شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۱۲ - Jun 19, 2004
سرپرست دفتر امور زنان و خانواده بهزيستي خبر داد
كلينيكهاي مددكاري به ياري زنان سرپرست خانوار مي آيند
گروه اجتماعي: خدمات تخصصي بازتواني و مددكاري يك هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار خانوار قابل بازتوان تحت پوشش سازمان بهزيستي كشور به كلينيكهاي مددكاري واگذار مي شود.
به گزارش خبرنگار همشهري: حدود ۳۵ درصد از خانواده هاي ايراني به سرپرستي زنان اداره مي شود كه از اين آمار ۷۰ درصد مربوط به زناني است كه همسرشان فوت كرده و مابقي از آن زناني است كه طلاق گرفته اند كه ۵ درصد آنان در شهرها و ۲ درصد در روستاها هستند.
براساس آمارهاي موجود از كل خانواده هاي زن سرپرست ۱۷ درصد از نظر اقتصادي فعال و ۵/۲۱ درصد داراي درآمد بدون كار بوده و فقط ۵/۵۵ درصد به عنوان خانه دار از نظر اقتصادي غيرفعال تلقي مي شوند. عدم فعاليت اقتصادي در بين زنان شهري بيش از روستايي عموميت دارد و گوياي آسيب پذيري بيشتر اين دسته از زنان است. به عبارت ديگر، ۵/۶۲ درصد اين گروه از خانوارها فاقد مزد مشاغل هستند و در بين ۲۶ درصد ديگر فقط يك نفر مشغول به كار است.
علاوه بر اين مشكلات، عوامل ديگري همچون ترس از آزار كودكان در ازدواج مجدد، وفاداري به شوهر متوفا، موجب تحمل تنهايي و در نهايت پذيرش سرپرستي خانواده از سوي زناني مي شود كه به تبع اين تصميم مشكلات زيادي نيز به وجود مي آيد.
آنچه مسلم است بسياري از زنان سرپرست خانوار از نبود يك چتر حمايتي، عاطفي و تامين مالي در عذاب هستند و آنهايي كه شغلي ندارند مشكلاتشان نسبت به بقيه بيشتر است. سازمانهاي حمايتي مانند بهزيستي و كميته امداد و تامين اجتماعي هر از گاهي كمكهايي براي اين قشر در نظر مي گيرند و از طرح و برنامه هايي براي حمايت از اين زنان سخن به ميان مي آورند.
اما اين اقدامات وطرحهاي ناپيگير در مقايسه با مشكلات عديده اي كه اين زنان با آن دست و پنجه نرم مي كنند،چندان كارساز نيست. ناامني هاي شغلي، امنيتي، عاطفي و  اقتصادي مسئوليت فرزنداني كه هر كدام نيازمند رشد در شرايطي مشابه ديگر همسالان خود هستند، توجه و رسيدگي به اين قشر را بيش از پيش ضروري مي سازد.
درهمين زمينه پرويز زارعي سرپرست دفتر امور زنان و خانواده  سازمان بهزيستي از اختصاص ۵۰۰ ميليون ريال يارانه كلينيكهاي مددكاري خبر مي دهد و مي گويد: حدود ۲ هزار خانوار قابل بازتوان تحت پوشش سازمان بهزيستي كشور در سال جاري به كلينيكهاي مددكاري واگذار مي شوند.
وي به اعتبار يك ميليون تومان يارانه علاوه بر آنچه ذكر شد در سال جاري اشاره مي كند و مي افزايد: اين كلينيكها خدمات بازتواني و اشتغال و خدمات تخصصي مددكاري را به خانواده هاي قابل بازتوان تحت پوشش سازمان بهزيستي كشور ارائه خواهند كرد.
او درمورد جايگاه قانوني اين كلينيك ها مي گويد: اين كلينيكها از سال ۸۱ با توجه به ماده ۲۶ قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت در استانهاي مختلف تاسيس شده و هم اكنون تعداد آنها به ۵۰ مركز رسيده است.
زارعي همچنين گفت: اين مؤسسات غيردولتي با ساختاري كاملا تخصصي متشكل از كارشناسان مددكار، روانشناس و مشاور، انجام بخشي از خدمات مددكاري واگذار شده از سوي سازمان بهزيستي نظير استقلال،  بازتواني و اشتغال خانواده هاي قابل توان را عهده دار هستند.

۴۶ سال ديگر جمعيت ايران به ۱۰۵ ميليون نفر مي رسد
طبق گزارش صندوق جمعيت سازمان ملل، جمعيت ايران با احتساب متوسط رشد ۲/۱ درصد، در سال ۱۴۲۹ «۲۰۵۰ ميلادي» به ۱۰۵ ميليون و ۵۰۰ هزار نفر خواهد رسيد.
براساس گزارش «سايت صندوق جمعيت سازمان ملل»، جمعيت كشورهاي جنوب مركزي آسيا شامل افغانستان، بنگلادش، بوتان، هند، ايران، نپال، پاكستان و سريلانكا در سال ۲۰۰۳ ميلادي به حدود يك ميليارد و ۵۶۳ ميليون و ۲۰۰ هزار نفر رسيد.در اين گزارش آمده است: متوسط ميزان شهرنشيني در كشورهاي مورد بررسي در سال ۲۰۰۱ ميلادي ۳۰ درصد ثبت شد كه بيشترين و كمترين رقم به ترتيب به ايران و بوتان اختصاص داشت.

دادستان كل كشور:
لايحه جرائم اينترنتي بزودي به مجلس ارائه مي شود
گروه اجتماعي: دادستان كل كشور گفت: لايحه جرايم اينترنتي را از لوايح تهيه شده و در دست كار قوه قضاييه عنوان كرد و گفت كه اين لايحه در آينده نزديك به مجلس شوراي اسلامي فرستاده خواهد شد.
به گفته آيت ا… نمازي لايحه «مجازاتهاي جايگزين» از جمله ديگر لوايح تهيه شده در دستگاه قضايي است كه در آينده نزديك در دستور كار مجلس شوراي اسلامي قرار خواهد گرفت.
وي كه در جمع خبرنگاران سخن مي گفت، در اين باره افزود: در بسياري از موارد از جمله تخلفات رانندگي براي متخلفان مجازات حبس در نظر گرفته شده كه شايسته است براي اين منظور مجازاتي غير از حبس در نظر گرفته شود.دادستان كل كشور برخورد با معتادان به موادمخدر را از ديگر فعاليتهاي دستگاه قضايي در سالهاي گذشته ذكر كرد و افزود: اردوگاههاي قرچك و ورامين و اردوگاهي در خوزستان براي نگهداري معتادان راه اندازي شده اند.
آيت ا… نمازي در پاسخ به سئوال خبرنگاري گفت: اين خبر كه دختران ايراني بصورت گسترده و سازماندهي شده به كشورهاي همسايه قاچاق مي شوند و نمايشگاهي از دختران ايراني در برخي كشورهاي حاشيه جنوبي كشورمان ايجاد شده است، صحت ندارد.
دادستان كل كشور افزود: افرادي بصورت قانوني و آزادانه به كشورهاي ديگري رفته اند و مسئولان انتظامي نيز در اين خصوص گزارشهايي ارائه كرده اند.دادستان كل كشور در بخش ديگري از سخنانش گفت: بخشي از جرايم و مفاسد اقتصادي متأسفانه از سوي برخي از عوامل درون نظام و توسط مسئولان و بعضي از سازمانها، ادارات و نهادها صورت مي گيرد. وي در خصوص چگونگي برخورد با پديده زمين خواري گفت: در دستگاه قضايي ستادي تشكيل شده است و اداره ثبت اسناد و املاك نيز وظيفه دارند كه هر گونه نقل و انتقال زمينها را به آساني ثبت نكنند مگر اينكه مقررات لازم در اين خصوص رعايت شده باشد.

بازتاب
دستمال كثيف، شيشه تميز
رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار با نمايندگان دوره هفتم مجلس شوراي اسلامي، نكات قابل توجهي را مطرح كردند كه به نظر مي رسد چنانچه آنان در طول دوره ۴ ساله مسئوليت نمايندگي خود به بخشي از آن عمل كنند شايد بتوانند تأثير مثبتي را در اذهان مردم ايجاد كنند.
تجربه شماري از نمايندگان دوره هاي پيشين مجلس در حذف برخورداري هاي بيهوده از امتيازات ويژه نمايندگي در مجلس شوراي اسلامي نشان داد كه مي توان با پرهيز از اسراف و زياده روي در حوزه كار نمايندگي، خود را به توده هاي مردم نزديك تر كرد. مردمي كه با استناد به شعارهاي عدالت خواهي، آرمان گرايي و مبارزه با فساد نمايندگان دوره هفتم را به خانه ملت گسيل داشتند، انتظار دارند برخلاف شعارهاي داده شده خود را در منجلاب فساد، رانت خواري ها، توقعات مالي و اعتباري و سهم خواهي از دستگاه هاي تحت نظارت غرق نكنند.
از اين رو، نمايندگان بايد قبل از وارد شدن به حوزه هاي مبارزه همه جانبه با فساد، خود را از هر نوع آلودگي مبرا كنند. به عبارت ديگر،همان گونه كه رهبر معظم انقلاب يادآور شدند با دستمال كثيف نمي شود شيشه را تميز كرد.
بنا بر اين لازم است نمايندگان مجلس شوراي اسلامي درروزهاي آتي در زمينه استفاده از امكانات مالي، انضباط و حضور كامل در جلسات كاري مجلس، تلاش براي رفع فسادهاي اقتصادي موجود در جامعه و هرآنچه كه مي تواند آنان را به سمت توده هاي مردم سوق دهد بيش از پيش خود را مقيد كنند. بي گمان پيگيري مسائلي از قبيل استقلال ملي، برقراري عدالت اجتماعي، مبارزه با فساد همه جانبه و آرمان خواهي عاقلانه مي تواند خاطرات مثبتي از آنان را در اذهان اقشار محروم جامعه برجا بگذارد.

خدمات ويژه سازمان ها و نهادها به سالمندان اعلام شد
وظايف دستگاهها براي تأمين نيازمنديهاي سالمندان از سوي «شوراي ملي سالمندان» تعيين و اعلام شد.
علي اصغر كارانديش، معاون پشتيباني و مجلس سازمان بهزيستي كشور به خبرنگار ايسنا گفت: بر اساس طرح شوراي ملي سالمندان، سازمان بيمه خدمات درماني كشور مكلف شد كليه سالمندان فاقد پوشش اين بيمه را از محل اعتباراتي كه در لوايح بودجه سنواتي منظور مي شود، تحت پوشش بيمه درمان درآورد.
وي افزود: در راستاي تأكيد شوراي ملي سالمندان، اين سازمان همچنين موظف به تامين وسايل كمكي از قبيل سمعك، عينك، صندلي چرخدار، واكر و... براي سالمندان شده است.
كارانديش همچنين خبر داد: وزارت مسكن و شهرسازي نيز از اين پس مكلف شده است براي كمك به تامين مسكن سالمندان فاقد مسكن اقدام و تمهيدات لازم براي تخصيص يارانه تعمير و بازسازي مسكن سالمندان نيازمند را فراهم كند.
به گفته وي شوراي ملي سالمندان سازمان بهزيستي كشور را نيز موظف كرده است با همكاري كميته امداد امام خميني(ره) كليه سالمندان زير خط فقر را تحت پوشش حمايتي قرار داده و نسبت به شناسايي خانواده هايي كه تمايل به نگهداري سالمندان در مناطق شهري و روستايي را دارند اقدام و نتيجه را به دبيرخانه شوراي ملي سالمندان اعلام كند.
كارانديش در ادامه يادآور شد: بعلاوه شوراي ملي سالمندان وزارتخانه هاي جهادكشاورزي، بازرگاني، بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور را مكلف كرده است براي تامين امنيت غذايي سالمندان در زمينه ارتقاي سواد تغذيه اي، تعيين الگوي مصرف، در دسترس قرار دادن مواد غذايي مورد نياز و بهبود قدرت خريد سالمندان اقدام كنند.
وي تامين امكانات و تسهيلات مناسب جهت ورزش دوران سالمندي از سوي سازمان تربيت بدني، تكريم مقام سالمند و ايجاد نگرش مثبت در سالمندان و آموزش شيوه زندگي سالم را از وظايف صدا و سيما در مصوبات شورا بيان كرد و به ايسنا گفت: همچنين وزارت آموزش و پرورش موظف شده است آموزشهاي لازم جهت تكريم سالمندان در خانواده را براي بهره مندي از تجارب سالمندان و شيوه زندگي سالم با هدف دستيابي به سالمندي سالم و فعال متناسب با هر يك از مقاطع تحصيلي در كتب درسي منظور و در مناسبتهاي خاص مطرح كند.
معاون پشتيباني و مجلس سازمان بهزيستي كشور با اشاره به اين كه بر اين اساس كليه دستگاهها با توجه به بافت جمعيتي و امكانات موجود در مناطق شهري و روستايي موظف به توجه ويژه به سالمندان روستايي در حيطه وظايف خود شده اند تأكيد كرد: با توجه به نامناسب بودن كليه شاخصهاي سلامتي، اجتماعي و اقتصادي در زنان سالمند، دستگاهها موظف به توجه ويژه به زنان سالمند شده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز موظف است مساعدتهاي مالي لازم را در جهت تسهيل استفاده از مراكز ارائه دهنده برنامه هاي فرهنگي و هنري فراهم كند.
وي در پايان گفت: اعتبار مورد نياز براي اجرا و مفاد اين آيين نامه علاوه بر اعتباراتي كه تا كنون در بودجه سالانه دستگاهها پيش بيني شده است، از محل اعتبارات ويژه سازمان مديريت و برنامه ريزي كه تحت عنوان برنامه هاي ساماندهي سالمندان در ذيل رديفهاي اعتباري دستگاههاي ذيربط يا در رديفي مستقل منظور مي شود، تامين و پرداخت خواهد شد.

رسيدگي رئيس قوه قضاييه به ۳۵ درخواست مردمي
آيت الله «محمود هاشمي شاهرودي»، رييس قوه قضاييه، روز پنجشنبه در ادامه ملاقات عمومي خود با مردم، دستور رسيدگي و بررسي سريع ۳۵ درخواست از سوي مردم را صادر كرد.
به گزارش خبرنگار ايرنا، ديدار رييس قوه قضاييه با مردم، پس از آن صورت مي گيرد كه اداره كل نظارت و پيگيري اين نهاد قضايي، درخواست هاي مردمي را مورد بررسي و كار كارشناسي قرار داده باشد.
از جمله مواردي كه در ملاقات اين هفته به آن رسيدگي شد، پرونده يك شهروند شهرستان تنكابن بود كه در سال ۸۱ بر اثر تصادف رانندگي، دچار عارضه مغزي شده و در زماني كه وي در بيمارستان بستري و در حالت كما بوده، قاضي پرونده رأي به محكوميت وي داده است.
وي افزود: «قاضي دادگاه بدون اينكه مرا ديده باشد، مرا محكوم به پرداخت ديه به دليل جراحات كمي كه به طرف مقابل وارد شده بود، كرد.»
در اين خصوص، رييس قوه قضاييه دستور داد، پرونده در راستاي اعمال «ماده ۲» اختيارات رياست قوه قضاييه به تهران ارجاع شود.
از ديگر مواردي كه در جريان ديدار ديروز مورد رسيدگي واقع شد، درخواست يك زوج كرمانشاهي بود كه مدعي بودند در جريان رسيدگي به دعواي فاميلي قاضي دادگاه رسيدگي كننده به پرونده به ناحق براي آنها حكم صادر كرده است.
آيت الله شاهرودي در اين مورد، دستور رسيدگي و توجه بيشتر قاضي پرونده درخصوص دعاوي خانوادگي و فاميلي داد.
در ملاقات رييس قوه قضاييه با مردم، تعدادي از مقامات قضايي دستگاه قضايي نيز حضور داشتند.

مأموران راهنمايي و رانندگي مجهز به باتوم شدند
خبرگزاري فارس: فرمانده انتظامي تهران بزرگ گفت: ماموران براي دفاع از خود مجهز به باتوم شدند.
سردار مرتضي طلايي در گفتگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري فارس و در پاسخ به اين سئوال كه چرا ماموران راهنمايي و رانندگي نيز مجهز به باتوم هستند گفت: پليس تجهيزات استانداردي دارد و باتوم از جمله اين تجهيزات است چه پليس انتظامي باشد و چه پليس راهنمايي و رانندگي باشد.
طلايي گفت: تخلفات زيادي توسط موتورسواران صورت مي گرفت و ما نيز مصمم به اعمال جدي مقررات بوديم پس طبيعي بود كه ماموران خود را كه در موارد متعددي مورد ضرب و شتم و تعرض قرار گرفته بودند براي دفاع از خود مجهز به تجهيزات مصوب و مشخص پليس نماييم.
فرمانده انتظامي تهران بزرگ همچنين در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس در مورد چارچوب طرح مبارزه با مظاهر بدحجابي گفت: چارچوب كلي اين طرح قانون مجازات اسلامي و مقررات مربوط به تهيه و توزيع البسه و نيز محصولات فرهنگي از جمله سي دي است.
وي افزود: امسال تصميم داريم كه با فرارسيدن فصل تابستان مراكزي كه بستر و زمينه اي براي بدآموزي ها و مفاسد و معضلات اجتماعي دارند از قبيل مراكز آموزشي، فرهنگي هنري و ويدئو كلوپ ها، باشگاههاي ورزشي و نيز قهو ه خانه ها و كافي شاپ ها كه يا بدون مجوز فعاليت دارند و يا مقررات را رعايت نمي كنند كنترل نماييم.
از سوي ديگر معاون را هنمايي و رانندگي ناجا اعلام كرد، رانندگان داراي پرونده الكترونيكي مي شوند .
به منظور ملزم سازي رانندگان نسبت به پرداخت قبوض جريمه، طرحي در كميسيون حقوقي قضايي مجلس شوراي اسلامي در دست بررسي است كه به موجب آن رانندگان موظف مي شوند سا لانه صورت وضعيت تخلفات خود را از پليس دريافت كرده و ظرف ۴۰ روز آن را پرداخت كنند و در صورت پايان مهلت تعيين شده پليس از تردد خودروي متخلف جلوگيري كرده و آن را متوقف خواهد كرد.

زن روشندل ملكاني جاجيم، گليم و جوراب ابريشمي مي بافد
خانم  «خرده  عباسي» زن  ۷۰ ساله  ملكاني  در استان  آذربايجان  شرقي  با وجود نابينايي ، جاجيم ، گليم  و جوراب هاي  ابريشمي مي بافد.
او، در سه  سالگي  بر اثر ابتلا به  بيماري  سرخك  بينايي  خود را از دست  داد اما با پشتكار و تلاش  شبانه روزي  و با اتكال  به  خدا توانست  با يادگيري  صنايع دستي ، گامهاي  موثري  در تامين  اقتصاد خانواده اش  بردارد.
وي  مهارت  خاصي  در جوراب  بافي  دارد بطوري  كه  در يك  روز مي تواند يك  جفت جوراب  ببافد و اين  چيزي  است  كه  از توان  هر آدم  سالمي بر نمي آيد.
«اميد» در اين  زن  روشندل  باعث  شده  تا چنان  آثار هنري  شگفت  انگيزي  را در قالب  جاجيم  و گليم  خلق  كند كه  هر بيننده اي  را به  سوي  خود مي كشاند.
خانم  عباسي ، در گفت  و گو با ايرنا، كار را سرگرمي خود عنوان كرد و افزود با اتكال  به  خدا و استفاده  از استعدادهاي  ذاتي  توانسته ام  دركارهايم  موفق  باشم .
وي  گفت:  باجوراب  بافي  كه  بخاطر پشمي بودن  درزمستان  متقاضيان  زيادي  داردكمك  قابل  توجهي  به  اقتصاد خانواده ام  مي كنم .
وي  افزود: اين  قبيل  كارها دركنارامورجاري  خانه  نظر پخت  وپز، جاروكردن ،دوخت  ودوز و شست  وشوي  لباسها با دست ، بدون  كمك  گرفتن  ازكسي ، همگي  توسط خودم  انجام  مي شود.
خانم عباسي  مي گويد: شوهرم  پارسال  به سبب  سكته ، نيمي از بدنش  فلج  شده  و توانايي  حركت  ندارد و من  مجبورم  كه  به  امور او نيز رسيدگي  كنم .
خانم  عباسي  با وجود نابينايي  توانسته  سه  دختر و دو پسر را بزرگ  كند كه يكي  از آنها در هشت  سال  دفاع  مقدس  به  درجه  رفيع  شهادت  نايل  آمد.

زلزله چهار ريشتري بار ديگر بم را لرزاند
زمين لرزه اي به بزرگي چهار ريشتر بعد از ظهر پنجشنبه شهرستان بم را لرزاند.
به گزارش شبكه هاي لرزه نگاري وابسته به مركز لرزه نگاري كشوري موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران، اين زلزله در ساعت ۱۸ و ۲۷ دقيقه و ۲۳ ثانيه روز پنجشنبه حوالي شهرستان بم واقع در استان كرمان را لرزاند.
روز پنجم دي ماه سال گذشته، زمين لرزه اي به بزرگي ۳/۶ درجه در مقياس امواج دروني زمين (ريشتر) شهرستان بم در استان كرمان را در هم كوبيد كه در نتيجه آن، ده ها هزار تن از مردم اين منطقه كشته و مجروح و يا بي خانمان شدند.
مدير كل بهزيستي استان كرمان گفته است: در اثر وقوع زمين لرزه در شهرستان بم بيش از ۲ هزار و ۳۰۰ كودك و نوجوان پدر و مادر و ۲ هزار و ۸۰۰ نفر نيز فقط پدر خود را از دست داده و بي سرپرست شدند.
دكتر محمد ستايش با اشاره به اختصاص يك ميليارد تومان كمك نقدي دولت به كودكان و خانواده هاي بي سرپرست، معلولين و ديگر مدد جويان بمي، تصريح كرد: اين مبلغ براي كمك به بيش از ۵ هزار و ۲۰۰ كودك و نوجوان، يك هزار و ۵۰۰ زن بي سرپرست، دو هزار و ۷۰۰ معلول و غيره بسيار ناچيز و محدود بود لذا سازمان بهزيستي بخشي از اين كمك ها را از محل مشاركت هاي مردمي و منابع داخلي تامين كرد.
ستايش اظهار داشت: از مبلغ فوق ۶۰۰ ميليون تومان براي كمك به خانواده ها و كودكان بي سرپرست اختصاص يافت؛ به طوري كه به ازاي فرزند اول ۴۰ هزار تومان، دوم ۳۰ هزار تومان، سوم ۲۰ هزار تومان و بعدي ها نيز هر كدام ۱۰ هزار تومان پرداخت شد.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |