شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۳ - - شماره ۳۳۹۸
آشنايي با يكي از قديمي ترين دانشگاههاي جهان
دانشجويان ۱۳۰ كشور جهان در وين
000591.jpg
عباس لقماني
دانشگاه وين كه در سال ۱۳۶۵ ميلادي تأسيس شد يكي از قديمي ترين دانشگاههاي جهان است. در اين دانشگاه در حال حاضر ۶۳ هزار دانشجو مشغول تحصيل هستند كه سهم دانشجويان خارجي نيز در آن نسبت به بقيه دانشگاههاي اروپا زياد است.
در مجموع دانشجوياني از ۱۳۰ كشور جهان در رشته هاي مختلف در اين دانشگاه تحصيل مي كنند.
در اين دانشگاه مي توان در ۱۳۵ رشته مختلف و در مقاطع ليسانس، فوق ليسانس، دكترا و مدارج بالاتر ادامه تحصيل داد.
در حال حاضر در كنار دانشگاه وين يازده دانشگاه ديگر نيز در اتريش وجود دارد.
موقعيت جغرافيايي اتريش در مركز اروپا و تبادل طولاني فرهنگي با كشورهاي شرق اروپا، همچنين راههاي ارتباطي زياد در كنار امكان دسترسي به اتريش از طريق هوايي، جذابيت زيادي براي دانشجويان خارجي در اين كشور ايجاد كرده است. اين دانشجويان در طول مدت تحصيل خود در اتريش با استفاده از امكانات حمل و نقل همواره مي توانند در طول تعطيلات دسترسي آساني به موطن خود داشته باشند.
در سال ۲۰۰۲ بيش از ۲۲۰ هزار دانشجوي رسمي در دوازده دانشگاه اتريش به تحصيل مشغول بودند كه از اين ميزان حدود ۳۰ هزار نفر را دانشجويان خارجي تشكيل مي دادند. بدين ترتيب به طور متوسط بيش از ۱۲ درصد از دانشجويان دانشگاههاي اين كشور خارجي هستند. تعداد كادر علمي به بيش از ۱۶ هزار بالغ مي شود كه در نوع خود در رده هاي بالاي مقايسه اي با ديگر كشورهاي اروپايي است.
از سال ۱۹۷۵ ميلادي و با اوج گيري تظاهرات دانشجويي در اروپا سيستم تحصيلات عالي در اتريش هم به اصلاح ساختارهاي كهنه دست زد . سيستم تحصيلي امروز ماحصل همان زمان است.
دانشجويان، استادان و كارمندان دانشگاهي از آن تاريخ تاكنون با انتخاب شوراهايي در تمام تصميم گيريهاي دانشگاهي سهيم هستند. در دانشگاه وين دانشجويان مي توانند به آساني منابع مورد احتياج خود را تهيه كنند و در همين رابطه كتابخانه ملي اتريش سهم بسزايي دارد. اين كتابخانه كه در مجاورت دانشگاه است در سال ۱۳۶۸ ميلادي و تنها ۳ سال پس از تأسيس دانشگاه شروع به فعاليت كرد.
آرشيو اين كتابخانه بيش از ۶ ميليون مدرك را دربرمي گيرد كه از اين ميزان ۲ ميليون و ششصد هزار كتاب است. در كنار اين مركز دو كتابخانه ديگر يعني كتابخانه مركزي و كتابخانه دانشگاه نيز در شهر وين خودنمايي مي كنند.
در ميان اين كتابخانه ها، كتابخانه مركزي فيزيك بيش از ۲۰ ميليون كتاب را در خود جاي داده است و كتابخانه هنرهاي زيبا نيز با بيش از دو ميليون كتاب منبع اطلاعاتي بسيار با ارزشي براي دانشجويان است. توجه به هنر و موسيقي كه ريشه در سنتهاي اتريش دارد شامل برنامه هايي براي دانشجويان بخصوص دانشجويان خارجي است.
هر دانشجو مي تواند فقط با ارائه كارت دانشجويي از امكانات رفاهي شامل استفاده از حمل و نقل درون شهري كه در شهر وين در حد عالي است، با تخفيف ويژه استفاده كند. سينما، تئاتر و كنسرتها نيز شامل تخفيف دانشجويي مي شوند.
دانشجوي خارجي در وين امكان استفاده از خوابگاه دانشجويي را نيز دارد. در دانشگاه وين دانشجويان داخلي و دانشجويان كشورهاي اتحاديه اروپا از پرداخت شهريه معاف هستند ولي ديگر دانشجويان بايد شهريه اي را پرداخت كنند كه به جز شهريه پايه در بقيه موارد متفاوت است. اين شهريه ها در حد شهريه هاي كشورهاي ديگر است. ولي دانشجويان مي توانند پس از طي چند ترم در صورتي كه شايستگي لازم را داشته باشند از بورسيه هاي مختلف استفاده كنند و يا در زير چتر پوششي دولت قرار گيرند كه شامل كمك به دانشجويان از كشورهاي فقير و يا در حال توسعه است. امكان كار فقط در دوران تعطيلات براي دانشجويان فراهم است و با توجه به شرايط اقتصادي اروپا از اين طريق گذران امور تحصيلي بدون منابع مالي ديگر تقريباً امكان پذير نيست.
در كنار دوازده دانشگاه در اتريش ۶ آكادمي هنر با بيش از ۴۹۰ رشته هنري نيز وجود دارد. دانشگاههاي معتبر اتريش پس از دانشگاه وين عبارتند از:
دانشگاه گراتس كه در سال ۱۵۸۵ ميلادي تأسيس شد و همواره مورد توجه دانشجوياني از كشورهاي خاورميانه بوده است. اين دانشگاه داراي شهرت خوبي در رشته هاي علوم فني است. دانشگاه اينبورگ كه در سال ۱۶۶۹ ميلادي تأسيس شده است و در كنار دانشگاه سالزبورگ كه در سال ۱۶۱۹ ميلادي آغاز به كار كرد همچنان مورد توجه دانشجويان رشته هاي موسيقي است. دانشگاه فني وين كه تأسيس آن به سال ۱۸۱۵ ميلادي برمي گردد، در كنار دانشگاه فني گراتس كه در سال ۱۸۱۱ تأسيس شد و دانشگاه معدن شناسي لئوبن كه در سال ۱۸۴۰ ميلادي تأسيس شده است از دانشگاههايي هستند كه بسيار مورد توجه دانشجويان خارجي بخصوص از كشورهاي در حال توسعه قرار گرفته اند. با امكانات حمل و نقل ريلي موجود در اتريش دانشجويان خارجي كه از كشورهاي آسيايي، آفريقايي و يا آمريكاي لاتين پس از كسب پذيرش و تأييد مدارك خود براي تحصيل به اتريش مي آيند .از فرودگاه شهر وين مي توانند مستقيماً به شهرهاي محل تحصيل خود عزيمت كنند. تقريباً تمام خطوط هوايي جهان به وين پرواز دارند و با همكاري خطوط هوايي اتريش مي توان بليت قطار را نيز هنگام رسيدن دريافت كرد. دانشگاه لينز نيز از ديگر دانشگاههايي است كه مورد توجه دانشجويان خارجي است.
دانشكده هاي دامپروري و اصلاح نباتات وين، دانشگاه اقتصاد وين، آكادمي هنرهاي تجسمي شهر وين، دانشگاه هنر و دانشگاههاي موسيقي در شهر وين نيز مجموعه اي از امكانات تحصيلي در اين كشور را به نمايش مي گذارند.
اطلاعات ممكن در مورد تحصيل در اتريش را مي توان از طريق www.univie.ac.at و يا www.wien.info و www. aua.comدريافت كرد. ترم هاي دانشگاهي شامل يك ترم زمستاني و يك ترم تابستاني است. دانشمندان فارغ التحصيل از دانشگاههاي اتريش ۱۵ جايزه نوبل را از سال ۱۹۰۵ تاكنون به دست آورده اند كه از اين تعداد ۵ نفر در پزشكي، سه نفر در فيزيك، چهار نفر در شيمي، يك نفر در اقتصاد و دو نفر نيز جايزه صلح نوبل را تصاحب كرده اند.
در سالهاي اخير توجه به محيط زيست نيز به ايجاد كرسي هايي در دانشگاه انجاميده است. گروه هاي فيزيك در دانشگاه اتريش سهم بسزايي در تعيين جايزه فيزيك نوبل براي تحقيقات هسته اي ايفا كردند كه در سال ۱۹۸۴ به مؤسسه تحقيقات هسته اي اروپايي تعلق گرفت.
مركز جهاني شناخته شده اي نيز در زمينه توليد و كشف موتورهاي كششي تحقيق مي كند كه در دانشگاه گراتس فعاليت دارد و تاكنون تحت سرپرستي پرفسور هانس ليست به اختراعهاي متعددي در زمينه موتورهاي درون سوخت دست يافته است.

جشن پايان سال دانشگاه صنعتي شريف
آنها مي خواهند جواني كنند
000594.jpg
مهري ياوري، شيوا كشاورزي
فكرش را بكن؛ يك نفر با صدايي نخراشيده وسط يك سالن فرياد بزند: باقالي... باقاليه... باقالي كاسه اي ۱۰۰ تومان، عده اي هم دنبالش راه بيفتند و پلاكاردهايي را با همين محتوا حمل كنند.
بعد همان دور و اطراف آدمهايي را ببيني كه دور هم جمع شده اند و با انگشت هاي رنگي روي ورق هايي كه كف سالن ولو كرده اند، نقاشي هاي زير ۵ سال بكشند. گوشه ديگري، دو نفر گيتار بزنند و البته صدايشان هم از ازدحام به جايي نرسد. همانطور كه مبهوت نگاهشان مي كني، يك دفعه از همين سالن، جمعيت زيادي بيرون بريزند و با كيسه هاي نايلوني كه پر از آب كرده اند، وسط حياط دانشكده به سر و صورت همديگر بكوبند و تازه اين هم راضي شان نكند، همديگر را بغل كنند و بيندازند توي حوض كوچك اما پر آب وسط حياط... و تا مي آيي فكر مي كني اينجا چه خبر است، كنار حوض دكه اي ببيني كه تعدادي جلوي آن ايستاده اند و با داد و فرياد هندوانه هاي قاچ كرده را به فروش مي رسانند.
تعجب نكن! جشن پايان سال است. تابستان نزديك شده و شب هاي سخت امتحان در حال سپري شدن است.
آدمهايي كه اين طور خودشان را از قيد و بندهاي دانشگاه رها كرده اند و براي خودشان ضيافت برپا كرده اند، كسي نيستند جز دانشجويان دانشگاه شريف، همانهايي كه هميشه توي ذهنمان با عينك ته استكاني تصورشان مي كنيم و به گمانمان هميشه در حال درس خواندن هستند و انگار به دنيا آمده اند تا مدام كتاب بگيرند جلوي صورتشان و توي كتابخانه ها عمر را سپري كنند. آنها دور هم جمع شده اند تا خاطره اي به ياد ماندني از روزهاي پاياني سال بيافرينند.
اين ساختمان دانشجويي و پر از هياهو هم مي تواند نامش اتحاديه (Union) باشد و با همه اتاقهايش و دانشجوهايي كه در آنجا فعاليت مي كنند، فرود آمده باشد وسط دانشگاه شريف. حالا هم پناهگاهي بشود براي اين كه دانشجويان رشته هاي مختلف بدون حتي يك ريال سرمايه دانشگاه، جشن بگيرند و با غرفه هاي ابتكاري شان و فروش چيزهايي مثل باقالي و شربت و ... خرج جشن شان را در بياورند. به اين مي گويند اشتغالزايي و كارآفريني.
مثل بازار سياه
جلوي در ورودي ساختمان دانشجويي نوشته شده: ايستگاه شكم! سرجدت بيا از ما خوراكي بخر!
داخل ساختمان، مثل سه شنبه بازار يا چيزي شبيه آن، با سروصداي بسيار، انبوه دانشجوياني را در برگرفته كه مي خواهند اجناسشان را به همديگر قالب كنند. فالوده، باقالي، ذرت شيرين، شربت و حتي جوجه اردك زنده!. قيمت ها هم چندان ارزان نيست. مثل بازار سياه.
گوشه اي از ديوار انتهاي سالن، كاغذ بزرگي به چشم مي خورد كه روي آن نوشته شده: عكس با لباس فارغ التحصيلي. قيافه آدمك خنده داري هم كنارش دهن كجي مي  كند.
-آخر آخرش!  اين شكلي مي شي!
در ميان اين سالن چهار گوش، وقتي آن دانشجو ساكسيفون به دست را مي بيني كه هر چند لحظه يك بار صداي گوشخراشي را ول مي كند وسط جمعيت و بعد زير پايش عده اي نشسته اند و دارند كاغذها را با انگشت رنگي مي كنند و نقاشي  هاي كودكانه مي كشند، ديگر صداي فرياد آن دانشجوي ورودي، بهت و تعجب تو را كامل مي  كند كه فرياد مي زند: ۱۰۰ تومان بده فارغ التحصيل شو.
- الان خيلي بهتره! ۳ سال ديگه ديره.
محمد. م دانشجوي شيمي كميته ساندويچ به دست، از ميان جمعيت راهش را باز مي كند و دنبال مشتري مي گردد. امروز براي محمد روزي به ياد ماندني است. او و هم دانشگاهي هايش جزو معدود كساني هستند كه بعد از پايان تحصيل، نگران وضعيت  كاري و نان شب خود نيستند. كيسه ساندويچ اش را جابه جا مي كند و با خنده و داد و فرياد تبليغ ساندويچ هايش را مي كند. هر كس نداند، فكر مي كند محمد سالها دستفروشي مي كرده است. دوستش از او مي پرسد؛، تا حالا چقدر در آوردي؟
-۵۰۰۰ تومان.
آنها براي كسب درآمد بيشتر در حال رقابت هستند.
- كي بيشتر فروش مي كنه؟
دوست محمد يك پاي جوجه اردكي را در دستش گرفته و او را معلق نگه داشته، قيمت آن را مدام تكرار مي كند تا مشتري جلب كند.
دو نفر از خريدارانش با خوشحالي به هم مي گويند: آخ جون! امشب توي خوابگاه سوپ اردك داريم (البته جدي نمي گويند).
آنهايي كه باقالي مي فروشند، وقتي مي بينند غرفه هندوانه با آن هواي گرم نيمروز، كنار حوض و زير آفتاب، آن همه فروش مي دهد، كيسه هاي نايلون را پر از آب كرده و به آنها پرتاب مي كنند. مي خواهند بازارشان را جمع كنند. در نهايت با هم درگير مي شوند و شوخي شوخي همديگر را توي حوض مي اندازند.
بي وفايي! بي وفايي!
دو نفري روي زمين كنار هم نشسته اند و دستمالي را جلويشان پهن كرده اند. روي دستمال كاسه اي گذاشته اند تا هر كس رد شد، توي آن پول بريزد. نيما دانشجوي كامپيوتر و پوريا دانشجوي مكانيك است. يكي شان عروسكي را جلوي صورتش گرفته تا مثلاً  كسي او را نشناسد و آن يكي فلوت مي زند. آهنگ بي وفايي بامشاد را. كناردستي  اش با صورت پوشانده همزمان با اجراي موزيك، آن را مي خواند. اتفاقاً  داخل كاسه هم پول خوبي جمع شده!!
نوازنده هاي پست مدرن
هيچ جشن دانشجويي را نمي توان بدون كنسرت، كامل خواند. اين را همه آنهايي كه به دانشگاه رفته اند، قبول دارند. چون اين رسم است كه هر كس دانشجو مي شود، سراغ سازي برود و بعد از مدتي هم توي دانشگاه برنامه اي اجرا كند. اين يكي از حسن هاي دانشگاه است كه بچه ها را با موسيقي آشنا مي كند.
در جشن پايان سال هم دانشجويان اين قسمت را از قلم نينداخته اند تا بزم كامل شود ولي منتها اين بار متفاوت از هميشه و بدون استفاده از هيچ سازي!
شيشه هاي نوشابه با سرو صدا به همديگر مي خورد و گاهي هم به آجرها و به در سطل آشغال و يك موزيك نامنظم اما نه چندان بي معني آفريده مي شود. آخر سر هم شيشه ها بعد از آن كه در اثر بهم خوردن به يكديگر، يكي يكي مي شكند و تمام مي شود، جعبه هاي آن را بلند مي كنند و روي ميز مي كوبند. چه لذتي دارد؟ باور كنيد ما هم نفهميديم. در نهايت، آن آخرها، صداي فريادهايي بلند شده بود كه بياييد ميز را هم روي زمين بكوبيم، چون صدا مي دهد!!
در ميان آن همه بكوب بكوب و صداي ناهنجار، يك شيشه نوشابه سالم مي ماند. هيچ كس آخرين شيشه را نمي شكند. آن را نگه مي دارند... مي گوييد براي چه؟ باز هم نفهميديم.
به آسمان نمي رسند
ديگر آنقدر هم نبايد غلو كرد. همه اين جشن بشكن و بريز نبود. انتهاي آن اعضاي گروه تئاتر ، به مدت ۱۵ دقيقه نمايش بدون كلامي را همانجا،  در ميان بچه ها اجرا كردند. كه دانستن محتواي آن خالي از لطف نيست:
سه نفر وارد زندگي مي شوند. به شكل گل هايي كه از آسمان بهشان روحي دميده مي شود و بوجود مي آيند. آنها با شروع زندگي روي زمين، دنبال چيزهايي مي گردند و بعد وقتي آسمان را مي بينند، به دنبال حس قرابتي كه با آن احساس مي كنند، سعي شان را براي رسيدن به آن مي گذارند. اما با همه تلاشي كه مي كنند موفق نمي شوند و مهلتشان براي زندگي در روي كره زمين تمام مي شود و مي ميرند.
هر سه هنرمند هنگام بازي آينه كوچكي در پشت خود دارند. به گفته يكي از اعضاي گروه، اين آينه نماد حقيقت است و به عنوان انعكاسي از آسمان به كار آمده و آن چيزي كه آنها دنبالش مي گردند، در پشت شان قرار داده شده تا اين مفهوم را برساند كه حقيقت در همين نزديكي است ولي آنها جاي ديگري آن را مي جويند.
اين تئاتر نشان مي دهد آنها چندان هم در اجراي برنامه، به پربار بودن آن بي توجه نبوده اند.
فقط براي چند لحظه
ول كرده اند خودشان را؛ ولو براي چند لحظه. روي زمين مي نشينند و از خاكي شدن نمي ترسند. خودشان را رنگ مالي مي كنند تا كاغذها را نقشي هر چند كودكانه بنشانند. زير يكي از آن نقاشي ها نوشته شده: ۲۰۰۰ ساله از ساختمان دانشجويي Union.
ميلي به كودكي، به فرار از آن همه سختي و مرارتي كه جامعه ولو به اينها كمتر؛ اما قطعاً  تأثيرگذار؛ تحميل مي كند.
مي خواهند چند لحظه اي فرار كنند. از امتحان، از كلاس هاي درس كه هر چند در اينجا كسالت كمتري دارد و از كميته انضباطي و هر چيز ديگري كه مي گويد: بكن!  نكن!  برو،  بيا، نرو، نشين و هر تحكم ديگري. صبر كن. براي هميشه نمي خواهند. گفتم كه؛ فقط براي چند لحظه...

مراكز معتبر علمي
همايش بررسي پروژه هاي برتر دانشجويي در زمينه MNT
مهتاب صفرزاده خسروشاهي
همايش بررسي پروژه هاي برتر دانشجويي در زمينه MNT (نانوتكنولوژي؛ توليدات صنعتي و علوم مختلف)؛ بيست و ششم ژوئن ۲۰۰۴ در مسكوي روسيه برگزار خواهد شد.
اين همايش توسط مركز اطلاعات صنعتي روسيه؛ موسسه بين المللي نانو تكنولوژي و مركز علوم دانشجويان روسيه برگزار مي شود.
در اين همايش پيشرفت هاي علمي در زمينه نانو تكنولوژي و توليدات صنعتي دانشجويان پژوهشگر مورد بررسي قرار خواهد گرفت و به پروژه هاي برتر؛ جوايزي اهدا خواهد شد. متوليان برگزاري اين همايش معتقدند بدون پيشرفت هاي صنعتي و علمي؛ «روسيه» از حركت باز ايستاده و توان رويارويي با رقبا را نخواهد داشت.
حضور استادان؛ دانشجويان و پژوهشگران سراسر جهان كه علاقه مند به موضوع همايش هستند؛ آزاد است. براي اطلاع بيشتر از نحوه برگزاري همايش مي توانيد به آدرس هاي زير مراجعه كنيد:
http://www.nanobot.ru
(صفحه الكترونيك) وب سايت
nanobusiness@mail.ru:
(پست الكترونيك) e-mail
مركز بين المللي تحقيقات علوم اجتماعي منهيم آلمان
مركز بين المللي تحقيقات علوم اجتماعي منهيم آلمان (MZES)؛ يكي از مراكز معتبر پژوهشي در زمينه علوم اجتماعي است كه در سال ۱۹۸۹ با هدف تحقيق و بررسي در زمينه علوم اجتماعي و سياسي در اروپا، در كشور آلمان تأسيس شد.
تحقيقات اين مركز؛ به جهت اعتبار و وسعت، تقويت كننده و شكل دهنده ساختار اجتماعي، اقتصادي و سياسي اروپاست. به طوري كه با اتحاديه اروپا (EU) نيز همكاري جدي و تنگاتنگي دارد.اين مركز تحقيقاتي مجهز به كتابخانه بين المللي و بسيار غني؛ آرشيوي اطلاعاتي در زمينه علوم اجتماعي؛ سياسي و اقتصادي است و از اين رو يكي از مراكز معتبر براي استفاده پژوهشگران و دانشجويان در زمينه علوم اجتماعي؛ اقتصادي و سياسي است.فعاليت هاي اين مركز در دو بخش بين المللي و داخلي تقسيم شده است.
* بخش بين المللي شامل: ۱- بررسي اجتماع اروپا، مشكلات و مسائل آن، ۲- سياست  و اقتصاد اروپا و بررسي مشكلات آن
* بخش داخلي با تمركز بر بحث هاي اجتماعي؛ فرهنگي ، اقتصادي و... كشور آلمان كه شامل:
۱- طراحي برنامه هاي بلندمدت براي تحقيق در زمينه علوم اجتماعي
۲- همكاري با مراكز تحقيقاتي داخلي و خارجي در زمينه علوم اجتماعي، اقتصادي و سياسي
۳- برگزاري همايش و كارگاه هاي علمي
۴- تربيت پژوهشگران و دانشجويان پژوهشگر در زمينه علوم اجتماعي، سياسي و اقتصادي
براي اطلاع بيشتر از فعاليت هاي اين مركز مراجعه كنيد به:
http://www.mzes.uni-mannheim-de: وب سايت

سومين همايش بين المللي آسياي پاسفيك و آينده تحصيلات
سومين همايش بين المللي آسياي پاسفيك در زمينه تحصيلات دانشگاهي و آينده تحصيلات، بيست و هشتم سپتامبر تا اول اكتبر ۲۰۰۴، در شهر «پرت» استراليا برگزار خواهد شد. اين همايش از سوي دانشگاه تكنولوژي كارتين استراليا برگزار مي شود.
در اين همايش؛ دانشجويان؛ استادان و محققان و پژوهشگران تكنولوژي آموزشي در زمينه تحصيلات دانشگاهي و آينده تحصيلات؛ به ارائه مقاله و بحث و بررسي خواهند پرداخت. در اين همايش راهكارها؛ مشكلات و چالش ها و... تحصيل بررسي شده و پژوهشگران نظريات خود را به صورت مقاله ارائه خواهند كرد. اين همايش داراي بخش «كارگاه آموزشي» است و امكان حضور براي كليه اساتيد، دانشجويان؛ پژوهشگران و به طور كلي علاقه مندان به بحث و بررسي در زمينه تحصيلات دانشگاهي و آينده تحصيلات؛ آزاد و بلامانع است.
براي اطلاع بيشتر مي توانيد به آدرس هاي زير مراجعه كنيد:
http://www.cbs.curtin.edu.au/business/research/conferences/lifelong-learning
(صفحه الكترونيك) وب سايت
scotts@cbs.curtin./edu.au :
(پست الكترونيك) ايميل
كمبود ارز و كاهش خريد مجلات الكترونيكي دانشگاه اروميه
سيستم كتابخانه دانشگاه علوم پزشكي اروميه مطابق استانداردهاي دنيا است.سيستم مورد استفاده در كتابخانه اين دانشگاه، مطابق استاندارد National medical libray است كه سيستمي بين المللي بوده و ابزار مورد استفاده براي رده بندي كتاب هاي پزشكي N.L.M و در مورد كتاب هاي غيرپزشكي L.C است. كتابخانه دانشگاه علوم پزشكي اروميه، ۶ هزار و ۵۶۸ عنوان كتاب لاتين و ۱۳ هزار و ۶۲۶ عنوان كتاب فارسي دارد كه حدود ۹۰ درصد اين كتاب ها مرتبط با علوم پزشكي است.همچنين كمبود ارز باعث كاهش خريد مجلات الكترونيكي شده است، اما مجلات كاغذي موجود در كتابخانه حاوي آخرين اطلاعات پزشكي هستند و از نظر كيفيت ارزش فوق العاده علمي دارند.

با دانشگاهها
شهريه هايي كه همه از عهده آن برنمي آيند
مشكلات تحصيل خارجي ها در دانشگاههاي عربستان
000597.jpg
شبنم جعفرزاده
بسياري از افرادي كه مقيم عربستان به ويژه آنهايي كه از نژاد عرب نيستند، با درهاي بسته آموزش عالي در اين كشور مواجه مي شوند. اين در حالي است كه به علت افزايش متقاضيان ورود به دانشگاه، مؤسسات خصوصي فراواني در بخش آموزش عالي در اين كشور ايجاد شده اند. در حال حاضر با وجود هشت دانشگاه بزرگ و ۷۶ دانشكده در عربستان و فعاليت تعداد زيادي از مؤسسات آموزش عالي خصوصي و حتي دانشگاههاي خصوصي، راهي براي تحصيل افراد مقيم عربستان در نظام آموزش عالي اين كشور دشوار است. اين متقاضيان با موانعي چون زبان، شهريه هاي گزاف و ديگر مواردي مواجه هستند كه ورود به دانشگاههاي عربستان را بسيار دشوار ساخته است.
مدير مدرسه دخترانه سفارت پاكستان در رياض مي گويد براي افراد مقيم در عربستان با توجه به درآمد متوسط شان و داشتن فرزندان  ديگر، شهريه ۴۸ تا ۵۰ هزار ريال عربستان در سال مبلغ بالايي است كه همه از عهده آن برنمي آيند.
به اعتقاد وي با وجود گسترش آموزش عالي در عربستان، تحصيل در اين كشور هنوز هم بسيار گران است.
اين موضوع سبب شده كه بسياري از دختران در خانه مانده و از تحصيلات عالي محروم شوند.
اكنون بيش از ۵ ميليون خارجي در عربستان زندگي مي كنند كه بيشترشان از جنوب شرقي آسيا به اين كشور آمده اند. در ميان اين افراد عده بسياري موقعيت شغلي خوبي در كارهاي اداري دارند اما در عين حال بسياري از آنها نيز به حرفه هاي پايين تر و غيرتخصصي مشغول هستند كه درآمد بسيار كمي عايدشان مي كند و اين گروه هستند كه در تأمين نيازهاي فرزندان خود با مشكل روبه رو مي شوند.
در گزارش عرب نيوز آمده كه يكي از متقاضيان مدرسه وزارت پاكستان براي شركت در دانشگاه، به علت عدم پذيرش در يكي از دانشگاههاي عربستان، در كشور خود ادامه تحصيل مي دهد زيرا اين دانشگاه ظرفيت محدودي براي متقاضيان زن خارجي داشته و تنها در برخي از دانشكده ها دانشجو مي پذيرد. اين متقاضي جوان با وجود نمرات بالا و معلومات زياد تقريباً به مرحله پذيرش رسيده بود اما به خاطر شرط گذراندن سه واحد به زبان عربي، ناگزير از انصراف شد زيرا زبان عربي را به خوبي نمي دانست و قادر به گذراندن اين دوره نبود. در نهايت پدرش چاره اي جز فرستادن او براي ادامه تحصيل در پاكستان پيدا نكرد. او كه غير از اين دختر دو فرزند ديگر هم دارد مي گويد كه از عهده مخارج تحصيل آنها در دانشگاههاي خصوصي عربستان برنمي آيد زيرا برخي از آنها شهريه سالانه اي معادل ۳۵ هزار ريال دارند كه با در نظر گرفتن حقوق فعلي آنها تأمين شدني نيست. به اعتقاد وي ادامه تحصيل در عربستان هم براي دختران و هم براي پسران مشكل است اما براي والدين دختراني كه مجبور به فرستادن آنها براي تحصيل در كشور ديگري هستند، از همه دشوارتر است.
در مورد مشابهي يك دكتر هندي كه سه دخترش در بهترين مدارس رياض در حال تحصيل بود، براي ادامه تحصيل فرزندانش دچار مشكل شده و در نهايت همه آنها ناگزير به بازگشت به هند شدند. او معتقد است كه دختران از اين موضوع بيشترين ضربه را مي بينند و اگر قادر به بازگشت به كشور خود نباشند، براي ادامه تحصيل در عربستان از كمترين شانس ممكن هم برخوردار نخواهند بود.
اما مشكل به همين موضوع ختم نمي شود چرا كه فرهنگ آسياي جنوب شرقي معمولاً شامل روابط نزديك خانوادگي است و جدا شدن افراد خانواده از يكديگر بر روابط آنها تأثير منفي و شديد خواهد داشت. به گفته يكي از مقامات سفارت پاكستان با جدا شدن فرزندان از خانواده، امكان از هم پاشيده شدن خانواده هم وجود دارد چون ممكن است پدر به كار در عربستان ادامه داده و مادر با فرزندان كشور را ترك كنند. به اين ترتيب مرد و زن هم از يكديگر دور خواهند شد. وي افراد مقيم در عربستان را به دو گروه اصلي تقسيم مي كند، يك گروه كه مرفه بوده و ترجيح مي دهند فرزندانشان را براي تحصيل به دانشگاههاي اروپا و آمريكا بفرستند. گروه ديگر وضعيت مالي پايين تري داشته و كشور خود را براي ادامه تحصيل فرزندشان انتخاب مي كنند. البته جدا از اين دو گروه اصلي گروه سومي نيز وجود دارد كه از عهده هيچ يك از اين دو روش برنمي آيند.

دانشجو-۴
دانشجو-۲
دانشجو-۳
|  دانشجو-۲  |  دانشجو-۳  |  دانشجو-۴  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |