شنبه ۱۳ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۲۶ - Jul 3, 2004
اهميت شناخت و معرفت
محمدبن مارد گويد به امام صادق(ع) گفتم: حديثي روايت كرده اند كه شما فرموده ايد: چون حق را شناختي و دانستي، هرچه خواهي كن. امام فرمود: آري چنين گفته ام. گفتم: حتي اگر مرتكب زنا شوند، و دزدي كنند، و شراب نوشند؟ امام آيه استرجاع را قرائت فرمود و گفت: به خدا سوگند، كساني كه معاني آن حديث را چنين پنداشته اند- در حق ما انصاف را روا نداشته اند، كه چنان باشد كه ما را به عمل بگيرند و آنان را از آن معاف دارند. آنچه گفتم معنايش اين است: چون حق را شناختي، هر كار خيري كه خواستي انجام ده، چه كم چه زياد، كه كار از تو- با شناخت حق- پذيرفته خواهد شد. (وسائل ۱/۷)
امروز با حافظ
مرا فتاد دل از ره تو را چه افتادست
برو به كار خود اي واعظ اين چه فريادست
دقيقه اي ست كه هيچ آفريده نگشادست
ميان او كه خدا آفريده است از هيچ
نوزدهمين جشنواره فيلم كودك و نوجوان مهرماه در اصفهان
نوزدهمين جشنواره بين المللي فيلم هاي كودك و نوجوانان اصفهان توسط بنياد سينمايي فارابي از ۱۲ تا ۱۷ مهرماه در اصفهان برگزار مي شود.
گردآوري و معرفي آثاري كه با هدف جذب و آموزش كودكان و نوجوانان در سراسر جهان تهيه و توليد مي شوند، تبادل انديشه ميان كارگردانان، تهيه كنندگان و تماشاگران و تفاهم بين كودكان و بزرگسالان مهم ترين هدفي است كه جشنواره دنبال مي كند.
جشنواره فيلم كودك در ۳ بخش مسابقه، خارج از مسابقه و نمايش هاي ويژه آثارش را به نمايش مي گذارد و به فيلم هاي برگزيده داوران كودك و نوجوان ايراني، كودك و نوجوان بين المللي، فيلم منتخب تماشاگران جوايزي اهدا خواهد كرد.
فيلم هاي مسابقه در سه بخش سينماي بين الملل، سينماي آسيا و سينماي ايران به رقابت مي پردازند.

۳ فيلم ايراني در كوالالامپور
دومين  «بازار، همايش  و نمايشگاه  بين المللي  فيلم هاي  تلويزيوني  و سينمايي جهان » با عنوان  «تماشا ۲۰۰۴ مالزي » با شركت  فيلمهاي  ايراني  در كوالالامپوربرگزار شد.
اين  رويداد هنري  با حضور ۵۴ شركت  تلويزيوني  وسينمايي  از ۱۵ كشور جهان  در پايتخت  مالزي  گشايش  يافت .
«رامين  احمدي » رئيس  ايراني  شركت  هنري  نگين  درگفت  وگو با خبرنگار ايرناگفت : شركت هاي  هنري  - فرهنگي  حاضر در تماشا ۲۰۰۴ مالزي  از كشورهاي  ايران ،مالزي ، برونئي  دارالسلام ، كانادا، هند، سنگاپور، تركيه ، انگليس ،سوريه ، لبنان ، آفريقاي  جنوبي ، هنگ  كنگ ، كره  جنوبي ، امارات  متحده عربي  و استراليا مي باشند.
وي  هدف  از برگزاري  دومين  «بازار، همايش  و نمايشگاه  بين المللي  فيلم هاي تلويزيوني  و سينمايي جهان  » را ايجاد فضاي  فرهنگي  مناسب  و فعال  ميان  كشورهاي خاورميانه  و خاور دور عنوان  كرد.
احمدي ، چنين  رويدادهايي  را در ايجاد ارتباط ميان  بازار فيلم هاي تلويزيوني  - سينمايي  نقاط مختلف  قاره  آسيا با يكديگر و با ديگر مناطق جهان  موثر دانست .
وي  گفت : از آنجا كه  مسلمانان  جمعيت  قابل  توجهي  را در آسيا تشكيل مي دهند، مخاطبين  ما به  نوعي  كشورهاي  اسلامي  و بخشي  از هدفمان  نيز ايجادارتباط فرهنگي  پويا ميان  اين  كشورهاست .رئيس  شركت  هنري  نگين  برنامه هاي  تماشا ۲۰۰۴ مالزي  را شامل  سه  بخش ،بازار بين المللي  فيلم هاي  تلويزيوني  و سينمايي ، نمايش  فيلم  و برگزاري همايش  و نمايشگاه  ذكر كرد و اظهارداشت : موضوع  اصلي  فيلم هاي  سال  جاري «كودكان » است .
احمدي  گفت : سه  فيلم  ايراني  « ننه  لالا و پسرانش » به  كارگرداني  كامبوزياپرتوي ، « چكمه  » به  كارگرداني  محمد علي  طالبي  و « بچه هاي  آسمان  » به كارگرداني  مجيد مجيدي  در تماشا ۲۰۰۴ مالزي  به  نمايش  درآمده  و مورداستقبال  تماشاچيان  قرار گرفتند.

آيدين آغداشلو:
قرآن جلوه گاه هنر تذهيب است
هنر نقاشي در ۵۰ سال اخير براي اداي دين به قرآن - اين منبع فيض الهي - دورخيزهايي كرده است. اما به دليل حركت كند نقاشي نسبت به ساير هنرها مثل خوشنويسي، اين روند به طور مستمر و يكنواخت انجام نشده است.
آيدين آغداشلو، نقاش و گرافيست نام آشنا در گفت وگو با «خبرگزاري قرآني ايران» (ايكنا)، ضمن بيان اين مطلب يادآور شد: هنر نقاشي از ديرباز با كتابت قرآن كريم همراه بوده است؛ تا آنجا كه در جهان اسلام، قرآن جلوه گاه نمايش هنر تذهيب و خوشنويسي به شمار مي رود و نخستين تذهيب ها متعلق به قرآن هاي قرن سوم و چهارم هجري است.
وي همچنين اضافه كرد: در تصويرگري نيز همين پيوند را مي توان پيدا كرد؛ چراكه نخستين قرآن هاي ايراني با تصوير گل و مرغ است و نماي اغلب مجلد قرآن ها نيز تصوير گل هاست، در هر صورت، كتاب آرايي قرآن كريم سرچشمه فياض هنرهاي تزئيني ايران زمين است. تجلي اين هنر را حتي در داخل صفحات، سرلوحه ها و تشبيه ها نيز مي توان مشاهده كرد.

نگارستان
پائولو يوچلو
009219.jpg
«نبرد سن رومانو» - ۳۲۰*۱۸۱ سانتي متر - ۶۰-۱۴۵۰
گالري دگلي يوفيزي - فلورانس
مركز اين نقاشي كه بر روي چوب ترسيم شده، شكست فرمانده «برنادينو دلايساردا» را در جنگ نشان مي دهد. يوچلو در اين تابلو به توصيف يك لحظه دراماتيك يعني زماني كه فرمانده سين سي تصميم به مبارزه مي گيرد و با اسبش به دشمن يورش مي برد، نزديك شده است.
يوچلو از اين نمايش جنگ، به عنوان فرصتي براي اثبات مشاهده علمي اش از طبيعت و حركت استفاده مي كند. او اسبهاي نقاشي خود را همانند فرشتگان نمايش مي دهد و فضاي وسيعي را در مركز تصوير، براي نشان دادن پس زمينه آن در نظر مي گيرد. اين هنرمند يكي از اولين نقاشان رنسانس است كه توانسته در آثارش به هماهنگي ميان موضوع متحرك و نقاشي (ثبت يك لحظه از زمان) بپردازد.

پاسخ به پرسش پزشكي
ويتامين «ث» براي كودك
از دكتر روزنفلد درباره نياز كودك (طفل شيرخوار) به ويتامين «ث» سئوال شده و وي گفته است از آنجا كه شير مادر به ميزان كافي ويتامين «ث» ندارد پس از مشورت با دكتر، دادن ويتامين «ث» به كودك را از جمله خوراندن آب پرتغال تازه هر روز با پنجاه ميلي گرم آغاز كنيد و برحسب بالا رفتن سن، بر آن بيافزاييد. كودكاني كه كمبود اين ويتامين را نداشته باشند كمتر بيمار مي شوند.

بهارستان
نمي پذيرم حقيقت، حقيقت است
چگونه بپذيرم رويا، روياست.
سايگيو، ترجمه زويا پيرزاد

برگي از تاريخ
شور دفاع نظامي تيرماه ۱۳۳۰
دوم و سوم ژوئيه در طول تاريخ، علاوه بر چگونگي آماده شدن ايران براي دفاع در برابر حمله نظامي احتمالي انگلستان كه شرحش در زير خواهد آمد، شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرارست: در سال ۳۲۴ ميلادي كنستانتين امپراتور روم با هدف نزديك شدن به ايران، ابر قدرت ديگر جهان، تصميم گرفت در كنار تنگه بسفر شهري بسازد و آنجا را پايتخت دوم خود كند. در سال۸۳۹ ميلادي المعتصم خليفه عباسي «مازيار» حكمران وقت مازندران (تبرستان ــ تپورستان) را كه به حيله دستگير كرده بود در سامرا پس از شكنجه بسيار مقتول ساخت . در سال۱۰۳۰ ميلادي مسعود غزنوي در شهر غزنه برادرش محمد را كور كرد تا بدون داشتن رقيب و با خاطري آسوده برجاي پدر (محمود غزنوي) بنشيند، ولي اين عمل باعث اضمحلال تدريجي اين دودمان شد.
اينك اشاره اي كوتاه به آمادگي ايران در برابر انگلستان به عنوان «برگ امروز»:در پي تمركز نيروهاي انگلستان در بصره، سليمانيه، كركوك و اربيل براي حمله به ايران كه نفت خود را ملي اعلام كرده بود و ورود ناو انگليسي موريشس با قدرت آتش زياد به شط العرب، ۱۲ و ۱۳ تيرماه۱۳۳۰ يگان هاي ارتش ايران در خيابان هاي شهرهاي مختلف به منظور تقويت روحيه هموطنان رژه رفتند و مردم را به تماشاي مانورهاي نظامي خود دعوت كردند. همزمان چند واحد توپخانه به آبادان منتقل و مستقر شدند. مردم كه به هيجان آمده بودند داوطلبانه به كمك سربازان شتافتند و به حفر سنگر توپ پرداختند. فرماندهي دفاع از آبادان به ژنرال كمال سپرده شد و نيروي كمكي از شيراز و قزوين و كرمان اعزام شد. چند خلبان نيروي هوايي داوطلب عمليات كاميكازي و كوبيدن هواپيماهاي پر از مواد منفجره به كشتي انگليسي شدند. نيروي دريايي با وجود ضعف و نداشتن ناو سنگين به حالت آماده باش درآمد. در اينجا بود كه ملت متوجه شد بايد نيروي دريايي اش را تقويت كند و تقويت آن را در اولويت قرار دهد. در خوزستان حمل سوخت به دو كشتي لايروبي قطع شد تا شط العرب با گل و لاي بسته شود و اعلام شد كه ناو موريشس ظرف ده روز يا بايد از شط العرب خارج شود و يا در جايي كه هست به گل خواهد نشست. بدون اين كه سربازان منقضي خدمت دوره هاي قبل احضار شده باشند، دهها هزار تن از آنان به پادگان هاي مربوط مراجعه و خود را معرفي كردند. با اين آمادگي ملي براي دفاع، كشور يكپارچه شور و هيجان شده بود و راديو تهران پي در پي گزارش هاي مربوط را پخش مي كرد و اصحاب نظر با مصاحبه و تفسير به مردم نشان مي دادند كه اشغال نظامي ايران در شهريور ۱۳۲۰ نتيجه خيانت چند مقام بود نه ضعف ارتش و وطندوستي مردم. در اين ميان مردم دسته دسته آمادگي خود را براي دادن كمك مالي به دولت اعلام كردند كه آخر وقت ۱۳ تيرماه دكتر مصدق نخست وزير در پيام راديويي به مردم اطمينان داد كه خزانه دولت خالي نيست. توصيه كرد كه مردم ضمن تحكيم وحدت ملي و همبستگي بكوشند نياز خود را از محصولات و توليدات وطن رفع كنند تا دولت مجبور به واردات نشود و ضعف نشان ندهد.
www.iranianshistoryonthisday.com

تازه هاي دنياي رسانه ها
اظهارات وكيل صدام كه به جلسه دعوت نشده بود
در شهر امان، زياد الخساونه وكيلي كه بانو ساجده همسر صدام براي او تعيين كرده است در مصاحبه با مطبوعات، جلسه تفهيم اتهامات را يك نمايش ظالمانه و نتيجه ديكتاتوري مطلق خواند و گفت كه اشغالگران عراق و منصوبانشان حتي اجازه ندادند كه وكيل صدام در جلسه حضور داشته باشد كه حق اساسي هر انسان است. زياد الخساونه گفت جلسه رسيدگي مقدماتي در بغداد وجاهت قانوني نداشته است، زيرا به وسيله كساني ترتيب يافته كه مخلوق نيروهاي اشغال كننده عراق هستند. صدام ۶۷ ساله نيز در پايان كار جلسه، اوراق حاوي اتهامات را امضاء نكرد و گفت تا وكيل و مشاور قضايي اش حضور نداشته باشند و به او نگويند، چيزي را امضاء نخواهد كرد. صدام در جواني در مصر تحصيل علم حقوق كرده بود.متصدي جلسه مقدماتي دادگاه از صدام پرسيده بود كه آيا استطاعت گرفتن وكيل قضايي براي خود را دارد؟ صدام پاسخ داد: آمريكايي ها گفته اند كه من ميليون ها دلار در بانك هاي سوئيس پنهان كرده ام. با اين گفته، چرا بايد پول گرفتن يك وكيل را نداشته باشم؟
نظر برخي عراقي ها درباره محاكمه صدام
مذاكرات جلسه تفهيم اتهامات به صدام حسين و دستيارانش كه از تلويزيون عراق و تلويزيون هاي عربي پخش شد خبر اول پنجشنبه شب و جمعه رسانه ها بود و خبرنگاران حاضر در عراق نظر برخي عوام الناس عراقي را در اين زمينه پرسيده و مخابره كرده بودند. براي مثال: محمد مهدي كارمند هتل اظهار نظر كرده است كه اين محاكمه مسائل عراق را حل نمي كند. مسائل ما هر روز ابعاد بيشتري پيدا مي كند. دو نفر ديگر گفته بودند كه آمريكايي ها شانس آوردند كه در آخرين لحظه لباس خوب بر تن صدام پوشاندند و عكس او را با دستبند نشان ندادند. تلفات آمريكا در عراق به افسانه شكست ناپذيري اش پايان داد و متوجه شد كه با مردم عادي نمي تواند بجنگد. خودش را اينجا گرفتار كرد. يك روحاني سني گفته است كه گناه بزرگ صدام اين بود كه به حرف آمريكا گوش كرد و با ايران به جنگ پرداخت و همه مشكلات از همين جنگ شروع شد. صدام در آن زمان با آمريكا خوب بود. اسرائيل عراق را بيش از هر كشور عربي ديگر مخالف خود مي دانست و آمريكا را تحريك مي كرد. البته نفت هم در اشغال نظامي عراق كه خدا داند به كجا بيانجامد دخيل بود.
محمد عايش الخميصي چنين ابراز نظر كرده است: ما تا زماني كه سرباز آمريكايي در اينجا باشد هيچ دادگاهي را نمي پذيريم. محمد البكر اظهارداشته است: چرا سران آمريكا كه در ويتنام بمب شيميايي «ايجنت آرنج» فرو ريختند و هنوز ويتنامي ها از اين بابت قرباني مي دهند محاكمه نشده اند. در اين ۱۵ ماهي كه آمريكايي ها در اينجا هستند ده برابر زمان صدام آدم كشته شده است. چرا به محل جشن عروسي بمب انداختند.
سليمان الزيد گفته است: آيا جرم صدام بيشتر است يا جرم آمريكا كه بدون جهت به يك كشور دور دست كه امنيت و منافع آن را هم به خطر نيانداخته بود تجاوز كرد و همه دستاوردهايش را بر باد داد و به نام دمكراسي، رئيس جمهوري و ساير مقاماتش را به بند كشيد و اسم خودش را هم آزاديبخش گذاشت. اگر آزاديبخش است چرا سربازانش جرأت نمي كنند در خيابان آزادانه راه بروند و از مغازه ها خريد كنند و در رستوران ها غذا بخورند. چرا دنيا خفقان گرفته و اعتراض نمي كند. از لندن براي ما نخست وزير وارد مي كنند و حرف از دمكراسي مي زنند. چرا زير نظر يك دولت بي طرف انتخابات منصفانه برگزار نمي كنند تا در آن از عراقي ها بپرسند كه چه دولتي و چه فردي را مي خواهند؟
زبيده كه حاضر نشده نام خانوادگي اش را بگويد گفته است كه لشكركشي آمريكا زير سر دولت كويت و دولت سعودي است.
البته عده اي نظرات ديگري ابراز داشته اند كه عمدتاً از ساكنان مناطق كرد نشين بوده اند.
مسئله موشك هاي قديمي
سه آزمايش موشكي تازه روسيه مورد تفسير رسانه ها قرار گرفته است. روسيه سه روز پيش از زيردريايي يكاترين بورگ يك موشك «آر اس ام ـ ۵۴»، از يك توپولف ـ ۹۵ يك موشك ديگر و از پايگاه قزاقستان يك موشك ۱۰ كلاهكي آر. اس ـ ۲۰ (يا اس اس ـ ۱۸) پرتاب كرد. مفسران نظامي نوشته اند كه هدف روس ها از اين آزمايش ها اين بوده است كه بدانند كه آيا عمر موشك هاي قديمي را مي شود با هزينه كم تمديدكرد؟
عمر يك موشك ۷ تا ۲۰ سال كه بعضي را مي شود نوسازي و مرمت كرد و عمر تازه بخشيد ولي اين كار نياز به هزينه دارد. كوشش روس ها اينك اين است كه با حداقل هزينه موشك هاي قديمي خود را كه در دوران شوروي به بهاي تضعيف اقتصاد كشور ساخته شده اند نوسازي كنند و تمديد عمر دهند. موشكي كه از يكاترين بورگ پرتاب شد ۷ هزار كيلومتر مسافت را در كمتر از ۳۵ دقيقه پيمود و به هدف اصابت كرد.

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
تجويز
خانم دكتر گوشي را از روي قلب بچه برداشت و گفت: مادرم! بچه ات هيچيش نيست، فقط سوءتغذيه داره، دارو نمي نويسم فقط هر روز يك تيكه گوشت كباب كن بهش بده، شير، سبزيجات، هويج و سيب هم هر روز بهش بده.
بعد نگاهي به مادر كرد و ادامه داد: خودت هم به اين چيزا احتياج داري.
مادر، چند لحظه اي خيره نگاهش كرد، بعد دست بچه اش را گرفت و بيرون رفت.
حسن علي آبادي

گشتي در دنياي خبرها
ممنوعيت تازه براي سگ ها
رم: شهردار شهر تروسيو واقع در شمال شهر ونيز ايتاليا از حركت سگ ها در خيابان هاي اصلي اين شهر جلوگيري خواهد كرد.
از اين پس، شهروندان اجازه نخواهند داشت سگ هاي خود را به اين خيابان ها بياورند و در صورت تخلف ۵۱۶ يورو جريمه خواهند شد.
ادرار و مدفوع سگ ها در پياده روهاي اين شهر باعث نارضايتي شهروندان شده است به همين دليل شهردار تصميم گرفت قانون جديد را اجرا بكند.
افزايش جمعيت موش هاي توكيو
توكيو: تعداد موش ها در شهر توكيو در حال افزايش است اما نكته جالب اين است كه اين موش ها علاقه زيادي به سكونت در خانه سالمندان دارند.
در يك سال اخير ۱۷۳۸۸ مورد شكايت شهروندان در مورد وجود موش در خانه هايشان به شهرداري گزارش شده كه اغلب شكايت كنندگان، افراد مسن بودند.
گفته مي شود به دليل اين كه باقي مانده غذاي افراد مسن بيش از خانواده هاي جوان است، موش ها تمايل دارند در خانه اين افراد سكونت گزينند.
بوكسور شجاع
نيومكزيكو: دو شب پيش هنگامي كه «آرتورو ريورا» قهرمان بوكس كشور مكزيك از سالن بدنسازي خارج شد، يك مرد مسلح به سوي وي شليك كرد. اما نكته جالب اين كه، قهرمان بوكس مكزيك در برابر تيراندازي مرد مسلح سنگر نگرفت بلكه به تعقيب وي پرداخت و درنهايت او را دستگير كرد.
اين پايان ماجرا نبود چون بوكسور با مشت هاي متوالي، مرد مسلح را بيهوش و او را روانه بيمارستان كرد.
عروسك موزيكال صدام
بغداد: پرفروش ترين اسباب بازي در كشور عراق، عروسك موزيكال صدام حسين است.
اين عروسك به شكل صدام حسين طراحي شده كه با فشار دادن يك دكمه، موسيقي شاد از داخل شكم آن پخش مي شود و صدام درحالي كه نارنجك، خنجر، بي سيم، اسلحه و دوربين در دست دارد شروع به رقصيدن مي كند.
دردسرهاي جمع آوري سكه
لس آنجلس: ۳۰ سال پيش يك مرد با برادر خود بر سر جمع آوري يك ميليون سكه يك پني شرط بندي كرد. وي چند روز قبل موفق شد پس از ۳۰ سال يك ميليون سكه يك پني در پاركينگ خانه اش جمع كند.
اين مرد درواقع ۶/۳ تن سكه در خانه دارد اما تاكنون هيچ بانكي حاضر نشده است اين سكه ها را دريافت و معادل آن اسكناس به صاحبش پرداخت كند.
علت اصلي راهيابي پرتغال به فينال
ليسبون: يكي از تماشاگران ثابت بازي هاي تيم پرتغال در رقابت هاي جام ملت هاي اروپا نخست وزير اين كشور بوده است.
پس از راهيابي تيم پرتغال به بازي پاياني اين رقابت ها نخست وزير مدعي شد كراوات قرمز و سبز وي باعث صعود اين تيم به بازي فينال شده است. وي در اين مورد گفت: من در بازي اول پرتغال مقابل يونان از اين كراوات استفاده نكردم و تيم ما شكست خورد.
اما در بازي هاي بعد از اين كراوات كه معتقدم كراوات شانس است استفاده كردم و در تمام اين ديدارها پيروز شديم.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۹ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۴۷ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۶ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و۵۴ دقيقه

گل و گياه
گل شويدي
009216.jpg
نام علمي: Cosmos bipinnatus
خانواده: COMPOSITAE
گياه يكساله به بلندي ۵/۱ متر و گستردگي ۴۵ سانتي متر است داراي برگهاي شانه اي شكل بوده و گلهاي سفيد، صورتي و قرمزرنگ آن در طول تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان كاملا آفتابي و خاك نسبتا غني، مرطوب با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن صفر درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در اواسط بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |