دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۰۷
براي كشف واكسن ايدز
سرقت خون كودكان بي سرپرست
ايمني طبيعي اين كودكان در مقابل ويروس HIV كنجكاوي بسياري از دانشمندان جهان را به خود جلب كرده است
009768.jpg
بيش از ۷۰ درصد كودكان آلوده قبل از ۳ سالگي مي ميرند ولي خيلي از كودكان اين مركز در حال حاضر در سنين نوجواني هستند
لاله ميراسكندري 
دكتر محمد عبدا... رئيس انجمن ملي علوم و تكنولوژي كنيا مي گويد: «آنها به آفريقا آمدند و فكر كردند اينجا جنگل است، ولي ما هم براي خودمان قوانين و مقرراتي داريم»
«دانشمندان دانشگاه آكسفورد خون كودكان آفريقايي را دزديده و براي انجام تحقيقات غيرقانوني در مورد ايدز به انگلستان برده اند.»
اين ادعاي جنجالي از طرف يك دانشمند كنيايي مطرح شده است و وكلاي وي اقدامات خود عليه آكسفورد و يكي از محققان ارشد آنجا به نام دكتر سارا رولند جونز را اين هفته آغاز مي كنند.
وي ادعا كرده است كه اين خانم دكتر و گروهش خون كودكان بي سرپرست مبتلا به ايدز را كه وي جمع آوري كرده بود دزديده و از اطلاعات آن براي انتشار نتايج تحقيقات خودشان استفاده كرد ه اند.
اين نمونه هاي خوني از يك مركز نگهداري كودكان يتيم در حومه پايتخت كنيا (نايروبي) جمع آوري شده بود، كه خيلي از دانشمندان اميدوارند كليدي براي درمان آتي ايدز باشد. در اين مركز كه نيامباني نام دارد كودكان مبتلا به HIV از محله هاي فقيرنشين شهر نجات يافته و مدت ۱۰سال است كه در اين مركز بدون دارو درماني نگهداري مي شوند. ايمني طبيعي اين كودكان، در مقابل ويروس HIV كنجكاوي بسياري از دانشمندان جهان را به خود جلب كرده است. دانشمندان عقيده دارند كه خون اين كودكان سرنخ هاي ژنتيكي با ارزشي دارد كه مي تواند روياي مقدس محققان را برآورده سازد؛ يك واكسن موثر.
يكي از مواردي كه نظر دانشمندان را به خود جلب كرده، قضيه ۲برادر دوقلو است؛ در حالي كه يكي از اين دو برادر بر اثر تبديل فاز آلودگي به ويروس HIV به فاز بيماري ايدز جان باخت، برادر ديگر هنوز زنده بوده ودر حالي كه كاملا سلامت است تا سن ۲۱ سالگي رشد كرده است. اطلاعات ژنتيكي كه از اين برادرها گرفته شده نقش سرنوشت سازي در رقابت براي توليد واكسن دارد.
دكتر موسي اتسيولا، رئيس بخش ويروس شناسي موسسه تحقيقات نخستين، يك آزمايشگاه تشخيصي در اين مركز يتيمان ايجاد كرده است كه از سال ۱۹۹۷ آغاز به كار كرده و كودكان آلوده را كنترل مي كند. طي ۴ سال وي ۷۰ نمونه خوني جمع آوري كرد و عقيده داشت كه اين نمونه ها، اطلاعات حياتي در اختيار وي مي گذارد. بيش از ۷۰ درصد كودكان آلوده قبل از ۳ سالگي مي ميرند ولي خيلي از كودكان اين مركز در حال حاضر در سنين نوجواني هستند.
اتسيولا ادعا مي كند، هنگامي كه وي در سال ۲۰۰۱ مسافرتي به دانشگاه  هاروارد كرده بود تا در صورت امكان از همكاري آمريكايي ها بهره ببرد محققان آكسفورد نمونه هاي خوني وي را از فريزر دزديده، اطلاعات مهم را از كامپيوتر برداشته، بدون اجازه و به شكل غيرقانوني اين اطلاعات را به آكسفورد برده اند و نهايتا تيم آكسفوردي دو مقاله تحقيقاتي براساس اطلاعاتي كه از اين نمونه هاي خوني به دست آورده اند، منتشر كرده اند.
اتسيولا در صحبت با نشريهآبزرور گفت: اين پروژه من، وقت من، نمونه هاي من و ايده من بود. آنها آمدند و همه آنها را با هم دزديدند! اين كار كاملا غيراخلاقي است. البته من طي سه سال گذشته سعي كردم به يك راه حل درست با محققان آكسفوردي برسم ولي آنها به اعتراضات من توجهي نكردند. به همين علت من مجبور شدم از وكلايم براي اقامه دعوا بر عليه آكسفوردي ها و دكتر رولندجونز استفاده كنم. وي مي گويد: تيم آكسفوردي اجازه بردن اين نمونه هاي خوني و استفاده از اين كودكان به عنوان خوكچه هندي را نداشته اند.
اتسيولا موفق شده است حمايت رسمي دولت براي انجام تحقيقات در اين مركز را كه توسط يك كشيش به نام آنجلو دي آگوستينو اداره مي شود، جلب كند.
دكتر محمد عبدا... رئيس انجمن ملي علوم و تكنولوژي كنيا مي گويد: «آنها به آفريقا آمدند و فكر كردند اينجا جنگل است. ولي ما هم براي خودمان قوانين و مقرراتي داريم.» اين انجمن جايي است كه مجوز تحقيقات علمي صادر مي كند.
او با چهره اي عصباني ادامه مي دهد: «به نظر مي رسد اين دانشمندان آنچه مي خواستند ديدند و آن را بردند. من احترام زيادي براي آكسفورد قايل هستم ولي در اين مورد آنها بسيار زشت رفتار كرده اند و بايد پاسخگو باشند.»
در مقابل ،رولند جونز كه در موسسه پزشكي مولكولي آكسفورد كار مي كند، در حالي كه قبول دارد يك اشتباه «غيرآگاهانه» مرتكب شده است، ولي از گروه خود دفاع مي كند. وي مي گويد كه قبلا اجازه پدردي آگوستينو را براي انجام تحقيقات كسب كرده است.
دكتر رولند ادامه داد: «ما توسط اتسيولا براي انجام تحقيقات به نايروبي دعوت شديم و وي ما را قانع كرد كه مجوزهاي قانوني لازم براي تحقيقات را داريم، ولي متاسفانه مثل اينكه اين طور نبوده است، در تمام اين مدت ما صادقانه عمل كرديم ولي به نظر مي رسد مراحل تهيه مجوزهاي قانوني واضح و روشن نبوده است و وقتي ما فهميديم، در آن هنگام اشتباه را خود، مرتكب شديم براي گرفتن مجوز كاري كه از سال ۲۰۰۲ شروع كرده بوديم تقاضاي مجوز كرديم!
رولند جونز قبول دارد كه مجوز صادر شده، تحقيقات گذشته آنها را دربرنمي گيرد ولي مدعي است كه به طور شفاهي وي را مطمئن كردند كه اشكالي وجود ندارد و همچنين وي قبول دارد كه خونها را به انگلستان برده است ولي باز هم عقيده دارد كه گروهش فكر مي كرده اند كه اجازه اين كار را دارند.
تحقيقات رولند جونز، توسط انجمن تحقيقات پزشكي انگلستان حمايت مالي مي شود.خواندن بيانيه اين انجمن نيز خالي از لطف نيست: «حمايت ما به شرطي است كه پزشكان و محققان پزشكي كارآزموده (تيم آكسفوردي) گرد هم بيايند تا تحقيقاتي با كيفيت بالا براي نجات جان انسانها و بر طبق استانداردهاي قانوني انجام دهند.
ما هيچ ارتباطي با كارهايي كه از مردم سوء استفاده مي كند (مخصوصا كودكان بي دفاعي كه با ايدز زندگي مي كنند)، نداريم.ما كاملا نسبت به انجام تحقيقات پزشكي مطابق با استانداردهاي قانوني بين المللي و در جهت رفاه يتيمان نيامباني، تعهد داريم. علاوه بر آن نسبت به ادامه تحقيقات مجازي كه به اين اطفال و خيلي ديگر از اينگونه اطفال در سراسر جهان سود مي رساند نيز تعهد داريم. ما فعاليت پدر دي آگوستينو و كارمندان وي را تحسين مي كنيم. نيامباني سرمشق مراقبت هاي با كيفيت براي كودكان آلوده به HIV است و تنها در جهت اقدامات دلسوزانه تاسيس شده است.»
هفته پيش معلوم شد كه دانشگاه كمبريج هم در صف تحقيقات ايدز در خانه كودكان نيامباني است، صحت اين خبر وقتي روشن شد كه يكي از دانشمندان اين دانشگاه از اين مركز ديدار كرده است. البته دكتر اريك ميلر از بخش دامپزشكي باليني اين دانشگاه معتقد است براي انجام يكسري تحقيقات تغذيه اي به اين مركز رفته است.
وي افزود: «من قطعا اعلام مي كنم كه هيچ تحقيق بدون اجازه اي تا به حال شروع نشده است. من و تعدادي از همكارانم در حال طرح ريزي يك برنامه تحقيقاتي در زمينه سودبخشي بعضي منابع غذايي خاص بر پيشرفت بيماري ايدز، هستيم.»
صف تحقيقات بر روي ايدز بر در خانه بي سرپرستان نيامباني در حقيقت آخرين مورد از اين گونه اعمال است، ولي تنها مورد نيست. ماه گذشته هم نشريه Observer گزارش ديگري از آزمايش داروي Glaxo Smithkline بر كودكان يتيم خانه نيويورك منتشر كرده است.
منبع: گاردين

واكسن جويدني هاري
حالا كه بيماري هاري با گاز گرفتن (نوعي جويدن!) منتقل مي شود پس واكسنش هم بايد جويدني باشد (لابد!) پژوهشگران موسسه زيست فن آوري در شهر بنگلور هند براي مهار اين بيماري مرگبار تاكنون اين واكسن را كه از نوعي گياه جويدني است، روي موشها آزمايش كرده اند. آنها ادعا مي كنند كه اين واكسن كه در آن تنباكو و بادام زميني هم به كار رفته است، مانند انواع ديگر واكسن ها اگر در خارج از يخچال نگهداري شود، فاسد نمي شود و همچنين به ويروسهاي ديگر آلوده نيست. گفتني است سالانه بيش از ۳۰ هزار نفر از مردم هند مورد حمله سگ ها قرار مي گيرند و واكسن هاي موجود گران قيمت و بسيار دردناك هستند.

كاهش سن ايدز در كشور
بالاخره بعد از درج آمار رسمي ۶ هزار نفري ايدز، مسوولان قانع شدند كه مبتلايان به ايدز در ايران بيش از اين تعداد هستند. دكتر محمد مهدي گويا، رئيس مركز مديريت بيماري هاي وزارت بهداشت، آخرين آمار افراد آلوده به HIV را، ۳۰ تا ۳۵ هزار نفر تخمين زد.
وي عمده گروه سني مبتلايان شناخته شده را گروه سني بين ۲۰ تا ۴۰ سال ذكر كرد و اظهار داشت: سن ابتلا به عفونت HIV در كشور ما در حال پايين آمدن است كه يك خطر محسوب مي شود.. وي افزود: جمعيت جوان ۱۵ تا ۴۵ سال بيش از گروههاي سني ديگر در معرض خطر است و اين گروه نياز به آموزش در خصوص راه هاي انتقال ايدز و چگونگي محافظت در برابر آن دارند.

۳ ميليون نابارور
بر اساس تحقيقات انجام شده سه ميليون نفر در كشور توانايي باروري ندارند و در حقيقت نابارور هستند.
رئيس پژوهشكده جنين شناسي رويان، دكتر كاظمي آشتياني، گفت: بر اساس آمارهاي جهاني ۷ تا ۱۰ درصد ازدواج ها منجر به ناباروري مي شود و مطالعه اي كه در اين زمينه در غرب تهران انجام شده است نيز ميزان ۱۰ درصدي ناباروري را نشان مي دهد كه در اين صورت يك ميليون و ۵۰۰ هزار زوج نابارور در كشور وجود دارد. وي افزود: بر خلاف برخي نظرات كه مدعي هستند زنان سهم بيشتري در ناباروري دارند، بايد گفت كه تمامي اين نظرات اشتباه و غيرعلمي است، زيرا سهم زنان و مردان در ناباروري با يكديگر برابر است و اين ادعا تنها توجيهي است براي كساني كه خواهان ازدواج هاي مكرر هستند.

درمانگاه
تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
در شهر
يك شهروند
|  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |