شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۰۵
وقتي شهر تحت تاثير فوتبال قرار مي گيرد
سايه توپ روي نقشه تهران
متاسفانه مسوولان يوفا، برگزاري رقابت هاي يورو ۲۰۰۴ را با مسوولان دانشگاه هاي دولتي و آزاد و حتي آموزش و پرورش ايران هماهنگ نكرده اند
009597.jpg
... وقتي كه غول هاي اروپا به مرحله نيمه نهايي يورو ۲۰۰۴ برسند و به جان يكديگر بيفتند، ما هم ناچاريم براي چشم دوختن به تلويزيون سر و دست بشكنيم. اين روزهاي داغ مصادف هستند با اوج امتحانات دانشگاه ها و مدارس.
زندگي گاهي با يك اتفاق جذاب، سخت مي شود. چشم هايتان را ببنديد و روي اين سوال فكر كنيد؛ جذاب ترين شيئي كه ديده ايد چيست؟ يك قطعه الماس؟ يك ساعت سوئيسي؟ يك تابلوي نقاشي؟ يا يك گردنبند چوبي؟! سليقه ها متفاوت است، اما نظرتان در مورد يك توپ چرمي فوتبال چيست؟ اين شيء براي خيلي ها يكي از جذابترين اشياي دنياست.
شكي نيست كه خيلي ها عاشق توپ فوتبال هستند، اما همين توپ جذاب وقتي پرت شود وسط زندگي، حس ديگري در آدم ها ايجاد مي كند؛ حتما متوجه شديد كه ما از آغاز رقابت هاي يورو ۲۰۰۴ حرف مي زنيم. حالا مي توانيد اين سوال را بپرسيد كه فوتبال چه ربطي به صفحه شهري ما دارد؟ جواب اين سوال را نمي دهيم كه خودتان بهتر مي دانيد!
فداييان فوتبال 
فكر كنيد كه مقابل صفحه تلويزيون نشسته ايد و تيم مورد علاقه شما هم مثلا فرانسه است. زيدان توپ را مي گيرد، وسط زمين يكي از آن چرخش هاي معروفش را انجام مي دهد و توپ را مي اندازد پشت سر مدافعان تيم انگليس. «سول كمپل» هر چه تلاش مي كند، به گرد پاي «تيري آنري» هم نمي رسد و شما چند ثانيه بعد از روي مبل كنده مي شويد. از اين مرحله به بعد، درست در لحظه اي كه شما بين زمين و هوا هستيد، مي شود فيلم را نگه داشت و اتفاقات پس از اين صحنه را در چند حالت بررسي كرد.
مي گذريم از اين قضيه كه بالا و پايين پريدن و فريادهاي شادي شما در ساعت يك بامداد احتمالا همسايه هاي بالا و پايين را كه اين روزها با رواج شايعات زلزله آستانه تحملشان پايين آمده، به مرز سكته قبلي مي رساند و مي گذريم از اين قضيه كه احتمال دارد سر و صداي شما منجر به افروخته شدن آتش جنگ داخلي در خانه شود. اما قضيه مصيبت هاي روز بعد را چه كنيم؟
اول تصور مي كنيم كه شما مي توانيد دانشجوي هر رشته اي باشيد كه دوست داريد يا نداريد. متاسفانه مسوولان يوفا، برگزاري رقابت هاي يورو ۲۰۰۴ را با مسوولان دانشگاه هاي دولتي و آزاد و حتي آموزش و پرورش ايران هماهنگ نكرده اند. صبح فردا شما بايد پشت يك صندلي بنشينيد، مغزتان را بچلانيد تا بلكه سلول هاي خاكستري فعال شوند و چند قطره از جوهر خودكار روي كاغذ بريزد و درسي كه استاد سختگيري هم دارد، پاس شود. باز هم متاسفانه، سابقه نشان داده كه برنامه ريزي قبلي و مطالعه در طول ترم فقط يك حرف قشنگ است و تمام اميد ما هميشه به شب آخر معطوف مي شود؛ با اين حساب مشروط شدن در يك ترم، فداي سر زيدان، دل پيرو، توتي، رائول و خيلي هاي ديگر.
يورو ۲۰۰۴ از امروز با دو مسابقه پرتغال - يونان و روسيه - اسپانيا آغاز مي شود. شايد اين ملاقات هاچندان جذاب نباشند اما به هر حال براي علاقه مندان به فوتبال گذشت از مسابقه افتتاحيه يورو ۲۰۰۴ غير ممكن است. اين وسط اصلا مهم نيست كه كتاب هاي فيزيك،بيماري هاي رواني، علف هاي هرز و ... روي زمين ولو شده اند. پس از آن مسابقه هاي مهمتري از راه مي رسد. مثلا فرانسه - انگليس، آلمان - هلند، اسپانيا - پرتغال و يا ايتاليا كه اصولا هر مسابقه اي كه دارد براي خيلي ها جذابترين بازي جهان است!
... وقتي كه غول هاي اروپا به مرحله نيمه نهايي يورو ۲۰۰۴ برسند و به جان يكديگر بيفتند، ما هم ناچاريم براي چشم دوختن به تلويزيون سر و دست بشكنيم. اين روزهاي داغ مصادف هستند با اوج امتحانات دانشگاه ها و مدارس.
بگذريم. مگر پاول ندود، زيدان، نيستلروي، توتي، بالاك و فيگو هميشه دور هم جمع مي شوند كه ما از تماشاي هنرشان بگذريم؟!
پشت ميز كار
حالا صحنه اي را كه شما روي هوا مانده ايد با اين تصور ادامه مي دهيم كه شما يك كارمند هستيد صبح فردا بايد ساعت۷ كارت ورود را داخل آن دستگاه مزاحم ورود وخروج فرو كنيد. حالا يك ساعت از ساعت ۷ گذشته و شما تازه در تخت از اين شانه به آن شانه مي شويد. بي خوابي و هيجان شب گذشته كارش را كرده، دل كندن از تخت خواب و بادخنك كولر دشوار است.
به هر حال خودتان را به هر زحمتي كه هست از تخت مي كنيد و با دو ساعت تاخير وارد محل كار مي شويد. رئيس ورود شما را با سروروي نامرتب و البته تاخير زيرنظر دارد. اخم هاي رئيس درهم مي رود اما چيزي نمي گويد. شما پشت ميز مي نشينيد و ناخواسته به جاي كار شروع مي كنيد به حرف زدن از گل شب پيش آنري، حركات زيدان و ژست هاي ديويد بكام، خودتان نمي فهميد چطور مي شود كه همهمه بالا مي گيرد و ناگهان سايه آقاي رئيس وسط اتاق مي افتد. نيازي نيست كه رئيس حرفي بزند؛ سكوت او از هر ناسزايي سنگين تر است!
نبردهاي داخلي
مكافات ۲۲ روز فوتبال به همين مشروط شدن در امتحانات دانشگاه و توبيخ و كسري حقوق در محل كار ختم نمي شود؛ دردسر خيلي زود به خانه ها هم سرايت مي كند. شما ممكن است همسر فداكاري داشته باشيد كه حاضر باشد يك شب برنامه مورد علاقه اش را فداي علاقه شما به فوتبال كند كه خسته ازكار به خانه بازگشته ايد. با اين حال صبورترين زنان هم خيلي زود از ايفاي نقش «فلورانس نايتينگل» پشيمان مي شوند و در نقش خواهران «سيندرلا» فرو مي روند!
شبكه سوم كه قرار است بازي هاي يورو ۲۰۰۴ را پوشش دهد، خيال همه را راحت كرده. اين شبكه تا پايان يورو ۲۰۰۴ پخش سريال هايش را متوقف مي كند و طنز نقطه چين هم بين دو مسابقه فوتبال روي آنتن مي رود اما مساله اين است كه تلويزيون هاي تهران هفت كانال را مي گيرند. بنابراين در خانه شما هميشه كساني هستند كه در ساعات پخش مسابقه هاي فوتبال در انتظار آغاز سريال مورد علاقه خود باشند. از آنجايي كه مردها اصولا به دودسته تقسيم مي شوند كه يك دسته را ديگر مردها مسخره مي كنند و البته آنها كه مسخره مي كنند، فقط تصور مي كنند مثل دسته اول نيستند. براي شما طي ۲۲ روز آينده طلب صبر و استقامت داريم: از جنگ و فوتبال لذت ببريد و البته مراقب قلبتان هم باشيد!

ستون شما
سيگار در شهربازي 
آقايي كه خود را معرفي نكردند با ما تماس گرفتند و با ناراحتي گفتند: «آقا مگر وزارت بهداشت تصويب نكرده كه به افراد زير ۱۸ سال سيگار فروخته نشود.»
-خب چرا!
«پس چرا در شهر بازي به بچه من سيگار جايزه داده اند، او اين جايزه را از دستگاه گرفته است. آن هم يك سيگار... قلابي.»
-اولا كه دستگاه قاعدتا قادر به تشخيص سن افراد نيست. دوما اينجور كه دوست عزيز فرمودند اين دستگاه از نوعي بوده كه در جعبه اي با چنگك هاي ويژه، افراد شانس خود را امتحان مي كردند، پس دوست عزيز از همين حالا به فرزندتان بگوييد سراغ چيز ديگري برود. ثالثا ما نفهميديم كه شما از تقلبي بودن سيگار ناراحتيد يا از چيز ديگري...
حيوانات پيشگيري مي كنند
آقاي اميرحسين مبرا! نامه شما در خصوص حواس اسرارآميز حيوانات در هنگام وقوع زلزله به دستمان رسيد و استفاده برديم.
ايشان در نامه شان با توضيحات كامل و جالب قدرت حيوانات را براي درك زلزله يادآور شده اند. «بايد به مردم تعليم داده شود كه حركات غيرعادي حيوانات را به مراكز اصلي لرزه نگاري اطلاع دهند.»
-پس براي تشخيص زلزله به شما توصيه مي كنيم دست كم يك يا چند حيوان اهلي و يا احيانا وحشي را در منزل نگهداري بفرماييد. در ضمن توجه هم داشته باشيد هر ناله، زوزه و ... حيوانات نشاني از زلزله نيست. ممكن است گرسنه، تشنه و يا گلاب به رويتان باشند. پس لطفا بي جهت شماره هاي مركز لرزه نگاري را اشغال نفرماييد.
تصحيح 
در شماره ۱۸/۳/۸۳ مطلب مربوط به «طعم شيرين جاسب در كام پايتخت» روستاي «راونج» به اشتباه «روانج» نوشته شده است كه بدين ترتيب اصلاح مي شود.

ورود
تب فوتبال
كساني كه شنبه هفته گذشته ستون ورود را خوانده باشند ،حتما مي دانند كه چرا مطلب اول صفحه امروز ما ورزشي است، با اين حال براي كساني كه مي دانند قرار است هر هفته يك مكان ورزشي را در اين صفحه معرفي كنيم هم اين توضيح الزامي است كه امروز به خاطر بالارفتن تب فوتبال در شهر ترجيح داديم مطلب ورزشي صفحه را به دردسرهاي آغاز يورو ۲۰۰۴ و تاثير آن بر رفتار مردم تهران اختصاص دهيم. حرف ديگري نيست جز اينكه سعي كنيد هفته را خوب آغاز كنيد

تهرانشهر
ايرانشهر
حوادث
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |