دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۷۲۸
مسموميت غذايي و آلوده ترين مواد غذايي
دل پيچه پس از لذت
مرغ، گوشت چرخ كرده گوساله وبوقلمون و همچنين غذاهاي تهيه شده از آنها مثل همبرگر، هر۳ مورد اين مواد توانايي بالايي براي جذب ميكرب به هنگام تهيه غذا را دارند
010905.jpg
ليلا مصلح صدري 
با ازدياد دماي هوا و شروع فصل گرما بيمارستان ها و مراكز درماني شاهد مراجعه بسياري ازافراد هستند كه به دليل مسموميت ناشي از مواد غذايي آلوده دچار بيماري شده اند و تازه آنها كساني هستند كه بيماريشان در حد خطرناكي است يا دسترسي به مركز درماني برايشان دشوار نيست و هستند افراد بسياري كه اين گونه مسموميت ها را با يك تب ساده، دل به هم خوردگي مختصر يا بي  حالي و بي  حسي كوتاه مدت طي مي  كنند و شايد اصلا تصور نكنند كه دچار مسموميت غذايي شده اند يا غذاي آلوده اي را مصرف كرده اند.

ز ميان بسياري از مواد غذايي مصرفي روزانه خانوارها، تعداد زيادي از آنها آلودگي دارند كه بايد ۱۰ مورد از آنها را بسيار آلوده و خطرناك فرض كرد چرا كه عامل و ناقل خطرناك ترين بيماري ها و مسموميت ها هستند كه گاهي تا پاي جان بيمار پيشروي مي  كنند.
مركز كنترل بيماري هاي ايالت واشنگتن آمريكا، طي يك تحقيق آماري اعلام كرد كه هر ساله حدود ۵ هزار نفر در رابطه با بيماري هاي ناشي از مواد غذايي آلوده تلف مي  شوند.
هيچ گاه نمي  توان به طور ۱۰۰ درصد از خطر مواد غذايي آلوده در امان بود اما حداقل مي  توان خطرناك ترين ها را شناخت و در مورد تهيه و مصرف آنها نهايت دقت و رعايت بهداشت را به عمل آورد.
در ادامه مقاله تحقيقاتي مركز كنترل بيماري هاي ايالت واشنگتن آمده است كه بيش از ۲۰۰ هزار آمريكايي روزانه به نوعي از بيماري يا مسموميت  ناشي از مواد غذايي دچار مي  شوند. در اين لحظه ممكن است بسياري از ما دچار نوعي از اين بيماري ها يا مسموميت ها شده يابشويم.
براي درمان سريع بايد منبع آلودگي را شناخت و چه بهتر قبل از آنكه بيمار شويم در مورد تهيه، شست وشو و پخت مواد غذايي و به خصوص ۱۰ مورد از آلوده ترين و خطرناك ترين آنها (كه در ذيل به اطلاع شما خواهند رسيد) نهايت دقت و بهداشت را اعمال بكنيم.
- شماره يك تا سه اين گروه شامل مرغ، گوشت چرخ كرده گوساله وبوقلمون و همچنين غذاهاي تهيه شده از آنها مثل همبرگر هستند. هر ۳ مورد اين مواد توانايي بالايي براي جذب ميكرب به هنگام انجام عمليات (پاك كردن، خرد كردن و چرخ كردن) و فرآوري (تهيه همبرگر، سوسيس و كالباس) را دارند و خيلي از مواقع عامل بيماري،  درون خود گوشت قرار دارد و تغيير دماي ماده غذايي باعث فعال و تكثير شدن ميكرب يا باكتري   شده و فقط حرارت بسيار بالا در تهيه و پخت آن باعث از بين رفتن آلودگي مي  شود و براي عدم انتشار آلودگي كليه وسايل، سطوح، دست و لباسي كه به اين مواد تماس پيدا كرده اند را بايد با آب پاكيزه و مواد شوينده، تميز كرد.
- شماره ۴ را صدف خام به خود اختصاص مي  دهد و خوشبختانه چون مصرف اين ماده غذايي در ايران در حد صفر است مسموميت ناشي از آن هم به صفر مي  رسد. چراكه اگر صدف به صورت خام مصرف شود احتمال انتقال باكتري سالمونلا و ايكولا به بدن انسان بسيار بالاست.
- تخم مرغ را در رده پنجم قرار مي  دهيم، مصرف خام آن بسيار خطرناك است و هميشه بايد از پخت كامل آن مطمئن شويم.
- طالبي و سيفي جاتي چون هندوانه، خربزه، گرمك و... شماره ششم اين گروه از مواد غذايي هستند. خيلي ها حتي از شستن آنها با آب خالي هم حذر مي  كنند و بهتر است اين تصور را كه پوست به گوشت ميوه ارتباطي ندارد كنار بگذاريم چرا كه با بريدن ميوه، آلودگي از پوست به گوشت منتقل مي  شود. بسيار دردناك است كه بدانيد كودك ۶ ساله اي در يكي از ايالت هاي كشور آمريكا حدود ۲ يا ۳ سال پيش در اثر خوردن استيك در رستوراني جان خود را از دست داد. در تحقيقات وسيع پليس و مراكز كنترل بيماري ها نتيجه به دست آمده بسيار تاسف انگيز بود چرا كه كارگر آشپزخانه آن رستوران علاوه بر نشستن پوست طالبي با آب و مواد پاك كننده، كارد مصرفي براي برش طالبي را بدون آنكه شسته و تميز كند جهت خرد كردن گوشت مصرف مي كرد و باكتري موجود در پوست طالبي رابه گوشت و سپس به معده كودك منتقل مي  كند. تمامي سيفي جات را قبل از بريدن، با آب و مواد پاك كننده بشوييد، حتي موز را هم از اين قاعده مستثني نكنيد.
- رديف ۷ را به هلو اختصاص مي دهيم. معمولا براي جلوگيري از لك شدن، صدمه ديدن و آسيب آفات و حشرات مختلف به ميوه ها از سموم دفع آفات نباتي استفاده مي كنند. مقدار بسيار كم اين مواد ممكن است براي انسان خيلي خطرناك نباشد ولي بلع بيش از حد آن باعث مسموميت مي  شود. هلو به خاطر وجود پرزهاي بسيار زياد و ريز در سطح پوستش بيشترين مقدار سموم را در خود نگه مي  دارد و سخت ترين در پاك شدن از سموم است. شست و شوي كامل ميوه ها را هيچ گاه فراموش نكنيد و حتما با دست زير آب روان، پوست ميوه را تميز كنيد و در مورد بعضي از ميوه ها حتما ماده ضد عفوني يا مايع ظرفشويي طبق روش هاي ذكر شده روي جعبه مواد را فراموش نكنيد.
- در كشورهاي پيشرفته جهت جلوگيري از اتلاف وقت مشتريان، سوپر ماركت ها سبزيجات پاك و شست وشو شده آماده مصرف به صورت بسته بندي را ارايه مي كنند كه كاهو از ميان اين سبزيجات در رده هشتم مواد غذايي آلوده است. گاهي اوقات مي  توان باكتري ايكولاي را در كاهوهاي بسته بندي شده پيداكرد. در ايالات شرقي كشور آمريكا طي ۲ سال گذشته بيش از ۵۰ نفر به همين خاطر راهي بيمارستان شده اند. براي اطمينان بيشتر بهتر است بار ديگر خود اينگونه سبزيجات را كاملا بشوييم.
- رده بسيار مصرف اين گروه مجموعه كالباس ها، ژامبون ها و سوسيس ها هستند. اين گونه از مواد غذايي مي  توانند حامل باكتري به نام «ليستريا» باشند كه معمولا زنان حامله اي كه اين باكتري را ببلعند دچار اختلالات حاملگي و زايمان مي  شوند. اين باكتري گاهي مواقع در پنير نرم هم مشاهده مي  شود. وجود اين باكتري  در بدن افراد غيرحامله هم باعث ايجاد مسموميت مي  شود. در موقع خريد، سوسيس و كالباس را بايد با بسته بندي هاي وكيوم و از توليد كنندگان بهداشتي تهيه كرد و زمان و شرايط نگهداري آنها بايد مطابق موارد ذكر شده روي بسته بندي آنها باشد.
- دهمين رده اين گروه را سبزيجاتي چون پيازچه و تره فرنگي تشكيل مي  دهند.
سال گذشته بسياري از مشتريان رستوران «چي چيز» ايالت پنسيلوانيا به بيماري هپاتيت دچار شدند كه در تحقيقات به عمل آمده عامل آن را پيازچه تشخيص دادند. اصولا سبزيجاتي چون پيازچه و تره فرنگي كه از بافتي لايه لايه و بسيار فشرده تشكيل شده و داراي رطوبت بسيار زيادي هستند، بستر بسيار خوبي را براي زندگي و تكثير باكتري فراهم مي كنند. تميز كردن اين سبزيجات بسيار سخت است پس بهتر است به هنگام شست وشو، آنها را لايه لايه كرده و تا حد امكان از پخته آنها استفاده كنيم.
در مجموع در طول تابستان و فصل گرما از مواد غذايي پاكيزه استفاده كرده، به بهداشت و شست وشو بيشتر اهميت دهيم و هميشه توليدكنندگان و تهيه كنندگان بهداشتي (اعم از كارخانجات يا رستوران ها) را براي تهيه مواد غذايي خود انتخاب كنيم. هميشه و همه جا نهايت بهداشت را در تميزكردن، خرد كردن و پختن مواد غذايي رعايت كنيم و هميشه ۱۰ مورد مذكور را بيشتر مد نظر و توجه قرار دهيم. در صورت بروز مسموميت و بيماري سريعا به مراكز درماني مراجعه كنيد. اميد واريم تابستاني همراه با سلامتي را پيش رو داشته باشيد.

ستون شما
قابل توجه كنكوري ها
يك آموزگار با مدرك ديپلم براي ما نامه اي ارسال كرده اند و نوشته اند: ۲۶ سال سابقه خدمت دارم و حقوقم ۱۰۷ هزار تومان است و اين مبلغ با حقوق بازنشستگي يك فرد بيسواد كه ۲۰ سال سابقه خدمت دارد برابري مي  كند. ايشان براي كساني كه به دنبال كسب مدرك و تحصيل هستند نوشته اند كه بي  جهت تلاش نكنند.
قابل توجه داوطلبان ورود به دانشگاه؛ به توصيه هاي اين مرد توجه كنيد و اگر در كنكور قبول نشديد زياد ناراحت نباشيد.
جوابيه براي ستون شما
در ستون شما مورخ ۳/۴/۸۳ مطلبي چاپ كرديم با اين مضمون كه كارمندان مترو سرويس مناسبي براي اياب و ذهاب ندارند. البته از قول يكي از پرسنل اين شركت كه نخواسته نامش ذكر شود. امروز جوابيه شركت راه آهن شهري تهران وحومه (مترو) را در خصوص اين مطلب به چاپ مي  رسانيم.
بدين وسيله ضمن تكذيب خبر فوق به اطلاع مي  رساند نظم و دقت و رعايت زمان بندي حركت قطارها از مهمترين مزيت هاي مترو مي  باشد. جهت حفظ اين برنامه، حضور به موقع پرسنل اين شركت در محل كار خود، قبل از حركت اولين و بعد از آخرين قطار الزامي است. بر همين اساس شركت مترو روزانه با بيش از يكصد سرويس حمل و نقل وظيفه اياب و ذهاب همكاران را عهده دار مي  باشد و به بهترين نحوه ممكن ارايه خدمات مي  شود. علاوه بر آن كاركنان اين شركت از مزاياي جابجايي رايگان به وسيله مترو نيز برخوردارند.

ذهن زيبا
تا وقتي كه گردنت را خم كرده اي، به تو پس گردني مي  زنند.
ضرب المثل تركيه اي 
آن كه امروز را از دست مي  دهد، فردا را نخواهد يافت. خوشبختي آينده در استفاده كردن از زمان حال است.
شانينگ 
مي  دانيد كار ما روزنامه نگاران چيست؟ ما به مردم مي    گوييم كه گربه، چرا و چگونه چنگ مي   زند؛ اين ديگر با خود آنان است كه مراقب پنجول گربه ها باشند.
جان ساكلينگ 
به كسي مي  توان مرد گفت كه خود را در خوشبختي و بدبختي گم نكند.
ناپلئون بناپارت 

هوا
تحمل تابستان
اين خصلت انسان است؛ آدم وقتي به دردسر مي افتد در مورد خيلي چيزها فكر مي كند. اين روزها كه هوا حسابي گرم شده، ما مي    توانيم به اين فكر كنيم كه اگر هميشه زمستان بود چه اتفاقي مي افتاد؟ چه فكر خوبي. حاصلش شايد تحمل گرما باشد!فكر كنيد كه هميشه زمستان باشد. نتيجه كاملا واضح است؛ ما اسير يخ مي     شويم. نه گياهي رشد مي كند، نه دستي براي فشردن دستي ديگر از جيب بيرون ميآيد و نه حتي لباس هاي خنك قابل استفاده مي     شوند. خلاصه اينكه هر چيزي به جاي خودش قابل تحمل است، پس تابستان را با تمام داغي اش تحمل كنيد.
بگذريم. امروز دماي هواي تهران چندان هم غيرقابل تحمل نيست.
به ياد آوريد كه در تابستان هستيم و دماي ۳۶ درجه سانتي گراد را تحمل كنيد. امشب هم دماي هواي تهران ۲۳ درجه سانتي گراد است كه نسبت به بعضي شب هاي بهار وضعيت بهتري دارد.

جعبه
خداحافظ فوتبال
مسابقات جام ملت هاي اروپا سرانجام به پايان رسيد وفعلا تا چند روز برنامه ها به روال عادي خود خواهد بود و شما هم راحت  مي  توانيد سريال هاي مورد علاقه تان، مخصوصا فيلم هاي سينمايي آخر شب را بدون نگراني از شروع فوتبال دنبال بفرماييد.ديشب قسمت دوم سريال در پناه تو از شبكه دو پخش شد، اما اگر نتوانستيد ببينيد ساعت ۱۴ تكرارش پخش مي  شود. همچنين تكرار سريال كاكتوس هم ساعت ۱۵ پخش مي  شود. ساعت ۱۵:۱۸ مي  توانيد مجموعه خط قرمز را تماشا كنيد. اين سريال به قسمت هاي آخرش نزديك مي  شود. ديروز، امروز، فردا مجموعه اي است كه دوشنبه ها ساعت ۱۹ زمان پخشش است از شبكه تهران.مجموعه جالب و با نمك من يك مستاجرم، دو هفته اي از شروعش مي  گذرد و با استقبال خوب مردم نيز مواجه شده است. اگر مايليد قسمت سوم اين مجموعه را ببينيد ساعت ۲۱ از شبكه ۳ پخش خواهدشد. راستي سريال سينديا هم مانند شب هاي گذشته ساعت۴۵:۱۹ از شبكه دو به نمايش درمي آيد.عادل فردوسي پور و برنامه نود اين هفته اختصاص خواهند داشت به دور رفت فينال جام حذفي، مراسم تشييع سرپرست سابق تيم ملي آقاي رنجبر و البته مسايل مربوط به تيم ملي و جام ملت هاي آسيا كه تا ۱۳ روز ديگر آغاز مي  شود.فيلم سينمايي هم ساعت۴۵:۲۳ از شبكه۲ براي علاقه مندان پخش مي  شود.

پرده
وسترن
سال ها پيش در اوايل دهه نود كلينت ايست وود فيلمي ساخت با نام «نابخشوده» كه يك وسترن بود و به نظر خيلي ها توانسته بود ژانر فيلم  هاي وسترن را احيا كند. از آن موقع تا همين چند سال پيش ديگر فيلم وسترن خوبي توليد نشد. اما «دشت باز» ساخته كوين كاستنر دوباره همين لقب را از آن خود كرد: احياكننده ژانر فيلم هاي وسترن.
حالا اين فيلم در سانس آخر سينما فرهنگ ۱ روي پرده رفته است. فيلم داستان چهار كابوي را روايت مي  كند كه در آرامش و دور از هياهوي تمدن گرايي در شهري كوچك زندگي مي  كنند. آنها مجبور مي  شوند با يك كلانتر فاسد درگير شوند و از خودشان دفاع كنند. اين وسط يكي از اين كابوهاي كهنه كار دلبسته دختري مي  شود كه انگار روح و جسمش را تسخير كرده است.مدت زمان فيلم ۱۳۵ دقيقه است و زيرنويس فارسي دارد. به جز خود كاستنر چند تا بازيگر پيرمرد اما با سابقه درخشان مثل رابرت دووال و مايكل گامبون در فيلم  بازي مي  كنند. نقش دختر داستان را هم آنت بنينگ ايفا كرده است.

نمايشگاه
دو سالانه عكس معاصر
نسل تازه اي در عكاسي به وجود آمده اند كه يا دانش آموختگان دانشگاه ها و يا از علاقه مندان جوان هستند. اين جمله را بهمن جلالي دبير نهمين دوسالانه عكس معاصر ايران مي  گويد. اين دو سالانه از ديروز در موزه هنرهاي معاصر تهران افتتاح شده و تا چهل روز ادامه دارد. قرار است بعد از تمام شدن اين دوره چهل روزه نمايشگاه به شهرستان هايي كه امكان برپايي دارند منتقل شود. ۱۷۸ نفر در مرحله نهايي اين دو سالانه پذيرفته شده اند كه شامل ۲۲۲ تك عكس و ۳۱ مجموعه مي  شود. جلالي خبر از دو بخش تكنيكي و غيرتكنيكي در اين نمايشگاه مي  دهد. در بخش تكنيكي شيوه هاي چاپ ديجيتالي، عكس هاي با قطع بزرگ و... مد نظر است و در بخش غيرتكنيكي جنس و ماهيت آثار مهم است. براي ديدن نمايشگاه دوسالانه عكس معاصر مي  توانيد به نگارخانه خيال وابسته به فرهنگستان هنر سربزنيد.

پايتخت
پاريس 
تا دو هفته ديگر يكي از بزرگترين استخرهاي اروپا در پاريس افتتاح مي شود. شهردار پاريس برتراند دلانويي چند روز پيش خبر از افتتاح اين پروژه داد. پروژه البته تنها شامل استخر نيست. درختان نخل، نيمكت هاي چوبي، زمين ماسه و يك ساحل در كنار استخر ۲۲۰ متر معكبي اين مجموعه كار گذاشته شده است. به اين ترتيب پاريسي ها ديگر لازم نيست براي شنا بزنند به رود سن. ساخت اين مجموعه از آگوست سال ۲۰۰۱ آغاز شده و امكانات رفاهي ديگري نظير اتاق هاي رختكن، دوش هاي آب و فروشگاه هاي مخصوص وسايل شنا هم به مرور به آن اضافه شده اند.
اين مجموعه كه به طول ۳ كيلومتر از موزه لوور تا سنت لوييز ادامه دارد حدود ۲ ميليون يورو براي شهرداري پاريس خرج برداشته است. تابستان امسال براي اهالي پاريس مي تواند همراه با لحظات خنك و لذتبخشي باشد. كافي است ورودي مجموعه را بپردازند و تني به آب بزنند.
سئول 
چند روزي است كه اجراي طرح جديدترافيك در پايتخت كره جنوبي، بسياري از شهروندان سئول را به خشم آورده. ماجرا از اين قرار است كه سيستم ترافيك وحمل و نقل اين شهر از سوي مقامات شهري به طور كامل عوض شده و اين باعث اختلالات زيادي در شيوه رفت و آمد مردم شده است. اتوبوس ها هنوز درست نمي دانند از كدام مسيرها بايد عبور كنند. در واقع هنوز كسي به مسيرها و ايستگا هاي جديد عادت نكرده است. بنابراين فعلا اتوبوس ها دارند مجاني مردم سرگردان را اين طرف و آن طرف مي برند.
ايده اصلي طرح، تشويق مردم به استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي بوده است. مسوولان شهر معتقدند اين طرح هم مثل هر سيستم ترافيكي ديگر بي نقص نيست و بعد از گذشت چند هفته مردم به وسايل و مسيرهاي جديدعادت مي كنند. از آن به بعد است كه حمل و نقل عمومي جاي خودروهاي شخصي را مي گيرد و در مصرف انرژي صرفه جويي خواهد شد.
اسلام آباد
اما در پايتخت پرجمعيت كشور همسايه، به زودي يك فرودگاه بزرگ افتتاح مي شود.
اين فرودگاه ۳۲۰۰ جريبي تاثير زيادي بر تعداد پروازهاي خارجي ورودي و خروجي به اين شهر خواهد داشت. فرودگاه در پنيد رانجا در نزديكي تارنول ساخته شده است. با اضافه شدن فرودگاه جديد، صنعت هوانوردي و هواپيمايي پاكستان رونق بيشتري مي گيرد. به خصوص توريست ها وكوهنورداني كه مي خواهند به هيماليا سفر كنند از اين به بعد از طريق همين فرودگاه رفت و آمد خواهند كرد. با اين حال خيلي ها معتقدند اهداف سياسي و نظامي هم در پشت ايده ساخت اين فرودگاه جديد وجود دارد

تهرانشهر
ايرانشهر
حوادث
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |