يكشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۱۳
افول آمريكا در عرصه علمي جهان
نيويورك تايمز، ۳ مه
008979.jpg
آمريكا تدريجاً تسلط جهاني خود را در بخش هاي مهمي از علم و نوآوري از دست مي دهد. كارشناسان دولتي و بخش خصوصي در اين كشور معتقدند جوايزي كه به دانشمندان آمريكايي داده مي شود و شمار مقالات منتشره در نشريات حرفه اي برجسته نشانگر اين امر است.
پيشرفت ها در زمينه علوم پايه در كشورهاي ديگر، اكنون شانه به شانه پيشرفت ها در آمريكا يا از آن جلوتر است. ظاهراً در اين كشور در مورد اين روند يا پيامدهاي آن بر بازار شغل، صنعت، امنيت ملي يا پويايي حيات فرهنگي و علمي آن آگاهي چنداني وجود ندارد.
جان اي جانكووسكي تحليل گر بنياد ملي علم كه مسئول نظارت بر روند علوم در آمريكا است، گفت: «بقيه جهان دارد به ما مي رسد. برتري علمي ديگر صرفاً قلمرو آمريكا نيست.»
اما اين دسته از تحليل گران كه از ادامه اين روند نگران هستند، اذعان مي كنند گسترش بنيان توان فكري جهان با رويكردهاي جديد باعث تقويت مبارزه با بيماري ها، دستيابي به منابع جديد انرژي و بهبود مقابله با مسائل زيست محيطي خواهد شد. اما منافع اين تحولات علمي در كشورهاي ديگر باقي خواهد ماند و آمريكا براي استخدام استعدادهاي نخبه و فضاي انتشار مقاله در نشريات برجسته با رقابت روبه رو خواهد شد.
يك عرصه رقابت بين المللي مربوط به ثبت حقوق كشف و اختراع است. آمريكايي ها همچنان شمار زيادي از اين موارد را در اختيار خواهند داشت، اما اين درصد رو به كاهش خواهد رفت چرا كه خارجي ها به خصوص آسيايي ها فعال تر شده اند و در برخي عرصه ها ابتكار عمل را به دست گرفته اند. سهم آمريكا  از موارد ثبت حقوق صنعتي در خلال دهه هاي اخير كاهش يافته و اكنون به ۵۲ درصد رسيده است.
نزولي محسوس تر را مي توان در زمينه درج مقالات پژوهشي مشاهده كرد. مؤسسه فيزيكال ريويو كه تعدادي نشريه معتبر در مورد فيزيك منتشر كرد، اعلام كرد در خلال دو دهه گذشته سهم مقالات آمريكايي ها از اكثريت به اقليت رسيده است. پارسال اين نسبت ۲۹ درصد بود، در حالي كه اين رقم در سال ۱۹۸۳، ۶۱ درصد بود. مارتين بلوم سردبير اين نشريات گفت چين با ارائه ساليانه بيش از ۱۰۰۰ مقاله پيش افتاده است. وي افزود: «ساير نشريات علمي نيز با چنين روندي روبه رو شده اند.»
افول ديگر در عرصه  جوايز نوبل است كه شاخص برتري علمي محسوب مي شود. به طور سنتي آمريكا با انجام سرمايه گذاريهاي سنگين دولتي در علوم پايه بخش اعظم اين جوايز را به خود اختصاص مي داد. اما سهم آمريكا از اين جوايز پس از اوج گيري بين سالهاي ۱۹۶۰ تا ۱۹۹۰، در سالهاي دهه ۲۰۰۰ به نصف يعني ۵۱ درصد كاهش يافته است. بقيه جوايز نصيب انگليس، ژاپن، روسيه، آلمان، سوئد، سوئيس و نيوزيلند شده است.
دنيس سايمون از مؤسسه پلي تكنيك رنسلاو اخيراً در يك گردهمايي  علمي در واشنگتن گفت: «ما در جهاني جديد هستيم و به طور فزاينده  كشورهايي به غير از آمريكا در آن تسلط خواهند داشت.» تحليل گران معتقدند اروپا و آسيا دست بالا را دارند، حتي اگر دستاوردهايشان در آمريكا به چشم نيايد. مثلاً در ماه مارس دانشمندان اروپايي اعلام كردند يكي از كاوشگرهاي آنها در جو مريخ متان كشف كرده است، يعني نشانه وجود احتمالي ميكروب هاي خارجي زير سطح اين سياره. اين يافته ها در رأس عناوين خبري از پاريس تا ملبورن قرار گرفت. اما بيشتر آمريكايي ها كه سرگرم تماشاي انبوه تصاوير فرود كاوشگران خودشان بر سطح مريخ و فعاليت هاي علمي آن بود، از شنيدن اين خبر باز ماندند.
اروپا به طور جدي در صدد آ ن است كه با ساختن نيرومندترين كوبنده  اتم جهان در عرصه فيزيك ذرات حرف اول را بزند. اين دستگاه كه سال ۲۰۰۷ تكميل خواهد شد، داراي يك تونل حلقوي به طول ۱۷ مايل است.
گروهي از تحليل گران خاطرنشان مي كنند تلاش آسيا براي كسب برتري جدي تر است. دايانا هيكس از مؤسسه فناوري جورجيا درباره رشد علم و نوآوري فني در آسيا گفت: «باورنكردني است. ديدن افزايش شمار مقالات و موارد ثبت حقوق مالكيت فكري شگفت انگيز است.»
اين تحليل گران معتقدند افول نسبي آمريكا نتيجه اجتناب ناپذير افزايش سطح زندگي در سراسر جهان است.

ويتامين آ: سم استخوان؟
008982.jpg
شايد عامل اصلي شكنندگي و پوكي استخوان سالمندان و افراد مسن در آمريكا و ديگر كشورهاي توسعه يافته، دريافت مقدار زيادي از چيزهاي خوب باشد. مطالعات جديد نشان مي دهند كه افراط و مصرف بيش از حد ويتامين آ مي تواند خطر شكستگي استخوان را هفت بار بيشتر افزايش دهد، شايد بايستي در ميزان مصرف تركيبات تقويتي رايج بازبيني مجدد صورت گيرد.
مطالعات قبلي اشاره داشتند كه ويتامين آ نقش مهمي را در تضعيف و سستي تدريجي استخوان ها كه غالباً با سن اشخاص مرتبط است،ايفامي كند، اما مطالعات اخير رابطه خطر شكستگي استخوان و مفصل ران، با ميزان زياد ويتامين آ موجود در خون در يك دوره بلند مدت را اثبات كرده است.
محققان مي گويند: با توجه به يافته ها، مصرف افراطي و بيش از حد ويتامين آ شايد توضيح مناسبي باشد براي ميزان شكستگي بالاي مفصل ران در بخشي از اسكانديناوي و آمريكا كه افراد از مكمل هاي ويتامين و ويتامين آ جهت تقويت عمومي به طور گسترده اي مصرف مي كنند.
در اسكانديناوي و آمريكا، دهها سال قبل تقويت با فراورده هاي لبني، غلات، حبوبات و ويتامين آ در جهت تلاش براي از بين بردن شب كوري شروع شده بود. شب كوري اولين علامت كمبود ويتامين آ است و در كشورهاي توسعه يافته كمبود ويتامين آ علت بزرگي براي كوري به شمار مي رود.
محققان سوئدي در بخشي از مطالعات خود، ميزان ويتامين آ موجود در خون ۲۳۰۰ مرد را به مدت بيش از ۳۰ سال اندازه گيري كردند و سپس اين مقادير را با ميزان شكستگي استخوان افراد گروه مقايسه نمودند، و دريافتند مرداني كه در شروع مطالعات، بيشترين ميزان ويتامين آ را در خون داشتند، به طور معني داري، متحمل شكستگي استخوان يا مفصل ران شده اند. در اين پژوهش مردان حاوي سطوح بالاي ويتامين آ ۶۴، درصد بيشتر از افراد با سطح متوسط ويتامين آ موجود در خون، در معرض خطر شكستگي قرار داشتند و خطر شكستگي، هفت مرتبه بيشتر از مرداني است كه ويتامين آ كمتري در خونشان است.
دكتر لوراتوسي، رئيس كميسيون ساليانه سلامتي زنان، جراح و اورتوپد از آكادمي آمريكا مي گويد: آمارها نشان مي دهد كه شكستگي استخوان در اشخاص مسن، شباهت هاي زيادي با يكديگر دارد، خطر زيادي از توسعه شكستگي مفصل ران و شكستگي تحتاني بدن آنها را تهديد مي كند.
دكتر لوراتوسي مي گويد: اين نشانه ها به اين امر دلالت مي كند كه ما يك سم استخوان پيدا كرده ايم.
پروفسور پيوند استخوان و متخصص اطفال دانشگاه جورج واشنگتن مي گويد: ويتامين آ در مقادير بسيار كم، بسيار مهم و ضروري است، اما در مقادير بالا سمي براي استخوان است.
مقادير ويتامين آ در مكمل ها بسيار متفاوت است، اما محققان دريافته اند كه مصرف بيش از ۵/۱ ميلي گرم در روز، مي تواند خطر شكستگي استخوان را افزايش دهد.
كارل مايكلسون محقق بيمارستان دانشگاه، در آپ سالاي سوئد مي گويد: اگر شما دو قرص مولتي ويتامين در روز مصرف كنيد، شايد از حدود مجاز ويتامين آ مورد نياز تجاوز كنيد كه در اين صورت اثرات زيان باري بر روي استخوان هاي شما دارد.
مايكلسون مي گويد: بيشتر تحقيقات نشان مي دهند دقيقاً چطور ويتامين آ به دست آمده از منابع غذايي مانند: جگر، ماهي و غذاهاي تقويتي بر سطح ويتامين آ موجود در خون تأثير مي گذارد.
مطالعات روي سلول هاي استخوان حيوانات و انسان نشان مي دهد كه سطوح بالا ويتامين آ موجود در خون، فرايند پوكي استخوان را تحريك و توليد استخوان را كاهش مي دهد.
محققان مي گويند: شايد با توجه به اين مطالعات هنوز زود باشد كه به مردم توصيه شود آزمايش هاي پايه ميزان ويتامين  آ موجود در خون را انجام دهند.
مايكلسون مي گويد: اين براي مردم ايده و فكر خوبي است، به ويژه براي اشخاص بالاي ۶۵ سال- كه توضيح داده شود چه مقدار زيادي از ويتامين آ در مولتي ويتامين روزانه آنها وجود دارد و از مصرف بيش از حد آن اجتناب كنند.
نويسنده: جنيفر وارنر
ترجمه: ليلا محمدي بهبهاني

چند توصيه براي داشتن وضعيت بدني مناسب
008994.jpg
ماهيچه هاي پشت و شكم بايد توانايي كافي را براي تحمل وزن بدن و كاهش باري را كه مفاصل بايد تحمل كنند، داشته باشند. ماهيچه هايي كه تقويت شده اند، وضعيت طبيعي بدن را تضمين مي نمايند و باعث كاهش آسيب در نواحي مذكور مي شوند.
نشستن
- از نشستن در يك وضعيت و در طولاني مدت پرهيز كنيد. از جاي خود برخيزيد و راه برويد. به طور مكرر و متناوب موقعيت خود را تغيير دهيد.
- قرار دادن يك بالشتك در محل خميدگي (انحناي) پشت، باعث مي شود احساس راحتي بيشتري كنيد.
- پشت خود را به خوبي به پشتي صندلي تكيه دهيد و سعي كنيد ناحيه كمر و شانه ها را به آن تكيه بدهيد.
- از صندلي كه به اندازه كافي كوتاه است استفاده كنيد تا پاها كاملاً روي زمين قرار گيرند.
- اگر مدت زمان طولاني در حالت نشسته قرار داريد، بهتر است پاهاي خود را روي نيمكت كوتاهي بگذاريد.
- اگر درد در ناحيه پشت داريد، سعي كنيد روي صندلي دسته دار بنشينيد.
- اگر در حالت نشسته هستيد، طوري بنشينيد كه زانوهايتان در سطح باسن شما قرار گيرد.
- هنگام رانندگي صندلي را تنظيم كنيد، زيرا ساق پاهاي شما نبايد براي رسيدن به پدال ها كشيده شوند. راست بنشينيد و در حالي كه با هر دو دست فرمان را گرفته ايد، رانندگي كنيد.
خوابيدن
- از يك تشك سفت و محكم براي خواب استفاده كنيد.
- وضعيتي را براي خوابيدن انتخاب كنيد كه در آن احساس راحتي بيشتري مي كنيد.
- بالش بايد به اندازه كافي بلند باشد تا بتواند مطابق با وضعيت، گودي بين تشك و سر را پر كند.
- با دهان باز نخوابيد و از بلند بودن بالش پرهيز كنيد.
بلند كردن وزنه
- اشيايي را كه از سطح سينه شما بالاتر هستند، بلند نكنيد.
- هنگامي كه چيزي را بلند مي كنيد زانوهاي خود را خم كنيد و نيروي ساق پاها را براي بلند كردن شيء به كار ببريد.
- اشيايي را كه برمي داريد، در نزديكي بدن خود نگاه داريد.
- اگر شيئي را كه برمي داريد، سنگين است و يا بلند كردن آن با دست دشوار است، از فرد ديگري براي بلند كردنش كمك بخواهيد.
- زماني كه وزنه اي را در دست داريد، سعي كنيد براي انجام حركت چرخشي، به جاي چرخش وزنه ، پاهاي خود را حركت دهيد و بچرخانيد.
- هنگامي كه وزنه اي در دست داريد از انجام حركات تند و غيرطبيعي پرهيز كنيد.
ورزش
- از كفش راحت با پاشنه كوتاه استفاده كنيد.
- هر روز ورزش كنيد، مثلاً: پياده روي يا شنا.
منبع: آ.ب.ث
ترجمه: پرديس پرويزي

فرهنگ
ادبيات
اقتصاد
انديشه
ايران
سياست
علم
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  سياست  |  علم  |  فرهنگ   |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |