پنجشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۰۳
با اجراي طرح آزمايشي در خوزستان و خراسان
خانه هاي روستاييان در سراسر كشور مقاوم سازي مي شود
008481.jpg
مريم پاپي- تجربيات تلخ سال هاي گذشته از خسارات جاني و مالي روستاها در برابر زلزله، كميته تخصصي بهسازي لرزه اي ساختمان هاي روستايي كشور را بر آن داشته است تا با تدوين طرحي جامع طي برنامه اي ۱۵ ساله، تمامي روستاهاي كشور را در مقابل زلزله مقاوم كنند.
منابع خبري اعلام كرده اند يك سوم جمعيت كشور كه ساكن شهرهاي كوچك و روستاها هستند در مقابل زلزله آسيب پذيرند، ولي كارشناسان معتقدند شهرها نيز در مقابل زلزله هايي كه روستاهاي كشور را تا به حال لرزانده است، تاب نمي آورند و اگر زلزله در روستاها به دليل پراكندگي جمعيت، تعداد كمي قرباني بگيرد، همان زمين لرزه وقتي در شهري مثل بم مي آيدهزاران نفر را به كشتن مي دهد. پس وقوع بيشتر زمين لرزه  ها در مناطق روستايي، به يك خوش شانسي شبيه است.
به گزارش خبرنگار «همشهري»، كميته تخصصي بهسازي لرزه اي ساختمان هاي روستايي به عنوان يكي از كميته هاي تخصصي مقاوم سازي كشور، به پژوهشكده سوانح طبيعي ايران مأموريت داده است كه با توجه به شرايط موجود، مناطق روستايي با خطر بالا، متوسط و كم را مشخص و پس از پايان تحقيقات، هزينه هاي احتمالي، زمان و حجم كار را برآورد كرده و نظام ساختمان سازي بنياد مسكن را به روستاييان آموزش دهد.
دكتر سيد محمود فاطمي عقدا، رئيس پژوهشكده سوانح طبيعي ايران با اعلام اينكه دو منطقه به عنوان مناطق با ميزان خطر زلزله متفاوت به عنوان آزمايشي انتخاب شده اند گفت:  قرار است طرح مقاوم سازي روستاها در برابر زلزله از استان هاي خراسان و خوزستان آغاز شود.
وي با اشاره به اينكه طرح مقاوم سازي روستاها فعلاً در مرحله انجام تحقيقات قرار دارد، افزود: مطالعات مربوطه تا سه، چهار سال آينده به پايان مي رسد و كار اجرا آغاز خواهد شد كه احتمالاً طي دو برنامه توسعه كشور، بازسازي روستاها و ايمني آنها در مقابل زلزله پايان مي يابد.
اين در حالي است كه كارشناسان با نگاه به آينده اظهار مي دارند در بخش كلان مملكت، روستاها نسبت به شهرها در مقام ثانويه قرار دارند و بايد بازسازي و نوسازي آنها به تدريج و در كنار ساير مناطق صورت بگيرد.
دكتر اكبر زرگر، استاد معماري و شهرسازي دانشگاه شهيد بهشتي معتقد است نوسازي ۱۵ ساله روستاها همچون پيش بيني بازسازي بم در ۱۵ سال به يك شوخي شبيه است.
وي مي گويد: كساني كه چنين طرح هايي را ارائه مي دهند يا از ويژگي خانه هاي روستايي خبر ندارند يا تعداد روستاهاي سطح كشور را نمي دانند و يا از هزينه اين اقدام و اقتصاد روستايي ما آگاه نيستند.
دكتر زرگر ضمن بيان اين مطلب كه لزومي براي اصرار بر بازسازي چند ميليون واحد مسكوني ظرف اين مدت وجود ندارد اظهار داشت:  حسن نيت و فراهم كردن اعتبار چند ميلياردي راه حل نيست. بسياري از روستاييان ما در حال حاضر ازفقدان آب بهداشتي رنج مي برند و اگر به آنها بگوييم آمده ايم خانه هايتان را در مقابل زلزله مقاوم كنيم، ترجيح مي دهند ابتدا به مسائل معيشتي و بهداشت و درمان خود بپردازند و در اين شرايط بحراني زلزله اي كه ممكن است چند سال بعد بيايد يا نيايد در اولويت نيست.
اين شهرساز، ساخت پناهگاه در ساختمان هاي برخي كشورهاي اروپايي كه بعد از جنگ جهاني مطرح شده را يادآور شد و افزود:  كشور سوئيس پس از۵۰ سال تنها توانسته است نيمي از خانه ها را داراي پناهگاه كند.
وي در عين حال به اين نكته اشاره كرد كه نشانه هايي از يافتن راه حل مقابله با زلزله براي ساختمان هاي روستاهاي مناطق زلزله خيز به چشم مي خورد.
دكتر زرگر گفت:  سازه هايي مثل زيگال كه سازه چوبي سبكي است و در منطقه شمال كشور به چشم مي خورد هنگام زلزله سال ۶۹ نشان دادند كه در مقابل زلزله مقاوم هستند چون هيچ كس در اين ساختمان ها كشته نشد.
وي از روش هاي ديگري همچون استفاده از كلاف هاي چوبي در مقاطع ديوارها، پيش بيني فاصله  كنج ها با سطوح بازشوي پنجره ها و به كارگيري مصالح داراي جرم كم همچون آلاچيق ها و خانه هاي كپري ياد كرد و افزود:  در مقابل، سازه هاي روستايي هم داريم كه از خشت و گل و سنگ، به صورت سنتي ساخته شده اند و سقف هاي سنگين آنها، ساختمان را بسيار آسيب پذير مي كند.
اين استاد شهرسازي در پايان گفت: تحقيقات نشان داده اند كه بيش از۹۰ درصد كشتار زلزله در دنيا از فروريختن سقف هاي سنگين، ديوارهاي حمال و پيش بيني نشدن نيروهاي جانبي ناشي مي شود.

رعايت شئون اسلامي براي تورهاي خارجي در داخل كشور ضروري است
برگزاري تور براي ۱۸ كشور خارجي نياز به اخذ مجوز دارد
008478.jpg
دلبر توكلي- به رغم انتشار اخباري مبني بر لغو كليه مجوزها براي تورهاي گردشگري داخلي و خارجي طي روزهاي گذشته، مطابق مصوبات اخير سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، دفاتر خدمات مسافرتي براي اجراي تورهاي خروجي به بيش از ۱۸ كشور جهان نياز به اخذ مجوز از اين سازمان دارند.
سيد حسين مرعشي در اولين روزهاي تصدي گري خويش به سمت معاونت رئيس جمهور و رياست سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري طي بخشنامه اي ۱۰ ماده اي اقدام به لغو صدور مجوز برگزاري تورهاي گردشگري داخلي، ورودي و خروجي نمود كه البته اين امر به مفهوم لغو كليه مجوزها نيست، چرا كه با توجه به ماده ۳ اين بخشنامه دفاتر خدمات مسافرتي براي اجراي تور به مقصد كشورهاي عضو پيمان شينگن، آمريكا، كانادا، انگلستان، استراليا، ژاپن و مصر نياز به اخذ مجوز از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري دارند.
سيد حسين مرعشي در اين خصوص به خبرنگار همشهري گفت: مجوز برگزاري تور به مقصد كشورهاي مذكور زماني به دفاتر متقاضي داده مي شود كه مطمئن شويم آنها موفق به اخذ ويزاي مربوطه براي گردشگران شده اند.
در حالي كه مرعشي اذعان داشته است كه در راستاي سياستها و اهداف تدوين شده برنامه سوم و چهارم توسعه مبني بر كوچك سازي دولت اقدام به لغو مجوز برگزاري برخي از تورها نموده است. دست اندركاران دفاتر خدمات مسافرتي معتقدند كه اين بخشنامه ۱۰ ماده اي موجب تشويش اذهان عمومي گشته و بيشتر به يك مانور سياسي شباهت دارد.
محمدحسن كرماني رئيس سابق هيأت مديره انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي نيز با اشاره به اينكه براي آزادسازي و آسان سازي فعاليت در اين بخش از نظرات و تجربيات هيچ يك از اعضاي انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي استفاده نشده است گفت: از ماه ها پيش هيأت مديره انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي به دنبال مرتفع ساختن موانع و قوانين دست و پاگير در امور تورگرداني بوده است و در اين خصوص بارها به واحد نظارت سازمان ايرانگردي و جهانگردي پيشنهادهايي ارائه شد اما در نهايت تدوين اين بخشنامه بدون حضور اعضاي انجمن صورت گرفت.
وي افزود: سئوال اينجاست كه شكل اجراي تور در دبي و تركيه چه تفاوتي با كشورهاي عضو شينگن دارد.
دفاتر خدمات مسافرتي براي فعاليت در امر فروش بليت نياز به اخذ مجوز بند الف از سازمان هواپيمايي كشوري داشته و با اخذ مجوز بند ب از واحد نظارت سازمان ايرانگردي و جهانگردي كه پيش از اين زير نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بود اقدام به برگزاري تورهاي گردشگري داخلي و خارجي مي نمودند.
مصطفي شفيعي شكيب مديرعامل يكي از دفاتر خدمات مسافرتي معتقد است كه صدور مجوز موردي، در خصوص اجراي تور براي دفاتري كه خود يك بار مجوز بند ب را پس از گذراندن مراحل مختلف از متولي امر گرفته اند، خلاف قانون است چرا كه در لوح اين مجوز به وضوح آمده است كه دارنده آن مي تواند در امر تورگرداني داخلي و خارجي در محدوده قانون فعاليت كند.
شفيعي شكيب كشورهاي عضو شينگن را يكي از مقاصد اصلي تورهاي بسياري از دفاتر خدمات مسافرتي دانسته و گفت: روزانه دهها نفر در مقابل سفارتخانه هاي اين كشورها در صف درخواست ويزاي توريستي مي ايستند كه هيچيك از آنها نيازي به گرفتن مجوز از جايي براي اقدام خود ندارند،در صورتيكه اگر دفتر خدمات مسافرتي بخواهد تور فرانسه يا ايتاليا برگزار كند بايد در صف دريافت مجوز بماند.
رضا صادقي كارشناس گردشگري و از فعالان امر تورگرداني با اشاره به اينكه مشكل اصلي دفاتر خدمات مسافرتي گرفتن مجوز نبوده است گفت: اگر چه لغو مقررات دست و پاگير به نفع بخش خصوصي است اما دفاتر مسافرتي در طي ساليان سال به رغم همه اين مشكلات به كار تورگرداني خود پرداخته اند و بهتر است كه به مشكل اصلي آنها توجه شود.
وي تصريح كرد: در ماده ۹ بخشنامه آمده است كه استراتژي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري آسان سازي و آزادسازي است و دفاتر خدمات مسافرتي از اين پس در تعيين نرخ تور آزاد هستند كه اين امر به مشكل اصلي تورها كه تهيه بليت هواپيما است دامن مي زند.
صادقي افزود: به اين ترتيب برخي از دفاتر كه امكانات مالي و رابطه اي قوي دارند اقدام به چارتركردن پرواز در مسيرهاي مختلف مي كنند و دفاتر خدمات مسافرتي نوپا كه توان رقابت با آنها را ندارند به مرور حذف مي شوند.
چندي پيش دكتر علي رحيم پور مدير نظارت بر دفاتر خدمات مسافرتي طي بخشنامه اي اعلام كرد از تاريخ ۲۵/۱/۸۳ ارائه مجوز برگزاري گشت هاي خارجي فقط براي دفاتر و گروه هاي عمده فروش كه توانايي توليد و عرضه برنامه سفر را براي حداقل ۲۰ هزار نفر را داشته باشند صادر مي شود و هرگونه تقاضاي گشت به مقاصد فرعي و با تعداد كمتر بايد از طريق دفاتر خرده  فروش به عمده فروشان جهت برنامه ريزي و اخذ مجوز از سازمان ايرانگردي و جهانگردي پيشنهاد شود.
اما مدير نظارت بر دفاتر خدمات مسافرتي پس از اينكه سيد حسين مرعشي رياست سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري را به عهده گرفت گفت: هنر ما سنت شكني است و لغو مجوز تورهاي ورودي و خروجي به پيشنهاد سازمان ايرانگردي و جهانگردي و با تاييد رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري صورت گرفت.
دكتر رحيم پور با اعتقاد به اين امر كه آزادسازي نرخ، زمينه سالم رقابتي در بين دفاتر خدمات مسافرتي ايجاد مي كند گفت: در روند سالم  اقتصادي، عرضه و تقاضا و نوع محصولات است كه قيمت بازار را تعيين مي كند و از نظر علمي، فني و اجرايي كساني موفق هستند كه خدمات بهتري را با قيمت مناسب به مشتري ارائه دهند.
همچنين بايد اشاره داشت به اينكه در ماده ۱۰ اين بخشنامه آمده است كه: رعايت شئون اسلامي در كليه تورهاي گردشگري الزامي است كه البته رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در گفت و گو با همشهري گفت: منظور از اين ماده رعايت شئون اسلامي در داخل كشور است چرا كه ما ملزم به رعايت قوانين داخل هستيم و قوانين ساير كشورها به ما مربوط نمي شود.
و در ادامه اين ماده از مردم خواسته شده است كه در صورت داشتن هرگونه شكايتي به واحد رسيدگي شكايات اين سازمان در تهران و شهرستانها مراجعه كنند. اين در حالي است كه غلامحسين خسروآبادي مدير ايرانگردي و جهانگردي استان تهران معتقد است تا زماني كه استاندارد يك تور تعريف نشود نمي توان به شكايات رسيدگي كرد.
خسروآبادي با اشاره به اينكه كليات اين بخشنامه در حمايت از بخش خصوصي است اما بهتر بود كه اين آزادسازي مرحله اي صورت مي گرفت، گفت : از پنج سال قبل در كميته تورها با حضور پنج ماده از بخش خصوصي چگونگي آزادسازي اجراي تورها مورد بررسي و بحث قرار گرفت اما تا زماني كه ضوابط استانداردسازي يك تورم به مردم معرفي نشود و حقوق شركت كننده در تور تعيين نشده باشد چگونه مي توان ادعاي پايمال شدن حق نمود!

كوتاه از سراسر جهان
ساخت پيانوي مقوايي
008484.jpg

پژوهشگران سوئدي موفق به طراحي و ساخت پيانوي مقوايي شدند. با اين اختراع آرزوي چندين ساله نوازندگان پيانو براي حمل سازشان؛ به تحقق پيوست؛ اما فراموش نكنيم كه اين پيانو قطعا صدايي به زيبايي پيانوهاي بزرگ نخواهد داشت!اين پيانوي مقوايي از يك ورق مقوايي با پوشش سيليكوني ساخته شده و ۸۲ كليد پيانوهاي واقعي در اين پيانو نيز وجود دارد كه با نواختن هر كليد؛ صداي آن به آرامي به گوش مي رسد؛ از اين رو براي تقويت صداي آن بايد از بلندگو استفاده كرد.
سازندگان اين پيانوي كوچك مي گويند: «اين پيانو ازجهت ساختار با انواع بزرگ آن تفاوتي ندارد جز اينكه كوچك تر؛ ضعيف تر و ارزان تر از انواع بزرگ آن است. اما هنوز هم درحال تكميل است و نياز به فرصت براي ارايه در حجم زياد به بازار دارد.

طراحي و تزيين اتاق با گوشت
پس از طراحي اتاق پنيري؛ نوبت به طراحي اتاق گوشتي رسيده است! «كوزيمو كاوالارو»؛ يكي از معروف ترين طراحان آلماني؛ سال گذشته اتاقي با پنير طراحي كرد. او تمام ديوارها؛ سقف و كف؛ تختخواب و... اين اتاق را با لايه اي از پنير پوشاند و هفته گذشت در تكميل خلاقيتش؛ اتاق يكي از هتل هاي معروف شهر «مانهاتان» را با «گوشت خوك نمك سود شده» طراحي كرد!
او براي اين كار سيصد و دوازده پوند گوشت خوك مصرف كرد و به مدت سي ساعت و نيم تمام اتاق؛ شامل كف، سقف؛ تختخواب، ميز؛ چراغ و... را با گوشت خوك پوشاند!
وي پس از اتمام كار؛ به مدت دو روز در اين اتاق اقامت كرد و براي اين كه گوشت ها بو نگيرند؛ تهويه اتاق را در طول شبانه روز روشن نگاه داشت! كوزيمو كاوالارو مي گويد: «طراحي اين نيست كه فقط با آجر و گچ و سيمان باشد. مي توان اتاق را با هر چيزي حتي پنير و گوشت خوك طراحي كرد!»

نوار شفابخش براي بيماران ديابتي
پژوهشگران انگليسي موفق به ساخت «باندهاي شفابخش» شده اند. اين باندها به سرعت باعث بهبود زخم بيماران ديابتي مي شوند. اين باندها قادر خواهند بود طي هشت هفته زخم هاي بيماران ديابتي را كاملا بهبود بخشند. باندهاي ديابتي از يك نوع بافت كوچك توليد شده است كه به سرعت مي توانند با سلول هاي پوستي بدن بيمار واكنش نشان داده و تكثير شوند.
اين مرحله تكثير در آزمايشگاه انجام مي شود و سپس به بدن بيمار، در نقاط مجروح پيوند زده مي شود. سپس روي اين نواحي را با پرده اي از جنس پليمر طبي مي پوشانند و سلول ها پس از تكثير، باعث ترميم زخم ها مي شوند.
اين كشف جديد به بيماران ديابتي كمك مي كند تا سريع تر از جا بلند شده و زندگي طبيعي خود را از سر بگيرند.

دستگاه دروغ سنج اختراع شد
پژوهشگران موفق به ساخت نوع جديدي از دستگاه «دروغ سنج» شده اند كه قابليت سنجش و كنترل ضربان قلب؛ فشار خون و شدت تنفس را به طور همزمان دارد. از اين رو در لحظاتي كه شخص به پرسش ها پاسخ نادرست مي دهد ضربان قلب، فشار خون و شدت تنفس پاسخ دهنده بالا مي رود و لذا دستگاه دروغ سنج اين تغيير را به خوبي نشان مي دهد. درواقع گالوانومترهاي موجود در اين دستگاه ميزان عرق كردن شخص و شدت هيجان، افزايش ضربان قلب و بالارفتن شدت تنفس او را نشان مي دهد و به اين ترتيب دروغ شخص را آشكار مي كنند.
سازندگان اين دستگاه دروغ سنج معتقدند كه اين دستگاه مي تواند پاسخ هاي نادرست افراد را نشان دهد.
عملكرد اين دستگاه عاري از خطا نخواهد بود. درواقع همان طور كه انسان، دروغ را با احساسش تشخيص مي دهد و حتي تا ۸۵ درصد هم درست تشخيص مي دهد از اين رو براي كاركرد اين دستگاه هم احتمال خطا وجود دارد. ولي مسلما تا ۸۵ درصد تشخيص آن صحيح خواهد بود.
008487.jpg

هيجي كردن دوازده هزار دلاري
مسابقه بين المللي «هيجي كردن كلمات» (National Spelling Bee) مسابقه اي است كه هر سال بين دانش آموزان مقطع دبستان و راهنمايي برگزار مي شود.
امسال ديويد تيدمارش چهارده ساله؛ برنده مسابقه شد. او نه تنها در كمترين مدت ممكن توانست ۱۰ هزار كلمه را هيجي كند؛ بلكه در مدت يك ماه توانست لغات يك ديكشنري را حفظ كند!
آخرين كلمه اي كه او هيجي كرد كلمه «authochthonous» به معني «بومي» بود و با هيجي كردن اين آخرين كلمه موفق به دريافت جايزه بزرگ اين مسابقه به مبلغ دوازده هزار دلار شد. علاوه بر جايزه ويژه او يك دايره المعارف به ارزش ۵ هزار دلار و يك بن خريد كتاب به مبلغ هزار دلار نيز دريافت كرد.
«تيد مارش»؛ دانش آموز سال سوم راهنمايي است. او پس از دريافت جايزه فقط گريه مي كرد و براي اين كه ديگران گريه او را نبينند؛ صورتش را پشت دستهايش پنهان كرده بود....

نظر ۸۰ درصد تهراني ها:
پديده زنان خياباني جدي تر از ساير مسائل اجتماعي است
آرزو پاك - مركز افكار سنجي دانشجويان ايران اعلام كرد: ۹/۷۷ درصد از شهروندان تهراني، اصلي ترين عامل تداوم حضور زنان خياباني و شيوع اين پديده در سطح شهر را نبود برنامه اي صحيح، جامع و دقيق از سوي مسئولان مي دانند.
جامعه آماري اين پژوهش ۵۹۰ نفر از شهروندان متأهل تهراني بوده اند كه نتايج نظر سنجي از آنها نشان مي دهد ۴/۸۳ درصد از ساكنان متأهل پايتخت، دليل اصلي ظهور و گسترش اين پديده را فقر اقتصادي زنان دانسته اند و ۹/۸۲ درصد نيز خياباني بودن زنان را مسأله اي جدي تر از ساير مسائل اجتماعي عنوان مي كنند.
با اين حال، موضوع زنان خياباني كه به صورت سازمان يافته و غيرسازمان يافته، فضاي اجتماعي كشور را آلوده كرده، چنان موجب حيرت افكار عمومي شده است كه بسياري معتقدند، حضور اين عده از زنان و دختران در كنار خيابان ها، ميادين اصلي شهر، پارك ها و ديگر فضاهاي عمومي، به نوعي سلامت رواني و امنيت اجتماعي زنان و مردان را به خطر انداخته است.
در تحقيق «بررسي نگرش شهروندان تهراني در مورد زنان خياباني» مركز افكار سنجي دانشجويان ايران، آمده است: آلودگي اجتماعي زنان در كلان شهرهاي كشور ازجمله تهران، تبريز، اصفهان، مشهد و كرج، چنان افزايش يافته است كه سن گرايش به مسائل منكراتي از ۲۷ سال در سال ۱۳۶۷ به ۱۶ سالگي در سال ۱۳۷۸ كاهش يافته است.
در نتايج اين پژوهش با تأكيد بر اين كه ۹۲ درصد شهروندان، گستردگي زنان خياباني در جامعه را بسيار زياد توصيف كرده اند، آمده است: ۸/۸۲ درصد از زنان و مردان تهراني معتقدند، پديده زنان خياباني در مقايسه با ساير مسائل اجتماعي، پديده اي بسيار جدي و قابل تأمل است.
ساكنان پايتخت در خصوص عوامل مؤثر بر ظهور و گسترش پديده زنان خيابان، ضمن اشاره به ۱۴ عامل مؤثر، اظهار كرده اند: فقر اقتصادي، بيكاري، تربيت نامناسب افراد در خانواده ها، پايبند نبودن به موازين ديني، نارضايتي از روابط زناشويي، اعتياد اعضاي خانواده، در دسترس بودن كالاهاي فرهنگي مبتذل مانند برخي از فيلم ها و عكس ها، عدم اجراي احكام اسلامي در خصوص محكومان، بي اطلاعي از تأثير اين پديده در شيوع بيماري ايدز، قانوني نكردن ازدواج موقت و رفع موانع آن، تنوع طلبي جنسي زنان و مردان، مشكلات روحي و رواني و رفاه اقتصادي، به تربيت موجب پيدايش و گسترش اين ناهنجاري  اجتماعي هستند. با اين حال، كتمان واقعيت ها در خصوص ارائه آمار توسط دولت، يكي ديگر از عوامل شيوع اين پديده ضد اجتماعي است. چنان كه ۹/۶۱ درصد از هموطنان متأهل بر اين باورند كه ارائه آمارهاي حقيقي، ناخواسته بر ذهنيت افراد بويژه جوانان درخصوص گرايش جنسي با اين عده تأثير مي گذارد و تا حدودي مانع از تجربه جنسي پرخطر آنان مي شود.
مركز افكار سنجي دانشجويان ايران، ضمن تأكيد بر قضاوت واقع بينانه شهروندان در خصوص ارائه نظراتشان براي زنان خياباني، موضوع قاتل زنان خياباني در مشهد را مورد توجه قرار داده و آورده است: با وجودي كه اغلب مردم، خيابانگردي زنان را عملي ناشايست توصيف مي كنند و از آنان گريزانند، اما در پاسخ به اين پرسش كه: «اگر شما قاضي پرونده باشيد، چه مجازاتي براي قاتل در نظر مي گيريد؟» اظهار كردند:  او را به اعدام محكوم مي كنيم.

دولت ۴۳ ميليارد تومان به صندوق ذخيره فرهنگيان بدهكار است
از سال ۱۳۷۴ با تأسيس صندوق ذخيره فرهنگيان، مقرر شد تا ۵ درصد از حقوق فرهنگيان عضو كسر و به حساب صندوق واريز شود و به همين ميزان نيز مطابق قانون برنامه دوم توسعه كشور دولت متعهد شد تا از محل اعتبارات دولتي به حساب فرهنگيان عضو پول واريز نمايد، تا در پايان دوران خدمت فرهنگيان و زمان بازنشستگي با احتساب سود حاصل از سپرده هاي مزبور از حساب صندوق برداشت شده و به فرهنگيان بازنشسته پرداخت گردد.
به گفته مرتضي عسگري مدير تأمين منابع صندوق ذخيره فرهنگيان مجموعه تعهدات مالي دولت از محل تبصره مزبور از آغاز تاكنون، به رقمي معادل ۱۳۰ ميليارد تومان بالغ مي شود كه از اين مقدار حدود ۸۷ ميليارد تومان در قالب پول و سهام پرداخت شده و در اين بخش ميزان بدهي دولت در سال جاري ۴۳ ميليارد تومان برآورد مي شود.
وي گفت: در سال جاري مبلغ ۱۵۶ ميليارد ريال در قالب اعتبار نقدي از سوي دولت به صندوق پرداخت مي شود و معادل ۳۵ ميليارد تومان نيز مطابق بند ذ تبصره ۵ قانون بودجه ، از طريق واگذاري سهام پرداخت مي شود.
عسگري در گفت وگويي با خبرنگار همشهري با اشاره به رشد تعداد اعضاي صندوق در سال جاري نسبت به سال گذشته گفت: امسال حدود ۷۵ هزار عضو جديد به مجموعه اعضاي صندوق افزوده شدند و صندوق در مجموع در حال حاضر ۶۷۰ هزار فرهنگي عضو دارد. وي گفت: سالانه به طور متوسط حدود ۲۰ هزار نفر از فرهنگيان بازنشسته و از صندوق خارج مي شوند كه به هر يك متناسب با ميزان سهام آنها، سابقه عضويت، ميزان حقوق و مزايا و نظاير آن مبلغ قابل توجهي پرداخت مي شود كه اين رقم در حال حاضر حدود ۱۳ تا ۱۴ ميليون ريال است.
وي گفت: صندوق ذخيره فرهنگيان از قبل كارهاي اقتصادي خود در مجموع ۴۳ ميليارد تومان سود كرد كه اين پول به نسبت سرمايه هر عضو تقسيم و به حساب آنها منظور مي شود و دوباره جزو سرمايه سال بعد حساب مي شود و به آن هم سود تعلق مي گيرد.
عسگري در پاسخ به سؤالي در خصوص تأخير چند ماهه در پرداخت مطالبات فرهنگيان بازنشسته گفت: فرايند محاسبه و پرداخت مطالبات اعضاي بازنشسته صندوق معمولاً چند ماهي طول مي كشد، اما براي جلوگيري از هر احجافي تسويه حساب به صورت روزشمار شده و سود روزشمار اعضا به آنها پرداخت مي شود.

ممنوعيت تردد خبرنگاران هفته نامه ها در محدوده طرح ترافيك
ورود خبرنگاران و روزنامه نگاران شاغل در هفته نامه ها و ماهنامه ها به محدوده طرح ترافيك ممنوع شد.به گزارش خبرنگار ما به گفته فرهاد خادمي كارشناس مسايل راهنمايي و رانندگي، عبور و مرور خودروي خبرنگاران و نويسندگان هفته نامه ها و ماهنامه ها در محدوده طرح ترافيك كه پيش از اين با ارائه كارت خبرنگاري امكان پذير بود، از روز شنبه هفته جاري تنها در صورت ارائه كارت عضويت انجمن صنفي روزنامه نگاران، انجمن روزنامه نگاران مسلمان و يا كارت خبرنگاري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مجاز شده است.به گفته وي اين تصميم براساس آئين نامه مصوب شوراي عالي ترافيك گرفته شده و هدف از آن جلوگيري از سوءاستفاده هاي احتمالي از كارت خبرنگاري و كاهش بار ترافيك شهر تهران بوده است.

مطبوعات نسبت به مسائل زنان حساس تر شده اند
روزنامه هاي كشور امسال بيش از سال گذشته نسبت به مسائل زنان حساس شده اند، چنانكه تعداد ا خبار و مطالب آنها با موضوع زنان نسبت به سال گذشته ۱۱۲درصد افزايش يافته است. روابط عمومي شوراي فرهنگي - اجتماعي زنان اعلام كرد: تحليل محتواي ۲۸ روزنامه در ارديبهشت ماه سال جاري نشان مي دهد موضوع آسيب هاي اجتماعي، اخبار اجتماعي و اخبار سياسي به ترتيب اولويت هاي روزنامه هاي كشور در مسائل زنان بوده اند.همچنين از مجموع كل مطالب، ۵/۳۸درصد به موضوع آسيب هاي اجتماعي، ۲/۱۹درصد به موضوع اجتماعي، ۱/۱۲درصد به موضوع سياسي، ۱/۱۱درصد به موضوع فرهنگي، ۵/۹درصد به موضوع ساير كشورها، ۶درصد به موضوع بهداشتي، ۶/۳درصد به موضوع ورزشي و ۱/۳درصد به موضوع حقوقي -قضايي پرداخته شده است.

ايران
اقتصاد
آلبوم
انديشه
سياست
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |  آلبوم  |  انديشه  |  ايران  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |