شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۱۲ - Jun 19, 2004
احمدي نژاد در ديدار با شهروندان منطقه ۲۰:
براي نهادينه كردن اعتماد شهروندان تلاش مي كنيم
گروه شهري: با هزينه اي حدود ۹۰ ميليارد تومان، ۴ تقاطع غير همسطح بر روي بزرگراه آزادگان در دست احداث است كه قسمت هايي از آن نظير مسير مستقيم شهيد رجايي به آزادگان و فدائيان اسلام - آزادگان تا پايان امسال افتتاح مي شود.
در جريان ملاقات مردمي دكتر محمود احمدي نژاد - شهردار تهران از منطقه ۲۰ تهران همچنين مقرر شد عمليات اجرائي احداث پلهائي بر روي مترو و راه آهن شهرري كه در حال حاضر به صورت تقاطع غيرهمسطح از مركز شهرري عبور مي كند آغاز شود و متعاقب آن مترو و راه آهن شهرري از زير اين پلها عبور كرده و مسير اصلي تردد اتومبيل ها از روي پل صورت گيرد و به اين وسيله بسياري از مشكلات ترافيكي منطقه تا اواسط سال آينده مرتفع خواهد شد.
خبرنگار ما مي نويسد شهردار تهران هنگام بازديد از ميدان اصلي شهرري، دستور تسريع عمليات اجرايي طرح هاي ترافيكي اين ميدان را داد كه مدتي بود به دليل وجود برخي موانع با تأخير مواجه شده بود.
احمدي نژاد يكي از مشكلات شهرري را وجود بافت هاي فرسوده دانست و گفت: گرچه شهرداري تهران به دنبال كسب كمكها، امتيازات و پشتيباني از بانك و منابع مالي دولتي براي حل اين معضل است اما تا محقق شدن اين تلاشها از آنجا كه نبايد فرصت را از دست دهيم از مردم مي خواهيم با در نظر گرفتن تخفيف ها و امتيازاتي كه شوراي شهر تهران براي بازسازي بافت هاي فرسوده در اختيار شهروندان قرار داده نسبت به بازسازي اماكن فرسوده خود اقدام كنند.
وي خبر داد: تا پايان امسال حدود ۱۰۰ پروژه عمراني، خدماتي، فرهنگي، ورزشي نظير احداث فضاي سبز، احداث ايستگاههاي آتش نشاني و گاز طبيعي فشرده، ميادين ميوه و تره بار، زمينها و ميادين ورزشي، كتابخانه و آبنما با هزينه اي حدود ۳۰ ميليارد تومان در شهرري افتتاح خواهد شد كه البته اين طرح ها به غير از پلها و تقاطع هاي غير همسطح و كمربنديهايي است كه توسط سازمانهاي عمومي شهرداري تهران در منطقه ۲۰ در دست اجراست.
احمدي نژاد گفت: سال گذشته، سال بازيابي اعتماد مردم به مديريت شهري بود و امسال تلاش مي كنيم با نهادينه كردن اعتماد شهروندان در همه ساختارهاي شهرداري، شهرداري را تبديل به خانه و مأمن همه مردم تهران كنيم.
وي با اشاره به مشكل حدود ۳ هزار نفر مالباخته پروژه پيش فروش واحدهاي مسكوني اركيده گفت: گرچه پيگيري و رسيدگي به اين كلاهبرداري جنبه قضايي دارد و از هيچ ارتباط قانوني و اجرايي با شهرداري تهران برخوردار نيست، اما طبيعي است كه مديريت شهري نمي تواند در مقابل مشكل اين دسته از شهروندان محروم كه بعضا ماحصل ۲۰ سال زندگي خود را در اين جريان از دست داده اند، بي اعتنا باشد، لذا ما قول داديم به سهم خود همه گونه همكاري را در دادن مجوز، نقشه و پروانه با حداكثر سرعت و تخفيف با مسئولان اين پروژه انجام دهيم.
شهردار تهران خبر داد: خوشبختانه با همكاري دستگاه فضايي، مسئولين محلي، شوراي تأمين استان و فرمانداري، زمينهايي تملك شده و مجوزهاي اوليه نيز با سرعت از دو طرف شهرداري صادر شد تا هر چه زودتر هم نسبت به تكميل ۱۰۶۵ واحد فعلي و هم آغاز عمليات ساخت حدود ۳ هزار واحد باقي مانده اقدامات لازم صورت گيرد.
احمدي نژاد در بخش ديگري از سخنان خود گفت:  شهرداري تهران قراردادهاي خوبي در زمينه بازيافت زباله هاي تهران تنظيم كرده كه يكي از اين قراردادها به مرحله عملياتي رسيده و به دنبال آن حدود هزار تن از زباله هاي تهران شامل پلاستيك، شيشه، چوب و كاغذ به طور نمونه در چند منطقه شهر، جمع آوري و بازيافت مي شود.

در تهران ۲۳۰۰ هكتار بافت فرسوده وجود دارد
طي ده سال گذشته فقط ۵/۱ درصد بافت هاي فرسوده احياء شده است
008298.jpg
گروه شهري: مسئولان وزارت مسكن به جاي توجيه كردن ناكارآمدي خود در نوسازي بافت هاي فرسوده و متهم ساختن مديريت شهري به تراكم فروشي، دنبال طرح هاي علمي در اين زمينه باشند تا بتوان به كمك مردم و سازمان هاي مسئول اين بافت ها را نوسازي كرد.
عضو هيات رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: اگر مي شود براي يك طبقه تراكم تشويقي كه شوراي شهر براي نوسازي بافت هاي فرسوده در نظر گرفته است واژه ديگري ارايه داد ما حاضر به پذيرش آن هستيم ولي تغيير الفاظ مشكلي را حل نمي كند و نوسازي بافت هاي فرسوده با حرف انجام نمي شود بلكه نيازمند اقدام هاي عملي است.
مهندس اميررضا واعظي آشتياني گفت: مسئولين وزارت مسكن و شهرسازي همواره ادعا مي كنند كه در نوسازي بافت هاي فرسوده گامهاي مهم برداشته اند ولي آمار نشان مي دهد كه طي ۸ تا ۱۰ سال گذشته از ۳۳ هزار هكتار بافت فرسوده در كشور تنها ۵۰۰ هكتار يعني معادل ۵/۱ درصد آن نوسازي شده است.
خزانه دار شوراي شهر گفت: مگر وزارت مسكن مدعي نوسازي بافت هاي فرسوده نبوده پس چرا حالا به اين نتيجه رسيده است كه نوسازي بافت هاي فرسوده از عهده اين وزارتخانه خارج است. وي افزود: همين عملكردها باعث شده كه امروز عده اي از كارشناسان تصور كنند كه نوسازي بافت هاي فرسوده در تهران عملي نيست، در صورتي كه با يك برنامه ريزي زمانبندي شده مي توان بافت هاي فرسوده را احيا كرد.
واعظي آشتياني افزود: اكنون در تهران ۲۳۰۰ هكتار بافت فرسوده وجود دارد كه معادل ۲/۵۶ درصد ساختمان هاي موجود است و مديريت شهري به دنبال هماهنگي و تعامل با ديگر دستگاهها به منظور نوسازي اين بافتها مي باشد، زيرا اگر امروز به فكر راهكار و چاره جويي نباشيم فردا خيلي دير است زيرا سالهاي زيادي به فرصت سوزي در رابطه با نوسازي بافت هاي فرسوده گذشته است. به گفته وي نوسازي بافت هاي فرسوده نيازمند توجيه اقتصادي براي مردم و بخش خصوصي است و در غير اين صورت سالها خواهد گذشت و كاري انجام نخواهد شد و در صورت وقوع يك حادثه احتمالي پشيماني مي ماند و بس.
وي در رابطه با اينكه دادن تراكم تشويقي باعث افزايش جمعيت در اين مناطق مي شود گفت: چگونه است كه در يك زمين ۱۰۰۰ متري مي توان مجوز بلند مرتبه سازي داد و در آنجا بحث افزايش جمعيت مطرح نيست ولي در زمين ۳۰۰ متري كه اجازه چهار طبقه ساخت وساز وجود ندارد باعث تراكم جمعيتي مي شود. آشتياني جمعيت را از جمله توجيهات مسئولان وزارت مسكن و شهرسازي در اين رابطه دانست و گفت: در حال حاضر بين ۶۵ تا ۷۰ درصد جمعيت كشور شهرنشين هستند و علاوه بر اين اضافه جمعيت تهران يا كلان شهرها به صورت مطلق به ساخت و ساز ربطي ندارد كه مشكل اصلي را بايد در عدم جاذبه و امكان فعاليت و توليد در روستاها و شهرهاي كوچك جستجو كرد كه باعث مهاجرت بي رويه به شهرها مي شود. وي افزود: اگر اينقدر نگران جمعيت هستيد چرا حريم تهران و حاشيه شهرهاي بزرگ را اينگونه مورد تهديد قرار مي دهيد.
آشتياني گفت: حريم تهران امروزه دستخوش بازي هاي سياسي قرار گرفته كه حاصل آن يك شبه ميلياردر شدن تعدادي انگشت شمار بابت خرد كردن زمين هاي حريم تهران است.
وي همچنين با استقبال از تصميم شوراي اقتصاد در رابطه با تخصيص اعتبار براي نوسازي بافت هاي فرسوده گفت: اين تصميم شايسته نشان مي دهد كه شوراي اقتصاد توجه اش به بافت هاي فرسوده به مراتب بيشتر از وزارت مسكن و شوراي عالي شهرسازي بوده و نگراني آنها در اين رابطه همچون مديريت شهري، محسوس است. وي ابراز اميدواري كرد كه اعتبار پيش بيني شده رقمي قابل توجه باشد تا بتوان با كمك منابع مالي ديگر و مردم و مشاركت بخش خصوصي بافت هاي فرسوده تهران را نوسازي و مقاوم سازي كرد.

ايمني با سوخت گاز
008301.jpg
استفاده از سوخت CNG، (گاز طبيعي فشرده) ايمني خودروها را در حوادث رانندگي افزايش مي دهد. به گزارش شبكه خبري آسمان آبي ايران، CNG داراي سه ويژگي ايمني است كه آن را ايمن تر از بنزين، گازوئيل و LPG مي سازد.برپايه اين گزارش، CNG چون از هوا سبك تر بوده در صورت نشتي مي تواند بالا رفته و در هوا پراكنده شود، درحالي كه ساير سوخت ها بر روي زمين به صورت لكه هاي قابل اشتعال، براي مدتي باقي مي مانند.همچنين دماي خوداشتعالي CNG، ۶۵۰ درجه سانتيگراد اعلام شده كه در بنزين اين ميزان تنها ۳۵۰ درجه سانتيگراد گزارش شده است.

«۱۲-۱۴» ساعات اوج تصادف
008289.jpg
معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي گفت: از ابتداي سال جاري تاكنون ۲۰۰ هزار راننده با كنترل نامحسوس جريمه شدند.سردار محسن انصاري در گفت  و گو با ايسنا افزود: از اين تعداد بيشترين تخلفات به ترتيب مربوط به استفاده نكردن از كمربند ايمني با ۲۸ هزار مورد، پارك دوبله ۲۵ هزار، عبور از چراغ قرمز ۱۶ هزار و حركت مارپيچ ۱۵ هزار مورد بوده است.
وي همچنين در خصوص تخلفات درون شهري گفت: اوج تصادفات در مناطق شهري به ترتيب دربين ساعات ۱۲ تا ۱۴ با ۱۵‎/۵درصد، ۱۰ تا ۱۲ با ۱۵ درصد و ۱۸ تا ۲۰ با ۱۳ درصد است.
وي تصريح كرد: ديپلمه ها در شهرها با ۳۳ درصد و سيكل ها در جاده ها با ۳۲/۲۸ درصد بيشترين مقصران در تصادفات را تشكيل داده اند.

حمايت پتروشيمي از بازيافت
008286.jpg
شركت ملي صنايع پتروشيمي ايران از صنعتگران در بخش بازيافت حمايت مي كند.
شركت ملي صنايع پتروشيمي اعلام كرده است اين شركت به عنوان متولي توليد پليمر در كشور درصدد گسترش فرهنگ بازيافت مواد به بخش خصوصي در زمينه جمع آوري و بازيافت پليمرهاي ضايعاتي است. ارائه تسهيلات مالي جهت خريد ماشين آلات و دانش فني آن و همكاري در زمينه بازاريابي و فروش داخلي و خارجي محصولات به دست آمده از جمله حمايت هاي شركت ملي صنايع پتروشيمي از صنعتگران در بخش بازيافت است. اين حمايت به منظور جلوگيري از آلودگي محيط زيست با توجه به توليد و مصرف بيش از حد مواد پليمري به ويژه بطري هاي نوشابه و ظروف PET صورت مي پذيرد.

مديرعامل سازمان تاكسيراني:
نرخ كرايه تاكسي ها را عملياتي مي كنيم
008295.jpg
مدير عامل سازمان تاكسيراني به مردم قول داد : نرخ هاي مصوب شوراي شهر براي تاكسي هاي خطي و استفاده از تاكسيمتر براي محاسبه كرايه در تاكسي هاي گردشي لازم الاجرا بوده و شهروندان مطمئن باشند كه تاكسيراني با جديت بر اجراي نرخ هاي مصوب شوراي شهر از سوي رانندگان تاكسي نظارت كرده و با متخلفان به شدت برخورد خواهد كرد .
سيد جمال هاشمي عرب در گفتگو با خبرگزاري مهر با بيان اين مطلب گفت : از زمان تصويب نرخ هاي جديد در شوراي شهر تا كنون روزانه رانندگان چند خط به تاكسيراني احضار ودر آنجا ضمن توجيه، نرخ هاي جديد به رانندگان خطوط ابلاغ مي شود ، از سوي ديگر رانندگان موظف مي شوند تا برچسب هايي را كه مشخصات نرخ مصوب شوراي شهر در آن اعلام شده به شيشه جلوي تاكسي خود بچسبانند و تاكنون اكثر خطوط نرخ مصوب را اجرا كرده و در اين زمينه موارد تخلفي گزارش نشده است .
وي در خصوص محاسبه نرخ كرايه تاكسي هاي گردشي به وسيله تاكسيمتر اظهار داشت : پس از تصويب نرخ جديد، تاكسيراني ۳ ماه براي توجيه رانندگان و تنظيم تاكسيمترهايي كه قبلا نيز در تاكسي ها نصب شده بود بر اساس جدول زمان بندي از شوراي شهر فرصت خواسته است كه پس از پايان اين زمان رانندگان تاكسي ملزم به رعايت اين قانون بوده و با متخلفان به شدت برخورد خواهد شد .

آيين نامه هاي وزارتخانه هاي كشور و مسكن درباره فضاهاي سبز شهري باطل شد
با راي ديوان عدالت اداري آيين نامه هاي وزارت كشور درباره گسترش فضاهاي سبز شهري باطل شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، معاون امور سياسي - قضايي سازمان بازرسي كل كشور طي نامه اي به ديوان عدالت اداري، ابطال آيين نامه هاي وزارت كشور درباره لايحه قانوني حفظ و گسترش فضاي سبز در شهرها را خواستار شد.وي در شكايت خود اقدام وزارت كشور در تصويب آيين نامه هاي اجرايي براي قانون مذكور را فاقد مبناي قانوني و خارج از حيطه اختيارات آن وزارتخانه دانسته است.
همچنين وزارت مسكن و شهرسازي نيز با استناد به ماده ۱۴ قانون زمين شهري، كه تبديل و تغيير كاربري، افراز و تقسيم و تفكيك باغها را با رعايت ضوابط و مقررات وزارت مسكن و مواد قانون زمين شهري بلا اشكال دانسته است، دستورالعملهايي صادر كرده كه ضوابط تفكيك باغها را معين ساخته اند.
بنابراين گزارش، در پي شكايت معاون سياسي - قضايي سازمان بازرسي كل كشور، هيات عمومي ديوان عدالت اداري، آيين نامه هاي وزارت كشور و وزارت مسكن و شهرسازي را لغو كرد.

ميزان مقاومت برجهاي تهران معلوم نيست
رييس مركز مطالعات ساختمان و مسكن گفت: به علت فقدان مطالعات تخصصي بر روي برجهاي شهر تهران، ميزان مقاومت آنها قابل تخمين نيست.
قاسم حيدري نژاد در خصوص ميزان مقاومت برجهاي تهران در مقابل زلزله به خبرنگار اجتماعي فارس گفت: از آن جا كه پيرامون۵۰۰ برج شهر تهران مطالعات تخصصي صورت نگرفته است بنابراين نمي توان در مورد ميزان مقاومت يا آسيب پذيري آنها صحبتي كرد.
وي خاطر نشان كرد: هر چند كه تمام اين برجها داراي پايان كار هستند و براساس آن كيفيت آنها مورد تاييد قرار گرفته است اما بر چه اساس مي توان گفت كه آنها داراي ايراد فني نيستند. رييس مركز تحقيقات ساختمان و مسكن تاكيد كرد: متاسفانه شهرداريها در مقابل تخلفات تنها به اخذ جريمه اكتفا مي كنند و هيچ گاه از متخلفين نخواسته اند كه بناي غير استاندارد ساخته شده را تخريب و دوباره بسازند. حيدري مطالب فوق را مبني بر غير قابل اعتماد نبودن برج ها ندانست و تصريح كرد: با وجود اين از آن جا كه هر ساختماني بعد از مدتي نياز به بازسازي دارد بنابراين مطالعه بر روي برجهاي تهران با توجه به پيچيده و تخصصي بودن آنها توسط يك مرجع باصلاحيت امري ضروري است.
حيدري نژاد اعطاي گواهي مقاوم سازي ساختمان را يكي از راهكارهاي افزايش ارزش ساختمانهاي شهر دانست و تصريح كرد: اين گواهي بعد از طي مراحل استاندارد مقاوم سازي توسط شهرداري مي تواند در تخفيف تعرفه هاي بيمه ساختمان نيز موثر باشد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |