درج مطلبي با عنوان «فقط به خاطر پول» در روزنامه مورخ ۲/۳/۸۳ روابط عمومي دانشگاه آزاد اسلامي، پاسخي به شرح زير ارسال كرده است:
طي چند ماهه اخير چندين مطلب در خصوص دريافت شهريه تحصيلي اين دانشگاه در آن روزنامه درج گرديده كه بدون توجه به واقعيات و صرفاً به صورت يك طرفه به اين موضوع نگريسته شده است.
همان طور كه مستحضريد و بارها نيز عنوان شده است، افزايش شهريه دانشجويان اين دانشگاه در هر سال تحصيلي تابع مصوبه هيأت امناي دانشگاه آزاد اسلامي و پس از انجام تحقيق و كارشناسي و در نظر گرفتن توان مالي اقشار ضعيف و كم درآمد جامعه و كمتر از ميزان تورم ساليانه مي باشد. ضمناً مجدداً يادآور مي شود دانشگاه آزاد اسلامي از هيچ بودجه و اعتبار دولتي استفاده نمي كند و كليه هزينه ها و سرمايه گذاريهاي دانشگاه از محل همين شهريه ها تأمين مي گردد. ضمن اينكه دانشگاه آزاد اسلامي يك نهاد عام المنفعه است و كسي سهامدار و مالك آن نيست. ذكر اين نكته نيز ضروري به نظر مي رسد كه سرانه بودجه پيش بيني شده جهت كليه هزينه ها در دانشگاه آزاد اسلامي در مقايسه با سرانه بودجه و اعتبارات دانشگاههاي دولتي (كه حاصل تقسيم بودجه كل بر تعداد دانشجويان مي باشد) بسيار كمتر و بين يك پنجم تا يك چهارم آن است.
تجمع اعتراض آميز دانشجويان دانشگاه آزاد تهران
عده كثيري از دانشجويان دانشكده فني دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مركز در اعتراض به عدم امكانات مناسب در اين دانشگاه دست به تحصن زدند.به گزارش خبرنگار ما دانشجويان در اين تجمع اعتراض آميز خواستار تامين امكانات رفاهي و آموزشي از قبيل تهيه كامپيوترهاي بيشتر، دسترسي به اينترنت، بازسازي ساختمان دانشگاه و ساخت مكاني براي استراحت دانشجويان رسيدگي به وضع سرويس هاي بهداشتي و ... شدند.
گفتني است اين دانشجويان ابتدا روبروي سازمان بورس و اوراق بهادار تجمع كردند ولي به جهت ترس از حضور نيروي انتظامي اعتراض خود را به داخل دانشگاه كشاندند.
درباره بورسيه دانشگاههاي معتبر بنويسيد
خواهشمند است اگر مقدور مي باشد اطلاعاتي درباره دانشگاه ها يا مؤسسات خارجي كه در موارد زير دانشجو مي پذيرند (مخصوصاً مواردي كه بورس مي نمايند) در بخش سايت هاي مفيد يا دانشگاه هاي معتبر يا حتي نگاهي به دانشگاه هاي خارجي ارائه بفرماييد. مطمئناً  مورد توجه بسياري از خوانندگان دانشجو منجمله اينجانب قرار خواهد گرفت.
۱- دانشگاه ها يا مؤسسات معتبر آموزشي دريانوردي و كشتيراني.
۲- دانشگاه ها يا مؤسسات معتبر آموزشي هوانوردي و خلباني.
۳- مؤسسات معتبر آموزش فنون غواصي حرفه اي.
۴- دانشگاه ها يا مؤسسات معتبر آموزشي رانندگي حرفه اي مسابقات اتومبيلراني.
سياوش ملكي دانشجوي رشته مهندسي مكانيك(ساخت و توليد) دانشگاه آزاد واحد تهران مركزي
دريغ از حتي يك كامپيوتر
با عرض سلام و تشكر از كاركنان زحمت كش روزنامه همشهري و خصوصاً  ويژه نامه «دانشجو» با توجه به انعكاس سريع مشكلات دانشجويان در اين ويژه نامه لازم دانستيم كه مشكل دانشجويان، «دانشكده فني و حرفه اي ۱۷ شهريور» (واقع در حصارك كرج) را مطرح كنيم.
با وجود نياز دانشجويان رشته كامپيوتر و ساير دانشجويان رشته هاي تخصصي به استفاده از اينترنت و ارتقاء سطح علمي خود، اين دانشكده فاقد حتي يك كامپيوتر متصل به اينترنت براي استفاده آزاد است. به تازگي سايتي مجهز با امكان اتصال به اينترنت در دانشكده تأسيس شده است كه مسئولان دانشكده شرط استفاده از امكانات سايت را شركت در كلاسهاي فوق برنامه اعلام كرده اند. نكته جالب اينجا است كه اين كلاس هاي فوق برنامه هيچ مزيتي از نظر قيمت و كيفيت بر كلاسهاي آموزشگاههاي آزاد ندارند. تنها زماني در اين سايت (براي اولين و آخرين بار) به روي دانشجويان باز شد كه چند تن از مسئولان ذيربط براي بازديد به دانشكده وارد شدند.
جمعي از دانشجويان دانشكده ۱۷ شهريور
قوه قضائيه مشكوك بودن آزمون دستياري را تأييد كرد
در حالي كه به همه ثابت شده است كه آزمون دستياري كه در اسفند ماه برگزار شد مشكوك بود و حتي قوه قضائيه نيز اين مطلب را تأييد كرده است و اعلام نموده كه اين امتحان بايد دوباره برگزار شود، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي حاضر به برگزاري مجدد اين آزمون نيست و دبيرخانه شوراي تخصص وزارت بهداشت اين امتحان را بدون اشكال بيان مي كند. در صورتي كه اين وزارت خانه بايد از پزشكان جوان دفاع كند و جسارت بيان حقايق را داشته باشد.
حتي اگر مسئولين وزارت خانه توزيع نرمال قبولي ها را بررسي كنند متوجه مي شوند كه دفاع از متخلفين نه تنها درست نيست بلكه ظلم بزرگي در حق پزشكان جوان است.
استاديار دانشكده پزشكي شهيد بهشتي

با ما تماس بگيريد
استادان و دانشجويان،مي توانند با مطالب، ديدگاه ها، گزارش ها و حتي مصاحبه هاي خود ياريگر همشهري دانشجو باشند.
با تماس خود ما را سرافراز كنيد.
تلفن: ۲۰۴۹۵۰۹ - نمابر : ۲۰۵۸۸۱۱ - روابط عمومي:۲۰۴۵۳۲۰
نشاني اينترنتي:
Daneshjoo@Hamshahri.org
Daneshjoo@Hamshahri.net

دانشجو-۳
دانشجو-۲
دانشجو-۴
|  دانشجو-۲  |  دانشجو-۳  |  دانشجو-۴  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |