يكشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۳
آلودگي هر خودروي فرسوده ۲۲ برابر پرايد است
ميزان منو اكسيد كربن خروجي از اگزوز خودروهاي دهه ۵۰ حدود ۲۲ برابر خودروي پرايد با كيت ساژم است.
به گزارش آسمان آبي ايران، خودروهاي فرسوده به ازاي هر كيلومتر پيمايش ۲۲ppm گاز منو اكسيد كربن و ۲ppm اكسيدهاي ازت و هيدروكربن هاي نسوخته آزاد مي كند درحالي كه اين ميزان در خودروي پرايد با كيت ساژم كمتر از ۱ppm براي منو اكسيد كربن و ۰/۵ppm براي اكسيدهاي ازت و براي اكسيدهاي ازت و هيدروكربن هاي نسوخته گزارش شده است.

سگ  روس  نوزاد ۳ ماهه اي  را تا ۷ سالگي  پرورش  داد
پسر بچه  ۷ ساله اي  كه  از سه ماهگي  به وسيله  يك  سگ  پرورش  يافته  بود در منطقه آلتاي  روسيه  يافت  شد.خبرگزاري  اينترفكس اعلام كرد:مادر كودك  از سه  ماهگي  و در حالي  كه  شوهر الكلي  از بدو تولد فرزندش  او را ترك  كرده  بود در منزل  ديگري  اقامت  گزيد.اين  درحالي  بود كه  كودك  در منطقه  متروكه اي  رها شده  بود و بجز يك  سگ  هيچ كس  ديگري  به  كمك  وي  نمي شتافت . سگ  وفادار هر روز در چند نوبت  و به طور منظم  به  كودك  سركشي  كرده  و غذاي  مورد نياز او را تامين  مي كرد.اين  كودك    به  رغم  گذشت  ۷ سال  از عمرش  به  صورت  سينه  خيز راه  رفته اما اكنون   اصول  صحيح  غذا خوردن  با قاشق ، راه  رفتن  عادي  و تكلم  به او آموخته  مي  شود.

دانشجويان ساكن خوابگاه بيشتر مطالعه مي كنند
001191.jpg
نتايج تحقيق يك پايان نامه كارشناسي دانشگاه مازندران بيانگر آن است كه دانشجويان ساكن در خوابگاه بيشتر مطالعه مي كنند.
اين تحقيق توسط «ليلا حسامي رستمي» و «سيده فاطمه فلاح» فارغ التحصيلان رشته علوم اجتماعي و با راهنمايي دكتر «غلامرضا خوشفر» در دانشكده هاي علوم انساني و اجتماعي و علوم پايه دانشگاه مازندران صورت گرفت.
نتايج تحقيق همچنين نشان مي دهد: كه ميانگين مطالعه پاسخگويان خوابگاهي ۳۱۰ دقيقه در شبانه روز، پاسخگويان ساكن منزل شخصي ۲۸۲ دقيقه و پاسخگويان منزل اجاره اي ۲۶۲ دقيقه است.
بنا بر اين ميزان مطالعه پاسخگويان خوابگاهي ۳۰ دقيقه از پاسخگويان ساكن منزل شخصي و ۵۰ دقيقه از پاسخگويان منزل اجاره اي بيشتر است كه نشان دهنده تأثير مثبت خوابگاه بر ميزان مطالعه دانشجويان است.
نتيجه اين تحقيق كه در مورد عوامل اجتماعي مؤثر بر ميزان مطالعه دانشجويان است، حاكي از آن است كه ميزان مطالعه پسران دانشجو بيشتر از دختران است.براساس يافته هاي تحقيق، ميانگين مطالعه دانشجويان علوم انساني ۲۰ دقيقه بيشتر از دانشجويان علوم پايه است.
يافته هاي تحقيق نشان مي دهد: ميزان مطالعه پاسخگويان مجرد ۲۲ دقيقه بيشتر از پاسخگويان متأهل و ميانگين مطالعه پاسخگويان مجرد ۲۸۰ دقيقه در شبانه روز و ميانگين مطالعه پاسخگويان متأهل ۲۵۸ دقيقه و ميانگين مطالعه پاسخگويان روستايي ۴۴۰ دقيقه در شبانه روز است.
بنا بر اين رابطه اي بسيار قوي و معني دار بين محل سكونت دايم و ميزان مطالعه وجود دارد.
همچنين ميانگين ميزان مطالعه كتب غيردرسي دانشجويان در حدود ۱۴۲ دقيقه بود كه در مقايسه با ميانگين ميزان مطالعه غيردرسي دانش آموزان ايراني كه ۱۰ دقيقه در روز گزارش شده، بسيار چشمگير است.
اولويت مطالعات در قشر دانشجو براساس اين تحقيق موضوعات رمان و داستان است.

بازديد ۲۵۳ گردشگر خارجي از شهر تاريخي بسطام
۲۵۳ گردشگر و محقق خارجي در بهار امسال از مناطق تاريخي و جاذبه هاي سياحتي شهر تاريخي بسطام در شاهرود ديدن كردند.
رئيس شوراي شهر بسطام در خصوص مليت اين گردشگران گفت: «طبق آمار ارائه شده از سوي دو ميهمانسراي جهانگردي بسطام كه محل اقامت اين گردشگران بوده است آنان از كشورهاي اروپايي، كره، ژاپن و آمريكا به اين شهر سفر كرده اند.
وي تصريح كرد: در اين ايام جمعي ديگر از اتباع كشورهاي همسايه به قصد زيارت اماكن متبركه بسطام به اينجا سفر كردند كه به دليل توقف كوتاه مدت آنان در زايرسراها آمار دقيقي از آنان وجود ندارد.
آرامگاه هاي «بايزيد بسطامي» عارف قرن سوم، «شيخ  ابوالحسن خرقاني» از عرفاي بزرگ قرن چهارم (ه.ق)، « ابن يمين فريومدي» و مجموعه تاريخي بسطام مربوط به دوران هاي سلجوقي و ايلخاني از پرجاذبه ترين اماكن گردشگري بسطام و شهر شاهرود است.
شهر تاريخي بسطام در شش كيلومتري شمال شاهرود واقع است.

كتابخانه سپيد، كتابخانه نابينايان
با طراحي و توليد نرم افزار كتابخانه سپيد از اين پس امكان مطالعه و جست وجو در كتابهاي جديد براي نابينايان فراهم شده است.
نرم افزار كتابخانه سپيد با فراهم كردن امكانات يك كتابخانه الكترونيكي بريل فارسي و گسترش شبكه اي آن براي تمام نابينايان سراسر كشور امكان افزودن كتب جديد به مجموعه هاي نابينايان تبادل كتاب و غني سازي مراكز اطلاعاتي را براي روشندلان فراهم مي كند.به گزارش تيم تحقيقاتي پكتوس به دليل گراني و هزينه بالا و از سوي ديگر حجم بيش از حد كتب بريل تاكنون تعداد بسيار اندكي از اين كتابها در اختيار مجموعه هاي خدماتي نابينايان قرار گرفته و نابينايان كشور به علت عدم گسترش امكانات عمومي مطالعه از دستيابي به اطلاعات اوليه نيز محروم بوده اند.
مهندس صادقپور سرپرست تيم تحقيقاتي كتابخانه سپيد با اعلام اين مطلب افزود :با توجه به اين نكته كه تمامي كتابهايي كه براي افراد عادي چاپ مي  شود از طريق فايل هاي رايانه اي تهيه مي شود با استفاده از كتابخانه سپيد از اين پس مي توان همان كتابها را براي نابينايان نيز آماده كرد.
مهندس آرمان بحري مدير پروژه كتابخانه سپيد آمار كتابهاي بريل فارسي ايران را تا انتهاي سال ۸۰ كمتر از ۱۸۰۰ عنوان ذكر كرد و افزود: با استفاده از اين نرم افزار در هر سال توان انتشار حدود ۱۰۰۰۰ عنوان كتاب جديد به وجود مي آيد. وي امكان مشاهده ليست و مشخصات كتابها، ليست بخش ها، زير بخش  ها، اطلاعات تكميلي كتاب (شامل نويسنده، مترجم، ناشر، موضوع و ...)، جست وجو براساس متغيرهاي گوناگون و نيز مطالعه متن كامل كتاب به صورت صوتي و بريل را از امكانات كتابخانه سپيد ذكر كرد .

مركز اطلاع رساني نيروي انتظامي اقامت زنان در هتل ها محدوديتي ندارد
مركز اطلاع رساني ناجا در پاسخ به گزارش سوم خرداد ماه جامعه به عنوان رايزني براي رفع محدوديت اقامت زنان در هتل ها اعلام كرد: ناجا محدوديتي براي اسكان و اقامت زنان در هتل ها قائل نشده است. متن كامل پاسخ مركز اطلاع رساني ناجا به شرح زير است.
اداره كل نظارت بر اماكن عمومي ناجا با توجه به اين كه اسكان بانوان بدون همراه و فاقد مدارك شناسايي معتبر در اماكن اقامتي با اعمال سليقه هاي مختلفي از سوي مديران هتل ها همراه بوده و بعضاً ديده مي شد ادارات و دواير نظارت بر امكان عمومي استان هاي انتظامي دستورات متضادي را در اين خصوص صادر مي نمايند در سال ۱۳۷۸ طي دستورالعملي به مديريت هاي نظارت بر اماكن عمومي استان هاي سراسر كشور ابلاغ نمود تا ضمن هماهنگي با سازمانهاي صنفي ذيربط به مديران و مسئولين پذيرش اماكن اقامتي اعلام نمايند نسبت به اسكان خانم هاي بدون همراه و فاقد مدارك شناسايي معتبر اقدام و سپس مراتب را بلافاصله به طور شفاهي يا كتبي و يا هر وسيله ممكن به ادارات يا دواير اماكن عمومي اعلام نمايند تا بررسي هاي لازم معمول گردد كه در اين خصوص اطلاع رساني لازم نيز به مديران و مسئولين اماكن اقامتي سراسر كشور به عمل آمده است. شايان ذكر است مطالب عنوان شده توسط مسئولين هتل ها در گزارش  موصوف كذب بوده و محدوديت موجود صرفاً توسط آنان و به انگيزه پيشگيري از بروز مشكلات احتمالي اعمال مي گردد.

سرانه بيمه خدمات دندانپزشكي جوابگو نيست
ليلا خاكسار- از دوران كودكي تا كهنسالي همه با مشكلات دندان درگير هستند. زماني به دليل خوردن شكلات و شيريني بيش از حد، دوره اي به دليل تنبلي و رعايت نكردن مسائل بهداشتي و مسواك نزدن و در دوره اي به دليل كمبود كلسيم، بالارفتن سن و در برخي، ناراحتي هاي عصبي ناشي از مسائل و مشكلات زندگي. دندان جزء مهمي از اجزاي بدن است و نياز به سلامت آن، هر از گاهي مردم را به مطب دندانپزشكان مي كشاند و بسته به عارضه اي كه در دندان ايجاد شده هزينه هاي متفاوت و سنگيني را به افراد تحميل مي كند.
بالابودن نرخ هزينه هاي دندانپزشكي صداي اعتراض بسياري از مردم را بلند كرده است و با وجود اينكه طبق گفته دندانپزشكان هر فرد بايد هر ۶ماه يكبار براي چك كردن دندانهاي خود به دندانپزشك مراجعه كند اما بيشتر مردم اين كار را نمي كنند و چه بسا در مواقع ضروري نيز تا كار به مراحل حاد نرسد و درد دندان ما را كلافه نكند به سراغ دندانپزشك نمي رويم.بيمه هاي دندانپزشكي هم اكثرا جوابگو نيست.
تامين اجتماعي كه وسيعترين سازمان بيمه گر در كشور است و در حدود ۲۷ ميليون نفر را تحت پوشش دارد از نظر ارائه خدمات دندانپزشكي با مشكل روبروست.جهت اطلاع از چگونگي ارائه خدمات دندانپزشكي اين سازمان به سراغ دكتر سيدعظيم حسيني مسئول امور دندانپزشكي سازمان تامين اجتماعي رفتيم.
وي در مورد وضعيت ارائه اين خدمات مي گويد: سرانه حق بيمه اي كه هر كس براي درمان پرداخت مي كند دو هزار و ۸۰۰ تومان است،كه اين رقم از ۱۰ جزء تشكيل شده كه يكي از اين ها خدمات دندانپزشكي است كه رقم آن حدود ۴۲۰ ريال است. اين تعرفه اي است كه در دولت مشخص شده و سازمان ملزم به رعايت آن است، و براساس همين مبلغ بايد خدمات ارائه شود.
دكتر حسيني مي افزايد: در تمام كشورهاي دنيا، به خصوص برخي كشورهاي پيشرفته كه بيمه رايگان است. براي خدمات دندانپزشكي از بيمه مكمل استفاده مي كنند و اشخاص براي استفاده بهتر از اين خدمات بايد مبلغي اضافه بر بيمه  عادي بپردازند. اما در كشور ما به دليل اينكه توان مالي افراد به خصوص در قشر كارگر پايين است حق بيمه درمان در حد همان دو هزار و ۸۰۰ تومان خلاصه شده است.
وي در مورد خدماتي كه در حال حاضر از طريق مراكز تامين اجتماعي ارائه مي شود، مي گويد: در حال حاضر حدود ۲۸۰ مركز دندانپزشكي و ۴۶۰ دندانپزشك در سراسر كشور در واحدهاي درماني تامين اجتماعي وجود دارد كه خدمات معاينه، طرح درمان، تشخيص بيماريهاي دهان و دندان، پركردن دندان اعم از همرنگ و غيرهمرنگ، جرم گيري و آموزش بهداشت دهان و دندان و جراحي ريشه هاي دندان را انجام مي دهند و تقريبا در ۹۰ درصد واحدهاي ملكي سازمان، واحدهاي دندانپزشكي هم فعال هستند.نوع ديگر خدمات به صورت خدمات درمان غيرمستقيم است كه با هزار و ۹۰۰ مركز درماني خصوصي  سازمان قرارداد دارد كه انواع راديوگرافي هاي فك و صورت، انواع كشيدن دندان، جراحي هاي دندان نهفته و خدمات ديگري انجام مي دهند.دكتر حسيني همچنين به پرداخت هزينه هاي ساخت دندان مصنوعي اشاره مي كند و مي گويد: هزينه ساخت دندان مصنوعي توسط سازمانهاي بيمه گر معمولا يكبار در طول عمر وي پرداخت مي شود. اما در سازمان تامين اجتماعي هر ده سال يكبار در صورت لزوم به بيماران پرداخت خواهد شد.

هر ايراني سالانه ۴۰ كيلوگرم برنج مصرف مي كند
001194.jpg
معاون  برنامه ريزي اداري  و مالي  استانداري  گيلان  گفت : بطور متوسط هر ايراني  سالانه  ۴۰ كيلوگرم  برنج  مصرف  مي كند.
به گزارش ايرنا، روح الله  قهرماني  چابك  در جلسه  برنامه ريزي  براي  كنگره علوم  زراعت  و اصلاح  نباتات  ايران  در استانداري  گيلان  افزود: نياز برنج مصرفي  كشور دو ميليون  و ۶۰۰ هزار تن  برآورد شده  كه  با توجه  به  رشد جمعيت و محدوديت  آب  و زمين ، نگراني  و كمبود شديد اين  محصول  استراتژيك  در آينده امنيت  غذايي  كشور را دچار چالش  خواهد كرد.
وي  با اشاره  به  اين كه  مجمع  عمومي سازمان  ملل  متحد سال  ۲۰۰۴ را با شعـاربرنج  زندگي  است  اعلام  كرده  گفت : اين  امر نشانگر اهميت  توليد برنج  درجهان  است .
وي  اظهارداشت : برغم  اين كه  سالانه  ۶۰۰ ميليون  تن  برنج  در دنيا توليد مي شودتنها ۲۷ ميليون  تن  (۵/ ۴ درصد) وارد بـازار مي شـود و بقيه  به  مصرف  همــان كشورهاي  توليدكننده  مي رسد.
وي  افزود: بنابراين  در آينده  هر كشور بايد بتواند نيـــازهاي  خود راتامين  كند و در غيراينصورت  امكان  تهيه  برنج  حتي  با قيمت  بسيار بالا وجودندارد.
قهرماني  گفت : با اين  وضعيت  ناگزير به  ايجاد قانون  مشترك  بين  كشاورزان برنجكار مناطق  مختلف  برنج  خيز هستيم .
وي  افزود: توسعه  مــوسسات  تحقيقاتي  براي  رفع  مشكلات  كشاورزان ، افزايش ميزان  توليد، بهبـود تعادل  غذايي ، افزايش  راندمان  مصرف  نهاده ها، كاهش  فقرو حفــاظت  محيط زيست  ضروري  است .
كنگره  علوم  زراعت  و اصلاح  نباتات  از سوم  تا پنجم  شهريور سـال  جاري  در دانشگاه  گيلان  برگزار مي شود.

كوتاه گويا
oسوپر ماركت داروخانه
001200.jpg

دبير انجمن داروسازان ايران گفت: برخورد با سوپرماركت هاي توزيع كننده داروهاي قاچاق بسيار سهل انگارانه است و توزيع داروهاي غيرمجاز به خصوص مواد هورموني و نيروزا به راحتي در اين اماكن خريد و فروش مي شود.
دغدغه دبير انجمن داروسازان مبني بر اينكه داروهاي غيرمجاز و مواد هورموني و نيروزا نبايد براحتي آن هم از طريق سوپرماركت ها در اختيار متقاضيان قرار گيرد به جاي خود قابل دفاع و ارزشمند است اما ارزشمندتر و زيباتر آنكه در حوزه مسئوليتي ايشان هم تلاش شود چنين داروهايي براحتي در اختيار متقاضيان قرار نگيرد و داروسازان و داروخانه داران هم از حوزه كاري خود فراتر نروند، پا در كفش سوپرماركت ها و اغذيه فروش ها نكنند و در پيشخوان داروخانه اجناس و كالاهايي قرار ندهند كه متولي عرضه آنها اتفاقا سوپرماركت ها هستند. در غير اين صورت آن وقت مسئول اتحاديه سوپرماركت ها و اغذيه فروشان هم سر و كله اش پيدا شده و به فروش محصولات و كالاهاي متناسب با حوزه كاري سوپرماركت ها در داروخانه ها اعتراض خواهد كرد. از قديم گفته اند مرگ خوب است اما براي همسايه.
001197.jpg

o هر كسي از ظن خود
دبير اولين كنگره علمي نقش مصرف شير و فرآورده هاي شيري در سلامت جامعه گفته است: بررسي هاي صورت گرفته توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نشان مي دهد سرانه مصرف شير در كشور يك دوم تا يك سوم استكان است.
آن روزها كه كودكان روستايي از توليد به مصرف شير مي خوردند و بزرگان با تكيه بر داشته هاي خوراكي تازه و يخ نزده قبراق و سروحال بودند، سال ها است سپري شده، نه از آن جهت كه ذائقه ها تغيير كرده، بل به خاطر هزينه هنگفتي كه مصرف اين گونه كالاها و محصولات غذايي لوكس! به آن ها تحميل مي كند، آن ها به ناچار دسترنج خود را روانه بازار مي كنند تا از طريق آن بتوانند نان گندم بپزند و با سبزي محلي بخورند. البته شمار قابل توجهي از شهري ها هم وضعي بهتر از آن ندارند، چرا كه در دخل و خرج زندگي، مصرف شير  آن ها در اولويت پنجم و ششم قرار مي گيرد، حال آنكه درآمد آن ها و حقوق ودريافت ماهيانه شان تا اولويت سوم كفاف مي دهد و به اولويت هاي بعدي نمي رسد. اي كاش مسئولان و كارشناسان تغذيه قدري هم در كنار رديف كردن مزاياي برخي خوراكي ها براي آنكه امكان آسان آن براي مردم فراهم شود، رايزني و چاره انديشي مي كردند.
001206.jpg

o نمايش اخلاق
پنج هزار نمايش ميداني با موضوع اميد، انتظار، روح سلحشوري و اخلاق شهروندي شهريورماه سال جاري در نقاط مختلف تهران اجرا مي شود.
انديشمندي مي گويد: گفت وگو و مذاكره قوي ترين روش براي متقاعد ساختن ديگران نيست، در واقع اعمال شماست كه انسان ها و شهروندان را تحت تأثير و نفوذ قرار مي دهد.
حكايت نمايش هاي ميداني - اگرچه به جاي خود لازم، ضروري و در مواردي هم مي تواند مروج اخلاق باشد - حكايت پرداخت به ظواهر و غفلت از فعاليت هاي بنيادي و ريشه اي است اگر بخواهيم عميق در پي تقويت اخلاق شهروندي باشيم، بايد ببينيم چه مسائل و معضلاتي اخلاق شهروندي را نشانه رفته و به تضعيف آن دامن زده است، پاسخ به تقاضاهاي به حق شهروندان در كاهش فاصله طبقاتي، كمك به حل معضل ترافيك، ايجاد اشتغال و رفع بحران هويت از جوانان و تقويت حس دگر خواهي با رفتار و منش  نوعدوستانه نه خودخواهانه به طور قطع و يقين به تقويت اخلاق شهروندي منجر شده و نيازي هم براي اجراي نمايش هاي خياباني نخواهد بود.

o سرنگ انتقام
در برخي از روزنامه ها اعلام شد يك زن با سرنگ آلوده به عابران ميدان انقلاب حمله و دو تن از رهگذران را مجروح كرده است، وي در باب علت اين اقدام گفته است، بچه ام مرده و شوهرم مرا طلاق داده است و به خاطر شكست در زندگي از شهروندان انتقام گرفته ام.»
مگر مي شود هركس در زندگي دچار مشكل و ناراحتي شد از رهگذران انتقام بگيرد كه برخي از آنان شايد وضعيتي مشابه او داشته باشند.
اگر بازار انتقام از همنوعان گرم شود، ديگر حتي روز روشن در معابر شهري هم نمي توان آسوده  باخاطر طي مسير كرد!

هتل داري يا اتاق داري
* آزاد سازي نرخ هتل ها نياز به تدوين استاندارد و نظارت پنهان دارد
* براي ساخت هتل هاي جديد در سطح شهر تهران مكان يابي مي شود
001203.jpg
دلبر توكلي- به رغم آنكه سيد حسين مرعشي رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ماه گذشته در سمينار بررسي راهكارهاي توسعه صنعت هتلداري و گردشگري، آزاد و يكسان سازي نرخ هتل هاي كشور را عاملي براي بالا بردن سطح ارتقاء كيفي ارائه خدمات به مشتري و راهي براي جلب و حمايت سرمايه گذاري در اين بخش اعلام كرد، برخي از كارشناسان و دست اندركاران صنعت هتلداري در گفت وگو با همشهري در اين خصوص نظرات متفاوتي ارائه داده اند كه در پي مي آيد.
معاون ايرانگردي و جهانگردي استان تهران با اشاره به اينكه در حال حاضر كليه هتل هاي كشور از يك قانون واحد براي نرخ گذاري پيروي نمي كنند گفت: «طبق ماده ۲۳ آئين نامه هيأت دولت نرخ هتل هاي كشور توسط كميسيون نرخ گذاري كه اعضاي آن متشكل از سازمان ايرانگردي و جهانگردي، نماينده وزارت بازرگاني و نماينده تشكل هاي صنفي هتل ها مي باشند، تعيين مي شود از سوي ديگر در سال ۷۱ شوراي عالي اقتصاد، براي حمايت از سرمايه گذاري جديد در اين صنعت مصوب نمود، كليه هتل هايي كه پس از اين تاريخ ساخته مي شوند معاف از شمول مقررات نرخ گذاري هستند، بنابراين هتل هايي كه از سال ۷۱ به بعد ساخته شدند پس از تعيين نرخ دوره اي خود و اعلام آن به سازمان ايرانگردي و جهانگردي آن را در واحدهاي خود اعمال مي كنند.» وي افزود: «كليه هتل آپارتمان ها و سوئيت هاي هتل ها هم از شمول نرخ گذاري معاف هستند و نرخ دوره اي خود را به اتحاديه صنفي استان اعلام مي كنند .»
سيد حسن قدمگاهي با اعتقاد بر اينكه هتلداران ايراني به جاي «هتلداري»، «اتاق داري» مي كنند گفت:  «تعريف هتلداري در كشور ما با ساير نقاط جهان بسيار متفاوت است چرا كه در كشورهاي گردشگر پذير جهان، هتل، داراي مجموعه اي از خدمات اقامتي، تفريحي قابل ارائه به مشتري است و بيشترين درآمد زايي هتل ها از فروش خدمات جنبي به گردشگر حاصل مي شود.
وي با اشاره به اينكه كلمه «آزادسازي» براي تغيير شيوه نرخ گذاري در هتل ها به گونه اي كه منجر به بالا بردن سطح ارتقاء كيفي ارائه خدمات به مشتري شود، چندان مناسب نيست، گفت: بهتر است پس از تدوين استاندارد هتل ها، هتلهايي را كه كيفيت ارائه خدماتشان را به سطح استاندارد تعيين شده رسانده اند از شمول مقررات نرخ گذاري معاف نمود، تا بدين ترتيب همه دست اندركاران صنعت هتلداري كشور تشويق به بالا بردن سطح ارائه خدمات خود شوند و خود را به سطح استاندارد تدويني برسانند.»
«قدمگاهي» درخصوص نرخ ريالي و ارزي هتل ها گفت: «با توجه به اينكه ايران كشور سوبسيدها ست تعجبي ندارد كه در هتل ها نرخ ارزي و ريالي مي بينيم چرا كه گردشگري يك صنعت اقتصادي است و اگر قرار باشد سوبسيدي را كه دولت براي ايراني در نظر گرفته است به گردشگر خارجي هم تعلق بگيرد ديگر جذب گردشگر خارجي و درآمد زايي از اين طريق، توجيه اقتصادي ندارد.» وي تصريح كرد: «در ماده ۸ قانون توسعه صنعت گردشگري آمده است كه؛ عوارض و پول آب و برق و گاز هتل ها طبق تعرفه صنعتي محاسبه مي شود همچنين براي جلب سرمايه گذار در اين بخش هتل ها از ۵۰ درصد پرداخت ماليات معاف هستند و اينها همه سوبسيد هايي است كه دولت به اين بخش مي دهد. از سوي ديگر اين دو نرخي بودن براي گردشگر خارجي چندان قابل توجيه نيست، حال با توجه به سوبسيد هايي كه دولت براي توسعه صنعت هتلداري و گردشگري متحمل مي شود و تناقضي كه براي گردشگر خارجي پيش مي آيد بايد راهكار كارشناسانه و معقولي براي تك نرخي شدن پيش گرفت.»
فرخ مهر رئيس اتحاديه هتلداران نيز با اعتقاد به اينكه اجراي طرح آزادسازي نرخ هتل ها، باعث مي شود تا هتل ها براي باقي ماندن در بازار كار، هم سطح خدمات را ارتقاء دهند و هم قيمت خود را در حد متعارفي نگه دارند گفت: «با آزاد كردن نرخ هتلها هيچ هتلداري نمي تواند به بهانه پايين بودن قيمت ها در مقايسه با سرويسي كه لازم است ارائه شود، كيفيت پايين خدمات خود را توجيه كند.» وي همچنين درخصوص تك نرخي كردن هتل ها گفت: «اگر نرخ گذاري هتل ها آزاد شود ديگر يكسان سازي و يا تك نرخي كردن معني ندارد چرا كه هر هتلي بنابه درجه و ستاره و نوع خدماتي كه ارائه مي دهد نرخ خود را اعلام مي كند.»
رئيس ايرانگردي و جهانگردي استان تهران نيز معتقد است كه آزادسازي نرخ هتل ها بدون نظارت عاليه بر كار آنان معني ندارد و آزادسازي بايد به گونه اي انجام شود كه موجب بالا بردن كيفيت خدمات و تجهيزات صنعت هتلداري كشور شود.
غلامحسين خسروآبادي با تأكيد بر اينكه آزاد كردن نرخ بايد پس از تدوين استاندارد هتل ها صورت گيرد گفت: «ابتدا بايد استاندارد خدمات هتل ها و حقوق مسافر تعريف شود تا بتوان با آزاد كردن نرخ و ايجاد رقابت هتلداران را تشويق به ارائه خدمات بهتر براي جذب مشتري نمود.»
وي در خصوص موانع موجود براي ساخت و ساز هتل در سطح تهران گفت: «در حال حاضر با توجه به گراني زمين و محدوديت تراكم شهرداري ساخت هتل در تهران براي سرمايه گذار توجيه اقتصادي ندارد و درصدد هستيم كه با ايجاد تعاملي با شهرداري در جلب حمايت از سرمايه گذار در اين بخش، در سطح شهر، مكان يابي كنيم تا بتوان در آن نقاط تعيين شده براي احداث هتل جديد بلندمرتبه سازي نمود»
خسرو آبادي دو نرخي بودن را توهين به مسافر خارجي دانسته و گفت: «داشتن نرخ ريالي و ارزي بر روي تابلوي قسمت پذيرش هتل براي گردشگر خارجي قابل توجيه نيست چرا كه يك خدمات به دو قيمت به مشتريان يك هتل فروخته مي شود، بهتر است كارشناسان بررسي كنند كه در ساير نقاط دنيا و بخصوص در كشورهاي در حال توسعه دولت به چه شيوه اي براي جلب حمايت از توسعه صنعت گردشگري به شهروندان خود سوبسيد مي دهد.» وي افزود: «بهتر است به جاي دو نرخ ريالي و ارزي يك نرخ اعلام شود و به شهروند ايراني تخفيف ويژه داده شود تا هم از ايجاد دوگانگي براي گردشگر خارجي جلوگيري شود و هم اينكه درآمد هتل ها دچار سقوط ناگهاني نشود.»
همچنين برخي از دست اندركاران صنعت گردشگري معتقدند كه آزاد كردن نرخ گذاري موجب گراني قيمت هتل ها مي شود و اين امر نه تنها به ضرر گردشگر داخلي است بلكه در جلب گردشگر خارجي نيز تأثير منفي دارد چرا كه كشور ما براي گردشگران خارجي در مقايسه با ساير نقاط جهان بخصوص همسايه هاي ايران مقصدي گران به شمار مي رود. اكبر غمخوار مدير يكي از شركت هاي خدمات مسافرتي با بيان اينكه هتل هاي كشور در قبال پولي كه مي گيرند خدمات مناسبي به گردشگران ارائه نمي دهند گفت: «اگر همزمان با آزاد كردن نرخ هتل، كيفيت ارائه خدمات به مشتري بالا نرود در جلب گردشگر خارجي موفق نخواهيم بود چرا كه در حال حاضر قدرت رقابت با هتل هاي كشورهاي گردشگرپذير را نداريم.»
اكبر غمخوار كه خود پيش از اين مدير سياحتي بنياد بود در خصوص تك نرخي شدن هتل ها گفت:«در دنيا ۳۵ درصد از هزينه هاي هتل از فروش اتاق تأمين مي شود و بقيه درآمدها از فروش ساير خدمات حاصل مي شود حال آنكه در كشور ما همه هزينه ها از فروش اتاق تأمين مي شود به اين ترتيب در حالت عادي نرخ اتاق هتل هاي ما نسبت به ساير جهان براي گردشگران گران تر محاسبه مي شود .» وي افزود: «در حال حاضر هيچ استانداردي براي كار هتل ها در كشور وجود ندارد و بهتر است كه بخش دولتي به جاي نقش تصدي گري به كار نظارت و كنترل بر نحوه ارائه خدمات هتل ها بپردازند.»
مجيد كرماني مدير روابط عمومي گروه هتل هما با اظهار اينكه براي آزادسازي بايد يك نظارت پنهان بر كار هتل ها وجود داشته باشد گفت: در تمامي كشورهاي دنيا هنگامي كه نرخ گذاري را آزاد مي كنند به موازات آن يك نظارت پنهان بر عملكرد مجموعه وجود دارد تا در عين احساس آزادي عمل، از تخلفات احتمالي كه پيش مي آيد جلوگيري شود از سوي ديگر مشتري ها بايد ضمن آگاهي از حقوق خود بتوانند به مرجعي براي مطرح كردن مشكلات و شكايات خود رجوع كنند، بنابراين اگر قرار باشد بدون در نظر گرفتن بخش نظارتي نرخ گذاري هتل ها آزاد شود صنعت هتلداري نه تنها پيشرفت نمي كند بلكه با مشكلات عديده اي مواجه مي شود.»
معاون گروه هتل هاي پارسيان وابسته به بخش سياحتي بنياد مستضعفان با اعتقاد بر اينكه تك نرخي كردن هتل ها در ميزان درآمد هتل هاي بنياد تأثير چنداني نمي گذارد، گفت: «هر اتفاقي كه براي نحوه تعيين نرخ ها پيش بيايد در مجموعه هتل هاي بنياد تأثيري ندارد چرا كه ما موظف هستيم ضريب اشغال هتل را بالا ببريم و آن را در حد تعادل نگه داريم.»
وي افزود: «آزادسازي نرخ نبايد تأثير سوء در نحوه ارائه خدمات به مشتري بگذارد چرا كه در تمام دنيا، نوسانات نرخ هتل در زمان هاي مختلف براي جذب مشتري، منجر به افت ارائه خدمات نمي شود. از سوي ديگر نمي توان استانداردهاي يك هتل چند ستاره را كه از پيش تعيين شده و بر پايه آن درجه و ستاره گرفته است به دليل تغيير نرخ عوض كرد.»

ايران
ادبيات
اقتصاد
انديشه
زندگي
سياست
علم
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  زندگي  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |