پنجشنبه ۱۸ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۳۱ - Jul 8, 2004
قانون وضعيت اضطراري در عراق امضا شد
009756.jpg
نخست وزير عراق قانون اعمال مقررات منع آمد و شد و وضعيت اضطراري را امضا كرد. براساس اين قانون، وي مي تواند در هر نقطه از كشور حكومت نظامي برقرار كرده و مانع فعاليت گروه هايي كه به تشخيص وي آشوبگر هستند شود و دستور دستگيري مظنونان را صادر كند.
به گزارش ايسنا، روزنامه نيويورك تايمز نوشت، اعمال قانوني كه امكان اجراي اقدامات اضطراري را مي دهد، يكي از اولين اقدامات رسمي اياد علاوي، نخست وزير عراق در مقابل شورش ها و پايه اي براي دادن يك پاسخ قاطع به ناآرامي هاي داخلي است.
به نوشته اين روزنامه، شيوه افراطي وي پيش از اين و زماني كه دفترش بلافاصله پس از عمليات روز دوشنبه نيروي هوايي آمريكا در فلوجه اعلام كرد كه عراقي ها اطلاعات لازم را در اختيار آمريكايي ها قرار داده اند، كاملا مشخص شد.دكتر علاوي مي گويد: قانون امنيت ملي از ديروز اعلام شد و براساس آن به نخست وزير اجازه اعلام حكومت اضطراري در هر بخشي كه در معرض تهديد بي ثباتي باشد، داده شده است.
وي گفت: هر زمان و هر كجا كه لازم باشد، اين قانون به اجرا گذاشته مي شود.
برخي تحليلگران مي گويند: نيروهاي امنيتي عراق، افراد، سلاح و يا آموزش لازم براي اعمال حكومت اضطراري را ندارند و مجبورند با اتكاي زياد به نيروهاي آمريكايي عمل كنند؛ اما علاوي مي گويد كه دولت اين منابع را تقويت كرده و عراقي ها بايد مسئوليت هاي لازم را بپذيرند. بايد افراد مجري قانون و نظم در عراق وجود داشته باشد.
در پيش نويس اين قانون آمده است، نخست وزير حق دارد محدوديت هايي را در قبال آزادي هاي شهروندان يا خارجيان مستقر در عراق در صورت وجود يك تهديد خطرناك يا وقوع بي ثباتي مسلحانه كه تهديدي براي نهادها يا زيرساخت هاي كشور باشد، اعمال كند.
اين محدوديت ها شامل ممنوعيت هاي سفر، تشكيل تجمعات گروهي و حمل سلاح مي شود. نخست وزير همچنين قدرت كنترل مستقيم تمامي نيروهاي اطلاعاتي و امنيتي در محدوده شامل حكومت اضطراري را نيز دارد. براساس اين پيش نويس، وي هم چنين مي تواند فرمانده نظامي يا غيرنظامي را براي اداره منطقه اضطراري منصوب كند. البته اين كار بايد با تاييد شيخ غازي الياور، رئيس جمهور عراق باشد.
اين قانون هم چنين برخي محدوديت ها از جمله بازنگري دادگاه ها را شامل مي شود. نخست وزير مي تواند قانون اضطراري را در مدتي مشخص به اجرا گذارد و اجراي آن بايد به تأييد رئيس جمهور رسيده باشد.زماني كه علاوي طي ماه گذشته اعلام كرد وضعيت اضطراري اعلام مي كند، منتقدان نگران شدند كه انتخابات آتي در كشور لغو شود.
يك مقام عالي رتبه ارتش آمريكا مي گويد، سربازان آمريكايي در شرايط خاص مي توانند به نيروهاي عراقي كمك كنند.
وي مي گويد: ما مي توانيم در صورت درخواست دولت عراق حامي آنها باشيم. اگر آنها كمك ما را بخواهند، براي استقرار ايست هاي جديد بازرسي و حمايت از قانون امنيت ملي، مي توانيم حضور داشته باشيم. اگر آنها از ما بخواهند، مي توانيم در موصل حكومت نظامي ايجاد كنيم. مطمئنم كه ما در اين موضوع موثر و مفيد هستيم.
قانون امنيت ملي صبح روز سه شنبه توسط دكتر علاوي، الياور و ديگر مقام هاي عالي رتبه امضا شد.
در پيش نويس اين قانون، اجازه دستگيري مظنونان به دليل عملكردشان و تعقيب آنها و جستجوي خانه هايشان و مكان هاي مورد استفاده آنها داده شده است.
از سرگيري حملات در عراق
در جريان اصابت چند گلوله خمپاره به منطقه اي نزديك منزل اياد علاوي نخست وزير عراق ۴ نفر مجروح شدند.
به گزارش شبكه تلويزيوني العربيه، گلوله هاي مذكور كه ۵ كيلومتر برد دارند در نزديكي يك مركز پزشكي در حوالي منزل علاوي اصابت كرد و دو نفر از مجروحان اين حادثه از نگهبانان اين مركز بوده اند.
شبكه العربيه در خبر اوليه خود درباره اين حادثه از اصابت چند راكت به نزديكي منزل علاوي خبر داده بود.
خبرنگار العربيه گفت: «اين خانه كه متعلق به علاوي است و در خيابان الزيتون بغداد واقع شده محل اسكان فعلي او نيست و در واقع وي چندين مقر اقامت دارد».
از زمان تشكيل دولت موقت عراق، رئيس جمهور و نخست وزير عراق تحت شديدترين اقدامات حفاظتي و امنيتي قرار دارند.
به گزارش العربيه چند روز پيش نيز برخي مقرهاي «حزب وفاق» تحت رهبري «اياد علاوي» در شهرهاي ديگر عراق، هدف حملات مختلفي قرار گرفتند.
پليس عراق و شاهدان عيني همچنين ديروز از كشف يك خودروي حامل ۷۵۰ كيلوگرم مواد منفجره و دست كم ۱۵ گلوله خمپاره در مركز بغداد خبر دادند.
ديروز همچنين به يك ستون از نيروهاي گشت زني مشترك آمريكا و عراق در بغداد حمله شد.
از سوي ديگر سخنگوي نيروهاي آمريكايي در بغداد ديروز اعلام كرد چهار تفنگدار ديگر اين نيروها روز سه شنبه در جريان عملياتي در غرب عراق كشته شدند.
در همين حال يك سخنگوي نظامي آمريكا ديروز گفت: پنج سرباز عراقي سه شنبه شب بر اثر شليك يك فروند راكت به مقرشان واقع در نزديكي «تاجي» در شمال بغداد كشته شدند.
يك پايگاه مهم نيروهاي آمريكايي و تأسيسات امنيتي عراق در تاجي قرار دارد و اين شهر به محل بروز احساسات ضد آمريكايي تبديل شده است.
فرانسه: اشغال عراق به نفع تروريست هاست
وزير كشور فرانسه ضمن هشدار به تشكيل شبكه اعزام مبارز براي جهاد در عراق، اعلام كرد، تصوير يك تانك آمريكايي در عراق نمايانگر اشغال بوده و به سود تروريسم است.
خبرگزاري فرانسه ديروز از پاريس گزارش داد، «دومينيك دو ويلپن» وزير كشور فرانسه در مصاحبه اي با هفته نامه «پاريس ماچ» درباره جنگ آمريكا با تروريسم، گفت: من تاكنون استفاده از كلمه «جنگ» براي مبارزه عليه تروريسم را رد كرده ام. جنگ بهترين وسيله جهت ارزش دادن به دشمني كه هيچ قانوني را رعايت نمي كند، است و اين يك دام به شمار مي رود.ويلپن افزود: تصوير يك تانك در عراق بيانگر اشغال اين كشور و به نفع تروريسم است.
وزير كشور فرانسه گفت: استفاده افراطي از قدرت و زور توسط كشورهاي دموكراتيك، نوعي اعتراف به ضعف به شمار مي رود.
وي هشدار داد: عراق پس از افغانستان، بوسني و چچن مي تواند به محل جديد صدور مبارز براي جهاد تبديل شود.
دومينيك دوويلپن خاطرنشان كرد: ما تاكنون چند داوطلب فرانسوي را كه براي جنگيدن به عراق رفته اند، شناسايي كرده ايم، اما محتاط خواهيم بود.
شايد تسليحات عراق
هيچگاه يافت نشود
توني بلر، نخست وزير انگليس گفت كه ممكن است تسليحات كشتار جمعي هرگز در عراق يافت نشود.
به گزارش بي بي سي بلر، كه در كميسيوني متشكل از نمايندگان ارشد مجلس عوام انگليس سخن مي گفت، تصريح كرد كه «بايد بپذيريم كه ما چنين تسليحاتي را نيافته ايم اما اين به معناي آن نيست كه صدام حسين يك تهديد نبوده است.»به گفته وي، رهبر سابق عراق از قطعنامه هاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد تخلف كرده بود و ممكن است اسلحه هاي كشتار جمعي خود را پيشتر جمع آوري، پنهان يا نابود كرده باشد.
در عين حال، نخست وزير انگليس تأكيد كرد: صدام حسين قبلا داراي چنين تسليحاتي بوده و شواهد قطعي وجود دارد كه در نظر داشت اين جنگ افزارها را تكميل كند و آنها را مورد استفاده قرار دهد.
در ماه هاي منتهي به حمله مشترك نيروهاي آمريكايي و انگليسي به عراق در سال گذشته، توني بلر بر وجود تسليحات كشتار جمعي در عراق و توانايي رژيم سابق آن كشور در كاربرد آنها عليه منافع انگليس تأكيد كرده بود.
ماه گذشته يكي از بازرسان تسليحاتي آمريكا در عراق امكان يافتن چنين تسليحاتي در آن كشور را رد كرده بود.
ديويد كي، از كارشناسان تسليحاتي مامور جستجو براي يافتن جنگ افزارهاي كشتار جمعي در عراق، گفته بود كه اگر نخست وزير انگليس انتظار دارد چنين تسليحاتي در عراق يافت شود بايد گفت وي گرفتار توهم است.

جانشين صدام حسين در نخستين گفت و گوي مطبوعاتي تشريح كرد:
گذار از برزخ
* من اعتماد و اطمينان زيادي به همسايگانمان در ايران و به نيت و تمايلشان به ايجاد يك رابطه مثبت و سالم با عراق دارم
009759.jpg
روزنامه آمريكايي يو.اس.اي تودي روز يكشنبه در دفتر رئيس جمهور موقت عراق در داخل منطقه سبز (الخضرا) بغداد كه به شدت تحت تدابير امنيتي قرار دارد با وي گفت و گو كرده است. غازي الياور لباس سنتي اعراب را مي پوشد و به گفته خبرنگار يو.اس.اي.تودي به خوبي انگليسي صحبت مي كند. اين گفت و گو را مي خوانيد:
* نظرتان درباره حضور صدام حسين در دادگاه چيست؟ نگران نيستيد كه او از فضاي يك دادگاه علني براي دامن زدن به اختلافات در جامعه عراق استفاده كند؟
- مهمترين اصلي كه ما در عراق جديد دنبال مي كنيم اين است كه قانون بالاترين مرتبه را در دولت و در عراق جديد دارد. ما نمي خواهيم محاكمه صدام را به يك رويداد سياسي تبديل كنيم. اين دادگاه بايد براساس قانون و مراحل نظام حقوقي باشد. در حال حاضر در عراق ما يك نظام قضايي داريم كه از دولت جداست و اعتماد و اطمينان بسياري به قضاتمان داريم. نمي خواهيم در اين محاكمه اعمال نفوذ كنيم و او بايد از فرصتي منصفانه براي دفاع از خود برخوردار شود. اما دولت هم بايد فرصتي منصفانه داشته باشد تا اتهامات را ارائه كند. هرچه قانون مي گويد ما مطيع آن هستيم و احترام مي گذاريم. آنچه ما مي خواهيم اجراي عدالت است.
*روند دادگاه را از تلويزيون ديديد؟ برداشت شما از خود صدام چيست؟
- ديدم. او تلاش مي كرد تا احساسات مردم را تحت  تاثير قرار دهد. عراقي ها بهتر مي دانند. شخصا نظر خاصي ندارم.
* انتظار داريد كه انتخابات طبق برنامه در ماه ژانويه برگزار شود؟
- ما در دولت موقت متعهديم كه همه تلاش هايمان را به كار گيريم تا ضرب الاجل مشخص شده در قانون اداره موقت رعايت شود. اما قطعا اين به شرايط امنيتي بستگي دارد. در عراق، ما براي بازسازي نيروهاي امنيتي مان در حداقل زمان ممكن و با حداكثر توجه به حفظ كيفيت آموزش تلاش مي كنيم. من نسبت به بهبود سريع اوضاع بسيار خوش بين هستم چون چاره ديگري به غير از پيش رفتن نداريم.
* اگر اوضاع امنيتي بدتر شود انتخابات به تعويق مي افتد؟
- فكر مي كنم ما بدترين اوضاع را پشت سر گذاشته ايم... شرايطي چون آشوب، كشتار و تروريسم. تروريسم هيچگاه نمي تواند فراگير شود به همين دليل من اينقدر مطمئن هستم.
* مبارزه با عاملان حملات چگونه خواهد شد تا عراقي ها نقش بيشتري به عهده بگيرند و نيروهاي آمريكايي بيرون بروند؟
ماموريت نيروي چندمليتي كمك به حفظ ثبات و دفاع از تماميت ارضي عراق است. نيروهاي امنيتي عراق مي توانند كمك زيادي كنند چون بالاخره حفظ نظم و قانون كار پليس است. اين كار تا حد زيادي به اطلاعات و درستي آن بستگي دارد. براي نفوذكردن به گروه هاي بد بايد از جنس آنها شد و به زبان آنها صحبت كرد. به طور قطع كاركردن خود عراقي ها در اين زمينه بسيار مفيد است. اما بايد به همكاري با نيروهاي چند مليتي ادامه دهيم تا سطح آموزش نيروهاي امنيتي و نظامي مان را افزايش دهيم.
* يكي از سخنگويان اياد علاوي نخست وزير چند روز پيش گفت: دولت جديد ممكن است به عاملان حملات عليه نيروهاي آمريكايي پيشنهاد عفو دهد.
- دقيقا اينطور نيست. عفو شامل كساني مي شود كه مجبور به انجام اين حملات شده اند. متجاوزان، گروگان گيران و قاتلان شامل اين عفو نمي شوند.
* آيا دولت قصد اعمال حكومت نظامي يا قائل شدن اختيارات ويژه ديگر براي خود را ندارد؟
در سراسر دنيا همه دولتها حق استفاده از اعمال حكومت نظامي را دارند. در عراق ما تا اين حد پيش نمي رويم. چرا كه حقيقتا مي خواهيم در عراق دمكراسي ايجاد كنيم. ماموريت ما مثبت كردن فضاي زندگي و راحت تركردن آن براي مردم عراق است تا عزت آنها حفظ شود. اما با اجراي قانون امنيت عمومي در حقيقت ما نيمي از راه (حكومت نظامي) را مي رويم. هدف اين قانون عوامل بدي هستند كه اقدامات غيرقانوني و كارهايي در جهت بي ثبات كردن و ايجاد وحشت در كشور انجام مي دهند.
البته مراقب هستيم كه اعمال اين قوانين شرايط را براي شهروندان مطيع قانون دشوار نكند. ما نمي خواهيم ميان افراد به خاطر عقايدشان تبعيض قائل شويم. عامل اين تفاوت ميان مردم اقدامات آنهاست.
* اختياراتي كه طبق اين قانون به دولت داده مي شود، چيست؟
- اختياراتي مثل اينكه نخست وزير بتواند ارتش را به هر نقطه منتقل كند. يا اينكه يك شهر را منطقه بسته نظامي اعلام كند. همه اينها بعد از امضاي قانون مشخص مي شود. اين قانون طي چند روز آينده امضا مي شود.
* در انتخابات خودتان كانديدا مي شويد؟
- خوب اين به اقدامات من در اين دوران بستگي دارد. اگر احساس كنم كاري قطعا مفيد براي آرمان ملي انجام مي دهم و ببينم كه مردم عملكرد من را تاييد مي كنند و اگر ببينم وضعيت شخصي من اجازه مي دهد، از شركت در انتخابات خوشحال مي شوم.
* در اين دولت موقت نقش شما به عنوان رئيس جمهور چيست و رابطه شما با نخست وزير چگونه است؟
- بيشتر شبيه مدل تركي است.نخست وزير امور روزانه را انجام مي دهد و شوراي وزيران قوانين را تدوين مي كند. قوانين به رئيس جمهور ارائه مي شود. رئيس جمهور و معاونانش بايد به اتفاق آرا آن را تصويب كنند تا قابل اجرا شود. ما در تدوين استراتژي هاي اين كشور نقش مهمي داريم، چه در حوزه روابط خارجي، چه اقتصاد و نفت و چه امنيت ملي. درباره همه مسائل. اين بخش كلان دولتي است كه ما مسئول آن هستيم.
* رياست جمهوري، پستي تشريفاتي توصيف شده است.
- نه اينطور نيست. ما به هم كمك مي كنيم. اين بيشتر شبيه يك ائتلاف است، يعني همه مي آيند تا براي نجات كشور كمك كنند.
* نگران نفوذ ايران در عراق نيستيد؟
اگر درباره ايران به عنوان يك دولت بخواهيم صحبت كنيم، بايد بگوييم كه آنها به روشني درك مي كنند كه هر بي ثباتي در عراق تاثير منفي بر همه همسايگان ما دارند.
آنها خيلي منطقي هستند و اين را كاملا درك مي كنند. اما خوب بعضي از عاملان حملات در عراق از اين مرزها مي آيند كه البته از جاهاي ديگر هم ممكن است بيايند. اما مردم عراق احساس مي كنند كه مشكلاتشان مربوط به خودشان است و ما دوست نداريم كسي در امور داخلي مان مداخله كند، همانطور كه ديگران نمي خواهند ما در امورشان مداخله كنيم.
* فكر مي كنيد كه ايران در امور عراق دخالت مي كند؟
- من اين را نگفتم. گفتم دولت ايران آنقدر با هوش هست كه از موضع همكاري با ما وارد شود. من اعتماد و اطمينان زيادي به همسايگانمان در ايران و به نيت و تمايلشان به ايجاد يك رابطه مثبت و سالم با عراق دارم.
* عاملان حملات را چگونه توصيف مي كنيد؟ يعني چه كساني هستند؟
- موضوع مخفي و راز و رمزي وجود ندارد. بهترين توصيف براي آنها اين است كه بگوييم دشمنان مردم عراق هستند. آنها دست به اقدامات خشونت آميز مي زنند و خارجي ها و عراقي ها را مي كشند. عراقي هايي كه از مقامات رده بالا نيستند را هم مي كشند. عراقي هايي كه صبح از خانه بيرون مي آيند تا براي خانواده هايشان غذا ببرند. كساني مثل ماهي گيران يا حتي كودكان مدرسه اي. آنها كه دست به اين كار مي زنند جنايتكارند. بعضي از آنها ممكن است به جهتي اشتباه از مذهب گرايش پيدا كرده باشند يا ممكن است از هواداران صدام باشند، بازمانده هايي كه مي خواهند عراق را به دوران تاريكي برگردانند. اما مردم عراق اكنون درك مي كنند كه اينها دشمنانشان هستند، دشمنان ما عراقي ها.
* دولت چگونه مي خواهد ادعاهاي كردها درباره خودمختاري را حل كند؟
- كردها بخشي از جامعه ما هستند. آنها دومين گروه بزرگ قومي عراق (بعد از عرب ها) هستند. رهبران كرد رهبران عراق هستند. وقتي بغداد آزاد شد، دو تن از اولين رهبراني كه وارد اين شهر شدند، جلال طالباني و مسعود بارزاني، رهبران كردها بودند. ما قانوني (قانون اساسي موقت) را تدوين كرده ايم كه در آن عراقي ها عزت و غرور فراوان دارند. ما همه آن را امضا كرديم. در اين قانون فدراليسم كردستان وجود دارد و در آن روابط ميان دولت مركزي و دولت منطقه اي روشن شده است.از اين قانون عقب نشيني نمي كنيم. فدراليسم براي كردستان، يك حقيقت است كه اكنون اجرا مي شود.
* درباره تصميم سازمان ملل به عدم شناسايي طرح فدراليسم كردستان در قطعنامه اي كه در آن بر دولت موقت صحه گذاشته شد، چه نظري داريد؟
من از آنچه در سازمان ملل اتفاق افتاد چندان خشنود نبودم. اين بخشي از توافق ابرقدرت ها بود. بازي بود بين ابرقدرت ها وما در ميانه دعوا گير افتاده بوديم. اما بطور قطع فدراليسم كردستان يك حقيقت است و من يكي از بزرگترين حاميان آنها هستم.
* روحانيون چه نقشي در سياست خواهند داشت؟
آيت الله سيستاني بايد الگوي چنين نقشي باشد. ما از داشتن چنين شخصيتي بايد شكرگزار باشيم.
* درباره مقتدي صدر چطور؟
- او بايد ابتدا اتهامات وارد شده عليه خود را پاك كند و بعد بايد ارتشش را منحل نمايد.
* آيا حمايت آمريكا از اسرائيل موجب بروز تنش ميان عراق و آمريكا نمي شود؟
ما در عراق مشكلات بزرگ خودمان را داريم... اما موضع اسرائيل و فلسطين بايد به صورتي منصفانه و به خاطر ثبات خاورميانه وكل دنيا حل شود... آمريكا با سرنگون كردن صدام به ما لطف بزرگي كرد. ما روي آنها به عنوان يك ابرقدرت حساب مي كنيم.
* ارزيابي شما از دوران اشغال آمريكايي ها چگونه است؟
رسانه ها درباره اشغال خيلي غيرمنصفانه عمل كردند. اكثر كارهايي كه آنها انجام دادند خوب بود. نگاه كنيد ما الان مي توانيم حرف بزنيم. الان ۱۲۰روزنامه داريم. در دوران حكومت صدام حتي به مردم مي گفتند كه چه بايد بخورند. الان عراقي ها آزاد هستند. مردم مي توانند ما را هر روز نقد كنند. ما بيرون مي رويم و با مردم حرف مي زنيم لياقت عراقي ها بيشتر از اين بود كه صدام با آنها رفتار مي كرد. حتي هيتلر هم مردم خودش را نمي كشت.
ترجمه: نيلوفر قديري

رئيس جمهور اتريش درگذشت
009753.jpg
توماس  كلستيل  رئيس  جمهوري  ۷۱ ساله  اتريش  ۳۶ ساعت  قبل  از پايـان  دوره رياست  جمهوري  خود نيمه شب  سه شنبه در بيمارستاني در وين  درجمع  خانواده اش  درگذشت .
به گزارش ايرنا از وين رئيس  تيم  پزشكي  بيمارستان  آ.كا.ها، اختلال در فعاليتهاي  بخش  مهم  بــدن  كلستيل  از جمله  قلب ، ريه ، كبد و كليه  را عامل مرگ  وي  اعلام  كرد.
دكتر هاينس  فيشر جانشين  كلستيل  صبح  ديروز در گفت  وگو با تلويزيون اتريش  اعلام  كرد كه  مردم  اتريش  در مرگ  رئيس  جمهوري  خود عزادار هستند. وي  بــا اشاره  بـــه  روابط بسيار خوب  و دوستانه اش  با رئيس  جمهوري  فقيداتريش  گفت ، كلستيل  شخصيتي  بود كه براي  اتريش  زحمات  زيادي  كشيد و اكنون  اين كشور يك  شخصيت  بزرگ  سياسي  خود را از دست  داده  است .
سخنگوي  دفتر رياست  جمهوري  اتــريش  ديروز  به  خبرنگار ايرنا در وين  گفت ، قرار است  جسد كلستيل  از بيمارستان  بــه  كاخ رياست  جمهوري  منتقل  شود.
سخنگوي  دفتر رياست  جمهوري  اتريش  افزود: مراسم  تدفين  كلستيل  روز شنبــه در قبــرستان  مركزي  شهــر وين  برگزار مي شود و قرار است  رؤسا و نمايندگان  بسياري  از كشورهاي  جهان  در اين  مراسم  شركت  كنند.
بـــه  مناسبت  درگذشت  كلستيل  پرچم  مراكز دولتي  اتريش  نيمه  افراشته  و ازصبح  ديروز  بر روي  ساختمان  مجلس  اين  كشور پرچم  سياه  نصب  شده  است .

اسرائيل به كشتن فلسطينيان مي بالد
وزير جنگ رژيم صهيونيستي گفت به اقدام ارتش اسرائيل در كشتن فلسطينيان افتخار مي كند.
به گزارش خبرگزاري فارس شائول موفاز در گفت وگو با روزنامه صهيونيستي يديعوت آحرونوت با حمايت از تداوم حملات عليه مناطق فلسطيني و سياست كشتار و ترور فلسطيني ها گفت: اسرائيلي ها با كشتار فلسطينان، احساس امنيت مي كنند.
همزمان با حمايت وزير جنگ رژيم صهيونيستي از كشتار ملت مظلوم فلسطين، نظاميان رژيم صهيونيستي با يورش به مناطق مختلف فلسطيني ۷ تن را به ضرب گلوله به شهادت رساندند.
از سوي ديگر سيلوان شالوم وزير امور خارجه رژيم صهيونيستي گفت: دولت آريل شارون با پيشنهاد مصر براي برقراري آتش بس بين اسرائيل و فلسطيني ها مخالف است.

نشست ششم همسايگان عراق در مصر برگزار مي شود
پايگاه اينترنتي ايلاف به نقل از منابع ديپلماتيك مصر اعلام كرد: احمد ماهر وزير خارجه مصر رسما دعوتنامه هايي را به كشورهاي همجوار عراق جهت شركت در نشست بعدي كه قرار است در قاهره برگزار شود، ارسال كرده است.
به گزارش ايسنا، اين پايگاه اعلام كرد: اين منابع اظهار داشتند كه قرار است ششمين نشست كشورهاي همجوار عراق در ۲۱ ژوئيه (۳۱ تير) در مصر برگزار شود.
طبق اين گزارش ماهر دعوتنامه هايي رسمي را به ايران، كويت، تركيه، اردن، عربستان،  سوريه و نيز دعوت نامه اي را براي هشيار زيباري، وزير خارجه عراق جهت شركت در اين نشست ارسال كرده است.

خرازي: مذاكرات هسته اي ايران و اروپا اواخر تير ماه از سر گرفته مي شود
وزير امور خارجه  اعلام  كرد مذاكرات  هسته اي  جمهوري  اسلامي  ايران  با سه  كشور اروپايي  اواخر تير ماه  از سر گرفته  مي  شود.
به  گزارش  خبرنگار واحد مركزي  خبر خرازي  با بيان  اينكه  وزراي  كشورهاي  اروپايي  نتوانستند برنامه  خود را براي  سفر به  ايران  و مذاكره  با مقامات  كشورمان  تنظيم  كنند گفت  : در اواسط ماه  ژوئيه ، اواخر تيرماه اين  اقدام  انجام  خواهد شد.
خرازي  در خصوص  علت  حضورش  در مجلس  شوراي  اسلامي  گفت:  سؤالاتي  كه  در كميسيون  امنيت  ملي  و سياست  خارجي  مجلس  مطرح  شد بيشتر درباره  مسائل هسته اي  بود زيرا اين  موضوع  اكنون  در صدر اخبار است  و مجلس  نيز بايد با حساسيت  آن  را دنبال  كند و ديدگاههاي  خود را دارد.
وي  گفت:  توضيحاتي  در اين  خصوص  داده  شد و مقرر شد برنامه هاي  آينده  خود را در اين  زمينه  در جلسات  بعد به  اطلاع  نمايندگان  برسانيم.
 وزير امور خارجه  با تأكيد بر حق  ايران  در استفاده  صلح  آميز از فناوري هسته اي  گفت  ما به  هيچ  وجه  از حق  خود نخواهيم  گذشت  و آنچه  هم تاكنون  در اين  زمينه  صورت  گرفته  است  صرفا براي  اعتمادسازي  بوده  است .

كوتاه از سياست جهان
انفجار انتحاري در سريلانكا ۴ كشته برجا گذاشت
براثر انفجار انتحاري  در يك  منطقه  امنيتي  در كلمبو پايتخت  سريلانكا، فرد بمب گذار و ۳ تن  ديگر كشته  شدند.
يك  مقام  نظامي سريلانكا در اين  زمينه  به  خبرگزاري  فرانسه  گفت : «عامل اين  انفجار يك  زن  بمب  گذار بود كه  ديروز هنگام  ورود به  پاسگاه پليس  مقابل  كنسولگري  آمريكا و انگليس  در كلمبو مواد منفجره اي  را كه  به خود بسته  بود، منفجركرد».
اين  مقام  افزود: در اين  انفجار ۱۱ نفر نيز در پاسگاه  پليس  مجروح  شدند.
بر اساس  اين  گزارش ، پيش  از وقوع  اين  انفجار، افراد پليس  زن  يادشده  را براي  بازجويي  به  محل  پاسگاه  مي بردند.
ايساف وجود زندان هاي سري خارجي ها را تأييد كرد
كريست   اندرسون  سخنگوي  نيروهاي  چند مليتي  ايساف  كشف  يك  زندان  سري اتباع  خارجي  در كابل  را تائيد كرد.
به  گزارش  واحد مركزي  خبر از كابل ، وي  ديروز در جمع  خبرنگاران  در كابل گفت:  در عمليات  نيروهاي  پليس  افغان  يك  بازداشتگاه  سري  در كابل  كشف  شد و سه  تبعه  افغان  و يك  تبعه  آمريكايي  بدست  نيروهاي  پليس  بازداشت  شدند.وي  افزود: سفارت  آمريكا در افغانستان  تحقيق  درباره  تبعه  آمريكايي بازداشت  شده  را آغاز كرده  است .
سخنگوي  نيروهاي  چندمليتي  ايساف  همچنين  گفت:  وزارت  كشور افغانستان  نيز تحقيقاتي  را درباره  هويت  افراد خارجي  بازداشت  شده  آغاز كرده  است .
گفتني  است  نيروهاي  پليس  افغان  ديروز در عمليات  ويژه  در منطقه  بهارستان كابل  يك  زندان  سري  را كشف  كردند كه  در آن  ۵ افغاني  زنداني  بودند.
از سوي  ديگر يك  منبع  پليس  افغان  مي گويد: ۷ تبعه  خارجي  كه  اين  زندان را اداره  مي كردند بازداشت  كرده اند. اين  زندان  در يك  منزل  مسكوني  ايجاد شده  بود.
تشديد تدابير امنيتي  در اطراف  كنسولگري  آمريكا در كراچي
پليس  پاكستان  ديروز از بيم  حملات  تروريستي ، تدابير امنيتي شديدي  در اطراف  كنسولگري  آمريكا در شهر آشوب زده  كراچي  به اجرا درآورد.
به  گزارش  آسوشيتدپرس  از كراچي ، به  گفته  شاهدان  ، نيروهاي پليس  محله  ديپلماتيك  كراچي  را كه  نمايندگيهاي  ديپلماتيك كشورهاي  خارجي  از جمله  كنسولگري  آمريكا در آن قرار دارد كاملا به  محاصره  درآوردند.
طارق  جميل  رئيس  پليس  كراچي  نيز تاييد كرد كه  به  علت  تهديدات امنيتي  تدابير امنيتي  در اطراف  كنسولگري  آمريكا تشديد شده است  اما وي  به  ماهيت  اين  تهديدات  اشاره  نكرد.بخش  صدور رواديد سفارت  آمريكا در اسلام  آباد نيز به  علل امنيتي  فعاليت  خود را متوقف  كرده  است .
اعلام آمادگي ژاپن براي ازسرگيري گفت و گو با كره شمالي
سيكن  سوگيورا معاون  دبير كابينه  ژاپن  اعلام  كرد: توكيو آماده  ازسرگيري  گفت وگوها با كره  شمالي  براي  عادي سازي  روابط دو كشور است .
به گزارش ايرنا سوگيورا به  خبرنگاران  گفت : آمادگي  ژاپن  ناشي  از اجازه دولت  كره شمالي  براي  پيوستن  اعضاي  خانواده  «هيتومي سوگا» كه  هم اينك  دركره شمالي  زندگي  مي كنند، به  وي  در كشور اندونزي  است .
جين كينز يك  درجه دار سابق  آمريكا در سال  ۱۹۶۵ ميلادي  پس  از پناهندگي  به كره شمالي  با «هيتومي سوگا» يكي  از اتباع  ژاپني  كه  توسط نيروهاي  امنيتي پيونگ  يانگ  در سال  ۱۹۷۸ ميلادي  ربوده  شده  بود، ازدواج  كرد و داراي  دو فرزند دختر است .
استقبال كره شمالي از بيانيه «آ سه آن» درباره مسئله هسته اي
كره شمالي از انتشار بيانيه مجمع منطقه اي كشورهاي عضو اتحاديه آسياي جنوب شرقي «آ.سه.آن» درباره مسئله هسته اي شبه جزيره كره به گرمي استقبال كرد.
به گزارش ايرنا از پكن به نقل از خبرگزاري كره شمالي، يك سخنگوي وزارت امورخارجه اين كشور كه نامي از وي برده نشده است، در پيونگ يانگ گفت كه براساس بيانيه اين مجمع، كشورهاي آ.سه.آن خواستار حل صلح آميز مسئله هسته اي و استمرار گفت وگوها در اين باره هستند.
به گفته اين سخنگو، در اين بيانيه تأكيد شده است كه آمريكا و كره شمالي بايد براي انجام اقدامات همزمان به منظور توقف برنامه هسته اي شبه جزيره كره به توافق برسند. كره شمالي پيشنهاد كرده است كه در صورت كسب امتياز و كمك، حاضر به توقف برنامه هسته اي خود خواهد بود.
در بيانيه آ.سه.آن آمده است كه بايد براي حل مسئله هسته اي به شكل صلح آميز، ديوار بي اعتمادي ميان آمريكا و كره شمالي را تخريب كرد.

اعتراض روسيه به گرجستان
وزارت  دفاع  روسيه  ديروز   توقيف  تجهيزات  نظامي اين  كشور در اوستياي  جنوبي  بوسيله  گرجستان  را اقدامي تحريك  آميز خواند.
به گزارش ايرنا از مسكو، وياچسلاو سدوف  يك  سخنگوي  وزارتخانه  مذكور با اعلام  اين  مطلب  به  خبرگزاري اينترفكس  افزود: روستاي  كورتا كه  كاروان  حامل  تجهيزات  نظامي  روسيه  درآن توقيف  شده  است  در كمربند امنيتي  قرار داشته  و هرگونه  عملياتي  در آنجابايد با توافق  فرماندهي  نيروهاي  حافظ صلح  صورت  گيرد.
وي  افزود: فرماندهي  نيروهاي  حافظ صلح  وهيچ  سازمان  ديگري  پيش تر در جريان طرح  طرف  گرجي  قرار نگرفته  و هنگام  وقوع  حادثه  نيز در محل  حضور نداشته اند. به  گفته  وي  مذاكره  با مقامهاي  رسمي گرجستان  براي  چگونگي  حل  اين  مساله  ادامه  دارد. نيكلاي  كورميلتسف  معاون  وزيردفاع  روسيه  نيز دراين  زمينه  گفت : اينگونه اقدامات  مايه  تاسف  بوده  و تنها به  تشديد بحران  در منطقه  كمك  مي كند. وي  ضمن  ابراز اميدواري  براي  بازگرداندن  هرچه  زودتر اين  تجهيزات  به نيروهاي  حافظ صلح  روسي  افزود: كاروان  خودروهاي  روسي  كاملا درچارچوب  قانون عمل  كرده  و ماموريت  آن نيز باتوافق  قبلي  با گرجستان  صورت  گرفته  است .

انتقال مواد راديو اكتيو از عراق
آمريكاييان مقادير قابل توجهي مواد راديو اكتيو (پرتوزا) هسته اي را از عراق خارج كرده اند.
به گزارش بي.بي.سي اسپنسر ابراهام، وزير انرژي دولت آمريكا، گفته است كه به منظور جلوگيري از دسترسي گروه هاي تندرو به اين مواد، طي عمليات عمده اي حدود دو تن موادراديو اكتيو موجود در عراق توسط آمريكاييان از آن كشور به خارج منتقل شد و اين اقدام را دستاوردي عمده خوانده است.
اين اقدام قبل از انتقال قدرت به دولت موقت عراق در روز ۲۸ ژوئن سال جاري صورت گرفت اما مقامات عراق و سازمان ملل متحد به طور كامل در جريان اين نقل و انتقال قرار داشتند.اسپنسر گفته است دليل اصلي خارج كردن مواد راديواكتيو از عراق نگراني از آن بوده است كه گروه هاي تندرو به آنها دست يابند و از اين مواد براي توليد بمب هاي كثيف استفاده كنند.
اصطلاح بمب كثيف به وسايل انفجاري دست سازي اطلاق مي شود كه در آنها مواد منفجره متداول همراه با مواد راديو اكتيو به كار مي رود.
اين نوع بمب ها گرچه قدرت تخريبي بمب اتمي را ندارند اما در اثر انفجار آنها مواد پرتوزا در سطح وسيعي پراكنده مي شود.
عراق مواد راديو اكتيو را به منظور استفاده هاي صنعتي و پزشكي در يك آزمايشگاه هسته اي در نزديكي بغداد انبار كرده بود. اين مواد شامل حدود ۱۷۰۰ كيلو اورانيوم غني شده ضعيف و ساير مواد پرتوزا بوده است. اين مواد روز ۲۳ ژوئن و با حضور كارشناسان وزارت دفاع آمريكا توسط هواپيما به خارج منتقل شد. به گفته منابع آمريكايي، مواد انتقال يافته موقتا در تاسيساتي متعلق به وزارت دفاع انبار شده است.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |