يكشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۳ - شماره ۳۳۹۹
محمود دولت آبادي:
باقيمانده عمرم را صرف آفرينش اثري در خور دفاع مقدس مي كنم
008085.jpg
محمود دولت آبادي گفت: از نخستين شليك هاي جنگي كه به واقع بر ملت ما و بعد بر خود ملت عراق تحميل شد، نوشتن در اين باره، فريضه اي براي من شده است.
محمود دولت آبادي - داستان نويس پيشكسوت - در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اين مطلب افزود: از طرف ذهن خودم مي گويم كه از همان آغاز، من در انديشه اين بوده ام كه بايد اثري فراخور اين واقعه عجيب بيافرينم؛ و اگر تا به حال به صورت مستقيم واردش نشده و حرفش را نزده ام - و فقط يك بار در اين باره پيامي داده ام و در پايان جنگ مقاله مهمي در مطبوعات جهاني نوشته ام - براي اين است كه مسأله از نظر من مهم تر و عظيم تر از آن است كه در عرصه مطبوعات، حرف و سخنش گفته شود. اين يك فريضه ملي است و حتما انجام خواهد شد. اگر شده كه باقيمانده عمر من صرف آن شده، حتما اين كار را خواهم كرد. بدون شك، اين دفاع، مقدس است؛ براي اين كه از نظر ما، هم جنبه ايماني دارد و هم جنبه ملي و در عين حال، يك واقعيت بسيار خوفناك است و بايستي كه اثري فراخورش پديد آيد.
خالق آثاري چون «كليدر»، «روزگار سپري شده مردم سالخورده»، «جاي خالي سلوچ» و «آن ماديان سرخ يال» همچنين در بخش ديگري از سخنانش تصريح كرد: من نويسنده اي هستم متعلق به همه كس و در عين حال، متعلق به هيچ جريان خاصي نيستم. من اين را به عنوان يك نويسنده حفظ خواهم كرد. اگر گاهي اظهار نظر سياسي كرده ام، موضع گيري نبوده؛ در واقع نقطه نظرات من بوده است؛ براي اين كه در غايت، من يك ايراني هستم. اگر در اين مملكت خداي نخواسته بمبي ريخته شود، هم همسايه من و هم من در خطر قرار داريم. پس اگر لازم است گامي برداشته شود كه اين اتفاق نيفتد، من اين كار را مي كنم. اين جزو فريضه نويسندگي من هم هست؛ نه اين كه من موضع گيري خاص سياسي نسبت به اين يا آن جناح داشته باشم.
دولت آبادي اضافه كرد: باور كنيد من اسم وكلاي مجلس را نمي دانم، وزرا را هم نمي شناسم، اما دلم مي خواهد خيابان هاي مملكتم آسفالت شود. دلم مي خواهد وقتي ماشين هاي شهرداري آشغال مي برند، بسته هاي آشغال در خيابان ها نريزند؛ يا در امور مهم تر، مثلا آب ها هرز نشوند و مملكت آباد باشد.
وي افزود: در ايامي كه در آستانه انقلاب سخنراني داشتيم، تز من همين بود: «آباداني مملكت، آزادي قانوني و قانون و رعايت آن از طرف مردم». من هرگز شعار آزادي بي قانون نداده و نمي دهم. چون آزادي بدون قانون اصلا معنا ندارد. اگر قانون اجرا نمي شود، نقصي است كه حل آن به نمايندگان مردم مربوط مي شود. او تأكيد كرد: هميشه كاملا در حوزه كار خودم حركت كرده و مي كنم. نمي دانم به چه علت، اما امروز كه گذشته را مرور مي كردم، ديدم تقريبا نخستين يا دومين مقاله من در مطبوعات آن ايام - سال هاي ۵۸، ۵۹ - عنوانش اين بود: «پيش از هر آييني، ما ايراني هستيم». اين نوع نگاه من بوده از درون، از كودكي بوده، در جواني تقويت شده، به مرور ايام منسجم تر شده است و تا من باشم، چنين نگاه و نگرشي در خودم و آثارم ادامه خواهد داشت.

نگاهي به فعاليت بنگاه هاي ادبي
يك تجربه شكست خورده
008082.jpg
«بنگاههاي ادبي مي توانند حضور كتاب ايران را در سطح بين المللي ضمانت كنند». اين جمله اي بود كه احمد مسجد جامعي- وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي- در نشست بازار جهاني كتاب، در آخرين روزهاي برپايي هفدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران، درباره بنگاه هاي ادبي يا آژانس هاي ادبي گفت.
اين اظهارنظر در حالي عنوان شد كه دقيقاً از چهار آژانس ادبي پا گرفته از سال ۱۳۸۱ در ايران و البته با حمايت مالي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، در حال حاضر سه آژانس به طور كلي فعاليت بنگاه ادبي خود را كنار گذاشته اند يا به عبارتي ورشكسته شده اند. در حالي كه بازار جهاني كتاب ايران به شدت به معرفي بيشتر به دنياي اطراف و ناشران و نويسندگان ساير كشورها نياز دارد تا نويسندگان و ناشران يا تصويرگران ايراني با جديت و دلگرمي بيشتر دست به قلم ببرند.
ليلي حائري يزدي- مسئول تنها بنگاه ادبي كه پابرجا مانده است، يعني بنگاه ادبي كيا- درباره تجربه ناموفق شكل گيري آژانس هاي ادبي در ايران گفت: به نظر من اين بنگاه ها اصلاً با شكست مواجه نشده اند؛ من كار بنگاه هاي ادبي را به صورت يك تجربه شخصي و خصوصي آغاز كردم و البته با توجه به اعتبار كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان كه در اين ميان نقش داشت؛ اما نخواستم روي اين مسأله زياد تبليغ كنم.
وي درباره فعاليت هاي انجام شده توسط آژانس ادبي كيا توضيح داد: از سال گذشته تا امسال ما نتيجه اقدامات آژانس را در نمايشگاه كتاب ديديم و امسال در حدود ۱۱ عنوان كتاب در حوزه كودك و نوجوان ناشر ايراني افق به نمايندگي يكي از ناشران ژاپني در ايران (انتشارات شين سكن) فروخته شد، درباره كپي رايت هم به شكل حق ترجمه كتاب پرداخت مي شود.
وي افزود: در حال حاضر ارتباط ما با بازار اروپا خيلي كمتر است؛ اما ناشران خارجي در كل به تصويرگري كتابهايمان خيلي ارج مي نهند و اين بر عهده بنگاه ادبي است كه تشخيص دهد چه بازاري چه كتابي مي خواهد.
حائري يزدي درباره حمايت مالي از آژانس ادبي گفت: حمايت هاي اوليه را وزارت ارشاد انجام داد؛ ولي بعداً قطع شد و شايد به همين دليل بود كه فعاليت آژانس ها كمرنگ شده و اين تعداد هم در حال نابودي هستند. يا به كار ديگري غير از فعاليت آژانس ادبي مي پردازند.
همچنين مجيد جعفري اقدم كه قبلاً مدير بنگاه ادبي ميرزا بود و حالا مشاور معاون امور فرهنگي وزير ارشاد، گفت: اين بنگاه ادبي تقريباً بيش از يك سال است كه فعاليت نمي كند و عملاً هيچ كدام از چند بنگاه موجود به غير از بنگاه كيا، ثبت حقوقي نشده اند. ما از سوي وزارت ارشاد هم تلاش كرديم؛ اما نتوانستيم آنها را به ثبت برسانيم و فعال نيستند.
جعفري اقدم ارائه توضيحات بيشتر را به عليپور در دفتر توسعه نشر بين الملل سپرد.
علي عليپور- كارشناس مسئول نمايشگاه هاي بين المللي كتاب خارج از كشور در دفتر توسعه نشر بين الملل- نيز درباره سرنوشت بنگاه هاي ادبي به خبرنگار ايسنا توضيح داد: يك علت اصلي موفق نشدن بنگاه هاي ادبي در ايران، مسأله كپي رايت است. بنگاه كيا هم چون شخص مسئولش براي برخي ناشران خارجي شناخته شده است، امكان ادامه كار يافته است.
او ثبت حقوقي را در اين زمينه مشكل جدي ندانست و ياد آور شد:  آژانس كيا به صورت شركتي ثبت شده است. مشكل اين است كه اين ها كارشان رونق نگرفت. البته بايد حداقل پنج سال به فكر سود نباشند. خود وزير ارشاد هم گسترش نشر بين الملل ايران را توسعه اين آژانس ها مي داند. درست است كه حمايت وزارت ارشاد لازم است، اما اين طور نباشد كه با بودجه  بنگاه ادبي فعاليت ديگري انجام دهند.
به گزارش ايسنا در حال حاضر از چهار بنگاه ادبي كيا، ميرزا، نويسا و پارسا كه همگي از خرداد ماه سال ۸۱ آغاز به كار كردند و در نمايشگاه كتاب سال گذشته مكان مشخصي داشتند و تبليغ زيادي هم برايشان صورت گرفت، تنها بنگاه ادبي كيا است كه ادامه حيات داده است و بقيه به نوعي يا ورشكست شده اند يا به فعاليتي غير از بنگاه ادبي پرداخته اند. در نمايشگاه كتاب امسال هم خبري از چنين بحثي نبود.

ادبيات امروز
آذرماه جاري برگزار مي شود
همايش زبانشناسي دردانشگاه علامه طباطبايي

ششمين  همايش  «زبانشناسي»، آذر ماه  سال  جاري  در دانشكده «ادبيات  فارسي  وزبانهاي  خارجي» دانشگاه  علامه  طباطبايي  تهران  برگزار مي شود.
به  گزارش   ايرنا، اين  همايش  به  مدت  سه روز توسط گروه زبان  شناسي  و آموزش  زبان  فارسي «به  غيرفارسي  زبانان» دانشگاه علامه  طباطبايي  و با همكاري  انجمن  زبان  شناسي  ايران  برگزار مي شود.
در اين  همايش  متخصصان  و صاحب  نظران  زبان شناسي  در بخش هاي  نظري  وكاربردي ، مقالات  فارسي  و انگليسي  خود را ارائه  مي كنند.
«آواشناسي  و واج  شناسي»، «نحو و رده  شناسي»، «صرف»، «گويش  شناسي»، «معني شناسي  نظري  و كاربردي»، «زبان  شناسي  تاريخي  و تطبيقي» و «زمينه هاي  ميان رشته اي» از محورهاي  اصلي  مورد بررسي  اين  همايش  است .
«جامعه شناسي  زبان  و زبان شناسي  اجتماعي»، «روانشناسي  زبان  و عصب  شناسي زبان»، «زبان  و منطق»، «ترجمه  شناسي»، «زبان  شناسي ومطالعات  ادبي»، «مطالعات نشانه  شناختي  و سبك  شناختي» و «زبان  شناسي  رايانه اي» از جمله  محورهاي «ميان رشته اي» اين  همايش  است .
مقالاتي  كه  به  طرح  موضوعي  زبان هاي  هند و ايراني  بويژه  زبان  فارسي  اختصاص دارد، در اين  همايش  اولويت  دارند.
در كرمانشاه راه اندازي مي شود
كانون هاي آفرينش شعر و داستان

دفتر آفرينش هاي ادبي حوزه هنري استان كرمانشاه، كانونهاي آفرينش شعر و داستان را به منظور شناسايي، كشف و بالندگي جوانان و نوجوانان شاعر و نويسنده راه اندازي مي كند.
به گزارش ستاد خبري حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي، همت علي  اكرادي، مسئول دفتر آفرينش هاي حوزه هنري استان كرمانشاه افزود: لزوم غني سازي و معرفي فرهنگ و ادبيات ديار باستاني كرمانشاه به ويژه نوجوانان و جوانان فعال در اين عرصه ها و نبود فعاليت هاي هدفمند در اين جهت، سبب شد تا حوزه هنري به تاسيس اين كانونها ا قدام كند.
گفتني است علاقه مندان مي توانند براي ثبت نام در اين كانونها كه در سطح استان كرمانشاه تشكيل مي شود و كسب اطلاعات بيشتر از كانونهاي ياد شده و برنامه هاي آنها به واحد ادبيات حوزه هنري كرمانشاه واقع در ابتداي خيابان خيام مراجعه كنند.

به مناسبت سالروز رحلت حضرت امام (ره)
ماه تا ماهي آن روز بگريست
اصغر فردي
فكر غم، ديده نم، اشك يم شد
صبر كم، قد خم و روح پژمان
خواب نوش بهشتي برآشفت
زلف افرشتگان شد پريشان
تا امام همام امم رفت،
غم بجا ماند و اندوه و خذلان
ناله در ناي يخ بست و بشكست
***
حاليا خرقه نور بر تن...
مهر، مي تابد از غرفه حور
پير با شعشه دست بيضاش
بشكند شوكت ليل دلجور
ساغر مي بكف در تغني است
افكند شور در دشت و ماهور
دامن افشانده از وجد بر كون
***
تا تو رفتي ز چشم حريفان
جوش زد ماه من چشمه خون
ريخت از چشمكان كواكب
رود اشكي چنان رود جيحون
دود آهي برآمد كه گوئي
خيزد از قلب مجروح مجنون
آه، خون، اشك،  آتش برانگيخت
***
اي همام از غمام غم تو
ماه را هاله اي در گرفته
ماه،! قنديل اين قصر جادو
تاب ز ايوان ما برگرفته
مهر راچهر، چين ها فتاده
جان مفتونش آذر گرفته
از غم تو، غم تو، غم تو
***
نحس كيواني افتاد برما
سعد برجيسي از چرخ بگريخت
«روح» در بردي از عطر و بوسه
رفت و از كهكشانها درآويخت
بر تنش عرش مهتاب مي ريخت
بر سرش آسمان گريه مي بيخت
غم به غم درد با درد آميخت
***
اي تو ماه سپهر زعامت
هان نديم عدويت ندم باد
از تو ميراث وار ولايت
شاد روح امام امم باد
تو جهاندار و مير اموري
دشمنت ازجهان تو كم باد
توشه دشمنان تو غم باد
خردادماه ۱۳۶۹

ادبيات
اقتصاد
انديشه
زندگي
سياست
ورزش
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  زندگي  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |