دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۴۷
تهرانشهر
Front Page

ستون شما
نامه اي از يك فرد عادي (نسبتا پولدار)
مسوولان محترم بانكداري كشور! سوالي است كه مدت ها ذهن حقير را به خود مشغول داشته و امسال كه از سوي رهبر عزيزمان ملزم به پاسخگويي هستيد. لطفا پاسخ مرا به طور واضح وروشن بيان فرماييد.
و آن اينكه تفاوت بنده كه مبلغ ۲۰ ميليون تومان بي  مصرف خود را به مدت ۳ سال در يكي از بانك هاي شما گذاشته ام، با آن آقا يا خانم محترم بي  پولي كه به زور ۵۰۰-۴۰۰ هزار تومان يا بيشتر و خيلي وقت ها هم خيلي كمتر، جور مي  كند و براي حداكثر ۳ ماه در بانك هاي شما مي  گذارد در چيست؟ اين دوستان كه به حد نصاب مورد نظر شما نمي رسند چرا بايد در قرعه كشي شركت داده شوند؟ راستي اصلا حد نصاب شما در امتياز بندي چيست؟ و آيا حد نصابي وجود دارد و اگر دارد چرا!؟
آيا اصلا امتياز ملاك است يا شانس و قرعه؟ و اصلا هم ربطي بين اين دو وجود دارد؟ راستي امتياز هيچ دخلي به شانس و قرعه دارد؟
من از آقايان مي پرسم: آنجا كه مي گوييد هر ۵۰ هزار ريال در هر روز يك امتياز، يعني اينكه هر كس پول بيشتري براي زمان بيشتري بگذارد الگانس يا غيره مال اوست، پس قرعه كشي چه معنايي دارد؟
ما نفهميديم اين آقا از نبردن بنز ناراحتند يا اينكه پولشان را چند سال است در بانك گذاشته اند. مي  توانيم به اين آقا پيشنهاد دهيم كه پولشان را از بانك بردارند و دست به خريد و فروش موبايل بزنند تا شايد سود بيشتري به دست بياورند.
قطار توربوترن 
قطار توربوترن تهران-زنجان پس از ۱۰ سال توقف مجددا راه اندازي شد! تبليغات شركت رجاء اين بود كه توربوترن هاي جديد فاصله تهران- زنجان را كوتاه مي  كند!
عجيب آنكه اين قطارها اولا همان توربوتر ن هايي هستند كه قبل از انقلاب خريداري  شده اند و در ده سال گذشته فاصله تهران زنجان را ۳ ساعته طي مي كردند. هم اكنون با تعمير سطحي همان قطارها فاصله تهران زنجان ۵/۴ ساعته طي مي شود! يعني بعد از ۱۰ سال زمان سفر به ميزان ۵۰ درصد طولاني  تر شده! بهاي بليت نسبت به قطار معمولي تهران- زنجان دو برابر شده و ۲۸ هزار ريال دريافت مي  شود! آيا مديريت راه آهن جوابي منطقي به موارد مطرح شده دارد؟
البته بايد توجه داشت كه در مدت ۱۰ سال با ايجاد اين همه تغييرات، قطعا فاصله شهر تهران تا زنجان هم زيادتر شده و علت افزايش زمان طي مسير هم همين است.

هوا
مثل هر روز
از تاكسي پياده مي شويد. زير پايتان احساس مي كنيد كه كمي نرمتر شده، شايد آسفالت ها را تازه ريخته اند اما نه، اين گرماي هواست كه آسفالت هاي خيابان را نرم كرده.
فكر مي كنيد كه اي كاش امروز كت تان را همراه خود نمي آورديد! به هر صورت كه دردست تان مي  گيريد احساس گرما مي كنيد. زياد به خودتان فشار نياوريد و سعي نكنيد تا بتوانيد ازدست اين گرما فرار كنيد. هر كاري كنيد اين گرماي ۳۸-۳۷ درجه اي همراه شماست. تابستان امسال با وجود اينكه از ابتدا تا به امروز كه ۳۶ روز از آن مي گذرد فراز و نشيب زيادي داشته و آن تابستاني نبوده كه ما هر سال شاهد آن بوديم، اما اين روزها خيز بلندي برداشته تا در چهلمين روز از تابستان از خجالت ما در بيايد و به اوج گرماي خود برسد.
تا شب صبر كنيد، كمي هوا خنك تر خواهد شد و تحملش براي ما راحت تر. خدا را چه ديديد شايد امشب چند لكه ابر هم در آسمان ديديد، شايد بادي، حتي شايد چند قطره باران. ولي كمي بعيد به نظر مي رسد.
به هر حال اگر مي خواهيد دماي هواي امشب تهران را بدانيد با ۱۱ درجه اختلاف نسبت به ظهر امروز حول و حوش ۲۶ و ۲۷ است.

فرهنگ
روزهاي شاد تابستان براي همه
موزه ها و مراكز تاريخي كشورمان در حقيقت مكان هايي براي معرفي تمدن و فرهنگ غني ايراني است. تماشا و بازديد از آنها در هر زمان و براي هر گروه سني جذابيت هاي خاص خودش را دارد. پدر بزرگ ها و مادر بزرگ هاي ما هم از اين قاعده مستثنا نيستند و حتي شايد براي آنها جالب تر هم باشد، چون آنها با ديدن اين اشياي قديمي احتمالا به ياد قصه هايي كه پدران و مادرانشان برايشان تعريف مي  كردند، مي  افتند. فرهنگسراي سالمند هم هر دوشنبه برنامه هاي بازديد از موزه ها و مكان هاي تاريخي برگزار كرده است. اين برنامه ها ويژه سالمندان است و براي شركت در آنها مي  توانيد به ميدان امام حسين- خيابان ۱۷ شهريور- خيابان خشكبار چي- پارك خيام مراجعه و يا با شماره هاي ۹-۳۳۵۸۶۸۸ تماس بگيريد. همچنين براي داشتن يك روز شاد مي  توانيد چهارشنبه هر هفته از ساعت ۱۰ تا ۱۲ به فرهنگسراي انقلاب (بزرگراه نواب- خيابان كميل شرقي- شماره ۸۴) برويد و در اين برنامه شركت كنيد. يك روز شاد تابستانه شامل برنامه هايي مانند: مسابقات ورزشي- سرگرمي و نمايش عروسكي ويژه كودكان و نوجوانان كه همراه با اهداي جوايز است.

جعبه
من يك مستاجرم
برنامه هاي امروز را با فوتبال آغاز مي  كنيم. امروز آخرين ديدارهاي گروه دوم انجام خواهد شد. عربستان و عراق كه هر كدام براي صعود از گروهشان نياز به پيروزي دارند تا شايد با شكست خوردن تركمنستان، مقابل ازبكستان بتوانند پس از ازبكستان به عنوان تيم دوم صعود كنند در مقابل هم خواهند ايستاد. هر دو بازي به صورت همزمان از ساعت ۳۰:۱۵ آغاز خواهد شد.
قبل از شروع مسابقه در ساعت ۱۴ مي  توانيد تكرار سريال در پناه را تو از شبكه ۲ ببينيد. همين طور تكرار كاكتوس هم ساعت ۱۵ از شبكه اول پخش مي  شود.
ساعت ۱۹ مجموعه ديروز، امروز، فردا از شبكه تهران پخش مي  شود. هفته گذشته به مناسبت ايام شهادت حضرت فاطمه (س) مجموعه من يك مستاجرم پخش نشد.. اما اين هفته مي  توانيد اين سريال را راس ساعت ۲۱ از شبكه ۳ مشاهده كنيد. البته اين را هم ياد آور مي  شويم كه درست در همين ساعت از شبكه ۲ مي  توانيد سريال كلبه جنگلي را هم ببينيد.
مجموعه پليسي دايره ترديد بعد از اخبار ساعت ۲۱ شبكه اول حوالي ساعت ۱۰:۲۲پخش مي  شود. حسين رفيعي و محمد حسيني امشب۳۰ :۲۲ روي آنتن خواهند رفت و كلي مزه خواهند ريخت. اين برنامه را هم مي  توانيد از شبكه سوم ببينيد.
آخرين برنامه اي كه پيشنهاد مي  كنيم ببينيد سريال گروه پليس است كه ساعت ۲۳ از شبكه تهران پخش مي  شود.

صحنه
سيزده دخمه شيرين براي رابعه و مكبث
بعضي ها معتقدند كه ديدن يك نمايش خيلي جذابتر از ديدن يك فيلم سينمايي و يا يك فيلم تلويزيوني است. دليلي هم كه براي اين اعتقادشان دارند اين است كه در تئاتر و نمايش تماشاگر به خاطر رابطه مستقيم با صحنه، حس بازيگران و موضوع اصلي نمايش را بهتر درك مي  كند. در حقيقت اين عده همان كساني هستند كه تئاتر و نمايش در برنامه هايشان جايگاه خاصي دارد.
اگر شما هم جزو اين عده هستيد بهتر است برنامه هاي بعضي از تالارهاي نمايش را بدانيد. اين روزها تالار وحدت ميزبان نمايش رابعه به كارگرداني حسين سحرخيز است. اين نمايش تا نهم مردادماه، هر روز ساعت ۱۹ اجرا مي  شود.
براي ديدن نمايش سيزده به كارگرداني بنفشه توانايي هم فقط تا نهم مردادماه فرصت داريد تا هر روز ساعت ۳۰:۱۹ به تالار سنگلج برويد. اما براي تماشاي مكبث به كارگرداني حسين فرخي و دخمه شيرين ،كاري از قطب الدين صادقي تا آخر مردادماه فرصت داريد. مكبث هر روزدر تالار نو ساعت ۱۸ اجرا مي  شود و دخمه شيرين هم هر روز ساعت ۳۰:۱۹ در تالار چهار سو بر روي صحنه مي رود.

نت
سمفوني جنگ
در اين فكر بوديم كه ستون نت امروز را چطور پر كنيم كه چند خبر از موسيقي رسيد. حالا مشكل اين است كه نمي  دانيم چطور اين همه خبر مهم را در يك ستون بگنجانيم. بهترين راه شايد اين باشد كه بدون مقدمه برويم سراصل مطلب.
اول بشنويد از آواي ني؛ حسن ناهيد رسما اعلام كرد كه در جشنواره بين المللي ني نوازان شركت مي  كند. در اين جشنواره كه از ۲۳ تا ۲۶ شهريورماه در فرهنگسراي نياوران برگزار مي  شود، استاد كسايي و افشارنيا هم حضور دارند. از اين گذشته در اين جشنواره مي توانيد كار نوازنده هايي از چين، ژاپن، هند، تركيه، مصر و... را هم ببينيد.
از ني به پيانو مي  رسيم. اينكه اين سازها به هم ربطي ندارند! به جاي كوچك ستون نت ببخشيد. قرار است رسيتال پيانو سلو با اجراي «حسام بني اقبال» در روزهاي ۹ و ۱۰ مردادماه در سالن رودكي برگزار شود. اگر به موسيقي كلاسيك علاقه داريد، حتما يكي از صندلي هاي سالن رودكي را با يك بليت، چند ساعت بخريد.
و حالا آخرين خبر؛ سمفوني جنگ از آثار دكتر كهن زاد، با رهبري لوريس چكنواريان.
چكنواريان مي  گويد: «در حال حاضر مشغول تمرين روي قطعات سمفوني جنگ هستيم. اين سمفوني با تم جديد و متفاوت توسط دكتر كهن زاد نوشته شده و راجع به جنگ هاي مختلف جهان است.»
اجراي اين اثر بيش از يك ساعت زمان نياز دارد و در دو قسمت روي صحنه مي  رود. سمفوني جنگ را مي توانيد اواخر مرداد ماه روي صحنه ببينيد.

پايتخت
پاريس 
پاريس يكي از شهرهايي است كه همه ساله در ايام تابستان، گردشگران زيادي را از سرتاسر جهان به خود جذب مي  كند. همه شما هم حتما برج ايفل در پاريس را حداقل در تلويزيون منزلتان ديده ايد. اين برج ۳۲۴ متر ارتفاع دارد و هر روز تعداد بسيار زيادي از مردم از آن بازديد مي  كنند. چند روز قبل مقامات شهري پاريس پس از اينكه يك پيغام تهديد آميز دريافت كردند حدود ۴ هزار نفر از بازديدكنندگان برج را تخليه كردند.
يكي از مسوولان شهري پاريس مي  گويد: «فردي در تماس با ما تهديد كرد كه با هواپيما به برج خواهد كوبيد همانند واقعه يازدهم سپتامبر.»
اين براي اولين بار در سال ۲۰۰۴ است كه مسوولان مجبور به تخليه ايفل مي  شوند. آخرين باري كه حادثه اي براي اين برج بلند روي داد آتش سوزي سال گذشته در آن بود.
برلين 
شهردار شهر برلين «باب دندرسون» از يك سانحه رانندگي جان سالم به در برد.
اما تصادف جناب شهردار، يك تصادف ساده نبود. ايشان زماني كه در حال رفتن به منزلشان بودند با يك كرگدن تصادف كردند.
در اين تصادف به غير از ماشين شهردار كه بسيار خسارت ديد به خودش خسارت چنداني وارد نشده است.
او گفت:«من در حال رانندگي بودم كه ناگهان متوجه شدم چيزي سياه رنگ روي ماشين افتاد.»
بوداپست 
بوداپست پايتخت مجارستان، امسال تابستان حال و هواي بسيار شادي دارد.
پل قديمي شهر كه به نام زنجير شهرت دارد، در اين ايام محل تجمع ساكنان و همين طور گردشگران خارجي اين شهر است، به ويژه در روزهاي آخر هفته. اين پل از ۱۰ صبح تا ۱۱ شب در اين دو روز كاملا مسدود است و علاوه بر اجراي موسيقي زنده در گوشه و كنار آن، مواد خوراكي، همچنين بعضي از دست ساخته هاي افراد روي آن به فروش گذاشته مي  شود.
آتن 
سعي خواهيم كرد كه تا آغاز مسابقات المپيك و همين طور در طول مدت برگزاري اين مسابقات در اين ستون كه مربوط به پايتخت ها مي  شود يك خبر از شهر ميزبان اين مسابقات براي شما در نظر بگيريم. امروز خبري را بخوانيد در خصوص ضرب مدال هاي المپيك در آتن.
۱۳ كيلو طلا، يك تن نقره و يك تن برنز براي ضرب نزديك به ۳ هزار مدالي كه قرار است براي قهرمانان هر رشته در نظر گرفته شود به كار خواهد رفت. محل ضرب  مدال ها در حومه غربي شهر آتن است. اما اين مكان فقط براي ضرب  مدال هاي برنز است و مدال هاي طلا و نقره قرار است كه از سوئيس برسند.وزن هر مدال ۱۵۰ گرم و قطر هر كدام از آنها ۶ سانتي متر است

|  ايرانشهر  |   تهرانشهر  |   حوادث  |   خبرسازان   |   در شهر  |   درمانگاه  |
|  زيبـاشـهر  |   يك شهروند  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |