دوشنبه ۸ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۲۱ - Jun 28, 2004
ثمره آشتي و نتيجه قهر كردن
هيچ آئيني به اندازه اسلام براي اتحاد و دوستي مسلمانها با يكديگر ارزش قائل نشده است. بر همين اساس رسول الله صلي الله عليه و آله وسلم فرموده: هيچ مسلماني حق ندارد بيش از سه روز با برادر ديني خود قهر كند. رسول گرامي اسلام نه تنها قهر كردن را جايز نمي داند به يار باوفاي خود اباذر، هشدار مي دهد قهر كردن سبب مي شود اعمال خوب انسان مورد پذيرش درگاه ربوبي قرار نگيرد:
يا اباذر اياك و هجران اخيك فان العمل لايتقبل من الهجران.
[ميزان الحكم ج ۱۰ ص ۳۱۳]
اي ابوذر، از قهر كردن با برادر [ديني] خود بپرهيز، كه عمل [خوب] با قهر كردن قبول [درگاه حق] نخواهد شد.
امروز با حافظ
كه هم ناديده مي بيني و هم ننوشته مي خواني
هواخواه توام جانا و مي دانم كه مي داني
نبيند چشم نابينا، خصوص اسرار پنهاني
ملامتگو چه دريابد ميان عاشق و معشوق
بزرگداشت خاچيكيان در موزه سينما
يكي از برنامه هاي هفته فيلم دومين نمايشگاه فصلي موزه سينما با عنوان «ارامنه در سينما ايران» به مرور كارنامه كارگردان فقيد سينماي كشورمان «ساموئل خاچيكيان» اختصاص دارد.
دفتر ارتباطات رسانه اي موزه سينما اعلام كرد، در اين برنامه، گزيده بخش هايي از فيلم هاي مطرح و ماندگار سينماي ايران كه توسط ساموئل خاچيكيان كارگرداني شده است به نمايش درمي آيد و صاحبنظران و كارشناسان سينمايي به چگونگي حضور، تأثير و نقش او در سينماي كشورمان خواهند پرداخت.
دختري از شيراز (۱۳۳۳) - چهارراه حوادث (۱۳۳۳) - طوفان در شهر ما (۱۳۳۷) - فرياد نيمه شب (۱۳۴۰) - يك قدم تا مرگ (۱۳۴۰) - دلهره (۱۳۴۱) - ضربت (۱۳۴۳) - خداحافظ تهران (۱۳۴۵) - عقاب ها (۱۳۶۴) - بلوف (۱۳۷۲) و مستند خاچيكيان از زبان خاچيكيان (۱۳۷۵) از جمله فيلم هايي هستند كه در اين برنامه به نمايش درخواهند آمد.گفتني است فيلم «خاچيكيان از زبان خاچيكيان» از مجموعه اول و منحصربه فرد سلسله فيلم هاي «پيشكسوتان سينماي ايران به روايت خودشان»، توليد موزه سينماست كه براي اولين مرتبه نمايش داده مي شود.
در اين مجموعه بسياري از هنرمندان و فيلمسازان فقيد كشورمان در آخرين حضورشان در برابر دوربين، به بيان سرگذشت، زندگي و  آثارشان پرداخته اند.
دفتر ارتباطات رسانه اي موزه سينما همچنين افزود، به دليل محدوديت سالن نمايش موزه و كثرت علاقمندان حضور در اين برنامه ها در هفته فيلم «ارامنه در سينماي ايران» بازديدكنندگان از موزه سينما مي توانند از ۹ تا ۱۸ تير ماه، كارت شركت در برنامه مورد نظرشان را دريافت كنند.

فروش فيلم ها در سينماهاي تهران
زهر عسل به كارگرداني ابراهيم شيباني با فروش ۱۳۹ ميليون تومان بعد از ۴۲ روز نمايش در ۱۳ سينما پرفروش ترين فيلم روز است.
به گزارش روابط عمومي بنياد سينمايي فروش فيلم ها تا ۵ تير ماه به قرار ذيل است: شهرزيبا به كارگرداني اصغر فرهادي بعد از ۱۷ روز نمايش در ۱۳ سينما، ۳۱ ميليون تومان فروخت.
باج خور به كارگرداني فرزاد مؤتمن بعد از ۳۱ روز نمايش در ۱۱ سينما فروشي معادل ۶۱ ميليون تومان داشت.
همنفس به كارگرداني مهدي فخيم  زاده بعد از ۳۱ روز نمايش در ۱۶ سينما فروشش به مرز ۱۰۰ ميليون تومان مي رسد.
«جوجه اردك من» به كارگرداني اميرفيضي تنها فيلم كودك و نوجوان در اين دوره بعد از ۱۰ روز نمايش در ۷ سينما ۱۱ ميليون تومان فروخت.
فيلم هاي خارجي اين دوره عبارتند از مصائب مسيح بعد از ۵۱ روز نمايش در ۲ سينما ۵۲ ميليون تومان، نيمه راه مرگ بعد از ۱۷ روز نمايش در ۲ سينما ۳ ميليون تومان و دشت باز در يك روز نمايش در يك سينما ۱۲۶ هزار تومان فروختند.
براساس همين گزارش پرفروش ترين سينماها به ترتيب ممتاز، درجه يك و دو عبارتند از استقلال، آستارا، كارون و تعداد كل بيننده در روز ۲۲ هزار و ۳۶۶ نفر است.

جشنواره تئاتر منطقه اي دفاع مقدس در كرمان
دومين جشنواره تئاتر منطقه اي دفاع مقدس از ۵ تا ۹ مرداد در شهر كرمان برگزار خواهد شد.به گزارش ايسنا ستاد جشنواره در ماه هاي گذشته، سه منطقه كشوري اروميه، كرمان و همدان را محل برگزاري جشنواره هاي منطقه اي اعلام كرده است.نخستين دوره از جشنواره هاي منطقه اي دفاع مقدس در اروميه برگزار شد و هيأت داوران چهار نمايش را براي يازدهمين جشنواره سراسري تئاتر دفاع مقدس (مشهد) انتخاب كردند.
دومين جشنواره تئاتر منطقه اي دفاع مقدس در كرمان و از ۵ تا ۹ مردادماه سال جاري با حضور ۹ گروه نمايش برگزار خواهد شد.
به گزارش ستاد خبري جشنواره تئاتر دفاع مقدس، يزرا (سيد سعيد فاضلي)، نقش پنهان (حسين محمدي)، يك روز رنگي (حميدرضا سالاروند)، معلمي به نام صفر (عليرضا ارجوني) ،روحي (علي كيخاشهري)، پوتين هاي پايدار (محمد الهي)، بخند عشق نمك گير شود بعد برو (اسماعيل بايگي)، قطار عشق (نيما اسلامي) و وارثان (حميد رستملو) نمايش هايي است كه در اين جشنواره به رقابت خواهند پرداخت و برگزيدگان آنها براي حضور در جشنواره سراسري تئاتر دفاع مقدس (مشهد) انتخاب خواهند شد.

برگي از تاريخ
پيش بيني «ماكس  وبر» كه به تحقق پيوست
۲۸ژوئن در طول تاريخ، علاوه بر اعتراض انديشمند بزرگ «ماكس وبر» به قرارداد غير منصفانه ورساي و پيش بيني او كه شرحش در زير خواهد آمد، شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۵۴۰ ميلادي به قزوين (دربارشاه طهماسب صفوي) خبر رسيد كه همايون شاه امپراتور هند قصد پناهنده شدن به ايران را دارد زيرا كه در جنگ از يك خان افغان شكست خورده بود و چون در دهلي هم معارضان و مخالفان فراوان دارد ترجيح داده است كه به ايران پناهنده شود. همايون شاه بعداً با سپاهي كه ايران در اختيار او قرار داد تاج و تخت خود را بازيافت و اين امر به بسط نفوذ فرهنگي ايران در هند انجاميد. در سال ۱۹۰۵ با شورش ملوانان كشتي «پوتمكين» روسيه، مردم اين كشور برضد اوضاع نابسامان ناشي از شكست روسيه از ژاپن دست به عصيان زدند. در سال ۱۹۱۴ يك ناسيوناليست صرب به نام «گاوريلو پرينسيپ» در شهر سارايوو به سوي دوك بزرگ اتريش «فرانتس فرديناند» وليعهد اين كشور و همسرش سوفيا  كه با  اتومبيل از خيابان مي گذشتند تير اندازي كرد و هردو را كشت. با همين تيراندازي نخستين گلوله جنگ جهاني اول شليك شد. در سال ۱۹۴۶ (۱۳۲۵ هجري) نخستين كنگره اديبان و نويسندگان ايران به انتقاد از چگونگي ترجمه خبر و مطالب مطبوعات خارجي براي چاپ در نشريات فارسي پرداخت و تاكيد كرد كه در انتخاب اين مطالب و درستي محتواي آنها بايد دقت شود كه اطلاعات نادرستي به خورد مردم ايران داده نشود. در سال ۱۹۵۱ (۱۳۳۰) در پي استقرار نيروي زميني انگلستان در بصره و نزديك مرزهاي ايران در عراق و ورود يك ناو جنگي انگلستان به شط العرب، سرلشكر حسن ارفع و دهها تن ديگر اعلاميه جانبازي و حمايت از دولت را دادند و شوروي به مناسبت تمركز نيروي نظامي انگلستان به يك لشكر هوابرد و چند اسكادران هوايي دستور آماده باش داد و همين امر باعث نگراني آمريكا شد كه انگلستان را از حمله نظامي به ايران اكيداً منع كرد.
و اينك اشاره اي كوتاه به اعتراض ماكس وبر و نظرات او به عنوان «برگ امروز»:
ده دقيقه مانده به ساعت ۴ بعد ازظهر ۲۸ ژوئن سال ۱۹۱۹، نمايندگان آلمان زير فشار شديد و ترس از خطر اشغال نظامي وطنشان، قرارداد «ورساي» را امضا كردند و «ماكس وبر» نخستين انديشمندي بود كه اعلام كرد: اين قرارداد كه باعث تحقير مردم آلمان مي شود، زاينده جنگ ديگري خواهد بود.تاريخ نشان داد كه چنين شد. اين تنها پيش بيني درست ماكس وبر جامعه شناس و صاحب فرضيه «رابطه سرمايه داري، ديوانسالاري و دمكراسي» نبود كه در سال ۱۸۶۴ به دنيا آمد و تا ۱۹۲۰ عمر كرد.«وبر» با اين كه بيش از سه سال از عمر نظام بلشويكي روسيه را نديد، پيش بيني كرد كه اين حكومت سرانجام قرباني بوروكراسي بد خود مي شود، زيرا كه بوروكراسي بي قاعده، دست و پاگير مردم و مانع كارآيي توليدكنندگان خواهد شد. «وبر» به رهبران هر انقلاب توصيه كرده است كه مراقب بوروكراسي كشور باشند كه اگر از كنترل خارج شود ممكن است به دگرگوني و شكست بينجامد.
www.iranianshistoryonthisday.comتتتتتتتتت

پاسخ به پرسش پزشكي
خطر ديگر كم خوابي
دكتر روزنفلد در پاسخ به پرسشي تاييد كرده است كه كم خوابي توليد «ملاتونين» مغز را كه يك هورمون مهم است كاهش مي دهد. هر فرد بايد در شبانه روز دست كم هفت ساعت بخوابد. كساني كه ساعات خواب خود را هدر مي دهند و يا آن را با پول معاوضه مي كنند در سالخوردگي و عمدتاً پس از عبور از خط ۶۵ سالگي دچار عوارض متعدد مي شوند. كمبود انواع ويتامين «ب» هم در بدن باعث كاهش توليد ملاتونين مي شود.

بهارستان
تو هيچ نداشتي
من چيزي داشتم
من دوست مي داشتم.
برتولد برشت- ترجمه ضياء صحتي

تازه هاي دنياي رسانه ها
ورود جهان به عصر سينماي سياسي
ديروز هم بسياري از اخبار و تفسيرها درباره فيلم مستند «فارنهايت ۱۱/۹ » كار مايكل مور بود كه در نخستين روز نمايش فيلم، ۸ ميليون و ۴۰۰ دلار عايد او ساخته بود. در آن روز فقط ۸۶۸ سينما در آمريكا اين فيلم را نمايش دادند كه درصد بالايي نبود. هنوز مديران همه سينماها جرأت اين كار را نكرده اند. در شهرهايي كه قدرت محلي در دست جمهوريخواهان است، هنوز اين فيلم كه ثابت مي كند جورج بوش يك رئيس جمهور بي اعتنا است و جز آنچه را كه نظر و دلخواه خودش هم هست چيز ديگري را نمي پذيرد، نمايش داده نشده است. اين فيلم نشان مي دهد كه وي اخطارهاي پيش از رويداد ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ را ناديده گرفت، اما بعداً براي حمله نظامي به عراق و برانداختن صدام حسين كه از سابق مورد نظر او بود، از فرصتي كه اين رويداد به دست داده بود استفاده كرد و ترس از تكرار آن را ميان مردم آنقدر زياد كرد و پاي عراق را به ميان كشيد كه زمينه براي لشكركشي و تصرف عراق آماده شد. مفسران متفق القول نوشته اند كه با اين فيلم جهان وارد سينماي سياسي شده است؛ درحالي كه تا كنون سعي شده بود هدف اصلي از اين صنعت، سرگرمي و احياناً آموزش و گاهي اشاره به تاريخ باشد. به نظر اين مفسران، ضربه وارده از اين فيلم به جورج بوش بيش از جنگ عراق است. تحليلگران حزب جمهوريخواه كه متوجه اين ضربه شده اند آگهي هاي اين فيلم در رسانه ها را آسيب زننده تر از محتواي فيلم دانسته و گفته اند: فيلمي كه براي ديدنش صف هاي طولاني تشكيل مي شود نياز به اين همه اعلان وتبليغات ندارد. اين اعلان ها با هدف سياسي به رسانه ها داده مي شود. براي مثال: آن قسمت از فيلم در آگهي تلويزيوني نشان داده مي شود كه نشان مي دهد بوش به جاي پاسخ به سئوال يك خبرنگار در ميدان گلف، به او مي گويد: «ضربه را ببين» كه رفتاري كودكانه است و در ذهن مردم اثر منفي باقي مي گذارد.
«نادر» رد شد
كنوانسيون حزب سبز آمريكا رالف نادر رئيس جمعيت حمايت از مصرف كننده و سياستمدار ليبرال اين كشور را رد كرد و در اجتماع پريشب خود «ديديد كاب» از تگزاس با راي اكثريت، نامزد اين حزب در انتخابات نوامبر شد. كنوانسيون، «پت لامارش» مفسر راديويي را به عنوان نامزد معاونت رياست جمهوري از حزب سبز تعيين كرد.
رالف نادر (لبناني تبار) مي تواند به عنوان يك نامزد غير حزبي (منفرد) در انتخابات شركت كند و از حزب كوچك اصلاحات كمك بگيرد، ولي در اين صورت شانس او براي به دست آوردن يكي ـ دو درصد آراء به دليل نداشتن پول براي تبليغات بسيار كم است. تحليلگران مطبوعات آمريكا ديروز نوشته بودند كه با رد نادر از سوي حزب سبز، شانس پيروزي «جان كري» نامزد حزب دمكرات بيشتر شده است. نادر در دو انتخابات قبلي، هربار پنج درصد از آراء دمكرات ها را از آن خود كرده بود زيرا عقايد او به دمكرات ها نزديكتر است و راي دهندگان ليبرال به او توجه دارند. اين تحليلگران در عين حال از رد نادر تعجب كرده اند زيرا قابل پيش بيني و باور كردني نبود و بعيد نمي دانند كه نفوذ حزب دمكرات در سران حزب سبز به رد او كمك كرده باشد.
نفرت براي يك نسل
ريچاردكلارك رئيس سابق سازمان آمريكايي مبارزه با تروريسم كه در طول حكومت سه رئيس جمهوري اين سمت را حفظ كرده بود و براي ايراد نطق در كنفرانس سالانه انجمن كتابداران آمريكا در ارلاندو (فلوريدا) بسر مي برد گفت: جنگ عراق اشتباه بود. ما كشوري پر از نفت و بالقوه ثروتمند را تصرف كرديم كه برايمان خطر نبود. ما كاري كرديم كه جهانيان قبلاً تصور آن را هم نمي كردند. با كارهايي كه ما در زندان ابوغريب كرديم بذر نفرت پاشيديم و اين نفرت تا يك نسل باقي خواهد ماند. وضعيت عراق، نسل تازه اي از خرابكاران را به وجود خواهد آورد. اين وضعيت باعث تقويت القاعده و توجه به آن در جهان اسلام شده است. تروريست ها، كمونيست هاي تا دو دهه پيش نيستند كه بتوانيم با صحبت آنان را مجاب كنيم. آنان يك چيز مي دانند و آن ضربه زدن است و از مردن هم نمي ترسند. كمونيست ها نمي خواستند بميرند.
خطر بازگشت فلج اطفال به آفريقا
شبكه هاي تلويزيوني گزارش هاي تصويري متعدد پخش كردند كه نشان مي داد آفريقايي ها، به ويژه مسلمانان سياهپوست اين قاره از قبول واكسن هاي ضد فلج اطفال ساخت آمريكا خودداري مي كنند و احتمال خطر بازگشت اين بيماري (پوليو) به آن قاره وجود دارد. زنان سياهپوست در مصاحبه با شبكه هاي تلويزيوني در پاسخ به اين سئوال كه چرا واكسن هاي ساخت آمريكا را نمي پذيرند، گفته بودند كه شنيده اند آمريكا مي خواهد مسلمانان را عقيم كند تا نسل آنان را براندازد و ما مي ترسيم كه اين واكسن ها، عقيم كننده باشند.

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
مهلت
او مي خواست كارهاي خيلي خوبي بكند.
اما با خودش مي گفت: ان شاءالله فردا...
و ديگر فردا را نديد.
بيچاره مهلتش را نمي دانست.
پوران حجت انصاري

گشتي در دنياي خبرها
عدد مقدس
دهلي نو: يك فروشنده در ايالت هيماچال پرادش هند كار بسيار جالبي انجام داده است. وي در چند سال اخير به جمع آوري اسكناس هايي پرداخته كه شماره سريال آنها به عدد ۷۸۶ ختم مي شود. تاكنون وي موفق به جمع آوري ۸۷ اسكناس با مشخصات مورد نظر شده است كه ارزش اين اسكناس ها ۲۳۹ دلار مي باشد.
او مي گويد، عدد ۷۸۶ در نزد هندوها و مسلمانان مقدس است به همين دليل به جمع آوري اين اسكناس ها پرداخته ام.
كسب ديپلم در سن ۵۱ سالگي
كلكته: يكي از نامه رسان هاي وزارت اقتصاد هند در سن ۵۱ سالگي موفق به كسب مدرك ديپلم دبيرستان شد. اين مرد در نوجواني به دليل فقر خانواده قادر به ادامه تحصيل نشد و مدرسه را ترك كرد. به هر حال وي با تشويق وزير اقتصاد سه بار در امتحان نهايي دبيرستان شركت كرد و سرانجام موفق به كسب مدرك ديپلم شد.جالب اين كه دختر ۲۵ ساله اين مرد صاحب مدرك كارشناسي در رشته علوم اجتماعي است.
قرار است نامه رسان سخت كوش ارتقاء شغلي يافته و به كارمند اداري تبديل شود.
گيتار يك ميليون دلاري
نيويورك: گيتار سياه و سفيد اريك كلاپتون به ارزش ۹۵۹ هزار دلار در جريان يك مزايده به فروش رسيد كه اين رقم ۶ برابر بيش از قيمت پيش بيني شده بود.كلاپتون از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۵ از اين گيتار استفاده مي كرد.قرار است پول حاصل از اين مزايده به مركز نگهداري بيماراني كه وابسته به شيمي درماني هستند تعلق بگيرد.
دستگيري پيرزن ۸۰ ساله
ميامي: يك مادربزرگ ۸۰ ساله در آمريكا به اتهام صدور چك فاقد اعتبار دستگير شد. ديروز در جريان يك ايست بازرسي، پليس ميامي به بررسي مدارك شناسايي پيرزن پرداخت اما به محض اين كه اطلاعات شخصي وي وارد كامپيوتر پليس شد مشخص گرديد وي ۱۹ سال قبل يك چك بي اعتبار صادر كرده است.
به همين دليل مأمور پليس پيرزن را به زندان انتقال داد تا چند ساعت بعد فرزندانش با سپردن هزار دلار وثيقه او را آزاد كردند.
۱۰ روز زندگي زير زمين
پراگ: يك مرد ۵۰ ساله از جمهوري چك، به مدت ۱۰ روز، داخل يك تابوت چوبي كه زير زمين دفن شده بود، بدون آب و غذا زنده ماند.ركورد قبلي زنده ماندن در تابوت دفن شده، ۴ روز بود.اين مرد در طول اين ۱۰ روز دسترسي به آب و غذا نداشت و تنها از طريق يك لوله پلاستيكي كه يك سرلوله در هواي آزاد بود، نفس مي كشيد. او در اين مدت ۵/۸ كيلوگرم وزن كم كرد.وي پس از ركوردشكني گفت: هنگامي كه زيرزمين دفن شده بودم قدر نعمت هاي خدا را دانستم.شايان ذكر است، اين مرد در سال ۱۹۷۹ به عنوان اولين انسان در جهان، يك شمشير ۵۵ سانتيمتري را بلعيد.
تمهيدات امنيتي در آنكارا
آنكارا : خيابان هاي مركزي شهر آنكارا به روي رفت و آمد وسايل نقليه بسته شده و تمهيدات امنيتي با حضور تعداد بي شماري پليس و ماموران امنيتي تركيه و آمريكا شدت يافته است.به سبب حضور «جورج بوش» رييس جمهور آمريكا در آنكارا تدابير امنيتي ويژه اي در تمام كوچه و خيابان هاي اطراف محل اقامت وي، رياست جمهوري، نخست وزيري و ستاد مشترك ارتش برقرار و رفت و آمد خودروها ممنوع اعلام شد.جورج بوش شنبه شب با ۶۰۰ همراه و سه فروند هواپيما وارد آنكارا شد.
به گزارش خبرگزاري «اخلاص» يك بدل هم همراه بوش به آنكارا سفر كرده است. رييس جمهور آمريكا و بدل وي با دو خودروي شبيه به هم از فرودگاه حركت كرده و از مسيري كه قبلا اعلام نشده بود به طرف هتل محل اقامت خود رفتند.در چارچوب تدابير امنيتي اتخاذشده به غير از اهالي منطقه اطراف هتل كه قبلا شناسايي و نامشان ثبت شده است هيچكس حق ورود به منطقه را ندارد. در حيطه همين تدابير امنيتي با نصب دستگاهي در منطقه تمام شبكه هاي تلفن همراه در اطراف هتل از كار افتاده است.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۸ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۴۸ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۴ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و۵۱ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* گالري گلستان: نمايشگاه آثار هنري عين   الله شيرازي/ ۱۲ تا ۱۸ تير/ خيابان دروس، خيابان كماسايي، شماره ۴۲/ تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹
* خانه هنرمندان: نمايشگاه طراحي بر اشياء كاربردي پروانه اعتمادي با عنوان «آب آبي»/ ۸ تير تا اول مرداد/ خيابان طالقاني، خيابان موسوي، باغ هنر/ تلفن: ۸۳۱۰۷۸۵
* نگارخانه مژده: نمايشگاه نقاشي فرشته اكبري پايدار/ تا ۹ تير/ سعادت آباد، ميدان كاج، سرو شرقي، علامه طباطبايي شمالي، كوچه ۱۸ شرقي، شماره ۹۱/ تلفن: ۲۰۶۷۴۴۲
* گالري سيحون: نمايشگاه طراحي آثار بابك افشاري/ ۱۳ تا ۱۸ تير/ خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم، پلاك ۳۰/ تلفن: ۸۷۱۱۳۰۵
* نگارخانه آتشزاد: نمايشگاه اقبال پاوير/ تا ۱۱ تير / خيابان ولي عصر، نرسيده به ميدان ونك، توانير، ساختمان ۴۳ / تلفن: ۸۸۸۴۴۰۷
* نگارخانه آثار: نمايشگاه نقاشي گروهي/ ۱۳ تا ۱۷ تير/ خيابان انقلاب، خيابان فخر رازي، شماره ۱۳۶/ تلفن: ۶۴۰۹۷۵۱
* نگارخانه بنفشه: نمايشگاه گروهي طراحي/ تا ۱۰ تير/ ملاصدرا، شيراز جنوبي، كوچه بهار شماره ۵۰/ تلفن ۸۰۳۴۲۴۷
* نگارخانه سعدآباد: نمايشگاه آثار ساز سيامك مهرداد/ تا ۱۵ تير/ خيابان ولي عصر، زعفرانيه، خيابان كمال طاهري، شماره ۵۰ / تلفن: ۲۷۲۶۰۴۲
* نگارخانه شفق:نمايشگاه نقاشي و سفال سميه عابديني و مونا عليخان غلامشاهي/ ۱۰ تا ۱۸ تير/ خيابان سيدجمال الدين اسدآبادي، خيابان ۲۱، پارك شفق، فرهنگسراي دانشجو/ تلفن: ۸۵۵۴۰۱۶

گل و گياه
چايو
008901.jpg
نام علمي: Allium schoenoprasum
خانواده: LILIACEAE
گياه پيازي و دايمي با ريزومهاي كوتاه كه اغلب بخاطر برگهاي لوله اي تو خالي به طول ۳۵ سانتيمتر و رنگ سبز تيره كه خوراكي هستند پرورش داده مي شود. گلهاي زنگوله اي شكل آن مجتمع در گل آذين چتر به قطر ۵/۲ سانتيمتر به رنگ ارغواني يا سفيد در اواسط بهار تا اواسط تابستان ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي ۳۰-۶۰ و گستردگي آن به ۵ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك حاصلخيز بازهكش خوب، پيازها را در فصل بهار زير خاك سطحي مي كارند. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در شيارهاي كاشت در فصل بهار و يا تقسيم ريزومها در همان فصل امكان پذير است. سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |