سه شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۰۸
شهروندان پول زياد ندهند
اين نرخ كرايه تاكسي هاست
سازمان تاكسيراني نمي تواند با اطمينان صد در صد اعلام كند كه آياتوانايي نظارت بر اجراي دقيق اين آئين نامه اجرايي را دارد يا نه
009804.jpg
در اغلب شهرهاي دنيا تاكسيمتر عامل تعيين كننده نرخ كرايه هاست. با اين حال اين قاعده نيز در تهران جوابگو نبود و تنها خريد چندين هزار تاكسيمتر را روي دست تاكسيداران تهراني گذاشت.
چند سال پيش، وقتي اعلام شد كه بر روي تاكسي ها تاكسيمتر نصب خواهد شد، خوشحال شديم كه بالاخره وضعيت قيمت كرايه ها سر و سامان مي گيرد، اما به دلايلي كه مانند يك فرمول محرمانه نتايج آن به مردم گزارش داده نشد يا اگر هم چيزي گفته شد، افكار عمومي را قانع نكرد تاكسيمترها شد وسيله تزئين و بعد هم آيينه دق و حالا پس از چند سال سازمان تاكسيراني اعلام مي كند كه نرخ تاكسي ها را مشخص كرده است.
آغاز دوره زودگذر
بالاخره نرخ كرايه تاكسي هاي تهران هم از سوي سازمان تاكسيراني اعلام شد. نرخي كه توسط شوراي شهر تعيين و بعد از بررسي هاي پي در پي به سازمان تاكسيراني جهت اعلام عمومي، ابلاغ شد. مسوولان اين سازمان به صراحت اعلام مي كنند كه اگر هم راننده هاي تاكسي برخلاف اين جدول تعيين شده عمل كنند، با  آنها برخورد مقتضي خواهد شد و هيچ بهانه اي هم پذيرفته نيست. اينگونه شد كه نرخ كرايه تاكسي ها براي بار دوم افزايش پيدا كرد. بار اول به خاطر گراني بنزين و بار دوم به خاطر اعلام نرخ مصوب.
البته در اينجا بايد به چند مصوبه كه از سوي خود راننده ها به كار گرفته مي شود نيز اشاره كنيم. مثلا راننده ها، هيچ توجهي ندارند كه روي صندلي جلو بايد يك نفر بنشيند نه دو نفر. بنابراين راننده ها نه تنها از دو نفر روي يك صندلي استفاده مي كنند كه نرخ كرايه را هم افزايش مي دهند و در اين بين شنيدن دلايل آنها هم در نوع خود جالب است و شنيدني.
راننده هاي تاكسي مي گويند: «چهار نفر نشستن و كرايه چهار نفر را پرداختن، اصلا براي ما صرف نمي كند. اگر هم چهار نفر را سوار كنيم، كرايه ۵ نفر را مي گيريم.»
اين در حالي است كه مدير روابط عمومي سازمان تاكسيراني - عليرضا موثقي - تنها به گفتن اين جمله اكتفا مي كند: «نرخ مصوب با در نظر گرفتن نكات ريز و مشكلات رانندگان تاكسي است. نرخي كه هم رضايت راننده را جلب كند و هم مسافر را» موثقي حتي مي گويد در اين نرخ ما حتي كمك هزينه نهار، لباس، مزد ايام بيكاري و بن كارگري رانندگان را حساب كرديم.»
اين هزينه ها بعد از طي يك دوره كارشناسي به ۳۶۵ روز سال تقسيم شده و عدد به دست آمده به عنوان نرخ كرايه به تاكسيداران و رانندگان تاكسي اعلام شد. البته ناگفته نماند كه سازمان تاكسيراني اين نرخ را بين ۵ تا ۱۰ درصد افزايش داده و بعد از آن به شوراي شهر جهت بررسي فرستاده است. در حالي كه سازمان تاكسيراني نمي تواند با اطمينان صد در صد اعلام كند كه آيا سازمان تاكسيراني توانايي نظارت روي اجراي دقيق اين آئين نامه اجرايي را دارد يا نه، مدير روابط عمومي اين سازمان مي گويد: «در جايي كه ما حدود ۴۰ هزار دستگاه تاكسي داريم، نمي توانيم براي هر كدام از آنها يك بازرس بگذاريم. بايد سعي كنيم اين فرهنگ را در مردم به وجود آوريم كه خودشان به جاي يك بازرس عمل و به محض ديدن تخلف، آن را به سازمان گزارش كنند. مشكلات ديگري هم وجود دارد مانند اينكه كرايه ۷۵ توماني هميشه ۱۰۰ تومان دريافت مي شود. بيشتر راننده ها دوست ندارند تحت پوشش سازمان تاكسيراني كار كنند كه البته موثقي مي گويد به دليل سخت گيري هاي سازمان براي دادن كارنامه يا مجوز كار است!
طرح جامع 
مساله نرخ كرايه تاكسي تقريبا هر سال يكي دوبار مديران شهري را به خود مشغول مي كند. چند سال قبل براي نخستين بار در شوراي شهر دوره گذشته تهران مطرح شد. اعضاي شوراي شهر پس از بررسي طرح ارايه شده از سوي شهرداري در نهايت به آن راي داد و تاكسيمترها بر سر تاكسي ها سوار شدند. با اين حال هرگز اين تاكسيمترها به كار گرفته نشد. شيوه سنتي تعيين نرخ كرايه كماكان مورد توافق راننده و مسافر بود. سال جديد مسوولان شهري وعده دادند كه تا پيش از اعلام نرخ هاي مصوب، قيمت كرايه تاكسي نبايد افزايش پيدا كند، با اين حال همان سنت حاكم باعث شد هنوز روزهايي چند از سال نو نگذشته، كرايه اغلب مسيرها اضافه شود. بهانه جريمه كردن خودروهايي كه دو مسافر روي صندلي جلو مي نشانند نيز بار ديگر كرايه ها را افزايش داد. اين در حالي است كه سازمان تاكسيراني بارها و بارها اعلام كرده، نشاندن دو مسافر بر روي صندلي جلو ممنوع است.در واقع اين مصوبه مورد جديدي نبوده در حال حاضر سازمان تاكسيراني اقدام به اعلام نرخ هاي مصوب اين سازمان كرده است، با اين حال اين نرخ ها هم به نظر نمي رسد در آشفته بازار نرخ كرايه تاكسي، مشكلي را حل كند، چرا كه تعيين قيمتها معطوف به مسيرهايي خاص و خطي شده است. در اين صورت معلوم نيست مسافر و راننده در مسيرهاي طولاني تر از چه قانوني بايد تبعيت كنند. در اغلب شهرهاي دنيا تاكسيمتر عامل تعيين كننده نرخ كرايه هاست. با اين حال اين قاعده نيز در تهران جوابگو نبود و تنها خريد چندين هزار تاكسيمتر را روي دست تاكسيداران تهراني گذاشت. گويا ماجراي تاكسي و نرخ كرايه كماكان يك مساله حل نشده است و تنها با اعلام نرخ هاي مقطعي و در مسيرهايي محدود با آن برخورد مي شود. شايد يكي از دلايل اصلي نابساماني وضعيت حمل و نقل با تاكسي  در ايران از اينجا نشات گرفته باشد كه اساسا تعريف اين وسيله نقليه در كشور ما با تعريف عمومي و پذيرفته شده آن در دنيا متفاوت است. تاكسي وسيله اي است نقليه كه با نرخي معين براي مدتي به كرايه يك شخص درمي آيد. با اين تعريف، تاكسي نبايد در آن واحد به ۴ نفر كرايه داده شود. در واقع در حال حاضر تاكسي در تهران به جاي ميني بوس انجام وظيفه مي كند. از سويي در اطلاعيه جديد سازمان تاكسيراني مناطق حاشيه اي تهران به كلي ناديده گرفته شده و اعلام نرخ، محدود به مناطق مركزي است، گويي در مناطق حاشيه اي هيچ مسافري تردد نمي كند. به نظر مي رسد معضل لاينحل تاكسي نياز به كارآمد سازي ناوگان اتوبوسراني و ميني بوس راني و سپس افزايش تعدادتاكسي هاي در حال تردد و بعد از آن به كارگيري اين وسيله نقليه در جايگاه واقعي خود است. در آن صورت نيز نرخ كرايه دربستي بايد متعادل و معقول باشد. در هيچ جاي دنيا قرار نيست  مردم پاسخگوي پرداخت نشدن حق بيمه، بن كارگري، و مواردي اين چنين باشند. در هر صورت تاكسي با هرتعريفي يك وسيله نقليه عمومي است و قرار است استفاده از آن ارزان تر از وسيله نقليه شخصي تمام شود.
و اين نياز به تدوين طرح جامعي دارد كه همه اين موارد در آن ديده شود. اقدام جديد تنها و تنها يك مسكن زود گذر است.

نرخ كرايه تاكسي منتشره در ايلنا
زنجان (ستارخان)- دريان نو---- ۱۰۰۰ ريال
ابتداي نجات الهي- انتهاي نجات الهي --- ۱۰۰۰ريال
ميدان فردوسي- خيابان ايرانشهر --- ۹۰۰ ريال
خيابان وصال- خيابان حجاب--- ۹۰۰ريال
فلكه سوم تهرانپارس-شهرك طالقاني --- ۸۰۰ ريال
ميدان قدس-امامزاده قاسم ---- ۱۰۰۰ ريال
چهارراه لشگر-چهارراه گلوبندك ---- ۱۰۰۰ ريال 
چهارراه اشراق-فرهنگسراي اشراق ---۸۰۰ ريال
ميدان تجريش-آصف --- ۱۲۰۰ ريال
ميدان تجريش- در بند --- ۱۲۰۰ ريال
خيابان نبرد-مجتمع تاكسيراني --- ۱۰۰۰ ريال
ميدان رسالت- اوقاف --- ۱۰۰۰ ريال
پل مديريت- سعادت آباد --- ۱۲۰۰ ريال
ميدان آذري-فلاح --- ۱۲۰۰ ريال
ده ونك- ميدان ونك --- ۱۰۰۰ ريال
ميدان رسالت- شميران نو --- ۱۰۰۰ريال 
پاسداران- يخچال --- ۱۵۰۰ريال
شهر ري-جوانمرد قصاب --- ۱۲۰۰ ريال
ميدان تجريش-چيذر --- ۱۲۰۰ ريال 
ميدان راه آهن-ميدان شوش --- ۱۰۰۰ ريال
ابتداي ميرداماد-انتهاي ميرداماد --- ۱۰۰۰ ريال
ميدان امام خميني-ميدان انقلاب --- ۱۶۰۰ ريال
ميدان امام خميني-هفت تير --- ۲۴۰۰ ريال
شهر زيبا-شهران --- ۱۰۰۰ ريال
سه راه آذري-وصفنارد --- ۱۳۰۰ ريال
ميدان شهر ري-دولت آباد --- ۱۳۰۰ ريال
ميدان قدس نياوران-دارآباد --- ۱۳۰۰ ريال
ميدان تجريش- ولنجك --- ۱۸۰۰ ريال
ميدان راه آهن- ياغچي آباد --- ۱۶۰۰ ريال
پل مديريت-فرحزاد --- ۱۳۰۰ ريال
ميدان راه آهن- ميدان امام خميني--- ۱۹۰۰ ريال
ميدان امام خميني- ميدان شوش --- ۱۸۰۰ ريال
ميدان امام حسين (ع )-ميدان انقلاب --- ۲۲۰۰ ريال
خيابان بهار-پل سيد خندان --- ۲۱۰۰ ريال
ميدان خراسان- ميدان رازي --- ۱۸۰۰ ريال
جمهوري- بهارستان --- ۲۰۰۰ ريال
ميدان شوش- دولت آباد --- ۱۶۰۰ ريال
چهار راه گلوبندك- ميدان فاطمي --- ۲۲۰۰ ريال
ميدان قدس- پاسداران --- ۲۱۰۰ ريال
ميدان وليعصر- ميدان ونك --- ۲۷۰۰ ريال
ميدان وليعصر- پل سيد خندان --- ۲۱۰۰ ريال
ميدان كلاهدوز-افسريه --- ۱۶۰۰ ريال
ميدان راه آهن- اول حافظ --- ۲۱۰۰ ريال
ميدان رسالت- پاسداران --- ۲۱۰۰ ريال 
فلكه دوم تهرانپارس- پل سيد خندان--- ۲۵۰۰ ريال
ميدان امام خميني-سيد خندان --- ۲۵۰۰ ريال
ميدان ونك-ميدان امام خميني --- ۳۲۰۰ ريال
پارك وي- ميدان هفت تير --- ۲۷۰۰ ريال
فلكه دوم تهرانپارس-ميدان امام حسين --- ۲۷۰۰ ريال
پل سيد خندان- ميدان انقلاب --- ۲۷۰۰ ريال
ميدان ونك- ميدان توحيد --- ۲۷۰۰ ريال
ميدان وليعصر- فلكه دوم صادقيه --- ۲۸۰۰ ريال
شهرك قدس- قائم مقام فراهاني --- ۳۰۰۰ ريال
ميدان شهر ري-ميدان شوش --- ۲۱۰۰ ريال
ميدان آذري-ميدان امام خميني --- ۲۷۰۰ ريال
ميدان آزادي-ميدان امام خميني --- ۲۸۰۰ ريال
آزادي-بيمارستان شماره ۲ --- ۲۱۰۰ ريال
پل سيد خندان-تجريش --- ۲۶۰۰ ريال
پيچ شميران-پاسداران --- ۳۰۰۰ ريال
ميدان وليعصر-رسالت --- ۳۲۰۰ ريال
شهر ري- ميدان راه آهن --- ۲۴۰۰ ريال
فلكه دوم صادقيه-چهار راه گلوبندك --- ۳۲۰۰ ريال
ميدان رسالت -سه راه افسريه --- ۲۷۰۰ ريال
ميدان آزادي- ميدان ونك --- ۲۷۰۰ ريال 
ميدان قدس-پيچ شميران --- ۳۲۰۰ ريال
ميدان تجريش-ميدان وليعصر --- ۳۲۰۰ ريال
شهرك غرب- ناصرخسرو --- ۳۵۰۰ ريال
ميدان قدس-ناصرخسرو --- ۴۱۰۰ ريال
ميدان تجريش-ميدان انقلاب --- ۳۷۰۰ ريال
ميدان ونك-اكباتان --- ۳۲۰۰ ريال
ميدان تجريش- ميدان آزادي --- ۴۲۰۰ ريال
ميدان آزادي- شهريار ۳۵۰۰ ريال
فلكه چهارم تهرانپارس-فشم -ميگون --- ۵۴۰۰ ريال
جمالزاده-كرج ---- ۷۵۰۰ ريال
ميدان ونك-كرج ---- ۷۵۰۰ ريال

ميني بوس دود دارد ، راننده پول ندارد
قيمت هر دستگاه ميني بوس گازسوز جديد ۲۲ ميليون و ۶۶۰ هزار تومان است كه از كل اين مبلغ صاحبان ميني بوس هاي فرسوده مبلغ ۳ ميليون و ۶۶۰ هزار تومان را مي پردازند
اكثر دارندگان ميني بوس نمي توانند هزينه اوليه ۵ ميليون توماني را براي دريافت ميني بوس  هاي جديد پرداخت كنند
009801.jpg
سعيده عليپور
خبر خوش اينكه ۸۰۰ دستگاه ميني بوس فرسوده گازوئيل سوز كه نقش مهمي در آلودگي هوا دارند تا پايان سال ۸۳ از گردونه حمل ونقل خارج مي شوند. اما آيا جايگزيني ميني بوس هاي گازسوز مي تواند كمي خاطر آشفته مسافران و رانندگان اين خودروها را آرام كند.
درتهران بيش از ۳هزار و ۵۰۰ دستگاه ميني بوس و ۶۲۱ دستگاه اتوبوس در بخش خصوصي شركت واحد در ۷۲ خط شهري و ۳۰ خط حومه مسافران را جابه جا مي كنند و روزانه به طور متوسط يك ميليون و ۳۰۰ هزار نفر مسافر توسط اين بخش از سيستم حمل و نقل جا به جا مي شوند، يعني هر ميني بوس به طور ميانگين بايد حدود ۳۵ مسافر جا به جا كند و شايد در ميان اين تعداد مسافر ميني بوس ها كمتر كسي را بتوان سراغ گرفت كه از اين بخش تا حدي رضايت داشته باشد.
اگرچه روزگاري نه چندان دور قبل از ساخته شدن اتوبوس ها، ميني بوس ها به عنوان يكي از اركان حمل و نقل شهري محسوب مي شدند اما با آمدن اتوبوس گويي ميني بوس ها به فراموشي سپرده شده اند. واقعيت اين است كه ميني بوس ها هنوزهم بخش قابل توجهي از حمل و نقل شهري را بر عهده دارند، حتي اگر نظارت جدي بر آنها نباشد و حمايت محسوسي صورت نگيرد.
اينكه طرح تعويض ميني بوس هاي فرسوده كه مي تواند در شرايط فعلي رويايي براي شهر آلوده تهران باشد قابل اجراست يا نه، چيزي است كه سازمان محيط زيست كه خود مجري طرح است بر عملي شدن آن تاكيد دارد.
دكتر مجيد شفيع پور، مجري طرح كاهش آلودگي هواي تهران مي گويد: تاكنون ۱۷۰۰ متقاضي براي دريافت ۸۰۰ دستگاه ميني بوس گازسوز در اين طرح ثبت نام كرده اند.
قيمت هر دستگاه ميني بوس گازسوز جديد ۲۲ ميليون و ۶۶۰ هزار تومان است كه از كل اين مبلغ صاحبان ميني بوس هاي فرسوده مبلغ ۳ ميليون و ۶۶۰ هزار تومان را مي پردازند و از ۱۹ ميليون تومان باقي مانده ۵/۴ ميليون تومان آن به صورت وام بلاعوض توسط سازمان محيط زيست پرداخت مي شود و ۱۴ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان آن نيز در قالب وام قرض الحسنه بدون سود در ۶۰ قسط يعني ۵ سال، توسط مالك با اقساط ۲۴۱ هزار تومان در ماه پرداخت مي شود.
اين در حالي است كه مالكان ميني بوس موظف هستند تا حدود ۲ ميليون تومان نيز هزينه بيمه و پلاك ماشين را بپردازند.
ميني بوس هاي فيات و بنز جزو خودروهايي است كه قرار است با ميني بوس هاي گازسوز تعويض شود.
«افشين.ن» راننده خط آزادي - ونك مي گويد: «ماشين من مدل ۶۴ است كه اگر بخواهم آن را بفروشم مي توانم حدود ۵ميليون تومان بگيرم اما وقتي در اين طرح شركت كنم بايد ماشين را به عنوان اسقاطي بفروشم كه شايد يك ميليون هم دستم را نگيرد، چرا كه سند ماشين باطل شده است.
گرچه اكثر ميني بوس دارها از تك سوختي بودن ميني بوس هاي جديد كه قرار است واگذار شود دلخورند و مي گويند نبود ايستگاه هاي كافي براي خودروهاي گازسوز يكي از معضلات عمده در تهران است اما اكثر آنها دلشان مي خواهد تا شرايط جوري باشد تا آنها هم از دست ميني بوس هاي كهنه و فرسوده خود كه هزينه زيادي را ماهانه بايد صرف تعميرات آن كنند، آسوده شوند.
«كريم.ر» مي گويد: اكثر دارندگان ميني بوس هزينه ۵ ميليون تومان را براي پرداخت ابتدايي جهت دريافت ميني بوس هاي جديد را ندارند.
مهندس نوريان مديرعامل شركت واحد تهران و حومه نيز در اينباره عقيده دارد: «شركت واحد ابزار اجرايي لا زم را براي خروج خودروهاي فرسوده بخش خصوصي ندارد.اين خودروها در اختيار مالكان بخش خصوصي است و شركت واحد قادر نيست نسبت به جمع آوري خودروهاي فرسوده اقدام كند. اين در حالي است كه رانندگان اين بخش كساني هستند كه چند خانوار را به لحاظ درآمدي تامين مي كنند واگر ما بخواهيم مانع از كار كردن آنها شويم چه كسي پاسخگوي اين خانواده هاست.»
در حالي كه ما مشغول تحليل اين جملا ت بوديم شنيديم كه دكتر مجيد شفيع پور مجري طرح كاهش آلودگي هواي تهران مي گويد: اين مطلب كه طرح تعويض ميني بوس هاي فرسوده به دليل بالا بودن قيمت ميني بوس هاي گازسوز، در اقساط ۲۴۱ هزار توماني، به دليل مشكلاتي مالي مالكان ميني بوس هاي فرسوده و غيره با استقبال رانندگان مواجه نشده است، صحت ندارد.»
در حالي كه بسياري از مالكان ميني بوس هاي فرسوده در اين طرح ثبت نام كرده اند. اما اين افراد در مورد اينكه آيا بالاخره قادر خواهند بود مبلغ لازم براي پيش قسط اين ميني بوس را پرداخت كنند مردد هستند. هر دستگاه ميني بوس مي تواند قابليت حمل مسافران حدود ۱۵ دستگاه ماشين سواري را داشته باشد.

سيگار زير ۱۸ سال ممنوع؟
در حالي كه در اكثر كشورهاي دنيا فروش دخانيات به افراد زير ۱۸ سال ممنوع است، در كشور ما عليرغم همه حساسيت ها در اين زمينه هيچ محدوديتي وجود ندارد. احتمالا كشيدن سيگار از جمله آن مواردي است كه هيچ محدوديتي شامل آن نمي شود، چرا كه مديركل مركز مبارزه با مواد مخدر تهران مي گويد: «هيچ دستورالعملي در خصوص فروش سيگار به افراد كمتر از ۱۸ سال از سوي وزارت بهداشت به ما ابلاغ نشده است.» دسترسي راحت نوجوانان به سيگار شايد يك عامل مهم در رواج سيگاري شدن در ميان اين افراد باشد. البته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكي تهران اعلام كرده است كه در هفته «بدون دخانيات» به تمام اماكن توليد و توزيع مواد غذايي، آرايشي و بهداشتي اخطاريه عدم فروش سيگار به افراد زير ۱۸ سال ابلاغ شده و به تمام عوامل نيروي انتظامي گزارش شده است.

دو ميليون كارگر بيمه نشده
وقتي مي گويند بيش از ۲ ميليون كارگر در كشور از سوي كارفرمايان خود تحت پوشش بيمه قرار نمي گيرند، حق داريم فكر كنيم جامعه ما هنوز هم ارباب- رعيتي است. هنوز هم اين كارگرها از ترس اينكه مبادا از كار، بيكار شوند، ترجيح مي دهند بسوزند و بسازند.علاوه بر اينكه برخي از كارفرمايان از بيمه كردن كارگران خود شانه خالي مي كنند و حاضر به بيمه كردن كارگران خود نمي شوند و از سوي ديگر برخي كارگاه ها در مكان هايي قرار دارند كه قابل شناسايي از سوي بازرسان سازمان تامين اجتماعي نيستند و همين موضوع منفعت كارفرما و نان كارگر را به هم گره مي زند تا كارگر براي از كار بي كار نشدن به شرايط خود رضايت دهد. البته اين موضوع بيشتر ناشي از عدم آشنايي آنها به حقوق قانوني خودشان است.

پايان نامه اوقات فراغت
از قرار معلوم اين ماجراي اوقات فراغت هم ماجرايي شده كه هيچ كس از پس آن بر نمي آيد. هر سال كلي طرح و برنامه در مورد اوقات فراغت براي تابستان مطرح مي شود، اما شكل عملي آن براي كساني كه از وضع مالي مناسبي برخوردار نيستند در همان قالب طرح باقي مي ماند. اما امسال سازمان دانش آموزي كشور به منظور تشويق دانشجويان و موسسات عالي به پژوهش و تحقيق در زمينه اوقات فراغت دانش آموزان از پايان نامه هاي كارشناسي ارشد تا سقف ۵ ميليون ريال و پايان نامه هاي دكتري تا سقف ۷ ميليون ريال حمايت مي كند. البته پايان نامه هايي مورد حمايت سازمان دانش آموزي قرار مي گيرند كه به محورهايي همچون اوقات فراغت، انحراف اجتماعي، نقش تفاوت هاي جنسي در برنامه ريزي اوقات فراغت و...پرداخته باشند

شناسنامه براي آمبولانس ها
خلاصه ما هم قرار شده است خودمان را با استاندارد هاي جهاني تطبيق دهيم. به منظور تشخيص استاندارد بودن آمبولانس هاي كشور، اين ناوگان شناسنامه دار مي شود. طرح شناسنامه دار كردن ناوگان آمبولانسي به وسيله اورژانس كشور تقريبا از يك ماه پيش آغاز شده است كه با اجراي آن مشخص مي شود كه هر آمبولانس براي چه نوع كاري و از كدام استان و تحت پوشش كدام دانشگاه علوم پزشكي است.
براساس آمارها و شواهد از حدود ۴۰ مركز آمبولانس در سيستم خصوصي، فقط ۱۰ مركز داراي مجوز ارايه خدمات آمبولانس هستند. همچنين شكايت هاي مردمي در زمينه دريافت هزينه هاي زياد از مردم به وسيله آمبولانس هاي خصوصي بيشتر بوده است.

آمار نااميد كننده
مراكز معاينه فني خودروها هم خودش حكايتي دارد. چندي پيش بود كه زمزمه تعطيلي اين مراكز به دليل اينكه تعداد بسيار پاييني مراجعه كننده داشتند، به گوش مي رسيد، اما حال به نظر مي رسد مسوولان محيط زيست تصميم گرفته اند تا با تاكيد بر اهميت اين مراكز به آنها رونق دهند. اخذ معاينه فني براي تمام خودروها به جز خودروهاي نو الزامي است ولي به دليل عدم برخورد قاطع راهنمايي و رانندگي با رانندگان متخلف، دو سوم خودروهاي تهران فاقد برچسب معاينه فني هستند. رئيس كميته كاهش آلودگي هواي تهران مي گويد:« براساس قانون تمام خودروها به جز خودروهاي نو - تا دو سال - بايد برچسب معاينه فني دريافت كنند، ولي در حال حاضر فقط يك سوم خودروهاي موجود در تهران معاينه فني شده اند.»

كم هوشي نه اختلالات يادگيري
فكر نكنيد دانش آموزاني كه افت نمره دارند از نظر هوشي نسبت به سايرين در سطح پايين تري قرار دارند. هوش غالب دانش آموزان در وضعيت برابري قرار دارد و افت تحصيلي آنان غالبا ناشي از اختلالات يادگيري است. مجيد قدمي رئيس آموزش و پرورش استثنايي كشور معتقد است - «حدود ۳۰ درصد از افت تحصيلي دانش آموزان در مقطع ابتدايي خصوصا پايه اول ناشي از اختلالات يادگيري است.» دانش آموزاني كه اختلافات يادگيري دارند از نظر هوشي سالم هستند، اما به دليل كاركردها و اختلالات مغزي در يادگيري يك يا دو درس مشكلات اساسي دارند، مثلا نقطه هاي ديكته را نمي گذارند يا در درس رياضي نمرات پايين مي آورند. قدمي با بيان اينكه دانش آموزان كم توان ذهني از نظر هوشي ۳۰ درصد كمتر از ساير دانش آموزان كسب مي كنند گفت: «تحقيقات بيانگر اين است كه آمار افت تحصيلي دانش آموزان در برخي از جوامع حتي تا۶۰ درصد نيز ديده مي شود.»

در شهر
آي تي شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
|  آي تي شهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |