يكشنبه ۱۴ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۲۷ - Jul 4, 2004
علم
امام كاظم(ع) مي فرمايند: رستگاري جز به طاعت نيست. و طاعت به علم است. و علم به آموختن فراهم مي شود و انسان با هدايت عقل به آموختن مي گرايد.و علم واقعي آن است كه از نزد عالم رباني رسيده باشد.
(وسائل ۱۸/۸)
امروز با حافظ
وگرنه شرح دهم با تو داستان فراق
زبان خامه ندارد سربيان فراق
به سررسيد و نيامد به سر زمان فراق
دريغ مدت عمرم كه بر اميد وصال
هشدار وزارت ارشاد به خانواده ها
مراكز غيرمجاز آموزش هنر را معرفي كنيد
روابط عمومي معاونت امور مطبوعاتي و تبليغي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اطلاعيه اي از خانواده ها خواست تا نسبت به معرفي افراد سودجو كه تحت عنوان آموزش هنر اقدام مي كنند، كوتاهي نورزند و آنها را به مسئولان مربوطه اين معاونت معرفي كنند. با صدور بيانيه مشترك با ديگر نهادهاي مسئول و مرتبط با مراكز آموزشي كشور وبا اشاره به استقبال نسل جوان كشور به فراگيري تخصص و آموزش و سوءاستفاده احتمالي برخي مراكز و افراد سودجو كه براي نيل به اهداف خود از توسل به شيوه هاي تبليغاتي پرطمطراق و فريبنده رويگردان نيستند آورده است:
صرف درج آگهي مؤسسه ها و آموزشگاه هاي آزاد غيررسمي در نشريات كثيرالانتشار و ساير رسانه هاي گروهي به مفهوم مجاز بودن فعاليت مراكز يادشده نمي باشد. لذا متقاضيان پيش از ثبت نام از مديران آموزشگاه ها مجوزهاي لازم و پروانه فعاليت را كه از سوي سازمان ها و وزارتخانه هاي دولتي براي مراكز مجاز صادر شده است مطالبه كرده و به تاريخ اعتبار مجوزها توجه كنند.
در اين بيانيه از خانواده ها خواسته شده كه از ثبت نام فرزندان خود در مراكز غيرمجاز خودداري كنند و در پايان آمده است: مراكز مسئول ارائه مجوز ضمن تأكيد بر تقويت نظارت مستمر بر فعاليت مراكز آموزشي، از مردم شريف كشورمان درخواست مي نمايد كه مراكز غيرمجاز را به اداره اماكن عمومي نيروي انتظامي جمهوري اسلامي معرفي نمايند.
بيانيه مذكور از سوي اداره كل تبليغات و مركز گسترش آموزش هاي هنري و سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، سازمان آموزش فني و حرفه اي، وزارت كار و امور اجتماعي، اداره كل بازرگاني و صدا و سيما، دفتر پشتيباني و توسعه مدارس غيرانتفاعي وزارت آموزش و پرورش و اداره اماكن نيروي انتظامي صادر شده است.

مارلون براندو در ۸۰ سالگي درگذشت
009327.jpg
«مارلون  براندو» يكي  از نوابغ  سينماي  آمريكا و برنده  جايزه  اسكار پنجشنبه  شب  به  وقت  آمريكا در سن  ۸۰ سالگي  در بيمارستاني  در لس آنجلس  درگذشت .
رسانه هاي  گروهي  آمريكا با انتشار خبر درگذشت  وي  در روز جمعه ، گزارش  دادند علت  مرگ  وي  اعلام  نشده  است .
براندو كه  برخي  او را بزرگترين  هنرپيشه  مرد سينماي  آمريكا خوانده اند در كار هنري  خود الگويي  براي  ديگر بازيگران  مرد صاحب نام  مانند «پل  نيومن »، «وارن  بيتي»، «رابرت  دنيرو» و حتي  هنرپيشه  جوان  «لئوناردو دي  كاپريو» قرارگرفت .
بسياري  از صاحبنظران  سينمايي ، بازيگري  در سينما را به  خاطر خلاقيت  وي در ايفاي  نقش ، به  دوران  قبل  و بعد از براندو تقسيم  كرده اند.براندو دو بار به خاطر نقش  خود به عنوان  بهترين  بازيگر مرد در فيلم هاي  «پدر خوانده» و «در بارانداز» برنده  جايزه  اسكار و چندين  بار ديگر نيزبراي  دريافت  اين  جايزه  نامزد شد.وي  در ابتداي  كار هنري  خود به ايفاي  نقش  در تئاتر مي پرداخت . سپس  ازسال  ۱۹۵۰ فعاليت  هنري  خود را در سينما آغاز كرد و جمعا در بيش  از۴۷ فيلم  بازي  كرد.براندو به  رغم  كسب  شهرت  و پول  فراوان ، در سال هاي  آخر عمر در انزوا بسر مي برد و مقروض  بود.او در سال ۱۹۷۲ در اعتراض به نسل كشي سرخپوستان، دختري سرخپوست را به جاي خود به روي صحنه فرستاد تا بيانيه اي عليه نسل كشي آمريكاييها قرائت كند.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
بازتاب اظهارات صدام و نخستين جلسه رسيدگي به اتهامات او
اظهارات صدام حسين در نخستين جلسه قضايي تفهيم اتهام و عكس هاي او وسيعاً در رسانه هاي جهان انتشار يافته و روزنامه هاي آمريكا تمامي قسمت بالاي صفحه اول خود را به درج آن اختصاص داده و عبارت «بوش جنايتكار» را با حروف درشت تر چاپ كرده بودند. ماحصل نظر مفسران اين رسانه ها در اين باره از اين قرار است: اظهارات و عكس هاي صدام، نظر بسياري از جهانيان را نسبت به او تغيير داد و مساعد وي ساخت. اين رسيدگي عجولانه به زيان دولت موقت بغداد تمام شد. ترديد به قانوني بودن و مشروعيت محاكمه صدام در عراق توسط يك محكمه داخلي خيلي بيشتر شده و صداي اعتراض حقوقدانان را بلندتر كرده است. جز مطبوعات كويت و تا حدي امارات عربي متحده، ساير رسانه ها گزارشهاي مربوط را بي طرفانه منعكس كرده بودند. همدردي نسبت به عراقي ها در مورد اشغال نظامي كشورشان در كشورهاي اسلامي و عرب و از جمله  اندونزي افزايش يافته است. دولت آمريكا اين بار هم بدون تعقل كافي و پيش بيني نتايج، با پيش افتادن رسيدگي قضايي موافقت كرد. اين رسيدگي زودرس حتي سبب شد كه حزب بعث عراق پس از ۱۵ ماه جان بگيرد و رسماً اعلاميه بدهد و هر خشونت صدام را به حساب «حفظ منافع ملي» بگذارد. پيش انداختن زمان اين رسيدگي قضايي نتوانست شيعيان عراق را كه نسبت به دولت موقت ظنين هستند راضي كند.
هزاران وكيل قضايي آماده دفاع از صدام
درپي انتشار گزارش جلسه تفهيم اتهام صدام، صدها حقوقدان از سراسر جهان و به ويژه دنياي عرب داوطلبانه آمادگي خود را براي دفاع از صدام حسين در جريان محاكمه اعلام داشته اند كه در ميان آنان «عايشه معمر قذافي» دختر رهبر ليبي كه يك استاد درس حقوق است ديده مي شود. بيشتر اين حقوقدانان اين رسيدگي قضايي را غير قانوني و غير مشروع مي دانند زيرا معتقدند دولت موقت عراق از جانب آمريكا كه عراق را در اشغال نظامي دارد منصوب شده است و در نتيجه نمي تواند اعضاي حكومت سابق را تعقيب قضايي كند. دفتر زياد الخسونه، يك وكيل قضايي اردني در شهر امان كه وكالت از صدام را به خواست خانواده اش برعهده گرفته به مركز دريافت پيام هاي حقوقدانان از سراسر جهان مبدل شده و از مشاركت داوطلبانه دختر قذافي ابراز قدرداني كرده است.
نماد ضد غرب
اصحاب نظر و مفسران رسانه ها در نخستين ابراز عقيده در باره آغاز رسيدگي قضايي دولت بغداد پيرامون صدام حسين كه در روزنامه هاي سوم ژوئيه (ديروز) انتشار يافته است، گفته اند كه دولت موقت عراق با جلو انداختن كار رسيدگي قضايي پرونده صدام دست به قمار پيچيده اي زده است. از اين اظهار نظرها چنين بر مي آيد كه نخستين جلسه قضايي، صدام را در جهان به صورت يك نماد ضد غرب درآورده و همدردي هايي را نسبت به او برانگيخته است. برخي شبكه هاي تلويزيوني آمريكا گفتند ايرانيان كه بيشترين آسيب را از سياست هاي صدام حسين ديده بودند، نه به خاطر خود او، بلكه به دليل داشتن احساسات ضد غرب و خاطره بد دوران گذشته خود، نسبت به صدام عواطف ملايم نشان داده و گزارش هاي مربوط به رسيدگي قضايي اول ژوئيه را وسيعاً منعكس ساخته و عكس هاي متعددي از او با دستبند و در جلسه دادگاه در روزنامه هايشان چاپ كرده اند و جز بكار بردن صفت «ديكتاتور سابق» حمله ديگري به او نكرده اند كه اگر جز آمريكا، عامل ديگري او را به دادگاه تحويل داده بود، حملات و انتقاد هاي آنها به مراتب شديدتر بود. رسانه هاي تهران سعي كرده اند كه خشونت هاي سابق صدام نسبت به خود را «عملي به دستور آمريكا» بيان دارند. در زمان جنگ هم، شعار معروف ايرانيان «صدام آمريكايي» بود. رسانه هاي ايران خواسته اند كه ريشه همكاري هاي سابق آمريكا و صدام برملا شود و معلوم گردد كه با موافقت و حمايت چه افرادي در آمريكا، صدام به گلوله و بمب هاي گاز شيميايي دست يافته بود و جهانيان از همكاري آمريكا و صدام در طول جنگ هشت ساله آگاه شوند. مطبوعات تهران از هم اكنون اين موضوع را پيش كشيده اند كه اگر دادرسي صدام واقعي باشد بايد مقامات وقت آمريكا كه مشوق و حامي او بودند به عنوان پاسخگو در دادگاه حاضر شوند و همه جلسات دادگاه علني باشد.
وبلاگ «جان كري» با يك ميليون بيننده
«جان كري» نامزد دمكرات ها در انتخابات دوم نوامبر، متوجه اهميت سايت شخصي در اينترنت شده و ديروز اعلام كرده است كه اخبار مربوط به تصميماتش را نخست در وبلاگش قرار خواهد داد، از جمله تعيين معاون آينده خود را. او از رسانه ها خواست كه براي كسب هر گونه اطلاع، نخست به اين وبلاگ كه ساعت به ساعت ـ اگر مطلب تازه اي باشد ـ تجديد خواهد شد مراجعه كنند. وي گفته است كه جمعه گذشته عده مراجعين روزانه به اين سايت از رقم يك ميليون گذشت و به «پرو وايدر» خود گفته است كه هر لحظه، اطلاعات مربوط به تعداد مراجعان را در اختيار هر متقاضي بگذارد. كري همچنين گفته است كه اين وبلاگ، هرماه در هزينه هاي تبليغاتي او دست كم پنج ميليون دلار صرفه جويي كرده است، حال آن كه هزينه اش براي او در ماه به هزار دلار هم نمي رسد. كري تاكيد كرده است كه اگر انتخاب شود بازهم نطق هاي رسمي و تصميماتش را نخست در اين وبلاگ قرار خواهد داد.

برگي از تاريخ
تشديد مبارزات ملي
چهارم ژوئيه در طول تاريخ، علاوه بر تصويب نخست وزيري سپهبد رزم آرا در مجلس و تشديد مبارزات ملي كه شرحش در زير خواهد آمد، شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۴۸۹ پيش از ميلاد (۲ هزار و ۴۹۳ سال پيش) داريوش بزرگ كه بر تمركز امور و ايراني بودن هر كار تعصب مي ورزيد و پيدايش ناسيوناليسم نيرومند ايراني را به او نسبت مي دهند تصميم گرفت كه قلمرو ايران به ۳۰ ايالت تقسيم شود و هر ايالت را ساتراپي ناميد و نيز دستور داد كه با تأسيس پستخانه ارتباط مردم اين ايالت ها با هم تامين و داد و ستد با داريك (سكه هايي كه ضرب كرده بود) انجام شود و ميان شوش و سارد يك راه ارابه رو به طول۲۷۰۰ كيلومتر ساخته شود، ضوابط نظام قضائي، اداري و آموزش و پرورش كودكان (پيش دبستاني و دبستاني) تدوين گردد و در تكميل بناي تخت جمشيد تسريع شود. در سال ۹۷۹ ميلادي (۱۰۲۵ سال پيش) كار ساختن بند (سد) امير كه به تصميم عضدالدوله ديلمي از آل بويه بر روي رود «كر» در پارس ـ نزديك شيراز آغاز شده بود كاملاً به پايان رسيد. عضدالدوله مانند ساير بوئيان يك وطندوست تمام عيار ايراني بود.در سال ۱۸۸۷ (۲۰ سال پيش از امضاي قرارداد تقسيم ايران در سن پترزبورگ كه مورخان متفق القول از آن به عنوان شرم آورترين معاهده قرن ۲۰ ياد كرده اند) انگلستان و روسيه در زمينه سرنوشت افغانستان به توافق رسيدند كه اين توافق نيز برضد تماميت تاريخي ايران بود. درسال ۱۸۲۶ توماس جفرسون انديشمند آمريكايي و سومين رئيس جمهوري اين كشور و در سال ۱۸۴۸ شاتوبريان داستان نگار و سياستمدار فرانسوي درگذشتند و در سال ۱۹۴۶ دولت آمريكا پس از نزديك به نيم قرن سلطه، به فيليپين استقلال داد.
اينك اشاره اي كوتاه به نخست وزيري سپهبد رزم آرا و تشديد مبارزات ملي به عنوان «برگ امروز»: در اين روز در سال ۱۳۲۹(۵۴ سال پيش)، به رغم مخالفت شديد دكتر مصدق و يارانش، مجلس بر نخست وزير شدن سپهبد رزم آرا صحه گذارد كه نمايندگان مخالف از فرط خشم صندلي هاي مجلس را شكستند. همين ابراز خشم كه در جامعه منعكس شد نقطه عطفي در تاريخ ايران شد و مبارزات ملي به منظور نجات ايران از سلطه دولت هاي استعمار گر اروپايي به ويژه انگلستان كه از ۱۲۰ سال پيش از آن آغاز شده بود شدت گرفت و به ترور رزم آرا و ملي شدن نفت ايران انجاميد و مردم ظرف مدتي كوتاه بساط سابق را برچيدند ،اما نظم نو پس از پيروزي ملت ايران كه سرمشق ساير ملل استعمار زده قرار گرفت، به دليل ادامه توطئه از خارج و سازش (خيانت) از داخل بيش از ۳۰ ماه طول نكشيد و با براندازي ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ پايان يافت.
www.iranianshistoryonthisday.com

خاصيت برگ بيد و تاريخچه آن
دكتر روزنفلد درپاسخ به پرسش يك آمريكايي چيني تبار كه خاصيت برگ بيد چيست و آيا ايرانيان نخست به اين خاصيت پي برده بودند و يا چينيان، گفته است: عرق برگ درخت بيد (بيد شيرين) همان خاصيت آسپرين را در پيشگيري از سكته مغزي و حمله قلبي و رقيق سازي خون دارد، البته به ميزاني ضعيف تر و يك ضد درد است و بر خلاف آسپرين به معده هم آسيب نمي زند. در مورد تاريخچه كشف خاصيت آن كه ۲۵ قرن سابقه دارد و به زمان كنفوسيوس مي رسد، به درستي معلوم نيست كه كدام ملت، زودتر آن را مورد استفاده قرار داده اند: ايرانيان و يا چيني ها. دو ملت در آن زمان همسايه بي واسطه بودند و با هم وسيعاً مراوده داشتند، ولي نوشته هاي چيني كه به خاصيت درماني برگ بيد و ساير ريشه ها، برگ ها و گل هاي گياهان اشاره كرده قدمت بيشتري دارد. با وجود اين، سابقه نگاران علوم، ايرانيان را مخترع تقطير و عرقگيري گياهان و گل ها بشمار آورده اند. يونانيان باستان و مردم مديترانه هم در اين كار سابقه طولاني داشته اند.

نگارستان
009330.jpg
فراآنجليكو
«بشارت»- نقاشي ديواري
سن ماركو فلورانس- ۴۵-۱۴۳۰
سبك نقاشي آنجليكو با زيبايي و شكوه و كاري محكم با رنگ هاي ملايم مشخص مي شود.
آثار آنجليكو به سبك گوتيك بسيار نزديك است؛ اما پيش از آن شامل نوآوري هايي است كه اوايل دوره رنسانس به وجود آمد: از جمله اينكه آنجليكو به حذف پس زمينه طلايي و قوانين كاربردي پرسپكتيو پرداخت. تابلوي «بشارت» اين نقاش كه ديوار زنداني در سن ماركو را تزئين كرده است، فرشته اي با بال هاي شكوهمند را نشان مي دهد كه محتاطانه با بازوهاي جمع شده و احترام آميز به مريم مقدس نزديك مي شود. سرهاي هر دوپيكره به سمت يكديگر به حالت گفتگويي صميمانه چرخيده اند. در اين تابلو همچون تابلوهاي ديگر آنجليكو مريم مقدس، حس تسليم خود را حفظ كرده است. باغ شكوفاي محصور شده در تصوير نيز نشان از برداشتي بي نقص دارد.

بهارستان
گر اشك هاي من و تو
در دو بركه فرو ريزد
خواهي ديد در كداميك
نيلوفر سال خواهد مرد
منگ چيائو- ترجمه سهراب سپهري

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

گشتي در دنياي خبرها
رژيم غذايي براي گربه
هامبورگ: چندي پيش پيرزني كه صاحب يك گربه خانگي بود از دنيا رفت. اين پيرزن كه علاقه خاصي به گربه اش داشت در روز به او تن ماهي مي داد و به همين دليل گربه مورد نظر در حال حاضر حداقل ۱۰ كيلوگرم اضافه وزن دارد.
همين موضوع باعث شده تا حيوان نتواند كوچكترين تحركي از خود نشان دهد به همين دليل مسئولان مركز نگهداري از حيوانات بي سرپرست، به اين گربه رژيم غذايي داده اند تا لاغر شود و يك شهروند ديگر سرپرستي آن را بپذيرد.
چندي پيش هم يك گربه ۵/۱۸ كيلوگرمي در اين مركز تحت رژيم غذايي قرار گرفت و هنگامي كه ۵/۴ كيلووزن كم كرد به يك پيرمرد واگذار شد.
گواهينامه اسكوتر
رم: پيش از اين، حركت با اسكوترهاي موتوردار با حداكثر حجم موتور ۵۰ سي سي براي نوجوانان ۱۴ سال به بالا آزاد بود اما از اين پس صاحبان اسكوترهايي كه كمتر از ۱۸ سال سن دارند بدون گواهينامه حق تردد در خيابانهاي ايتاليا را نخواهند داشت.
اين افراد بايد در كلاس هاي آموزش آيين نامه راهنمايي و رانندگي حاضر شوند و گواهينامه دريافت كنند. جريمه حركت با اسكوتر بدون گواهينامه ۵۰۰ يورو است.
سگ تربيت شده زلزله بم در آستانه قهرماني
برلين: رقابتهاي جهاني سگ هاي تربيت شده از روز جمعه در آلمان آغاز شد و ۱۳۹ سگ از ۱۶ كشور جهان با يكديگر به رقابت پرداختند. در اين مسابقه ميزان فرمانبرداري، تحرك و جستجوگري سگ ها سنجيده مي شود و در نهايت حيواني كه بالاترين نمرات را كسب كرده باشد به عنوان برنده انتخاب خواهد شد.
از اين سگ ها در حين وقوع زلزله، آتشفشان، انفجار و سيل براي يافتن مجروح و يا اجسادي كه در زير آوار مدفون شده اند استفاده مي شود. بخت اول كسب عنوان قهرماني اين رقابت ها يك سگ آلماني است كه در شهر بم، چندين نفر را در زير آوار پيدا كرده بود.
نمايشگاه تابوت ها
برلين: نمايشگاه تابوت هاي مدرن با ابتكار طراحان آلماني و ايتاليايي در شهر برلين آغاز به كار كرد. در اين نمايشگاه تابوت هايي به شكل پياز، ماهي و مرسدس بنز طراحي شده و در معرض ديد علاقه مندان قرار گرفته است.
افرادي كه مايل مي باشند مي توانند پيش از مرگ شكل تابوت خود را انتخاب كنند تا پس از مرگ با تابوت مورد نظر دفن شوند.
رانندگان كت و شلواري
اكرا: رانندگاني كه در غنا كت و شلوار بر تن مي كنند، قانون شكن ترين رانندگان به شمار مي آيند.در حقيقت دو سوم تخلفات راهنمايي و رانندگي كشور غنا از رانندگان كت و شلواري مرتكب مي شوند.اين رانندگان نسبت به چراغ هاي قرمز بي تفاوت هستند و با سرعت سرسام آور در خيابان ها رانندگي مي كنند.
تراكم تلفن همراه در سوئد
استكهلم: تعداد مشتركان تلفن همراه در سوئد بيشتر از جمعيت اين كشور است. به عبارت ديگر در كشور ۹۵/۸ ميليون نفري سوئد، ۰۷/۹ ميليون نفر مشترك تلفن همراه وجود دارد كه پيش بيني مي شود اين رقم تا پايان سال جاري ميلادي به ۶/۹ ميليون افزايش يابد. بسياري از مردم سوئد يك خط تلفن همراه براي كارهاي اداري و يك خط براي كارهاي شخصي دارند.
در آرزوي قهرماني پرتغال
ليسبون: يكي از بزرگترين فروشگاه هاي زنجيره اي كشور پرتغال اعلام كرد در صورتيكه تيم ملي فوتبال اين كشور در بازي فينال رقابت هاي جام ملت هاي اروپا قهرمان بشود اين فروشگاه ۵۰۰ هزار يورو به مشتريان خود بازخواهد گرداند.
در صورت قهرماني تيم پرتغال، شهرونداني كه در طول برگزاري رقابت هاي يورو ۲۰۰۴ لوازم الكتريكي (از جمله تلويزيونهاي بزرگ) از اين فروشگاه خريداري كرده اند مي توانند با تحويل رسيد كالاي خريداري شده، پول آن را پس بگيرند.در حقيقت، اين فروشگاه قصد دارد به مناسبت قهرماني پرتغال به مشتريان خود هديه بدهد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۹ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۴۷ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۷ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و۵۴ دقيقه

گل و گياه
تكمه اي
009324.jpg
نام علمي: Gomphrena globosa
خانواده: AMARANTHACEAE
گياه يكساله به بلندي ۳۰ و گستردگي ۲۰ سانتي متر است داراي برگ هاي كركدار تخم مرغي شكل بوده و گل هاي آن به رنگ هاي صورتي، زرد، نارنجي، ارغواني و سفيد در تابستان و اوايل پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي و خاك غني با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن صفر درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در اوايل بهار امكان پذير است.
«سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران»
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |