يكشنبه ۱۴ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۲۷ - Jul 4, 2004
ورزش
Front Page

كدام تيم قهرمان جام دوازدهم مي شود
پرتغال با ستاره هايش يا يونان با تاكتيك هايش
009303.jpg
گروه ورزشي: امشب اروپا و پرتغال در نقطه تلاقي دو فرهنگ در نهضت فوتبال به هم مي رسند. كشور ده ميليوني پرتغال كه با قهرماني پورتو توجه اروپائيان را جلب نموده بود، حالا با مجموعه اي از ستارگانش مي خواهد قهرمان قاره اي شود كه خود را بنيانگذار و مدعي فوتبال جهان مي داند.
بزرگان زيادي در اين درياي پرخروش غرق شدند تا پرتغال و يونان به فينال برسند. ايتالياي پر هياهو، انگليس مغرور، آلمان پرمدعا، اسپانياي پرستاره، هلند مشهور و فرانسه قهرمان. ستاره هاي زيادي در دامنه اين قله جا ماندند و نرخهايشان پائين آمد. بكام، هنري، زيدان، توتي، ويري، رائول، دوستووي، لارسن، كان، نيستلروي، ندود و... آرزوي جام را داشتند تا شايد در بازار مكاره قاره بتوانند ماندگاري خود را در اين عرصه افزايش دهند.
پرتغال با شكست آغاز كرد و يونان هم چون پرتغال در مرحله اول يك شكست دارد. جالب تر اينكه پرتغال از قدكشيده هاي يونان شكست خورده است و يونان از روسيه اي كه در همان مرحله اول از پاي درآمد. اسكولاري خوب مي شناسد كه يونان از كدام نقطه به پرتغال ضربه زد. حالا قدرت فيزيكي يونان را پرتغالي ها خوب شناخته اند اما چاره چيست، اكثر بازيكنان پرتغال جثه هاي ريز و قدهاي معمولي دارند. به جز ريكاردو دروازه بان آماده و سرحال پرتغال كه يكي از آماده ترين دروازه بانان جام است. ميگل، كاواليو، آندراده، والنته، چهار مدافع پرتغال بايد نيروي زيادي صرف كنند تا توپهاي بلند را روي سر آنجلوهاريستياس بزنند. شايد از بين اين چهار مدافع تنها كارواليو آن قدرت سرزني واقعي را داشته باشد. دكو، فيگو، گومژ، مانيچ نيز از اين نوع درگيري هاي هوايي بيزارند. تنها كريستيانو رونالدو جوان بازي روي هوا را نيز چون حركات زميني دوست دارد و دو گل نيز روي ضربه هاي سرش به ثمر رسانده است. پرتغالي ها در خط مياني تنها كريستينيا را دارند كه قادر است با مهاجمان بلندبالاي يونان ستيز كند. اتوري هاگل از همين امتياز بازيكنانش تا اين مرحله بهره برده است، آنها حتي در مقابل چك ها نيز از اين حربه بهترين استفاده را كردند و روي يك ضربه كرنر، چك را نابود كردند. اتوري هاگل تمام تلاشش اين است كه درگيري هاي فيزيكي بازي را بيشتر كند. او حتي به شيوه كلاسيك اگر مجبور باشد به يارگيري «من تومن» دست خواهد زد، تا حريف را از كار بيندازد، همانگونه كه با چكها عمل كرد. در واقع ري هاگل براي رسيدن به هدف خود از هيچ وسيله  اي دريغ نمي كند. حتي اعمال خشونت، فريب داور، وقت كشي و تحريك رقبا در لحظات حساس رواني. پرتغال اين امتياز را دارد كه كاملاً با رموز ري هاگل آشناست و سعي مي كند از آن پرهيز و يا چون يوناني ها عكس العمل نشان دهد.
چهار مدافع يونان در هوا و زمين و حتي جنگهاي تن به تن بر تمام رقبا چربش داشتند. سايتا ريديس، كاپسيس، دلاس و فيساس، قادرند هر يورشي را در پشت محوطه جريمه خنثي كنند، حتي با گرفتن و زدن حريف. در ميانه ميدان استقرار نفرات يونان به گونه اي است كه با تركيب دفاعي خود (۹ نفره) در نيمه زمين خود كوچكترين فضاي خالي براي مهاجمان حريف باقي نمي گذارند. گياناكوپولوس، زاگوراكيس، باسيناس، كاستورانيس و وريزاس محكم ترين خط مياني جام را دارند. اتفاقاً يونان از اين خط به تمام اهداف خود دست مي يابد. ري هاگل، آنجلوس هاريستياس را تنها در نوك حمله قرار مي دهد. او با قدرت جواني، دريبل هاي زيبا، قدرت سرزني وشوت زني يكي از كاملترين مهاجمان اين دوره بود.
با اين ويژگي ها يونان قصد دارد تا به اولين افتخار قهرماني در فوتبال اروپا و جهان دست يابد. آيا اين حادثه روي خواهد داد و يونان براي دومين بار بر پرتغال غلبه خواهد كرد؟ يا پرتغال تشنه مقام و ميزبان بازيها به اولين مقام ملي خود دست خواهد يافت؟ هر دو تيم بنا به دلايل سياسي، اقتصادي و ورزشي استحقاق اين مقام را دارند. يونان ميزبان المپيك ۲۰۰۴ است و پرتغال در حال گذر به شرايط آرماني اقتصادي و سياسي و موفقيت هايي كه در آينده برايشان پيش خواهد آمد.
يونان به انديشه هاي مكارانه مربي خود اميد بسته است و پرتغال به ستاره هاي پراحساس و تكنيكي خود. بايد ديد در اين ميدان پرالتهاب محبوبهاي پرتغال برتمام ترفندهاي يوناني ها پيروز خواهند شد يا خير؟ فيگو، دكو، رنالدو، گومژ و شايد هم روي كاستا.

پرسپوليس در خانه سازمان تربيت بدني باقي ماند
009312.jpg
دادگاه تجديد نظر شعبه ۳۴ استان تهران پس از بررسي پرونده مالكيت باشگاه فرهنگي ورزشي پيروزي (پرسپوليس) مالكيت سازمان تربيت بدني را تاييد كرد. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، طي دادنامه  مورخه  ۸/۴/۱۳۸۳ راي شعبه  ۳۴ دادگاه تجديد نظر استان تهران درباره پرونده مالكيت باشگاه فرهنگي ورزشي پيروزي (پرسپوليس) به سود سازمان تربيت بدني صادر شده است. به عبارت ديگر، راي صادره از شعبه  ۱۴ تجديد نظر در ۲۲/۱۲/۱۳۸۰ ، در روز ۸/۴/۸۳ به وسيله  شعبه  ۳۴ تاييد شد.
گفتني است متن حكم صادره از سوي دادگاه شعبه  تجديد نظر ۳۴ استان تهران متعاقبا روي خروجي خبرگزاري دانشجويان ايران قرار مي گيرد.

استقلال و سپاهان از تمام زوايا
گروه ورزشي: ديدار رفت جام حذفي كشور در اصفهان با جنجال و تنش به پايان رسيد و در اين ميان حرف و حديثهاي فراواني به ميان آمد. دو خبرگزاري ايسنا و ايرنا در ارتباط با حواشي اين بازي و ديدار برگشت مطالبي را منتشر كرده اند كه عينا مي خوانيد:
* ديدار برگشت دو تيم استقلال و سپاهان به دليل همزماني با مراسم جشن قهرمانان و ديدار با محمد خاتمي رئيس جمهوري به روز چهارشنبه اين هفته موكول شد.
* در دقيقه ۳۵ اين بازي كه در ورزشگاه نقش جهان اصفهان برگزار شد، امير قلعه نويي سرمربي تيم استقلال تهران كه به نوع قضاوت بازي اعتراض مي كرد، با تذكر داور چهارم مواجه شد كه به اخراج وي از زمين مسابقه منجر گرديد.
* زماني كه بازي به نتيجه مساوي ۲ بر ۲ رسيد، يكي از مسئولان باشگاه سپاهان (معاون باشگاه سپاهان) به قلعه نويي نزديك شده و به عمل وي در هدايت شاگردانش اعتراض كرد.
اين مسئول گفت: شما به هيچ وجه حق هدايت شاگردان خود از اين مكان را نداريد كه اين موضوع نيز با اعتراض يكي از همراهان قلعه نوعي مواجه شد.زمانيكه مسئول فوق، جو را اينگونه ديد يك مشت به صورت قلعه نويي و يك مشت نيز به صورت همراه وي كوبيد.
* پس از درگيري قلعه نويي با معاون باشگاه سپاهان دو نفر از مسئولان باشگاه سپاهان نيز با بطري آب به سمت قلعه نويي و همراهان وي حمله ور شدند.
معاون باشگاه از موضع حراست برخورد كرد!
سرپرست تيم فوتبال سپاهان اصفهان گفت:  مسابقه سپاهان و استقلال در داخل زمين با سلامت كامل برگزار شد و حواشي اين بازي از زمان اخراج امير قلعه نويي آغاز شد.
رمضاني گفت: اين كه گفته مي شود معاون باشگاه سپاهان در داخل جايگاه برخوردي را با قلعه نويي به وجود آورد را قبول ندارم زيرا در روز مسابقه وي به عنوان يك سمت حراستي و در جايگاه مخصوص خود انجام وظيفه مي كرد. البته به دليل حضور در كنار زمين اطلاع كاملي از ماوقع ندارم.
راه قهرماني استقلال، اخلاقي است
باشگاه سپاهان روز گذشته اعلام كرد كه براي بازي برگشت فينال جام حذفي بايد يك داور خارجي حضور پيدا كند و حتي حاضر است كه هزينه حضور اين داور خارجي را بپردازد.
علي نظري جويباري سرپرست باشگاه استقلال گفت: اين ادعا خود ثابت مي كند كه استقلال مظلوم واقع شده است. به نظر سپاهاني ها ديگر كاري به داوران ايراني ندارند و به هدف خود رسيده اند.وي افزود: ما از اين كه براي بازي هاي حساس بايد از داور خارجي استفاده كرد، حمايت مي كنيم اما چرا سپاهان اين پيشنهاد را در بازي رفت و در زماني كه ميزبان بود و همه مسايل به عهده اين تيم بود اعلام نكرد.
سرپرست استقلال در پايان گفت: اما راه قهرماني استقلال اخلاقي است و براي ما همه داوران ايران مورد احترام هستند.
تقدير از بزرگان فوتبال ايران
باشگاه فرهنگي ورزشي استقلال روز چهارشنبه فينال جام حذفي باشگاه هاي ايران از پيشكسوتان و بزرگان استقلال كه با اين تيم قهرمان جام حذفي ايران شده اند تقدير به عمل مي آورد.به گزارش ايسنا، اين پيشكسوتان و افتخارآفرينان دور پيست دو و ميداني ورزشگاه آزادي دور افتخار خواهند زد.
در فهرست اسامي پيشكسوتان استقلال نام نفراتي مانند :حسين فرزامي، جواد قراب، منصور پورحيدري، بهتاش فريبا، هادي نراقي، پرويز مظلومي، فرهاد مجيدي، عباس سرخاب، مجيد نامجو مطلق، احمدرضا عابدزاده، مهدي هاشمي نسب، ايمان عالمي، حسن روشن، رضا رجبي، علي جباري، مهدي حاج محمد، عبدالعلي چنگيز، رضا نعلچگر، رضا احدي، شاهين بياني، شاهرخ بياني، حميد فرزام نيا، سهراب بختياري زاده و... ديده مي شود.
ده هزار هوادار استقلال خوزستان در تهران
كانون هواداران استقلال اهواز اعلام كرد كه با ده هزار هوادار آبي به تهران سفر خواهند كرد.اين كانون تصميم دارد كه از طريق زميني و هوايي، حدود ده هزار نفر را براي تماشاي ديدار برگشت تيمهاي استقلال تهران و سپاهان راهي تهران كند. تيم استقلال اهواز نيز در مرحله يك چهارم نهايي از سپاهان اصفهان شكست خورد.
كانون هواداران باشگاه استقلال اهواز با همكاري كانون هواداران استقلال شرايط حضور تماشاگران خوزستاني در ورزشگاه آزادي را فراهم كرده اند.
با هماهنگي دو باشگاه استقلال تهران و استقلال خوزستان از روز دوشنبه و سه شنبه بليت تمام قطارهاي اهواز به تهران و بلعكس خريداري مي شود و به صورت رايگان در اختيار هواداران قرار مي گيرد.

دونايسكا ۱۹۰۴ با شكست راپيدوين فيناليست شد
گروه ورزشي: يك دوره مسابقات چهار جانبه فوتبال از روز گذشته با شركت تيم هاي دونايسكا ۱۹۰۴ اسلواكي، راپيد وين، آستريا وين و اشپورتس كلاب هر سه تيم از اتريش در شهر وين آغاز شد.در روز نخست اين رقابتها، تيم دونايسكا اسلواكي در ميان شگفتي فراوان در مقابل راپيد تيم سوم ليگ حرفه اي اتريش كه ۴ ملي پوش نيز در اختيار داشت، در ضربات پنالتي به پيروزي رسيد و به ديدار پاياني راه يافت.اين دو تيم در وقت عادي و اضافي به نتيجه مساوي ۱-۱ دست يافتند كه گل تيم دونايسكا را محسن فرجي به ثمر رساند.
در دونايسكا دو بازيكن ايراني به نامهاي فرزاد آشوبي و محسن فرجي عضويت دارند. اين تيم كه در دسته دوم باشگاههاي اسلواكي قرار دارد، توسط باشگاه عقاب ايران خريداري شده است.
ديدار نهايي اين مسابقات يكشنبه ميان آستريا وين و دونايسكا ۱۹۰۴ برگزار مي شود.مربيگري دونايسكا بعهده «رابرت فلوگ» اتريشي است كه پس از اين مسابقات به تهران خواهد آمد و قرار است پس از مذاكرات لازم، مربيگري تيم عقاب را در فصل آينده بر عهده بگيرد.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    خارجي    |    سياسي    |    شهري    |    علمي فرهنگي    |
|   ورزش    |    ورزش جهان    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |