دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۷۲۸
انفجار خمپاره  خوشبو كننده بغل گوش من
صاحب اتومبيل خواننده همشهري است،وقتي تماس گرفت و ماجرا را تعريف كرد باور نكرديم
010899.jpg

سرصحنه كه رفتيم چيزي ديديم شبيه خمپاره، از همان هايي كه در جنگ ها وجود داشت و از تلويزيون مي ديديم. يك قوطي بي ته. سر آن داخل در را شكافته و تو رفته است. سه روزي مي شود كه همين جا، جا خوش كرده و توي در نشسته است. عجيب است؛ در فاصله اي كوتاه مانند يك موشك منهدم شده باشد!
صاحب خودرو مي گويد: «يك روزي بود كه از داشبورد درآورده و انداخته بوديمش روي صندلي عقب. مثل اينكه طاقت آفتاب تند اين روزهاي تهران را نداشته و از جا در رفته است.
010902.jpg

اين اسپري ويژه تميز و براق كردن جلو خودروست، ولي حالا كاربردي متفاوت پيدا كرده و سوژه عكس شده! نام Tutti Frutti روي اين استوانه فلزي با چند فرم حك شده كه نمي دانيم نام كارخانه توليد كننده است يا تبليغاتي كه بر آن سوار كرده اند.
اين وسايل از كجا مي آيد؟چگونه در بازار خريد و فروش مي  شود و دست به دست مي  چرخد و تميز مي  كند؟ شانس آورديم كسي داخل خودرو نبود وگرنه گرده اش سوراخ مي  شد. در فاصله اي كمتر از يك متر، در شكسته و شلنگ منفك شده از بقيه اجزا و ته نازك مچاله شده اش كف اتومبيل پژو ريخته است. شيشه چپ عقب تيره و تار شده و گرد اسپري مانند غبار روي تن شيشه نشسته است.

از شكايت تا ابلا غ راي با كامپيوتر
يك خبر جالب براي كساني كه قبل از مراجعه به دادگاه ها بابت وقتي كه احتمالا  بايد در كريدورها صرف كنند، دچار سرگيجه مي شوند: كليه مراحل رسدگي به يك پرونده از ثبت دادخواست تا صدور راي در اين مجتمع به صورت الكترونيكي انجام مي شود.
رشيد سلطاني زاده رئيس مجتمع قضائي الكترونيك عدالت مي گويد:در سيستم هاي دستي و قديمي ابتدا پرونده وارد دادگستري مي شد و بعد از ارجاع آن به شعبه توسط مدير دفتر رسيدگي توسط قاضي مورد بررسي قرار مي گرفت ولي در اين مجتمع اين سير به صورت مكانيزه صورت مي  گيرد يعني وقتي پرونده  اي وارد مي شود ابتدا دادخواست آن تايپ مي شود و بعد اگر پرونده داراي ضمايمي باشد آنها اسكن و به رايانه وارد مي شود كه رايانه بصورت اتوماتيك بعد از ثبت شماره دادخواست پرونده را وارد كارتابل معاون اجرا مي كند و معاون اجرا در مورد اين پرونده، سابقه يابي انجام مي  دهد كه اگر خواهان و يا خوانده پرونده هايي در همين زمينه در مجتمع ها داشته باشند مطابق قانون آنها را جمع آوري و ضميمه دادخواست جديد مي كند و به كارتابل مدير دفتر يك شعبه ارجاع مي كند.»
در مرحله بعد مدير دفتر بعداز ارجاع پرونده به كارتابل خود نسبت به بررسي دادخواست ها از جهت كامل بودن آن اقدام و خواسته هاي مطرح شده در دادخواست را تجزيه مي كند كه اين جهت آمارگيري از پروندها بسيار مهم است.
بعد از تكميل دادخواست و تجزيه خواسته ها پرونده از طريق مدير دفتر به كارتابل قاضي دادگاه فرستاده و قاضي نيز نسبت به تعيين وقت آن اقدام و بعد وارد دادرسي مي شود كه در جريان رسيدگي نيز كليه اظهارات طرفين تايپ و دسته بندي مي شود كه در اين دسته بندي اظهارات غير مفيد حذف و اظهارتي كه بناي حكم قرار مي گيرد مشخص مي شود.
رئيس مجتمع قضائي عدالت به فارس مي  گويد: در زمان حكم دادن، رايانه با توجه با به محتويات پرونده ماده قانون هايي را كه قاضي مي بايست به آن استناد كند جهت ارشاد به وي معرفي مي كند و قاضي نيز با توجه به علم خود نسبت به صدور راي اقدام مي كند و اين به معناي آن است كه در برنامه نويسي اين سيستم چيزي از قلم نيفتاده است.
نكته اين است كه حتي سيستم ابلاغ راي در اين مجتمع به صورت مكانيزه صورت مي  گيرد به اين ترتيب كه حكمي كه از سوي قاضي صادر مي شود بعد از تايپ، شماره مي خورد و از طريق رايانه به اداره ابلاغ فرستاد مي شود و اداره ابلاغ نيز نسبت به ابلاغ آن اقدام مي نمايد.
اجراي اين سيستم موجب جلوگيري از اتلاف وقت و باعث دقت بيشتر در جريان دادرسي مي  شود. در هر يك مراحل دادرسي زمان و تاريخ ارجاع شخص مي شود و اين در نظارت نقش بسيار مهمي را ايفاء مي كند.
سلطان زاده در خصوص چگونگي نحوه آموزش كارمندان و پرسنل اين مجتمع گفت: كليه پرسنل اين مجتمع در حال آموزش هستند كه به صورت مرحله به مرحله در حال اجرا مي باشد و تاكنون نيز ۲۰۰ ساعت آموزش جهت كادر اين مجتمع پيش بيني شده كه همگي در حال طي كردن آن هستند.
هم اكنون ۳ شعبه فعال حقوقي در اين مجتمع مشغول به سرويس دهي به مردم هستند كه در آينده نزديك تعداد اين شعبات افزوده خواهد شد. سلطان زاده در پاسخ به سوالي در خصوص چگونگي اجراي سيستم رايانه اي در مورد جرايم كيفري گفت: در حال راه اندازي نرم افزار قانون جرائم كيفري هستيم و اميدواريم ظرف ۳ ماه آينده رسيدگي به جرايم كيفري را نيز در اين مجتمع راه اندازي مي كنيم. رئيس مجتمع قضايي عدالت در خصوص چگونگي نظارت در اين سيستم گفت: چون اين سيستم به صورت يكپارچه به هم متصل است بنابراين رئيس مجتمع مي تواند از طريق رايانه خود تمامي مراحل رسيدگي به يك پرونده را تحت نظر داشته باشد و اين خود در بالا بردن ضريب دقت قضاوت و كارمندان بسيار موثراست.

آنجا
دزد ديوانه 
در ايالت فلوريداي آمريكا دزدي جالبي رخ داده است. قضيه از اين قرار بوده: يك دانشجوي دختر كه از دانشگاه خسته و كوفته به منزل مي رسد، مشاهده مي  كند كه يك سارق در منزل اوست. اين سارق به علت مصرف بيش از اندازه مشروبات الكلي تعادل نداشته و تمامي لباس هاي اين دانشجو را از كمد بيرون ريخته و برخي از آنها را نيز به تن كرده. دختر بيچاره هنگامي كه به آشپزخانه مي  رود تا به پليس تلفن كند مي  بيند كه در يخچال هم باز است و تمامي خوراكي هاي داخل آن خورده شده و باقيمانده آن نيز روي زمين ريخته شده است. دختر به پليس زنگ مي  زند و هنگامي كه به اتاق برمي گردد، دزد ديوانه از پنجره به بيرون مي  پرد و فرار مي  كند. ماموران پليس اين دزد را كمي دورتر از محل اقامت دختر دانشجو دستگير كردند. او احتمالا با جريمه نقدي و حبس مواجه خواهد شد.
جنايت در كانزاس 
در كانزاس سيتي در ايالات متحده مردي به يك كارگاه بسته بندي گوشت حمله كرد و ۴ نفر را كشته و سه نفر ديگر را مجروح كرد، پيش از اينكه بر اثر اصابت گلوله كشته شود. سخنگوي پليس گفت: هنوز مشخص نشده كه آيا فرد مهاجم توسط نيروهاي پليس مورد اصابت گلوله قرار گرفته و يا اينكه دست به خودكشي زده است. هيچ يك از قربانيان اين حادثه هنوز شناسايي نشده اند و همچنين مشخص نشده كه آيا فرد مهاجم قصد تسويه حساب داشته يا از روي ديوانگي دست به اين كار زده است. اين دومين حمله مسلحانه اي است كه طي هفته گذشته در شهر كانزاس اتفاق افتاده است. روز جمعه نيز جواني ۲۱ ساله وارد يك دانشگاه در اين شهر شد و در حالي كه دو اسلحه كمري داشت شروع به تيراندازي كرد وسه نفر را به شدت زخمي كرد كه دو نفر از آنان جان سپردند و حال نفر سوم نيز وخيم گزارش شده.
رانندگي مرد كور
مردي كور به جرم رانندگي در ايالت جرجيا در آمريكا جريمه شد. اين مرد ۳۵ ساله كه تقريبا ۴ كيلومتر با ماشين رانندگي كرد، توسط پليس متوقف شد.
البته اين قضيه به اين علت بوده كه دوست وي به علت مصرف بيش از حد مشروبات الكلي توان رانندگي نداشته و از اين مرد كور خواسته كه رانندگي كند. اتومبيل توسط پليس به علت سرعت پايين آن در بزرگراه متوقف شد و ماموران پليس متوجه شدند كه راننده آن كور و كمك راننده آن مست است.
مرد مست به علت اينكه رانندگي را به فرد نابينا واگذار كرده، جريمه و همين طور به مدت ۳ ماه نيز از رانندگي محروم شد.

اينجا
فروشنده مغازه
فردي كه با مدارك جعلي يك باب مغازه را به چند نفر فروخته بود دستگير شد.
شاكي اين پرونده (محمدرضا ،ع ۳۹ ساله) يك باب مغازه در خيابان شريعتي رااز فردي به نام «محمد. ع» خريداري مي كند. بعد از گذشت چند روز ماموران شهرداري با مراجعه به اين مغازه به خريدار اعلام مي كنند كه بايد براي پرداخت جريمه عوارض تجاري به شهرداري مراجعه كند. بعد از مراجعه خريدار به شهرداري و بررسي مدارك توسط ماموران شهرداري مشخص مي شود كه كليه اسناد جعلي هستند. فروشنده مغازه در پي تماس خريدار اظهار بي اطلاعي كرده و مي گويد كه وكليش را مي فرستد. با گذشت چند روز و انجام تحقيقات مشخص مي شود كه متهم مغازه را با مدارك جعلي به چند نفر فروخته است. وي اكنون با قرار وثيقه بازداشت است تا تحقيقات در اين باره كامل شود.
معجزه دمپائي
رددمپائي دزدان، آنها را به دام انداخت.
يك باند سرقت سه نفره كه ازهمسايه هاي پولدار خود سرقت مي كردند از طريق رد دمپائي يكي از سارقان در كف اتاق دستگير شدند.
سارقان با نام هاي (رضا، ۲۸ ساله، فلزكار) ، (داود، ۲۷ساله، راننده) ، (كاظم ، ۳۱ساله ، بيكار) پس از رفت و آمد با همسايه ها و ريختن طرح دوستي و مراوده با آنان محل اشياي با ارزش را شناسايي كرده و در زمان مناسب اقدام به سرقت ازمنازل همسايه ها مي كردند. در آخرين سرقتي كه متهمان انجام دادند، صاحبخانه از طريق رد دمپائي يكي از دزدان، وي را شناسايي كرده و اقدام به شكايت مي كند. به دنبال اين شكايت فرد مظنون وهمدستان وي دستگير شده و اعتراف مي كنند. متهمان تنها در يك فقره سرقت يك شمش طلا، ۲ ميليون تومان تراول چك و چند چك سفيد امضا از يكي از همسايه ها دزديده اند. شيوه كار دزدان به اين صورت بوده كه از حياط يا پشت بام، واردساختمان شده و مستقيما سراغ محل اشياي با ارزش مي رفتند. در ضمن متهمان هر شش ماه يكبار محل خانه خود را عوض مي كردند.
باز هم گوشت هاي قرمز
گوشت هاي قرمز هميشه جزو خبرسازترين مواد خوراكي بوده اند. قاچاق آن از يك طرف و آلودگي هاي آن از سويي ديگر باعث شده تا خبرهاي مربوط به آن را بيشتر از ساير مواد دامي در صفحه حوادث ببينيد. حالا خبري بخوانيد از كشف محموله ۹۴۰ كيلوگرمي گوشت قرمز. از كردستان به ما خبر رسيد كه ۹۴۰ كيلوگرم گوشت آلوده در مرز بانه كشف و ضبط شد. اين محموله گوشت آلوده كه بدون مجوز و در شرايط غيربهداشتي حمل و نگهداري شده بود، هفته گذشته توسط نيروي انتظامي شناسايي و پس از طي مراحل قانوني بلافاصله معدوم شد. جالب است بدانيد كه استان كردستان به دليل مرزي بودن، همواره در معرض قاچاق و ورود غيرمجاز انواع كالاها قرار دارد كه در برخي از مواقع اين كالاها به داخل كشور وارد مي شود. بد نيست بدانيد كه هم اكنون ۴ پست قرنطينه ثابت و سيار در شهرستان هاي بانه و مريوان و يك پست قرنطينه سيار در شهرستان سروآباد داير است.

حوادث
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |