شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۰۵ - Jun 12, 2004
كردار خوب زمينه ساز اعتلاي اسلام و شادماني پيشوايان دين
عن العسگري(عليه السلام): اوصيكم بتقوي الله، و الورع في دينكم، و الاجتهاد لله، و صدق الحديث، و اداء الامانه الي من ائتمنكم من بر او فاجر، فان الرجل منكم اذا ورع في دينه و صدق في حديثه و اد الامانه و حسن خلقه مع الناس قيل هذا شيعي فيسر في ذالك. اتقوالله و كونوا زيناً و لاتكوا شيناً، جروا الينا كل موده و ادفعو عنا كل قبيح.
امام حسن عسگري عليه السلام فرمود: شما را به تقوي الهي سفارش مي كنم و اين كه در دين  خودتان با ورع باشيد و اجتهاد براي خدا داشته باشيد و ]شما را سفارش مي كنم[ به راستگويي و اداء امانت كسي كه شما را امين قرار داده]آدم[ خوبي است، يا آدم بد. زيرا هر كس از شما وقتي انساني با ورع و راستگو و امين باشد و خلق و رفتارش با مردم خوب باشد، مي گويند اين شيعي است. ]و پيرو ائمه اطهار است[ اين امر مرا مسرور و شادمان مي كند. از خدا بترسيد و ]براي دينتان و پيشوايانتان[ زينت شويد و باعث زشتي ]و زير سؤال رفتن دين و پيشوايان آن[ نشويد، طوري عمل كنيد كه همه دلها را به سوي ما]كه پرچمدار دين و مذهب شما هستيم[ بكشانيد. و همه زشتي ها را از ما دور نماييد.]بهار حالات امام حسن عسگري عليه السلام[
امروز با حافظ
بر روي ما ز ديده چه گويم چه ها رود
از ديده خون دل همه بر روي ما رود
بر باد اگر رود دل ما زان هوا رود
ما در درون سينه هوايي نهفته ايم
خاتمي در چهلمين روز درگذشت كيومرث صابري
ياد «گل آقا» در قلب ملت ايران است
حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي رئيس جمهور، بعدازظهر پنج شنبه با حضور سرزده در مراسم چهلمين روز درگذشت مرحوم كيومرث صابري (گل آقا)، ياد آن مرحوم را گرامي داشت.
به گزارش (ايسنا)، رئيس جمهور طي سخنان كوتاهي در اين مراسم، با اشاره به توانايي هاي هنري و فرهنگي مرحوم صابري، از شخصيت ممتاز وي به عنوان انساني شجاع و منصف كه هميشه و همه جا دغدغه اش فرهنگ، هنر و شرافت ايراني بوده است ياد كرد و ابراز اميدواري نمود كه با همت و تلاش دوستداران وي،  راهش ادامه پيدا كند و شاهد بروز و حضور شخصيت هايي مانند وي باشيم.
وي با تأكيد بر اين كه ياد گل آقا هميشه در قلب ملت ايران است فقدان مرحوم صابري را به خصوص به همسر، دختر و داماد وي تسليت گفت و خاطرنشان كرد كه اداي دين به اين عزيز ادامه راه او و بزرگداشت راهي است كه آغاز كرد.
در اين مراسم كه از سوي موسسه گل آقا در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار شد، برخي از شخصيت هاي سياسي، علمي، فرهنگي و هنري حضور داشتند.
در حاشيه اين مراسم، صفري زاده ، مسئول موسسه  گل آقا با ارائه گزارشي از ادامه  فعاليت اين موسسه گفت :انتشارات گل آقا فعاليت خود را به صورت نشر كتاب و به خصوص كتاب سال گل آقا ادامه خواهد داد.

ري چارلز درگذشت
007845.jpg
«ري چارلز» مشهورترين خواننده سبك سول در ۷۳ سالگي به دنبال نارسايي حاد كبد درگذشت. اين خواننده در ۷ سالگي به دلايلي كه هيچ وقت مشخص نشد چه بودند نابينا شد وخواندن و نوشتن موسيقي را با خط بريل فراگرفت. وي به خوبي با نواختن بسياري از سازها آشنا بود و بر پيانو و ساكسيفون تسلط ويژه اي داشت. او در فيلم «بلوز برادرز ۱۹۸۱» بازي كرد. چارلز به واسطه صدها ترانه اي كه ساخته بود و با صداي بم پرقدرت خود خوانده بود جزو مشهورترين خواننده هاي سياه پوست تاريخ موسيقي مردمي آمريكا و جهان مطرح شده است. عمده شهرت چارلز در ايران به دليل بازنوازي هاي مرحوم فرهاد مهرداد از آهنگ هاي اوست در حالي كه در دنيا چارلز را عمدتا به خاطر بازآفريني هاي امثال اريك كلپتون و ديگر بزرگان علاقه مند به اجراي آهنگ هاي سياه پوستان از آهنگ هايش مي شناسند. وي در زندگينامه خودنوشته اش به نام «برادر ري» اظهار داشته بود كه هيچ آرزوي ديگري در دنيا ندارد چرا كه هر آن چه را مي  خواسته انجام داده است.
وي كه برنده ۱۲ جايزه  «گرمي» بود، ده هزارمين كنسرت خود را روز سوم خرداد سال گذشته در لس آنجلس اجرا كرد.

توزيع كاغذ ناشران آغاز مي شود
كاغذ مورد نياز ناشران كتاب تأمين شده است و توزيع آن از امروز آغاز مي شود.
روابط عمومي معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، با ارسال نمابري به همشهري ضمن اعلام اين خبر آورده است؛ به دنبال نگراني هايي كه در نتيجه كمبود كاغذ در ميان ناشران به وجود آمده بود، معاونت فرهنگي با همكاري وزارت بازرگاني توانست كاغذ مورد نياز امسال ناشران را تأمين كند.
توزيع كاغذ ناشران از طريق تعاوني هاي ناشران در تهران و شهرستان ها صورت مي گيرد. تفاوت قيمت كاغذ يارانه اي با قيمت كاغذ در بازار آزاد سبب شده است تا برخي سوءاستفاده ها نيز از اين طريق و از سوي برخي ناشران متخلف صورت گيرد و همين امر باعث شد اوايل سال جاري فهرستي از اسامي ناشران متخلف كه با شيوه هاي مختلف كاغذ از تعاوني گرفته و در بازار آزاد آن را مي فروختند، از سوي تعاوني ناشران و معاونت فرهنگي انتشار يابد.

كوچ عشاير در سينما تك
فيلم مستند «علف» به كارگرداني «مريان سي، كوپر» ساعت ۳۰/۱۶ امروز در سينما تك موزه هنرهاي معاصر تهران و در بخش مروري بر سينماي مستند به نمايش درمي آيد.«علف» با عنوان كامل «ستيز يك قوم براي زندگي» محصول سال ۱۹۲۵ آمريكا بوده و در مدت زمان ۷۱ دقيقه و به شكل سياه و سفيد تهيه شده است.متن اين فيلم مستند توسط ريچارد كارور و تري رامسي به نگارش درآمده و طي آن كوچ عشاير بختياري واقع در جنوب غربي ايران به تصوير درآمده است.

ديدار هيأت ادبي ايران با كميسيون فرهنگي مجلس ارمنستان
هيأت ادبي ايران ديروز به همراه رايزن فرهنگي ايران در ارمنستان با رئيس كميسيون دائمي فرهنگ، آموزش و علوم ارمنستان ديدار كرد.به گزارش واحد مركزي خبر از ايروان، هراتوش هاكوپيان رئيس كميسيون دائمي فرهنگ، آموزش و علوم ارمنستان ديروز در اين ديدار نويسندگان ايراني را با وضع فرهنگي ارمنستان و عملكرد مجلس ملي در اين عرصه آشنا كرد.
وي گفت بودجه ارمنستان در بخش فرهنگي ۱۳۰ ميليون درام است و از مجموع يارانه هاي دولتي ۴ درصد به بخش فرهنگ و ۱۵ درصد به بخش آموزش تعلق مي گيرد.
هاكوپيان از پايين آمدن سطح كتابخواني در ارمنستان ابراز نگراني كرد. او در اين ديدار ادبيات را محور اصلي پيشرفت جوامع ناميد و گفت: جهاني شدن نمي تواند بر ملت هايي چون ايرانيان و ارامنه تأثير بگذارد.
وي تأكيد كرد در صورت همكاري هاي نزديكتر در عرصه فرهنگي ،دو ملت مي توانند از نظر فرهنگي قوي تر باشند.
رضا عطوفي رايزن فرهنگي ايران در ارمنستان با تشكر از همكاري هاي حكومت ارمنستان در عرصه فرهنگ به توجه خاص ايران به مسئله اقليت هاي ديني از جمله ارامنه اشاره كرد و حضور اقليت ها را در مجلس نشانه همين توجه دانست.
كيومرث اميري رئيس مركز مطالعات و تحقيقات فرهنگي بين المللي نيز در اين ديدار پرداختن به بعد فرهنگي را در ايران بعد از انقلاب اسلامي يكي از خصوصيات اصلي انقلاب برشمرد.
موسوي گرمارودي، تكميل همايون، علي بلوك باشي، لنا ملكوميان و اندرانيك سيمونيان نيز در اين همايش با رئيس كميسيون فرهنگ، آموزش و علوم ارمنستان درباره مسائل فرهنگي و علايق دوجانبه ايران و ارمنستان تبادل نظر كردند.

راه  ميان بر منتشرشد
اسدالله امرايي- نويسنده و مترجم ادبيات داستاني، تازه ترين كتاب خود را با عنوان راه ميان بر منتشر كرد.
به گزارش خبرنگار ادبي «مهر» اين مترجم ادبي، در تازه ترين كتاب خود، ۲۱ داستان از «ريموندكارور» نويسنده آمريكايي را ترجمه كرده است.
«راه ميان بر» رويكردي اجتماعي و اخلاقي دارد، ريموندكارور در ميان ادب دوستان آمريكا، مخاطبان فراواني دارد و در شمار نويسندگان مطرح است.
راه ميان بر را انتشارات نقش و نگار منتشر كرده است.
امرايي اخيراً كتاب «هر وقت كارم داشتي، تلفن كن» را در همين مركز انتشاراتي تجديد چاپ كرده است.

پاسخ به پرسش پزشكي
سالخوردگان توجه كنند
دكتر روزنفلد در پاسخ به پرسشي به سالخوردگان (بالاي سن ۶۰) توصيه كرده است كه اگر مي خواهند دچار رنج و تعب ناشي از بيماري ها نشوند، منظما چشم خود را از نظر گلوكوما و فشار داخلي، تغييرات ناشي از پير چشمي و آب مرواريد؛ گوششان را از لحاظ ميزان شنوايي و قلب و عروق را از لحاظ گرفتگي رگ ها و تصلب شرائين و جهاز هاضمه براي كشف ورم و زخم و پوليپ تحت معاينه قرار دهند و از ميزان فشار و قند خون، كلسترول و مواد موجود در خون و نسبت آنها، مايعات بدن و كار غدد آگاه شوند.

تازه هاي دنياي رسانه ها
گزارش نيويورك تايمز «علاوي» را خراب كرد
گزارش چهارشنبه گذشته نيويورك تايمز به نقل از چند مامور سابق «سيا» از جمله «رابرت بائر» و «كنت پولاك» در مورد همكاري طولاني علاوي با آن سازمان و دست داشتن در چند خرابكاري منجر به مرگ در بغداد به شهرت او در جهان عرب، كشورهاي اسلامي و برخي ممالك ديگر آسيب شديد وارد ساخته است. روزنامه هايي كه ديروز و پريروز به اين موضوع اشاره كرده بودند نوشته اند كه با اين گزارش، كمتر مقامي در جهان عرب و كشورهاي اسلامي و جهان سوم جرأت لبخند زدن به علاوي را در ملاقات هاي احتمالي طرفين به خود خواهد داد. زيرا كه وي در اين ممالك به چشم عامل آمريكا نگريسته خواهد شد، نه يك شخصيت ملي مستقل. اين روزنامه ها اضافه كرده بودند كه «برمر» حاكم آمريكايي عراق در جلسه ويژه تعيين نخست وزير موقت كه بدون دعوت اخضر ابراهيمي نماينده سازمان ملل تشكيل شده بود با اصراري مشابه تحكم از اعضاي شورا خواسته بود كه علاوي را كه سه دهه پيش از عوامل حزب بعث عراق بود به نخست وزيري منصوب كنند. در اين جلسه احمد چلبي رقيب علاوي هم حاضر نبود.به گزارش نيويورك تايمز ، «سيا» علاوي را كه مقيم انگلستان بود از سال ۱۹۹۲ بكار گرفته بود و هم اكنون هم مورد اعتماد اين سازمان و وزارت امور خارجه آمريكاست.
«بوش» هفت درصد كمتر از «كري»
نتيجه يك نظر سنجي از مردم آمريكا درباره محبوبيت نامزدها كه به سفارش لس آنجلس تايمز انجام شده است نشان مي دهد كه جورج بوش هفت درصد عقب تر از جان كري است. كري از حمايت ۵۱ در صد، بوش ۴۴ در صد و رالف نادر (لبناني الاصل) از حمايت ۵ درصد راي دهندگان آمريكايي برخوردار هستند. اين سنجش پس از نشست سران گروه هشت در جورجيا و بيش از حد بزرگ كردن رونالد ريگان و انتقال جنازه او از اين گوشه كشور به آن گوشه صورت گرفت كه گمان مي رفت به محبوبيت بوش كمك كند. ناظران امور سياسي گفته اند كه بزرگ كردن ريگان بيش از فوت هر رئيس جمهوري ديگر آمريكا درگذشته، به اين منظور بوده كه خاطره سوء شكنجه زندانيان عراقي از ذهن مردم برود و اعتماد آنان به بوش كه بسياري از راه هاي ريگان را مي رود بيشتر شود كه نتيجه بخش واقع نشد، مخصوصا كه سران اروپايي شركت كننده در كنفرانس جورجيا با اعزام نيرو به عراق موافقت نكردند و حاضر نشدند مقدار بيشتري از بدهي ۱۲۰ ميليارد دلاري عراق را ببخشند.

برگي از تاريخ
سوء استفاده از يك خودسوزي تاريخي
دهم ژوئن سال ۱۹۶۳ «كوان دوك» روحاني بودايي به منظور اعتراض به رفتار بد دولت اقليت كاتوليك هاي ويتنام جنوبي نسبت به اكثريت بودايي اين سرزمين و نيز به خاطر برقراري صلح و پايان جنگ داخلي، در يك خيابان سايگون در ملاء عام خودسوزي كرد و جان داد. وي در برابر صف راهبان بودايي برسطح خيابان نشست، دعا خواند و يك راهب ديگر ظرف مواد سوختي را روي او خالي كرد و خود سوزي، بدون اين كه «كوان» تكان بخورد صورت گرفت. دولت آمريكا كه آماده مداخله علني در جنگ داخلي ويتنامي ها بود از فرصتي كه اين خودسوزي به دست داده بود استفاده كرد و طرح كودتا بر ضد «نگو دين ديم» رئيس جمهور كاتوليك را تهيه و او را كه موافق صد در صد سياست ضد كمونيستي خود نمي ديد برانداخت.
«نگو دين ديم» رئيس جمهور وقت ويتنام جنوبي يك كاتوليك بود و دولت او با اكثريت بودايي ميانه خوبي نداشت و اعتراض آنان را با خشونت پاسخ مي گفت و نمونه اين خشونت در شهر «هوئه» ديده شد كه ضمن آن سربازان دولت نگو دين ديم چندين بودايي را كشته بودند و اين در حالي بود كه جنگ با ويت كنگ ها ادامه داشت. دولت آمريكا برادر «ديم» را مسئول اعمال خشونت نسبت به بودائيان اعلام كرد و خواهان بركناري او شد كه نگو دين ديم زير بار نرفت. دولت آمريكا هنري كابوت لاج را به عنوان سفير در سايگون منصوب كرد، ولي وي نيز موفق نشد كه «ديم» را به بركناري برادرش وادار سازد. در اين هنگام يك جوان بودايي به همان سبك «كوان» خودسوزي كرد و زمينه كودتا فراهم شد و هر دو برادر (ديم ها) كه تمايل بيشتري به فرانسه داشتند تا آمريكا ، كشته شدند، اما همان گونه كه ديديم اين كودتا و متعاقب آن ورود سيل آساي نيروهاي آمريكايي به ويتنام نتوانست ورق را به سود آمريكا برگرداند.

نگارستان
موج
007842.jpg
۱- ديويد هاكني David Hockney
۲- تولد: برادفورد ۱۹۳۷
۳- سبك هنرمند: هنر مدرن (سبكي است كه از سال ۱۹۵۰ در آمريكا و انگلستان آغاز شد. نگاهي دقيق و نو به هر آنچه در اطراف ماست و توجه به زندگي و مدرن شدن آن، موضوع اين سبك است. تبليغ هاي كارخانه ها، آثار كميك و موضوع هاي ساده و گاه پيش پاافتاده با اين سبك به تصوير درمي آيد).
۴- درباره هنرمند: هاكني در خلق آثارش احساس و مدرنيته را در كنار هم نقاشي مي كرد. او در دوران سربازي اش، در يك بيمارستان كار مي كرد و از اين زمان سبك او از آبستركت به مدرن تغيير كرد. از سوي ديگر آشنايي او با آر.بي.كيتاج او را بيشتر به سوي سبك مدرن كشاند. هاكني پس از سفر به كاليفرنيا، تحت تأثير مناظر طبيعي، چمن زارها و دشتهاي آن آثار فراواني آفريد. او عكاسي را نيز دوست داشت و از مناظر مختلف عكس مي گرفت و از روي آنها نقاشي مي كرد. از آثار ديگر او نقاشي سالن هاي اپرا بود.
۵- نام تابلو و مشخصات تابلو: موج بزرگ / ۱۹۶۷ / آكريليك روي بوم / ۸/۲۴۳ * ۸/۲۴۳ سانتي متر. زير نور آفتاب تند كاليفرنيا، موجي بزرگ كه به جامانده از شيرجه شخصي در آب استخر است، ديده مي شود. طراحي خطوط دقيق و منظم بوده و به نظر مي رسد با خط كش كشيده شده است. براي نقاشي نيز از قلم موهاي بسيار ظريف در حد قلم موي آبرنگ استفاده شده است. طرح زيبا و ظريف است.
۶- محل نگهداري تابلو: گالري تيت / لندن.

بهارستان
اي تل زعتر، اين است لحظه پيروزي ما
با اين كه كارد بر گلوگاهمان مي نشيند
از اجسادمان درختان مي رويند
ما كشته نشديم
ما كاشته شديم
معين بيسو (شاعر فلسطيني)- ترجمه مسعود ميناوي

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
اميد
تكيه بر شانه هاي باد، برايش تجربه اي است، هميشگي.
و چاره چيست براي او كه تكيه گاهي ندارد، در اين روزهاي بي پدري تنها اميدش دستهاي رو به آسمان و لبهاي لبريز از دعاي مادر است، كه او را از هر هجوم نابهنگام طوفان زندگي حفظ مي كند. محسن سعيد السادات

گشتي در دنياي خبرها
تمسخر بوش و كلينتون
نيويورك: ۴ تابلو نقاشي شده جورج بوش و بيل كلينتون در ۴ موزه كشور آمريكا در معرض ديد بازديدكنندگان قرار داده شد. اما نكته جالب اين كه، هيچ يك از مسئولان اين موزه ها از نصب تابلوها مطلع نبودند و معلوم نيست كه اين آثار هنري چگونه به داخل موزه ها راه يافته اند. گفته مي شود صاحب تابلوها اين آثار را شخصا وارد موزه ها كرده و روي ديوار نصب كرده است.در اين نقاشي هاي كارتوني، بوش و كلينتون مورد تمسخر قرار گرفته اند.
ناكامي در رقابت با شوهر
هيوستون: ۶ سال پيش چارلز گونزالس نماينده سه دوره كنگره آمريكا از حوزه سن آنتوتيو ازدواج كرد، اما چند ماه قبل ازدواج او به طلاق انجاميد.
پس از جدايي اين زوج از يكديگر همسر سياستمدار معروف آمريكايي اقدام به راه اندازي پايگاه اينترنتي كرد و در آن به انتقاد از عملكرد و شخصيت گونزالس پرداخت.
وي حتي قصد داشت در انتخابات آينده كنگره از حوزه سن آنتونيو شركت كند و با شوهر سابقش به رقابت بپردازد اما ۵۰۰ امضاي لازم براي شركت در انتخابات را دريافت نكرد. با اين حال، وي قصد دارد تبليغ عليه شوهر سابقش را ادامه دهد.
جوي خون در آزاد راه
برلين: يكي از آزادراه هاي كشور آلمان به جوي خون تبديل شد. يك تانكر كه بار آن ۳۴ هزار ليتر خون خوك بود در اين آزاد راه با يك كاميون تصادف كرد كه بر اثر اين سانحه رانندگي، خون هاي داخل تانكر روي سطح آزاد راه پخش شد. باتوجه به بارش شديد باران عمليات پاكسازي آزاد راه با تأخير انجام شد و به همين دليل ۲۰ كيلومتر ترافيك در اين مسير ارتباطي به وجود آمد.
محروميت از پرواز
هانوي: شركت هاي هواپيمايي ويتنام، يك شهروند زن را از سوار شدن بر هواپيماهايشان محروم كردند. ماه گذشته اين زن در جريان يك پرواز داخلي چندين بار از تلفن همراه خود استفاده كرد. به همين دليل سرميهماندار پرواز به او تذكر داد اما مسافر متخلف به جاي اين كه به تذكر ميهماندار احترام بگذارد، به كتك زدن وي پرداخت.
گذرنامه براي حيوانات
بروكسل: قرار بود از ابتداي فصل تابستان سال جاري تمام حيوانات خانگي در اتحاديه اروپا صاحب گذرنامه شده و از سفر خارجي حيواناتي كه فاقد گذرنامه هستند جلوگيري شود. اما چون ۲۵ كشور عضو اين اتحاديه به اندازه كافي، گذرنامه براي حيوانات خانگي صادر نكرده اند، قرار شد اين قانون از سه ماه ديگر به اجرا گذاشته شود.
گاوي كه سه قلو زاييد
آيووا: يك گاو در آمريكا در سومين بارداري خود، سه قلو به دنيا آورد. اين گاو در سال اول و دوم بارداري اش به ترتيب يك قلو و دو قلو به دنيا آورده بود. احتمال وقوع اين اتفاق نادر يك در هر صد هزار بارداري گاوهاست. در حال حاضر سئوال اين است كه آيا اين گاو در چهارمين سال بارداري خود چهارقلو به دنيا خواهد آورد يا خير؟ احتمال به دنيا آوردن چهارقلو در ميان گاوها، يك در ۶۶۵ هزار است.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۴ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۴۴ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و۴۸ دقيقه

گل و گياه
گل سوسن
007848.jpg
نام علمي:Lilium davidi
خانواده:LILIACEAE
گياه پيازي تابستانه به ارتفاع ۴/۱- ۱ متر است. برگهاي آن سبز تيره است و گلهاي نارنجي مايل به قرمز با خال هاي ارغواني رنگ دارد.
نيازها: به مكان نيمه سايه و خاك خنثي تا اسيدي با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار يا پاييز، كاشت فلسهاي پياز در تابستان و يا پيازچه هاي تشكيل شده روي ساقه گياه در فصل پاييز امكان پذير است. سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |