سه شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۰۸
چند راه حل براي فرار از گرماي هواي تهران
چگونه مي توانيم خنك شويم؟
گذاشتن بطري هاي آب توي فريزر پيشنهاد جديدي نيست، اما خيلي به درد بخور و كاربردي است.بطري هاي پلاستيكي را كه اين روزها خيلي زياد پيدا مي شوند پر از آب كنيد و شب بگذاريد توي فريزر. صبح آب يخ زده را همراهتان اين طرف و آن طرف ببريد
009861.jpg
اگر فك و فاميل دور هم جمع هستيدخجالت را كنار بگذاريد ، كيسه هاي پلاستيكي توي كشوي آشپزخانه را پر از آب كنيد، سرشان را ببنديد و يك جنگ درست و حسابي راه بيندازيد!
اين روزها گرماي هوا، همه تهراني ها را كلافه كرده است. تابستان با نفس هاي گرمش هر روز نزديك تر مي شود و اين البته خوش بينانه ترين نظر است. خيلي ها ازرسيدن تابستان مطمئن شده اند. در گرماي ۳۵ درجه اين روزها زندگي كردن، ملال آور و كش دار است. بنابراين هر راه حل موقت كه بتواند يك جوري نشاط و سرزندگي هواي بهاري را به ما برگرداند، حتما كمك بزرگي است. روش هايي كه در اين مطلب مي خوانيد قصد دارند چند تا از همان راه حل هاي موقت رابه شما پيشنهاد بدهند تا زندگي تابستاني قدري براي خودتان، خانواده تان و فرزندانتان قابل تحمل تر شود.
اول اينكه سعي كنيد توي گرما غذا نخوريد. روشن كردن پنكه يا كولر راحت ترين راه براي فرار از گرماست، اما بهترين راه نيست. اگر بتوانيد ساعت غذاخوردن تان را كمي تغيير بدهيد و به زمان خنك تري از روز موكول كنيد، لذت بيشتري خواهيد برد،ضمن اينكه لازم نيست از ترس يخ شدن غذا با باد كولر تندتند غذا بخوريد.
تهران فضاهاي سبز و پارك هاي زيادي دارد كه جان مي دهند براي هوا و غذاخوردن. برش هاي كوچك و هوس انگيز گوجه و خيار، ساندويچ هاي ساده و سالاد ميوه(ترجيحا در ظرف هاي خنك) غذاهاي مناسب تري براي هواي گرم هستند. هندوانه را هم كه هيچ وقت نبايد فراموش كرد.
اگر توي حمام خانه وان آب داريد ، آن را از آب خنك و تميز پر كنيد، بعد پاهايتان را تا زانو بگذاريد توي آب و به كارهايتان برسيد. البته كارهايي كه در چنين وضعيتي مي شود كرد مثل مطالعه، حرف زدن با تلفن و اين طور چيزها. ضمنا اگر كارتان جوري است كه بايد وسط روز از خانه خارج شويد يك دوش آب سرد را هم توصيه مي كنيم، آن هم بدون خشك كردن موها تا خنكي اش لااقل چند دقيقه اي دوام داشته باشد.
خيلي  وقت ها بايد بين خوش تيپي و فرار از گرما يكي را انتخاب كرد. اگر در محل كارتان هستيد و مي بينيد داريد كم كم هلاك مي شويد يك پيشنهاد اين است كه دستمالي همراه داشته باشيد. اين دستمال را با آب سرد خيس كنيد و بيندازيد دور گردنتان. به اين ترتيب براي حداقل يك ربع ساعت احساس مي كنيد تابستان خيلي هم فصل خوب وخوشايندي است و اسمش بد دررفته است. در اين حالت تنها مشكل تكه پراني هاي همكارانتان است كه خيلي هم مهم نيست ،چون بعد از مدتي خودشان به كار آوري اين روش پي مي برند و از شما تقليد مي كنند.
اگر فك و فاميل دور هم جمع هستيدخجالت را كنار بگذاريد ، كيسه هاي پلاستيكي توي كشوي آشپزخانه را پر از آب كنيد، سرشان را ببنديد و يك جنگ درست و حسابي راه بيندازيد! اين طوري، هم خيلي خوش مي گذرد، هم خيلي خنك مي شويد و هم آدم هاي بي جنبه فاميل را شناسايي مي كنيد.
گذاشتن بطري هاي آب توي فريزر پيشنهاد جديدي نيست، اما خيلي به درد بخور و كاربردي است.بطري هاي پلاستيكي را كه اين روزها خيلي زياد پيدا مي شوند(نوشابه هاي خانواده، آب معدني، دوغ...) پر از آب كنيد و شب بگذاريد توي فريزر. صبح آب يخ زده را همراهتان اين طرف و آن طرف ببريد. يخ كم كم ذوب مي شودو نتيجه، داشتن آب خنك در بخشي از روز است. ضمن اينكه هر وقت خيلي گرم تان شد مي توانيد ديواره بطري را روي پوست بدنتان بگذاريد تا جريان خون توي رگ هايتان حسابي تگري شود! بهترين نقاط براي گذاشتن بطري سمت داخل مچ، پشت زانوها و پس گردن است.
يك راه حل ابتكاري ديگر اين است كه مقداري انگور بدون دانه بخريد وبگذاريد توي فريزر. خوردن دانه هاي انگور يخ زده خيلي لذت بخش است. ضمن اينكه هزينه هاي خوردن بستني يخي و آب ميوه خنك و اين طور چيزها را پايين مي آورد. علاوه بر اين به بدنتان كلي قند و ويتامين مي رساند كه ممكن است توي گرما از دست داده باشيد.
آخرين توصيه درباره بچه هاست. توي هواي داغ بعدازظهر بچه هار ا ببريد توي حياط و بگذاريد هر چقدر دلشان مي خواهد آب بازي كنند، با شلنگ آب بيفتند دنبال هم و سرتاپايشان را خيس كنند. اين روش خيلي سالم تر از نشاندنشان زير باد كولر است. خودتان هم مي توانيد در بازي آنها شركت كنيد و خنك شويد.

امروز
فوتبال ر ا فراموش كنيد!
طبيعي ترين پيشنهاد امروز اين بود كه دعوت تان كنيم بازي آلمان و هلند را امشب تماشا كنيد. ولي خب، از آنجايي كه تب جام ملت هاي اروپا به اندازه كافي همه جا را گرفته، فكر كرديم بهتر است برويم سراغ آنهايي كه اهل فوتبال نيستند و پيشنهاد امروز را به آنها اختصاص بدهيم. اين پيشنهاد در يك جمله خلاصه مي شود: از زندگي لذت ببريد!وقتي فوتبال هاي پخش مستقيم شروع مي شوند، يعني تلويزيون ها ساعت ۳۰:۸ شب در بيشتر خانه ها و مغازه ها روشن اند. يعني عشق فوتبال ها مي خواهند بنشينند پاي مسابقه و بازيكن هاي تيم هاي محبوبشان را تماشا كنند. يعني بيشتر مردم خودشان را زودتر به خانه مي رسانند تا راحت تر فوتبال ببينند و بالاخره يعني از ساعت ۳۰:۸ شب به بعد خيابان هاي تهران از هميشه خلوت تر خواهند بود. خب، حالا فهميديد چه طوري مي شود از زندگي لذت برد؟
كافي است وقتي پخش مستقيم بازي ها شروع مي شود، از خانه بزنيد بيرون، در پياده روهايي كه تا چند روز پيش شلوغي اش اعصابتان را به هم مي ريخت با آرامش قدم بزنيد، در خيابان هايي كه ترافيك شان به وضوح كمتر شده برانيد، گردش كنيد، ميهماني برويد و خريد كنيد.
اين پيشنهاد البته مي تواند مورد توجه عشق فوتبال ها هم باشد. چطور است يك روز بي خيال تماشاي مسابقه شويد و از خانه بزنيد بيرون؟ اين هم براي خودش تجربه اي است. شايد هم به اين نتيجه برسيد كه يك عمر پاي تلويزيون داشتيد عمرتان را تلف مي كرده ايد و تحولي در زندگي تان پديد بيايد. لذت بردن از زندگي روش هاي مختلفي دارد كه بعضي وقت ها تماشا نكردن فوتبال فقط يكي از آنهاست.

ورود
خورشيد
امروز هوا آفتابي است، مثل هر روز، البته كمي مهربانتر. به هر حال در اين هواي آفتابي بابت گرماي هوا اخم هايتان را در هم فرو نكنيد. شما مي توانيد به نكات مثبتي در مورد آفتاب فكر كنيد. مثلا اينكه امروز سالروز اولين آزمايش براي مهار  انرژي حرارتي خورشيد است. اين آزمايش در ناحيه اي به نام «مهادي»، نزديك قاهره انجام شد. مبتكر اين كار «شومان»، فيزيكدان بزرگ آلماني بود. او توانست براي اولين بار به كمك تمركز اشعه خورشيد، ماشين بخاري را به كار بيندازد كه به اندازه ۵۰ اسب، نيرو داشت. شما هم به خورشيد فكر كنيد، شايد حداقل يك جمله زيبا يا يك بيت شعر ساختيد!

ستون شما
هووي ذرت بو داده 
آدم بعضي  وقت ها يادش مي رود با چه چيز خطرناكي روبه رو است. يك ذره اين طرف و آن طرف رفتن مي تواند زندگي كلي آدم را از اين رو به آن رو كند. نه، اشتباه نكنيد. بحث سر ماشين و رانندگي و اين حرف ها نيست. بحث سر چاقوي جراحي و يا قضاوت در دادگاه هم نيست.
موضوع، همين روزنامه  هست و گزارش هايي كه در آن چاپ مي شود. مثلا يادتان هست در همين صفحه تهرانشهر گزارشي داشتيم با عنوان «هووي ذرت بو داده» درباره خوراكي تازه اي كه اين روزها در بعضي نقاط تهران پيدا مي شود. ذرت بخارپز شده همراه با كره، آب ليمو و ادويه و اين چيزها. اگر اين گزارش يادتان آمده باشد، شايد تصوير آن را هم به ياد آوريد. عكس جواني كه پشت يكي از اين دستگاه ها در حال آماده سازي اين خوراكي بود. گزارشگري را در نظر بگيريد كه اين جوان و دستگاهش را ديده ولي حالا به هر دليلي جوان زياد مايل به حرف زدن نبوده. گزارشگر زياد اصراري نكرده و رفته دنبال كارش. يعني نوشتن همين گزارش در قالب قصه اي كه در آن هيچ اشاره مستقيمي به جوان داخل عكس نمي شود و حرف هاي كلي را مي زند و در داخل متن هم اشاره مي شود، همه اينها قصه  است. در اين گزارش مطالب قصه اي به جاي آنكه به كارگر دستگاهش نسبت داده شود، به صاحب دستگاه نسبت داده شده. از آقاي مجيد بلقيسيان بابت اشتباهي كه در گزارش رخ داده عذرخواهي مي كنيم.
اين نقشه گسل بود؟
يكي از خوانندگان ريزبين با ما تماس گرفته اند و گفته اند: «آقا! اين چه نقشه اي از گسل هاي ايران بود؟ بيشتر به نقشه هواشناسي شباهت داشت، راهنماي آن هم بسيار ريز چاپ شده بود.»
آقا واقعا عذر مي خواهيم هر كاري كرديم نتوانستيم صفحه را از اينكه هست بزرگتر كنيم.

ذهن زيبا
اگر مي خواهي بر جهان چيره شوي، عقل را بر خودت چيره ساز.
لئو تولستوي 
كسي كه شاد و خندان است، هميشه چيزي براي شادماني پيدا مي كند.
آرتور شوپنهاور
حكيمي كه با جاهل در افتد، توقع عزت ندارد.
سعدي 
نشانه اصلي شهرت اين است كه اسم كسي، مهمتر از كاري باشد كه انجام داده است.
ادوارد باند

پايتخت
رم 
شهر رم يك هفته جنجالي را پشت سر گذاشت، جنجالي به خاطر تظاهراتي كه مردم اين شهر در اعتراض به رئيس جمهوري آمريكا براي تهاجم به كشور عراق و همچنين حمايت نخست وزير كشورشان از اين موضوع انجام داده اند. اكثر شركت كنندگان اين تظاهرات درخواست كناره گيري فوري حدود ۳ هزار نفر از سربازان و افسرهاي پليس ايتاليا را كه در حمله نظامي به عراق شركت داشته اند كردند. مردم رم معتقدند كه اين افراد در حالي كه طرفدار صلح و سازش جهاني بودند اين كار را كردند ، بنابراين بايد براي اين اقدامشان توضيح بدهند. تظاهركنندگان در حالي كه به نشانه اعتراض دست مي زدند، يكصدا شعارهاي ضد جنگ براي عراقي ها و فلسطيني ها مي خوانند و اين در حالي بود كه توسط نيروهاي پليس محافظت مي شدند. گويا اين آتش زير خاكستر هنوز خاموش نشده است.
آمستردام 
اين روزها با وجود اينكه همه جا مخصوصا در دنياي ورزش حرف بر سر بازي هاي اروپايي است، گويا آمستردام دل مشغولي ديگري به جز اين بازي ها هم دارد. اين دل مشغولي مربوط به مسابقات هاكي است كه براي انتخاب تيم هاي شركت كننده در المپيك آتن، قرار است در آمستردام برگزار شود. اين روزها پايتخت هلند با آمدن تيم هاي كشورهاي مختلف براي شركت در اين مسابقات و جاگيرشدن شان در هتل ها و اين جور موارد، شلوغ و پررفت و آمد مي شود. در اين مسابقات تيم هاي قوي اي مثل تيم هاي هند كه قهرمان جام آسيايي است و رقيب هميشگي اش پاكستان، تيم هلند كه قهرمان دور قبلي المپيك در سيدني شد و تيم آلمان كه قهرمان جهان است، با هم رقابت خواهند كرد. ضمنا اولين مسابقه، بين دو تيم پاكستان و آلمان برگزار مي شود كه چندين شبكه جهاني آن را به صورت مستقيم حوالي ساعت ۱۲ شب پخش خواهند كرد.
لندن
اخيرا دانشمندان زيست شناس به دريافت هاي نويني در رابطه با ژن ها رسيده اند. پرفسور تيم اسپكتور از واحد تحقيقات بيمارستان توماس لندن، نظرات جالبي را درباره ارتباط بي وفايي و ژن بيان داشت. اين دانشمند كه سال هاست روي صفات دوقلوها تحقيق مي كند، گفت : «در زنان چنانچه يكي از دوقلوها سابقه بي وفايي داشته باشد، به احتمال ۵۵ درصد دوقلوي ديگر نيز از اين ويژگي برخوردار است و اين بي وفايي جنبه ژنتيك دارد.» او مي گويد: «ژن به تنهايي كسي را بي وفا نمي كند بلكه عوامل محيطي و اجتماعي نيز نقش مهمي ايفا مي كنند. همچنين يك ژن خاص عامل بي وفايي نيست، بلكه تركيبي از ژن ها اين آمادگي را در شخص به وجود مي آورد.»

جعبه
آلمان- هلند
جام ملت هاي اروپا شب هاي اول خود را سپري مي كند. اميدواريم كه هنوز خسته نشده باشيد. امروز آخرين گروه هم بازي هاي خود را آغاز مي كنند. جمهوري چك راس ساعت۳۰: ۲۰ به مصاف لتوني مي رود و در حساس ترين ديدار امشب و البته دور مقدماتي آلمان به مصاف هلند خواهد رفت.ساعت ۱۵: ۲۳را فراموش نكنيد بازي خوبي خواهد شد.
ديشب اولين قسمت سريال تلويزيوني «دايره ترديد» از شبكه اول پخش شد، تكرار اين مجموعه جديد ساعت ۱۵ پخش مي شود. اين سريال در ۱۷ قسمت ۴۵ دقيقه اي تهيه شده است. آشپزي امروز هم نحوه تهيه نان شيرمال بروجردي است كه در برنامه «به خانه برمي گرديم» ساعت ۱۷ آموزش داده مي شود.ساعت ۲۱ امشب از شبكه ۲، فيلم سينمايي پخش مي شود و مثل هر هفته هنوز نام آن مشخص نيست. سريال استراليايي پرستاران هم كه سريال جالبي است و علاقه مندان زيادي دارد، ساعت۱۰ :۲۲ زمان پخش اين سريال است.

هوا
خبر خوب
امروز يك خبر خوش برايتان داريم؛ دماي هوا نسبت به روزهاي داغ گذشته كاهش پيدا كرده است.
اگر ستون هواشناسي ما را خوانده باشيد، حتما مي دانيد كه دماي هوا از ابتداي ماه خرداد روز به روز افزايش يافت تا اينكه به ۳۹ درجه سانتي گراد رسيد. اين دما تا همين ديروز هم پا برجا بود، اما حالا دماي هوا با چند درجه كاهش ناگهان به۳۴ درجه سانتي گراد رسيد. البته اين بالاترين دماي۲۴ ساعتي است كه قسمتي از آن گذشته و بايد در بقيه اش زندگي كنيم. دماي هوا نزديك به غروب يك درجه سقوط مي كند و با فرارسيدن شب، بين ۱۹ درجه تا ۲۳ درجه سانتي گراد نوسان خواهد داشت. اين دما نسبت به ۲۹ درجه شب هاي گذشته قابل تحمل است.
از مساله گرماي هوا كه بگذريم، نكات جالب ديگري هم كشف مي كنيم. اينكه ما حالا از دماي ۳۴ درجه سانتي گراد راضي هستيم، نشان مي دهد كه آدمها چقدر زود به شرايط عادت مي كنند!

فرهنگ
درس هاي انتظار
اين خبر براي همه آنهايي است كه دغدغه شان آخرالزمان و انتظار فرج است. مراكز فرهنگي- هنري منطقه شرق سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران در ترم تابستان سلسله دروسي ارايه مي كند درباره سيماي حضرت مهدي (عج) در شعر و ادبيات معاصر.
اين جلسات در فرهنگسراهاي جوان، خانواده، پايداري و سالمند برپا خواهند شد. هدف از برگزاري اين دروس تبيين جايگاه ادبيات ديني به خصوص شعر شاعران معاصر در حوزه انتظار حضرت مهدي است و شامل نشست هاي آموزشي و همايش هاي ماهانه مي شود. دكتر محمود رفيعي شاعر و استاد دانشگاه، شعر انتظار را در اين برنامه ها مورد نقد و بررسي قرار مي دهد.يك خبر هم از غرب تهران داريم. خانه فرهنگ نور براي بزرگداشت شهيد دكتر چمران مسابقه مقاله نويسي برگزار مي كند. عنوان مسابقه «پاوه سرخ» است و علاقه مندان دكتر مي توانند تا ۴ تيرماه مقاله هايشان را به نشاني خيابان آيت الله كاشاني بعد از ميدان نور، خانه فرهنگ نور بفرستند.

پرده
فروش فيلم هاي روي پرده
فيلم شهر زيبا تقريبا يك هفته است كه جايگزين كما شده است. كما با فروش ۵۸۹ ميليون توماني و به جا گذاشتن آماري شگفت انگيز از دور اكران كنار رفت. شهر زيبا (با بازي ترانه عليدوستي و فرامرز قريبيان) را مي توانيد در سينماهاي عصرجديد ، فرهنگ و سروش ببينيد. هم نفس ساخته مهدي فخيم زاده بعد از ۱۴ روز نمايش در تهران تا به حال به فروشي معادل ۳۳ ميليون تومان دست پيدا كرده و به اين ترتيب از رقيبش باج خور پيش افتاده است. باج خور تا الان حدود ۲۲ ميليون تومان فروخته است. براي ديدن هم نفس مي توانيد به سينماهاي قدس، عصر جديد، ايران و گلريز برويد. باج خور را هم سينماهاي آفريقا، فلسطين، عصر جديد، ايران، گلريز و كانون نمايش مي دهند.
زهر عسل پيشتاز دور جديد اكران است. اين فيلم كه ستاره هايي مثل گلزار و شهاب حسيني در آن بازي مي كنند تا به حال بعد از ۲۵ روز نمايش ۸۱ ميليون تومان فروش داشته است. زهر عسل در گروه سينمايي استقلال روي پرده است. سينماهاي آستارا ، بلوار و صحرا در اين گروه هستند. آخرين خبر هم اين كه مصائب مسيح همچنان در سانس آخر دو تا سالن سينما فرهنگ و همين  طور در سالن شماره ۲ سينما فلسطين روي پرده است و فروشش به ۴۳ ميليون تومان رسيده است

تهرانشهر
آي تي شهر
ايرانشهر
حوادث
خبرسازان
در شهر
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
|  آي تي شهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |