دوشنبه ۸ تير ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۲۱
گفت وگو با رافائل بنيتس
روياي ليور پول
009741.jpg

اشكان نعمت پور
دسامبر ۱۹۵۹، يكي از خبرنگاران ليورپولي، در توصيف بيل شنكلي مي نويسد: «اگر تك تك هواداران آنفيلد مي توانستند با بيل شنكلي ملاقات كنند، مثل من مجذوب دانش او، انرژي لايزالش و اشتياق سوزانش براي سوق دادن ليورپول به سوي كاميابي، مي شدند.»
چهل و پنج سال پرتب و تاب، در گذار زمان محو شدند و اينك رافائل بنيتس روي نيمكت ليورپول مي نشيند، مردي با تمام كيفيات شنكلي كه مي تواند ليورپول را احيا كند و روزگار با شكوه گذشته را به آنفيلد بازگرداند. بنيتس در اولين فصل حضورش در والنسيا،  جام قهرماني اسپانيا را از آن پسران مستايا كرد و حالا در مرسي سايد، همه به تكرار تاريخ دل بسته اند. در چهل و چهار سالگي، با آميزه اي از شور و تجربه، بنيتس مي تواند ليورپول را به آن سوي ديوار براند، ديوار تيره تحقير.
* ورودت به ليورپول را به رويايي تشبيه كرده بودي كه حالا جامه حقيقت بر تن كرده...
- بله، به لطافت يك رويا بود چون در اسپانيا، وقتي به ليگ برتر فكر مي كني، دايم اسم ليورپول در ذهنت جريان پيدا مي كند. گاهي اوقات به آرسنال، چلسي يا منچستريونايتد هم فكر مي كني اما هميشه ليورپول در آن ميان، جاي گرفته. در اسپانيا همه از دو چيز خيلي خوب سردر مي آورند، ليورپول و بيتلز. هيچ وقت فكر نمي كردم يك روز گذرم به اينجا بيفتد و حالا از اين بابت به خودم مي بالم.
* اولين چيزي كه تو را تحت تأثير قرارداد را به ياد مي آوري؟
- بيش از همه تحت تأثير مهرباني و خونگرمي مديران باشگاه، هواداران آن، هر كسي كه اينجا است، قرار گرفتم. امكانات تيم هم فوق العاده است.
همه مي دانند كه آنفيلد يك ورزشگاه ويژه است و من هم فرقي با سايرين ندارم. يك ضرب المثل اسپانيايي داريم كه مي گويد: «بوي فوتبال مي دهد.» و حالا در ليورپول، همه چيز دلچسب است، مثل فوتبال.
* چه چيزي باعث شد به ليورپول بپيوندي؟
- سواي تاريخچه و منزلت تيم - كه در ليورپول جلوه اي خاص مي يابد - اعتماد مديران باشگاه به مربي هم بسيار مهم است. در اسپانيا، معمولاً يك مربي نمي تواند بيش از سه سال روي نيمكت يك تيم بنشيند. اما در ليورپول با من قراردادي پنج ساله بسته اند. شكيبايي آنها، اعتمادي كه به مربي شان دارند، براي من ارضا كننده بود.
* هميشه از روزگار تركتازي ليورپول در اروپا ياد مي شود. تاريخچه باشگاه مي تواند برايت الهام بخش باشد و يا فشار روحي بازدارنده؟
- خيلي خوب از گذشته ليورپول آگاهم و احساس هوادارانش را درمي يابيم. وقتي ليورپول در ۱۹۸۱ قهرمان اروپا شد، تنها پيراهن ذخيره هاي رئال مادريد نصيب من مي شد. مطالب زيادي هم راجع به بيل شنكلي خوانده ام. همه اينها انگيزه اي است براي پيشرفت.
* چه دورنمايي براي ليورپول فصل بعد ترسيم كرده اي؟
- پيروزي در اولين بازي. معمولاً زياد به آينده فكر نمي كنم.
يك هفته تمرين مي كنيم و براي اولين بازي مان مهيا مي شويم. آن را مي بريم و بعد سراغ ديدار بعدي مي رويم.
* نمي خواهي خيلي زود ليورپول را برتارك اروپا بنشاني؟
- البته كه مي خواهم. اگر تنها به بازي پيش رويت فكر كني، دليل نمي شود كه خيال قهرماني، لمس جام را در سر نپروراني. مشكل اينجا است كه وقتي مي گويي قهرمان خواهيم شد، همه خيال مي كنند راجع به امروز صحبت مي كني، راجع به همين حالا. گمان مي كنم قبل از اينكه بتواني بدوي، بهتر است خوب راه رفتن را ياد بگيري.
* ... و ديدار با بازيكنان.
- لحظه شماري مي كنم براي آن موقع. دوست داشتم در اولين روز حضورم در ليورپول مي ديدمشان اما حالا بايد منتظر بازگشت آنها از پرتغال باشم و آغاز تمرينات پيش فصل.
* جبرئيل سيسه به زودي به آنفيلد مي آيد. مي گويند سعي كرده بودي او را به والنسيا ببري؟
- يكي از مربيان ما دروالنسيا دو سال سيسه را زير نظر داشت. او به من گفت با جذب سيسه، والنسيا مي تواند سال هاي متوالي جام قهرماني را در چنگ خود داشته باشد. حالا من در ليورپول هستم و قرار است سيسه هم به اينجا بيايد. اميدوارم پيش بيني او درست از آب دربيايد.
* حضور در يك كشور جديد برايت دردسرساز نبوده؟
- سفر به يك كشور جديد، يك محيط تازه، رويارويي با يك فرهنگ ناآشنا، هميشه هيجان انگيز بوده. فكر مي كنم نه براي من، كه براي دو دخترم نيز، تجربه شگفت آور و لذتبخشي باشد. مي دانم كه اسپانيايي زبان بسيار مهمي است اما اگر آنها انگليسي را هم به همين خوبي ياد بگيرند، در آينده درهاي زيادي به روي شان گشوده خواهد شد.
009738.jpg

* شخصيت تو، جدا از فوتبال، براي همه ناشناخته مانده.
- خب، شطرنج دوست دارم و كار با كامپيوتر. به تكنولوژي روز علاقه زيادي دارم اما به ندرت وقت فراغتي پيدا مي كنم.
* هواداران ليورپول، تك تك آنها، تحت تأثير بازي هاي زيباي والنسيا قرار گرفته اند. مي توان انتظار چنين نمايشي را از ليورپول هم داشت؟
- تيم ما هم سعي خواهد كرد مثل والنسيا نمايشي بكر و دلپذير ارائه كند اما هر مجموعه اي، شاخصه هاي خاص خودش را دارد. اگر بتوان نقاط قوت ليورپول و والنسيا را در هم آميخت، حاصل اش فوق العاده خواهد بود.
* پيامي براي دوستداران ليورپولي نداري؟
- فقط بايد بگويم به زمان نياز دارم. به اينجا آمده ام تا انگليسي بياموزم، تا مبارزه اي جديد را تجربه كنم،  تا قهرمان شوم،قهرمان همه جام ها.

سايه روشن ورزش
۶ معيار مهم براي رشد و توسعه فوتبال
معراج مژده ـ دكتر مهدي خبيري در حاشيه برگزاري كارگاه آموزشي فوتبال مقايسه اي بين فوتبال باشگاهي ايران با ساير كشورهاي آسيايي داشت و بطور مفصل از برنامه هاي توسعه فوتبال در قاره آسيا سخن گفت.
مهدي خبيري در مقايسه وضعيت ليگ برتر فوتبال باشگاه هاي ايران با ليگ هاي ژاپن، كره جنوبي، امارات و تركيه افزود: روند كنوني برگزاري ليگ برتر فوتبال ايران به گونه اي است كه اين ليگ در ۳ سال آينده به حداقل استانداردهاي يوفا خواهد رسيد.وي با اشاره به طرح تحقيقي يك سال گذشته خود در خصوص مقايسه سطح فوتبال حرفه اي ايران با ۳ كشور آسيايي و تركيه اظهار داشت: در اين تحقيق ۶ معيار مهم براي رشد و توسعه فوتبال هر كشوري در نظر گرفته شده است كه در اين معيارها فوتبال كشورمان تقريبا در وضعيت نسبي مطلوبي قرار دارد.
رشد و توسعه سطوح پايه، برنامه هاي زير ساختي براي توسعه فوتبال، وضعيت مالي، مديريت و نيروي انساني، اماكن و فضاهاي ورزشي و وضعيت حقوقي باشگاهها، ۶ فاكتور مهم براي ارزيابي باشگاه ها در تحقيق فوق بوده است.«خبيري» اضافه كرد: در اين معيارها، وضعيت اماكن و فضاهاي ورزشي ايران در بدترين شرايط ممكن قرار دارد. (تنها ۲۸ درصد باشگاه هاي ليگ برتري و دسته اول ايران از اماكن استاندارد برخوردارند اما اين در حالي است كه در باشگاه هاي خارجي اين مقدار به ۸۶ درصد مي رسد).
عضو طرح توسعه فوتبال آسيا خاطرنشان كرد: اما وضعيت حقوقي بازيكنان ايراني در ليگ هاي برتر و دسته اول ايران در مقايسه با باشگاه هاي خارجي در شرايط مطلوبي قرار دارد. (وضعيت حقوقي بازيكنان در ليگ برتر و دسته اول ايران به ترتيب ۸۵ و ۷۵ درصد اما در باشگاه هاي خارجي ۹۰ درصد است)
«خبيري» ادامه داد: البته در اين راستا دو مشكل در ايران وجود دارد كه يكي كمك دولت به باشگاه ها و ديگري اداره نشدن آنها توسط بخش خصوصي است كه در ساير كشورها تنها بخش هاي خصوصي باشگاهها را اداره مي كنند.
وي اضافه كرد: به عنوان مثال، هر تيم حاضر در رقابت هاي فوتبال باشگاه هاي برتر ژاپن را بيش از ۳۰ شركت بزرگ تجاري اداره مي كنند كه اين امر باعث شده تا آنان با مشكلات مالي جدي روبرو نشوند.
خبيري در مورد طرح توسعه فوتبال آسيا اظهار داشت: الگوي اين طرح بر مبناي برنامه ۱۰ ساله ژاپن تدوين شده است.در اين برنامه كه به نام «۱۰ فرمان برنامه توسعه فوتبال ژاپن» نامگذاري شده است فوتبال از سنين بسيار پايين (مهد كودك ها) آغاز و به بالاترين سطح مي رسد.
رييس كميته بازي جوانمردانه كنفدراسيون فوتبال آسيا اظهار داشت: فدراسيون فوتبال چين سال گذشته، برنامه ۱۰ ساله توسعه فوتبال خود را تدوين كرد كه هم اكنون اعضا ي طرح توسعه فوتبال آسيا در حال بررسي اين طرح هستند.

خبر ها و نگاهها
مشعل  المپيك  امروز  به  پايتخت  اسپانيا مي رسد
گروه ورزشي ـ مشعل  بازي هاي  المپيك  امروز  از انگليس  وارد مادريد پايتخت  اسپانيا شده  و سپس  به  شهر بارسلونا در شمال  شرقي  اين  كشور انتقال  مي يابد.
روزنامه  ورزشي  «آس » اسپانيا گزارش  داد در طول  اين  مراسم  در مادريد ۲۹ نفر از بخشهاي  مختلف  اجتماعي ، مشعل  المپيك  را حمل  مي كنند.
بر اساس  اين  گزارش ، «مانوئل  استيارته» يكي  از بهترين  بازيكنان  سابق واترپلو جهان  كه  اكنون  عضو كميته  بين المللي  المپيك  است ، اولين  فردي  خواهدبود كه  اين  مشعل  را در ايستگاه  قطار «نوئبوس  مينيستروس» مادريد در شمال شهر به  حركت  درمي آورد.
اين  مشعل  را قرار است  علاوه  بر ورزشكاران ،خبرنگاران ، هنرمندان  و شخصيتهاي  سياسي  اسپانيا حمل  كنند.
بنا بر اين  گزارش ، «آلبرتو رويس  گاياردون» شهردار مادريد پس  از حمل اين  مشعل ، آن  را به  آخرين  نفر در مادريد كه«فليپه  بوربون» وليعهد اسپانيا خواهد بود، تحويل  مي دهد.
فليپه  اين  مشعل  را تا ميدان  استقلال  حمل  مي كند تا در آنجا مشعل  ثابتي را كه  مستقر كرده اند روشن  سازد.
مادريد كه  نامزد برگزاري  بازيهاي  المپيك  در سال  ۲۰۱۲ ميلادي  است  و در اين  زمينه  با شهرهاي  لندن ، پاريس  و نيويورك  رقابت  مي كند، در صدد است  كه در طول  اين  مراسم  بهترين  نقاط شهر را به  نمايش  بگذارد.
شهرداري  مادريد براي  برگزاري  اين  مراسم  يك  ميليون  يورو هزينه  كرده  و از مردم  خواسته  است  كه  با حضور خود مشعل  المپيك  را در اين  مسير همراهي كنند.
مشعل  المپيك  سرانجام  براي  بازيهاي  سال  ۲۰۰۴ المپيك  به  آتن  خواهد رفت .
تأكيد صدراعظم  آلمان  بر لزوم  تشكيل  تيم  ملي  قدرتمند فوتبال  اين  كشور
009744.jpg

در پي  حذف  تيم  ملي  فوتبال  آلمان  از دور رقابت هاي  جام  ملت هاي  اروپا در پرتغال ، «گرهارد شرودر» صدراعظم  اين  كشور به  مقامات  فوتبال  آلمان  تأكيدكرد تا فرارسيدن  مسابقات  جام  جهاني  ۲۰۰۶، تيم  ملي  ژرمن ها به  بهترين  شكل آماده  شود.
شرودر بعد از حذف  تيم  آلمان  از دور مسابقات  يورو ۲۰۰۴ گفت : از اين  پس  مي بايست  خود را براي  جام  جهاني ۲۰۰۶ آماده  كنيم  و ضروري  است  كه  تيم  ملي  ما بتواند در بالاترين  سطح  با حريفان  خود رقابت  كند.
صدراعظم  آلمان ، «رودي  فولر» سرمربي  مستعفي  تيم  ملي  اين  كشور را يكي از بهترين  شخصيت هاي  ورزشي  كشورش  توصيف  كرده  و به  خاطر كناره گيري  وي  از ادامه  مربيگري  در تيم  آلمان  اظهار تاسف  نمود.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
ايران
سياست
علم
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |