شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۳
نگاهي به فيلم مهمان مامان ،ساخته داريوش مهر جويي
زندگي رسم خوشاينديست
علي شيدفر
001122.jpg

تهيه كننده و كارگردان: داريوش مهرجويي ‎/ نويسندگان فيلمنامه: داريوش مهرجويي، هوشنگ مرادي كرماني، وحيده محمدي فر ‎/ بر اساس قصه اي از هوشنگ مرادي كرماني ‎/ مدير فيلمبرداري: تورج منصوري ‎/ تدوين: مهدي حسيني وند ‎/ موسيقي: عماد بنكدار ‎/ صدابرداران: جهانگير ميرشكاري، مازيار شيخ محبوبي و امين ميرشكاري ‎/ طراح صحنه و لباس: محسن شاه ابراهيمي ‎/ دستيار اول كارگردان، برنامه ريز و طراحي تيتراژ: محمدرضا شريفي نيا ‎/ بازيگران: گلاب آدينه، پارسا پيروزفر، حسن پورشيرازي، نسرين مقانلو، فريده سپاه منصور، مليكا شريفي نيا، ژاله علو و ... ‎/ محصول: سيما فيلم
اين كه داريوش مهرجويي بعد از چند فيلم ناموفق مثل ميكس و بماني و فارغ از دغدغه هاي فلسفي اش با بازگشت به دهه شصت به سراغ يك كمدي بزن و بكوب مي رود و تجربه موفق اجاره نشين ها را تكرار مي كند، اگرچه به نوعي نشانه سرگرداني فيلمساز و دور و تسلسلي است كه سينماي ايران در آن گرفتار آمده است، اما به هر حال بيش از هر چيز ضرورت بروز سرزندگي و نشاط را در جامعه ما فرياد مي زند. نشاطي كه مهرجويي از يك سو وسازمان صدا و سيما كه تهيه كننده اين فيلم است و بويژه مديريت جديد ضرورت آن را به خوبي دريافت كرده اند.
مهمان مامان براساس داستاني از هوشنگ مرادي كرماني كه با تغييراتي دربازنويسي مجدد به تصوير درآمده ماجراي چند خانواده نسبتاً فقير است كه در يك خانه قديمي در قلب تهران زندگي مي كنند. روزي براي يكي از اين خانواده ها مهمان عزيزي از راه مي رسد. يك زوج تازه ازدواج كرده كه داماد خواهرزاده زن خانواده و افسر نيروي هوايي است. اما خانه تهي است و براي پذيرايي هيچ چيزي در بساط نيست. ساير افراد خانواده اين مجموعه محروم كه آبروي زن را در خطر مي بينند به كمك برمي خيزند و هر كس هر چه دارد به ميان مي گذارد. به اين ترتيب سفره اي رنگين پهن مي شود و ضيافتي شاد و پرشكوه از همدلي و همراهي را تدارك مي بينند. ضيافتي دلنشين كه حاصل كار يك نويسنده تيزبين،  يك سينماگر خوش ذوق و تلاش بازيگراني پرتوان است كه نقش انسان هايي زيرخط فقر را زندگي مي كنند.
از ويژگي هاي كار مهرجويي در مهمان مامان تصوير دقيق اين زندگي و ارتباط درست آدم هاي اين طبقه اجتماعي است. آدم هايي ساده كه شخصيت سالمي دارند در جريان طبيعي هستي، بي هيچ عقده و كينه اي زندگي مي كنند و هيچ وقت نوميد و اندوهگين نمي شوند. آدم هايي كه هميشه شاد و مهربان اند، زندگي را رسم خوشايندي مي دانند و هر يك در پس پرده اي از ظاهرسازي و افراط و تفريط هايي كه در فرهنگ ما جا خوش كرده اند، ويژگي هاي هزل گونه و خنده دار خود را آشكار مي كنند.
مهمان مامان در كنار چيره دستي هاي فيلمساز، سلامت و غناي انديشه نويسنده، انسجام فيلمنامه و بازي هاي روان و هنرمندانه، تماشاگر را با حس واقعي زندگي اين آدم ها و با دنياي زنده و ملموس آن همراه مي كند و در يك احساس همزيستي مشترك، او را نيز در اين ضيافت شاد و دلپذير به سرخوشي و نشاط مهمان مي كند.
مهمان مامان اگر چه ممكن است علاقه مندان سينماي فلسفه گراي مهرجويي را راضي نكند، اما با توجه به وضعيت فعلي سينماي ما و به خصوص تحليلي كه مهرجويي در همين فيلم از زبان آقا يد الله درباه سينماي بيمار ايران ارائه مي دهد، تهيه فيلم هايي را با هزينه نسبتاً كم و عناصر كافي براي جذب مخاطب مناسب ترين نسخه مي داند و برساخت آثاري چون مهمان مامان به عنوان يك راهكار، عملاً تأكيد دارد.
001119.jpg

توجه به جزئيات ،يكي ديگر از ويژگي هاي كار مهرجويي دراين فيلم است. كل ماجرا و داستان در چند ساعت مي گذرد. از غروب يك روز معمولي تا شامگاه همان روز. ايجاد حس تداوم زماني، و رعايت همه جزئيات در چنين فيلمي كه به بيش از يك ماه فيلمبرداري نياز دارد، كار دشواري است كه كمتر فيلمسازي از عهده آن برمي آيد. اما مهرجويي، با ظرافت خاص و در نهايت ايجاز قصه اش را روايت مي كند و براي حفظ ريتم و ضرباهنگ فيلم استادي خود را بار ديگر به اثبات مي رساند. او در طراحي صحنه، طراحي لباس، ميزانسن و تركيب عناصر مقابل دوربين چنان مستند وار عمل مي كند كه به راحتي بخشي از شور و حال بازيگران به تماشاگر منتقل مي شود. فضاي شاد فيلم چنان جذاب و گيراست كه تماشاگر نه حركت ناآرام دوربين را روي دست متوجه مي شود و نه از ميزانسن هاي شلوغ چندنفره و در هم لوليدن آدم ها سرگيجه مي گيرد. او نه تنها از ساعت ها بودن در يك خانه محقر پرجمعيت خسته نيست بلكه چنان در وجد و سرور صحنه سهيم مي شود كه انگار يكي از اعضاي همين خانواده است كه به ميهماني اين ضيافت نشسته است.
فيلم مهمان مامان اگر چه در لايه دروني و در پس ظاهر شاد و سرگرم كننده اش پيامي قابل تأمل يا حرف و سخني عميق و تفكر برانگيز ندارد و در پرداخت اغلب شخصيت ها از حد تيپ فراتر نمي رود و همه ضعف هاي خود را در لابلاي خنده و شادي پنهان مي كند اما براي تماشاگري كه از منازعات اجتماعي، از جدي بودن موضوع و فضاي فيلم هاي امروزي گريزان است اثري استثنايي و دلنشين به شمار مي رود. او نه تنها از فضاي مفرح و شاد فيلم در سالن سينما لذت مي برد كه پس از تماشاي فيلم هنگام خروج از سينما نيز با احساس «وحيده محمدي فر» يكي از فيلمنامه نويسان مهمان مامان احياناً همراهي مي كند: «پس از ديدن فيلم احساس سبك و شيريني داشتم. تجربه اي كه ما را با خود واقعي مان نزديك كرده بود. به خصوص كه ما ايراني ها ذاتاً مهربان و زنده دليم و اعتقاد داريم كه مهمان حبيب خداست و همسايه بايد از درد همسايه باخبر باشد. شايد اگر به اين فطرت حقيقي خود بيشتر توجه كنيم،  خيلي از مشكلات جامعه حل شود و بار تنش و فشار زندگي شهري را از دوش هم برداريم و آن قدر توي خيابان جلوي هم نپيچيم و بوق نزنيم و همديگر را آزار ندهيم.»
آيا در ميان انبوه مخاطباني كه اين روزها راضي از تماشاي ميهماني مامان به بيرون سينما مي آيند اگر معدودي هم به چنين حسي رسيده باشند، خوشايند نيست؟

خبر
نشست منتقدان سينما با رئيس سازمان صداوسيما
راههاي  ارتقاي  كيفي  برنامه هاي  سيما و ارتباط بهتر سيما و سينما در نشست  رئيس  سازمان  صدا و سيما با كارشناسان  سينما و سيما، بررسي شد.
به  گزارش  واحد مركزي  خبر عزت الله  ضرغامي در اين  نشست  گفت:  صداوسيما، رسانه اي  ملي  است  از اين  رو بايد آينه اي  از افكار، انديشه ها و علايق  عمومي  مردم  ايران  باشد. وي  برگزاري  اين  گونه  نشست  ها را موجب  رشد رسانه  براي  دسترسي  بهتر به اهداف  ملي  دانست  و تأكيد كرد يكي  از برنامه هاي  اين  سازمان ، ايجاد بستر نقد صدا و سيما از طرف  خود اين  رسانه  است . در اين  نشست  گروهي  از سينماگران  و كارشناسان  عرصه توليد و مطبوعات  سيما و سينما نيز نقدها و پيشنهادهايي  درباره  عملكرد سيما مطرح  كردند.
ضرورت  توليد فيلم هاي  فرهنگي  و تأثيرگذار در صدا و سيما، حمايت  سيما از هنرمندان  جوان  و خلاق ، شكستن  بوروكراسي  در صدا و سيما، بهره گيري  از كارشناسان  با سلايق  گوناگون ، مبارزه  مستمر با تهاجم  فرهنگي ، ساخت برنامه هاي  اسلامي به  شكل  هنري ، ارائه  الگوهاي  اسلامي ، جدي  گرفتن  نقش نويسنده  در ساخت  برنامه ها، توجه  به  وحدت  ملي  و تكثر قومي ، فراهم آوردن بستر نقد تلويزيون ، بهره گيري  از گويندگان  و مجريان  خوش  سيما و مسلط به  زبان  فارسي  و توجه  به  نحوه  پخش  برنامه ها از جمله  نكاتي  بود كه كارشناسان  شركت  كننده  در اين  نشست  بر آن تأكيد كردند.
برگزاري جشنواره فيلم كودك در اصفهان قطعي شد
برگزاري  جشنواره  بين المللي  فيلم هاي  كودكان  و نوجوانان  در شهر تاريخي  اصفهان  قطعي  شد.
قطعيت  برپايي  اين  جشنواره  در مهرماه  امسال  در شهر اصفهان  در پي  توافق  بين  مسئولان  اجرايي  استانداري  اصفهان  و مديرعامل  بنياد سينمايي  فارابي  اعلام  شد.
در جلسه  ياد شده  همچنين  در مورد چگونگي  برگزاري  اين  رويداد هنري ، تشكيل ستاد جشنواره  و همچنين  فعاليت  سازمان هاي  عضو اين  ستاد تصميم گيري  شد.
برگزاري  جشنواره  بين المللي  فيلم هاي  كودكان  و نوجوانان  در اصفهان  در حالي قطعي  شد كه  پيش  از اين  رئيس  شوراي  اسلامي شهر اصفهان ، برگزاري  اين  جشنواره را منوط به  وجود منافع  اجتماعي  و فرهنگي  و همچنين  كمترين  هزينه  براي  شهر اصفهان  ذكر كرده  بود.
اولين سينماي اشتهارد راه اندازي شد
رئيس  فرهنگسراي  ملاصدراي  بخش  اشتهارد شهرستان  كرج  از راه اندازي  اولين سينما در اين  بخش  خبر داد. «محمد صفري » هدف  از تاسيس  اين  سينما را غني سازي  اوقات  فراغت  مردم  بويژه  نوجوانان  و جوانان  منطقه  ذكر كرد. وي  افزود: اين  سينما با ظرفيت  ۹۰ تماشاگر با هزينه اي  بالغ  بر ۷۰ميليون  ريال  از محل  اعتبارات  اداره  فرهنگ  و ارشاد اسلامي  شهرستان  كرج  راه اندازي  شده  است . وي  گفت : با بهره  برداري  از سينماي  بخش  اشتهارد، بخشي  از مشكلات  امكانات  فرهنگي  در اشتهارد برطرف  شد. صفري  ياد آورشد: افراد علاقه  مند به  فيلمهاي  سينمايي  مي توانند همه  روزه  در ساعات  مختلف  به  اين  سينما مراجعه  كنند. بخش  ۵۰ هزار نفري  اشتهارد در ۷۰ كيلومتري  غرب  كرج  واقع  شده  است .

سايه روشن هنر
۶ سينماگر فيلم هاي جشنواره «وارش» را داوري مي كنند
هيات انتخاب چهارمين دوره جشنواره فيلم كوتاه وارش در مازندران آغاز به كار كرد.
مهدي قربان پور مدير اجرايي جشنواره فيلم وارش با اعلام اين خبر گفت: امسال شش تن از هنرمندان و كارگردانان صاحب نام عرصه سينماي ايران طي مدت ۱۰ روز به بازبيني آثار رسيده به دبيرخانه جشنواره مي پردازند.
وي افزود: خسرو معصومي، مهدي هاشمي و پوران درخشنده آثار بخش هاي مستند و تجربي را مورد بازبيني قرار مي دهند و ارد عطارپور، فاطمه معتمدآريا و فرشاد فرشته حكمت به بررسي آثار بخش هاي مستند و پويانمايي مي پردازند.
مدير اجرايي جشنواره وارش در ادامه اظهار داشت: با توجه به اين كه جشنواره امسال در سطح گسترده و بين المللي با حضور يازده كشور حاشيه درياي خزر برگزار مي شود در ايام برگزاري شاهد حضور بسياري از هنرمندان اين كشورها در مازندران خواهيم بود.
قربان پور ادامه داد: جشنواره فيلم كوتاه وارش كه با همت اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران و با همكاري امور جشنواره ها و مجامع سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي  برگزار مي شود با هدف تأكيد بر حفظ فرهنگ عامه شكل گرفته و مي توان آن را اولين جشنواره موضوعي فيلم كوتاه دانست كه طي ۴ دوره برگزاري، به موضوعاتي آييني و سنتي توجه ويژه اي داشته است و با توجه به برنامه ريزي هاي جشنواره هردوره يكي از استان هاي كشور ميهمان جشنواره است و در اين دوره نيز آثار منتخب فيلمسازان استان هرمزگان با موضوع آزاد در بخش جنبي به نمايش درخواهد آمد.
فيلم مرداد منتشر شد
001125.jpg

سيصد و نوزدهمين شماره ماهنامه سينمايي فيلم ويژه مردادماه با مجموع مطالبي درباره مارلون براندو آخرين اسطوره بازيگري منتشر شد.
گفتگو با رسول خادم رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر تهران، پرونده فيلم ميهمان مامان آخرين ساخته داريوش مهرجويي و گفتگو با بازيگران و عوامل اين فيلم، گفتگو با ابوالحسن تهامي درباره دوبله و معضل دستمزد، آسيب شناسي گزارش هاي فوتبالي تلويزيون به مناسبت بازي هاي يورو ۲۰۰۴، مطالبي درباره آواز در فيلم، گزارشي از سياست هاي شهرداري تهران در زمينه تبليغا ت سينمايي و نمايش فيلم در فرهنگسراها، يادي از محمدرضا سرهنگي، نقد فيلم هاي برگ برنده و معادله، گزارش اكران و نگاهي به فيلم هاي روز سينماهاي جهان مطالبي است كه در اين شماره ماهنامه فيلم به چاپ رسيده است.

هنر
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
فرهنگ
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |