پنجشنبه ۴ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۱۷ - Jun 24, 2004
ارائه گزارش لرزه خيزي فلات ايران به هيأت دولت
در جلسه  ديروز هيئت  دولت  ، گزارشي  از وضع  لرزه خيزي  فلات  ايران  با نگرش  ويژه  به  گستره  تهران  به  هيئت  دولت  ارائه  شد.
به  گزارش  دفتر امور رسانه هاي  رياست  جمهوري ، در اين  جلسه  كه  به  رياست  آقاي  خاتمي  برگزار شد، وزارت  صنايع  و معادن  سازمان  زمين  شناسي  كشور گزارشي  از مطالعات  زمين  شناختي ، اكتشاف  و شناسايي  منابع  وذخاير معدني  را به  اطلاع  هيئت  دولت  رساند كه  در آن به  سرچشمه هاي  لرزه اي  خطي  گسل  ها، گسل  هاي  گستره  تهران  و آسيب  ديدگي  ناشي  از زلزله هاي  گذشته  در تهران  اشاره  شده  است .
طبق  اين  گزارش  ، تاكنون  پيش  بيني  زمين  لرزه ها با موفقيت  همراه  نبوده است  و بر مبناي  داده هاي  علمي فقط مي توان  احتمال  رويداد براي پتانسيل  زلزله هاي  آينده  را محاسبه  كرد.
در اين  گزارش  همچنين  بر ضرورت  مقاوم سازي  بناها و پرهيز از هرگونه ساخت  و ساز در حريم  گسل  ها تأكيد شده  است .

رئيس قوه قضائيه در مراسم گشايش نخستين كنگره پزشكي قانوني كشورهاي اسلامي:
مقررات پزشكي با حفظ اصالت فقهي بايد پاسخگوي نيازهاي جامعه باشد
008709.jpg
گروه اجتماعي: رئيس قوه قضائيه در گشايش نخستين كنگره بين المللي پزشكي قانوني كشورهاي اسلامي گفت: مقررات پزشكي قانوني بايد ضمن حفظ اصالت فقهي خود نيازهاي جامعه را پاسخ دهد.
به گزارش خبرنگار ما، آيت الله هاشمي شاهرودي ضمن بيان مطلب فوق افزود: پزشكي قانوني بخش مهم و مرتبط با مسائل فقهي و حقوقي است و بايد مقررات به گونه اي تدوين و تصويب شود كه فقه و اصول ديني همپاي مقتضيات زمان پاسخگوي نيازمنديهاي جامعه باشد.رئيس قوه قضائيه بر لزوم انسجام و هماهنگي هرچه بيشتر كشورهاي اسلامي براي حل مشكلات موجود تأكيد كرد و گفت: كشورهاي اسلامي داراي مشكلات مشترك فراواني هستند كه مي توانند با استفاده از اصول فقهي، حقوقي، فرهنگي و آداب و رسوم مشترك براي حل آنها تلاش كنند.
رئيس قوه قضائيه، كاربردي كردن مباحث و اصول علمي و حقوقي مرتبط با پزشكي قانوني را ضروري دانست و گفت: اين امر موجب ارتباط بيشتر ميان كشورهاي اسلامي خواهد شد.
وي از كشف جرم وسايل مربوط به صحنه جرم به عنوان نقش هاي حساس پزشكي قانوني ياد كرد و تحقيق، بررسي و پژوهش و استفاده از تحقيقات كشورهاي ديگر را جهت رسيدن به اهداف اين سازمان ضروري دانست و اين گونه كنگره ها را واجد نقش ارزنده جهت خدمات قضائي ذكر كرد.
آيت الله العظمي مكارم شيرازي نيز در پيامي به اين كنگره تأكيد كرد علما و فقهاي اسلامي بايد در مقابل مسائل تازه زندگي اجتماعي، اقتصادي و سياسي پاسخگو باشند.
دكتر شهاب الدين صدر، رئيس سازمان پزشكي قانوني كشور نيز درخصوص اين كنگره گفت: در اين كنگره بيش از ۴۰ متخصص علوم پزشكي، حقوقدان، پژوهشگر و رؤساي پزشكي قانوني ۱۸ كشور عضو سازمان كنفرانس اسلامي نتايج آخرين تحقيقات و بررسي هاي علمي خود را در موضوعات پيوند اعضاء ،سن رشد و بلوغ،ديه و ارش ،سقط جنين، مرگ مغزي، همانند سازي، تغيير جنسيت و لقاح مصنوعي در كميسيون هاي تخصصي بحث و تبادل نظر مي كنند.
وي افزود: در اين كنگره از پژوهشگران مسلمان كشورهاي انگلستان، آمريكا، آفريقاي جنوبي، استراليا، كانادا و هند نيز نتايج تحقيقات و پژوهش هاي خود را درباره مسائل پزشكي قانوني ارائه خواهند داد.
مرگ مغزي و ضرورت
تدوين قوانين جديد
به دليل بالابودن آمار تصادفات، سالانه حدود ۳ هزار مرگ مغزي در كشور رخ مي دهد كه اين امر امكان برداشت بيشتر عضو را براي بيماران نيازمند توسعه مي دهد اما نبود قانوني مدون مانع از اين كار مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر جابر قره داغي، معاون سالن تشريح پزشكي قانوني با اشاره به اينكه آمار مرگ مغزي در ايران چندين برابر كشورهاي اروپايي است گفت: در سال گذشته حدود ۲۰ هزار مرگ ناشي از تصادفات ثبت شده است. وي افزود: مرگ مغزي امروزه در علم پزشكي دقيقا معادل مرگ و فوت تلقي مي شود.بايد به گونه اي فرهنگي و علمي جامعه را به اين موضوع آگاه كرد كه فرد دچار مرگ مغزي، واقعا فوت شده و اين حالت مترادف با اغماء طولاني يا كما نيست.
وي افزود: در سال ۷۹ پس از تصويب قانون توسط مجلس امكان برداشت عضو از افراد دچار مرگ مغزي با رضايت خانواده و اوليا ء آنها امكان پذير شد.
اما دكتر حسين قشقايي، حقوقدان در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ما گفت: درباره مرگ مغزي همچنان خلاء قانوني وجود دارد و هنوز بين فقهاي كشور در مورد اين مسئله با اتفاق نظر برخورد نمي شود. از اين جهت از منظر فقهي هم اكنون اين مسئله مطرح است كه هنگامي كه سلول هاي مغز فرد ازكار افتاد و دچار مرگ مغزي شد آيا مي توان او را فوت شده تلقي كرد يا نه؟
عضو كميسيون پيوند اعضا، قوانين تصويب شده در مورد پيوند اعضا را بيشتر براي صدور اصل جواز دانست و گفت: براي مباحث و فروعاتي كه در عمل براي پزشكان حادث مي شود، قوانيني تعريف نشده است و موجب پرهيز پزشكان در برخي موارد پيوند مي شود.
وي افزود: در حال حاضر پيوند اعضا در كشور ما منوط به اجازه اولياي متوفي مي باشد اين درحالي است كه در بسياري از كشورها مثل فرانسه، سوئيس و لهستان براي استفاده از اعضاي بدن فردي كه مرگ مغزي شده است اجازه اولياي آن شخص ملاك نيست و پيوند را انجام مي دهند.
دكتر قشقايي با تاكيد بر فرهنگ سازي گفت: در كشور انگلستان ۸۰درصد از پيوندهاي كليه را از اجساد انجام مي دهند در حالي كه در كشور ما تقريبا برعكس آنجاست و بيشتر زندگان و اعضاي خانواده و فاميل داوطلب اين كار مي شوند.
تعيين سن رشد و بلوغ
دكتر مريم رزاقي آذر، متخصص غدد و عضو كميسيون سن رشد و بلوغ به خبرنگار ما گفت: هرچند در علم پزشكي قانوني يا حقوق، به دنبال پيدا كردن يك سن ثابت به عنوان بلوغ هستند تا آن را ملاك مسئوليت كيفري بدانند اما نظر طب در اين مورد متفاوت است و رشد جهاني كودك را از زمان جنيني تا پايان بلوغ ادامه دار مي داند. وي تصريح كرد: سن بلوغ در دختران و پسران در مناطق و نژادهاي مختلف تفاوت دارد و پروسه وسيعي را شامل مي شود. چنان كه بلوغ دختر معمولا در سنين ۱۰-۱۲ سالگي شروع و تا ۱۳ سالگي پايان مي يابد و البته رشد جسماني تا بعد از اين دوره حدود ۳-۴ سال ادامه دارد. در پسران هم معمولا سنين ۱۱-۱۳ سال شروع بلوغ محسوب مي شود.
دكتر رزاقي آذر گفت: تا وقتي كودك بالغ نشده از نظر فكري هم مثل بزرگسال نيست. بنابراين بايد موارد كيفري، نظام جزايي مجازات متفاوتي براي اين افراد در نظر بگيرد، چون تا وقتي كه دوره بلوغ به پايان نرسيده، فرد بالغ و بزرگسال محسوب نمي شود و آغاز ورود به سن بلوغ نشانه بلوغ كامل نيست.
براساس اين گزارش، دكتر انصاري پور، حقوقدان نيز گفت: براي رشد افراد، سن مشخصي تعيين نشده و از نظر قانون و اهليت حقوقي، وجود بلوغ و رشد، لازم است. البته اكنون اگر افرادي قبل از ۱۸ سال ادعاي سن رشد داشته باشند مي توانند با ارائه درخواست به دادگاه اين مسئله را پيگيري كنند.
وي افزود: باتوجه به جهاني بودن اسلام، نمي توان گفت كه سن بلوغ در مناطق مختلف بايد تفاوت داشته باشد. بلكه بايد يك مبناي مشخص در همه جا پيدا كند. مدارك علمي موجود نشان مي دهد سن متوسط بلوغ در منطقه سردسير انگليس ۵/۹ سال است. در عين حال باتوجه به تحولات امروز جوامع، سن بلوغ هر ۱۰ سال، ۳ ماه جلوتر مي رود. پس چنين برداشت هايي درباره اختلاف سن بلوغ صحيح نيست.

سرپرست دفتر امور زنان و خانواده سازمان بهزيستي:
طرح بيمه اجباري طلاق بزودي تصويب مي شود
گروه اجتماعي - ليلا خاكسار:طلاق به عنوان يكي از آسيبهاي اجتماعي جدي ترين صدمه را متوجه زنان مي كند. زنان به دليل نداشتن پشتوانه حمايت مالي و شغل پس از گرفتار شدن به تنهايي و فقر عاطفي بايد با مسائل گوناگون اقتصادي و اجتماعي دست و پنجه نرم كنند.
به گزارش خبرنگار همشهري پيامدهاي منفي و آسيب هاي اجتماعي و اقتصادي براي زنان عده اي از مسئولين و كارشناسان را بر آن داشته تا بدنبال راهكارهايي براي حمايت اقتصادي- اجتماعي از زنان در طول دوره پس از طلاق باشند. از جمله طرح هايي كه در اين زمينه مطرح شده و بصورت آزمايشي نيز در شهر مشهد اجرا شده طرح بيمه اجباري طلاق در هنگام ثبت عقد است.
براساس اطلاعات موجود و تحقيقي كه در مورد زنان مطلقه شهر مشهد صورت گرفته ۵۰ درصد از زنان مطلقه به دليل ناتواني در تامين زندگي، پس از طلاق به نوعي گرفتار بزهكاري و ناهنجاري مي شوند همين موضوع موجبات تصويب بيمه اجباري طلاق از سوي شوراي اجتماعي شهر مشهد را فراهم كرده است.
پرويز زارعي سرپرست دفتر امور زنان و خانواده بهزيستي نيز در گفت وگو با خبرنگار ما در اين مورد مي گويد: در مورد بيمه طلاق دو ديدگاه وجود دارد: برخي مي  گويند طرح بيمه طلاق، به جهت اينكه براي زنان ايجاد پشتوانه مي كند. ميل به طلاق در زنان را افزايش مي دهد. ديدگاه ديگري نيز مي گويد در حال حاضر در سال ۵۰-۶۰ هزار مورد طلاق در كشور وجود دارد و جامعه خواسته يا ناخواسته با اين پديده مواجه است، بنابراين نمي توان با توجه به آسيب هاي اجتماعي اين قشر را بدون پشتوانه در جامعه رها كرد.
وي مي افزايد: فلسفه بيمه طلاق اين است كه خانمهايي كه طلاق مي گيرند، و از امنيت اجتماعي و اقتصادي برخوردار نيستند و در واقع چتر حمايتي ندارند، تا زماني كه ازدواج كنند يا اينكه شغل داشته باشند تحت پوشش سازمان حمايتي قرار بگيرند و بيمه طلاق آنها را تحت حمايت قرار دهد.
زارعي همچنين مي گويد: زنان مطلقه تا زماني در وضعيت ثبات يافته اي از نظر اقتصادي- اجتماعي قرار بگيرند در معرض آسيب هاي بسياري قرار دارند.
و در اين مدت نيازمند حمايت هستند. وي مي افزايد اين طرح توسط اساتيد و صاحبنظران در دست بررسي است، يكي از راههايي كه در اين خصوص در نظر گرفته شده اين است كه از همان ابتداي ازدواج مردان يك مبلغي به حساب زن بريزند و در واقع بخشي از اعتبار توسط خود مردان تامين شود و بخشي از آن را دولت تامين كند.وي همچنين گفت: با بررسي هايي كه صورت گرفته است اميدواريم در
۳-۴ماه آينده اين طرح به شكل قطعي به تصويب برسد.

طرح ا رتقاي شغلي وزارت آموزش و پرورش بدون تأخير اجرا مي شود
معاون  پشتيباني  وزير آموزش  و پرورش  گفت :طرح ارتقاي  شغلي  درآموزش  و پرورش بر اساس  جدول  زمان  بندي  شده  قبلي  و بدون  تاخير اجرا مي شود.
شهاب الدين  غندالي  چهارشنبه  در جمع  خبرنگاران  در شيراز افزود: برخي  ازافراد از آنجايي  كه  اجراي  اين  طرح  و ساير برنامه ها كه  منجر به  بهبود وضع معيشتي  فرهنگيان  مي شود،بامنافع  آنها سازگار نيست ، در روزهاي  اخير دست  به انتشار شايعات  پيرامون  عدم اجراي  طرح  ارتقاي  شغلي  در آموزش  وپرورش  زده اندكه  مطالب  عنوان  شده ، صحت  ندارد.
وي  گفت : براي  اجراي  اين  طرح  در آموزش  و پرورش  ۵۰۰ ميليارد ريال  اعتباردر نظر گرفته  شده  است  و هم  اكنون  در حال  بررسي  شرايط هستيم و در صورت نياز به  اعتبارات  جديد براي  اجراي  طرح ، مراتب  به  دولت  اعلام  مي شود.معاون  وزير آموزش  و پرورش  ادامه  داد:به  همه  معلمان  توصيه  مي شود تا ۱۵تير ماه  به  مدارس  مراجعه  و فرم  مربوط به  طرح  ارتقاي  شغلي  را تكميل  كنندتا در زمينه  صدور ابلاغ ها وقفه اي  حاصل  نشود.
وي  گفت : بر اساس  برآوردهاي  انجام  شده ، بسياري  از معلمان  شامل  اين  طرح مي شوند و از اين  بابت  جاي  نگراني  نيست  و انتظار داريم  در ماه  جاري  اين طرح  به  اجرا گذاشته  شود.اين  مقام  مسئول  در بخش  ديگري  از مصاحبه  اظهار داشت : مطالبات  فرهنگيان تا پايان  سال  ۸۲ پرداخت  شده  است  و اميدواريم  با اجراي  طرح هاي  مختلف  ميزان دريافتي  معلمان  را به  سطح  ساير ادارات  برسانيم .
وي  افزود: پيشنهاد شده  است  تا فرهنگيان  بر اساس  نظام  حقوقي  خاص  مشمول دريافت  حقوق  و مزايا شوند و از سويي  فوق العاده  جذب  اين  قشر خدوم  افزايش يابد.

گزارش همشهري از مشكلات پرستاران
پرستاري بايد جزو مشاغل سخت و زيان آور محسوب شود
008706.jpg
گروه اجتماعي: با وجود آنكه در بسياري از كشورها شغل پرستاري در رديف مشاغل سخت و زيان آور شناخته شده و براي پرستاران مزاياي خاصي پيش بيني شده است اما پرستاران ايران از اين امتياز بي بهره اند.
به گزارش خبرنگار ما امروز چهارم تيرماه مصادف با خجسته زاد روز زينب كبري(س) و روز پرستار نام گرفته است و شمار قابل توجهي از پرستاران كشور در اعتراض به محروميت از امتيازات همپاي ساير كادرهاي درماني و بهداشتي و فاصله حقوق و مزاياي آن ها با ساير كارمندان دولت در گوشه و كنار كشور لب به اعتراض گشوده و خواسته هايي را مطرح كرده اند. به گفته برخي از پرستاران زياد بودن ساعات كاري، كمبود امكانات رفاهي، واگذاري اين صنف به بخش خصوصي و نداشتن امنيت شغلي از مشكلاتي است كه آن ها تقاضا دارند از سوي دست اندركاران براي رفع و تعديل آن چاره انديشي شود و يا حداقل مزايا و حقوق متناسب با سختي اين گونه حرف پيش بيني شود.
يكي از پرستاران در اين باره مي گويد: رسيدگي به مشكلات پرستاران و تأمين خواسته هاي منطقي آنان نيازمند مساعدت تمام دستگاه هاي مربوطه است.
وي مي افزايد: با توجه به سختي شغل پرستاري، تعيين ۴۴ ساعت كار در هفته براي پرستاران غيرمنطقي است و احتمال كاهش كيفيت خدمات دهي را بدنبال دارد.
عالم ايماني پرستار بخش فوريت هاي پزشكي يكي از بيمارستان ها مي گويد: در قانون براي مشاغل سخت و زيان آور ۳۶ ساعت كار در هفته تعيين شده در حالي كه در بيمارستان هاي دولتي اين زمان بيش از ۴۰ ساعت است.
وي افزود: طرحي براي واگذاري تمام خدمات پرستاري در بيمارستان ها به بخش خصوصي در كشور مطرح است كه در صورت اجراي آن مشكلات اين قشر دوچندان مي شود.
وي از بين رفتن امنيت شغلي و كاهش حقوق و مزاياي پرستاران را از مهمترين پيامدهاي منفي خصوصي سازي پرستاري در كشور ذكر كرد.
رئيس هيأت مديره نظام پرستاري استان تهران درباره مسائل و مشكلات پرستاران معتقد است: به علت بي توجهي مسئولان، مشكلات بخش پرستاري در كشور روزافزون شده است.
دكتر محمدعلي خوشنويس همچنين گفت: هم اكنون مراكز درماني شهرستان كرج به ويژه بيمارستان هاي خصوصي با كمبود پرستار مواجه هستند.
وي تصريح كرد: اين كمبود موجب شده تا اغلب پرستاران به صورت تمام وقت در مراكز درماني دولتي و خصوصي كار كنند كه اين امر براي زندگي خانوادگي آنان مشكل ساز شده است.
عضو شوراي عالي پرستاري نيز مي گويد: ۶۰ درصد پرسنل بيمارستان ها و مراكز درماني را پرستاران اعم از بهياران، كاركنان بيهوشي، اتاق عمل و كارشناسان پرستاري تشكيل مي دهند.
همايون راحمي مي افزايد: سال گذشته طرحي به عنوان مطالبات پرستاري از سوي اين سازمان به مراجع ذيربط ارسال شد كه در يكي از مواد آن توقف خصوصي سازي پرستاري قيد شده بود. وي افزود: خصوصي سازي شغل پرستاري موجب از ميان رفتن حقوق اين قشر زحمتكش در جامعه خواهد شد.
از سوي ديگر و در پاسخ به برخي مطالبات جامعه پرستاري معاون اجتماعي سازمان مديريت و برنامه ريزي گفت: ۲۰۰ ميليارد ريال موضوع قانون مختص پرستاران است و ديگر كاركنان وزارت بهداشت و درمان سهمي از اين مبلغ ندارند.
واعظ مهدوي همچنين افزود: نظام ارتقاي شغلي مصوبه اي است كه از سال گذشته در دستور كار مجلس شوراي اسلامي قرار گرفت و ابتدا قرار بود براي كاركنان ستادي دستگاه هاي دولتي اجرا شود. اين مصوبه ابتدا براي كارشناسان ارشدو مدرك كارشناسي الزامي بود كه هيأت وزيران آن را براي دارندگان مدرك ديپلم نيز مجاز دانسته است كه در تمامي رشته هاي بهداشتي - درماني اعمال مي شود.
آخرين خبر اينكه ديروز شماري از پرستاران كشور با حضور در مرقد مطهر امام خميني(ره) با آرمان هاي بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران تجديد پيمان كردند و هزاران نفر از پرستاران سراسر كشور پيش از ظهر ديروز به مناسبت ميلاد حضرت زينب كبري(س) و روز پرستار با مقام معظم رهبري ديدار كردند.

پيام كوفي عنان به مناسبت روز جهاني مبارزه با مواد مخدر :
فراخوان جهاني براي مبارزه با پندارهاي غلط در مورد اعتياد
دبيركل سازمان ملل متحد در پيامي به مناسبت روز جهاني مبارزه با مصرف و قاچاق مواد مخدر ( ۲۶ ژوئن-  ۶ تير) از همگان خواست شواهد قوي موجود در مورد درمان اعتياد و مؤثر بودن آن را ارزيابي و مدنظر قرار دهند، زيرا وقتي درمان مؤثر افتد، همگي از آن بهره خواهند برد.
به گزارش ايسنا به نقل از دفتر اطلاع رساني سازمان ملل، متن كامل پيام كوفي عنان، دبيركل سازمان ملل به شرح زير است:يكي از مخرب ترين پندارها درباره  مصرف مواد مخدر اين است كه اين امر به عنوان معضلي دايمي شمرده شود.واقعيت اين است كه درمان اعتياد مي تواند مؤثر باشد و ارزش و كرامت را به زندگي شخص بازگرداند.
امسال موضوع روز جهاني مبارزه با سوء مصرف و قاچاق مواد مخدر «اعتياد: درمان، راهكاري مؤثر» است كه هدف آن بهبود اين پندار نادرست بوده و مي خواهد حقايق را در مورد درمان اعتياد بر اساس آخرين پژوهش ها و يافته هاي قابل اعتماد ارايه دهد.
ميليون ها انسان در سراسر جهان اعم از معتادان و خانواده هاي آنان، به طور مستقيم از مواد مخدر لطمه مي بينند. زندگي اين افراد تباه گرديده، سلامت آنها از بين رفته، ترك تحصيل نموده اند، مشاغل خود را از دست داده  و خانواده هايشان از هم گسيخته است.
افرادي كه مشكل مواد مخدر دارند، همراه با خانواده و دوستانشان، بايد بدانند كه راهي براي گريز از اين معضل هست و كمك مؤثر در اشكال مختلف بر اساس نيازها و موقعيت هاي هر فرد وجود دارد.گزارش ديگري به نقل از عضو كميته دخانيات معاونت پيشگيري سازمان بهزيستي حاكي است: در حال حاضر هر ۱۰ دقيقه ۱ نفر و سالانه ۵۰ هزار نفر در كشورمان براثر بيماريهاي ناشي از مصرف سيگار جان خود را از دست مي دهند كه اين آمار طي ۲۰ سال آينده به ۲۰۰ هزار نفر در سال يعني هر ۵/۲ دقيقه يك مرگ خواهد رسيد.
آرين رستمي در گفتگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر با بيان اين مطلب گفت: ۹۰ درصد سرطان ريه، ۵۰ درصد بيماريهاي قلبي و ۷۵ درصد بيماريهاي ريوي به دليل مصرف سيگار رخ مي دهد. وي به خطرات استنشاق دود سيگار در افراد غير سيگاري اشاره كرد و اظهار داشت: علاوه بر فرد سيگاري افرادي كه در معرض استنشاق دود سيگار هستند نيز در خطرند، بطوري كه خطر ابتلا به سرطان ريه ۲۰ تا ۳۰ درصد و بيماريهاي قلبي ۲۳ درصد در افراد غير سيگاري كه به طور مداوم در معرض استنشاق دود سيگار قرار دارند، افزايش مي يابد كه اين خطرات در افراد سيگاري تا ۵۰ درصد افزايش مي يابد.

دستگيري فروشندگان مشروبات الكلي تقلبي در شيراز
رييس كل دادگستري استان فارس گفت: ۴ نفر از عوامل اصلي فروش مشروبات الكلي آلوده در شيراز دستگير شدند و تحقيقات قضايي در مورد آن ها ادامه دارد.
حسينعلي اميري، رييس كل دادگستري استان فارس در گفت وگو با ايسنا اظهار داشت: فروشندگان مشروبات الكلي به گناه خود اعتراف كردند. هم اكنون تحقيق از نامبردگان ادامه دارد و براي روشن شدن ابعاد اين اتفاق، تحقيقات توسط آگاهي شيراز و تحت نظارت قاضي عليرضا سبزواري آغاز شده است.
اميري با اشاره به نحوه دستگيري عوامل اصلي اين ماجرا خاطرنشان ساخت: اطلاعات واصله حكايت از تردد نامبردگان در شهرهاي مشهد، اصفهان، تهران و بندرعباس داشت كه دو اكيپ از آگاهي شيراز براي دستگيري اين افراد اعزام شدند.
وي تصريح كرد: در نهايت ۳ نفر از متهمان در شهر اصفهان و يك نفر ديگر در شيراز مشاهده و دستگير شدند.
رييس كل دادگستري استان فارس در پاسخ به سئوالي درباره  احتمال عمدي بودن توزيع مشروبات الكلي آلوده توسط اين افراد اظهار داشت: در مورد اين مساله هنوز نمي توان اظهارنظر كرد و براي اعلام نتيجه بايد منتظر تحقيقات بيشتر بود.
وي با اعلام اين كه تعداد متوفيات مشروبات الكلي آلوده در شيراز به ۲۴ نفر رسيده است، تصريح كرد: تا امروز ۱۰۴ نفر نيز به دليل نوشيدن اين نوع مشروبات مسموم شده اند.
حسينعلي اميري در پايان گفت: پس از پايان يافتن تحقيقات اين پرونده زمان و نحوه  تشكيل دادگاه در شيراز به اطلاع شهروندان خواهد رسيد.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |