شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۰۵ - Jun 12, 2004
ساخت اتاقك هاي امن در ساختمانهاي فرسوده
اقدامات پيشگيرانه شهرداري براي مقابله با حوادث غير مترقبه
گروه شهري - محدثه قيدي :شهرداري تهران با همكاري بخش خصوصي ظرف ۹ ماه آينده عمليات اجرايي مكانيزه كردن شبكه حمل و نقل عمومي در دو بخش اتوبوس و تاكسي را به اجرا درمي آورد و به دنبال آن شبكه گسترده اتوبوس و تاكسيراني به آخرين دستاوردهاي تكنولوژيكي روز دنيا در عرصه جهاني تجهيز خواهند شد.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر محمود احمدي نژاد، شهردار تهران پنجشنبه گذشته در حاشيه ملاقات خود با شهروندان منطقه ۱۴ گفت: اين طرح جزء مصوبات بسيار ارزشمند و مفيد شوراي اسلامي شهر تهران است كه از يك طرف موجب مي شود همه اتوبوسهاي شركت واحد و ايستگاههاي آن به شبكه اطلاع رساني و ارتباطي متصل و لحظات ورود و خروج اتوبوس، هم در داخل به اطلاع مسافران و هم در ايستگاه به اطلاع شهروندان منتظر برسد و از طرف ديگر زمينه اي براي برقراري نظم كامل و پيام رساني و ارائه خدمات مستمر و در سطح بالاتر براي شبكه اتوبوسراني فراهم شود.
وي ادامه داد: همچنين مسافركشهاي شخصي، تاكسي هاي خطي، گردشي و تاكسي هاي مستقر در عزيمتگاهها و ترمينال هاي مسافربري مجهز به ايستگاههاي الكترونيكي و با تعبيه يك دستگاه به مراكز كنترل ترافيك متصل خواهند شد.
شهردار تهران همجنين به بررسي دو طرح توسعه محدوده ترافيك در ساعات خاص و زوج و فرد كردن خودروها در ساعات خاص اشاره كرد كه هم اكنون مراحل نهايي خود را در شوراي اسلامي شهر تهران سپري مي كند و به محض تصويب عملياتي خواهد شد.
احمدي نژاد در بخش ديگري از سخنان خود خبر داد: براساس مصوبه جديد شوراي اسلامي شهر تهران و به منظور فراهم كردن امكانات لازم براي سرمايه گذاران در بخش اصلاح بافتهاي فرسوده علاوه بر اينكه يك طبقه تراكم تشويقي در ازاي تجميع و نوسازي بافتهاي فرسوده شامل حالشان مي شود به ازاي هر طبقه تشويقي هر مترمربع نيم A بخشودگي هم اعمال مي شود و با اين حساب علي رغم ا ينكه عوارض ساخت و ساز به صورت پلكاني در طبقات افزايش مي يابد اما در مصوبه عوارض طبقه تشويقي معادل عوارض طبقه ماقبل اخذ خواهد شد.
وي همچنين خبر داد: براي آن دسته از ساختمانهاي تهران كه نيازمند مقاوم سازي است نيز طرحهايي تحت عنوان احداث اتاقكهاي امن در دست تهيه است كه به زودي به اطلاع مردم خواهد رسيد.وي افزود: البته كنترل در ساخت و ساز هم جزء الزامات پيشگيرانه از حوادث است و در اين باره با اشاره به فروريختن يك ساختمان مسكوني ۳ ساله در منطقه ۲ تهران و بي خانمان شدن ۳۲ خانواده به دليل رعايت نكردن ملاحظات و مشخصات فني در هنگام ساخت و ساز از نامعلوم بودن تكليف نظارت بر عملكرد مهندسان ناظر تحت پوشش وزارت مسكن گلايه كرد و افزود: شوراي مناطق شهرداري تهران تصميم گرفته كه از اين به بعد نظارت جديدي را بر كار مهندسين ناظر اعمال كند چرا كه معتقديم هر گونه اهمال در اين امر خسارتش مستقيما به جان و مال مردم وارد خواهد شد.
احمدي نژاد از ديگر اقدامات پيشگيرانه شهرداري تهران در برابر حوادث غيرمترقبه را آغاز عمليات احداث ۱۲۰ مركز امداد در هفته جاري اعلام كرد و گفت: هزينه احداث اين ۱۲۰ مركز به همراه تجهيزات و امكانات و هزينه آموزش و تربيت نيروهاي امدادگر، طي گزارشي به دولت تقديم شد، كه هم اكنون در دست بررسي است.

ساخت فضاي سبز و فرهنگي در زندان قصر زندان قصر تحويل شهرداري شد
گروه شهري - جمشيد پور اسكندر: زندان قصر پس از انتقال كامل زندانيان به ندامتگاه ها و زندان هاي ديگر، رسما و بطور كامل تحويل شهرداري تهران شد.
به گزارش خبرنگار ما، مجموعه زندان قصر پس از گذشت چند دهه با كاركرد زندان و ندامتگاهي، چهارشنبه هفته گذشته تحويل شهرداري تهران شد تا با تبديل آن به يك مجتمع فرهنگي و فضاي سبز مورد استفاده عموم شهروندان قرار گيرد.زندان قصر كه روزگاري نه چندان دور در خارج از شهر قرار داشت به دليل رشد جغرافيايي و كالبدي شهر، ناخواسته در بافت مسكوني قرار گرفت و از اين رو تبعات منفي در عرصه مسائل زيست محيطي و ترافيكي به وجود آورد.
پس از پايان جنگ و آغاز مديريت نوين شهري، موضوع انتقال زندان قديمي تهران به خارج از شهر و نيز تغيير كاربري آن به يك فضاي فرهنگي و فراغتي از يك دهه گذشته به طور جدي پيگيري شد. موضوع انتقال زندان قصر و تغيير كاربري آن در اين مدت به يك مطالبه جدي از سوي مديريت شهري و شهروندان تبديل شد.
افراد و كانونهايي كه موضوع را دنبال مي كردند با بيان توجيهات علمي و ضرورت هايي كه داراي پشتوانه عقلي بود، لاجرم متوليان اداره زندانهاي كشور را متقاعد ساختند تا اين زندان به تدريج به مشاركت شهرداري به خارج از شهر منتقل شود. در تعاملي كه بين مديريت شهري و قوه قضاييه به عمل آمد مقدمات تغيير كاربري زندان قصر فراهم شد. مقرر گرديد سازمان زندانها، زندان قصر را به تدريج تخليه كرده و زندان ديگري در منطقه فشافويه بسازد و شهرداري نيز اعتباري بالغ بر ۱۲ ميليارد تومان به سازمان زندانها بدهد.بدين نحو زندان قصر كه نخستين زندان مدرن ايران به شمار مي رود ماهيت و كاركرد اوليه خود را از دست داد و به مردم بشارت داده شد كه به زودي يك مجتمع فرهنگي و فضاي سبز جايگزين زندان مي شود.زندان قصر در سال ۱۳۰۸ و در دوره پهلوي اول ساخته شد و پس از آن در دوره هاي مختلف، ساختمانهاي جديد به بناي اوليه آن اضافه شد به نحوي كه در حال حاضر اين زندان در زميني به وسعت ۱۲ هكتار قرار دارد.
با تملك اراضي زندان قصر، عملا با ساخت يك مجتمع عظيم فرهنگي و فضاي سبز شاهد افزايش سرانه  هاي فراغتي، فرهنگي و فضاي سبز در منطقه ۷ تهران خواهيم بود.
در حال حاضر سرانه فضاي فرهنگي و فضاي سبز در اين بخش از شهر تهران حدود ۵/۲ متر مربع است.
محمدجواد محمدي زاده - معاون خدمات شهري شهرداري تهران با اظهار اين مطلب كه در پي پرداخت طلب باقيمانده سازمان زندانها كه حدود يك ميليارد تومان بود، زندان قصر به شهرداري واگذار شد، مي افزايد: شنبه (امروز) با مهندس مشاور درباره طراحي فضاي زندان قصر جلسه اي داريم و قرار است مجموعه اي از موزه انقلاب، بخش هاي فرهنگي، كتابخانه و مراكز تفريحي و خدماتي تاسيس  شود.
همچنين حسين صادقي با اظهار خشنودي از واگذاري زندان قصر به شهرداري تهران تاكيد مي كند: بخشهايي از بناهاي اين زندان نظير كلاه فرنگي به عنوان نمادي از آثار تاريخي حفظ خواهد شد.

به علت پيشگيري از احتمال ريزش
مجتمع مسكوني ۳۲ واحدي در سعادت آباد تخليه شد
007872.jpg

گروه شهري- اسدالله افلاكي: مجتمع مسكوني ۳۲ واحدي در سعادت آباد تهران به علت رعايت نكردن نكات فني و اجرا نشدن آيين نامه ايمني ضوابط ساختمان سازي، تخليه شد.
وثوقي معاون اجتماعي و فرهنگي و مسئول ستاد بحران منطقه ۲ شهرداري ضمن بيان اين مطلب به خبرنگار ما گفت: ساعت يك بامداد پنج شنبه گذشته از طريق شبكه بي سيم خبر رسيد ساختماني در خيابان علامه طباطبايي، خيابان ۲۴ شرقي آسيب ديده و در حال نشست و احتمال ريزش فراوان است. بلافاصله تيم ستاد مقابله با بحران متشكل از نيروهاي هلال احمر، آ تش نشاني، اورژانس تهران، آب و فاضلاب، گاز و ديگر دست اندركاران در منطقه حاضر شدند و از ساكنان مجتمع خواستند با آرامش و رعايت نكات ايمني از مجتمع خارج شوند.
وي علت حادثه راشكسته شدن يكي از ستون هاي ضعيف و ناامن ساختمان در طبقه سوم مجتمع ذكر كرد و افزود: شكستگي ستون موجب شد ديوارهاي بخش جنوبي نيز نشست كند.
مسئول ستاد بحران شهرداري منطقه ۲ شهرداري تصريح كرد: همزمان با حضور نيروهاي ستاد بحران، نيروهاي انتظامي در منطقه حاضر و حفاظت از اموال ساكنان مجتمع را بر عهده گرفتند.
وثوقي گفت: با كمك هلال احمر، ۱۲ چادر اسكان موقت در منطقه آماده شد با اين وجود اغلب ساكنان مجتمع به منازل آشنايان و بستگان خود رفتند و از اين امكانات كمتر استفاده شد.
وي با اشاره به استقرار ماشين هاي آتش نشاني و امداد در منطقه خاطرنشان كرد: جلسه اي در شهرداري منطقه با حضور شهردار منطقه و مسئولان ذيربط تشكيل شده و گروه هاي كارشناسي در حال بررسي ابعاد مختلف حادثه هستند تا خطرات احتمالي ناشي از آسيب ديدگي  ساختمان را مهار يا به حداقل برسانند.
سليماني رئيس كلانتري منطقه نيز درباره نشست ساختمان و پيامدهاي پس از آن گفت: حدود ساعت ۳ بامداد دادستان محترم تهران، جانشين فرمانده محترم نيروي انتظامي تهران و رئيس مجتمع قضايي صادقيه در منطقه حاضر شدند و بنا به دستور دادستان تهران، دو نفر از سازندگان ساختمان دستگير و در كلانتري منطقه بازداشت شدند. بقيه سازندگان كه پنج نفر هستند به كلانتري احضار شدند تا در اين خصوص برابر قوانين قضايي تصميم گيري شود.
شايان ذكر است مجتمع مورد نظر در خيابان علامه منطقه سعادت آباد واقع شده و قريب به پنج هزار متر مربع زيربنا دارد. اين مجتمع متشكل از ۸ طبقه و ۳۲ واحد آ پارتماني است كه ۱۶ واحد آن ۹۰ متري و ۱۶ واحد ديگر ۱۶۰ متري است.
در ساخت مجتمع از ساه هاي بتني استفاده شده است.
007878.jpg

* به نظر مي رسد عوامل فني دستگاه  نظارت بر ساخت و سازها بايد بيش از گذشته دقيق باشد. اين حادثه نشان مي دهد كه عوامل نظارت فني شهرداري با سياست هاي دهه ۷۰ ، شهرداري در رقابت بين مناطق براي جلب درآمد از طريق تراكم فروشي سبب اهمال و بي دقتي در انجام وظايف خود شده بودند و ضمن تضييع حقوق صاحبان واحدها، از دانش  مهندسان نيز صيانت نكرده است و در نتيجه نوعي بي اعتمادي نزد شهروندان نسبت به گروه اندكي از مهندسان ناظر و كادر نظارتي شهرداري روا داشته اند. بديهي است در شرايطي كه تهران بيش از هر زمان ديگر نيازمند برخورداري از ساخت و سازهاي مطابق با اسلوب ها و دانش و نظارت فني است، وقوع چنين حوادثي، در حقيقت زنگ خطري است كه حتي به سازه هاي به اصطلاح مهندسي نيز اعتماد صد درصدي وجود نداشته باشد. به هر تقدير شهرداري و عوامل فني و نظارتي آن بايد بيش از گذشته نقش و كاركرد نظارتي خود را دقيق كنند.

موتور سيكلتهاي دو زمانه در تهران و ۷ شهر آلوده كشور براي هميشه توقيف مي شوند
007875.jpg
بر اساس مصوبه هيأت دولت، تردد موتورسيكلت هاي دو زمانه از اول تيرماه سال جاري در تهران و  ۷ شهر آلوده كشور ممنوع است.
به گزارش ايسنا به دنبال تصويب اين مصوبه، موتورسيكلتهاي دوزمانه در صورت تردد در تهران و  ۷ شهر آلوده كشور براي هميشه توقيف مي شوند.
دكتر معصومه ابتكار، معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست همزمان در مراسم اسقاط هزار دستگاه موتورسيكلت فرسوده، آلايندگي موتورسيكلت هاي چهار زمانه را يك دهم آلايندگي موتورسيكلت هاي دو زمانه عنوان كرد و گفت: وضعيت استفاده فعلي از موتورسيكلت هاي دو زمانه باعث شده آلايندگي آنها  ۲۰ تا  ۳۰ برابر موتورسيكلت هاي چهار زمانه شود.
وي در ادامه به طرح چهار زمانه موتورسيكلت هاي فرسوده اشاره كرد و گفت: دراين طرح مبلغ تمام شده موتورسيكلت هاي چهارزمانه جايگزين از  ۷۳۰ هزار تومان به  ۶۴۰ هزار تومان كاهش يافته است.
همچنين مشاركت كنندگان در اين طرح از  ۲۰۰ هزار تومان كمك بلاعوض و  ۴۴۰ هزار تومان وام قرض الحسنه بهره مند مي شوند.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اين كه  ۴۰ هزار دستگاه موتورسيكلت دو زمانه در تهران وجود دارد، تأكيد كرد: تسهيلات مذكور براي خارج از رده كردن  ۸ هزار دستگاه موتورسيكلت دو زمانه در نظر گرفته شده است.
معاون رئيس جمهوري تصريح كرد: در صورت تبديل تمامي موتورسيكلت هاي موجود تهران به موتورسيكلت هاي استاندارد، سهم اين وسايط در آلودگي هواي تهران مي تواند تا يك چهارم وضع موجود كاهش يابد.
وي با اشاره به معضلاتي همچون آلودگي هوا، زباله و... در كشور تأكيد كرد: وضعيت محيط زيست كنوني با شرايط مطلوب علي رغم تلاش هاي صورت گرفته در سال هاي اخير، فاصله زيادي دارد كه در اين زمينه لازم است تلاش ها بيشتر شود.
ابتكار در ادامه به تلاش هاي صورت گرفته در بخش خودروسازي براي رعايت استانداردهاي زيست محيطي اشاره كرد و گفت: آمارها نشان مي دهد آلايندگي خودروهاي توليد داخل نسبت به سال  ۷۹،  ۸۰ درصد كاهش يافته است.
وي افزود: استاندارد آلايندگي موتورسيكلت ها نيز تصويب و با همكاري نيروي انتظامي از ابتداي امسال به اجرا درآمده است.
معاون رئيس جمهوري اصلاح الگوي حمل و نقل در شهرهاي بزرگ را يادآور شد و گفت: سوق يافتن به حمل و نقل عمومي و استفاده از سوخت هاي پاك، همچون گاز طبيعي از محورهاي مهم در برنامه جامع كاهش آلودگي هواي تهران و  ۷ شهر آلوده است.

تجمع اعتراض آميز دوچرخه سواران در ۵ پمپ بنزين تهران
صد نفر از اعضاي انجمن دوچرخه سواري پروانه پنج شنبه گذشته در اعتراض به مصرف بي رويه سوخت خودروها در ۵ پمپ بنزين تجمع كردند.
به گزارش آسمان آبي، اين دوچرخه سواران با تجمع در پمپ بنزين ولنجك و با در دست داشتن پلاكاردهايي با شعار «دوچرخه سواري ديگر يك تفريح نيست بلكه يك راه حل است» نسبت به مصرف بي رويه سوخت و تشديد آلودگي هواي تهران هشدار دادند.
تجمع اعتراض آميز دوچرخه سواران تهراني كه از ساعت ۵ بعد ازظهر در پمپ بنزين ولنجك آغاز شده بود، حركت گروهي دوچرخه سواران به سمت پمپ بنزين ونك- وصال، زرتشت و شميران و خيابان انقلاب در ساعت ۹ شب پايان يافت.
عليرضا عباسي، دبير انجمن پروانه سبز كه موفق به دريافت جايزه ملي محيط زيست سال ۸۳ در بخش مردمي شده بود به آسمان آبي گفت: «توسعه حمل و نقل متكي بر دوچرخه نه تنها از بار ترافيك تهران مي كاهد و آلودگي هوا را كاهش مي دهد بلكه از عوارض فرضي ناشي از كم تحركي افراد و بروز بيماري هاي قلبي و عروقي جلوگيري مي كند.»
وي افزود: «شش دوچرخه مي توانند در فضايي كه يك اتومبيل اشغال مي كند حركت كنند و يك ميليون دوچرخه به مراتب آلودگي كمتري از يك خودروي شخصي دارند.»
عباسي با اعلام تصويب روز ملي دوچرخه سواري در تقويم ملي كشور از مسئولان خواست تا نسبت به بهبود امنيت دوچرخه سواران در جاده  ها، احداث پاركينگ مخصوص دوچرخه، حمايت از حق تقدم دوچرخه سواران در قوانين راهنمايي ورانندگي و ايجاد امكان استفاده همه اقشار از دوچرخه  تلاش كنند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |