شنبه ۲۰ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۳۳ - Jul 10, 2004
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام:
تنگ نظري در صنعت نفت ما را از امكانات دنيا دور مي كند
وزير نفت : اقتصاد ايران بايد به صنعت نفت متكي شود نه درآمدهاي نفتي
009876.jpg
گروه اقتصادي: هيچ نقطه دنيا مانند ايران در منطقه استعداد توسعه در زمينه انرژي را ندارد و ما بايد از اين موقعيت استفاده كنيم و هنوز نتوانسته ايم اين موقعيت بازار و مركزيت ايران را تثبيت كنيم.
اكبر هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در مراسم پاياني نمايشگاه نفت، گاز و پتروشيمي ديروز با اعلام اين مطلب افزود: تنگ نظري ها و كوته بيني ها در صنعت نفت زيان وارد مي كند و دست ما را از امكانات موجود دنيا دور نگاه مي دارد. ما از نظر منابع و شرايط منطقه اي در سطح بالايي هستيم و بايد قدر آن را بدانيم.
هاشمي رفسنجاني ديروز همچنين در مراسم جشنواره ملي كارآفرينان صنعت نفت در محل دائمي نمايشگاه ها افزود: آينده توسعه جهان به انرژي وابسته است و انرژي مهمترين مسئله دنياي امروز است.
وي تأكيد كرد: امروز دنيا به سوي جهاني شدن حركت مي كند و ما نيز بايد خودمان را با ديگران همسطح كنيم و با رقيبان هم وزن شويم تا بتوانيم از موجوديت خود دفاع كنيم. ارتقاي سطح علمي و توانايي صنعتي ايران امكان حضور در صحنه هاي جهاني را فراهم مي كند.
سياست ما توليد كالاهاي نفتي است
در اين مراسم، مهندس بيژن زنگنه وزير نفت با تأكيد بر اينكه اقتصاد ايران بايد به صنعت نفت متكي شود و نه درآمدهاي نفتي گفت: سياست ما در صنعت نفت و توليد كالاهاي نفتي اين است كه چيزي نسازيم كه مشتري اول و آخر آن خودمان باشيم.بايد محصولاتمان با استانداردهاي روز جهان توليد شود.
وي با اشاره به حضور هزار و صد شركت داخلي و خارجي در نمايشگاه نهم تسهيل روابط ميان شركت هاي داخلي و خارجي را از جمله اهداف اين نمايشگاه اعلام كرد.
وي افزود: تاكنون در بخش دريايي ۱۶ ميليارد دلار، در بيع متقابل ۱۹ ميليارد دلار، در طرح هاي پتروشيمي ۱۱ ميليارد دلار و در مجموع ۴۶ ميليارد دلار در بخش صنايع نفتي سرمايه گذاري شده است.
اين مراسم با اهداي جوايزي به برگزيدگان صنعت نفت كشور در بخش هاي گوناگون خاتمه يافت.
مركز استراتژيك نفت، گاز و پتروشيمي منطقه
نهمين نمايشگاه نفت، گاز و پتروشيمي امسال در شرايطي پايان يافت كه در ظاهر تفاوت چنداني با ديگر نمايشگاه هاي قبلي نداشت. تنها تفاوت چشمگير حضور و مشاركت تعداد بيشتري از شركت هاي داخلي و خارجي فعال در اين بخش است. اما نگاهي عميق تر به نمايشگاه يك تحول كيفي را نيز نشان مي دهد.در نمايشگاه امسال همه شركت هاي فعال و صاحب نام جهان در بخش نفت و گاز شركت داشتند. بجز شركت هاي صاحب نام آمريكايي هيچ شركت مهم فعال موجود در بخش نفت و گاز جهان در نمايشگاه غايب نبود امسال حتي از اسپانيا نيز براي نخستين بار يك گروه از شركت هاي فعال در صنعت نفت در غرفه اي جداگانه شركت كرده بودند.
حضور جدي شركت هاي خارجي نشانه اهميت بازار ايران است. اين مسئله و شرايط رقابتي كه فراهم آمده فرصت ارزشمندي براي بهره برداري هوشمندانه به سود توسعه منابع نفتي كشور است.علاوه بر اين در بين ديداركنندگان از نمايشگاه امسال اتباع ديگر كشورها نيز حضور داشته اند، بسياري از دست اندركاران صنعت نفت در منطقه نيز از اين نمايشگاه ديدن كرده اند.
برخي از شركت كنندگان خارجي در گفتگو با خبرنگار ما از اين امر به عنوان يك نكته قوت و روند بين المللي شدن واقعي اين نمايشگاه نام بردند.
اكثر شركت كنندگان خارجي از نمايشگاه امسال اميدوار رفتند و در انتظار فرصت هاي بيشتر براي حضور در بازار ايران تهران را ترك كردند.
آلبرتو سانز يكي از نمايندگان شركت هاي اسپانيايي در گفتگو با خبرنگار ما بازار ايران رايك بازار كليدي دانست و تأكيد كرد در نخستين حضور خود در نمايشگاه تهران دست آوردهاي خوبي داشته و در انتظار نمايشگاه بعدي است.
وي گفت: نمايشگاه تهران يك نمايشگاه مهم است و بازديدكنندگان از آگاهي كافي برخوردارند و از ديگر كشورها از جمله كشورهاي خليج فارس نيز افرادي از نمايشگاه ديدن كردند.
وي از مذاكرات خود با طرف هاي تجاري در زمينه هاي مورد علاقه خبر داد و گفت: مشترياني از قبل در ايران داشتيم، افراد ديگري نيز مراجعه و مذاكره كردند كه در انتظار فرصت هاي بهتري در اين بازار هستيم.وي كه نماينده شركت سازنده شيرآلات صنعتي است تأكيد مي كند برنامه ريزي درازمدت براي حضور در يك بازار ضروري است، تا اعتماد نباشد و اطمينان طرف مقابل جلب نشود موفقيتي حاصل نمي شود.
يكي ديگر از شركت كنندگان اسپانيايي تأكيد مي كند كه ايران به يك مركز استراتژيك براي نفت، گاز و پتروشيمي تبديل شده است و نمايشگاه فرصت هاي زيادي براي وي و شركت متبوعش فراهم كرده است.
آلن استوت مدير شركت بريتيش گاز در ايران نيز از نمايشگاه راضي است و تأكيد مي كند به دليل فعاليت در زمينه گاز تنها با شركت هاي فعال در اين زمينه از جمله شركت ملي گاز ارتباط داشته و گفتگوها سازنده بوده است.
كسري بودجه واردات بنزين
هنوز منبع تأمين كسري بودجه يك ميليارد دلاري واردات بنزين در سال جاري مشخص نشده است.
آقايي معاون وزير نفت و رئيس سازمان پالايش و پخش فراورده هاي نفتي در حاشيه نمايشگاه در گفتگو با خبرنگاران اعلام كرد كه تا پايان برنامه چهارم حدود ۵/۱۲ ميليارد دلار در طرح هاي توسعه و بهبود توليد پالايشگاه هاي كشور هزينه مي شود و توان توليد بنزين به دو برابر شرايط فعلي كه ۳۹ ميليون ليتر روزانه توليد مي شود خواهد رسيد.
وي تأكيد كرد كه برنامه ريزي براي رشد توليد با مصرف بهينه بايد هماهنگ باشد در غير اين صورت توليد براي مصرف داخلي كافي نيست و امسال با نرخ رشد فعلي ميزان واردات افزايش مي يابد.
وي گفت: با افزايش قيمت جهاني بنزين در حال حاضر حدود يك ميليارد دلار كسري بودجه براي تأمين نياز واردات شش ماهه دوم با مشكل روبرو هستيم.

ايران آماده صادرات پنج ميليون تن گاز مايع به هند است
ايران آمادگي صادرات پنج ميليون تن گاز مايع به هند را دارد كه ارزش آن به چهار ميليارد دلار بالغ مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس، سياوش يعقوبي كه در محل همايش انجمنهاي صنعتي در بمبئي سخن مي گفت، اظهار داشت: تجارت دو جانبه بين ايران و هند در سال جاري ميلادي از رونق بالايي برخوردار بوده و به رقم ۹/۲ ميليارد دلار رسيده است.
وي اضافه كرد: برخي پروژه هاي مشترك ميان دو كشور نيز در بدترين شرايط بيش از ۲۰۰ ميليون دلار ارزش دارد.
وي زمينه هاي همكاري بين دو كشور را در زمينه پزشكي، كالاهاي مهندسي و نساجي اعلام كرد و افزود: كالاهاي اساسي، كالاهاي مصرفي بادوام، محصولات كشاورزي و مواد معدني نيز از ديگر محصولات قابل مبادله ميان دو كشور مي باشد.
وي در خصوص خط لوله گاز ايران و هند گفت: دو مورد از مطالعات امكان سنجي پروژه خط لوله گاز به پايان رسيده كه در نشست مهرماه به بحث گذاشته مي شود.
وي به توسعه بندر چابهار اشاره كرد و افزود: شاهراه ۲۰۰ كيلومتري شمال به جنوب ازبكستان، افغانستان، ايران و هند را به هم متصل مي كند و دسترسي ها را آسانتر مي نمايد.

ساختار سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور تعديل مي شود
ساختار سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور بنا به تصميم معاونان اين سازمان تعديل مي شود.
دكتر محمد كردبچه - مديركل دفتر اقتصاد كلان سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور- در گفت وگو با ايسنا، با بيان اينكه تشكيلات اين سازمان تغيير خواهد كرد، افزود: «در اين تغييرات دفاتر كشاورزي و منابع آب ادغام مي شود».
كردبچه با بيان اينكه معاونت هاي بخشي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور هر كدام به سه معاونت تقسيم شدند توضيح داد: «بخش تخصصي از دبيرخانه شوراي اشتغال به دفتر اقتصاد كلان و بخش دبيرخانه اي آن به دبيرخانه شوراي اقتصاد انتقال يافت».

گزارش هفتگي بازار سهام
رشد ۱۶۷ واحدي شاخص كل سهام
گروه اقتصادي: هفته گذشته در بورس تهران ۲۷۶ ميليون برگ سهام و حق تقدم به ارزش۲ تريليون ريال در بورس تهران داد و ستد شد.در تالار اصلي ۲۴۶ ميليون سهام و حق تقدم به ارزش يك تريليون و ۷۳۸ ميليارد ريال و در تالار فرعي ۳۰ ميليون سهام و حق تقدم به ارزش ۲۶۲ ميليارد ريال داد و ستد شد. ارزش كل و تعداد سهام و حق تقدم داد و ستد شده در هفته گذشته نسبت به هفته پيش از آن به ترتيب ۲۶ و ۷ درصد كاهش يافت.شاخص كل قيمت سهام در پايان معاملات هفته گذشته نسبت به هفته پيش ۱۶۷ واحد افزايش يافت و به ۱۲۷۵۹ واحد رسيد.هفته گذشته در بورس تهران سازمان خصوصي سازي به نمايندگي از سوي سازمان ها و نهادهاي دولتي ۳ ميليون سهام به ارزش ۲۱ ميليارد ريال در بورس تهران عرضه كرد. از كل سهام عرضه شده از سوي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران سهام ماشين سازي و نيرو محركه، ريخته گري، تراكتورسازي و صنايع آذر آب عرضه شد.از سوي سازمان توسعه ونوسازي معادن و صنايع معدني ايران سهام دو شركت سيما اردبيل و معدني و صنعتي چادرملو و از طرف شركت ساتكاب وابسته به وزارت نيرو بخشي از سهام شركت آونگان در بورس تهران عرضه شد.

گفت وگوي امروز
سبد سهام، تعميق بازار و كاهش ريسك را به دنبال دارد
گروه اقتصادي: با تصويب آيين نامه هاي تشكيل سبد سهام پيش بيني مي شود امكان بيشتري براي ورود مردم عادي به بازار سرمايه فراهم شود.
با حسين عبده تبريزي دبير كل بورس اوراق بهادار تهران پيرامون زمان، چگونگي و آثار تصويب آيين نامه ها و تشكيل سبد سهام گفت و گو كرده  ايم.
***
* چه تعداد از موارد آيين نامه هاي تشكيل سبد سهام تصويب شده و تصويب نهايي آن چه زماني به پايان مي رسد؟
- تاكنون ۲۴ ماده از مجموع ۳۰ ماده آيين نامه تشكيل سبد سهام در كميته فرعي به تصويب رسيده و با پايان رسيدن تصويب اين موارد در كميته فرعي كه در هفته آينده خواهد بود در هفته بعد، كميته اصلي نسبت به تصويب اين آيين نامه ها اقدام خواهد كرد، مرجع اول براي تصويب اين مواد هيأت پذيرش است كه ۲۴ ماده آيين نامه تشكيل سبد سهام در هيأت پذيرش نيز بررسي شده و نظر اين هيات براي شوراي بورس فرستاده مي شود. چون اين مواد جنبه پذيرش دارد بايد در اين هيات نيز بررسي شود. شوراي بورس كه دو كميته فرعي دارد و در زمينه آيين نامه ها كار مي كند مرجع دوم براي بررسي اين مواد است. همچنين هيات مديره بورس نيز با دو كميته كه تشكيل داده مرجع سوم در اين خصوص است. گر چه نظرات هيات مديره و هيات بورس جنبه مشورتي دارد و تصميم گيرنده نهايي شوراي بورس است اما براي پخته تر شدن، آيين نامه ها ابتدا در كميته فرعي هيات مديره بورس و بعد در هيات مديره تصويب و در نهايت به شوراي بورس ارسال مي شود. اين مراحلي است كه بايد براي تصويب مواد آيين نامه هاي تشكيل سبد سهام طي شود. آنچه در هيات مديره مطرح است هر روز يك آيين نامه را داريم و چند روز پيش در كميته فرعي هيات مديره آيين نامه معاملات الكترونيك را داشتيم و آيين نامه سبد مدتها پيش تصويب و فرستاده شده است.
* آيا شركت هاي كارگزاري براي تشكيل سبد سهام آمادگي دارند؟
- آيين نامه تشكيل سبد سهام بنابه درخواست اين شركت ها ارايه شده است دو مورد از اين شركت هاي كارگزاري كار خود را شروع و اعلام كرده  اند كه آيين نامه فعلي جوابگو نخواهد بود كه بدين منظور سعي در اصلاح آيين نامه فعلي داريم چرا كه مثلا در آيين نامه فعلي حضور فيزيكي و امضا شرط است كه اين موضوع براي تجارت الكترونيك جوابگو نبوده و بايد اصلاح شود.
* تصويب نهايي آيين نامه هاي تشكيل سبد سهام چه تاثيري بر بازار سرمايه خواهد داشت؟
- تصويب نهايي آيين نامه هاي تشكيل سبد سهام تاثير بسيار خوبي بر بازار سرمايه در دو حوزه خواهد داشت. در سال جاري مردم با توجه به ديدگاه هاي اقتصاددانان و دست  اندركاران بازار سرمايه نسبت به خريد سبد سهام تمايل پيدا كرده اند و از شركت هاي سرمايه گذاري بيشتر خريد مي كنند. در شرايط موجود كه شاخص مالي بورس ۵۴ درصد رشد داشته بخش عمده آن به خاطر بانك ها بوده اما بخش عمده تر آن مربوط به آن است كه اكنون مردم به سمت خريد شركت هاي سرمايه گذاري حركت مي كنند و تشكيل سبد سهام نيز اين موضوع را تشديد خواهد كرد. ما به مردم توصيه مي  كنيم كه تك سهم نخرند. همچنين ميزان ريسك براي مردمي كه خريدار سهام هستند كاهش مي يابد. نكته دوم اينكه ما از طريق سبد سهام به طور مستقيم از مردم پول جمع مي كنيم و اين امر موجب گسترش و عمق بخشيدن به بازار خواهد شد. بنابراين، دو استفاده اصلي تشكيل سبد سهام يكي تعميق بازار و ديگري كاهش ريسك خواهد بود.
* افتتاح بورس منطقه اي استان هاي كشور در چه مرحله اي است؟
- سعي مي شود تا پايان سال جاري همه بورس هاي منطقه اي استان ها افتتاح شود و در حال حاضر قرارداد بورس يزد، كرمان، زاهدان، رشت و ساري را داريم و قرارداد كرج در مراحل پايان كار است. همچنين قرارداد كيش نيز منوط به مجوز شوراي بورس است اما محل آن خريداري شده و آماده هستيم.

رئيس جمهوري:
نظام مالياتي كارآمد سرمايه  گذاري و توليد را تسهيل مي كند
گروه اقتصادي: ماليات كارآمد، مالياتي است كه امر سرمايه گذاري و توليد را تسهيل كند و بتواند جلوي رانت ها و درآمدهاي ناشي از فعاليت هاي ناسالم را بگيرد و امكانات موجود در جامعه را براي از بين بردن شكاف ها به شكل مناسب توزيع كند.
سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري بعدازظهر پنج شنبه در ديدار با مسئولان سازمان امور مالياتي با تاكيد براين امر افزود: دولت بايد تصدي خود را به حداقل برساند اما طبق منطق اقتصادي در بخش هايي نقش دولت، ضروري است. اينكه كمتر از يك سوم منبع درآمد ما از ماليات باشد نگران كننده است. البته در سال هاي گذشته كارهاي بزرگي انجام شده كه مهمترين گام اصلاحي دولت، اصلاح قانون مالياتها بوده است. شايد اين قانون همه مشكلات را حل نكرده باشد ولي گام مهمي در اين زمينه برداشته است.
خاتمي خاطرنشان كرد كه يك جامعه عادل، جامعه اي نيست كه در آن ثروتمند و توليدكننده نباشد بلكه جامعه اي است كه تمام افراد آن از مزاياي يك زندگي آبرومند برخوردار باشند. درغيراين صورت آن جامعه سالم نيست و مطمئناً اصلاح قانون مالياتها گامي در اين جهت بوده است.وي كاهش ماليات توليد و سرمايه گذاري از ۶۰ تا ۷۰ درصد به كمتر از ۲۵ درصد را گام مهمي دانست و گفت: هرچه صنعت و سرمايه گذاري پيشرفت كند خود به خود درآمد ماليات بيشتر مي شود ولي در گام اول درآمد دولت كم مي شود.وي در عين حال اظهار داشت كه امروز آسيب  پذيرترين بخش جامعه حقوق بگيران هستند. معافيت پايه مالياتي در حال حاضر از ۸۰ هزار تومان به ۱۶۰ هزار تومان رسيده است، البته منابع درآمد دولت در اين صورت كم مي شود ولي ما به اين اقدام افتخار مي كنيم.
وي همچنين با اشاره به اين كه نسبت به سال گذشته درآمدهاي مالياتي تا حدودي افزايش قابل توجهي داشته است، تاكيد كرد كه بايد به سقف معين در اين زمينه برسيم و البته تصويب قانون ارزش افزوده گام ديگري است كه نقش مهمي در توليد و رونق اقتصادي و عدالت اجتماعي خواهد داشت. اين قانون از سوي دولت تصويب شده و انتظار دارم و خوشبين هستم كه مجلس محترم هفتم اين گام مهم را براي نظام اقتصادي مالياتي كشور و تامين عدالت اجتماعي و رونق اقتصادي زودتر بر دارد تا بتوانيم عدالت اجتماعي را تامين و گام مهمي در اصلاحات اقتصادي برداشته و با تشويق سرمايه گذاري گام مثبتي را در اجرا برداريم.
خاتمي همچنين گفت در سال ۸۱ سهم مالياتي نسبت به هزينه ۲/۳۴ درصد بوده است كه در سال ۸۲ به ۳/۲۵ درصد كاهش پيدا كرده است، در دو ماهه  سال ۸۳ نيز از ۳/۲۵ سال گذشته به سهم مالياتي نسبت به هزينه  جاري ۴۲ درصد افزايش پيدا كرده است. اين يك گام به جلو است اما هنوز فاصله زيادي داريم.

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |