يكشنبه ۲۱ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۳۴ - Jul 11, 2004
طرح لغو تشكيل وزارت رفاه منتفي شد
طرح لغو قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمين اجتماعي مصوب مجلس ششم كه از سوي بعضي از نمايندگان ارائه شده بود، منتفي است.
حميدرضا حاجي بابايي، نماينده همدان در گفت وگو با خبرنگار ايسنا، با اعلام اين خبر گفت: «اين طرح كه با امضاي ۲۰ نفر تقديم مجلس شده بود، به دليل كامل نبودن موضوع و اين كه به لحاظ جملاتي كه بايد به عنوان قانون ارائه مي شد كامل نبود و همچنين به دليل اين كه ۷ نفر از امضاكنندگان اين طرح امضاي خود را پس گرفته اند، موضوعيتش سلب شده است.»
حاجي بابايي تصريح كرد: «اين طرح با امضاي ۲۰ نفر از نمايندگان به هيات رئيسه ارائه شده بود كه اكنون با پس گرفتن امضاي ۷ نفر از نمايندگان، ديگر با ۱۳ امضا امكان ارائه به عنوان طرح دوفوريتي و يا حتي عادي را هم ندارد؛ زيرا يك طرح براي مطرح شدن نياز به حداقل ۱۵ امضا دارد.».
در همين زمينه يكي ديگر از نمايندگان مجلس نيز گفت: ايجاد وزارت رفاه و تأمين اجتماعي در جهت يكنواخت كردن امور رفاهي و بيمه مردم كمك موثري مي تواند بكند.
علي ديرباز، عضو كميسيون برنامه و بودجه  مجلس شوراي اسلامي درباره بحث ارائه طرح لغو قانون تشكيل وزارت رفاه و تأمين اجتماعي به ايسنا گفت: ادغام ها بايد بر مبناي قانون برنامه سوم باشد و اگر مصوبه اي خارج از قانون برنامه باشد، قطعا مجلس نمي تواند آن را تاييد كند.
نماينده مردم بندر عباس تصريح كرد: وزارت رفاه ادغام چند وظيفه و كار در قالب يك وزارتخانه است تا يك وحدت رويه در اجرا ايجاد شود.
تشكيل اين وزارتخانه تنها سطح كار را بالا برده است، ولي برخلاف كوچك سازي نيست. حتي در بعد نيروي انساني صرفه جويي خواهد شد.
وي در پايان گفت: داشتن وزارت رفاه و تأمين اجتماعي مي تواند كار مثبتي تلقي شود؛ چرا كه در جامعه مباحثي مانند يكي كردن بيمه ها مطرح است و تشكيل وزارتخانه رفاه و تأمين اجتماعي در راستاي حل آنهاست.
معاون امور اجتماعي سازمان مديريت و برنامه ريزي نيز در مورد پايگاه و وظايف وزارت رفاه گفت: «وزير وزارت خانه رفاه و تأمين اجتماعي بايد با حفظ استقلال نهادها و ارگان هاي فعال در حيطه هاي رفاه و تأمين اجتماعي و استمرار خدماتي كه درحال حاضر ارائه مي كند حل مسايل و مشكلات اجتماعي را دردستور كار خود قرار دهد و در خدمات موجود هماهنگي هايي را اعمال كند.»
واعظ مهدوي ضمن اعلام اين مطلب به ايسنا ايجاد اين نهادها را نشان از اهميتي دانست كه نظام به رفاه وتأمين اجتماعي داده است و درادامه توضيح داد: اعتبارات و سرمايه گذاري هايي كه در حيطه رفاه و تأمين اجتماعي صورت مي گيرد ساليانه بيش از ۱۲ هزار ميليارد تومان با احتساب يارانه هاي مستقيم است.»
وي به نهادهايي چون سازمان بيمه خدمات درماني و كميته حضرت امام (ره)  اشاره كرد و افزود: «سازمان خدمات درماني از سال ۷۴، كميته حضرت امام (ره) از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي، سازمان بازنشستگي، سازمان تأمين اجتماعي، سازمان بهزيستي و سازمان هاي بيمه و بازنشستگي نيروهاي مسلح، در بخش هاي مختلف فعال هستند، بطور كلي در شرايط فعلي بيش از ۲۷ نهاد و ارگان در حيطه رفاه و تأمين اجتماعي فعال هستند.»
واعظ مهدوي ضرورت راه اندازي و فعال كردن اين نهادها را مسلم عنوان و تصريح كرد: در شرايط فعلي احتياج به مقوله هماهنگي بين حيطه هاي اساسي نظام رفاه و تأمين اجتماعي امري اساسي به نظرمي رسد.
واعظ مهدوي همچنين در ادامه سخنان خود با اشاره به اين كه در هيات وزيران امر عدالت اجتماعي متولي ندارد توضيح داد: «ضرورت اين كه يك دستگاه و تشكيلاتي سخنگوي امر رفاه و تأمين اجتماعي شود به چشم مي خورد.
ايجاد يك وزارتخانه متولي براي امور اجتماعي، كه مسئوليت تأمين عدالت اجتماعي را بر عهده گيرد، حياتي است.»
وي ادامه داد: در حال حاضر ساختار مديريت اجرايي كشور يك ساختار بخشي است.
اما براي حيطه هاي تأمين اجتماعي و عدالت اجتماعي متولي پاسخگويي و مشخصي وجود ندارند و شاخص هاي مربوط به تأمين اجتماعي، رفاه اجتماعي و عدالت اجتماعي توسط هيچ دستگاهي بعنوان وظيفه اصلي تلقي نمي شود و مورد پيگيري قرار نمي گيرد.
عملا به همين دليل ما شاهد بوديم در جلسات دولت شخص رئيس جمهور سخنگوي اين حيطه بوده اند.

فراكسيون جوانان مجلس هفتم تشكيل شد
گروه اجتماعي: جوان ترين عضو مجلس شوراي اسلامي از تشكيل فراكسيون جوانان در مجلس خبر داد.
به گزارش همشهري، هوشنگ حميدي در گفت وگو با سينا اعلام كرد: براي پيگيري بيشتر مطالبات و خواسته هاي جوانان، در زمينه هاي مختلف، ۲۲ نفر از نمايندگان جوان به تشكيل فراكسيون جوان در مجلس هفتم اقدام نمودند.
نماينده مردم سنندج در مجلس ادامه داد: سقف سني اعضاي فراكسيون جوانان كمتر از ۳۵ سال است تا بيش از پيش تمايلات و مطالبات جوانان را بشناسند و با آن درگير باشند.وي افزود: آقايان فروزش، ابوطالب، خادم، شعباني، اللهياري و فلاحت پيشه از جمله كساني هستند كه در فراكسيون جوانان مجلس هفتم ثبت نام كرده اند.وي خاطرنشان كرد: فراكسيون جوانان در كنار كميته جوانان و تربيت بدني مي تواند در مجلس مثمرثمر باشد. البته اين فراكسيون جديد دامنه گسترده تري از مطالبات جوانان را پاسخگو خواهد بود.
وي در انتها اظهار داشت: اعضاي هيات رئيسه فراكسيون جوانان روز يك شنبه انتخاب خواهند شد.
خاطرنشان مي گردد، اميررضا خادم اخيراً به عنوان رئيس كميته جوانان و تربيت بدني كميسيون فرهنگي مجلس هفتم انتخاب شده بود كه طبق گفته هاي حميدي در فراكسيون جوانان نيز حضور دارد.
* افتتاح بانك اطلاعات جوانان
براساس اين گزارش بانك جامع مطالعات و اطلاعات جوانان، همزمان با روز جهاني جوان (۲۱ مردادماه) از سوي سازمان ملي جوانان افتتاح مي شود.اجراي فعاليتهاي پژوهشي، تحقيقاتي، سياستگزاري و برنامه ريزي در حوزه جوانان براي محققين، پژوهشگران، اساتيد دانشگاه، سياستگزاران، برنامه ريزان، محققين جوان و نيز اطلاع رساني، گردآوري و ايجاد سهولت دسترسي به اطلاعات، مدارك علمي و اسناد مرتبط با جوانان در سطوح ملي و بين المللي در حوزه معاونت مطالعات و تحقيقات سازمان ملي جوانان ايجاد مي گردد.
* ارزشيابي طرح هاي NGOهاي جوانان
همزمان با اجراي طرح «فعال سازي سازمانهاي غيردولتي جوانان در اجراي پروژه اوقات فراغت» كميته تخصيص استاني در هر استان نظارت مستقيم بر اجراي به موقع و با كيفيت پروژه ها را آغاز خواهد كرد.

توسط شهرداري و براي كمك رساني سريع به بيماران و آسيب ديدگان سوانح
باند هلي كوپتر امداد در پارك هاي تهران ايجاد مي شود
009924.jpg
رئيس اورژانس كشور، اعلام كرد: با دستور شهردار، قرار شد پارك هاي نزديك به بيمارستان هاي شهر تهران مجهز به «باند هلي كوپتر» شوند. زيرا برخي از بيمارستانها كه قابليت پذيرش بيماران حوادث را دارند، فاقد جايگاه «هلي كوپتر» هستند.
دكتر شهرام علمداري افزود: بنابر اين با قراردادن جايگاهي براي فرود «هلي كوپتر» در پارك ها، آمبولانس  بيمارستان مي تواند براي انتقال بيمار به پارك مذكور فرستاده شوند.
وي همچنين خبر داد: با همكاري شهرداري تهران، ۳۰ دستگاه آمبولانس و موتور امداد در اختيار اورژانس تهران قرار مي گيرد.
به گزارش ايسنا رئيس اورژانس تهران، همچنين از برگزاري جلسات مشترك اورژانس با شهرداري تهران و صداوسيما خبر داد و گفت: در پي اين نشست ها تصميم گرفته شد كه اورژانس از تابلوهاي تبليغاتي بزرگراهها، راه ها و شهرها براي نصب پيام هاي تبليغاتي به صورت رايگان استفاده كند.
دكتر علمداري ضمن دعوت از فرهنگسراها جهت همكاري با اورژانس براي آموزش عمومي مردم، بيان كرد، پس از تدوين معيارها و جمع بندي مطالب و اهداف خود از كليه فرهنگسراها و موسسات فرهنگي كه علاقه مند آموزش عمومي و فعاليت در اين زمينه هستند، دعوت به همكاري خواهيم كرد و با قراردادن تسهيلاتي در اختيار آنها خواستار اجراي برنامه هاي خود خواهيم بود. بنابراين موسسات و فرهنگسراهاي علاقه مند به آموزش عمومي مي توانند آمادگي خود را از طريق تماس با روابط عمومي اورژانس اعلام كنند.
وي وجود متوسط ۲۰۰ دستگاه آمبولانس براي مواقع عادي در تهران را ضروري دانست و خاطرنشان كرد: پايگاه هاي تهران بايد دوبرابر تعداد فعلي و هر پايگاه داراي دو دستگاه آمبولانس باشد. لذا درحال حاضر ۱۳ پايگاه آتش نشاني داراي پايگاه اورژانس هست درحالي كه وجود جايگاه اورژانس در آتش نشاني بسيار ضروري است. بنابراين اگر ۳۰ دستگاه آمبولانس اعطايي شهرداري در پايگاه هاي آتش نشاني پراكنده شود، تعداد پايگاه هاي اورژانس و سرعت فعاليت افزايش خواهد يافت.
اجراي طرح «سرباز اورژانس»
براساس اين گزارش، رييس اورژانس كشور اعلام كرد: استفاده از پزشكان علاوه بر فوريت هاي پزشكي در مأموريت هاي اورژانس گسترش خواهد يافت.
دكتر علمداري، با اشاره به اقدامات صورت گرفته پيرامون آموزش پزشكان حرفه اي و تخصصي در اورژانس طي ۶ هفته گذشته گفت: طي مذاكرات صورت گرفته با مركز توسعه آموزش در دانشگاه هاي علوم پزشكي تهران و شهيدبهشتي تصميم به برگزاري سمينارهاي بازآموزي يك روزه براي پزشكان اورژانس گرفته شده است.
وي خاطرنشان كرد: در هر دوره يكصد پزشك تحت آموزش هاي تئوري و عملي قرار مي گيرند كه در آموزش هاي عملي آن تاكيد بر شناخت ساختار اورژانس، آموزش حمل و نقل بيمار، آشنايي با آمبولانس، موتور و هلي كوپترهاي امداد استاندارد، آشنايي با اصول رگ گيري، احياي قلبي - ريوي مقدماتي و پيشرفته و آ شنايي پزشك با اصول مديريت اورژانس و مديريت حوادث غيرمترقبه مي شود.
دكتر علمداري پزشكان را اعضاي اصلي در حوادث غيرمترقبه دانست و اظهارداشت: هم اكنون در تعدادي از پايگاه هاي اورژانس شهرهاي تهران و مشهد پزشكاني را مستقر كرده ايم كه اقدامات كمك رساني به بيماران به صورت محكم تري صورت گيرد، اين درحاليست كه در ۱۳ پايگاه تهران پزشك نيز حضور دارد كه اين پزشكان پس از طي يك دوره ۳ الي ۴ هفته اي وارد عمليات هاي اورژانس مي شوند و همراه را تكنسين هاي اورژانس كه اكثرا پرستار هستند بر بالين بيمار حاضر خواهند شد.

اطلس مردم نگاري پوشاك ايران امسال تهيه مي شود
گروه علمي فرهنگي: رئيس  پژوهشكده  مردم  شناسي  سازمان  ميراث  فرهنگي  و گردشگري ، گفت : اطلس هاي  مردم  نگاري  سرزمين  و مردم  نگاري  پوشاك  ايران  تا پايان  سال  جاري  تهيه  و عرضه  مي شود.
محمد ميرشكرايي  روزشنبه  درگفت وگو با ايرنا، هدف  از تدوين  اين  دو اطلس  را شناخت  عناصر عمده  فرهنگ  و هويت  قومي ، منطقه اي  وملي  عنوان  كرد.
وي  افزود: فعاليت هاي  پژوهشي  براي  اجراي  طرح  مردم  نگاري  سرزمين  از سال ۱۳۷۲ شروع  شد و تاكنون  كار پژوهش  در بيش  از ۲۵۰ شهرستان  كشور پايان  يافته و تنها تعداد كمي  از شهرستان ها باقي  مانده  است .ميرشكرايي  اضافه  كرد: اين  اطلس  ابتدا در قالب  لوح  فشرده  تهيه  وسپس  به  شكل  كتاب  منتشر خواهد شد.
وي  همچنين  با تشريح  اجراي  طرح  مردم  نگاري  پوشاك  ايران ، گفت : كار پژوهشي  و بررسي  اين  طرح  به  صورت  فراگير و جامع  و با تفكيك  استان ها از سال  ۱۳۷۴در سطح  كشور اجرا شد و سال  گذشته  نيز پايان  يافت .
به  گفته  ميرشكرايي ،اين  طرح  پژوهشي  در ۵۶۴ نقطه  شهري ، روستايي  و عشايري  كشور براي  بررسي  پوشاك  سنتي  و تغييرات  ايجاد شده  دراين  پديده  مورد بررسي قرار گرفت .

عنان خواستار اجراي كامل توافقات كنفرانس بين المللي جمعيت و توسعه شد
دبيركل سازمان ملل متحد در پيامي به مناسبت روز جهاني جمعيت (۱۱ جولاي ۲۰۰۴ برابر با ۲۱ تيرماه ۱۳۸۳) از جهانيان خواست به قول هايي كه طي كنفرانس بين المللي جمعيت و توسعه به منظور توانمندسازي زنان و برابري جنسيتي، همچنين حذف خشونت عليه زنان و دختران دادند، پايبند بوده و اين موارد را در تلاش هاي گسترده خود براي دستيابي به اهداف توسعه هزاره به رسميت بشناسند.

تصحيح
در گزارش خبري پنجشنبه ۱۸ تير ماه تحت عنوان «توقف پروژه درمان قطعي سرطان در ايران» موارد زير اصلاح مي شود:
۱- سرپرست پروژه عنوان كردند كه دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در حد توان امكانات و تجهيزات لازم را در اختيار اين پروژه گذاشته اند و ما از مسئولان محترم دانشگاه تشكر مي نماييم.
۲- به دليل وسعت پروژه و نياز به بودجه بيشتر، پيشنهاد گرديدكه سازمان ها و نهادهاي خيريه از مجاري قانوني به پيشبرد سريع تر اين پروژه كمك نمايند.
۳- جمله سرپرست گروه تحقيقاتي دانشكده پيراپزشكي به سرپرست اين مجموعه پروژه ها اصلاح مي گردد.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |