دوشنبه ۸ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۲۱ - Jun 28, 2004
مقام معظم رهبري:
دستگاه قضايي بايد تحقق كامل عدالت را پيگيري كند
آيت الله شاهرودي در رياست قوه قضائيه ابقاء شد
رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز در ديدار مسئولان دستگاه قضايي و خانواده هاي شهيدان سرافراز هفتم تير تاكيد كردند: وظيفه قوه قضاييه ايجاد عدالت و احقاق حق است و دستگاه قضايي بايد با همه وجود و بدون تاثيرپذيري از «ثروت، قدرت، ديوان سالاري و يا جوسازي و تهمت»، تحقق كامل عدالت را پيگيري كند.
به گزارش ايسنا، حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به پايان دوره اول و طليعه دوره جديد رياست آيت الله هاشمي شاهرودي بر دستگاه قضايي افزودند: آنچه در ۵ سال اخير در دستگاه قضايي انجام شده بسيار ارزشمند و قابل تقدير است اما همه اين كارها، مقدمه حركت به سمت تحقق عدالت و برآورده شدن انتظاراتي است كه قانون اساسي و «ذهنيت عمومي و اسلامي» جامعه از دستگاه قضايي توقع دارند.
ايشان عموميت يافتن و ملموس شدن عدالت در زندگي مردم را مهم ترين وظيفه قوه قضاييه برشمردند و خاطرنشان كردند: بايد دستگاه قضايي به جايي برسد كه هر كس در هر نقطه كشور مورد ستم واقع شد با دلي مملو از اميد به عدالت، به دستگاه قضايي پناه بياورد و دادخواهي كند.
رهبر معظم انقلاب، وضع دستگاه قضايي را اميد آفرين خواندند و با قدرداني از آيت الله هاشمي شاهرودي به عنوان فردي فاضل، عالم، مجتهد و روشنفكر افزودند: ظرفيت هاي موجود در دستگاه قضايي، آينده آن را روشن كرده است و مهم آن است كه قوه قضاييه با تلاش و همت و «عقل و علم و تدبير» و بدون تاثيرپذيري از هيچ عامل منفي، راه دشوار تحقق عدالت را، با استواري بپيمايد.
حضرت آيت الله خامنه اي، قاضي را محور دستگاه قضايي خواندند و افزودند: همه بخش هاي مختلف قوه قضاييه بايد در خدمت قضاوت عادلانه قضات باشند تا دادگاه ها به عرصه جاري شدن عدالت، احقاق حق و ابطال باطل تبديل شود.
ايشان، نظام اسلامي را، خادم، كارگزار و نماينده مردم دانستند و افزودند: برخلاف حكومت هاي استبدادي و يا بظاهر طرفدار دموكراسي، در نظام اسلامي، مردم همه كاره و صاحب حقند و قوه قضاييه بازوي قدرتمندي است كه بايد هر جا انحرافي از مسيرعدالت روي داد با قاطعيت حق مردم را بستاند و عدالت را جاري سازد.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به لزوم رفتار عادلانه با محكومين خاطرنشان كردند: گرايش دستگاه قضايي به زندان زدايي، بسيار خوب است و بايد با تدبير و براساس برنامه دنبال شود، چرا كه زندان نبايد محيطي فسادآور باشد و شخصيت زنداني را از بين ببرد و يا خانواده او را بيچاره كند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي كادرسازي در قوه قضاييه را مهم خواندند و افزودند: بخش هاي آموزشي، نظارتي، مديريتي و ساير بخش هاي دستگاه قضايي بايد نقش خود را در زمينه سازي براي تحقق عدالت ايفا كنند.
حضرت آيت الله خامنه اي در بخشي ديگر از سخنانشان، حادثه هفتم تير را سند مظلوميت ملت ايران و انقلاب اسلامي و نيز اثبات كننده اقتدار و استحكام نظام اسلامي ارزيابي كردند و افزودند: مظلوميت ملت ايران در حادثه هفتم تير، همچنان ادامه دارد چرا كه تروريست هاي جنايتكاري كه آن فاجعه را بوجود آوردند و به آن افتخار كردند، تحت حمايت مدعيان مبارزه با تروريسم قرار گرفته اند و با آنها همكاري مي كنند.
ايشان قوت فكر، اراده مستحكم، ابتكار، شجاعت اقدام، مديريت عالي، روشنفكري و تسلط بر مباني فقهي و فلسفي را از ويژگي هاي آيت الله دكتر بهشتي برشمردند و خاطرنشان كردند: دشمنان ملت، نظام نوپاي اسلامي را از شخصيتي چنين ارزشمند محروم كردند و اين كار مي توانست نظام را فلج كند اما نظام اسلامي با تكيه بر استحكام دروني خود، نه تنها با شهادت شهيد بهشتي و ديگر شخصيت ها، از پاي نيفتاد بلكه خون اين عزيزان، نظام را در پيگيري اهداف خود مصمم تر، بانشاط تر و پرطراوت تر كرد.
در آغاز اين ديدار رئيس قوه قضاييه با گراميداشت ياد شهيدان انقلاب اسلامي از جمله شهيدان هفتم تير و آيت الله دكتر بهشتي، به مصادف شدن پايان دوره پنج ساله مديريت قوه قضاييه با سال پاسخگويي اشاره كرد و به تشريح عملكرد دستگاه قضايي پرداخت. آيت الله هاشمي شاهرودي طرح و تدوين مدل توسعه قضايي، تدوين و تصويب نهايي سياست هاي كلان، اصلاح ساختار قضايي، بكارگيري فناوري نوين در رسيدگي به پرونده ها، اصلاح امور زندان ها و زندانيان، توجه به روحيه بشرگرايانه و حقوق شهروندي، حفظ استقلال قضايي، ايجاد هماهنگي درون بخشي، توسعه ارتباطات حقوقي بين المللي و فعال سازي بخش هاي نظارتي درون دستگاه قضايي را محورهاي اصلي تحولات كيفي سالهاي اخير دستگاه قضايي برشمرد.
رييس قوه قضاييه با اشاره به افزايش ۴۰درصدي پرونده هاي ورودي به دستگاه قضايي در سالهاي اخير گفت: رسيدگي به پرونده ها در ۵ سال اخير به ۱۱۳ درصد رسيده يعني شمار زيادي از پرونده هاي دوره گذشته نيز مورد رسيدگي قرار گرفته است.
آيت الله هاشمي شاهرودي همچنين با تشريح عملكرد كمي دستگاه قضايي تعداد قضات كشور را ۷۴۴۵ نفر و تعداد شعبه ها را ۳۰۶۹ شعبه اعلام كرد و افزود: در برنامه پنج ساله دوم توسعه قضايي، افزايش مشاركت مردمي و نهادهاي مدني، افزايش اعتماد عمومي، بهبود كارايي دستگاه قضايي، گسترش عدالت و ارتقاي سطح دانش قضايي، مورد توجه ويژه قرار گرفته است.

گزارش روحاني به مجلس
ايران ساخت قطعات سانتريفوژ را فردا از سر مي گيرد
008949.jpg
حسن روحاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي ديروز با حضور در صحن علني مجلس شوراي اسلامي، روند فعاليتهاي صلح آميز هسته اي ايران و سير اين پرونده در آژانس بين المللي انرژي اتمي را تشريح كرد.
به گزارش خبرنگار همشهري، وي در ابتداي سخنان خود اظهار داشت: «به دليل اهميت بسيار زياد موضوع فعاليت هاي هسته اي ايران، در ماههاي پيش در زمان مجلس ششم به آقاي كروبي رياست وقت مجلس اعلام كرده بودم كه آمادگي دارم گزارشي را ارائه كنم كه چون ماههاي پاياني مجلس ششم بود فرصتي فراهم نشد.»
روحاني با اشاره به سير پرونده هسته اي ايران در آژانس، اتهام آمريكا به ايران در خصوص مجهز شدن به سلاح اتمي گفت: «اوج اين تبليغات به مرداد ماه سال ۸۱ مربوط مي شود.
آن زماني كه در رسانه هاي گروهي جهان به نقل از گروهكهاي ضد انقلاب و مقامات آمريكا اعلام شد كه ايران در سه مركز مخفي اراك، اصفهان و نطنز مشغول ساخت بمب اتمي است. در پي آن شهريورماه رييس سازمان انرژي اتمي ايران با سفر به وين راجع به اين سه مركز گزارشي را ارائه كرد و سپس از البرداعي دعوت شد تا به ايران سفر كند. در اسفند ۸۱ مدير كل آژانس در سفر به ايران مركز نطنز را مورد بازديد قرار داد و پس از آن اعلام كرد كه ايران توانسته است ماشينهاي سانتريفوژ را براي غني سازي اورانيوم بسازد» .
دبير شوراي عالي امنيت ملي افزود: «با حمله آمريكا به عراق مقداري از جنجالها كم شد اما در خرداد سال ۸۲ مدير كل، گزارشي را نسبت به فعاليت هسته اي ايران همراه با ابراز نگراني به شوراي حكام آژانس ارائه كرد و با اين گزارش موضوع هسته اي ايران در دستور كار شوراي حكام آژانس قرار گرفت.»
روحاني با اشاره به تصويب ضرب  الاجل و قطعنامه شديد  اللحن شوراي حكام در شهريور ۸۲ گفت: «در اجلاس ژوئن گذشته رييس شورا بيانيه اي را قرائت كرد كه در آن درخواست هايي از ايران شده بود مبني بر تصويب و امضاي پروتكل الحاقي و امكان بازرسي سايت هاي هسته اي ايران به طور نا محدود توسط آژانس و تعليق فعاليت هسته اي از سوي ايران.»
دبير شوراي عالي امنيت ملي اظهار داشت: تا مقطع بعد از تصويب اين قطعنامه، فعاليت ايران در آژانس روال عادي داشت، سفير ايران از طرف سازمان انرژي اتمي تعيين مي شد، بنابراين تقريباًًًً همه كارها در اختيار سازمان انرژي اتمي بود و مقدار كمي هم در اجلاس شهريور ۸۲ وزارت خارجه فعال شده بود. اما بعد از قطعنامه شرايط جديدي براي كشور ايجاد شد و به ناچار شوراي عالي امنيت ملي و جلسه سران نظام اين موضوع را در دستور كار خود قرار دادند و در نهايت طي حكمي از طرف رئيس جمهوري بنده مسئول اين پرونده شدم.» وي افزود: «بلافاصله پس از آن از سه وزير اروپايي دعوت شد كه به ايران سفر كنند زيرا آنها قبلا نامه اي به ايران نوشته و پيشنهادهايي براي حل و فصل مساله هسته اي مطرح كرده بودند.» روحاني تصريح كرد:  «قبل از اين سفر، معاونين وزرا به صورت غير رسمي و اعلام نشده به ايران آمدند و سپس وزرا به ايران آمدند و بيانيه تهران صادر شد.»
دبير شوراي عالي امنيت ملي با پيچيده خواندن مذاكرات و بيانيه تهران اظهار داشت: «سه وزير موضوع بحث را اجراي قطعنامه شوراي حكام مي دانستند اما رسما به آنها اعلام شد كه قطعنامه نمي تواند در دستور كار ايران باشد. و موضوع بحث تهران معاهدات بين المللي و پيمان منع گسترش تسليحات هسته اي است.»
روحاني با بيان اين كه اروپايي ها اصرار داشتند كه ايران قطعنامه و پروتكل الحاقي را بي قيد و شرط بپذيرد گفت: « ايران اعلام كرد كه پروتكل الحاقي بايد سير قانوني خود را طي كند يعني در دستور كار هيأت وزيران قرار گيرد و بعد بصورت لايحه تقديم مجلس شود و در نهايت نمايندگان هستند كه تصميم مي گيرند.» وي يادآور شد كه اروپا مي خواست ايران چرخه سوخت را متوقف كند و تهران حداكثر تعليق داوطلبانه را مطرح كرد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي در بخش ديگري از سخنانش گفت: «حالا پس از گذشت حدود دو سال از فعال شدن پرونده هسته اي ايران به دستاوردهاي مهمي دست يافته ايم و آن اين كه نظرات آمريكا و دشمنان ايران مبني بر غير صلح آميز بودن فعاليت هسته اي ايران دروغ و كذب از آب درآمد.»
روحاني تاكيد كرد به دليل اين كه اروپا در ماه ژوئن موفق نشد يا نخواست پرونده ايران را از دستور كار شوراي حكام خارج كند تصميم گرفتيم شرايط را به قبل از ۲۳ فوريه بازگردانيم يعني ساخت قطعات دستگاههاي سانتريفوژ را آغاز كنيم. وي تصريح كرد: «ايران از روز سه شنبه هفته جاري ساخت قطعات سانتريفوژ را از سر مي گيرد.» روحاني افزود: «اين مسأله به سه كشور اروپايي و نيز از طريق نمايندگي ايران در وين به دبير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي اعلام شده است.»
دبير شوراي عالي امنيت ملي اين تصميم را تصميم نظام خواند و تاكيد كرد: «اين تصميم در پي عدم پايبندي سه كشور اروپايي به معاهده بروكسل اتخاذ شده است.»
روحاني در جمع خبرنگاران
روحاني پيش از آغاز سخنانش در مجلس شوراي اسلامي در جمع خبرنگاران پارلماني با اشاره به آغاز قطعه سازي و مونتاژ سانتريفوژ در هفته جاري گفت: «طي نامه اي به سه وزير اشاره شده است كه ايران همچنان مايل است اهداف بيانيه تهران را دنبال كند و با وجود همه دشواري ها گام هاي مهمي برداشته شد و تنها در دو مساله مهم بحث همچنان ادامه يافت.»
وي درباره ساختمان لويزان كه آمريكا در مورد آن جنجال مي كند اظهار داشت: «آژانس در طول اين چند ماه ۱۲ مورد را بازديد كرده است و شايد لويزان مورد سيزدهم است. در لويزان ساختماني بود كه شهرداري مي خواست آن را پارك كند و در اين زمينه با وزارت دفاع اختلاف داشت، اما طي توافقي كه صورت گرفت اين ساختمان تخريب شده و به پارك تبديل خواهد شد.»
روحاني در پاسخ به سئوالي، خروج ايران از پيمان منع گسترش سلاح هسته اي (NPT) را رد كرد.
بازتاب سخنان روحاني در مجلس
در پي گزارش دبير شوراي عالي امنيت ملي در مجلس، حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز در جمع خبرنگاران گفت: «تصميم براي ازسرگيري قطعه سازي غني سازي اورانيوم واكنش به خلف وعده كشورهاي اروپايي است.»
حداد عادل اظهار داشت كه ايران تعليق قطعه سازي را در ازاي بسته شدن پرونده هسته اي اش پذيرفته بود و با توجه به خلف وعده كشورهاي اروپايي تصميم دارد قطعه سازي را از نو آغاز كند.وي در مورد احتمالات آينده در روابط ايران و سه كشور اروپايي تأكيد كرد كه اگر تغييري در رفتار كشورهاي اروپايي ايجاد نشود ايران همه نوع احتمالي را در نظر مي گيرد.همچنين مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي نامه دبير شوراي عالي امنيت ملي به سه كشور اروپايي را واكنش مناسبي در قبال عمل نكردن اروپايي ها به تعهداتشان ارزيابي كرد.كاظم جلالي نماينده شاهرود در گفت و گو با خبرگزاري ايسنا اعلام كرد كه در آينده نزديك كميته روابط خارجي مجلس جلسه اي تشكيل خواهد داد و موضوع هسته اي ايران را بررسي مي كند.

پرسش و پاسخ در جلسه غيرعلني
شماري از نمايندگان مجلس پس از جلسه غيرعلني ديروز، بخش هايي از پرسش و پاسخ هاي نمايندگان و دبير شوراي عالي امنيت ملي را براي خبرنگار همشهري بازگو كردند.
به گفته اين نمايندگان، در مجلس از حسن روحاني پرسيده شد كه چرا وي در گفتگو با مجله آلماني اشپيگل، به نمايندگي از مجلس گفته است مجلس هفتم پروتكل الحاقي را تصويب مي كند؟ روحاني در پاسخ گفته است كه سخنانش دقيق ترجمه نشده. او گفته است كه تصميم مجلس ايران به رفتار اروپا و آژانس بستگي دارد و اگر آنها انعطاف لازم را به خرج دهند مجلس ايران نيز آماده است حسن نيت نشان دهد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به اين پرسش كه شما با چه مجوز قانوني پروتكل الحاقي را امضا كرديد؟ گفته است: اين كار طبق روال قانوني و درپي رايزني قواي سه گانه و تفويض اختيار به شوراي عالي امنيت ملي صورت گرفته است.روحاني افزوده است كه هفته هاي متوالي به رئيس جمهور اصرار شده است كه به عنوان يك مقام صاحب اقتدار قانوني مسئوليت اين كار را بپذيرد و در نهايت وقتي كسي داوطلب نشده اين كار به دبير شوراي عالي امنيت ملي سپرده شده است.
نماينده ديگري از حسن روحاني پرسيده است كه پس از پيمان شكني اروپايي ها چرا غني سازي اورانيوم را از سرنگرفتيد و به ساخت قطعات سانتريفوژ اكتفا كرديد؟ دبير شوراي عالي امنيت ملي پاسخ داده است: كار ما مرحله اي است.ما قطعه سازي را از سر گرفته ايم و چون اين كار جزو تعهدات، در بيانيه تهران نبوده و آن را غني سازي تفسير نمي كنيم، لذا فكر مي كنيم كاري را شروع كرده ايم كه به لحاظ حقوقي دست ما را نمي بندد.ادامه كار هم بستگي به رفتار اروپايي ها دارد.
از روحاني پرسيده شده است كه چرا بعد از بيانيه تهران منتظر نمانديد كه اروپايي ها اجراي مفاد آن را آغاز كنند و شما شروع كننده بوديد؟ دبير شوراي عالي امنيت ملي پاسخ داده است: كاري كه ما كرديم الزام حقوقي به انجام آن داشتيم. ما داوطلبانه تعليق غني  سازي را پذيرفتيم و مي بايست به آن عمل مي كرديم. دستاورد اين تصميم ما اين بود كه اروپايي ها پذيرفتند كه پرونده ايران به شوراي امنيت سازمان ملل نرود.
پرسش ديگر اين بود كه چرا ايران از ان.پي.تي خارج نمي شود؟ روحاني در پاسخ به اين پرسش گفت: مجموعه نظام خروج از ان.پي.تي را به مصلحت نمي داند. تحليل نظام اين است كه عضويت ايران در ان.پي.تي خطرات و تهديدات را كاهش مي دهد و ما مي توانيم از امكان حقوقي ان.پي.تي براي پيگيري فعاليت  هاي هسته اي صلح آميز خود استفاده كنيم.
دست آخر اينكه از روحاني پرسيده شده است كه چرا به اروپايي ها كه خود آ لت دست آمريكا هستند اعتماد كرديد؟ دبير شوراي عالي امنيت ملي پاسخ داده است: ما در جاهايي كه با اروپا منافع مشترك داريم از اين امكان استفاده مي كنيم.
آمريكا و اروپا در بسياري مسائل جهان با هم اختلاف دارند و ما از وجوه اختلاف بهره  مي بريم. كساني كه چنين انتقادي به ما وارد مي كنند دو دسته اند.گروهي مي گويند مي توانستيد به جاي اروپا با خود آمريكايي ها وارد مذاكره شويد.ما مي گوئيم تجربه ليبي نشان داد كه اشتباه نكرده  ايم. گروهي ديگر مي گويند اروپا قدرتي ندارد و نمي توان با اتكا به آن كاري از پيش برد. در جواب اين گروه مي گوئيم، مسائل اخير جهان نشان داده است كه اروپا چندان هم در برابر آمريكا دست بسته و بي قدرت نيست.
توضيح همشهري: آنچه از دبير شوراي عالي امنيت ملي و به نقل از نمايندگان مجلس آورده شده است، همگي نقل به مضمون است و ممكن است با عين عبارات دكتر روحاني انطباق نداشته باشد.

بازداشت ۱۶ ساعته ديپلمات ايراني در عراق
يك مقام آگاه در سفارت ايران در عراق از بازداشت نفر دوم سفارت ايران در بغداد به همراه راننده اش خبر داد و گفت: بازداشت شدگان ساعت هشت صبح ديروز آزاد شدند و در حال حاضر در سفارت هستند.
وي كه خواست نامش ذكر نشود، در گفت وگو با ايسنا در تشريح اين ماجرا اظهار داشت: بعدازظهر روز شنبه، حدود ساعت ۱۶، نفر دوم سفارت به همراه راننده اش در حالي كه از تهران به سوي بغداد مي رفت در پليس راه مقداديه متوقف شده و مورد بازجويي قرار گرفتند.
وي ادامه داد: پرسنل پليس راه پس از اطلاع يافتن از هويت ديپلمات ايران و راننده اش اعلام كردند كه مطابق با دستور آمريكايي ها هر فرد خارجي ولو داراي مدارك معتبر مانند پاسپورت را دستگير مي نمايند و به آمريكايي ها تحويل مي دهند.
اين مقام آگاه افزود: پس از سئوال و جواب و تفتيش، نفر دوم سفارت ايران در بغداد به همراه راننده اش بازداشت شده و تا ساعت ۸ صبح ديروز در بازداشت به سر مي بردند.
وي درباره  نوع رفتار اعمال شده با اين بازداشت شدگان گفت: ظاهرا با اين افراد رفتار خوبي نشده و پس از احراز هويت و مشخص شدن اين كه آنها نمايندگان ديپلماتيك جمهوري اسلامي ايران هستند، علاوه بر برخورد تند، بدون اجازه، لوازم و وسايل شخصي همراه آنها مورد تفتيش قرار گرفته است.
اين مقام آگاه در پايان ابراز داشت: ساعت ۸ صبح ديروز نيروهاي آمريكايي بدون آن كه عذرخواهي كنند، تنها با بيان اين كه اشتباه كرده اند، نفر دوم سفارت را به همراه راننده اش آزاد كردند.

واكنش گروه هاي مبارز فلسطيني به جنايت جديد نظاميان صهيونيست درنابلس
احمد قريع  نخست  وزير تشكيلات  خودگردان  فلسطين  ديروز عمليات ارتش  رژيم  اشغالگر قدس  را در نابلس  در كرانه  باختري  رود اردن جنايتي  وحشيانه  و زشت  خواند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از رام الله ، وي  به  خبرنگاران  در رام الله  گفت  بدون  شك  اين  جنايت  وحشيانه  و زشت  كه  تعدادي  از مبارزان فلسطيني  را پس  از محاصره  ۴ روزه  شهر نابلس  هدف  قرار داد نشان  داداسرائيل  همچنان  نقشه  قتل  و ترور همه  مبارزان  را ادامه  مي دهد.
وي  افزود: اين  پيامي آشكار به  جهان  است  مبني  بر اين كه  اسرائيل  يا فراتر از قانون  است  يا آن كه  بايد جلوي  آن گرفته  شود.
در همين حال گردانهاي شهيدان الاقصي شاخه نظامي جنبش «فتح» تهديد كرد كه انتقام خون فرمانده اين گردانها در كرانه باختري رود اردن و ديگر شهيدان شهر نابلس در اين منطقه را از رژيم صهيونيستي خواهد گرفت.
به گزارش راديو صداي فلسطين، گردانهاي الاقصي ديروز با انتشار بيانيه اي تأكيد كرد كه پاسخ به اين جنايت رژيم صهيونيستي به شيوه بي سابقه خواهد بود و اشغالگران اعم از نظاميان و شهرك نشينان مسلح هدف مبارزان قرار مي گيرند.

آيت الله هاشمي شاهرودي در رياست قوه قضاييه ابقا شد
آيت الله سيدمحمود هاشمي شاهرودي به مدت پنج سال ديگر در سمت رياست قوه قضاييه ابقا شد. سرپرست اداره كل روابط عمومي و تشريفات نهاد قوه قضاييه در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در همين رابطه، ابقاي آيت الله سيد محمود هاشمي شاهرودي براي ادامه فعاليت در يك دوره پنج ساله ديگر به عنوان رييس قوه قضاييه را تاييد كرد.
درهمين حال رييس قوه قضاييه گفت: در دوره پنج ساله آينده توسعه قضايي خود را ادامه خواهيم داد.به گزارش ايلنا، آيت الله هاشمي شاهرودي پس از مراسم تجديد بيعت با بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران در جمع خبرنگاران به چشم اندازهاي آينده قوه قضاييه در پنج سال آينده اشاره كرد و گفت: احياي دادسراها، گسترش ديدارهاي مردمي، تخصصي كردن محاكم براي حل و فصل مرافعات مردم، ارتقاي سطح دانش قضات و استفاده از كارشناسان و مشاوران متخصص در امر قضا ازجمله اقدامات ما در پنج سال آينده خواهد بود كه هم به نفع مردم و هم باعث كاهش پرونده هاي ورودي به محاكم خواهد بود.

حداد عادل:
مجلس جمع ميان آرمانگرايي و واقع بيني را برخود واجب مي داند
غلامعلي حداد عادل عمل به مصوبات و توصيه هاي مقام معظم رهبري را از واجبات مجلس هفتم دانست.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري رييس مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز گفت: از توصيه هاي ايشان جمع ميان آرمانگرايي و واقع بيني، مبارزه با فساد و وجود نشاط در مجلس بود كه ما عمل به اين توصيه ها را بر خود واجب مي دانيم.
وي همچنين با يادآوري از خدمات شهيد بهشتي در قوه قضاييه ابراز اميدواري كرد: عدل و انصاف و حرمت افراد در كشور بيش از گذشته رعايت شده و ما آمادگي كامل را براي همكاري با قوه قضاييه داريم.وي همچنين دو نكته را به نمايندگان يادآور شد: اول اينكه در نطق هاي خود به دستاوردهاي مديران و دستگاه هاي دولتي اشاره كنند و صرفا به بيان ضعف ها و كاستي ها اشاره نكنند.
وي همچنين از منتخبان مردم خواست به دليل ارجاع برنامه چهارم توسعه، بدون فوت وقت ، انتخاب اعضاي كميسيون تلفيق و بررسي ايرادات لايحه را انجام دهند تا اين برنامه به موقع به دولت ابلاغ شود.

البرادعي:
اميدوارم ايران در تصميم خود تجديدنظر كند
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از رويتر، محمد البرادعي كه براي يك ديدار رسمي چهار روزه به مسكو سفركرده است، در جمع خبرنگاران گفت: در نامه اي كه ايران به آژانس بين المللي انرژي اتمي  ارسال كرده است به آژانس اطلاع داده كه تهران فعاليت هاي مربوط به توليد سانتريفوژ را از روز سه شنبه ۲۹ ژوئن (۹ تير) از سر خواهد گرفت. وي ابراز اميدواري كرد كه ايران به تعهد پيشين خود مبني برتعليق كامل ساخت قطعات سانتريفوژ، بازگردد.
البرادعي در پاسخ به اين پرسش كه چه زماني از سايت لويزان در تهران كه همه ساختمان هاي آن ويران شده و خاكبرداري شده است، بازديد مي كنيد، گفت: «به زودي.»
پيش از اين آمريكا و اتحاديه اروپا نيز با صدور بيانيه اي خواستار تجديدنظر ايران در تصميمش شدند.
در اين بيانيه آمده است كه آمريكا و اتحاديه اروپا با اعلام ايران در مورد قصد اين كشور براي ازسرگيري ساخت و مونتاژ دستگاه هاي سانتريفوژ نگران شده و از ايران مي خواهند اين تصميم را بازنگري كند.
البرادعي همچنين تاكيد كرد كه انتظار ندارد كشورهاي اروپايي گفت وگوي خود با  ايران را در مورد اين موضوع متوقف كنند.

سخنگوي وزارت خارجه:
اروپا قابل سرزنش است نه ايران
«ايران به آژانس و سه كشور اروپايي اعلام كرد، كه ۲۹ ژوئن (۹ تير) ساخت قطعات سانتريفوژ را آغاز خواهد كرد» حميدرضا آصفي سخنگوي وزارت خارجه ايران در جلسه هفتگي روز گذشته خود با اعلام اين مطلب، در مورد تأثير آغاز ساخت قطعات سانتريفوژ در رابطه ايران و اروپا گفت: «ايران مي خواهد كارها را ادامه دهد. موضوع همكاري بايد دو طرفه باشد، زبان تهران هم زبان تفاهم و دوستي است. ايران با اروپا در روزهاي آينده هم مذاكرات را ادامه خواهد داد. اين تعهد طرفيني بود كه از يك طرف نقض شد، اروپا نبايد توقع داشته باشد كه ايران به آن پايبند بماند.»
آصفي با اشاره به بيانيه مشترك اروپا و آمريكا اظهار داشت كه اين بيانيه راجع به موضوعات مختلف بوده كه يك بعد آن هم در مورد ايران است. اظهارت پاول در مورد ايران را هم نمي توان با صداقت دانست. همانطور كه مسئولين ايران در سطوح مختلف از مقام  رهبري تا رياست جمهوري اعلام كردند كه ايران به فكر ساخت سلاح هسته اي نيست. آنچه ايران دنبال مي كند فناوري صلح آميز هسته اي است كه حق مشروع كشور است.
سخنگوي وزارت خارجه تصريح كرد كه سياست ايران نسبت به آژانس تغيير نكرده و همچنان براي همكاري مصمم است و تصريحات رهبري هم همين بود.
وي در ادامه افزود: «آنچه تغيير كرده تعهد اروپا بود كه وضع را به هم ريخت. ايران تأكيد كرده بود كه اروپا بايد همكاري كند. قطع قطعه سازي و مونتاژ همه داوطلبانه بوده، وقتي اروپا يك بخش آن را از بين برد ما هم در قطعه سازي تجديدنظر كرديم.اما تغييري در سياست ايران داده نشده است.»
آصفي با اشاره به گفت وگوي تلفني خرازي و سولانا گفت: «در اين گفت وگو شديداً اعلام كرده ايم كه اروپايي ها براي مصرف داخلي كارهايي مي كنند كه درست نيست. بيانيه حقوق بشر اروپا با محتواي جلسه سازگاري نداشت و به نظر مي رسد در مورد كشور ديگري بود و بالاي آن اسم ايران نوشته شده است.»
وي تأكيد كرد: چه محكوميت، چه تأسف از اعلام ايران براي ساخت قطعات فرقي ندارد، اين اروپاست كه قابل سرزنش است نه ايران.
سخنگوي وزارت خارجه در مورد اتهامات مطروحه از سوي آمريكا گفت: «از ابتداي كار آمريكا تلاش داشت همكاري ايران با اروپا و آژانس را خدشه دار كند، بحث لويزان يكي از اين موضوعات است. اميدواريم بازرسان آژانس آنجا را ببينند و آزمايش كنند تا دروغگويي آمريكا مشخص شود.»
آصفي در ادامه افزود: «در بخشي كه شهرداري به دليل امور عمراني و ساختماني خود آنجا را خراب كرده شايد آمريكا فكر مي كند شهرداري تهران بايد براي كارها از شهرداري نيويورك اجازه بگيرد.»

كوتاه از سياست ايران
مراسم گراميداشت شهداي هفتم تير برگزار شد
به مناسبت فرارسيدن هفتم تير ماه سالروز انفجار دفتر مركزي حزب جمهوري اسلامي، طي مراسمي ياد و خاطره شهيد مظلوم دكتر بهشتي و ۷۲ تن از شهداي حزب جمهوري اسلامي گرامي داشته شد.به گزارش ايرنا در اين آيين كه شنبه شب در محل دفتر مركزي حزب جمهوري اسلامي در سرچشمه تهران برگزار شد، جمعي از مقامات كشوري و لشگري، نمايندگان مجلس و خانواده هاي شهدا حضور داشتند.آيت الله هادي مروي معاون اول قوه قضائيه سخنران اين مراسم، درباره شخصيت شهيد آيت الله بهشتي و نقش وي در پيروزي انقلاب اسلامي گفت: حيات و شهادت شهيد بهشتي براي انقلاب اسلامي و پيشبرد اهداف آن بسيار كارساز بود و با اين شهادت مظلومانه، ادامه راه انقلاب در راستاي اهداف شهيدان تضمين شد.
توضيحات حداد عادل در مورد بررسي برنامه چهارم در مجلس
غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت كه مجلس قادر نيست مواد ديگري از برنامه چهارم توسعه را كه با ايراد شوراي نگهبان روبرو نشده است، بررسي كند.به گزارش ايرنا، وي ديروز در پاسخ به پرسش يكي از خبرنگاران پارلماني اظهار داشت: كار بررسي لايحه برنامه چهارم توسعه در مجلس از همين هفته با تشكيل كميسيون تلفيق آغاز مي شود.
رئيس مجلس افزود: ما نمي توانيم غير از آنچه كه شوراي نگهبان ايراد گرفته است را بررسي كنيم. آيين نامه داخلي مجلس تكليف ما را روشن كرده است. وي در عين حال گفت: دست مجلس باز است همانطور كه برنامه سوم را اصلاح كرد، برنامه چهارم توسعه را هم  اصلاح كند.
سه حقوقدان شوراي نگهبان انتخاب شدند
در جلسه علني روز گذشته مجلس شوراي اسلامي سه حقوقدان شوراي نگهبان از ميان ۵ حقوقدان معرفي شده به مجلس انتخاب شدند.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري محمدرضا عليزاده با ۱۹۵ رأي، غلامحسين الهام با ۱۷۴ رأي و عباس كعبي با ۱۶۹ رأي به عنوان حقوقدانان جديد شوراي نگهبان برگزيده شدند.فيروز اصلاني با ۷۷ رأي و رضا كريمي راد با ۷۴ رأي موفق به كسب  آراء لازم براي ورود به شوراي نگهبان نشدند.
همچنين محمدرضا فاكر و اكبر اعلمي به عنوان عضو هيأت نظارت بر مسافرت هاي خارجي كاركنان دولت و قبادي به عنوان عضو ناظر در شوراي عالي آب انتخاب شدند.
مرتضي نبوي: هنوز درباره ائتلاف در انتخابات رياست جمهوري تصميم نگرفته ايم
مرتضي نبوي گفت: جامعه اسلامي مهندسين هنوز درباره انتخابات رياست جمهوري، تصميمي نگرفته است و اكنون كانديداي خاصي را مد نظر ندارد.
اين عضو شوراي مركزي جامعه اسلامي مهندسين در گفت وگو با ايسنا افزود: بايد اكنون نيازهاي مردم و جامعه را شناخت و فردي را انتخاب كرد كه بتواند نيازهاي جامعه و مردم را برآورده كند. بحث مقبوليت فرد كانديدا نيز مهم است و بايد وي به قانون اساسي، جمهوريت و اسلاميت پايبند باشد.
تلاش سازمان مجاهدين انقلاب براي ائتلاف
در انتخابات رياست جمهوري
سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران سعي مي كند گروه هاي دوم خردادي را نسبت به تفاهم بر سر كانديدايي واحد تشويق كند.
به گزارش ايسنا محمد سلامتي دبيركل مجاهدين انقلاب با بيان اين مطلب از تشويق همه واجدان شرايط كانديداتوري به عنوان موضع تشكل متبوعش براي انتخابات رياست جمهوري نام برد و افزود: در صورت محقق شدن اين امر و با ايجاد اين احساس در بين اقشار جامعه كه كانديداي مورد نظر آنها در عرصه انتخابات حضور دارد مشاركت مردم شكل جدي تري پيدا مي كند.
وي ادامه داد: به عقيده سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران براي انتخابات آتي رياست جمهوري هم احزاب و گروه هاي داخل جبهه دوم خرداد، هم ساير گروه ها بايد شركت داشته باشند تا زمينه انتخاباتي سالم و رقابتي فراهم شود.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |