دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۶۱ - Aug 9, 2004
ديپلمات ايراني در عراق ربوده شد
تلويزيون العربيه گزارش كرد شبه نظاميان در عراق ديروز اعلام كردند كه يك ديپلمات عالي رتبه ايراني را به گروگان گرفته اند.
به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، در اين تصاوير ويديويي اين فرد كه با نام فريدون جهاني معرفي شده است با دوربين صحبت مي كند اما اظهارات وي شنيده نمي شود.در اين تصوير ۹ كارت شناسايي وي به نمايش گذاشته شده است، از جمله گذرنامه او و يك كارت تجاري كه وي را با عنوان «كنسول ايران در كربلا»  معرفي مي كند.
براساس اين گزارش ربايندگان كه خود را «ارتش اسلامي در عراق» معرفي كرده اند جهاني را به برانگيختن جنگ فرقه اي در عراق متهم كرده و به ايران هشدار داده اند كه در امور عراق دخالت نكند.در ادامه اين گزارش آمده است كه به نظر نمي رسيد اين ربايندگان «جهاني» را تهديد كنند يا درخواستي داشته باشند.
براساس اين گزارش، اين فرد دومين ديپلمات عالي رتبه اي است كه در هفته هاي اخير در عراق به گروگان گرفته مي شود.در پيگيري خبرنگار ايسنا، وزارت امور خارجه كشورمان اعلام كرد كه موضوع را در دست بررسي دارد.
در همين حال سخنگوي وزارت خارجه با اشاره به جريان به گروگان گرفته شدن يك ديپلمات ايراني در عراق تأكيد كرد: موضوع با كليه مراجع ذي ربط در داخل عراق با حساسيت در دست پي گيري است.
به گزارش ايسنا آصفي، در خصوص ناپديد شدن يك كارمند كنسولي ايران در عراق اظهار داشت: آقاي فريدون جهاني چهارشنبه گذشته در مسير بغداد به كربلا ناپديد شده است و متعاقب گذشت ساعت معمول براي رسيدن ايشان به كربلا كليه اقدامات فوري و تدابير لازم براي كسب اطلاع از وضعيت ايشان به عمل آمد.
سخنگوي وزارت امور خارجه اضافه كرد: اين موضوع با سفارت سوييس و سفير انگليس در تهران و مقامات عراقي در دست پي گيري است و ديروز هم در همين ارتباط موضوع با كاردار عراق مجددا مطرح و آخرين اخبار مورد پي گيري قرار گرفت.
وي گفت:  متعاقب اين  كه يك گروه مسلح در عراق اطلاعاتي پيرامون ايشان منتشر كرد، ربوده شدن ايشان مطرح شده است و هنوز اطلاعات بيشتري دراين زمينه در اختيار نداريم.
سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: در حال حاضر از دلايل و انگيزه هاي اين اقدام اطلاع موثقي در دست نيست و اين امر نياز به بررسي و اطلاعات بيشتر دارد.

مسجد جامعي:
فضاي آزاد، گرايش سكولار را كاهش داده است
كاهش گرايش به نظام سكولار در سالهاي اخير در ايران نتيجه فضاي آزاد است.
احمد مسجد جامعي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، به مناسبت روز خبرنگار در محل خبرگزاري دانشجويان ايران ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: اختلافات در برخي مفاهيم، به ويژه زماني كه صورت اجرايي پيدا مي كند، بروز و ظهور مي يابد. يكي از اين مقوله ها، آزادي است.
وي با اشاره به توجه ويژه قانون اساسي - به عنوان سند بسيار مهم ملي و ديني كه در تدوين آن افرادي كه شرط عدالت و اجتهاد را داشتند، سهيم بوده اند- به مقوله آزادي، گفت: اگر به مقوله آزادي، از ديدگاه قانون اساسي بپردازيم، اختلاف نظرهاي موجود قابل مديريت خواهد بود. وي با بيان اين كه قانون اساسي، آزادي را با مقولاتي همچون وحدت ملي، استقلال و تماميت ارضي، همطراز قرار داده است، افزود: قانون اساسي، تصريح مي كند كه دولت و آحاد ملت و رسانه ها موظف به حمايت و دفاع از آزادي هاي مشروع هستند.
به اعتقاد وي بروز و ظهور مناقشات اصلي درباره آزادي، در حوزه آزادي انديشه و فكر است و رسانه ها و مطبوعات ابزار گفت وگو در پيشبرد آزادي هستند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با منحصر ندانستن مقوله آزادي در حوزه سياست بر لزوم توسعه مطبوعات و رسانه ها در همه وجوه آن تأكيد و خاطرنشان كرد: اهداف مورد نظر در چشم انداز ۲۰ ساله بدون توجه به نقش رسانه ها، محقق نخواهد شد.
وي در ادامه اين پرسش را مطرح كرد كه چگونه مي توان به معناي فكر و انديشه دست يافت، اما بحث و گفت وگو را ناديده گرفت؟ و افزود: پرسشگري از لوازم ايجاد چنين فضايي است. وي با بيان اين كه ما نگران پرسش نيستيم، زيرا اصول ثابت ما ظرفيت پاسخگويي به پرسش هاي هر عصر و دوره اي را دارد، گفت: نمي توان تصور كرد كه به قله هاي دانش دست مي يابيم در حالي كه ظرفيت بالايي در تبادل آراء و گفت وگو نداشته باشيم.
مسجدجامعي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به آماري كه افزايش انتشار كتاب در خصوص حضرت زهرا (س) را طي چند سال اخير نشان مي داد، گفت: وجود آزادي هاي قانوني و امكان گفتگوي روزآمد ديني موجب كاهش گرايش به نظام هاي صرفا سكولار شده است.
وي با طرح اين پرسش كه چرا گرايش به نظام  سكولار در سال هاي اخير در ايران كاهش يافته است، تصريح كرد: به نظرم دليل اين امر، فضاي آزاد و بحث و گفت وگوست. وي افزود: اين در حالي است كه گاه وضعيت سياهي از جامعه ترسيم مي شود و گفته مي شود همه چيز از دست رفته است.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با تأكيد بر اين كه آزادي چارچوبي دارد، خاطرنشان كرد: هيچ كس بي بند و باري را مساوي آزادي نمي داند.
مسجد جامعي با بيان اين كه ما نيز به مسائل اخلاقي در مطبوعات حساس بوده ايم، يادآور شد: در سالهاي اخير بيشترين تذكر نسبت به تخلف اخلاقي در مطبوعات را وزارت ارشاد داده است و اين امر خود نشان از حساسيت ما به اين مسائل دارد.
به گفته وي نتيجه حاكم شدن فضاي آزاد در جامعه ايجاد فضاي گفت وگو و حاكم شدن فكر است.
وي تصريح كرد: منظور ما از آزادي، مسائل نفساني و باز گذاشتن اين گونه امور و يا دفاع از آن نيست.
وي با تأكيد بر لزوم ايجاد مشروعيت و مقبوليت بين المللي از نظام، مشروعيت داخلي و بين المللي را در پيوند با يكديگر خواند و يادآور شد: ما دغدغه اي جز صيانت از انقلاب و هويت اسلامي و ملي خود نداريم، لذا معتقديم كه در راه دفاع از اين هويت، اجماع داخلي كافي نيست و بايد در كنار آن مقبوليت جهاني و بين المللي نيز وجود داشته باشد.
به گفته وي لازمه حفظ مقبوليت بين المللي، اتخاذ سازوكارهايي است كه بتواند اين مشروعيت را ايجاد كند. وي تصريح كرد: اين به هيچ وجه به معناي از بين بردن و زير پا گذاشتن اصول و موازين نيست.
مسجدجامعي در ادامه با اشاره به آمار پژوهشي ارايه شده در حيطه كاربرد كلمات همراه اسلام در بخش عمده اي ازمطبوعات جهان، گفت: در اين پژوهش، كلمات همراه كلمه اسلام، شامل: احكام، جهاد، ايران، آيت الله و امام خميني (ره) و... است و اين به آن معناست كه وقتي نام اسلام برده مي شود، نام ايران در اذهان تداعي مي شود.

ديدار خبرنگاران با رئيس مجلس
غلامعلي حداد عادل رييس مجلس شوراي اسلامي گفت: مجلس هفتم پس از يك دوره توفاني كار خود را آغاز كرد و همين دوران، ميان نمايندگان اين دوره از مجلس و خبرنگاران، قدري فاصله ايجاد كرد.
به گزارش ايرنا، وي كه روز يكشنبه در جمع خبرنگاران و عكاسان رسانه هاي داخلي و خارجي به مناسبت «روز خبرنگار» در ساختمان مجلس سخن مي گفت، افزود: من همواره از اين كه درباره گذشته صحبت كنم پرهيز دارم ولي نمي شود برخي واقعيات را انكار كرد.
رييس مجلس در عين حال از طرح برخي سئوال ها توسط خبرنگاران و چاپ عكس هايي از مجلس هفتم در شماري از نشريات انتقاد كرد.
وي گفت: كار خبرنگاري، حرفه اي تخصصي و نيازمند دانش و تخصص و ورزيدگي لازم است. خبرنگاراني كه از اين ويژگي ها بهره مند باشند در كار خود موفق تر هستند.
حدادعادل اضافه كرد: اما گاهي خبرنگاران از عمق مساله اي اطلاع كافي ندارند، سوال هاي تكراري، سطحي و كليشه اي مي پرسند و اين باعث تزلزل در كار حرفه اي آنها مي شود.
رييس مجلس خطاب به خبرنگاران گفت: شما به همان اندازه كه براي اعتلاي جايگاه خبرنگار از ديگران انتظار داريد،  خودتان هم مسئوليد. برخي مسايل را نبايد موضوع خبر و عكس قرار دهيد. اين كار، ديگران را نسبت به شما بدبين مي كند.وي اظهارداشت: شايد يك خانم نماينده براي يك لحظه، چادرش را بر روي صورتش كشيده باشد. ما انتظار نداريم عكس اين لحظه در روزنامه ها منتشر شود.رييس مجلس به چاپ چنين عكسي در برخي روزنامه ها اشاره كرد و افزود: اين واقعيت ندارد. نمايندگان مجلس ايران مانند برخي زنان در برخي كشورها تمام صورتشان پوشيده نيست. آنها حد شرعي را رعايت مي كنند و همين هم كفايت مي كند.
حداد عادل گفت: آيا مي دانيد اين كه يك عكاس از همين منظره عكس مي گيرد و آن را در روزنامه چاپ مي كند، چه تصويري از حجاب را در دنيا منعكس مي سازد؟وي تاكيد كرد: نمايندگان اين نوع كارها را دوستانه تلقي نمي كنند.
البته من تلاش مي كنم اين كارها اثر ماندگار بر جاي نگذارد، اما به شما هم توصيه مي كنم به سراغ مسايل اساسي كشور برويد.
رييس مجلس اضافه كرد: در مجلس، قصد دشمني و ستيزه جويي با خبرنگاران وجود ندارد، بناي ما بر همكاري و دوستي است.حداد عادل در بخش ديگري از سخنان خود، كار خبري را بدون آزادي، ممكن ندانست و گفت: مادام كه يك خبرنگار مصمم به خدمت به كشور، كشف مفاسد و معايب و انعكاس آن به مردم و نيز پرداختن منصفانه به حسن ها و عيب ها باشد، ما وظيفه خود مي دانيم از او حمايت كنيم.

شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي هتك حرمت عتبات عاليات را محكوم كرد
شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي با صدور اطلاعيه اي، اقدامات وحشيانه و ناجوانمردانه اشغالگران غاصب آمريكايي در تعرض به اماكن مقدس نجف و كربلا و به شهادت رساندن تعداد كثيري از مردم بي گناه و مظلوم عراق را محكوم كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس در اين اطلاعيه آمده است: بار ديگر واشنگتن و سردمداران آن با ناتواني، چهره زشت پنهان در نقاب دموكراسي آمريكايي خود را براي ملت عراق و مسلمانان جهان به نمايش درآوردند و در اقدامي  ناجوانمردانه عده زيادي از مردم بي دفاع و مسلمان عراق را به خاك و خون كشيدند تا جهانيان از مقاصد پليد آمريكاي جهانخوار در كشورهاي اسلامي  و مستضعف جهان آگاه شوند. اين اطلاعيه مي  افزايد: بي ترديد آمريكا بايد هر چه زودتر پا از خاك عراق و تجاوز به اماكن مقدس اسلام عقب بكشد، در غير اينصورت با عكس العمل  قاطع و عمومي مسلمانان سراسر جهان مواجه خواهد شد.

ايران نامه  جديدي از اروپا دريافت نكرده است
سخنگوي وزارت خارجه با جزيي خواندن بحث و درخواست بازگرداني هواپيماهاي عراقي از ايران كه از سوي وزير دفاع عراق مطرح شده، تاكيد كرد: ما بحث هاي عمده تري براي صحبت با عراقي ها داريم كه با دولت انتخابي در عراق موضوعات متفاوت و عمده مطرح خواهد شد؛ اين بحث ها بحث هايي نيست كه با دولت انتقالي مطرح شود.
به گزارش ايسنا حميدرضا آصفي ديروز در جمع خبرنگاران همچنين در خصوص اعزام يك هيات ايراني به عراق براي دعوت از اياد علاوي، نخست وزير دولت موقت عراق براي سفر به تهران گفت: بحث دعوت از علاوي كه مطرح شده، ارسال دعوتنامه است و صحبت بود كه ارسال دعوتنامه در دستور كار باشد و اعزام هيات براي اين منظور تاكنون در دستور كار جمهوري اسلامي  ايران نبوده است.
سخنگوي وزارت امور خارجه  در خصوص تشديد حملات اخير در عراق گفت: شايد يكي از دلايل آن، نگراني آمريكا از انتقال قدرت به مردم عراق است، در روزهاي آينده بايد كنگره برگزار شود، آمريكا با نگراني از تسريع در امر انتقال قدرت به مردم عراق درصدد ايجاد بحران است تا حضور خود را در عراق تثبيت كند.
آصفي با اشاره به نزديكي برگزاري جلسه  شوراي حكام در ماه سپتامبر كه در آن به پرونده  هسته اي ايران نيز رسيدگي مي شود، گفت: گفت وگوهاي ما با اروپا و همچنين با آژانس ادامه دارد و در دستور كار بوده و مي باشد و در آينده هم ادامه خواهد داشت.
وي افزود: ما با سياست و عملكردي كه داشتيم انتظار داريم اين پرونده هر چه سريع تر بسته شود و روابط عادي شود اين كه در سپتامبر چه اتفاقي مي افتد را بايد منتظر بود.
آصفي در خصوص خبر منتشره در الوطن مبني بر ارسال نامه از اروپا به ايران گفت: ما بيش از يك ماه و نيم است كه از اروپا چيزي دريافت نكرده ايم، اگر در آينده باشد بايد صبر كنيم و پاسخ نامه را خواهيم داد.
وي در ادامه با تاكيد بر اين كه در ايران گروه هاي تندرو نداريم و تندرو و كندرو از تعابير محافل بيروني است در خصوص اظهارات مقامات عراقي در مورد ايران گفت: علاوي اعلام كرده اظهارات وزير دفاع عراق تحريف شده است كه اميدواريم اين طور باشد و در آينده ديگر شاهد اين اظهارات غيرمسئولانه نباشيم.
سخنگوي وزارت امور خارجه  افزود: برخي اظهارات ميان معدودي از مسئولان عراقي در خصوص دخالت ايران يا دستگيري بعضي از اتباع ايراني مطرح شده كه بدون مدرك بوده است، ما اعلام كرده ايم دخالتي نداريم و ثبات عراق ثبات ما و منطقه است.
وي در ادامه در خصوص خبر وجود يك ايراني در زندان گوانتانامو گفت: ما از طريق رسانه ها مطلع شديم و به محض اطلاع از طريق سفارت سوييس به عنوان حافظ منافع خواستيم هم هويت فرد را روشن كند و هم اطلاعات لازم را ارايه دهد.
آصفي ادامه داد: ابتدابايد از كنه موضوع مطلع شويم و براي همين از سفارت سوييس اطلاعات خواسته ايم.
آصفي همچنين در خصوص اظهارات المار محمد يار اف، وزير امور خارجه  آذربايجان در كنفرانس مطبوعاتي مشتركش در تهران با كمال خرازي گفت: خبر خيلي دقيق ترجمه نشده بود، البته آن چه بود خيلي خوشايند نبود و ما اعلام كرديم.
سخنگوي وزارت امور خارجه  ادامه داد: طرف آذري به نوعي گفته بود كه ايجاد سوءتفاهم كرده بود و خود مسئولان آذربايجان پيش از سفر خاتمي  عذرخواهي كردند و اعلام كردند نمي خواستند سوءتفاهم پيش بيايد و اين مساله با واكنش آذري ها در عذرخواهي خاتمه يافت.

سئوال از وزير ارشاد درباره فعاليت فرهنگي شل در ايران
سعيد ابوطالب  نماينده  مردم  تهران  در مجلس  شوراي  اسلامي پاسخ  وزيرفرهنگ  و ارشاد اسلامي را درباره  فعاليتهاي  فرهنگي  شركت  نفتي  شل  درايران  قانع  كننده  ندانست.
 به  گزارش  خبرنگار واحد مركزي  خبر سعيد ابوطالب  با ذكر هشت  مورد ازفعاليتهاي  فرهنگي  شركت  شل  از وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي پرسيده  بودكه  چرا اين  وزارتخانه  بر فعاليتهاي  فرهنگي  شركتهاي  اقتصادي  به  خصوص شركت  هاي  نفتي  چند مليتي  همچون  شل  بريتيش  پتروليوم  و توتال  نظارت نمي كند و چقدر بر ماهيت  اين  شركتها دقت  و نظارت  مي شود.
وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي در پاسخ  با اشاره  به  اين كه  اين  موضوع  از۲۰ سال  پيش  دغدغه  وي  بوده  است  گفت  طرح  عجولانه  چنين  مسائلي  گاهي مي تواند به  نفع  همان  شركت  ها تمام  شود. مسجد جامعي  از ۸ مورد سوال  ابوطالب  سه  محور آن را كه  درباره  اجراي تئاتر يكي  از آثار شكسپير، دعوت  از اركستر سمفونيك  ملي  ايران  براي اجراي  برنامه  در ابوظبي  و چاپ  كتاب  عكس  بود در حوزه  مسئوليت  خود وقابل  پاسخگويي  دانست .
وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي با اشاره  به  اين كه  انگيزه  شركت  شل  ازتأمين  هزينه  اجراي  تئاتر شكسپير محاسبه  آن به  جاي  ماليات  در انگليس است  در باره  اعزام  اركستر سمفونيك  ملي  ايران  به  ابوظبي  در مهر ۱۳۸۲گفت:  اين  كار به  دعوت  مركزي  در ابوظبي  انجام  شد و شركت  شل  يكي  از ده شركتي  بود كه  از اين  برنامه  حمايت  كرد. مسجد جامعي  درباره  انتشار كتاب  مجموعه  عكس  نيز گفت:  اين  كتاب  بامجوز وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي در ايران  منتشر شد كه  ضوابط نظارتي  در آن رعايت  شد. وي  افزود: اين  كتاب  را يك  موسسه  رسمي ثبت  شده  در ايران  چاپ  كرده است.  سپس  سعيد ابوطالب  در بخش  دوم  سخنان  خود با تأكيد بر اين كه  شركت  شل  درايران  هر كاري  كه  دلش  مي خواهد بدون  آن كه  نظارتي  بر آن وجود داشته باشد انجام  مي دهد گفت : وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي حتي  از اين  موارد فعاليت  خبر نداشته  و پس  از سوال  من  بانمايندگي  شل  در ايران  تماس گرفته  و از آنها پرسيده  است .
وي  افزود: من  بعدا از طريق  خود شركت  شل  از محورهاي  بيش  از۴۰ موردفعاليت  فرهنگي  ديگر اين  شركت  در كشورمان  آگاه  شدم. وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي سپس  در پاسخ  به  سخنان  ابوطالب  گفت : خيلي از مواردي  كه  اكنون  مطرح  شد اصلا در سوال  نبود و البته  اين  طور هم نبوده  است  كه  كسي  متوجه  اين  كار نبوده  باشد و شركت  شل  هر كاري  كرده باشد.
وي  اطلاعات  نماينده  مردم  تهران  راناقص  و سخنان  او را عجولانه  توصيف كرد و گفت:  مسائل  رسانه اي  و رقابتي  و دعواهاي  آن سرجاي  خود ولي  كشوررا زير سوال  نبريد.وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي با بيان  اين كه  تشخيص  فعاليتهاي  جاسوسي وظيفه  اين  وزارتخانه  نيست  گفت : مسئول  شناسايي  و برخورد با فعاليتهاي جاسوسي  در كشور مشخص  است  و مسئول  آن نيز بسيار قوي  است .
مسجد جامعي  افزود: از نظر من  در نظام  سرمايه داري  جهاني  هيچ  تفاوتي ميان  شركتهاي  ال  جي  و شل  وجود ندارد و شركت  هايي  كه  از رسانه هاي  ملي براي  تبليغ  خود استفاده  مي كنند نيز مانند شل  هستند.وي  گفت : همه  اين  فعاليتها مشخص  و در چارچوب  قانون  و داراي  مبناي قانوني  است.  اين  گزارش  حاكي  است  سعيدابوطالب  از توضيحات  احمدمسجد جامعي  قانع  نشد و سئوال به كميسيون مربوطه ارجاع شد.

با تصويب مجلس
انتخاب رؤساي دانشگاهها به شوراي عالي انقلاب فرهنگي سپرده شد
رئيس مجلس با اشاره به
مشكلات اقتصادي و معيشتي مردم
اظهار اميدواري  كرد كه  با همكاري  متقابل 
دولت  و مجلس ، مشكلات  مردم
 كاهش  يابد
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ديروز در نشست علني خود لايحه اهداف، وظايف و تشكيلات وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، اعاده شده از سوي شوراي نگهبان را اصلاح كردند.
به گزارش ايرنا با اصلاح اين لايحه، انتخاب و تأييد رؤساي دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي براساس مفاد مندرج در وظايف شوراي عالي انقلاب فرهنگي خواهد بود.
همچنين در جلسه ديروز مجلس به فوريت لايحه برداشت ۳۰۰ ميليون دلار از صندوق ذخيره ارزي رأي نداد.
به گزارش خبرگزاري فارس نماينده دولت در توضيح ضرورت فوريت لايحه گفت: باتوجه به اين كه مسئولان كشور در نظر دارند كه با برخي از كشورها واردات اقتصادي داشته باشيم، مجلس كمك كند تا اين اعتبار در اختيار دولت قرار گيرد كه در مقابل محمد عباسپور نماينده اروميه گفت: وقتي در داخل كشور مشكلات عديده بيكاري وجود دارد چه دليل دارد كه اجازه برداشت ۳۰۰ ميليون دلار به دولت داده شود.پس از اظهارنظر نمايندگان درخصوص لايحه مذكور، مجلس به فوريت اين لايحه رأي نداد.
رئيس مجلس: اشغالگران عراق بذر نفرت در قلوب دوستداران اهل بيت مي كارند
غلامعلي  حداد عادل  رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي با گراميداشت  روز خبرنگار وياد شهيد محمود صارمي ، اظهار اميدواري  كرد: خبرنگاران  و نويسندگان  مطبوعات  با بهره مندي  از آزادي ، در دفاع  از حقيقت  موفق  باشند. به  گزارش  ايرنا، وي  كه  در سخنان  پيش  ازدستورجلسه  علني  مجلس  سخن  مي گفت ، افزود: روز خبرنگار را به  همه  خبرنگاران كشور به ويژه  خبرنگاراني  كه  اخبار مجلس  را به  اطلاع  مردم  مي رسانند تبريك  وياد خبرنگاراني  را كه  در دوران  دفاع  مقدس  به  فيض  شهادت  نائل  آمدند، گرامي مي داريم . حدادعادل  همچنين  بي حرمتي  به عتبات  عاليات  رامحكوم  كرد وگفت : اشغالگران بايد بدانند بي احترامي نسبت  به  آستان  مقدس  حضرت  علي  (ع ) به  معناي افشاندن  بذر نفرت  درقلوب  دوستداران  اهل  بيت  (ع ) است . رئيس مجلس در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به مشكلات اقتصادي و معيشتي مردم اظهار اميدواري  كرد كه  با همكاري  متقابل  دولت  و مجلس ، مشكلات  مردم كاهش  يابد.
تذكرات نمايندگان
در پايان جلسه علني چند تن از نمايندگان تذكراتي را در باره مسايل گوناگون مطرح كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس، طلايي نيك نماينده كبودر آهنگ گفت: برخي شركت هاي دولتي دستگاه هاي پايين دستي بعضي از نمايندگان را براي سفرهاي غيرضروري خارجي و يا يك سري مذاكرات غيرمرتبط دعوت مي كنند كه موجب وهن مجلس مي شود اما در خصوص مسئله مهم مذاكرات هسته اي كه بسيار جنبه ملي وسرنوشت ساز است متاسفانه مجلس نقش موثري ندارد. وي گفت: روند مذاكرات به دور از نظارت مجلس در حال طي شدن است و تاكنون هيچ كدام از مذاكراتي كه در تهران و يا وين و يا ساير جاها انجام شده است، متاسفانه مسئولان ذيربط، هيچ يك ازنمايندگان مجلس و كميسيون ها را در جريان امور قرار نداده اند.
نماينده كبودرآهنگ با ابراز نگراني از روند فعلي در خصوص مذاكرات انرژي هسته اي افزود: به دليل اين كه در نهايت مجلس نسبت به پروتكل الحاقي مسئول خواهد بود نگران هستيم كه در دقيقه ۹۰، توپ را به طرف مجلس بيندازند و از آن جا كه مجلس در طول يكسال از روند اين مذاكرات به صورت جدي در جريان نبوده است از هيات رئيسه  مي خواهيم كه اين موضوع را پيگيري كنند. وي تصريح كرد: رئيس مجلس بايد اين روند را پيگيري كند تا مجلس در مقايسه با كارهاي كم اهميتي كه در جريان قرار مي گيرد در روند اين مذاكرات به عنوان ناظر شركت داشته باشد تا به دور از چشم نمايندگان مجلس مشكلي در روند مذاكرات بوجود نيايد.
نيره اخوان نماينده اصفهان نيز در تذكر آيين نامه اي در خصوص ماده ۱۹۴ سئوال كرد و گفت: عليرغم اين كه حدود يك ماه از طرح اين سئوال كه در خصوص كارشكني بانك مركزي در خصوص حل بحران ۷۰۰ هزار سپرده گذاران صندوقهاي قرض الحسنه اصفهان است مي گذرد، اما هنوز كميسيون اقتصادي اين سئوال را در دستور كار خود قرار نداده و همچنان اين بحران در شهر حاكم است.
همچنين سيد محمود مدني نماينده گناباد در تذكر آيين نامه اي خود به برقراري نظم در دادن طرحها و لوايح اشاره كرد و گفت: همان طور كه برنامه هفتگي داده مي شود همراه با آن لوايح و سوابق مربوط به همان هفته به طور منظم در دسترس نمايندگان قرار گيرد تا آمادگي كامل براي مباحث وجود داشته باشد.
نطق هاي پيش از دستور
نماينده  كوهدشت  در مجلس  شوراي  اسلامي گفت : آيا با دولتمردي  كه  باهدف  تقدس زدايي ، دعا براي  مقام  معظم  رهبـري  را از برنـامه  پروازهاي هواپيمايي  حذف  مي كند، مي توان  تعامل  داشت ؟
علي  امامي راد افزود: با وزيري  كه  رسوايي  بين المللي  فرودگاه  بين المللي  امام (ره )، فاجعه  پرواز همزمان  دو هواپيماي  تهران  به  مشهد و بالعكس  و فجايع نيشابور و بم  حاصل  مديريت  اوست  و كسي  كه  مردم  او را قصاب  بيرحم  خطوط هوايي  و زميني  مي دانند نمي توان  در تعامل  بود.
وي  در بخش  ديگري  از سخنانش  اظهار داشت : آيا با وزيري  كه  بجاي  گزارش روند قانوني  انتخابات  در روز افتتاح  مجلس  هفتم  بيانيه  سازمان  نامشروع مجاهدين  و جبهه  مشاركت  را قرائت  و آغاز كار مجلس  را با كينه  و دشمني  شروع مي كند، مي شود همكاري  كرد ؟وي  اضافه  كرد: اگر از آنچه  در اين  مدت  بوسيله  عده اي  مدعي  اصلاح  طلبي بر اسلام  و روحانيت  و ملت  و كشور گذشت  فعلا بگذريم  و آنرا به  زمان  خودواگذار كنيم ، انتظار به  حق  مردم  و اقتضاي  عقل  و خرد اين  است  كه  دولت  ومجلس  در تعاملي  فراگير و همه  جانبه  در انديشه  رفع  مشكلات  مردم  باشند.
نماينده  پاوه  و جوانرود در مجلس  نيز گفت : من  بعنوان  يكي  از دلسوزان انقلاب  تأكيد مي كنم  كه  بايد با بسترسازي  مناسب  در مقابل  تهاجم  فرهنگي  دشمن بايستيم .
مصطفي محمدي  با اشاره  به  وضعيت  عراق  و هم  مرز بودن  كردستان  با اين  كشور افزود: زرق  وبرقهاي  چشم  فريب  و تهاجم  بي حد و حصر فرهنگي  توسط دشمنان  كشور از آن سوي مرزها، بسترسازي  كاذبي  براي  اغفال  جوانان  بوجود آورده  است .
وي  اظهار داشت : تبليغات  گسترده  رسانه اي  دشمنان  با در دسترس  بودن رسانه هاي  ماهواره اي  و اينترنت  نياز به  چاره انديشي  مسئولان  دارد.
وي  تأكيد كرد: بحران  بيكاري  و فقر و نداري  مردم  منطقه  ايجاب  مي كندكه  تدابيري  اتخاذ شود تا بار ديگر مشكلاتي  نظير اوايل  انقلاب  را در منطقه شاهد نباشيم .

ولايتي: مردم عراق در برابر فجايع اخير مقاومت خواهند كرد
علي اكبر ولايتي مشاور بين المللي مقام معظم رهبري با محكوم كردن حمله به شهر مقدس نجف اشرف گفت: مردم عراق اهانت به حرم اميرالمؤمنين(ع) را تحمل نخواهند كرد.
به گزارش ايرنا وي ديروز در حاشيه پنجمين گردهمايي رايزنان فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در جمع خبرنگاران افزود: مردم عراق در برابر اين حريم شكني و فجايع مقاومت مي كنند.ولايتي تأكيد كرد: آمريكا دير يا زود مجبور به ترك خاك عراق است. وي در مورد نقش دولت موقت عراق در پايان درگيري ها در نجف گفت: برخي افراد كارگزار در دولت موقت در جهت خواست آمريكا عمل مي كنند.وي در عين حال گفت: در دولت موقت عراق برخي از شخصيتها كه داراي سابقه مبارزاتي هستند، از وضعيت كنوني در اين كشور ناراضي هستند.
مشاور مقام معظم رهبري با بيان اين كه مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق و حزب الدعوه و گروه هاي مبارز هم اكنون در اين كشور حضور دارند، گفت: اميد بسياري وجود دارد كه آمريكا ناچار به تخليه خاك اين كشور شود.

عضو دوماي روسيه:
پوتين بر ساخت نيروگاه اتمي بوشهر تاكيد دارد
رييس كميته صنايع، ساختمان سازي و فن آوري هاي پيشرفته دوماي دولتي فدراسيون روسيه گفت: روسيه آمادگي دارد روابط دوجانبه با ايران را در تمامي جهات، بويژه علمي، فن آوري، اقتصاد و ايجاد كريدور استراتژيك شمال- جنوب و همچنين در زمينه فني- نظامي البته در چارچوب توافقات بين المللي، تقويت بخشد.
به گزارش خبرگزاري مهر، يوري ساويليف كه رئيس گروه همكاري هاي پارلماني روسيه و ايران نيز هست در گفت وگو با راديو روسي صداي ايران با بيان اين مطلب تاكيد كرد: موضع ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه در دو مورد بسيار مستحكم است.
اول، ضرورت اتمام عمليات ساخت نيروگاه اتمي بوشهر و دوم، تكذيب و رد ادعاهاي ايالات متحده آمريكا مبني بر وجود برنامه هاي توليد سلاح هاي كشتارجمعي در ايران.

تجمع اعتراض آميز معلمان حق التدريس مقابل مجلس
جمعي از معلمان حق التدريس صبح ديروز در اعتراض به تبعيض در استخدامشان در آموزش و پرورش و برخي مشكلات صنفي مقابل درب ورودي مجلس شوراي اسلامي تجمع كردند.
به گزارش خبرگزاري مهر تجمع كنندگان با دردست داشتن پلاكارد و پارچه نوشته هايي خواستار پيگيري خواسته هاي خود شدند.
تجمع كنندگان در نامه اي خطاب به رئيس مجلس شوراي اسلامي  كه رونوشت آن به مقام معظم رهبري و رؤساي قواي مجريه ، مجمع تشخيص مصلحت نظام و سازمان مديريت و برنامه ريزي و وزير آموزش و پرورش ارسال شده است خواستار حذف هرگونه آزمون اعم از اداري و... شده اند.
در نامه معلمان حق التدريس همچنين آمده است، شرط قبولي در آزمون استخدام ادواري و آزمون تخصصي آموزش و پرورش و نياز و مرتبط و غيرمرتبط بودن رشته هاي تحصيلي معلمان حق التدريس بايد
حذف شود.
در اين تجمع، معلمان حق التدريس از شهرهاي مختلف كشور حضورداشتند.

فشار آمريكا بر تركيه و ژاپن براي كاهش همكاري اقتصادي با ايران
آمريكا به تركيه در خصوص انتقال گاز طبيعي ايران به اروپاي غربي از طريق اين كشور هشدار داد.
به گزارش ايسنا، پايگاه اينترنتي ميدل ايست نيوزلاين با انتشار اين خبر به نقل از منابع ترك گزارش داد، دولت بوش به آنكارا هشدار داده است كه هرگونه معامله اي در زمينه انرژي با ايران كه داراي ارزش بيش از ۲۰ ميليون دلار باشد، مي تواند تحريم هاي آمريكا عليه آنكارا را به دنبال داشته باشد. اين گزارش حاكي است هشدار آمريكا در آستانه سفر رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه به تهران به آنكارا اعلام شده بود.
در همين حال خبرگزاري رويتر به نقل از يك مقام دولت آمريكا گزارش داد: آمريكا به ژاپن پيشنهاد كرده است از سرمايه گذاري در حوزه نفتي آزادگان ايران كه موجبات آزردگي واشنگتن را فراهم كرده است، صرف نظر كرده و در مقابل به سرمايه گذاري در صنعت نفت ليبي بپردازد.
به گزارش ايسنا، خبرگزاري رويتر در ادامه اعلام كرد: دولت بوش بارها نارضايتي اش را نسبت به سرمايه گذاري ژاپن در پروژه حوزه نفتي آزادگان ايران اعلام كرده است.
اين گزارش در ادامه آورده است، در صورت تحقق چنين امري، چرخش مسير همكاري ژاپن از ايران به سوي ليبي اقدامي سمبوليك به شمار خواهد آمد، چرا كه به اين ترتيب واشنگتن ليبي را به عنوان الگويي براي كشورهايي نظير ايران و كره شمالي قرار مي دهد.

كوتاه از سياست ايران
هيأت دولت اعطاي نشان هاي جديد دولتي را تصويب كرد
هيأت دولت اعطاي نشان هاي جديد لياقت، مديريت و پژوهش به مديران دستگاههاي دولتي را تصويب كرد.به گزارش خبرنگار خبرگزاري فارس، هيأت دولت با نظرخواهي از وزارتخانه ها و سازمان هاي مختلف دولتي مجوز اعطاي نشان به ۳۱ نفر از افراد برگزيده وزارتخانه ها و سازمان هاي دولتي را تصويب كرد.نشان هاي اين افراد در مراسمي در شهريورماه اعطاءخواهد شد.
مذاكرات پاريس با حضور مسئولان وزارت خارجه بررسي شد
مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي گفت: در جلسه ديروز كميسيون، مذاكرات پاريس با حضور مسئولان وزارت امورخارجه بررسي شد.كاظم جلالي در گفت وگو با خبرنگاران افزود: در اين جلسه ابتدا، مديركل امور سياسي و بين الملل و معاون بين الملل و حقوقي وزارت امورخارجه مطالب مطرح شده در مذاكرات پاريس را با نمايندگان عضو كميسيون مطرح كردند.
به گزارش ايرنا وي با بيان اينكه نمايندگان هم در اين جلسه نظرات خود را مطرح كردند، گفت: كميسيون بر حق دستيابي ايران به فناوري صلح آميز هسته اي و همچنين استمرار مذاكرات در چارچوب اصول بنيادين سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران ازجمله اصل عزت، حكمت و مصلحت تاكيد كرد.مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تصريح كرد: همچنين كميسيون در هفته جاري، طرح الزام دولت به ازسرگيري غني سازي اورانيوم براي مصارف صلح آميز را به هيات رييسه مجلس ارايه مي كند.
آمادگي شهادت طلبان ايراني براي دفاع از عتبات عاليات
دبير كل ستاد پاسداشت شهداي نهضت جهاني اسلام گفت: تعداد زيادي از افرادي كه در اين ستاد ثبت نام كرده اند، براي دفاع از عتبات عاليات آمادگي كامل دارند.
فروز رجائي فر در گفتگو با خبرگزاري مهر با بيان اين مطلب افزود: در اولين روزهاي تجاوز نيروهاي اشغالگر عراق به عتبات عاليات، ثبت نام رسمي توسط ستاد پاسداشت براي عمليات شهادت طلبانه آغاز شد كه پس از فروكش كردن تجاوز، ثبت نام رسمي موقتا متوقف شد اما در هر حال اكنون بيش از ۱۵ هزار نفر در اين ستاد براي دفاع از اسلام در هر جاي جهان كه باشد اعلام آمادگي كرده اند و ثبت نام نيز همچنان ادامه خواهد يافت.
اسناد همكاري منافقين با رژيم بعث عراق منتشر شد
اسناد جديدي از همكاري گروهك منافقين با رژيم بعث عراق توسط خبرگزاري فارس منتشر شد.به گزارش خبرگزاري فارس در اسناد مختلفي كه در مركز ويژه استخبارات ويژه عراق در شمال بغداد موسوم به مركز اندلس بدست آمده گزارش هاي رمزگونه اين گروهك در ارتباط با استعداد نيروهاي نظامي ايران قبل از جنگ و وضعيت كلي كشور ايران بيان شده است.اين اسناد همچنين بيان كننده ارتباطات مالي و حمايت مالي رژيم صدام از گروهك منافقين از سال ۱۳۵۸ و قبل از آغاز جنگ تحميلي است.
در بخش ديگري از اسناد كشف شده به ارتباط بني صدر با رژيم صدام در سال ۱۳۶۰ اشاره شده است.برخي از اين اطلاعات مهم نيز توسط بني صدر در زمستان سال ۱۳۶۱ با واسطه گري اعضاي گروهك منافقين در كشور بلغارستان به منابع رژيم عراق داده شده است.
نيمي از افغان هاي مقيم ايران به كشورشان بازگشتند
مشاور وزير كشور و مدير كل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور گفت:  طي دو سال گذشته نيمي از افغان هاي مقيم ايران به كشورشان بازگشتند.
احمد حسيني در گفت وگو با ايرنا افزود: از فروردين سال ۸۱ كه قراردادي در اين زمينه بين ايران، افغانستان و سازمان ملل امضا شد تاكنون يك ميليون و ۲۰۰ هزار نفر از جمعيت دو ميليون و ۳۵۰ هزار نفري اتباع افغان ساكن ايران به كشورشان عزيمت كرده اند.
وي اظهار داشت: از ابتداي سال جاري تاكنون بطور متوسط روزانه نزديك به سه هزار و ۵۰۰ نفر مهاجر افغان از كشور خارج شده اند.
۳۲ ايراني در كربلا دستگير شدند
سخنگوي پليس عراق در كربلا ادعا كرد ۳۲ ايراني و چهار افغاني در اين شهر دستگير شدند.به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه اينترنتي المحيط، رحمان عمشاوي، سخنگوي پليس عراق اعلام كرد: اين ۳۲ ايراني به همراه چهار افغاني در حالي كه پاسپورت به همراه نداشتند، در يك عمليات بازرسي در يكي از هتل هاي شهر كربلا دستگير شده اند.عمشاوي اعلام كرد: به همراه اين افراد موادمخدر نيز كشف و ضبط شده است. وي مدعي شد: طي ۱۰ روز گذشته نزديك به ۱۲۰۰ ايراني در شهر كربلا دستگير شده اند و به مرزهاي ايران هدايت شده اند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |