سه شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۰۸ - Jun 15, 2004
سياسي
Front Page

اعتراض ديپلماتها و نظاميان سابق آمريكا به بوش
جمعي از ديپلماتها و فرماندهان نظامي سابق آمريكا از مردم اين كشور خواستند كه در انتخابات آتي رياست جمهوري به نفع جورج بوش راي ندهند.
به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره قطر، اين افراد كه خود را «ديپلماتها و فرماندهان نظامي براي تغيير» نام گذاشته اند و با سياستهاي بوش مخالفند اعلام كرده اند كه روز چهارشنبه يك كنفرانس مطبوعاتي را در واشنگتن برگزار مي كنند.پيش از اين نيز ۶۰ تن از ديپلماتهاي آمريكايي از سياستهاي بوش در عراق انتقاد كرده بودند.

نمايندگان با مقام معظم رهبري ديدار مي كنند
نايب رئيس اول مجلس شوراي اسلامي گفت: نمايندگان مجلس هفتم روز چهارشنبه به ديدار مقام معظم رهبري رفته و با ايشان ديدار مي كنند.محمد رضا باهنر با اعلام اين خبر به خبرگزاري فارس گفت: بعد از تصويب اعتبار نامه نمايندگان وقتي مجلس آماده خدمت و كار مي شود نمايندگان به ديدار مقام معظم رهبري مي روند تا انشاء الله رهنمودهاي ايشان را در جهت خدمت به مردم مد نظر داشته باشند. نايب رئيس اول مجلس با بيان اينكه به همين دليل مجلس روز چهارشنبه جلسه علني نخواهد داشت، گفت: مجلس امروز جلسه علني دارد و در روز چهارشنبه نمايندگان تا ساعت ۱۰ صبح در كميسيونها حضور خواهند داشت و پس از آن به ديدار مقام معظم رهبري خواهند رفت.

يك مقام سابق كاخ سفيد:
سياست هاي بوش نتيجه معكوس داشته است
سياست هاي جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا اين كشور را در برابر حملات تروريستي آسيب پذير كرده است.
به نوشته روزنامه ايندي پندنت ريچارد كلارك از مقامات سابق تروريسم كاخ سفيد گفت: به علت پافشاري جورج بوش رئيس جمهور آمريكا بر اختصاص بخشي از منابع وزارت امنيت داخلي به جنگ در عراق اين كشور در برابر يك حمله تروريستي بزرگ ديگر به شدت آسيب پذير شده است.
به گزارش واحد مركزي خبر وي در گفت وگو با اين روزنامه گفت: جنگ در عراق نه تنها توجه و منابع مالي را از عمليات تعقيب اسامه بن لادن و هواداران القاعده بلكه از برنامه هاي امنيت داخلي در آمريكا منحرف ساخته است و اكنون همه كارخانه هاي شيميايي آمريكا و شبكه هاي خط آهن اين كشور آسيب پذيرند.
كلارك افزود: اهداف و اماكن زيادي وجود دارد كه مي توان حمله به آنها را بسيار دشوارتر كرد اما ما چنين كاري نمي كنيم.
ريچارد كلارك معتقد است تهاجم به عراق سه مشكل امنيتي جدي به وجود آورده است، نخست اين كه كمك كافي به كشورهايي مانند يمن و پاكستان براي كمك به تقويت تدابير امنيتي جهت مقابله با تروريست ها صورت نمي گيرد. دوم اين كه نيروها و منابعي از قبيل امكانات ماهواره اي، نيروهاي ويژه و هواپيماهاي بدون سرنشين كه بايد از آنها براي تعقيب بن لادن در افغانستان استفاده شود براي كمك به نيروها در عراق به كار گرفته مي شوند و سوم آن كه ميلياردها دلاري كه در عراق صرف شده است بايد صرف تدابير امنيتي در داخل آمريكا مي شد.
از سوي ديگر رئيس جمهور آمريكا و رقيب دموكراتش پس از يك هفته وقفه مبارزات انتخاباتي خود را ازسر گرفتند.
به گزارش شبكه تلويزيوني فاكس نيوز، جورج بوش و سناتور جان كري رقيب دموكراتش پس از يك هفته وقفه به خاطر مراسم خاكسپاري رونالد ريگان رئيس جمهور اسبق آمريكا تبليغات انتخاباتي خود را بار ديگر آغاز كردند. جورج بوش و جان كري قرار است با سفر به ايالت هاي آمريكا، ديدار با گروه هاي مختلف مردم و سخنراني هاي متعدد از مواضع خود دفاع كنند.

ديروز در وين منتشر شد
اعتراض رسمي ايران به گزارش البرادعي
در پي گزارش محمد البرادعي مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي، ايران يك سند رسمي اعتراض منتشر كرد.
در اين سند ضمن ابراز خرسندي از اين كه در گزارش البرادعي به گوشه هايي از همكاري ايران اشاره شد، موارد زير به عنوان اعتراض و انتقاد آمده است:
بررسي دقيق اطلاعات و شواهد ارائه شده به روشني مشخص مي سازد كه:
۱- تمام آلودگي ها از قطعات وارداتي خارجي بوده اند. تكميل شدن تدريجي يافته هاي آژانس درباره آلودگي اورانيوم كاملا غني شده ۵۴ درصد اظهارات ايران مبني بر اين كه آلودگي ۵۴ درصد از قطعات وارداتي است را مشخص كرد. نمونه برداري هاي بيشتر همراه با همكاري هاي صورت گرفته باز هم اعتبار ايران در سئوالات باقي مانده درباره آلودگي هاي اورانيوم ۳۶ درصد غني شده نيز افزايش خواهد داشت.
۲- اطلاعات و توصيفات ارائه شده از سوي ايران درباره موضوعات اصلي باقي مانده كه برنامه سانتريفيوژ P2 نيز يكي از آنهاست، كاملا كافي بوده است و در هيچ موردي تغيير نكرده و تناقض نداشته اند. تعلل در نمونه برداري محيطي نبايد به ايران نسبت داده شود.
۳- اعتبار ايران در برنامه هاي ديگر شامل برنامه غني سازي ليزري، مكفي و صحيح بوده است.
۴- به دليل شفافيت و همكاري كامل ايران از اكتبر ۲۰۰۳ كه با بررسي هاي دقيق و جدي آژانس همراه بوده است، هم اكنون تأييدهاي كافي وجود داشت تا آژانس با استناد به آنها بتواند روند عادي بررسي ها را طبق معمول اجراي هميشگي پروتكل الحاقي - در محيط هاي فني و نه سياسي - محقق سازد.
گزارش تحولات ديروز در وين و تهران
نخستين روز نشست شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي در حالي به پايان رسيد كه رايزني ها درخصوص پرونده هسته اي ايران و تلاش براي تغيير قطعنامه اي كه صادر خواهد شد ادامه دارد.
حسين موسويان دبير كميته سياست خارجي شوراي عالي امنيت ملي و مارك گو ازوكي يكي از سخنگويان آژانس ديروز اعلام كردند كه رسيدگي به پرونده هسته اي ايران تا قبل از روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه ميسر نخواهد بود.
اما محمد البرادعي كه عملا گزارش مكتوب او هم اكنون در دست ديپلمات ها و رسانه هاست در گفت وگو با رسانه ها و نيز در خلال سخنانش در نخستين روز از اجلاس نشان داد كه وي ضمن قدرداني از همكاري هاي تهران با آژانس بين المللي انرژي اتمي برروي دو موضوع تمركز خواهد داشت.
وي طي روز گذشته بارها تكرار كرد كه هنوز دو مسئله درباره برنامه هسته اي ايران باقي است كه آژانس قادر به پاسخگويي به آنها نبوده است.
البرادعي موضوع پيشرفت برنامه سانتريفوژ P2 و منشأ ذرات اورانيوم غني شده كشف شده را از مسائل باقي مانده مي داند.
وي گفته است كه همكاري ايران در اين زمينه ها كمتر از حد رضايت بوده و او به صراحت از جمهوري اسلامي ايران خواهد خواست كه در اين زمينه اقدام كند. البرادعي گفت: من از شوراي حكام نيز مي خواهم تا از تهران بخواهند كه شفاف تر و فعال تر نسبت به اين موضوع رفتار كند.
البرادعي با اعلام اين كه همه دوست دارند پرونده هسته اي ايران هرچه زودتر بسته شود به خبرنگاران گفت: اميدوار است كه پرونده هسته اي ايران طي چند ماه آينده بسته شود.
بدين ترتيب انتظار تهران از بسته شدن پرونده هسته اي اش در اين اجلاس عملا منتفي شد.
اما تهران كه از پيش نسبت به محتواي گزارش البرادعي، پيش نويس و قطعنامه اروپايي آگاه شده بود، طي اين چند روز اقدامات ديپلماتيك گسترده اي را آغاز كرده است.
موسويان در اين باره به خبرنگاران گفت: رايزني هاي ما با اروپايي ها و كشورهاي غيرمتعهد عضو شوراي حكام ادامه دارد. وي هدف از رايزني با گروه نخست را تعديل در محتواي قطعنامه پيشنهادي عنوان كرد.
به نظر مي رسد دستور كار تهران براي رايزني با غيرمتعهدها، ترغيب آنها به ارائه پيش نويس قطعنامه اي ديگر باشد. موضوعي كه ظاهرا محقق شده است چراكه به گفته موسويان گروه مذكور قطعنامه اي را آماده كرده اند كه اگرچه تاحدودي به قطعنامه پيشنهادي اروپايي ها نزديك است ولي در آن از اصطلاحات و مقدماتي سخن رفته كه وجه مثبت همكاري هاي ايران با آژانس را بيش از پيش نشان مي دهد.
از سوي ديگر بنا بر خبرهاي ارسالي از وين اگرچه آمريكايي ها عملا پذيرفته اند كه قطعنامه اصلي درباره ايران همان قطعنامه پيشنهادي اروپايي ها باشد اما در عين حال آنها خواهان تعيين ضرب الاجل براي ايران بوده به عبارتي خواستار «مكانيزم ماشه» هستند. براساس اين مكانيزم در صورت عدم همكاري تهران پرونده هسته اي تهران به شوراي امنيت سازمان ملل خواهد رفت.
همچنين آخرين خبرها حاكي از آن است كه احتمالا در قطعنامه اي كه درخصوص فعاليت هاي هسته اي ايران صادر خواهد شد، شوراي حكام تعريف خاصي از غني سازي ارائه خواهد كرد كه ايران ملزم به رعايت آن خواهد شد.
در واكنش به مجموعه گزارش ها و انبوه خبرهايي كه از وين به سراسر جهان مخابره مي شود، موسويان، دبير كميته سياست خارجي شوراي عالي امنيت ملي كه اكنون در وين به سر مي برد، معتقد است كه در گزارش البرادعي هيچ مسئله جديدي درباره ايران مطرح نشده است و در آن نشاني از عدم پايبندي ايران به NPT و يا انحراف از آن وجود ندارد. وي معتقد است از مجموع گزارشي كه ارائه خواهد شد چنين برمي آيد كه كليه اقدامات اساسي و لازم و فوري در قالب پادمان ها از سوي ايران انجام شده و فقط دو مسئله فني وجود دارد كه قابل رفع است.

رئيس مجلس شوراي اسلامي:
اميدوارم طوري عمل كنيم كه مردم طعم شيرين انقلاب را بچشند
008034.jpg
گروه سياسي: رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي  ابراز اميدواري  كرد نمايندگان  مجلس  هفتم  طوري  به  وظيفه  خود عمل  كنند كه  مردم  طعم  شيرين  انقلاب  اسلامي  را كه  براي  عزت  و رفع  مشكلات  آنان  صورت  گرفته  است ، بچشند.
به  گزارش  خبرنگار واحد مركزي  خبر، غلامعلي  حداد عادل  ديروز در ديدار اعضاي  خانواده هاي  شهيدان  موتلفه  اسلامي  و اعضاي  شوراي  مركزي  اين  حزب  گفت : خوشبختانه  اين  ديدار با گروهي  است  كه  از سابقون  و پيروان  قديمي  حضرت  امام ( ره ) هستند. وي  در اين  ديدار كه  عصر امروز در مجلس  شوراي  اسلامي  به  مناسبت  ۲۶خرداد، سالروز شهادت  چهار تن  از اعضاي  موتلفه  اسلامي  صورت  گرفت ، با بيان  اينكه  براي  گسترش ، تثبيت  و نشر دين  اسلام  تلاش هاي  بسياري  صورت  گرفته  است  خاطرنشان  كرد: مسلمانان  با مجاهدت  و همت  والا در۱۴۰۰ سال  پيش  اسلام  را به  مناطق  مختلف  جهان  گستراندند.
حداد عادل  افزود: شهداي  موتلفه  اسلامي  هم  زودتر، هم  پيشتر و هم  بيشتر از ما ايمان  داشتند زيرا در روزي  قيام  كردند كه  آثار پيروزي  آشكار نبود.
رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي  با اشاره  به  واقعه  ۱۵ خرداد و عمق  خشونت رژيم  ستمشاهي  در برخورد با مردم  گفت : رژيم ، ۱۵ خرداد را براي  خودپيروزي  ابدي  محسوب  مي كرد به طوري  كه  اعلم  نخست  وزير وقت  به  شاه  گفت كاري  كرديم  كه  تا ۳۰ سال  ديگر صدايي  از كسي  برنخيزد. وي  افزود: شهيدان بخارايي ، اماني ، نيك نژاد و صفارهرندي  با ترور منصور نخست  وزير رژيم  دراول  بهمن  ۱۳۴۳ باعث  شدند كه  مردم  احساس  كنند قيام  ۱۵ خرداد شكست  نخورده  است  و ادامه  دارد.
حداد عادل  پيروزي  انقلاب  اسلامي  و استمرار نظام  اسلامي  را محصول  فداكاري  چنين  شهيداني  دانست  و گفت : وظيفه  هميشگي  ماست  كه  از اين  شهيدان  و ايثارگري ها و فداكاري هاي  آنها تجليل  كنيم .

نامه هشدارآميز سيدمحمد خاتمي به سران سه كشور اروپايي
سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري ايران ديروز با ارسال نامه اي براي سران و مسئولان سه كشور انگلستان، آلمان و فرانسه با ابراز گله شديد نسبت به بهانه جويي ها و ناپايبندي اين كشورها به توافقنامه ۲۱ اكتبر گذشته تهران، هشدار داده است كه استمرار اين رفتار كه تحت فشارها و درخواستهاي آمريكا صورت مي گيرد خدشه اي جدي بر اعتماد متقابل و همكاري ايران با جامعه بين المللي براي استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي خواهد بود.
خبرنگار سياسي خبرگزاري مهر در تماس با يك منبع آگاه خبري در تهران ضمن تأييد خبر فوق، از قول وي يادآور شد: سيدمحمد خاتمي در اين نامه با اشاره به نامه سال گذشته وزراي خارجه سه كشور يادشده (قبل از نشست تهران در اكتبر گذشته) و مروري گذرا بر توافقات مستند انجام شده و همچنين پايبندي كامل و فراتر از تعهد كشورمان نسبت به توافقنامه تهران و قوانين بين المللي تأكيد كرده است كه ايران نمي تواند از حقوق مسلم خود چشم پوشي كند و در صورت استمرار رفتار غيردوستانه و عدم عمل به تعهدات متقابل، گزينه هاي متعددي را در نظر خواهد گرفت.
تلاش خبرنگار مهر براي تماس با منابع رسمي نزديك به رئيس جمهور براي تأييد اين خبر و همچنين دسترسي به جزييات بيشتر آن ادامه دارد.

بررسي طرح خاورميانه بزرگ در تهران
همايش بررسي طرح خاورميانه بزرگ در محل دفتر مطالعات سياسي و بين المللي وزارت امور خارجه برگزار مي شود.
به گزارش خبرگزاري مهر، اين همايش با حضور شخصيتهاي سياسي و دانشگاهي داخلي و خارجي فردا ساعت ۹ صبح در دفتر مطالعات سياسي و بين المللي وزارت امور خارجه كشورمان برگزار خواهد شد.
۲۹ ارديبهشت امسال هم همايش طرح خاورميانه بزرگ؛ بررسي ديدگاه هاي جهان عرب در همين محل برگزار شد.

در ديدار شوراي عالي علمي و هيأت امناي بنياد دائرةالمعارف اسلامي
مقام معظم رهبري: كشورهاي اسلامي مديون تلاش هاي فرهنگي تحقيقي ايرانيان هستند
تهران-خبرگزاري جمهوري اسلامي:رهبر معظم  انقلاب  ديروز  در ديدار شوراي  عالي  علمي و هيات  امناي  بنياد دايرة المعارف  اسلامي ، ايران  را از قله هاي  رفيع  تاريخ  فرهنگ  بشري خواندند و افزودند: ايران  وايراني  مركزجوشش  و اعتلاي  فرهنگ  اسلامي بوده اند به گونه اي  كه  فرهنگ  ملي  ما همان  فرهنگ  ديني  ماست  و همه  كشورهاي  اسلامي مديون  تلاش هاي  فرهنگي  تحقيقي  ايرانيان  هستند.
حضرت  آيت الله  خامنه اي  تدوين  دايرة المعارف  اسلامي را كاري  بزرگ  و كاملاضروري  برشمردند و خاطرنشان  كردند: اين  دايرة المعارف  در واقع  ايراني  -اسلامي است  چرا كه  اين  دو مقوله  از يكديگر تفكيك  ناپذيرند.
رهبر معظم  انقلاب  با تشكر از تلاش هاي  آقاي  بجنوردي  رئيس  بنياد دايره المعارف و ديگر نخبگان  و دست  اندركاران  تدوين  دايرة المعارف  افزودند: در اين  كاربايد همه  استانداردهاي  علمي در نظر گرفته  شود و دايره  المعارف  بر «توليد- ابتكار و تاليف  فرهيختگان  و دانشمندان  ايراني » متكي  باشد.
ايشان  با اشاره  به  تسهيلاتي  كه  رايانه  و اينترنت  در امر تحقيق  و ارتباط با مراكز علمي جهان  ايجاد كرده  است ، افزودند: بايد ضمن  حمايت  همه  جانبه از استادان  و دست  اندركاران  تدوين  دايرة  المعارف  به  گونه اي  عمل  كرد كه حضور و شركت  در اينگونه  كارها به  عنوان  يك  ارزش  واقعي  شناخته  شود و از شأن  و اعتبار ويژه اي  برخوردار گردد.
حضرت  آيت الله خامنه اي  با اشاره  به  لزوم  تدوين  دايرة المعارف  در رشته هاو زمينه هاي  مختلف  افزودند: همه  مراكزي  كه  در اين  راه  حركت  مي كنند بايدضمن  همكاري  متقابل ، با قدرت  به  راه  خود ادامه  دهند.
رهبر معظم  انقلاب  تدوين  لغت نامه  و فرهنگ نامه  جامع  و مدرن  و ترجمه  قوي  و فاخر دايرة المعارف  به  زبان هاي  خارجي  را از ديگر نيازهاي  فرهنگي  دانستند و افزودند: ملت  ايران  شايستگي  آن را دارد كه  در زمينه هاي  فرهنگي  در نقطه  برتر جهان  قرار گيرد.
در ابتداي  اين  ديدار آقاي  بجنوردي  رئيس  بنياد دايرة المعارف  اسلامي با تشريح  فعاليت هاي  اين  مركز اعلام  كرد: تدوين  دايرة المعارف  بزرگ  اسلامي به  دو زبان  فارسي  و عربي  و با ترجمه  انگليسي  - جغرافياي  جامع  ايران  - تاريخ  علم  در ايران  - دانشنامه  سي  جلدي  ايران  - دانشنامه  فقه  اسلامي و فرهنگنامه هفده  جلدي  كتاب هاي  فارسي  سراسر جهان  از جمله  كارهاي  در دست  اجراي  اين مركز است .
در اين  ديدارهمچنين  چند تن  از دست  اندركاران  بنياد دايرة المعارف  اسلامي  ديدگاه هاي  خود را درباره  مسايل  مربوط به  دايرة  المعارف  بيان  كردند.

نخست وزير عراق در مرز ايران
نخست وزير دولت موقت عراق با حضور در منطقه مرزي ايران با اين كشور به بحث و رايزني درباره مسائل امنيتي مي پردازد.
به گزارش ايلنا، اياد علاوي، پريروز در رأس هياتي بلندپايه به منطقه مرزي عراق به ايران آمد تا با مسئولان كشورمان درباره مسائل گوناگون ازجمله امنيت مرزها مذاكره كند.
به نوشته پايگاه خبري عراقي «الرافدين» به نقل از منابع عراقي، اين هيأت كه متشكل از وزراي عضو كميته امنيتي دولت موقت عراق است به مواردي ازجمله سفرهاي زيارتي اتباع دو كشور و رواديد لازم براي عبور و مرور آنها مي پردازد.
«الرافدين» در ادامه اين خبر مي افزايد: اين مذاكرات در راستاي ترتيبات امنيتي به منظور مراقبت از مرزها صورت مي گيرد.
غازي الياور، رئيس جمهور موقت عراق، هفته گذشته در ديدار با جورج بوش، رييس جمهور آمريكا، قول داده بود مراقبت از مرزهاي عراق با ايران و سوريه را تشديد كند.

تمرين براي برگزاري اجلاس ناتو
خبرنگاران در سالن همايشهاي هتل هيلتون استانبول، محلي كه تا مقر اصلي برگزاري اجلاس اندكي فاصله دارد به شدت كنترل مي شوند و مي توان در هر سو مأموران امنيتي ترك را ديد. تنها كساني حق ورود به اجلاس را دارند كه يا كارت خبرنگاريشان نقش قرمزي دارد يا اينكه جزء ديپلماتها باشند. دليلش به نقل از مسئولان و نشريات ترك تمرين براي برگزاري اجلاس سران كشورهاي عضو ناتو است كه ۲۷-۲۸ ژوئن در استانبول برگزار خواهد شد. پس از بمب گذاريهاي پائيز گذشته در بانك انگليس و كنيسه استانبول، تهديدهاي القاعده و هشدار سرويس جاسوسي آمريكا (CZA) مبني بر احتمال حمله تروريستي در اجلاس سران ناتو، دولت تركيه در حال برنامه ريزي وسيعي براي حفظ امنيت در روزهاي برگزاري اين نشست است و فرصت را غنيمت شمرده و از اجلاس كنفرانس اسلامي به عنوان مدلي براي تمرين بهره مي جويد.
اين در حالي است كه اين تدابير امنيتي در يكشنبه شب يعني يكروز قبل از برگزاري اجلاس سران كنفرانس اسلامي اتخاذ نشده بود تا جايي كه حتي كنسرت موسيقي كه در همان شب برگزار شد بدون منع رفت و آمد يا ايست بازرسي به طور عادي برگزار شد.

سي و يكمين اجلاس سازمان كنفرانس اسلامي در استانبول گشايش يافت
شهر تاريخي و زيباي استانبول ميزبان سي و يكمين اجلاس سازمان كنفرانس اسلامي است. وزرا و نمايندگان ۵۷ كشور عضو اين سازمان در اين شهر گرد هم آمده اند تا به اساسي ترين مسائل كشورهاي جهان اسلام بپردازند. از مسائلي كه سالهاي سال گريبانگيرشان بوده تا موضوعات و مشكلات روز.
به گزارش خبرنگار اعزامي همشهري، نشست صبح ديروز در سالن آناتولي مركز همايش هاي «لطفي كردار» استانبول با تلاوت آياتي چند از قرآن كريم و سخنراني رييس جمهور تركيه آغاز شد. با آنكه پيش از اجلاس بعضي صاحبنظران سياسي معتقد بوده اند، بحث خاورميانه بزرگ و اصلاحات در جامعه عرب به خاطر مخالفت هاي برخي از كشورهاي مسلمان عربي در نشست به طور واضح مطرح نخواهد شد، اما «سزر» محور اصلي گفته هايش را بر اين موضوع نهاد. وي گفت: اين روزها از دوراني در حال گذريم كه هريك از ما نسيم تغييرات را به شدت احساس مي كنيم، هيچ كدام از كشورها نمي توانند اين نسيم را ناديده بگيرند.
«سزر» با اشاره به اينكه جهان اسلام كانون تمركز و دقت جامعه بين الملل شده است، تاكيد كرد كه كشورهاي عضو كنفرانس اسلامي براي اينكه بتوانند خود را با سرعت تحولات زمان هماهنگ كنند بايد اصلاحات سياسي، اجتماعي و اقتصادي را در دستور كار خود قرار دهند. در اجلاس سال گذشته وزراي سازمان كنفرانس اسلامي نيز كه در تهران برگزار شد، عبدالله گل وزير خارجه تركيه بر اصل بازنگري اعراب و برخي كشورهاي خاورميانه در سياست هاي خود تاكيد كرد.
اين درحالي است كه برخي كشورهاي غربي ازجمله آمريكا سعي دارند، تركيه را به عنوان كشور مسلمان الگو براي ديگر كشورهاي خاورميانه معرفي كنند. البته در مقابل اين امر حتي مقامات ترك هم اعتراض دارند و بارها اعلام كرده اند كه هرگز مدلي براي پروژه خاورميانه بزرگ نيست اما درهرحال به نظر مي رسد تركيه قصد دارد به نوعي ابتكار عمل را دراين باره در خاورميانه به دست گيرد و خود مطرح كننده نوعي ديگر از اين پروژه باشد.
كمال خرازي طي مراسمي رياست سازمان كنفرانس اسلامي را به عبدالله گل وزير خارجه تركيه منتقل كرد.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    خارجي    |    سياسي    |    شهري    |    ورزش    |
|   ورزش جهان    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |