پنجشنبه ۱۸ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۳۱ - Jul 8, 2004
در نامه رئيس جمهور به مجلس
شريف زادگان براي تصدي وزارت رفاه معرفي شد
009750.jpg
گروه اجتماعي: طي نامه اي از سوي رئيس جمهور به رئيس مجلس شوراي اسلامي، محمدحسين شريف زادگان براي تصدي مسئوليت وزارت رفاه و تأمين اجتماعي معرفي شد.
رياست مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز مجلس نامه حجت الاسلام والمسلمين خاتمي را درخصوص معرفي وزير رفاه و تأمين اجتماعي قرائت كرد.
در اين نامه آمده است: با استناد به اصل ۱۳۳ قانون اساسي و براساس قانون ساختار نظام رفاه و تأمين اجتماعي مصوب ۲۱/۲/۸۳، محمدحسين شريف زادگان به عنوان نامزد تصدي وزارت رفاه و تأمين اجتماعي به مجلس براي اخذ رأي اعتماد معرفي مي شود.از سوي ديگر مديركل دفتر امور تأمين اجتماعي سازمان مديريت و برنامه ريزي با اعلام اينكه ۱۰ هزار ميليارد تومان اعتبار وزارت رفاه و تأمين اجتماعي در سال جاري است گفت: ۲۸ سازمان، صندوق و نهاد در حيطه وزارت رفاه و تأمين اجتماعي قرار مي گيرند.
مجيد يارمند همچنين درباره بودجه اين وزارتخانه جديد به ايسنا گفت: «رديف بودجه اي براي اين وزارتخانه، در بخش هاي جاري و عمراني براي شروع كار در سال جاري پيش بيني شده است، اما اعتبارات كلي آن از مجموع اعتبارات بودجه اي سازمان ها و دستگاه هايي تشكيل مي شود كه قرار است با هم ادغام شوند.»
وي افزود: «اعتبار اين وزارتخانه در سال جاري ۱۰ هزار ميليارد تومان برآورد شده است، البته اعتبار ۹ ميليارد ريالي نيز به عنوان هزينه تشكيل وزارتخانه رفاه و تأمين اجتماعي درنظر گرفته مي شود.»
يارمند گفت :براي امسال ديگر بودجه اي اضافه بر مبالغ مذكور براي اين وزارتخانه درنظر گرفته نمي شود.
اين درحالي است كه در مجلس شايعه شده بود ۲۰ نماينده طرحي دوفوريتي را تهيه كرده اند كه بر مبناي آن تشكيل وزارت رفاه لغو شود. اما هيچ يك از نمايندگان اين موضوع را به صورت مستقيم تاييد نكردند.اما برخي نمايندگان با ارايه ديدگاه خود در زمينه تشكيل وزارت رفاه به مخالفت با آن برخاسته اند.
از آن جمله «عشرت شايق»، نماينده تبريز گفت: معلوم نيست كه براي ادغام برخي سازمان ها و تشكيل وزارت رفاه و تأمين اجتماعي، چقدر كار كارشناسي انجام شده است.
عضو كميسيون اصل ۹۰ مجلس گفت: ادغام برخي سازمان ها و وزارتخانه ها به بهانه كوچك كردن دولت و يا گسترش برخي پست ها و جايگاه هاي دولتي، اگر همراه با كار كارشناسي نباشد، نتيجه مطلوب نخواهد داشت.
وي افزود: اگر در فلان وزارتخانه موفق نبوديم،  نبايد با تغيير ساختار، مشكل را حل كنيم. شايد عامل اصلي عدم موفقيت، مسئولان اجرايي باشند.
از سوي ديگر معاون اجتماعي سازمان بهزيستي معتقد است:  با تشكيل وزارت رفاه و تأمين اجتماعي، راهبردها در امور حمايتي،  بيمه اي و امدادي ۲۶ سازمان، نهاد و موسسه (كه تحت پوشش آن قرار مي گيرند)، هماهنگ مي شود.
دكتر «حسن علم الهدايي»، درخصوص تشكيل وزارت رفاه و تأمين اجتماعي اظهارداشت: اين وزارتخانه مي تواند حدود ۲۷ سازمان متعدد خدمات رفاه اجتماعي، بيمه اي درماني و حمايتي را با يكديگر هماهنگ كند.
وي افزود: اين امر از آنجا اهميت مي يابد كه اين گونه سازمان ها و نهادها ممكن است بعضا تشكيلات موازي داشته باشند و باتوجه به اينكه نماينده اي در دولت نداشته در مقابل مجلس پاسخگو نيستند، سياست هاي واحدي را پيگيري نكنند.
علم الهدايي با بيان اينكه اين سازمان ها با تشكيل وزارت رفاه و تأمين اجتماعي هويت خود را حفظ مي كنند، ادامه داد: با اين حال بي ترديد ترميمي در وظايف تشكيلات، نيروي انساني و اعتبارات آنها به وجود خواهد آمد و ممكن است، بخش هاي موازي حذف شوند.
وي اين امر را كه ادغام شدن اين سازمان ها به معناي حل شدن در يكديگر است، به دليل «متفاوت بودن وظايف آنها»، منتفي دانست و افزود: سازمان بهزيستي خدمات حمايتي در بخش مددجويان و آسيب ديدگان و كار توانبخشي در مورد معلولان را انجام مي دهد، درحالي كه سازمان تأمين اجتماعي بيشتر به ارايه خدمات بيمه اي مي پردازد.
اما درمورد وزير پيشنهادي بسياري از نمايندگان راي دادن يا ندادن را منوط به تحقيق بيشتر كرده اند.
اين درحالي است كه: غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس گفته است راي عدم اعتماد به وزير پيشنهادي رئيس جمهوري براي وزارت تازه تاسيس رفاه و تأمين اجتماعي به معناي عدم همكاري با دولت نيست.وي گفت: مجلس هفتم به وظيفه قانوني خود عمل مي كند.بناي ما اين است كه آرامش و اعتدال ميان دو قوه برقرار باشد.
حداد عادل درباره ديدگاه غالب نمايندگان نسبت به وزير پيشنهادي رفاه و تأمين اجتماعي گفت كه عزم نمايندگان، عمل به قانون است.
رئيس مجلس در پاسخ به پرسشي درباره لزوم مشورت دولت با مجلس پيش از معرفي وزير جديد گفت:آاقاي خاتمي معمولا در مجلس ششم نيز در انتخاب وزيران كابينه به صورت گسترده مشورت نمي كردند زيرا معتقدند دولت وظيفه خود را انجام مي دهد و مجلس نيز بايد براساس وظايف قانوني خود عمل كند.حداد عادل اظهارداشت: در چند روز آينده راي اعتماد به وزير پيشنهادي رفاه و تأمين اجتماعي در دستور كار مجلس قرار مي گيرد.

در همايش اوقات فراغت جوانان
اولويت هاي برنامه  اي ۹۷ ميليون نفر ساعت فراغت جوانان اعلام شد
* رئيس مجلس شوراي اسلامي: دستگاههاي دولتي به سراغ جوانان مناطق محروم بروند
009744.jpg
گروه اجتماعي: رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: دولت بايد امكانات خود را در درجه اول صرف تامين مردم در مناطق محروم كند.
به گزارش خبرنگار ما وي كه در مراسم اختتاميه همايش اوقات فراغت جوانان در مركز آفرينش هاي هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان سخن مي گفت، افزود: دستگاه هاي دولتي بايد به سراغ جوانان مناطق محروم بروند و اگر اين كار را نكنند آنان آسيب پذير شده و به فساد، اعتياد و غيره كشيده مي شوند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اين كه در برخي از مناطق محروم كشور هنوز هم جواناني هستند كه در محل زندگي آنان يك كتابفروشي و كتابخانه وجود ندارد، گفت: اين افراد تا زمان اخذ ديپلم تنها به مطالعه كتابهاي درسي بسنده مي كنند.
غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر لزوم برنامه ريزي از سوي دستگاه هاي اجرايي براي اوقات فراغت جوانان گفت: ما در برابر گذران عمر مسئول هستيم.
رحيم عبادي رئيس سازمان ملي جوانان نيز در مراسم اختتاميه همايش اوقات فراغت جوانان با اشاره به اين كه ۳۳ درصد از جمعيت كشور را جوانان تشكيل مي دهند، گفت: با توجه به پرهزينه بودن صنعت اوقات فراغت لازم است تا براي ايجاد عدالت اجتماعي و همچنين كاهش فاصله طبقاتي در جامعه، دولت در ارائه برنامه هاي اوقات فراغت پيشقدم باشد.
وي با اشاره به اينكه در حال حاضر ۱۷ دستگاه دولتي به طور مستقيم در زمينه غني سازي اوقات فراغت در كشور فعاليت دارند، بر استفاده از امكانات بالقوه و بالفعل دستگاه هاي مزبور براي اين مهم تاكيد كرد.
رئيس سازمان ملي جوانان گفت: در سال گذشته ۷۷ ميليون نفر ساعت اوقات فراغت جوانان پر شده است و امسال نيز قرار است اين رقم به ۹۷ ميليون نفر ساعت برسد.
در مراسم اختتاميه همايش اوقات فراغت جوانان همچنين ازتهيه كنندگان ۹ طرح برگزيده از ۹۴۰ طرح ارايه شده در زمينه تامين اوقات فراغت جوانان با ارائه هدايايي تجليل شد.
پرهيز از برخورد سليقه اي
در بحث اوقات فراغت
براساس اين گزارش دكتر محمد احساني با تاكيد بر پرهيز از سليقه گرايي در زمينه برنامه ريزي براي اوقات فراغت جوانان گفت: كسب تخصص در زمينه چگونگي برنامه ريزي براي گذران صحيح اوقات فراغت جوانان مي تواند از ادامه روند آسيب زاي موجود كه همان به انحراف كشيده شدن جوانان در ساعات بيكاري است، جلوگيري كند.
وي افزود: به رغم تفاوتهاي فرهنگي موجود بين جامعه ايران و كشورهاي غربي وجوه مشترك بسياري بين اين فرهنگها وجود دارد كه اين وجوه به واسطه نيازهاي انساني، از جمله كار و اوقات فراغت شكل گرفته است. بنابراين يافتن اين زبان هاي مشترك مي تواند در تبادل  تجربه ها موثر واقع شود.
جهاني شدن و تعريف اوقات فراغت
دكتر سعيدي، عضو هيات علمي دانشگاه تهران نيز به رابطه كار و فراغت پرداخت و گفت: ارسطو اوقات فراغت را همزوج كار مي دانست به گونه اي كه ۲۰۰ روز تعطيلي در روم باستان به هيچ وجه آن جامعه را به اجتماعي غير مولد تبديل نمي كرد اما در دوران صنعتي شدن، اوقات فراغت در برابر كار قرار گرفت .اكنون نيز با ورود به عرصه جهاني شدن استنباط متفاوتي از اوقات فراغت بوجود آمده است.
وي ابعاد مساله اوقات فراغت را به سه بخش نظريه پردازي، برنامه ريزي و سياستگذاري تقسيم كرد و گفت: يكي از جنبه هاي مهم اوقات فراغت مساله توريسم است.
دكتر سعيدي در پاسخ به اين سئوال كه چرا در دوران صنعتي شدن اوقات فراغت در برابر كار تعريف مي شود گفت: كار از ديد معتقدان به اين ديدگاه كسل كننده، محدودكننده و مانع شونده است اما در اوقات فراغت افراد حق انتخاب دارند.
اوقات فراغت محصول عصرمدرن
دكتر دوران، جامعه شناس ،اوقات فراغت را محصول عصر مدرن ذكر كرد و گفت: تحولات صورت گرفته از عصر مدرن به عصر پسامدرن در حوزه ارزشها بوده است و به تبع اين تحول، كليه ساختارهاي اجتماعي از جمله اوقات فراغت دستخوش تغيير شد.
وي با بيان اينكه در قرن حاضر زندگي  ها مملو از اطلاعات شده است، گفت: اگر تا ديروز ميان دال و مدلول ارتباط منطقي وجود داشت اينك اين مساله به اين سادگي ها نيست. امروزه جايي براي پنهان شدن وجود ندارد. مرزها برداشته شده وواقعيتها واقعي تر گشته اند. اين تغييرات در اين سطح موجب تحولات ارزشي شده است.
وي با بيان اينكه اوقات فراغت محصول عصر مدرن است، گفت: در عصر مدرن كارفرماها ناچار شدند به اوقات فراغت كارگرها توجه كنند زيرا مي دانستند اگر كارگر استراحت نكند ديگر توان توليد و كار هم نخواهد داشت.
دوران افزود: در گذشته كار اصالت داشت در حالي كه هم اينك اصالت بازي مطرح است، زيرا فرد مي تواند فعاليت هاي مورد علاقه  اش را در بازي تجربه كند.
دوران افزود: جوان امروز براي گذران اوقات فراغت خود به كوچه نمي رود بلكه در وب سايتها گردش مي كند.
وي تاكيد كرد: اگر راههاي اصلي و مفيد گذران اوقات فراغت بسته شود، ميزان انحرافات افزايش مي يابد.
دوران در پايان از رويكرد برخي جوانان به مصرف مواد مخدر براي كسب لذت، گرايش به آيين هاي عزلت گزيني و گسترش افراطي گري و راديكاليسم به عنوان عوامل نگران كننده در ايران امروز ياد كرد كه موجب از كار افتادن نيروي مولد جامعه مي شود.
اختصاص ۲۰۰ ميليون ريال اعتبار به اردوي سراسري دانشجويان
اين گزارش همچنين حاكي است سازمان ملي جوانان مبلغ ۲۰۰ ميليون ريال به اردوي سراسري دانشجويان كشور در راستاي ساماندهي اوقات فراغت اختصاص داد. براساس قرار منعقده نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها و سازمان ملي جوانان، اين سازمان به عنوان دستگاه حمايت كننده، متعهد شده است كه ضمن ارائه مشورتهاي كارشناسي مورد نياز، نسبت به انجام تبليغات لازم و اطلاع  رساني به هنگام به مخاطبان جوان اقدام نمايند.
طراحي سيستم نظارت و انجام بازديدهاي كارشناسي با مشاركت نهاد مجري از ديگر تعهدات سازمان ملي جوانان براساس اين قرارداد است.
اين گزارش مي افزايد: نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها به عنوان دستگاه مجري علاوه بر ارائه برنامه زمانبندي شده براي اجراي طرحهاي مذكور تا پايان تير ماه و نيز اجراي مطلوب اين فعاليتها، نسبت به طراحي و اجراي مراسم اختتاميه با همكاري سازمان ملي جوانان اقدام كند.
اين تفاهم نامه تصريح مي كندكه مجري بايد گزارش  فعاليتهاي خود را حداكثر تا پايان مهرماه در اختيار سازمان ملي جوانان قرار دهد.

حذف تبليغات خارجي از سريال هاي صدا و سيما
خبرگزاري فارس: عزت الله ضرغامي رئيس سازمان صدا و سيما دستور حذف تبليغات خارجي از سريال هاي داخلي صدا و سيما را صادر كرد.
يك منبع آگاه با اعلام اين مطلب به خبرنگار فارس گفت: ضرغامي براي اعلام حمايت از توليد ملي و جلوگيري از ترويج كالاهاي خارجي دستور حذف اين تبليغات را صادر كرده است.
در ماه هاي اخير در برخي سريال هاي داخلي بالاخص سريال نقطه چين از تبليغات شركت هاي چندمليتي استفاده شده بود.

با راي ديوان عدالت اداري:
آسان شدن نقل و انتقال زمين در دفاتر اسناد رسمي
نايب رئيس كانون سردفتران گفت: از اين پس دفاتر اسناد رسمي براي تنظيم سند نقل و انتقال زمين، نيازي به استعلام از ادارات زمين شهري و وزارت مسكن و شهرسازي موضوع بند ۱۱ ماده ۱۹ آئين نامه قانون زمين شهري مصوب ۱۳۷۱ ندارند.
به گزارش روابط عمومي كانون سردفتران و دفترياران احمدعلي سيروس ديروز با بيان اين مطلب افزود: پيش از اين براساس بند ۱۱ ماده ۱۹ آئين نامه اجرايي قانون زمين شهري مصوب ۲۴ خرداد ۱۳۷۱ هيات وزيران، دفاتر اسناد رسمي مكلف بودند قبل از انجام هرگونه معامله نسبت به زمين هاي موضوع قانون زمين شهري اعم از داير و باير و غيره مراتب را از وزارت مسكن و شهرسازي استعلام و بر اساس نظر آن وزارتخانه و رعايت مقررات مربوطه اقدام كنند كه با توجه به دادخواست تقديمي توسط كانون سردفتران، هيات عمومي ديوان عدالت اداري اين بند را باطل و خلاف قانون اعلام كرده و عملا نقل و انتقال رسمي زمين را تسهيل كرد.
نايب رئيس كانون سردفتران و دفترياران با تاكيد بر اين كه فرستادن نامه به ادارات مسكن و شهرسازي و دريافت پاسخ آنها براي نقل و انتقال زمين مشكلاتي را براي دفاتر اسناد رسمي و ارباب رجوع ايجاد كرده بود گفت: مراجعين به دفاتر اسناد رسمي هم از اين روند ناراضي بودند و علاوه بر اتلاف وقت شهروندان، زحمت رفت و آمد به ادارات مذكور و طولاني شدن فرآيند نقل و انتقال زمين و تنظيم سند رسمي را تحمل مي كردند.

فرود يك هواپيما در بزرگراه شلوغ بيروت
هواپيمايي كوچك مجبور به فرود اضطراري در يكي از بزرگراههاي شلوغ بيروت شده و خلبان آن پس از آن كه سرش را از پنجره بيرون كرد، با نگاه به ترافيك فرياد كشيد: ايست!
به گزارش ايسنا، هيچ مجروح يا خسارت جدي به اين هواپيما كه در جاده اي در حاشيه  جنوبي بيروت فرود آمد، وارد نشد و سربازان به سرعت اين منطقه را پاكسازي كردند.
مقامات هواپيمايي لبنان اعلام كردند: «سسنا ۱۷۲» در حال انجام يك پرواز آزمايشي بود كه با يك مشكل مكانيكي مواجه شد.

دادسراي ويژه جرايم پزشكي با تبليغات گمراه كننده در امور پزشكي برخورد مي كند
پيرو درخواست سازمان نظام پزشكي جمهوري اسلامي ايران از دادسراي ويژه جرائم پزشكي مبني بر برخورد قانوني با تبليغات گمراه كننده در امور پزشكي، معاون دادستان عمومي و انقلاب تهران و سرپرست دادسراي ويژه جرايم پزشكي، دارويي و امور بهداشتي طي نامه اي به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي وسازمان صدا و سيما خواستار هماهنگي رسانه ها و جرايد كثيرالانتشار و مجلات كشور با سازمان نظام پزشكي در انتشار آگهي هاي تبليغاتي در امور پزشكي شد.
به گزارش روابط عمومي سازمان نظام پزشكي جمهوري اسلامي ايران در نامه دكتر محمدرضا ظفرقندي رئيس كل سازمان نظام پزشكي به رئيس دادسراي ويژه رسيدگي به جرايم پزشكي آمده است: انتشار غيرقانوني وروزافزون آگهي هاي تبليغاتي گمراه كننده در رسانه ها از سوي موسسات مجاز و غيرمجاز پزشكي موجب اغفال بيماران از مسير صحيح درمان گرديده و بعضا لطمات جسمي و روحي جبران ناپذيري را در بر دارد.
در بخش ديگري از اين نامه آمده است: براساس قانون مصوب مجلس شوراي اسلامي تنظيم كليه دستورالعمل هاي تبليغاتي و آگهي هاي امور پزشكي به عهده سازمان نظام پزشكي مي باشد و در اين راستا شوراي عالي نظام پزشكي كشور نيز آئين نامه مربوط به فرم نسخه، تابلو و تبليغات امور پزشكي را در تاريخ ۱۸/۹/۸۲ تصويب نموده است كه بر طبق بند ۲ اين آئين نامه درج هر گونه آگهي گمراه كننده در مطبوعات ممنوع بوده و مرجع تشخيص آن سازمان نظام پزشكي مي باشد.

جمعيت اسلامي پرستاران ايران:
خصوصي سازي پرستاري صحت دارد
جمعيت اسلامي پرستاران ايران اعلام كرد: اظهارات دكتر مسعود پزشكيان وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با اين عنوان كه «خصوصي سازي پرستاري صحت ندارد»، خلاف واقع بوده و كاملا صحت دارد.
به گزارش ايسنا، در اين اطلاعيه همچنين آمده است:  وزارت بهداشت از ۲ سال پيش اقدام به خصوصي سازي بهداشت و درمان و واگذاري بيمارستانهاي دولتي به شركت هاي خصوصي كرده و اين امر را از پرستاري آغاز كرد كه با مخالفت شديد تشكل ها و پرستاران به جهت عوارض متعدد اين امر روبرو شده و متاسفانه وزارت بهداشت در بحث خصوصي سازي بسيار بد عمل كرده و با وجود تاكيد صريح رياست جمهوري و وزير بهداشت مبني بر توقف واگذاري خدمات پرستاري به شركت هاي خصوصي فاقد صلاحيت، هنوز بخشهاي مختلفي از بيمارستانها در سطح كشور به مزايده گذاشته مي شود.

پروانه ازدواج با افغاني ها لغو شد
مديركل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشوربه خانواده هاي ايراني هشدار داد: براي ازدواج فرزندان خود با اتباع بيگانه حتما پروانه زناشويي از وزارت كشور دريافت كنند.
به گزارش ايسنا، احمد حسيني به خبرنگاران گفت: براساس مصوبه شوراي هماهنگي اتباع در چهارشنبه گذشته به افغانياني كه پيش از طرح آمايش در سال ۸۰ با دختران ايراني ازدواج كرده اند، در زمان ازدواج اقامتشان قانوني بوده است، پروانه زناشويي صادر كرده و مشكل اقامت فرزندانشان را حل مي كند.وي گفت: براي ازدواج هاي پس از اين طرح پروانه صادر نخواهد شد.وي همچنين به مشكل جديد ازدواج عراقي ها با دختران ايراني در استان خراسان اشاره كرد و گفت: اين ازدواج ها از نظر شرعي درست است اما بدون اجازه دولت بوده و همان مشكلاتي كه براي افغاني ها بوجود آمد را به دنبال خواهد داشت.
وي با اعلام تاسيس مركز جديد اعزام مهاجرين افغاني در تهران طي ۱۵ روز آينده گفت: اين مركز با توجه به تقاضاي بسيار مهاجرين افغان براي بازگشت به ميهن خود ايجاد مي شود.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |