شنبه ۲۰ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۳۳ - Jul 10, 2004
انديشيدن
امام علي (ع): آنكه چشم  انديشه خود را بيدار نگه دارد، به منتهاي خواسته خويش برسد.
(غررالحكم /۲۸۸)
امروز با حافظ
ديده را روشني از خاك درت حاصل بود
ياد باد آنكه سر كوي توام منزل بود
بر زبان بود مرا آنچه تو را در دل بود
راست چون سوسن و گل از اثر صحبت پاك
نگارستان
009855.jpg
تينتورتو
شام آخر - رنگ روغن روي بوم - ۵۶۸*۳۶۵ سانتي متر
۴-۱۵۹۱ / ونيز
تينتورتو شخصيت پيچيده و بي قراري داشت. تصاوير نقاشي او از فضاي آشفته و عذاب آور برخوردارند.
در آثار او بر روي احساس ها با كنتراست هاي قوي تيره و ترسناك تأكيد مي شود. پيكره ها در فضايي تاريك و عصبي توسط نقاش تصوير شده اند و گرايش تينتورتو به اغراق در نمايش خطوط پرسپكتيو نمايان است. تابلوي «شام آخر» كه در سالمرگ اين هنرمند ترسيم شده، يك اثر نقاشي غم افزا و اسرارآميز است: يك ميز ساده و رديف حاضران كه چشمان خيره بيننده را تا عمق اتاق هدايت مي كنند؛ و نيز حضور وارسته مسيح كه در وسط تابلو توجه را به خود جلب مي كند.

بهارستان
از پايين پنجره صداي خشك تابستان داغ مي آيد:
مانند يك روز تعطيل،
ديري است كه قلبم اين روز آفتابي
و خانه خالي را گواهي داده است.
آنا آخماتووا- ترجمه احمد اخوت

برگزاري جشنواره فيلم كودك در اصفهان مشروط شد
رئيس  شوراي  اسلامي  شهر اصفهان  گفت : شوراي  شهر اصفهان  ۷/ ۲ميليارد ريال  براي  برگزاري  نوزدهمين  جشنواره  بين المللي  فيلم  كودك  و نوجوان  اختصاص  داد.
«عباس  حاج  رسوليها» به  ايرنا گفت : در توافق  انجام  گرفته  با بنياد سينمايي  فارابي  و وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي  مصوب  شـد كه  اين  جشنواره  امسال  با مشاركت  دو دستگاه  فوق  و شهرداري  اصفهان  برگزار شود.
وي  افزود: شوراي  شهراصفهان  برگزاري  اين  رويداد را منوط به  مشاركت  بيشتر بنياد سينمايي  فارابي  و وزارت  ارشاد مي داند و اصراري  براي  برگزاري  آن در اصفهان  ندارد.
وي  تصريح  كرد: اگر وزارت  فرهنگ  و ارشاداسلامي ، شهر مناسبي غير از اصفهان ، براي  برپايي  اين  جشنواره  در نظر داشته  باشد، مي تواند جشنواره  را به  آنجا انتقال  دهد.
حاج  رسوليها خاطرنشان  كرد: در سالهاي  گذشته  شهرداري  اصفهان  عمده  هزينه هاي  برگزاري  جشنواره  را به  تنهايي  متقبل  مي شد و ساير بخشهاي  شركت كننده ، مديريت  برگزاري  را به  عهده  داشتند.
وي  با اشاره  به  سياست  كاستن  از هزينه  بخشهاي  جنبي  جشنواره  فيلم  كودك  و نــوجوان  افزود: امسال  همانند سالهاي  گذشته  هزينه  اضافي  بـراي  برنامه هاي  جنبي  جشنواره  صرف  نمي شود.
رئيس  شوراي  اسلامي  شهر اصفهان  پيش  از اين  در يك  گفت  و گوي  مطبوعاتي  هزينه  برگزاري  جشنواره  بين المللي  فيلمهاي  كودكان  و نوجوانان  در اصفهان  را بين هفت  تا هشت  ميليارد ريال  تخمين  زده  بود.
وي  تصريح  كرده  بود: تنها در صورتي  كه  اين  جشنواره  بــراي  مردم  اصفهان داراي  منافع  فرهنگي ، اجتماعي  و اقتصادي  باشد، با برگزاري  آن موافقت  خواهيم كرد.

بودجه براي خريد ساز-افزايش حقوق نوازندگان
بودجه اركستر سمفونيك تهران افزايش يافت
اعتراضات اهل موسيقي و نيز نوازندگان اركستر سمفونيك و گروه كر اين اركستر ثمر داد و در نهايت ۵۰ درصد به حقوق اعضاي اركستر اضافه شده است.
به گزارش همشهري از روابط عمومي مركز موسيقي محمدحسين همافر، رئيس اين مركز در ديدار هفتگي خود با رهبر و دست اندركاران اركستر سمفونيك تهران، ضمن اعلام اين خبر گفت كه سفارش لازم براي خريد سازهاي مورد نياز داده شده است.
گزارش همشهري حاكيست، سازهاي فرسوده و از رده خارج از جمله مشكلات اركستر سمفونيك تهران بود كه با اختصاص نزديك به ۱۰۰ هزار دلار براي خريد ساز اين مشكل در آينده نزديك برطرف خواهد شد.
در اين ديدار فريدون ناصري رهبر اركستر سمفونيك تهران با اشاره به اينكه از سال ۱۳۵۳ تاكنون، بودجه اي براي تجهيز لوازم و سازهاي اركستر در نظر گرفته نشده بود، ابراز اميدواري كرد كه اين تحول بتواند، منشأ تحولات كيفي در اركستر سمفونيك تهران شود.
دكتر همافر همچنين از طراحي سفر اركستر سمفونيك به استانهاي كشور خبر داد و گفت: اين حركت تلاشي است براي مطرح ساختن موسيقي سالم در برابر شبه موسيقي و نغمات مبتذل.

حمايت وزارت ارشاد از عكاسان
معاون امور هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بر ضرورت تشكيل انجمن فراگير عكاسان ايران تأكيد كرد.
دكتر محمدحسين ايماني خوشخو در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران از عكاسان خواست تا با مشاركت و همفكري، انجمني فراگير تشكيل دهند؛ تا آشفتگي هايي كه در برخي از زمينه هاي اين رشته هنري وجود دارد، مرتفع شود. به گفته اين مقام مسئول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، وزارت ارشاد به عنوان بخش دولتي از طريق انجمن بهتر مي تواند از عكاسان حمايت كند و يقينا در آن صورت عكاسان هم بهتر مي توانند از حمايت هاي دولت بهره  گيرند.

مجيد كياني:
سياستگذاري موسيقي وظيفه فرهنگستان هنر است
مقوله سياستگذاري در خانه موسيقي بايد متوقف شود، چرا كه اين وظيفه فرهنگستان هنر است كه سياستگذاري كند و خانه موسيقي بايد به سمت جنبه هاي صنفي و حمايت همه  جانبه از موزيسينها حركت كند.
مجيد كياني، رئيس گروه موسيقي فرهنگستان هنر و عضو پيوسته كانون پژوهشگران خانه موسيقي در گفتگو با ايسنا ضمن اعلام اين مطلب گفت: سياستگذاري در خانه موسيقي نوعي موازي كاري با فرهنگستان هنر است و هيات مديره جديد بايد اين روند را متوقف سازد.

عكس هاي جاويد رمضاني در باران
نمايشگاهي از آثار عكاسي جاويد رمضاني از شنبه ۲۱ تيرماه تا پنجشنبه آينده برگزار خواهد شد. اين نمايشگاه كه به نفع موسسه خيريه جوانه برگزار مي شود، سومين نمايشگاه عكس جاويد رمضاني است.
مراسم افتتاحيه نمايشگاه فردا برگزار مي شود و ساعت برگزاري نمايشگاه از ۱۰ صبح تا ۱ عصر و ۱۶:۳۰ تا ۲۰ شب است. گالري باران در دركه، ميدان دركه، خيابان شهيد احمدپور واقع شده است.

نوازنده تار ايراني برنده جايزه دوم جشنواره ولز
آريا عظيمي نژاد، نوازنده تار از ايران جايزه دوم جشنواره ولز را از آن خود كرد.
به گزارش ايسنا وي كه به همراه اردوان جعفريان در ولز شركت كرده بود، در ميان ۴۵۰۰ نوازنده فولكلور به اين مقام دست يافت.
عظيمي نژاد را ۱۵ داور بخش فولكلور انتخاب كرده بودند.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
بي اعتبار شدن برآورد كارشناس مركز استراتژي آمريكا
رسانه ها اين گزارش آسوشيتدپرس به نقل از يك تحليلگر رسمي آمريكا را منتشر ساخته اند كه عده مبارزان مسلح در عراق كه شمار آنان رو به افزايش است بر خلاف برآورد «آنتوني كوردسمن» كارشناس مركز استراتژيك و مطالعات بين المللي در آمريكا از ۲۲ هزار تن متجاوز است. اين كارشناس اين عده را كمتر از پنج هزار تن برآورد كرده بود. تحليلگر رسمي به «جيم كرين» نويسنده آسوشيتدپرس گفته است كه برخلاف نظر مركز استراتژيك، همچنين بيشتر مبارزان از عناصر القاعده نيستند و از دسته هاي مختلف و جدا از هم تشكيل شده اند از جمله سني هايي كه نگران از دست دادن اختيارات حكومتي پس از ۷۰ سال هستند و شيوخ قبايل و امامان سني مساجد از آنان حمايت مي كنند. دسته ديگر بعثي ها هستند كه نمي خواهند عراق نظام اسلامي داشته باشد و مخالف حكومت مذهبي و اقتصاد بازار آزاد (نظام دلخواه آمريكا) هستند و در ميان آنان برخي افراد گارد منحله جمهوري عراق هم ديده مي شوند. مبارزان شيعه از پايه با حكومتي در عراق كه حرف شنوي از آمريكا داشته باشد مخالفند.
ضعف هايي را كه سناريوي سرجوخه واصف علي آشكار مي كند
داستان «واصف علي حسون» تفنگدار دريايي آمريكا كه در عراق پس از ترك پايگاه خود ناپديد شده بود بي شباهت به يك فيلم سينمايي تخيلي نيست. نخست اعلام كردند اين فرد ۲۴ ساله كه پنج سال پيش از زادگاه خود شهر طرابلس لبنان به آمريكا مهاجرت كرده بود، توسط يك زن عرب اغفال و به دام مبارزان افتاده است. بعداً گفتند كه واصف علي بدون اجازه پايگاهش را ترك كرده و يك سرباز فراري است. ۲۸ ژوئن عكس او كه چشمانش بسته بود و گفته شد كه اگر آمريكا زندانيان عراقي را آزاد نكند گردن زده خواهد شد به تلويزيون الجزاير مستقر در قطر داده شد و چند روز بعد اعلام گرديد كه چون آمريكا به خواست مبارزان پاسخ نگفته سرجوخه واصف گردن زده شده است كه خبري دلخراش بود، ولي صحت آن خيلي زود مورد ترديد قرار گرفت و گفته شد كه چون واصف مسلمان است احتمال قتل او به دست مسلمان دشوار است. خبر قتل بعداً تكذيب شد. جهانيان كه با شنيدن اين اخبار ضد و نقيض علاقه مند به دنبال كردن آن شده بودند هشتم ژوئيه (دو روز پيش) شنيدند كه واصف آزاد شده و بدون اين كه كسي متوجه شود ۸۰۰ كيلومتر راه را طي كرده، از عراق كه گفته شده است آمريكايي ها پشه را در آسمانش نعل مي كنند به سوريه وارد و بدون اين كه جلب توجه مأموران سوري را كند از آنجا به لبنان و به شهر خود طرابلس رفته و نزد بستگانش است و از طرابلس به برادرش در آمريكا تلفن كرده و خبر سلامتي اش را داده و با سفارت آمريكا در بيروت هم تماس گرفته و خواسته است كه به آنجا منتقل شود و شده است . اگر اين سناريو به همين ترتيب بوده كه گزارش شده است اين وضعيت، سهولت انتقال افراد و اسلحه را به عراق ثابت مي كند و نشان مي دهد كه نظاميان آمريكايي آن طور كه گفته شده است بر اوضاع عراق كاملاً مسلط نيستند.

برگي از تاريخ
علت كناره گيري يك شاه ساساني
دهم ژوئيه در طول تاريخ، علاوه بر كناره گيري نرسي شاه ساساني ايران به خاطر تلفاتي كه در يك شبيخون رومي ها به ارتش وارد آمده بود كه شرح آن در زير خواهد آمد، شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرارست: در سال ۱۲۷ پيش از ميلاد شاه اشكاني ايران به جاي مذاكره، تصميم به سركوب فرماندار ياغي تخارستان گرفت و موفق شد. در سال ۱۸۵۰ علي محمد باب به دستور ناصرالدين شاه اعدام شد. در سال ۱۸۹۳ ناصرالدين منطقه فيروز را به روسيه بخشيد كه اينك به تركمنستان تعلق دارد. در سال ۱۹۳۰ آرتور كنان دويل داستان نگار انگليسي و خالق ماجراي معروف «شرلاك هلمز» در ۷۱ سالگي درگذشت و در سال ۱۳۴۷ هجري دولت وقت شديداً به عضويت بحرين كه استان ۱۴ ايران به شمار مي رفت در فدراسيون امارات اعتراض كرد.اينك دليل كناره گيري شاه ساساني به عنوان برگ امروز: دهم ژوئيه سال ۳۰۲ ميلادي «نرسي» شاه وقت ايران از سلسله ساساني، پس از اين كه شنيد يك واحد از ارتش ايران مورد شبيخون رومي ها قرار گرفته و متحمل تلفات شده از فرط اندوه بيمار شد و همان روز بعد از ده سال پادشاهي به سود پسرش هرمز كناره گيري كرد، اما هرمز تا روزي كه پدر زنده بود عنوان شاه بر خود ننهاد. دو ماه بعد همان بيماري سرانجام نرسي را از پاي درآورد و هرمز به نام «هرمز دوم» تاج بر سر گذارد. اختلاف ايران و روم در زمان نرسي بر سر ارمنستان بود. هرمز دوم كه هفت سال و چهار ماه سلطنت كرد، نخستين شاه ايران است كه اجازه داد تصوير همسر او - دختر پادشاه كوشان - بر سكه ضرب شود. هرمز دوم كه «تاريخ» او را به عنوان «عادل» مورد قضاوت قرار مي دهد، دادگاه هاي كيفري ايران را دو مرحله اي كرد و دستور داد كه احكام اعدام بدون تصويب او اجرا نشوند.
www.iranianshistoryonthisday.com

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
نگاه آخر
هر روز آهسته و آرام از كنارم مي گذشت و ازگوشه چشم نگاهم مي كرد؛ من هم زير چشمي نگاهش مي كردم. خيلي زيبا بود، خيلي!
امروز صبح براي آخرين بار ديدمش كه كنار خيابان افتاده بود. زير چرخ ماشين له شده بود. غمگين و پريشان از كنارش گذشتم. گربه ملوس هنوز از گوشه چشم نگاهم مي كرد.
حسن واشقاني فراهاني

گشتي در دنياي خبرها
جنون استالين
لندن: يك محقق انگليسي مدعي شده، استالين مبتلا به جنون بود و اگر از يك روانشناس مشاوره مي گرفت، از مرگ ميليونها نفر جلوگيري مي شد.
به گفته اين پزشك استالين كه از سال ۱۹۲۴ تا ۱۹۵۳ در روسيه حكومت مي  كرد بر اثر حملات قلبي قبلا به جنون مبتلا شده بود.
گاوبازي بدون تلفات
رامپلونا (اسپانيا): همه ساله در كشور اسپانيا مسابقه سنتي گاوبازي برگزار مي شود كه در آن ۵ يا ۶ گاو وحشي در خيابان رها شده و به تعقيب هزاران نفر در يك مسير ۹۰۰ متري مي پردازند.
قدمت اين رقابت به سال ۱۹۱۰ باز مي گردد كه از آن زمان تاكنون ۱۵ نفر به دليل شدت صدمات وارد شده از سوي گاوهاي وحشي كشته و صدها نفر هم مجروح شدند.امسال اين رقابت تلفاتي در بر نداشت اما ۵ نفر به دليل جراحت در بيمارستان بستري شدند.
نرم افزارهاي تقلبي
واشنگتن: بيش از ۳۶ درصد از نرم افزارهاي نصب شده روي كامپيوترهاي سراسر جهان در سال ۲۰۰۳، تقلبي بود و ۲۹ ميليارد دلار ضربه به شركت هاي توليدكننده نرم افزار وارد كرد.
در سالي كه گذشت نرم افزارهايي به ارزش ۸۰ ميليارد دلار روي كامپيوترهاي نقاط مختلف جهان نصب شد كه تنها ۵۱ ميليارد دلار از اين برنامه هاي كامپيوتري به صورت قانوني خريداري شده بود.
فرار قاتل
ويرجينيا: چندي پيش يك دختر ۱۴ ساله در آمريكا، پدر خود را با ضربات چاقو به قتل رساند و به همين دليل تا زمان برگزاري دادگاه تحت بازداشت خانگي قرار گرفت. پليس براي اينكه هر لحظه متهم را رديابي كند يك دستگاه فرستنده كوچك به مچ پاي وي متصل نمود تا موقعيت مكاني قاتل به مركز پليس گزارش داده شود.
اما اين دختر نوجوان ديروز دستگاه را پس از چند ساعت تلاش از پايش باز كرد، آنرا به پاي گربه خانگي بست و گريخت. اما چون يكي از مدارهاي دستگاه شكسته شده بود، آژير مركز پليس به صدا درآمد و مأموران به خانه محل سكونت دختر قاتل هجوم آوردند. با اين حال وي پيش از رسيدن پليس از محل گريخته بود.
معضل چاقي در ارتش مالزي
كوالالامپور: ارتش مالزي اخيرا با معضل تازه اي مواجه شده است. در حال حاضر اغلب سربازان ارتش اين كشور چاق هستند به همين دليل فرماندهان جوايز ويژه اي براي سربازاني كه كمتر مي خورند و بيشتر ورزش مي كنند در نظر گرفته اند.
به گزارش ارتش اين كشور ۲۰ درصد از ۱۴۸۸ سربازي كه در يك دهه اخير جان باخته اند، مبتلا به بيماري هاي مرتبط با چاقي بوده اند. همچنين نيمي از كادر ارتش مالزي سيگاري هستند.
جورج بوش منفور
بوداپست: اخيرا از ۳۴ هزار دانش آموز ۱۶ تا ۱۸ ساله مجارستاني در مورد منفورترين شخصيت خارجي نظرسنجي به عمل آمده كه نتايج اين نظرخواهي بسيار جالب است.
در صدر جدول منفورترين شخصيت خارجي، آدولف هيتلر با ۲۵ درصد كل آراء قرار گرفت و پس از وي جورج بوش و بن لادن به ترتيب با ۲۳ و ۱۶ درصد آراء قرار گرفتند.
جالب اينكه بوش حتي از استالين و صدام هم منفورتر است.
دايناسور ۳۰ متري
مادريد: اخيرا باستانشناسان اسپانيايي موفق به كشف استخواني شده اند كه ۸۵/۱ متر ارتفاع و ۱۵۰ كيلوگرم وزن دارد و به دست يك حيوان مربوط مي شود. به گفته دانشمندان، چنين استخواني بايد متعلق به يك حيوان با ۳۰ متر طول و ۵۰ تن وزن باشد. به عبارت ديگر جثه چنين حيواني به اندازه ۷ فيل نر بوده است. آنها معتقدند، استخوان كشف شده متعلق به يك دايناسور غول پيكر به شكل مارمولك است كه بين ۶۵ تا ۱۴۵ ميليون سال قبل از ميلاد زندگي مي كرده است.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۱۰ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۴۵ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۱۲ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و۵۸ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
نگارخانه اثر: نمايشگاه نقاشي افشين پيرهاشمي / تا ۳۰ تير / خيابان ايرانشهر، كوي برفروشان، شماره ۱۳ تلفن: ۸۳۲۶۶۸۹
نگارخانه دريابيگي: نمايشگاه نقاشي ميترا ماجدي / تا ۲۴ تير / شهرك قدس، فاز ۳، خيابان دوم، پلاك ۱۱۶۵ / تلفن: ۸۰۸۳۳۲۷
نگارخانه ملل: نمايشگاه نقاشي گروهي كودكان «كودك و خلاقيت» / تا ۲۵ تير / بزرگراه صدر، ميدان پيروز، خيابان قيطريه، فرهنگسراي ملل / تلفن: ۲۲۰۴۴۵۳
نگارخانه بانو: نمايشگاه معرق آثار ليلا رضايي / تا ۲۳ تير / خيابان ولي عصر، ضلع شمالي پارك ساعي، كوي ساعي، فرهنگسراي بانو / تلفن: ۸-۸۷۸۶۲۷۶
نگارخانه سعدآباد: نمايشگاه نقاشي هاي حميدرضا فاتح / تا ۲۹ تير / خيابان ولي عصر، زعفرانيه، خيابان طاهري، شماره ۵۰ /
تلفن: ۲۷۲۶۰۴۲

گل و گياه
شمشاد رسمي
009852.jpg
نام علمي:
Euonymus myrianthus
خانواده:
CELASTRACEAE
درختچه هميشه سبز به بلندي ۳ متر و گستردگي ۴ متر است. گلهاي خوشه اي متراكم آن به رنگ زرد مايل به سبز در تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي يا نيمه سايه نياز دارد و در هر نوع خاك بازهكش خوب رشد مي كند و حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در پاييز و قلمه نيمه رسيده در تابستان امكان پذير است.
«سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران»
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |