شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۱۲ - Jun 19, 2004
از اسباب پيدايش مرگ هاي نابه هنگام
«اذا اكثر الزنا من بعدي كثرموت الفجاه الزنا يورث الفقر و يدع الديار بلاقع»
رسول الله صلي الله عليه و آله فرمود: آن گاه كه زنا در جامعه بشري، بعد از من، زياد شود، مرگ ناگهاني هم زياد خواهد شد. زنا موجب تهيدستي و ويراني تمدن هاست. ]وسائل الشيعه كتاب نكاح ص[39
امروز با حافظ
ليكنش مهر و وفا نيست خدايا بدهش
مجمع خوبي و لطف است عذار چو مهش
كه به جان حلقه به گوش است مه چاردهش
چارده ساله بتي چابك و شيرين دارم
معرفي برندگان دومين مسابقه بين المللي كاريكاتور «فلسطيني خانه ندارد»
008319.jpg
طي مراسمي كه بعدازظهر روز پنجشنبه ۲۸ خرداد ماه در فرهنگسراي هنر برپا شده آثار برتر دومين مسابقه بين المللي - اينترنتي كاريكاتور با موضوع «فلسطيني خانه ندارد» معرفي شدند.
بر اساس رأي داوران از ميان آثار رسيده «كريستوبال - رينوزو» از آرژانتين، مجيد صالحي و محمد امين آقايي از ايران (به طور مشترك) و «كائو گومز» از برزيل به ترتيب جوايز اول تا سوم اين مسابقه را به خود اختصاص دادند. همچنين هنرمندان كاريكاتوريست «شيوا زمانفر» از ايران دوجيانگ جون از چين به دليل ارائه آثار قابل توجه كاريكاتور چهره، موفق به دريافت لوح تقدير شدند. علاوه بر اين هيأت داوران به ۴ اثر راه يافته به مرحله نهايي را كه به ترتيب متعلق به اري ازبك از تركيه، آريف ساتريستانتو از اندونزي، انريكو لاكوستاپرنيس از كوبا و مهدي روزبهاني از ايران بودند، شايسته دريافت لوح تقدير تشخيص دادند.
داوران دومين مسابقه بين المللي كاريكاتور فلسطيني خانه ندارد، كه توسط خانه كاريكاتور ايران وابسته به سازمان فرهنگي - هنري شهرداري تهران و فرهنگسراي هنر برگزار گرديد.
جواد عليزاده، محمدعلي بني اسدي، محمدحسين نيرومند و محمد رفيع ضيايي از ايران و «كازانفسكي» از اوكراين، «آموريم» از برزيل، «زيا» از چين و «دالپونته» از ايتاليا برعهده داشتند.

لوريس چكناواريان در موزه سينما
براي نخستين بار در تاريخ سينماي ايران، پس از گذشت نزديك به ۷۰ سال، فيلم حاجي آقا آكتور سينما، با پخش موسيقي زنده، اكران مي شود.
به گزارش موزه سينما، حاجي آقا آكتور سينما، تنها فيلم داستاني صامتي است كه توسط آوانس اوگانيانس كارگردان ارمني كشور ساخته شده است.
لوريس چكناواريان آهنگساز ايراني، سرپرستي اجراي موسيقي زنده را ۱۷ تير ماه همزمان با نمايش فيلم در دومين نمايشگاه فصلي موزه سينما كه به موضوع ارامنه در سينماي ايران اختصاص يافته، برعهده دارد.يك هنرمند از كشور ارمنستان نيز قرار است، همزمان با اكران فيلم به نواختن پيانو بپردازد.
فيلم حاجي آقا آكتور سينما، تنها اثري است كه از گزند حوادث جان سالم به در برده و هم اكنون، نسخه هايي از آن، در فيلمخانه ملي ايران نگهداري مي شود.

باران در سينماهاي فرانسه
نمايش فيلم ايراني «باران» ساخته مجيد مجيدي از روز گذشته در سينماهاي فرانسه آغاز شد.
اين فيلم كه تاكنون چندين جايزه معتبر جشنواره هاي سينمايي را كسب كرده است با بياني ساده زندگاني پناهندگان افغاني در ايران را به تصوير مي كشد.مجيد مجيدي كارگردان فيلم هاي «بچه هاي آسمان» و «رنگ خدا» در اين فيلم كه داستان علاقه يك كارگر نوجوان ايراني به يك دختر پناهجوي افغاني است موقعيت و وضعيت زندگي كارگران افغاني را به نمايش مي گذارد.

پاسخ به پرسش پزشكي
درباره بيماري سل
در پي مرگ يك پرستار بيمارستان به نام «دبرا برد» از بيماري سل در آمريكا در هفته گذشته و بزرگ كردن قضيه در رسانه ها و ايجاد نگراني از اين بابت، بيشتر پرسش هاي پزشكي در حال حاضر درباره اين بيماري است كه گمان مي رفت در كشورهاي پيشرفته ناپديد شده باشد. دكتر روزنفلد گفته است كه ميكروب سل (باسيل كخ) كه از طريق تنفس منتقل مي شود ممكن است در بدن بسياري از افراد باشد، ولي تا بدن فرد بر اثر عواملي ديگر به ويژه نارسايي تغذيه و نبود استراحت و ابتلاء به بيماري هاي ديگر تضعيف نشده باشد امكان فعاليت به دست نمي آورد. واكسن پيشگيري از آن ده ها سال است كه در دسترس و در برخي كشورها تزريق آن به كودكان اجباري است. با آزمايش پوستي وجود اين ميكروب در بدن قابل كشف است. علائم آن تب خفيف دائمي، بي اشتهايي، سرفه، از دست دادن وزن و عرق كردن مخصوصاً در ناحيه سر و گردن در خواب است. بيش از نيم قرن است كه داروي اين بيماري كه قبلاً ميكروب آن در برابر داروها مقاومت مي كرد كشف شده و در دسترس است و مداوا بايد با استراحت و همراه با تغذيه كامل و تقويت نظام دفاعي بدن باشد. اين بيماري در آمريكا به نسبت جمعيت كمتر، از ساير كشورها مشاهده مي شود. معمولاً جاي اين بيماري در كشورهاي فقير و قحطي زده است.

برگي از تاريخ
اعدام نخستين جاسوسان اتمي
علاوه بر اعدام مرتكبين نخستين جاسوسي اتمي كه شرح آن در زير خواهد آمد؛ ۱۸ و ۱۹ ژوئن در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بودند. در ۱۸ ژوئن: شكست نظامي ناپلئون در واترلو(بلژيك) و بعداً تبعيد او به جزيره سنت هلن در ۱۸۱۵، تكميل پيشنويس اعلاميه جهاني حقوق بشر در يك كميسيون ويژه كه شش ماه بعد به تصويب مجمع عمومي سازمان ملل رسيد در ۱۹۴۸، جمهوري شدن مصر در ۱۹۵۳، درگذشت مارشال گئورگي ژوكف نابغه نظامي روس و شكست دهنده ارتش آلمان در جبهه شرق در ۷۸ سالگي در ۱۹۷۴، و گردن زده شدن پرنس مسعود به جرم قتل عموي خود ملك فيصل پادشاه كشور سعودي در ۱۹۷۵. در ۱۹ ژوئن : ديدار رابرت و آنتوني شرلي (دو برادر اعزامي از انگلستان) و همراهان با شاه عباس بزرگ در قزوين پايتخت وقت ايران در ۱۵۹۸ كه مورخان آن را سرآغاز مداخله استعمار انگلستان در ايران به شمار آورده اند، نخستين نشست كمونيست ها در لندن با حضور كارل ماركس در ۱۹۴۷، اعدام ماكسيميلين دوك بزرگ اتريشي كه از جانب اروپائيان امپراتور مكزيك شده بود در اين كشوردر ۱۸۶۷، اعزام نخستين گروه نظاميان ايران براي فراگرفتن فنون خلباني نظامي به مسكو كه نخستين گام براي تاسيس نيروي هوايي ايران با آرم «بزرگ آسمان جايگاه من است» به شمار آورده شده است در ۱۹۲۴ (۱۳۰۳ هجري)، تولد داستان نگار شهير ژاپني «سامو دازايي» در ۱۹۰۹، رد پيشنهاد لندن داير بر ۷۵ در صد سهم ايران و ۲۵ در صد سهم انگلستان از درآمد نفت از سوي دكتر مصدق و تكميل خلع يد از كمپاني دولتي نفت انگلستان در ايران در ۱۹۵۱ (۱۳۳۰)، پيروزي كمونيست هاي فرانسه در انتخابات پارلماني اين كشور در ۱۹۵۱، آغاز دوران فرهنگ تلويزيوني و نفوذ در اذهان از اين طريق (گزارش بنياد فورد) در ۱۹۵۱، و دادن استقلال به كويت از سوي انگلستان و مخالفت عراق با آن كه سر آغاز مسئله اي ديگر در منطقه شده است در ۱۹۶۱.
اينك شرح اعدام يك زن و شوهر كه متهم به جاسوسي اتمي شده بودند در آمريكا به عنوان «برگ امروز»: ۱۹ژوئن ۱۹۵۳ در نيويورك (زندان سينگ ــ سينگ) يك زن و شوهر آمريكايي به نام ژوليوس و اتل روزنبرگ به جرم همكاري اتمي با شوروي كه دادستاني آمريكا بر آن عنوان «جاسوسي اتمي» گذارده بود اعدام شدند. مراحل بازجويي و محاكمه اين زوج دو سال طول كشيده بود. اعدام اين زن و شوهر با صندلي الكتريك و به صورت علني صورت گرفت. مقامات مسكو اين قضيه را انكار كرده و گفته بودند كه قبلاً راه هاي علمي توليد بمب اتم را به دست آورده بودند كه آمريكاييان، خود از طريق دانشمندان ساير كشورها به ويژه آلماني ها بر آن وقوف يافته بودند. برخي مورخان نوشته اند كه انگيزه همكاري ژوليوس و اتل با شوروي اين بود كه نمي خواستند انحصار سلاح هسته اي در دست آمريكا باشد و باج خواهي كند. اين مورخان هم پذيرفته اند كه دانشمندان فيزيك شوروي سال ها قبل از آن بر اسرار ساخت سلاح هسته اي واقف شده بودند.
www.iranianshistoryonthisday.com

تازه  هاي دنياي رسانه ها
نشست تاشكند از ديد مفسران و اهميت آن
نشست يك روزه تاشكند كه سران چين، روسيه، ازبكستان، تاجيكستان، قزاقستان و قرقيزستان در آن حضور داشتند و كرزاي رئيس جمهور افغانستان هم به آنان پيوست در چهل و هشت ساعت گذشته بيش از هر رويداد ديگر جهاني توجه مفسران و اصحاب نظر را به خود جلب كرده بود. بسياري از اين مفسران كه نظراتشان در رسانه ها منعكس شده است، اين نشست را نسبت به سياست آمريكا كه مي خواهد به استقرار نيروهاي خود در ازبكستان و قرقيزستان جنبه دائمي دهد يك واكنش منفي خوانده اند. آمريكا با استفاده از فرصتي كه رويدادهاي ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ به دست داد به بهانه مبارزه با تروريسم در افغانستان، نيرو در ازبكستان و بعداً قرقيزستان مستقر ساخت و تسهيلات نظامي به دست آورد. سران شش كشور مورد بحث كه مبادلات بازرگاني سالانه آنها با يكديگر به ۲۰ ميليارد دلار مي رسد در سال ۱۹۹۶ ميان خود يك اتحاد امنيتي به وجود آورده اند كه در آن زمان يك اتحاد «اوراسيا» برابر با اتحاديه اروپا و از همان دست توصيف شده بود. اين دولت ها در نشست تاشكند تصميم به ايجاد يك مركز مبارزه با تروريسم گرفتند كه به اظهار مفسران امور بين الملل، گرفتن بهانه از دست آمريكا بود تا نخواهد در ازبكستان باقي بماند. اين مركز در تاشكند مستقر خواهد شد. به علاوه، رئيس جمهوري چين وعده داد كه نهصد ميليون دلار كمك، عمدتاً به چهار كشور آسياي ميانه بدهد ـ كمكي كه در حال حاضر از دست آمريكا بر نمي آيد. حضور كرزاي كه اخيراً در آمريكا با سران اين كشور ملاقات كرده بود براي اين بود كه به او اشاره شود كه بدون كمك چين و روسيه و كشورهاي منطقه نمي تواند به آرامش دست يابد و آمريكا و ناتو، از راه دور، قادر به تامين صلح و پيشرفت در افغانستان نخواهند بود. به اظهار اين اصحاب نظر، جواب ردي كه اخيراً دولت تاجيكستان به اتكاي دوستي خود با روسيه و ايران به آمريكا داد به پيروزي نشست تاشكند كمك بسيار كرد.
بازهم در باره عراقي ها و افغان هاي زنداني و اعتراف رامسفلد
بالاخره رامسفلد وزير دفاع آمريكا اعتراف كرد كه دستور داده بود يك عراقي را كه دستگير شده بود بدون ثبت نام وي در دفتر آمار زندانيان در بازداشت نگهدارند تا ماموران صليب سرخ جهاني كه ناظر بر رعايت ميثاق هاي ژنو هستند او را نيابند و مصاحبه نكنند. با وجود اين، رامسفلد اين عمل خود را به حساب درخواست مدير سازمان اطلاعاتي «سيا» گذاشت كه اخيراً استعفاء كرده است. روزنامه ها شمار زندانيان بدون ثبت نام (غير قانوني) را بيش از يك تن نوشته بودند كه رامسفلد اين يك مورد را تاييد كرد.ديروز دادستان كل آمريكا اعلام كرد كه براي «ديويد پاسارو» ۳۸ ساله كه در طول ماموريت در افغانستان با زندانيان افغان با خشونت رفتار كرده كيفر خواست مجازات زندان صادر كرده است. دست كم يكي از زندانيان افغان به نام عبدالولي به دست اين متهم با ضربه مشت و لگد جان سپرده است. از قاضي دادگاه براي او چهار بار مجازات ده سال زندان درخواست شده است. پاسارو كه ساكن ايالت كاروليناي شمالي است در زندان بسر مي برد. تحليلگران رسانه ها دستگيري و صدور كيفرخواست براي ديويد پاسارو را به حساب فشار روزنامه ها گذارده اند. پاسارو يك نظامي آمريكايي بود كه مرخصي بدون حقوق گرفته بود تا به استخدام «سيا» درآيد، به افغانستان برود و به گرفتن اعتراف از دستگير شدگان بپردازد. عبدالولي كه به دست او در جلال آباد كشته شد خود را داوطلبانه به ماموران آمريكايي كه در جستجوي مطلعين و شهود بودند معرفي كرده بود كه او را متهم به دست داشتن در حمله با راكت به نظاميان آمريكا كردند.
برچسب ساخت آمريكا
«تام فريدمن» پريروز در تفسيري در نيويورك تايمز نوشت: آمريكا نه تنها بايد از مسئله عراق خارج شود، بلكه در امور خاور ميانه خود را آشكار نسازد و مرد ميدان نشود. وي نوشته است: ديديم كه كسي به برنامه ما «اصلاحات درخاورميانه» توجه نكرد و گروه «جي ـ ۸» هم كه به اصرار ما خواهان همان اصلاحات شد، در منطقه آن را «ساخت آمريكا» تلقي كردند و مورد بي اعتنايي قرار دادند. به استناد تاريخ، هرگونه اصلاحات، مخصوصاً در خاورميانه، بر پايه نياز صورت مي گيرد تا بر اثر فشار ازخارج (اصلاحات وارداتي). فريدمن نوشته است: سياست آمريكا در منطقه خاور ميانه به قدري «ناخواسته» شده كه هرچه ما بگوييم و مثلاً از حقوق زنان دفاع كنيم، به آن برچسب توطئه آمريكا برضد اسلام مي زنند. پس بهتر است كه در امور خاورميانه چهره نشان ندهيم.
استفاده از عكس هاي نظامي در مبارزات انتخاباتي
جان كري كه اين روزها همسر پرتغالي تبار او هم كه پانصد ميليون دلار ثروت شخصي دارد به حمايتش برخاسته در اعلان هاي تبليغات انتخاباتي بر سوابق نظامي خود و اين كه در بيمارستان يك سربازخانه در كلرادو به دنيا آمده و در ويتنام جنگيده است تكيه مي كند. وي عكس خود را با لباس افسري و تفنگ به دست در جبهه ويتنام بر اين اعلان ها اضافه كرده است. اين اعلان ها مطالب كتابي را كه چند سال پيش تحت عنوان «آمريكا ـ كشوري كه با جنگ به وجود آمده، بزرگ شده و به آن خوي گرفته است» انتشار يافت در ذهن تداعي مي كند.برخي مفسران خارجي اين اعلان ها را نتيجه توجه و علاقه آمريكاييان به لباس نظامي و قدرت تلقي كرده اند. هنوز نيمي از آمريكاييان از اشغال نظامي كشور مستقل عراق بدون اين كه تهديدي براي آمريكا باشد حمايت مي كنند. با وجود اين، دو روز پيش كميسيون مستقل رسيدگي به رويداد ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ هر گونه اتهام وارده به وجود رابطه ميان دولت قبلي و القاعده را رد كرد.

نگارستان
008322.jpg
سفير كبير
۱. هانس هولباين Hans Holbein
۲. تولد: آكسبورگ ۹۸-۱۴۹۷ / وفات: لندن ۱۵۴۳
۳. سبك هنرمند: باروك (مكتب غلو و تكلف كه از سال ۱۶۰۰ در رم آغاز شد و تا اواسط قرن هجدهم ادامه داشت. نام اين سبك از كلمه «baracco» به معني ابله يا مسخره گرفته شده است. موضوع هاي انتخابي هنرمندان پيرو اين سبك تجملي، اشرافي و شيك بود).
۴. درباره هنرمند: هولباين يكي از معروفترين نقاشان چهره زمان خويش بود. به علاوه اين كه او را يكي از زبردست ترين هنرمندان نقاشي تك چهره از درباريان انگلستان مي دانند. نقاشي او از چهره هنري هشتم، ملكه و كابينه هنري هشتم بي نظير است و بابت آن هديه اي در خور نيز دريافت كرد. متأسفانه او يكي از قربانيان بيماري طاعون در سال ۱۵۴۳ در لندن بود.
۵. نام تابلو و مشخصات تابلو: سفير كبير / ۱۵۳۳ / رنگ روغن و تمپرا (مخلوط رنگ روغن و تخم مرغ) روي چوب / ۲۰۹*۲۰۷ سانتي متر. دو مرد متمول كه يكي «جين دي دينتويل» سفير كبير فرانسه در انگلستان و ديگري دوست او «جرج دي سلو» اسقف اعظم لاورا است، در تصوير مي بينيم. طراحي استادانه آلات موسيقي و ابزار ستاره شناسي نشان قدرت و توانايي اين دو است. اما هنرمند با ترفندي جالب يعني طراحي «عود» بدون سيم و شكستگي دسته عود، اسكلتي كه در جلوي تصوير در حال خميازه كشيدن است، نيستي را به تصوير كشيده است و تأكيد بر فناي همه انسان ها حتي معروف ترين و متكبرترين آنها دارد. ساعت آفتابي كف اتاق ساعت ده و سي دقيقه صبح روز يازدهم آوريل را نشان مي دهد.
۶. محل نگهداري تابلو: گالري ناسيونال / لندن.

بهارستان
از آفتاب بيش از دانه هاي پرتقال
و بيش از طلايي كه از كلمات اذان مي ريزد
چيزي نمي خواهم.
محمود درويش، ترجمه موسي اسوار

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
وداع
نمي توانست از او جدا شود، مدت هاي طولاني با هم بودند و تنها همدمش بود. مانند ميهماني ناخوانده سرزده وارد زندگي او شده بود و به خوبي از او استقبال و پذيرايي ديده بود.
گر چه در تمام اين مدت به فكر راهي براي رفتن بود ولي اكنون كه مي توانست برود، احساس مي كرد دلش تنگ خواهد شد. خداحافظي واقعا سخت بود. چاره اي جز رفتن نبود. قايق منتظرش بود و او كه هميشه خواب رهايي از آن جزيره پرت و دور افتاده را مي ديد، حالا در بيداري طاقت دوري از تك درخت جزيره را كه تنها دوست دوران اخيرش بود، نداشت. درخت را در آغوش گرفت و از سخاوتش قدرداني كرد و با چشمان نمناك جزيره را ترك گفت.
مرجان كاشانيان

گشتي در دنياي خبرها
فروش سلاح با تخفيف ويژه
بانكوك: مغازه هاي فروش اسلحه در تايلند براي معلماني كه در جنوب اين كشور زندگي مي كنند، تخفيف ويژه در نظر مي گيرند.با توجه به حملات اخير به مدارس اين بخش از كشور، معلمان براي حمل اسلحه مجوز دريافت كرده اند.در اين حال، فروشندگان سلاح در بانكوك از شرايط به وجود آمده حداكثر بهره برداري را كرده و با تبليغات گسترده از معلمان دعوت كرده اند براي خريد سلاح باتخفيف ويژه به پايتخت مراجعه نمايند.
مار در رستوران
ايداهو: يك مرد در آمريكا به جرم پرتاب كردن يك مار سمي به داخل رستوران توسط پليس دستگير شد.اين مرد پس از اينكه وارد رستوران شد، يك مار سمي كه در حدود يك متر طول داشت از كيف خود بيرون آ ورد و خزنده را به وسط رستوران پرتاب كرد.در ابتدا مشتريان تصور كردند كه اين مار، اسباب بازي است اما هنگامي كه مار شروع به حركت كرد، همگان به هويت واقعي اش پي بردند.البته صاحب رستوران با مهارت خاصي، مار را به دام انداخت و هر روز به اين حيوان استيك مي دهد.
ژن وفاداري
لندن: برخي دانشمندان مدعي شده اند، در صورتي كه بتوان يك ژن مشخص را وارد مغز مردان كرد، آنگاه آنان نسبت به همسران خود وفادار خواهند ماند و ديگر به ازدواج مجدد فكر نخواهند كرد.دانشمندان اين نوع ژن را از طريق يك ويروس به مغز موش هاي صحرايي انتقال دادند كه پس از آن موش هاي نر نسبت به همسران خود وفادار شدند.شايد در آينده چنين عملي روي انسان نيز صورت پذيرد.
تهديد با اسلحه به خاطر ۲ كيلوگرم توت فرنگي
برلين: پليس  آلمان در تعقيب سه مرد مسلح است كه براي سرقت ۲ كيلوگرم توت فرنگي از يك مزرعه متوسل به سلاح گرم شدند.اين سه نفر روز گذشته وارد يك مزرعه فروش توت فرنگي شدند. آ نها طي نيم ساعت، ۲ كيلوگرم توت فرنگي داخل سبدشان جمع كردند اما هنگامي كه صاحب مزرعه از آنان خواست كه پول توت فرنگي ها را بپردازند، با سلاح گرم، صاحب مزرعه را تهديد به مرگ كردند.
جولان در شهر
برلين: چند جوان آلماني در غرب اين كشور هرج و مرج بوجود آوردند. اين جوانان كه احتمالا تحت تاثير مشروبات الكلي بودند سه كاميون ۸ تني را به سرقت بردند و در خيابانهاي شهر به رقابت با يكديگر پرداختند. آنها در حين عبور از خيابان ها، تيرهاي چراغ برق را واژگون كرده و به بسياري از خانه ها و اماكن عمومي آسيب رساندند.اما اين پايان ماجرا نبود چون آنها به سراغ يك بولدوزر رفتند و با اين وسيله موتوري به تخريب يك كارخانه توليد نوشيدني پرداختند.
پليس آلمان ميزان خسارت وارده را صدها هزار يورو اعلام كرده است.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۶ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۴۶ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و۴۹ دقيقه

گل و گياه
لوناريا
008316.jpg
نام علمي: lunaria annua
خانواده: cruciferata
گياه دوساله با رشد سريع به بلندي ۷۵ و گستردگي ۳۰ سانتي متر مي باشد. داراي برگهاي تخم مرغي تا قلبي شكل و در حاشيه  دندانه دار بوده و گلهاي معطر آن برنگ سفيد يا ارغواني در بهار يا اوايل تابستان ظاهر مي شوند. بذر گياه به شكل بيضوي پهن و نقره اي رنگ و جالب توجه است.
نيازها: به مكان آفتابي يا نيمه سايه و يا خاك غني و مرطوب با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در پاييز يا بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |