پنجشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۷۱
آخر هفته در پستي و بلندي هاي دركه
غروب كوهستان ديار ما
در روز تعطيل رسمي، همان جمعه آشنا كه خميازه كش دار صبح هايش را خوب مي شناسيم، تخليه انرژي منفي روزهاي گذشته كمتر شده. برخلاف تصور، صبح جمعه دركه هميشه خلوت تر از شب پنج شنبه است
013647.jpg
آنجا زندگي شكل ديگري دارد. اين «آنجا» كه مي گوييم نه پاريس است، نه قاهره، نه جنگل هاي آمازون و نه حتي كوه قاف. البته اين «آنجا» كوه است اما «قاف» نيست. جايي كه زندگي شكل ديگري دارد، همين كنار دست ماست؛ دركه.
ايران يكي از عجايب جغرافيايي جهان است. اين را ما نمي گوييم، كساني مي گويند كه چند تا كه نه، صدها پيراهن بيشتر از ما پاره كرده اند و امروز در بهترين دانشگاه هاي جهان تدريس مي كنند. در اين سرزمين درست زماني كه بعضي ها به فكر بيرون آوردن لباس هاي زمستاني هستند، در جايي ديگر عده اي گرمازده شده اند. بگذريم از سبز بودن يك سمت، خشكسالي سمتي ديگر و ماجراي تضاد كوير و دريا . در اين سرزمين درست زماني كه بعضي ها به فكر تيپ زمستانشان هستند، در جايي ديگر عده اي دچار گرمازدگي شده اند. از اين هم كه بگذريم، حتي در همين تهران خودمان نمادي كوچك از اين تضاد را مي بينيم. دركه جايي در اطراف تهران نيست، شما در متن تهران به جايي مي رسيد كه هوايش، ظاهرش، پرنده هايش، ميوه هايش و حتي آدم هايش از جنس ديگري هستند. اين است كه «دركه» تبديل به سوژه اي براي نوشتن مي شود.
بهانه 
هر سفري بهانه اي مي خواهد. اگر شما مفهوم سفر را اشتباه درك كرده ايد، ما مقصر نيستيم. به نظر ما يك روز حضور در دركه هم براي خودش سفر است. پس بايد دنبال بهانه بگرديم. بهانه مي تواند يك روز فرار از آلودگي شهر يا تغيير دادن روحيه خانواده يا زنده كردن يك خاطره يا ساختن يك خاطره يا درنهايت هرچه باشد كه شما دوست داريد. به هر حال هركس به بهانه اي از كوه بالا مي رود. مهم اين است كه اهداف تفاوتي ندارند؛ هدف صعود است.
هفته معكوس 
حق داريم كه بگوييم اينجا زندگي شكل ديگري دارد. مثلا در دركه جاي اول و آخر هفته با هم عوض مي شود؛ آنجا پنج شنبه، اول هفته است!
انگار مردم تنها همين يك شب را براي تخليه تمام سختي هاي روزهاي ديگر دارند. پنج شنبه روز بيرون آمدن گوشت ها از يخچال هاي دركه، خاكسترشدن زغال هاي قليان، به سيخ كشيده شدن جگر گاو،... و بادكردن جيب فروشنده هاي دركه است. شما مي توانيد با هر وسيله اي خودتان را به دركه برسانيد اما اگر به سادگي با خودروي شخصي از كوه بالا آمده باشيد، وقت يافتن يك جاي پارك كوچك بر كسي كه خودرو را كشف كرد، لعنت مي فرستيد.
پنج شنبه ها حتي نگه دارنده هاي جاي پارك- كه ما بعد از سال ها هنوز جريان به وجود آمدن اين شغل را نفهميديم - هم براي شما تره خرد نمي  كنند؛ به لطف حضور قدم هاي مبارك ملت، جيب هاي آنها هم پر است.
صبح فردا، در روز تعطيل رسمي، همان جمعه آشنا كه خميازه كش دار صبح هايش را خوب مي شناسيم، تخليه انرژي منفي روزهاي گذشته كمتر شده. برخلاف تصور، صبح جمعه دركه هميشه خلوت تر از شب پنج شنبه است. آدم با فكركردن به شب شلوغ پنج شنبه و صبح خلوت جمعه ياد نوشته هاي شاعر مي افتد: اگر كه بيهوده زيباست شب... انگار مشكل ما با تاريكي شب يك خودفريبي ساده است! عشق به شب ريشه در ذات ما دارد. روز تنها جذابيت انتظار براي رسيدن به شب است، انگار!
از روزهاي آخر هفته، ببخشيد اول هفته دركه كه بگذريم، به روزهاي ايده آل آدم هاي منطقي مي رسيم؛ دركه را بايد در روزهاي وسط هفته ديد. با خيال راحت و بدون اينكه بابت تنه خوردن و پرت شدن در رودخانه نگران باشيد، مسير را پشت سر مي گذاريد و به ايستگاه اول مي رسيد. اگر حس ماجراجويي شما گل كرده باشد، مي توانيد بالاتر و بالاتر هم برويد، اما درغير اين صورت با چند ميوه وحشي، يك سيخ كباب كوبيده و يك پك محكم به قليان، هرچه كه گذشت و هرچه كه مي آيد، دود مي شود و مي رود هوا.
اينكه اول هفته يا آخر هفته را در دركه بگذرانيد، بستگي به هدف شما از حضور در اين محل دارد، اما توصيه ما اين است كه هرگز غروب دركه را از دست ندهيد.غروب كوهستان ديار ما براي خودش خاطره اي است.
بازگشت 
كدام قله؟ كدام اوج؟ مگر قرار بود اينجا هم به فكر خودنمايي باشيم؟ نه، برادر اين دركه فقط براي تفريح است. خلاصه اينكه هرچه بود تمام شد و حالا بايد به فكر داستان تازه اي باشيم. اين داستان تازه، بازگشت به جايي است كه از آن آمده ايم؛ به خانه برمي گرديم.
وقت بازگشت مي توانيد مثل بچه هاي هميشه خوب سرتان را پايين بيندازيد و از همان راهي كه آمده ايد، بازگرديد و مي توانيد عليه سربه راهي اكثريت قيام كنيد و از كوچه پس كوچه ها راه بازگشت را پيش بگيريد. چيزهايي كه شما در اين مسير متفاوت ديده ايد را قطعا آدم هاي سربه راه نديده اند، اما فايده اين ماجراجويي چيست وقتي آخر راه همه به هم مي رسند؟! مقصد در نهايت شهر پرهياهويي است كه بايد يك هفته ديگر در آن سر به ديوار بكوبيم؛ مقصد يكي است!

ورود
همدردي
چه لحظه هاي سختي؛ آخرين تلاش ها براي خم نشدن زير بار سنگين يك هفته كار، بي تابي براي رسيدن به تنها روز تعطيل هفته و دغدغه پر كردن يك ستون كوچك. حالا خودتان را بگذاريد جاي ما و خستگي تزريق شده در اين چند خط را درك كنيد. اين احساس همدردي براي لذت بردن از يك لقمه خواب سير در آخر هفته مي چسبد!

تصحيح
نام نويسنده مطلب «غلغله است، هل بده و لگد بزن» كه چهارشنبه هفته پيش در اين صفحه چاپ شده بود، اسماعيل غلامي است كه از قلم افتاده بود.

بيت
ز كار بسته مينديش و دل شكسته مدار
كه آب چشمه حيوان درون تاريكي است 
شايد بيشترين چيزي كه در اين روزمرگي ها و انواع مصائب و مشكلات زندگي به ذهن ما مي آيد و تنها ريسماني كه بيشتر اوقات فكر مي كنيم مي توانيم براي رهايي از همه چيز به آن چنگ بزنيم، «صبر» باشد. حقيقت هم همين است؛ يعني چه بخواهيم و چه نخواهيم تحمل و بردباري تنها راه مبارزه با مشكلات است. پيش مي آيد كه همه راه ها براي گزير يا نتيجه گيري بسته باشد و ما فقط بايد صبر كنيم تا چاره اي بيابيم يا راهي گشوده شود.قبل از اينكه فصلي مختصر را پهن كنيم و در پايان هم سراغ جمع بندي برويم ذكر يك مورد ضروري است؛ وجود دغدغه و مشكل در زندگي هر كسي اگر نگوييم بارزترين، مي شود گفت يكي از ۳ شاخصه بارز پويايي زندگي آن فرد است. از بزرگترين افراد - البته ازلحاظ روحي و وجودي - گرفته تا يك شخص كاملا عادي و خنثي. به دقت كه نگاه كنيد مي بينيد كه دغدغه هاي آدم هاي بزرگ عميق تر، مهمتر و بيشتر است و اين خود برخاسته از پويايي زندگي آنهاست. هرچه شما به لحاظ فردي (مثل يك هنر شخصي) يا به لحاظ اجتماعي (مثل يك شغل مهم و رده بالاي اجرايي) آدم مهمتر يا بزرگتري باشيد، مشكلات و حتي موانع اطراف شما بيشتر خواهد بود. حال نكته مهم در اين بين، نوع برخورد و نحوه عكس العمل ما دربرابر اين دغدغه ها و مشكلات است. طبيعي است كه برخوردي منفعل يا كاملا عصبي هيچ كاربردي ندارد و هيچ راهي را نخواهد گشود. صبر و تحمل در كنار تامل و طمأنينه، قدرت تصميم گيري مدبرانه و متعقل را به شما مي دهد. فقط كافي است در تمام شرايط خاص زندگي، خصوصا شرايطي كه از آن تعبير به مشكل مي كنيم، حال و هواي جريان را به تمامي درك كنيد. از عمق مساله گرفته تا تبعات آن و مسايل فردي و ارتباطي و خيلي چيزهاي ديگر. اين صبر كه اول مطلب از آن حرف زديم اولين پلكان براي تصميم گيري صحيح و كم اشتباه و بي خطا در اينگونه شرايط زندگي است.اين صبر اگرچه در ظاهر سخت و دشوار مي نمايد ولي كافي است كه به عاقبت خوش و موفقي كه براي شما رقم خواهد زد بينديشيد. يك بار كه نتيجه گرفتيد، اين تجربه را به هيچ بي حوصلگي و تصميم عجولانه و بي تابي، نخواهيد فروخت.بازهم به قول سعدي همچنان كه در بيت ابتدايي آمد:
منشين ترش از گردش ايام كه صبر
تلخست وليكن بر شيرين دارد
راه هاي گزير و انديشه هاي كارا در برخورد با مشكلات هم بماند براي سطرهاي خالي فرداهايي كه خواهد آمد.

ستون شما
نامه به شهردار منطقه ۵
منطقه موردنظر ميدان بي نام معروف به چهارديواري حصارك واقع در انتهاي بلوار اشرفي اصفهاني مي باشد. ساكنان خيابان نفت هميشه مشكل ورود و خروج به خيابان نفت را داشته و از قريب يك سال پيش كه اقدام به تعريض بلوار حصارك شده، كلا راه ورود و خروج خيابان نفت به ميدان بسته شده است. تنها يك راه به دره فرحزاد آزاد مي باشد كه آن هم حداقل رفت و آمد را دارا است.
نظر به طرح ساماندهي ترافيكي كه در اكثر نقاط شهر تهران (ابرشهر) در دست اصلاح و اقدام مي باشد و معروف به اصلاح هندسي از طرف سخنگويان راهنمايي و رانندگي مطرح شده است و متاسفانه اين منطقه نوساز كه كماكان در مرحله ساخت و ساز مي باشد از برخورداري ايمن و سيال بودن ترافيك محروم بوده و خيابان اصلي اين شهرك ورودي و خروجي ندارد.
خواهشمند است همانطور كه بارها و بارها ازطرف ساكنان اين مساله مطرح شده است و در آخرين اقدام فقط به خاطر ساكت كردن مردم چند كاميون خاك به منظور نشان دادن اقدامات شهرداري جهت بازكردن مسير در ابتداي خيابان ريخته شده است كه آن هم بعد از مدتي جمع آوري شد، اين نقطه كور ميدان حصارك - چهارديواري را سريعا با نظرخواهي از ساكنان و تماس با هيات امناي شهرك نفت، اصلاح و مشكل تردد و رفت وآمد ساكنان را قبل از بازگشايي مدارس حل كرده و دستورات عاجل جهت رفع اين مشكل مهم را به معاونان خود امر بفرماييد.
ساكنان شهرك نفت علاوه بر معضل آب سالم و كافي آشاميدني مشكلات بسياري دارند.
از آن شهردار محترم تقاضا دارد كه در چندين نوبت (در ساعات مختلف) از اين ميدان رفت وآمد كنند و علاوه بر پي بردن به مشكل مطرح شده به طور عيني از تخريب جوي آب يا كانال سرتاسري خيابان نفت هم بازديد و تاريخچه آن را بررسي نمايند.
ميدان حصارك - چهارديواري فاقد نظم و سياليت رفت و آمد خودروها مي باشد به كمك راهنمايي رانندگي چاره انديشي شود.
با احترام و تشكر
دكتر پرويز طالب زاده

هوا
گرما در آخر هفته
امروز و فردا و در آخرين روزهاي هفته و البته در آخرين روزهاي مردادماه، تنها و تنها مي توانيم بگوييم بهتر است در منزل بمانيد و هوس رفتن به كوچه و خيابان و گردش به سرتان نزند.
اين را عرض مي كنم چون دماي هواي تهران در اين دو روز تعطيل مانند ديروز و روزهاي ديگر هفته بالا خواهد بود.
براي امروز و فردا دما در اوج گرمايش ۳۹ درجه سانتيگراد خواهد بود و شب هاي اين دو روز هم نه تنها خنك تر از روزهاي قبل نيست بلكه چند درجه اي گرمتر هم هست.
تهران امشب در خنك ترين ساعاتش ۲۷ و فرداشب هم ۲۸ درجه خواهد بود. پس اگر هم تصميم گرفتيد به گردش و تفريح برويد، جاهاي باصفا و خنك و فواره و رود و رودخانه را انتخاب كنيد كه خيلي خيلي تشنه خواهيد شد.
مثل مي توانيد اول صفحه ما را بخوانيد و خوب رويش فكر كنيد.

جعبه
زيردريايي
دوباره به آخر هفته رسيديم. جعبه اين هفته مصادف است با شهادت امام هادي (ع). اما براي امروز، برنامه هايي هست كه مي  توانيد تماشا كنيد. تكرار سريال خانه اي در تاريكي اولين پيشنهاد ماست براي امروز كه از شبكه سه و ساعت ۳۰:۱۳ پخش خواهد شد. ارتباط مستقيم با آتن و اخبار المپيك را مي  توانيد ساعت۳۰:۱۵ از شبكه سوم ببينيد. كت جادويي هم ساعت ۳۰:۱۸ باز هم از شبكه سوم پخش خواهد شد. ساعت ۱۹ فيلم سينمايي خواهيد ديد البته اين بار از شبكه تهران. جمعه صبح را مي  توانيد با برنامه ورزشي ديدار در وقت اضافه شروع كنيد. زمان پخشش هم ساعت ۹ صبح است. ساعت ۳۰: ۱۶فردا از شبكه اول فيلم سينمايي پرنده كوچك پخش مي  شود.
۳۰:۲۰ مي  توانيد سينما ۴ را تماشا كنيد كه اختصاص دارد به فيلم سينمايي زيردريايي. اين فيلم محصول سال ۱۹۸۱ سينماي آلمان (غربي) است كه وولفگانگ پيترسن آن را كارگرداني كرده است.
طلسم شدگان هم فردا شب ساعت ۳۰:۲۱ از شبكه تهران پخش مي  شود. آخرين پيشنهاد ما براي آخر هفته تماشاي سريال بينوايان است.

فرهنگ
زن در اقوام ايراني
همه ما كه در شهر بزرگ تهران زندگي مي كنيم مثل تمام شهروندان شهرهاي بزرگ دنيا، مشكلات و معضلاتي داريم كه مربوط به اجتماع وجامعه شهري ما است و مسلما دوست داريم اين مشكلات حل شود و به همين علت به دنبال دلايل به وجود آورنده آنهاهستيم. فرهنگسراي دانشجو هم براي حل اين مشكلات هر هفته در روزهاي چهارشنبه كارگاه هاي شهر و شهروندي برگزار مي كند و در اين كارگاه ها با حضور كارشناسان هر هفته يك مشكل ومعضل اجتماعي بررسي مي شود. اين برنامه به صورت رايگان و آزاد برگزار مي شود و براي شركت در آن مي توانيد به نشاني: خيابان سيد جمال الدين اسدآبادي - خيابان۲۱- پارك شفق مراجعه يا با شماره ۸۷۱۷۱۹۵ تماس بگيريد. همچنين اگر اهل عكاسي باشيد مي توانيد در اولين جشنواره عكس «زن در اقوام ايراني» كه در فرهنگسراي اقوام برگزار شده است شركت كنيد. هر كدام از شما با هر سني مي توانيد در اين جشنواره شركت كنيد و حداكثر هفت عكس به صورت تك عكس و مجموعه رنگي يا سياه و سفيد در اندازه ۴۰*۳۰ يا به صورت سي دي با حداقل۰۰ dpi3و به اندازه ۳۰*۲۴ در فايل هاي ذخيره شده تا ۱۵ شهريور ماه به نشاني : ميدان ابوذر- خيابان سجاد جنوبي - ميدان بهاران - فرهنگسراي اقوام- دبيرخانه جشنواره ارسال كنيد. براي اطلاعات بيشتر هم مي توانيد با شماره هاي ۶۲۱۸۵۶۸ و۶۲۳۷۴۷۰ تماس بگيريد.

نت
نغمه هاي صلح
حالا كه كم كم داريد به آخرين روزهاي فصل گرم تابستان (كه در حقيقت بايد بگوييم فصل داغ تابستان) نزديك مي شويد، مسلما سعي داريد از اين روزهاي آخر تعطيلاتتان نهايت استفاده را بكنيد. به همين دليل هم احتمالا برنامه هاي زيادي براي اين روزها داريد اما اگر بدانيد كه يكي از موسيقيدانان برجسته كشورمان قرار است كنسرت موسيقي برگزار كند، حتما در بين برنامه هايتان جايي براي اين كنسرت باز مي كنيد. اين كنسرت به رهبري لوريس چكناواريان و با عنوان «نغمه هاي صلح»، در واقع براي پايداري صلح و دوستي در جهان و به عنوان يادواره تمامي قربانيان همه جنگ ها برگزار مي شود. اين كنسرت با همكاري معاونت امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و بنياد رودكي برگزار شده و با همراهي موسيقي، كلام و صداي شهريار كهن زاد اجرا مي شود و در طول اجراي آن عكس هايي از جنگ هاي مختلف دنيا هم به نمايش در مي آيد. بد نيست كمي هم از چكناواريان بدانيد. او تا حالا در اركسترهاي بين المللي جهان از جمله وين، لندن، پاريس، نيويورك، بوداپست، هلسينكي، توكيو، بانكوك و آفريقاي جنوبي فعاليت داشته و در سال ۱۹۸۹ هم به عنوان رهبر اركستر ملي ارمنستان در ايروان انتخاب شده و در طول فعاليت هنري اش ۷۵ قطعه موسيقي نوشته است. ضمنا اين كنسرت از ۳۱ مرداد ماه به مدت ۱۰ روز در تالار وحدت برگزار مي شود.

نمايشگاه
عكس هاي اينوري از اونور
شايد اين زندگي پرمشغله و به قول معروف ماشيني ما باعث شده است تا خيلي بي تفاوت از كنار چيزهايي كه دور و اطرافمان وجود دارد بگذريم يا به هر تصوير و صحنه اي كه در طول روز در خيابان هاي شهرمان مي بينيم خيلي ساده و سطحي نگاه كنيم. احتمالا به همين علت هم هست كه خيلي از چيزهايي را كه بايد ببينيم ، نمي بينيم، اما اگر سعي كنيم كه نگاهمان متفاوت باشد مسلما همه چيز فرق خواهد كرد. مي توانيد براي تمرين اين كار از يك نمايشگاه عكس شروع كنيد كه در آن ۹۷ عكس متفاوت از ۱۲ كشور دنيا به نمايش گذاشته شده است. «چند فريم اينوري از اونور» نام اين نمايشگاه است كه در نگارخانه نياوران برپا شده است. براي ديدن اين عكس ها فقط تا ۳۱ مردادماه فرصت داريد تا به نشاني: انتهاي خيابان پاسداران - مقابل پارك نياوران - فرهنگسراي نياوران مراجعه كنيد يا براي اطلاعات بيشتر با شماره هاي ۲-۲۲۸۷۰۸۱ تماس بگيريد. اگر هم ترجيح مي دهيد كه مناظر زيباي طبيعت را ببينيد و روحتان را تازه كنيد مي توانيد از نمايشگاهي كه در نگارخانه شفق برگزار شده است، ديدن كنيد. در اين نمايشگاه مي توانيد نقاشي هاي بتسابه مهدوي را كه با موضوع طبيعت كشيده شده اند ببينيد و براي اين كار فقط تا ۲۹ مردادماه مي توانيد به نشاني: خيابان سيد جمال الدين اسدآبادي - خيابان ۲۱ - پارك شفق برويد يا با شماره ۸۵۵۴۰۱۶ تماس بگيريد.

پرده
شمعي در باد از فردا اكران مي شود
«شمعي در باد» آخرين ساخته پوران درخشنده از ديروز در ۲۲ سينماي تهران اكران شد. اين فيلم كه در گروه سينمايي آفريقا به نمايش در آمده به گفته درخشنده از تبليغات خوب تلويزيوني برخوردار شده است.شمعي در باد از موضوعي اجتماعي برخوردار است و به مساله مصرف مواد توهم زا در ميان جوانان مي پردازد. بهرام رادان، جمشيد مشايخي، شهاب حسيني و آزيتا حاجيان بازيگران اصلي شمعي در بادرا تشكيل مي دهند. شمعي در باد دوشنبه شب در يك اكران خصوصي براي اهالي سينما و منتقدان و نويسندگان در سينما  آفريقا به نمايش درآمد.
بهرام رادان به خاطر بازي در اين فيلم، جايزه اول بهترين بازيگر نقش اول مرد را از جشنواره فجر سال گذشته بدست  آورد. شمعي در باد نسبت به نسخه به نمايش درآمده در جشنواره، ۱۵ دقيقه توسط خود كارگردان كاهش يافته است. البته پيش از اين از سوي اداره نظارت و ارزشيابي، ۲ دقيقه از اين فيلم سانسور شده بود كه با تلاش هاي درخشنده، حذف اين ۲ دقيقه منتفي شد. درخشنده گفته بود اين سانسور به مضمون اصلي فيلم لطمه مي زند.

امروز
آلبومي براي تهران
013650.jpg
يك مشكل روحي براي ستون امروز پيش آمد. وقتي كه قرار باشد شما هر روز به مردم يك پيشنهاد بدهيد و البته اين نكته را هم در نظر داشته باشيد كه پيشنهادتان بدون خرج باشد، درنهايت دچار كمبود سوژه مي شويد. در اين مرحله شما دوراه بيشتر نداريد، يا اينكه شجاعانه به شكست تان اعتراف كرده و ستون را تعطيل كنيد يا از آرمان هايتان صرفنظر نكنيد و به خاطر زنده ماندن ستون از روش هاي تازه اي استفاده كنيد. به هر حال ما كه از جماعت نوع دوم هستيم، اين خودخواهي را بر صداقتمان ببخشيد و يك طلب بخشايش ديگر بابت اينكه پيشنهاد امروز ما كمي خرج دارد.
پيشنهاد امروز ما بر پايه يك دوربين عكاسي استوار شده است. اينكه دوربين مورد نظر از چه نوعي باشد و چه كيفيتي داشته باشد، چندان مهم نيست. حالا به لطف پيشرفت تكنولوژي خيلي ها به دوربين هاي ديجيتال مجهز شده اند. بعضي ها هم هنوز به سنت وفادار مانده اند و با صداي چلق و چلق دوربين  هاي قديمي از هنر عكاسي لذت مي برند. از اين دو جماعت كه بگذريم به طبقه ديگري مي رسيم كه گوشي تلفن همراهشان عكس هم مي گيرد. اما مساله اين است كه اين تضادها مي توانند در نهايت در هدفي مشترك به تفاهم برسند، هدف، ثبت منظره ها و اتفاقات شهري است كه فعلا در آن چيزي شبيه به زندگي داريم. مشكلمان در استفاده از دوربين اين است كه تنها به جمع آوري عكس هاي خانوادگي فكر مي كنيم. اين البته خيلي خوب است كه شما عكس هاي فرزندتان را از يك صدم ثانيه گي تا روزي كه ازمقابل لنز دوربين شما فرار نكرده داشته باشيد، اما كاش در كنارش آلبومي هم از تغيير و تحولات شهري كه در آن زندگي مي كنيد، داشتيد.حسن اين كار ايجاد ارتباط با مردمي است كه آنها را نمي شناسيد، اما پس از چند سال جمع آوري تصاويرشان خوب آنها را مي شناسيد. به هر حال چه خوشتان بيايد و چه نيايد، اين پيشنهاد امروز ما بود. گرچه درس اصلي ستون امروز همان بود كه در مقدمه آمد!

پايتخت
دوحه 
خبري جالب بخوانيد از دوحه پايتخت كشور
عربي قطر، از اين شهر خبر مي رسد كه ميزان آفريقايي هايي كه به اين شهر مهاجرت كرده اند روز به روز افزايش مي يابد. در حال حاضر ۷۰۰ نفر آفريقايي در اين شهر مشغول به كار هستند.
اكثر اين افراد اهل آفريقاي جنوبي هستند و در شركت هاي نفت، گاز و مراكز بهداشتي و درماني مشغول به كار شده اند.
رم
خبري بخوانيد از رم پايتخت ايتاليا كه بي ارتباط با تعطيلات هم نيست. قرار است توني بلر نخست وزير انگليس سفر كند به ايتاليا و هم با همتاي خود ديداري داشته باشد و هم قسمتي از تعطيلات خود را در آنجا سپري كند.
چند روز قبل هم خبري چاپ كرديم در همين ستون كه تدابير امنيتي در اين شهر روز به روز بيشتر و بيشتر مي شود و علت آن نيز تهديداتي است كه از طرف گروه هاي مرتبط با القاعده انجام شده است. خبرها حاكي است بيش ۶ هزار نيروي امنيتي هم اكنون درشهر رم مستقر شده و شديدترين تدابير امنيتي را دراين شهر به وجود آورده اند. بلر قرار است تعطيلات را به همراه خانواده اش در ويلاي اختصاصي برلوسكوني سپري كند. لازم به ذكر است بلر چند روز پيش نيز به آتن سفر كرده بود.
مكزيكوسيتي
همانطور كه حتما مطلع هستيد پايتخت مكزيك جزو يكي از آلوده ترين شهرهاي دنيا از نظر هوا است، به همين دليل در يك اقدام جالب و منحصر به فرد جمعي از شهروندان مسن اين شهر با استفاده از دستگاه هاي مخصوص، آلودگي هوا را درنقاط مختلف شهر اندازه گيري مي كنند.
اين افراد معتقدند كه جوانان روزانه ازمنزل به محل كارشان مي روند و از آنجا نيز مجددا به منزل باز مي گردند و اين افراد مسن هستند كه بيشتر اوقات روز را در خيابان ها و پارك هاي شهر مشغول راه رفتن و گشتن هستند.
با پايان يافتن اين طرح آنها مكان هايي كه نسبت به ساير مكان هاي شهر آلودگي كمتري دارند را مي يابند و به افراد مسن توصيه خواهند كرد كه براي راه رفتن و گشت وگذار در شهر، بيشتر از اين مناطق استفاده كنند.

تهرانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
سفر و طبيعت
عكاس خانه
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |  عكاس خانه  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |