جمعه ۳۰ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۷۲
پرونده
Friday.htm

راهنماي خريد دكوراسيون منزليا چي رو از كجا بخريم بهتره
پز عالي جيب خالي
005745.jpg
قاعدتاً براي نونوار كردن خانه، خانم خانه تصميم مي گيرد و بعد آقاي خانه اگر خيلي ديكتاتور هم باشد بالاخره كوتاه مي آيد و همه خانواده خوشحال و خندان راه مي افتند طرف بازار كه متناسب با وسع آقاي خانه وسيله يا وسايل مورد نظر را خريداري كنند.
اما تا حالا فكر كرديد كه خريدن وسايل دكوراسيون خانه يك كمي با خريد نخود، لوبيا فرق دارد؟ پس طبيعي است كه بازارش هم فرق كند و در اين حالت شما براي خريدن لوازم مورد نياز براي
خانه آرايي، بسته به اين كه به چي احتياج داريد، بايد به بازار متفاوتي سربزنيد.
بورس مبل
اين كه سركوچه شما يك مبل فروشي نسبتاً بزرگ هست دليل نمي شود كه شما به پاتوق فروشندگان مبل سرنزنيد. تجربه ميوه خريدن از بازار ميوه و تره بار نشان مي دهد اينجور وقت ها هم تنوع بيشتري منتظر مشتري است و هم احتمالاً قيمت ارزان تري.
در مورد مبل هم اگر بخواهيد با گستره متنوعي از مبل روبه رو شويد معمولاً اولين پيشنهادي كه به شما مي شود منطقه حسن آباد تهران، در حد فاصل بين خيابان جمهوري و ميدان توپخانه است. فرقي نمي كند دنبال مبل استيل و سلطنتي باشيد يا راحتي هاي جمع و جور و ساده، حتي مدل هاي مختلفي از مبلمان فلزي موسوم به فرفورژه هم آن جاست.
علاوه بر ديدن مدل هاي موجود در مغازه هاي بزرگ و عريض و طويل اين منطقه، احتمالاً فروشندگان آن جا، آلبوم ها و ژورنال هاي مختلفي ارايه خواهند كرد كه اگر دنبال مدل، رنگ و طرح خاصي هستيد به راحتي بتوانيد آن را سفارش دهيد تا برايتان آماده كنند.
خب توقع نداريد كه در يكي از گران ترين مناطق تجاري تهران (از لحاظ قيمت زمين و مغازه) توليدي ها همان جا باشند، بله درست است! كمي كنجكاوي در مورد محل اصلي توليد مبل ها، كه در مثال خريد ميوه براي ما حكم ميدان ميوه و تره بار و مراكز حق العمل كاري و عمده فروشي است، شما را به منطقه اي در ابتداي جاده ساوه رهنمون مي كند.
يافت آباد، خياباني كليدي در صنعت چوب ايران، امروز با ساختار جديدش كه پر است از پاساژهاي شيك و مغازه هاي پرتعداد فروش مبل، ميز و صندلي و مبلمان اداري واقعاً بورس و قلب بازار مبل ايران به حساب مي آيد.
خيلي ها معتقدند تمام مبل فروشي هاي تهران از يافت آباد تغذيه مي شوند و كارگاه هاي آن جا قابليت توليد هر جور مبلي از انواع ساده و ارزانقيمت بگيريد تا مبل هاي چند ميليوني دارند، تازه خيلي  از فروشنده هاي آن منطقه تاكيد مي كنند كه اختلاف و پايين تر بودن قيمت اينگونه لوازم در مقايسه با ساير مناطق ربطي به كيفيت ندارد و تنها بسته به موقعيت و ارزش تجاري يك مغازه، قيمت اجناس آن تغيير مي كند.
راستي اين را هم بايد اضافه كنيم كه تازگي ها سر و كله شركت هاي خارجي عمدتاً آلماني، ايتاليايي و ترك در بازار يافت آباد پيدا شده و به محصولات آنها هم مي توان به عنوان يك گزينه براي انتخاب نگاه كرد.
خلاصه كه، پيشنهاد ما براي خريد يكسري مبل تازه براي خانه، با هر ميزان بودجه و هر سليقه اي، يافت آباد است.
بورس لوازم ساختماني بهداشتي
فرقي نمي كند براي زيبايي شيرآلات دستشويي و حمام تصميم به تعويض آنها گرفته ايد يا مي خواهيد به حمامتان يك وان اضافه كنيد، به هرحال گذارتان بايد به بورس لوازم بهداشتي ساختمان بيفتد و اولين گزينه اي كه به نظر مي رسد، خيابان ملاصدرا و آن همه مغازه  لوازم بهداشتي است.
انتخاب شيرآلات و لوازمي از اين دست هم بستگي مستقيم به بودجه شما دارد اما فراموش نكنيد، درباره اين مسئله كيفيت، موضوع مهم تري نسبت به زيبايي است. حالا ديگر تقريباً شركت هاي ايراني زيادي وارد اين بازار شده اند و اكثر آنها با استفاده از ايده هاي مشابه خارجي لوازم مناسبي توليد كرده اند كه قيمت شان با نمونه هاي خارجي بسيار عادلانه تر و مناسب تر به نظر مي رسد.
فقط بايد بدون اين كه ذوق زده از فلان تيزر تلويزيوني و آن يكي بيل بورد بزرگ توي بزرگراه شويد و با مشورت آدم هاي اهل فن مارك مناسبي انتخاب كنيد و بعد با توجه به هارموني رنگ كاشي ها و ارتفاع و رنگ نور چراغ هاي استفاده شده در سرويس هاي بهداشتي يك مدل مناسب با آن مارك بيابيد.
اينجور وقت ها هم معمولاً پيشنهاد مي شود كه شيرآلات، آينه و جاي حوله، مسواك، كاغذ توالت و اينجور چيزها را «ست» كنيد، اما اگر براي همه آنها پول كافي نداريد، زياد هم دچار رودربايستي نشويد و خودتان را توي خرج نيندازيد، كافي است مدل را در خاطرتان
نگه داريد و براي كامل كردن مجموعه آنها بعدتر اقدام كنيد.
و آخرين نكته هم اين كه، اگر تصميم به خريد يك محصول خارجي گرفتيد، حواستان باشد قيمت آن را در مغازه هاي مختلف چك كنيد، ممكن است خريد اولين پيشنهاد به ضررتان تمام شود.
بازار لوستر و لوازم الكتريكي
خانه هاي امروزي، مخصوصاً آپارتمان ها، با پنجره و نورگيري كمتري ساخته مي شوند و نورپردازي مناسب خانه، اهميتي بيش از پيش پيدا كرده است.
لوسترها هم به عنوان معمول ترين وسيله نورپردازي خانه، اين روزها ديگر تنها وظيفه زيبايي وسايل اصلي روشنايي را ندارند و كاركرد مهم تري يافته اند. فرقي نمي كند يك لوستر دو طبقه بزرگ دوست داشته باشيد يا برعكس مدل ظريف و كوچكتري را ترجيح بدهيد، ويژگي هاي يك لوستر بايد متناسب براي فضايي باشد كه قصد استفاده از آن را داريد.
سري به حسن آباد بزنيد و در بازار لوستر آن جا با دقت به مدل هاي مختلف آن نگاه كنيد؛ متوجه خواهيد شد كه ارتفاع، ميزان و نوع تزيينات به كار رفته در آنها و تعداد سر پيچ (و جاي لامپ) تعبيه شده در آنها كه اصطلاحاً در بازار به تعداد شاخه ها معروف است، شخصيت منحصر به فردي براي هركدام از آنها ساخته است. مثلاً تا به حال دقت كرده ايد كه در امامزاده ها و اماكن مقدس مذهبي از لوسترهاي پرحجم و با ارتفاع زياد استفاده مي شود؟ كاركرد اين نوع از لوسترها اول پرعظمت نشان دادن چنين فضايي است و در عوض تلطيف ارتفاع بلند و فاصله زياد سقف از زمين؛ پس اگر تصميم به خريد لوستر و لوازم روشنايي گرفتيد اول به فضاي خانه دقت كنيد و با به خاطر سپردن ويژگي هاي آن، در مرحله بعد تصميم گرفتن در مورد اين كه از حضور لوستر چه انتظاري داريد به اين بازار پر زرق و برق و پرنور مراجعه كنيد.
در مورد لوازم برقي ديگر هم كمي پايين تر در خيابان لاله زار مي توانيد سوكت، كليد و پريزهايي در رنگ ها و طرح هاي متفاوت ببينيد و نمونه متناسب با خانه تان را انتخاب كنيد.
تزيينات منزل
حتماً شما هم متوجه شده ايد كه كار مغازه هاي موسوم به تزييناتي به دو بخش كاملاً مجزا تبديل مي شود، يكي شاخه كابينت و انواع آن و دومي لوازمي مثل موكت، پاركت، سراميك، كاشي، گچبري و مشابه آنها.
بورس هر دوي اين شاخه ها خيابان سهروردي تهران است، اگر هنوز براي كابينت آشپزخانه فكري نكرده ايد، آنقدر مدل و طرح و رنگ در مغازه هاي اين خيابان پيدا مي كنيد كه احتمالاً در انتخاب آن گيج خواهيد شد. اما منطقي ترين تصميم ست كردن رنگ كابيت با اجاق گاز و يخچال تان و حتي اگر شد ماشين لباس شويي تان است،  اما قبل از انتخاب رنگ به ياد بياوريد طراحي مدل و نحوه قرارگرفتن قسمت هاي مختلف كابينت نكته مهمي است و بعدها كدبانوي خانه بايد در آن آشپزخانه احساس راحتي و آزادي عمل كند.
پيشنهاد مي كنيم قبل از اين كه براي خريد به خيابان سهروردي برويد و نقشه دقيقي از آشپزخانه تان بكشيد و جاي لوله گاز (براي اجاق گاز) و لوله هاي آب گرم و سرد (براي ظرفشويي و ماشين لباسشويي) را مشخص كنيد، حتي اگر يكي از اضلاع آشپزخانه به اصطلاح اوپن بود آن را هم در نقشه تان قيد كنيد، اينطوري وقتي سراغ فروشنده مي رويد او خيلي بهتر مي تواند پيشنهادهايي براي نحوه قرارگرفتن وسايل آشپزخانه و قسمت هاي مختلف كابينت، بدهد.
حتي ممكن است در صورتي كه عرض آشپزخانه اجازه بدهد، از روش  مدرن جزيزه اي استفاده كنيد و قسمتي از فضاي وسط آشپزخانه را به عنوان محل قرار گرفتن وسايل طراحي كنيد مثلاً براي اين منظور ميز و صندلي مخصوص آشپزخانه وسيله مناسبي است اما از ياد نبريد كه چيدمان جزيره اي نبايد دسترسي شما به وسايل  ديگر را مختل كند. براي انتخاب جنس كابينت هم گزينه هاي زيادي پيش روي شما قرار دارد، از ورق هاي ساده آهني و گالوانيزه بگيريد تا مدل هاي تمام چوب يا MDFكه هرچقدر هم شيك باشند، هزينه خيلي بالايي دارند و به هيچ وجه در حالت عادي پيشنهاد نمي شوند.
اما بحث كفپوش ها قدري متفاوت تر است و شما بايد در مراحل ساخت خانه به فكر آن باشيد. رنگ سراميك ها معمولاً براساس سليقه ساكنان احتمالي آن مشخص مي شود وگر نه احتمال دارد بعدها از موكت  يا وسايل مشابه براي كف خانه استفاده شود.
فراموش نكنيد اگر قصد موكت كردن خانه را به صورت كامل داريد، در انتخاب رنگ آن دقت كنيد، همان قدر كه شستن و تميز كردن يك موكت رنگ روشن سخت  است، ممكن است نشستن گرد و خاك و پرز جمع كردن يك موكت تيره بعدها باعث زحمت خانم خانه شود.
راستي پيشنهاد مي كنيم به جاي انتخاب موكت ها و بعد خريد فرش، از تركيب سراميك و گليم هاي زيبايي كه در مناطق مختلف كشورمان به عنوان صنايع دستي توليد مي شود استفاده كنيد، چون علاوه بر زيبايي فوق العاده آنها، به دليل استفاده از الياف طبيعي در بافت آنها، قطعاً دوست بهتري براي بدن شما كه مرتب با كفپوش ها در تماس هستند، خواهد بود.
پرده
براي خريدن پرده، بورس و مجموعه خاصي وجود ندارد اما حوالي ميدان وليعصر و خيابان زرتشت مي توانيد مغازه هاي مناسبي براي خريد پرده پيدا كنيد. فرقي هم نمي كند جنس پرده تان تور يا پارچه باشد، مهم ترين عنصر يك پرده براي تناسب با خانه تان ارتفاعش است كه بسته به محلي كه نصب مي شود، متغير است. انتخاب رنگ و والان، قطعه تزييني كه روي تور قرار مي گيرد و معمولاً مثلثي شكل است، تاثير زيادي در فضاي خانه خواهد داشت.
براي تزيين منزل و خانه آرايي كلي وسيله ديگر هم مثل گلدان هاي طبيعي و مصنوعي، آباژور و مجسمه وجود دارد كه ديگر راجع به آنها توضيح بيشتري نمي دهيم فقط يادآوري مي كنيم كه قيمت و ارزش چيزي كه براي تزيين خانه مي خريد موضوع مهمي براي انتخاب وسيله مورد نظر نيست، سعي كنيد اين وسيله هارموني و هماهنگي لازم را با باقي  وسايل خانه تان داشته باشد.
راستي اين را هم يادتان نرود كه وسايل الكترونيكي مثل تلويزيون ، راديو ضبط و ميز تلويزيون هم اين روزها در ترسيم فضاي داخلي  خانه مهم هستند و بايد در انتخاب مدل و رنگ آنها دقت كرد. به قول خلبان ها، خريد خوبي برايتان آرزو مي كنيم.

بدون اثاثيه هرگز
چگونه مي توان فضاي يك اتاق بزرگ را پر كرد
005724.jpg
يك اتاق بزرگ خالي مي تواند خيلي سرد و مايوس كننده به نظر برسد و در مقابل يك اتاق، هر چند بزرگ، خوب چيده شده مي تواند جذاب و خيره كننده به نظر برسد. كارهاي زيادي هست كه مي توانيد براي قشنگ تر شدن اتاق بزرگ تان انجام بدهيد.
اگر بودجه اش را داريد و مي خواهيد براي پركردن آن جا پول خرج كنيد، خريدن لوستر و آويز بزرگ براي سقف پيشنهاد مناسبي به نظر مي رسد، اينطوري علاوه بر احساس عظمت و بزرگ بودن با نور چراغ هاي يك لوستر فضاي گرم تري را در اتاق تجربه خواهيد كرد.
آينه شمعدان و آباژور و اصولاً نورهايي كه روميزي و پايه دار هستند هم همان كاركرد را دارند و اگر كمي آنتيك و قديمي باشند، با شخصيت سنتي شان فضا را گرم تر مي كنند، تازه اينطوري نور اتاق هم شكل خاص و قابل توجهي پيدا مي كند.
ديوارها را هم فراموش نكنيد به جاي اين كه بگذاريد همان طور لخت و عور به نظر بيايند از فرش هاي ديوار و قاب  شده استفاده كنيد. نمونه هاي سنتي مثل گبه كه ديگر معركه اند، يك تابلوي فرش با طرح و نقشي زيبا قطعاً مهمانان شما را مجذوب خود مي كند، پرده و آويزهاي پارچه اي هم كه جاي خودشان را دارند.
با استفاده از پرده و مبل هاي بزرگ و يكي دو تا مجسمه تزييني نماي ديوارهايي كه پنجره دارند قشنگ تر مي شود و قطعاً نشستن  روي آنها وقتي آفتاب ملايم از بيرون مي تابد خيلي مزه مي دهد.
تابلوهاي نقاشي و عكس  هاي يادگاري را هم فراموش نكنيد، با استفاده از آنها شما مي توانيد ذوق و قريحه هنري تان را هم به نمايش بگذاريد و مطمئن باشيد كه تمام اين جزييات كوچك به اتاق شما شخصيت ويژه اي خواهند داد.
رنگ ديوارهاي اتاق هم خيلي مهم هستند، لحن رنگ ها و گرمي و سردي  آنها در هماهنگي با مبلمان، گل هاي آپارتماني شما و ساير تزييناني كه استفاده مي كنيد، در واقع لحن خانه شما خواهد شد، گرم مثل قرمز، آرام مثل آبي و پرطراوت مثل سبز، تازه كلي رنگ ديگر هم هست...
اما فراموش نكنيد قبل از اين كه شروع كنيد به يك برنامه ريزي دقيق احتياج داريد اول يك تم اصلي براي رنگ و فضاي اتاق پيدا كنيد. شما به رنگي احتياج داريد كه علاوه بر زيبايي و هارموني موردپسند خودتان به عنوان ساكن خانه باشد و در قدم بعد حواستان باشد اين رنگ با رنگ وسايل تان در تضاد و اصطلاحاً جيغ نباشد.
بعد از اين كه تم اصلي را انتخاب كرديد، به اين فكر كنيد كه مي خواهيد فضاي خانه چه شكلي باشد؟ سنتي، مدرن، يادآور فرهنگ و موضوعي خاص، مثلاً اگر عشق فيلم و سينما هستيد فكر كرديد كه چقدر جالب است كه دكور و فضاي خانه اين علاقه شما را نشان بدهد، مثلاً با فيلم هاي بريده بريده به جاي پرده، جالب است نه؟
فقط حواستان باشد آن جا را اينقدر شلوغ نكنيد كه بعدازظهر وقتي به خانه برمي گرديد احساس راحتي نكنيد و فضاي شلوغ خانه آزارتان بدهد.
خب تم و فضاي برنامه مشخص شد، حالا رنگ هاي همسان و متناسب را انتخاب كنيد و وقتي همه اينها تمام شد، نقاشي آن جا را آغاز كنيد. همه چيز بايد طبق نقشه پيش برود. در چيدمان وسايل و مبلمان هم دقت كنيد فقط يك قطعه ناجور ممكن است هارموني فضا را به هم بريزد و شما را از هدف تان دور كند.
آخر سر هم يادتان باشد بايد براي اتاق بزرگ تان يك فضاي كانوني و اصلي تعريف كنيد. يك شومينه ايده مناسبي به نظر مي رسد، اگر امكانش نيست به يك گلخانه كوچك فكر كنيد يا يك چيز ديگر، يك آكواريوم خوشگل و بزرگ چطور است؟ فقط حواستان باشد به بقيه فضاي اتاق بخورد.
ديديد پركردن يك اتاق بزرگ آنقدرها هم كه فكر مي كرديد پرخرج و سخت نيست؟ فقط كمي سليقه لازم دارد كه شما قطعاً داريد... پس دست به كار شويد.

بزرگتر از تصور
مشكل كوچك بودن آپارتمان ها را چگونه حل كنيم
005676.jpg
توي اين آپارتمان هاي فسقلي كه ما زندگي مي كنيم، همه چيز فشرده و كنسرو شده به نظر مي رسد، آدم احساس مي كند پايش را كه دراز كند مي خورد به ديوار روبه رو؛ اما آيا واقعاً نمي شود كاري كرد كه اتاق ها و فضاهاي خانه هاي نقلي اين دوره زمانه كمي بزرگتر به نظر برسد؟ پاسخ دكوراتورها و طراحان داخلي خانه به اين سؤال مثبت است، آنها معتقدند عوامل زيادي وجود دارد كه با كمي تغيير در آنها مي توان در همان متراژهاي كوچك هم احساس كرد آدم در جاي بازتر، بزرگتر و دلبازتري نشسته است و زندگي مي كند.
با موارد ساده شروع كنيد
نور عنصر مهمي در طرز تلقي ما از بزرگي يا كوچكي فضا است، تا حالا متوجه شده ايد كه بخشي از احساس خفگي و ترسي كه به  آدم در محيط تاريك دست مي دهد به خاطر اين است كه يكهو فكر مي كنيم در فضاي كوچكتري قرار گرفته  ايم؟ پس شروع كنيد، احتمال قريب به يقين امكان اضافه كردن پنجره جديد، برايتان وجود ندارد پس با استفاده از لامپ و چراغ هاي سقفي و ديواري و روميزي سعي كنيد اتاقتان روشن تر و پرنورتر به نظر برسد، نتيجه معركه است اين اولين قدم براي بزرگتر به نظررسيدن آن جاست. براي جداكردن قسمت هاي مختلف خانه از ديوارها و ديوارپوش هاي نيمه شفاف استفاده كنيد تا انعكاس آنها به بيشترشدن نور در فضا كمك كند و از طرف ديگر از رنگ غافل نشويد، براي سقف و ديوارها از رنگ هاي روشن استفاده كنيد. مثلاً رنگ آبي براي سقف معجزه مي كند، اگر سقفتان را آبي كنيد، هر وقت بالا را نگاه مي كنيد اين احساس به شما دست مي دهد كه انگار داريد به آسمان نگاه مي كنيد.
فراموش نكنيد كه خطوط، مرزهاي اتاق را مشخص مي كنند، اين محدوديت و مرزها را با انتخاب رنگي يكسان براي سقف و ديوار براي چشم نامريي كنيد.اما فراموش نكنيد كه ماجراي كف اتاق يا فضاي موردنظرتان، به كلي ايده متفاوتي مي طلبد، بايد كاري كنيد كه كف اتاق پايين تر به نظر برسد و رسيدن به اين هدف تنها با استفاده از رنگ هاي تيره،  شدني است. تضاد ديوارهاي رنگ روشن و كف تيره (مثلاً سراميك مشكي يا موكت تيره رنگ) به شما و آنهايي كه در فضاي اتاق قرار مي گيرند اين احساس را مي دهد كه در فضاي بزرگتري قرار دارند.
كم كردن تقسيمات
اين پيشنهاد به راحتي كارهاي قبلي نيست اما نتيجه خوبي دارد، براي بزرگتركردن فضايي مثل سرسرا يا هال، بهتر است از ديوارهاي نصف يا اصطلاحاً اوپن براي جداكردن يك اتاق ديگر (مثل آشپزخانه) استفاده كنيد و حتي اگر از نظر صوتي يا مسايل ديگر احتياج به جداسازي داريد از ديوارهاي شيشه اي استفاده كنيد، اين هم اگر نشد در بخش كوچكي از ديوار مثل يك ويترين يا نما، شيشه يا شيشه دودي كار بگذاريد.
مبلمان يك اتاق كوچك
يادتان نرود چيدن فشرده ميزهاي عسلي و مبل ها و صندلي تان براي بزرگتر نشان دادن يك  جا، نتيجه عكس مي دهد، فاصله مبل ها و عسلي و ميز اصلي تان را به حداكثر ممكن برسانيد و از فضاي زير پنجره به عنوان جاي كتابخانه يا جاكفشي استفاده كنيد تا آن جا حرام نشود و مهم ترين نكته در چينش مبلمان هم اين است كه بزرگترين و جاگيرترين مبلتان را در وسط اتاق قرار دهيد. اين جوري فضاي خالي اطرافش بيشتر به چشم مي آيد تا وقتي كنار ديوار است.
آينه ها
تا حالا كسي بهتان گفته «پولت رو بگذار جلوي آينه دوبرابر شه؟» خب قبول، شايد پولتان دوبرابر نشده اما باور كنيد اگر از آينه در اتاق استفاده كنيد فضا به نظرتان دوبرابر مي شود، تازه آينه مي تواند نور، همان عنصر مهمي كه اول به آن اشاره كرديم را هم با بازتاب هايش بيشتر كند.
راههاي ديگر
از وسايل چندكاره استفاده كنيد، مبل تختخواب شو مي تواند جاي بزرگ يك تختخواب را آزاد كند... يا از وسايل ديگري استفاده كنيد كه مي شود در مواقعي كه بلااستفاده اند جمع شان كرد، صندلي تاشو و كمد با پايه متحرك وسايلي از اين دست هستند.
خلاصه كه غر نزنيد، كمي شلوغ و ريخت و پاش اتاق را جمع و جور كنيد و به چشم ببينيد كه خانه و اتاق نقلي تان اتفاقاً خيلي هم جادار به نظر مي رسند.

حرف اول
خانه آرايي چي؟ چطور؟ كجا؟
وقتي صحبت از دكوراسيون و طراحي داخلي خانه مي شود، بي گمان ذهن خيلي از ماها به پول معطوف مي شود و اين توجيه ناخودآگاه كه تا وقتي خرج ها و هزينه هاي مهم تري در زندگي وجود دارد و نيازهاي مهم تري در سبد خانواده هست، كي حال طراحي خانه را دارد؟
يا خيلي به فكر هم اگر باشيم، فوق فوقش، شب عيد و در آخرين روزهاي سال به فكر نونواركردن خانه مي افتيم تا آن جا كه وسعمان برسد، مبلمان نو، رنگ كردن دوباره ديوارها يا چيزي شبيه اين، آنقدر كه هدف تجمل نباشد.
اما آيا توجه به دكوراسيون واقعاً مترادف تجمل است؟ اين كه خانه آرايي، عناصر و المان هاي اصلي خانه تاثير رواني بسياري بر زندگي اعضاي يك خانواده و ساكنان خانه مي گذارد در كجاي اين رابطه دوطرفه قرار مي گيرد.
پرونده طراحي خانه را با همين قصد آماده كرده ايم، توضيح، بازخواني و يادآوري نقشي كه هريك از فضاهاي خانه دارد و اين كه چطور مي شود با كمترين هزينه ممكن و تنها با كمي تغيير در چينش و رنگ بندي و نورپردازي در خانه حضور مثبت تر، گرم تر و منعطف تري از اسباب و اثاثيه منزل تجربه كرد.
مهم و البته عقلاني نيست كه هر سال تمام مبلمان و لوازم خانه را عوض كنيم تا فقط كمي فضاي جديد تجربه كنيم، كافي است كمي سليقه به خرج بدهيم كه ماشاءا... در وجود خانم ها و آقايان ايراني كم نيست.
البته فراموش نكنيد، با اين كه انتخاب مثلاً نوع و رنگ مبل خانه يا جنس و مدل پرده بستگي مستقيمي به سليقه شما دارد اما چند سال است يكسري آدم در مراكز هنري و آكادميك دارند دانش و ديد دكوراسيون داخلي مي آموزند تا خيلي راحت خواسته ها و سلايق شما را در خانه پيدا كنند تا شما از هارموني، نظم و شكل خانه تان آنطور كه دوست داريد لذت ببريد.
مي پرسيد آنها چي ممكن است بلد باشند كه شما نيستيد؟ يا اصلاً دنبال اطلاعات بيشتري هستيد كه خودتان چنين كاري بكنيد... زياد سخت نيست، فقط كمي حوصله و مطالعه مي خواهد كه با استفاده از مفاهيم هنرهاي تجسمي و معماري شما با نور، رنگ، چيدمان و نكاتي از اين دست فضاهايي در خانه خلق كنيد كه متناسب با سليقه تان است. مطمئن باشيد رعايت نكات اين چنيني نه تنها فضاي گرمي در خانه، كه به طور متوسط حداقل نيمي از عمرمان را آن جا مي گذرانيم به وجود مي آورد بلكه شما خيلي راحت مي توانيد اتاق ها، سرسرا يا آشپزخانه تان را بزرگتر يا كوچكتر، مدرن تر يا كلاسيك تر، خلوت تر يا شلوغ تر و خلاصه هرجور ديگري كه مي پسنديد به نظر ديگران دربياوريد.
و فراموش نكنيد روحيه شما ارتباط مستقيمي با ساعاتي كه در خانه مي گذرانيد دارد، فكر كنيد چقدر فرق دارد كه شما به جاي ديدن يك صحنه شلوغ و درهم، در اتاق نشيمني تلويزيون نگاه كنيد كه همه چيزش منظم و به شكلي آرام بخش چيده شده يا چقدر روحيه بچه اي كه اتاق جذابي پر از ر نگ هاي شاد و عروسك ها و حتي نقاشي كه خودش كشيده از در و ديوار آويزان است با بچه اي كه در اتاقي كسل كننده با رنگ هاي بي روح وقت مي گذراند فرق دارد. اميدواريم اين پرونده راهنماي خوبي براي شما كه به دنبال تنوع يا حتي آرامش در طراحي فضاي خانه تان هستيد باشد و يادآوري مي كنيم كه يك خانه يا اتاق شيك لزوماً به وسايل و دكورهاي چند صدهزار توماني نياز ندارد و كمي ذوق و نگاه دوباره به همين اسباب  و اثاثيه اي كه داريم، با در نظرگرفتن كاركرد واقعي آنها، مي تواند نتيجه اي بدهد كه نمونه هاي ۱۰برابر گران تر و نوتر ممكن است آن نتيجه را نداشته باشند.

گزارش
غذاخوري
005694.jpg

غذاخوري جايي است كه كدبانوي خانه امتحان خود را پس مي دهد. فضاي غذاخوري بايد علاوه بر داشتن ارتباط مستقيم با آشپزخانه دسترسي آسان و مستقلي با اتاق نشيمن و پذيرايي داشته باشد.
البته در بسياري از خانه هاي آپارتماني به دليل محدوديت جا، فضاي غذاخوري با فضاهاي ديگر همانند نشيمن و يا پذيرايي مخلوط شده است و در واقع اين فضا وجود مستقلي به معناي كلاسيك خودش ندارد.
در اين حالت وجود تنها و تنها يك ميز غذاخوري هرچند كوچك و نقلي مي تواند اين فضا را به وجود آورد؛ فضاي مستقلي براي صرف غذا. اين نكته اي است كه روان شناسان بر آن تاكيد دارند.
بهتر است هنگام صرف غذا در شب، نور موجود فقط روي ميز غذاخوري تابيده شود. استفاده از رنگ هاي لطيف و ملايم در سطوح بزرگ به زيبايي فضا كمك مي كند. معمولاً ميز غذاخوري نسبت به تعداد مصرف كنندگان به صورت دايره، مستطيل و مربع طراحي مي شود. توصيه مي شود براي غذاخوري از مبلمان چوبي استفاده شود.
فراموش نكنيد كه غذاخوري به نور شديد احتياجي ندارد و اتفاقاً بايد كم نورتر از ساير فضاهاي عمومي باشد.
استفاده از چند شمع روشن روي ميزغذا نيز مي تواند محيط غذا خوردن شما را رمانتيك تر كند.
اتاق پذيرايي
005682.jpg

معمولاً از اتاق پذيرايي براي برگزاري مهماني، ديد و بازديد، دعوت و پذيرايي از اقوام و دوستان استفاده مي شود. در خانه هاي بزرگ جالب ترين و مناسب ترين فضاي ساختمان را به اين مكان اختصاص مي دهند و بهترين وسايل و ظروف منزل براي پذيرايي از ميهمانان در اين فضا استفاده مي شود. تزيين چيدمان اين اتاق بايد به گونه اي باشد كه انگيزه و شور و شوقي براي گفت وگو ايجاد كند. نوع و فرم ظروف و وسايل مورد استفاده در اتاق پذيرايي تاثير زيادي در ايجاد ارتباط و مراوده بين افراد دارد.
وجود نورطبيعي (پنجره) در محيط پذيرايي از اهميت زيادي برخوردار است. معمولاً زيباترين پنجره و منظره در ساختمان به اتاق پذيرايي اختصاص داده مي شود. استفاده از انواع نورهاي مصنوعي و پرده هاي مختلف نقش مؤثري در زيبايي اين فضا دارد.
فضاي پذيرايي در ارتباط نزديك با غذاخوري و ورودي بوده و با اتاق خواب و آشپزخانه ارتباط غير مستقيم دارد.
از آن جايي كه معمولاً مهمانان با كفش وارد اتاق پذيرايي مي شوند بهتر است كف پذيرايي به دليل رعايت مسايل بهداشتي از سنگ يا سراميك باشد. استفاده از پاركت در فضاي پذيرايي به دليل مقاومت كم آن و جذب گرد و غبار مناسب نيست. سنگ و سراميك مورداستفاده در كف پذيرايي علاوه بر بزرگ بودن، بايد داراي رنگ هاي روشن باشد تا درز بين آنها محل تجمع ميكروب و آلودگي نشود.
استفاده از گل و گياه در تزيين اين فضا بسيار اهميت دارد. وسايل گرمازا و سرمازاي مورد استفاده در اين فضا بايد از زيبايي لازم برخوردار باشند يا در پوششي از زيبايي قرار بگيرند. مبلمان مورد استفاده در پذيرايي بايد نفيس و با ارزش باشد و احتياجي به تعويض كوتاه مدت نداشته باشد. چيدمان زاويه دار يا مستقيم مبلمان و نيز رنگ آميزي ملايم و مناسب در كاهش و افزايش وسعت اين فضا تاثير زيادي دارد. معمولاً در فضاي پذيرايي، مطالعه صورت نمي گيرد و از كتابخانه صرفاً براي تزيين فضاي اتاق استفاده مي شود.
اتاق بچه
005688.jpg

معمولاً چگونگي تزيين اتاق كودك و چيدمان وسايل در آن، به عنوان يكي از دلمشغولي  ها و سرگرمي هاي خانم خانه قرار مي گيرد و عرصه بسيار جالبي براي خواست هاي عاطفي خانواده ايجاد مي كند. مهم ترين نكته اي كه بايد براي ايجاد آرامش در اتاق كودك در نظر گرفته شود اين است كه همان طور كه كودك به تدريج رشد مي كند، بايد وسايل اتاقش نيز انعطاف لازم با اين رشد را داشته باشند بايد دقت شود كه وسايل مورد استفاده كودك در شكل گيري شخصيت و تربيت او تاثير بسزايي دارند و بايد در انتخاب آنها دقت فراواني مبذول شود. به طور كلي فرم و اندازه اتاق بچه بايد بسته به استفاده كننده آن قابل انعطاف باشد. معمولاً مشكل اصلي خانواده ها اين است كه اتاق بچه مطابق با سليقه پدر و مادر آماده مي شود. استفاده از رنگ هاي متضاد در اتاق كودك ممكن است در بعضي از حالات براي او خيلي جالب باشد اما در مواقع ديگركودك نياز به رنگ هاي آرام بخش دارد. دانستن و رعايت اين مسايل مستلزم آن است كه مادران آموزش هاي لازم در اين زمينه را ديده و با شخصيت و روحيات كودك خود در سنين مختلف آشنا شوند.
از مسايل مهم ديگر در اتاق كودك تعيين ميزان سرما و گرماي اين اتاق است. گاهي ديده شده است كه وقتي پدر و مادر شخصاً احساس سرما و يا گرما مي كنند تصور مي كنند كه كودك هم همين احساس را دارد. در صورتي كه شايد اين موضوع در موردكودك صدق نكند. ميزان گرما و سرماي اتاق بچه بايد متناسب با وضعيت جسمي خود كودك تنظيم شود.
بهتر است محل استقرار اتاق كودك در نماي جنوبي ساختمان باشد تا از نور خورشيد برخوردار گردد. وسايل گرمازا در اتاق كودك نبايد به هيچ وجه در دسترس او قرار داشته باشند.
ميز كار، ميزبازي، وسايل بازي و تختخواب كودك بايد از مواد و وسايل طبيعي تهيه شده باشند نه از وسايل مصنوعي، زيرا بچه ها به طور مداوم در تماس مستقيم با اين وسايل هستند به خاطر داشته باشيد كه بچه ها خيلي زياد عرق مي كنند وگاهي براي مدت طولاني تن برهنه خود را به وسايل مي چسبانند. گفته مي شود بيماري هاي سرطاني گاهي در اثر ارتباط تن برهنه كودك با وسايل و امكانات پلاستيكي و ايجاد تعريق بين آنها شكل مي گيرد كه ممكن است سال ها بعد بروز كند. بهترين جنس براي وسايل كودك، وسايل چوبي هستند. رنگ و فرم وسايلي كه بچه ها از آنها استفاده مي كنند در تعيين و شكل گيري شخصيت آنها نقش مهمي دارد. با توجه به تفاوت سليقه دختران و پسران رنگ و فرم مورد استفاده براي كودكان دختر و پسر نيز تفاوت مي كند. دختران بيشتر به رنگ هاي صورتي و ليمويي و پسران به رنگ هاي آبي روشن و خاكستري علاقه مند هستند . در كنار اين رنگ ها معمولاً كودكان از ديدن رنگ هاي متضاد نيز خوشحال و به سمت آنها جذب مي شوند. اما از آن جا كه هر كودكي قيافه و خصوصيات خاص خود را دارد علايق و سليقه هاي آنها نيز متفاوت است. نبايد به اشتباه تصور شود كه علايق كودكان با يكديگر و يا با علايق ما مشترك است. در نظرگرفتن تنوع وسايل و امكانات در اتاق كودك به دليل استفاده
طولاني مدت از اهميت بسياري برخوردار است.
كودكان به نقاشي و حجم سازي بسيار علاقه مند هستند و دوست دارند وسايلي را كه در اختيار دارند رنگي كنند، مثل نقاشي كردن روي ديوارهاي اتاقشان.گاهي اين مسئله باعث ايجاد اضطراب و نگراني در خانواده ها مي شود. اما بايد دقت كرد كه كودكان را از انجام اين كار نهي نكنيم و فضاي لازم را براي انجام اين كار براي او فراهم كنيم. به طور كلي آشنايي با روان شناسي كودكان و چگونگي تزيين اتاق آنان مسئله بسيار مهمي است به طوري كه شايد بتوان گفت ارتباط بسيار زيادي بين تزيين اتاق كودك و اصلاح جامعه وجود دارد.
اتاق خواب
005700.jpg

مهم ترين مسئله در فضاي اتاق خواب، گردآوري همه امكانات موجود براي ايجاد آرامش است .در ضمن بايد بدانيم كه عملكردهاي ديگري غير از خوابيدن مانند مطالعه، نشستن و گفت و گو نيز در اين فضا صورت مي گيرد پس بهتر است هر يك از اعضاي خانواده داراي اتاق خواب جداگانه اي باشند.
اتاق خواب بايد با حمام ارتباط مستقيم داشته باشد و دسترسي آن به آشپزخانه و ساير فضاها به راحتي صورت بپذيرد. نكته قابل توجه درباره اتاق خواب اين است كه بايد به گونه اي قرار بگيرد كه حتي در حالتي كه در آن كامل باز است، از بيرون ديد نداشته باشد تا حريم خصوصي افراد داخل آن به طور كامل حفظ شود.
تابش مستقيم خورشيد و وجود نور كافي در اين فضا اهميت فراواني دارد. بهتر است اتاق خواب به دليل رعايت مسايل بهداشتي در نماي جنوبي ساختمان احداث شود. بهتر است پنجره اتاق خواب داراي دو پرده باشد:
پرده توري براي زماني كه فضا از نور خورشيد برخوردار نيست و پرده ضخيم كه مانع عبور نور شديد و باعث ايجاد آرامش در اين فضا مي شود.
به دليل رعايت مسايل پزشكي در سلامت بدن، بهتر است سطح تختخواب محكم باشد و از تختخواب نرم كمتر استفاده شود.
كمد از وسايل و ملزومات ديگر اتاق خواب است كه بايد فضاي لازم جهت نگهداري البسه، كيف، كفش و غيره را داشته باشد.
وجود كنسول آرايش و آينه تقريباً بزرگ در اتاق خواب بسيار ضروري است. بهتر است وسايل مورد استفاده در اتاق خواب از وسايلي باشند كه به راحتي قابل تعويض هستند.
فضاي سبز در خانه
005715.jpg

امروزه همراه با رشد تمدن و شهرنشيني و استقرار خانواده ها در آپارتمان هاي سر به فلك كشيده روياي باغ و باغچه و فضاي سبز خصوصي خاطره اي مي شود كه فقط در اذهان مي ماند و فقط امكان استفاده از فضاهاي سبز عمومي باقي مي ماند. نياز انسان به استفاده از فضاهاي سبز غيرقابل انكار است.
امروزه با حذف اين فضاها از زندگي افراد انواع و اقسام بيماري هاي رواني و افسردگي و اضطراب در بين مردم شيوع و گسترش يافته است.
به همين جهت استفاده از فضاهاي سبز در منزل و زندگي ضرورت پيدا مي كند. در زندگي آپارتمان نشيني تنها فضاي سبز خانه همان حياط خلوت يا پاسيو هستند و يا به عبارت ديگر مناسب ترين مكان جهت نگهداري گياه در آپارتمان، پاسيو يا حياط خلوت است. با وجود پاسيو حتي در آپارتمان ها نيز مي توان سبزي هاي مختلفي كاشت و از آنها استفاده كرد. از نظر استانداردهاي شهري وسعت پاسيو بايد حداقل۱۲ مترمربع بوده و حتماً در معرض تابش نور آفتاب باشد. تهويه اين فضا و جهت وزش باد و كوران در آن از عوامل مهمي هستند كه بايد به آنها توجه داشت. در واقع طراحي اين فضا يك كار كاملاً تخصصي است نه سليقه اي. بايد براي استفاده از هر نوع گل و گياه خاص، علم چگونگي استفاده از آن گياه را داشته باشيم و مجهز به اطلاعات لازم در زمينه كارشناسي گل و گياه باشيم. كف فضاي پاسيو بايد حتماً مثل سرويس هاي بهداشتي ايزوله باشد زيرا معمولاً زير اين فضا پي هاي ساختمان قرار گرفته اند. بايد دقت شود كه كفشور مناسب و خوبي براي اين فضا تعبيه شود. اين فضا مثل حياط نيست درحياط ما مي توانيم به هر مقدار كه مي خواهيم آب بريزيم ولي در پاسيو نمي توان اين كار را انجام داد. براي اين فضا كفپوش هاي زيبايي طراحي شده است كه نحوه چيدن آنها و استفاده از لاشه هاي سنگ و خود گل و گياه در بين آنها نقش جالبي به چيدمان اين فضا مي دهد.
آبنما و طرح هاي زيباي فواره كه ترجيحاً با يك پمپ مدار بسته كار كند به زيبايي اين فضا كمك مي كند. در مورد پاسيو بايد گفت مثل يك نقاش كه روي بوم نقاشي مي كند، اين فضا جولانگاه فعاليت و عرضه هنر شماست. شما مي توانيد با كاربرد گل هاي زيبا، آرايش كف زيبا و ديواره هاي زيبا تزيين مناسبي درآن ايجاد كنيد كه مثل يك تابلو زيبا باشد.
بالكن
005712.jpg

بالكن يا تراس ايواني است كه معمولاً از طبقه دوم به بالا به صورت معلق در ساختمان ساخته مي شود. معمولاً بالكن در مجاورت اتاق خواب، نشيمن يا غذاخوري قرار دارد. اين مكان براي وسعت بخشيدن به فضاي نشيمن و پذيرايي، مخصوصاً غذاخوري اهميت فراواني دارد. رنگ اين فضا معمولاً با فضاي ساختمان هماهنگي دارد.
بالكن مي تواند به علت عدم داشتن پاسيو يا حياط خلوت در طبقات بالاي ساختمان نقش ارزنده اي در جايگزيني فضاي سبز داشته باشد. اين مكان فضاي مناسبي براي خشك  شدن البسه است. در تزيين اين فضا كه شاخصه معماري هر منطقه است بايد دقت لازم را به عمل آورد. تزيين اين نما به نوعي معرف شخصيت ساكنان ساختمان است. كف آن نبايد جاذب آب باشد و از آن جايي كه گاهي در اين فضا كوران هوا شكل مي گيرد احتمال خطر در آن وجود دارد.

چراغ ها را تو روشن كن، رنگ با من
چگونه از رنگ و نور در خانه بهترين استفاده را بكنيم
005679.jpg
سامان سيف اللهي
استفاده مناسب از فضاهايي كه در اختيار داريم از جمله مسايلي است كه هم كارشناسان هنر و معماري به آن توجه بسياري دارند و هم روان شناسان بر آن تاكيد مي كنند. آنها معتقدند كه با كمي دقت مي توان فضاي زندگي و محل كار را به محيطي امن و آرامش بخش تبديل كرد. در اين ميان رنگ مهم ترين المان در چگونگي حالت يك خانه است. انتخاب رنگ مناسب مي تواند يك اتاق كوچك را بزرگتر و يا يك اتاق بزرگ با فضايي سرد را كاملاً گرم و صميمي جلوه دهد و در واقع اين رنگ ها هستند كه به زندگي روح مي بخشند.
تاثير رنگ ها در زندگي بشر به اندازه اي است كه بسياري از هنرمندان و فلاسفه بر اين اعتقادند كه رنگ ها به عنوان زبان ديداري احساسات انسان به كار مي روند و از سوي ديگر روان شناسان ثابت كرده اند كه رنگ و تركيب هاي آن واكنش و احساسات مختلفي را در افراد بر مي انگيزد. بعضي از رنگ ها احساس آرامش و برخي ديگر احساس هيجان مي افزايند، بعضي حس اعتماد و تفاهم را زنده مي كنند و برخي حس وحشت و نا امني.
تناسب و اندازه ها همچنين در حالت يك خانه موثر است. يك سقف كوتاه مي تواند باعث خستگي افراد شود و يك سقف خيلي بلند براي يك اتاق كوچك ممكن است باعث  شود كه فضا نا امن به نظر بيايد. انتخاب رنگ مناسب مي تواند مشكل گشاي اين بخش نيز باشد؛ ديوار، سقف و يا كف اتاق ها را كوتاه يا بلندتر و نزديك و يا دورتر از آنچه در واقعيت هستند نشان دهد. همچنين مي توان با بازي كردن با رنگ ها و به كار بردن حالات و مدل هاي مختلف در يك اتاق احساس بهتري را به افراد القا كرد.
دانشمندان معتقدند هماهنگي رنگ هاي به كار رفته در يك فضا همانند هارموني نت هاي موسيقي است كه اگر به جا و درست در كنار يكديگر قرار بگيرند، قطعه اي گوشنواز و لذت بخش به وجود مي آورند كه نمونه هاي بسياري از آن را مي توان در طبيعت برشمرد و از طرفي عدم هماهنگي آنها مي تواند بسيار مخرب و آزار دهنده باشد.
بزرگنمايي
اين يك اصل است كه به كار بردن رنگ هاي روشن براي ديوارها، مي تواند اتاق را بزرگتر جلوه دهد. وقتي اتاق شما كوچك است، مي توانيد احساس داشتن يك اتاق بزرگ را با استفاده از رنگ هاي روشن به خود القا كنيد؛ مثلاً براي اين منظور مي توانيد از رنگ هايي مانند بژ، گل بهي خيلي كمرنگ، آبي خيلي كمر نگ و يا هر رنگ زمينه ديگري كه خودتان دوست داريد استفاده كنيد. فقط فراموش نكنيد كه حتماً بايد كمر نگ و روشن باشد. كليه مشتقات رنگ سفيد هم براي اين منظور مي تواند مناسب باشد.
ترفند ديگري كه مي تواند به شما در بزرگتر نشان  دادن اتاقتان كمك كند استفاده از آينه در ديوارها است.
همچنين نبايد فراموش كنيد كه اتاق هاي تاريك فضايي اندوهناك و افسرده دارند و فراهم كردن محيطي شاد به استفاده از روشنايي مناسب احتياج دارد. پنجره هاي بزرگ و نورپردازي مناسب در فراهم كردن اتاقي روشن و سرشار از انرژي بسيار اهميت دارد.
حال اگر شما فضايي با سقف كوتاه در اختيار داريد، مي توانيد با به كار بردن رنگ هاي خيلي روشن مثل آبي آسماني آن را بزرگتر جلوه دهيد. آبي  آسماني مي تواند حس نگاه  كردن به آسمان بيكران را به شما القا كند و آرامش خاصي را برايتان به ارمغان آورد.
از سوي ديگر بازي كردن با رنگ هاي كف اتاق نيز مي تواند سهم به سزايي در نمايش ارتفاع آن فضا داشته باشد.
اتاقي كه كف آن با رنگ هاي تيره آراسته شده، كوتاه به  نظر مي رسد، اما در عين حال كمك مي كند كه اتاق بزرگتر جلوه كند. براي اين منظور مي توانيد از پاركت هاي چوبي با زمينه رنگ تيره و يا سنگ مرمر با رنگ هاي گرم استفاده كنيد.
برخي افراد ترجيح مي دهند از فرش و يا ساير آثار هنري و صنايع دستي براي پوشاندن كف اتاقشان استفاده كنند كه اين مسئله هم در نوع خودش جالب  توجه است فقط اگر قصد چنين كاري را داريد بايد حتماً حتماً برنامه ريزي شده عمل كنيد و در مرحله انتخاب رنگ و ساير آن دقت به خرج دهيد چرا كه اشيا و عناصر مي توانند از لحاظ رنگ بر هم تاثير بگذارند و عدم هماهنگي آنها مي تواند باعث بروز مشكلات روحي و رواني در انسان ها شود.
معمولاً در اين مواقع استادان براي شاگردان خود نظريه «گوته» را مثال مي زنند:
گوته، تاثيرات رنگ ها را در قالب يك تست روان شناسي مطالعه و تدوين كرده است؛ ضيافت شامي ترتيب داده مي شود و مهماناني كه خسته از كار روزانه فارغ شده اند دعوت مي شوند. بوي غذاي خوبي تمام فضاي خانه را در برگرفته است به طوري كه اشتهاي مهمانان تحريك شده و بي صبرانه منتظرند تا صرف شام آغاز شود. ميز با گوشت كباب شده، سبزي ها، اسفناج و سيب زميني تزيين شده و بالاخره انتظار به پايان مي رسد؛ افراد در كنار ميزحاضرند. در ابتدا روي ميز يك نور قرمز تابانده مي شود، حالت كباب پخته طلايي مي شود، اسفناج به رنگ سبز خيلي تيره سياه در مي آيد و سيب زميني قرمز مي شود . همين كه دست مهمانان به مواد روي ميز مي خورد نور تعويض شده و نور سبز جايگزين آن مي شود همان طور كه رنگ هاي اصلي وجود دارند نور هاي اصلي نيز وجود دارند. تاثير رنگ سبز روي كباب به صورت گوشت گنديده خود نمايي مي كند و سيب زميني كپك زده به نظر مي رسد و رنگ سبز اسفناج پر رنگ تر مي شود و جذابيت بيشتري پيدا مي كند. سپس نور سبز با نور زرد تعويض مي شود. در اين حالت سيب زميني رنگ طبيعي خودش را حفظ مي كند اما گوشت و اسفناج حالت تهوع آور و نامطلوبي پيدا مي كنند. به طوري كه حاضران كاملاً بي اشتها مي شوند و در نهايت افراد با مشاهده نور طبيعي متوجه تست مي شوند اما شايد ديگر اشتهايشان را از دست داده باشند.
تالار اسرار
بعضي وقت ها يك اتاق خيلي بزرگ به  نظر مي رسد اما احساس نا امني و عدم وجود صميميت در  آن موج مي زند؛ ممكن است سقف آن خيلي بلند بوده و يا طول و عرض آن با هم همخواني نداشته باشد. در بهترين حالت شما مي توانيد در اتاق  نشيمن از رنگ هاي قوي و پررنگ استفاده كنيد تا فضا گرم تر و صميمي تر شود همچنين مي توان با استفاده از رنگ هاي گرم، اتاق هاي بزرگ با فضايي سرد و بي روح را روحي تازه بخشيد.
رنگ هايي مثل آجري، بژ، زرد كمر نگ، گل بهي و ديگر رنگ هاي گرم فضاي يك اتاق را گرم و صميمي مي سازد.
فراموش نكنيد كه يك اتاق خالي واقعاً سرد و بي روح به نظر مي رسد. پس بايد براي جان  بخشيدن به آن از مبلمان و اسباب  و اثاثيه مناسب نيز استفاده كرد؛ البته با در نظر گرفتن هارموني رنگ. يك شومينه، يك قاليچه بزرگ و مبل مي تواند در ساختن اين فضا به شما كمك كند. به خاطر داشته باشيد كه يك قاليچه بزرگ با رنگي كه مكمل دكوراسيون هيجان آور اتاق نشيمن شما است در وسط اتاق به ايجاد يك فضاي صميمي كمك شايان  ذكري مي كند.
همچنين از ياد نبريد كه فضاي اتاقتان را بايد متناسب با اندازه آن بياراييد. اگر شما اتاق بزرگي در اختيار داريد، به دنبال اسباب و اثاثيه اي با ابعاد بزرگ برويد و آنها را با فاصله زياد از يكديگر بچينيد.
براي اتاق هاي بزرگ مبلمان و دكوراسيون شما نيز بايد بزرگ و حجيم باشد براي مثال يك مجموعه كوچك شامل وسايل حجيم و بزرگ از يك مجموعه بزرگ كه از وسايل ريز و كوچك تشكيل شده، خيلي بهتر و مناسب تر است.
به كار بردن پارچه، پرده و اقلامي از اين دست نيزمي تواند به تلطيف  يك محيط سرد كمك كند. آويختن پرده يا به كاربردن مخمل، يك كاناپه بزرگ پارچه اي، همه و همه مي توانند در جهت تلطيف و روح بخشيدن به يك فضاي سرد كمك كنند.
نمايش باشكوه
تنوع رنگ در يك اتاق مي تواند مهم ترين نكته در آرايش فضا باشد. اتاقي كه تمامي ديوارهاي آن طوسي يا بژ هستند ولي يكي از ديوارها با يك رنگ قوي و پررنگ آراسته شده، مي تواند بسيار جذاب به نظر آيد.
اما نكته مهم اين است كه رنگ دكوراسيون و چگونگي چيدمان آن را پيش از نقاشي  ساختمان و با دقت هر چه تمام تر انتخاب كنيد. فكر نمي كنيد با استفاده از اين ترفندهاي ساده يك محيط جالب و دوست داشتني را براي خود و خانواده تان فراهم كرده ايد؟
حالا براي جذابيت بخشيدن بيشتر به اين فضا چند شاخه گل سرخ، يك كاناپه با رنگ روشن، يك قاليچه زيبا و مجسمه  و جام هاي رنگارنگ مي تواند در ساختن محيط گرم اتاق شما تعيين كننده باشد.
دقت داشته باشيد كه اصلاً احتياجي نيست خودتان را در انتخاب رنگ محدود كنيد. رنگ هاي بسياري در اين دنيا وجود دارد كه شما مي توانيد با در نظر گرفتن هدف و برنامه اي كه در نظر داريد از آنها استفاده كنيد.
براي مثال استفاده از تركيب  سياه و سفيد به همراه قرمز و يا رنگ هاي خنثي مثل طوسي، بژ و شيري به همراه تركيبي از رنگ هاي روشن ديگر همگي مناسب هستند. ابتدا رنگ ديوارها، كف و سقف اتاق را مشخص كنيد و سپس درباره رنگ هاي مكمل تصميم گيري كنيد تا فضاي دلخواه شما حاصل شود.
چشم انسان درمقابل رنگ ها واكنش هاي خاصي نشان مي دهد كه اين واكنش ها نسبت به رنگ هاي مختلف متفاوت است . مثلاً وقتي به دنبال مكمل يك رنگي هستيم، حتي اگر اين رنگ مكمل وجود خارجي نداشته باشد ذهن انسان رنگ مكمل آن را مي يابد. اگر رنگ ها را در كنار هم بچينيم مي توان مكمل هر رنگي را يافت. چون رنگ ها بر هم تاثير مي گذارند . معمولاً براي اين منظور از رنگ خنثي استفاده مي كنيم . از لحاظ بصري قدرت هر رنگي به دو عامل مهم بستگي دارد. يكي عامل درخشندگي و بعد عامل كيفيت و وسعت آن رنگ. به عنوان مثال معمولاً افراد در اتاقي كه با رنگ آبي و سبز نقاشي شده، در درجه حرارت ۱۵ درجه سانتيگراد احساس سرما خواهند كرد اما اگر در نقاشي اين اتاق از رنگ هاي گرم استفاده شود، در همين درجه حرارت احساس گرما خواهيم كرد .
رنگ هاي سرد به طور كلي عمق فضا را گسترش مي دهند كاربرد رنگ ها در محيط زندگي به دليل حسي كه از خود منتشر مي كنند بايد خيلي محتاطانه صورت بگيرد به طوري كه برآيند كاربرد آن در محيط زندگي باعث ايجاد آرامش شود. همچنين بايد ميزان درخشندگي رنگ مورد استفاده مورد توجه قرار بگيرد. رنگ هاي با عمق متوسط عمدتاً در چيدمان داخلي منزل كاربرد فراوان دارند. اين رنگ ها شامل رنگ هاي صورتي، نارنجي، طلايي، آجري و فيروزه اي هستند. معمولاً در مكان هايي مثل رستوران ها و استراحتگاه ها براي جلب توجه افراد ازرنگ هاي گرم استفاده مي شود اما در يك محيط مسكوني وضعيت متفاوت است؛براي ايجاد آرامش بايد تنوع رنگ ها را بيشتر كرد.
البته نبايد از ياد ببريد كه با تعديل رنگ ها و استفاده از حالت ملايم آنها، مي توان اين آرامش را در محيط ايجاد كرد؛ چرا كه رنگ ها هرچه شديدتر و در اصطلاح پررنگ تر باشند، ماهيت و حس ذات خودشان را بيشتر نمايان كرده و به رخ ناظران مي كشند .اين يك قانون است ك هر چه درجه اشباع يك رنگ بيشتر باشد بار عاطفي آن نيز بيشتر است و برعكس هر چه درجه اشباع يك رنگ كمتر باشدآن رنگ ملايم تر به نظر مي رسد . تركيب كردن رنگ هاي مختلف با رنگ سفيد مي تواند شما را در ملايم و متعادل كردن آنها كمك كند و يا اين نقش را مي توانيد برعهده رنگ هاي خنثي بگذاريد. رنگ هاي خنثي درست مثل يك پل، از زمستان به بهار يا از رنگ هاي گرم به رنگ هاي سرد عمل مي كنند. رنگ هاي خنثي مثل رنگ خاكستري به محض اين كه در كنار رنگ هاي ديگر قرار مي گيرند باعث ايجاد وجد و هيجان مي شوند. مثلاً وقتي رنگ خاكستري در كنار رنگ قرمز مي آيد باعث ايجاد هيجان مي شود. اما اين هيجان ايجاد شده به اندازه  رنگ قرمز نيست بلكه تعديل شده آن است .
رنگ هاي خنثي تعديل كننده رنگ هاي گرم بوده و از شدت آنها مي كاهند. همچنين اين رنگ ها تعديل كننده رنگ هاي سرد نيز بوده و از شدت سرما و بي حس و حالي آنها نيز مي كاهند. رنگ هاي خنثي هر زماني كه در كنار رنگ هاي ديگر قرار بگيرند باعث تعديل آنها مي شوند. رنگ هاي خاكستري خيلي سريع با تضاد هاي شديد و خشن خو گرفته و نيروي آنها را جذب مي كنند. به طوري كه اين تضادها ديگر آن پختگي سابق را ندارند و متعادل تر مي شوند.
آسوده بخواب
اتاق خواب خصوصي ترين فضاي هر خانه است
و از اين رو در طراحي دكوراسيون و رنگ آن بايد سليقه و نيازهاي شخصي صاحب آن را نيز در كنار اصول رنگ در دكوراسيون مد نظر داشت. اما گذشته از سليقه و موارد استفاده يك اتاق خواب بايد همواره فضا آرامش بخش و راحت باشد و بستري مناسب براي استراحت، به اين منظور بايد سطوحي ساده و روشن براي استراحت چشم در فضاي اتاق در نظر گرفته شود.
هنگام طراحي رنگ يك اتاق خواب بهتر است از انتخاب رنگ هاي درخشان پرهيز كنيد چون ممكن است هنگام استراحت اين رنگ ها آزار دهنده به نظر برسند. اما چنانچه رنگ هاي شاد و شاداب را بيشتر مي پسنديد سايه هاي مختلف رنگ آجري در كنار كرم هاي پررنگ و سياه مي تواند انتخابي مناسب باشد. اگر به دنبال اتاق خوابي با فضاي گرم سنتي و اندكي تجملي هستيد استفاده از رنگ هاي به كار رفته در صنايع دستي شرقي مي تواند الهام بخش مناسبي براي انتخاب رنگ شما باشد.
رنگ هاي گرمي چون طلايي، نارنجي ها، قرمزهاي پررنگ و آجري هاي به كار رفته در طرح هاي سنتي شرقي عاملي مهم در ايجاد نمايي با شكوه و گرم در يك دكوراسيون هستند. علاوه بر به كارگيري اين رنگ ها در فضاي اتاق استفاده از پارچه هاي زينتي شرقي، پارچه هاي سوزن دوزي و قلم كاري بر جذابيت اتاق شما خواهد افزود.
همچنين آويز پارچه اي سقفي علاوه بر ايجاد تعادل بيشتر در مقابل تخت فضايي رمانتيك و خاص به اتاق مي بخشد و تختخواب را حتي بيش از پيش به كانون توجه در اتاق تبديل مي كند.اما اگر از شيوه سنتي چيدمان اتاق خواب خوشتان نمي آيد مي توانيد از دكوراسيون هاي فرنگي استفاده كنيد كه با به كارگيري درجات شدت مختلف يك رنگ فضايي آرام و يكنواخت را خلق مي كنند.
اتاق خوابي مشتمل بر رنگ هاي روشن سفيد و زرد را در نظر بگيريد كه نمايي آفتابي و پرنشاط و در همان حال ساده و آرامش بخش را در برابر ديدگان بيننده قرار مي دهند.
در اين اتاق خواب سطوح سفيد ساده در تختخواب و زرد ساده در ديوارها جالب خواهد بود و همچنين پارچه گلداري با زمينه زرد روشن و گل هاي زرد و برگ هاي سبز كه به ديوار پشت تختخواب آويخته شده توجه بيننده را به سوي تختخواب جلب مي كند. نصب يك جفت قاب چوبي سبز رنگ در دو طرف تخت مي تواند باعث ايجاد ارتباط بيشتر ميان رنگ در دو طرف تخت و ايجاد ارتباط بيشتر ميان رنگ سبز در اين پارچه گلدار با بقيه فضا شود.
تركيب رنگ هاي زرد و سبز از آن جا كه سبز يكي از رنگ هاي مشتق شده از زرد است در فضاي اتاق خواب بسيار موفق و مناسب خواهد بود اما بايد به خاطر داشته باشيد كه اگر چه غالب شدن رنگ سبز بر زرد در يك اتاق نشيمن بر جذابيت و زندگي در آن مي افزايد اما در اتاق خواب اين چنين نيست؛ استفاده از رنگ سبز به عنوان رنگ غالب در اتاق خواب، شور و انرژي زيادي به فضا مي دهد كه چندان جالب نيست چون به نوعي احساس آرامش را از فضا سلب مي كند اما از سوي ديگر اختصاص قسمت اعظم فضا به رنگ زرد سادگي و آرامشي را كه لازمه يك اتاق خواب است، به آن مي بخشد.
استفاده از تركيب رنگ هاي هارمونيك كه در چرخه رنگ در كنار يكديگر قرار گرفته اند نيز در دكوراسيون يك اتاق خواب مي تواند بسيار موفقيت آميز باشد؛ به عنوان مثال استفاده از رنگ بنفش و سبز با شدت هاي مختلف در كنار يك رنگ روشن متضاد مانند كرم، فضايي زيبا مي آفريند.
آنچه بايد در طراحي رنگي دكوراسيون يك اتاق خواب همواره در نظر داشته باشيم اين است كه نه تنها انتخاب مجموعه اي از رنگ ها بلكه ميزان به كارگيري آنها و سطوحي كه اشغال مي كنند در مقايسه با هم نيز از اهميت بسزايي برخوردار است.
همچنين ايجاد رابطه ميان سطوح رنگي گوناگون با استفاده از جزيياتي چون يك قاب عكس، حاشيه هاي كاغذي نصب شده به ديوار، تكرار طرح خاصي بر روي ملحفه و بالش ها و يا حتي قرار دادن يك جفت آباژور يا يك گلدان بر روي پاتختي ها و يا كنسول آرايش مي تواند به دكوراسيون يك اتاق انسجام و هماهنگي ببخشد.
آرامش در حضور ديگران
پس از كار و فعاليت پر استرس روزانه، خسته و كوفته به خانه برگشته ايد. فراموش نكنيد كه رنگ آميزي مناسب فضاي خانه شما كمك بزرگي به فراموش كردن فشارهاي روزمره و كاري مي كند.
براي اين منظور استفاده از رنگ هاي سرد و آرامش بخش مثل آبي، سبز روشن، ياسي، بنفش روشن و صورتي به همراه رنگ هاي خنثي مثل خانواده رنگ هاي بژ، سفيد و طوسي مي تواند در آرامش شما موثر باشد.
استفاده از رنگ هايي مثل زرد خورشيدي مي تواند شادي آفرين باشد. يكي از راههاي خنثي كردن فضاي دلگير يك روز برفي در زمستان نيز به كار بردن رنگ زرد خورشيدي است كه در يك روز سرد زمستاني، تابش و انرژي خورشيد را برايتان تداعي مي كند.
فراموش نكنيد كه كودكان عاشق رنگ هاي روشن هستند. هميشه اتاق  آنها را با تركيبي از رنگ هاي اصلي و كاغذ ديواري جذاب و اشياي موردعلاقه آنها مثل عروسك تزيين كنيد. به طوري كه اتاق آنها به يك فضاي دوست داشتني و خاطره انگيز تبديل شده و از خاطر آنها خارج نشود، حتي وقتي كه بزرگ شدند.
استفاده مناسب از رنگ هاي پررنگ فضاي اتاق را صميمي و دوستانه جلوه مي دهد. فراموش نكنيد اين شما هستيد كه مي توانيد به اتاق هاي مختلف خانه تان شخصيت بدهيد. صورتي فرم فضا را رمانتيك مي كند. وقتي اتاقي با هاله اي از رنگ صورتي با اثر كمرنگ بنفش مخلوط شود مي تواند براي هر مردي جالب باشد.
روشن تر از خاموشي
محل زندگي خود را از نور سرشار كنيد. خانه تان را روشنايي ببخشيد. اين حرفي است كه بسياري از روان شناسان به آن اعتقاد دارند و همواره آن را توصيه مي كنند؛ اتاق هاي تاريك،دلگير و افسرده كننده هستند. از سوي ديگر نور يكي از مهم ترين عناصر زندگي است و دنياي پر رمز و راز رنگ ها بدون وجود نور هيچ معنايي ندارد.
لحظه اي چشمتان را ببنديد و فكر كنيد؛ اگر خورشيد فقط يك روز پرتو افشاني نكند چه بر سر ما مي آيد؟
با كمي دقت در اطراف مي توانيد احجام و فرم هاي بسيار زيادي را بيابيد كه به علت نورپردازي غلط و يا قرار گرفتن در جاي نامناسب زيبايي آنها به چشم نمي آيد . زيرا نورپردازي نامناسب، زيبايي را از بين مي برد و بافت ها را مسطح نشان مي دهد . در حالي كه نورپردازي مناسب باعث مي شود احجام سه بعدي به نظر برسند و نيز سه رنگ مختلف در اين ابعاد به وجود آيد و بافت ها نيز زيباتر به نظر مي آيد حتي وقتي حجم مورد نظر يك رنگ واحد يا يك بافت واحد داشته باشد.
دريچه اي براي ورود نور
پنجره قبل از اين كه هر كاربرد ديگري داشته باشد، اصلي ترين منبع ورود نور و روشنايي به هر خانه اي است.
اگر شما بتوانيد در خانه تان تا جايي كه امكان دارد پنجره داشته باشيد، بيشترين مقدار ممكن روشنايي را به خانه تان راه داده ايد. در طول روز تابش خورشيد مهم ترين و بهترين منبع نور است. اگر بتوانيد از تابش خورشيد استفاده كنيد، به مقدار قابل توجهي در مصرف نيروي الكتريسيته صرفه جويي كرده ايد.استفاده از پرده هاي تور يا حرير مي تواند تابش شديد و آزاردهنده خورشيد را به نوري نرم و ملايم براي اتاق شما تبديل كند.
به طور كلي در نور پردازي يك اصل مهم وجود دارد و آن اين است كه بايد حتي الامكان از نورهاي طبيعي استفاده كرد. نورهاي مصنوعي فقط بايد يك عامل كمكي باشند . در خانه بايد به اتاق ها نور طبيعي تابيده شود اما اگر عمق اتاق خيلي زياد است بعد از دوسوم طول اتاق مي توان از نورهاي كمكي استفاده كرد.
براي روشنايي بخشيدن بيشتر به اتاق هاي بزرگ، استفاده از بازتاب نور در آينه مي تواند نقشي اساسي داشته باشد. با كار گذاشتن يك آينه بزرگ در ديوار، شما ابعاد اتاقتان را دو برابر ساخته ايد اما بازتاب نور در آن بيش از ابعاد اتاق شما خواهد بود، حتي خيلي بيشتر از آنچه شما بتوانيد فكرش را بكنيد.
شخصيت بخشيدن با نور
به خاطر داشته باشيد سيستمي كه شما براي نورپردازي خانه تان انتخاب مي كنيد، بخشي از حالت و شكل خانه شما را تشكيل مي دهد.
نور شمع حالت رمانتيكي دارد و بسيار زيبا است كه البته با توجه به نور بسيار كم آن چندان قابل استفاده به نظر نمي رسد. فلورسنت يا همان لامپ  مهتابي درخشان است اما زمختي و دلپذير نبودن نور آن، عيبي بزرگ به حساب مي آيد به طوري كه براي روشن كردن خانه، استفاده از لامپ دلپذيرتر و بهتر به نظر مي رسد.
حال اين مسئله كه استفاده از چه منبعي براي روشن كردن خانه يا هر فضاي ديگري بهتر و مناسب تر است، بستگي تام دارد به حالت آن فضا و اين كه شما چگونه مي خواهيد آن را بچينيد. به همين منظور شما مي توانيد از  انواع و اقسام لامپ ها مثل لامپ گازي، لامپ هاي كم مصرف، لامپ هاي سنتي و... با رنگ دلخواهتان استفاده كنيد.
مثلاً براي اتاق خواب يا اتاق مطالعه بهتر است از لامپ هاي كم نور و مخصوص اين فضاها استفاده كنيد تا بتوانيد خواب و يا مطالعه راحتي داشته باشيد. لوستر و چلچراغ براي نشيمن و پذيرايي، شمع براي ميز غذاخوري و نور سفيد و زرد براي فضاهايي كه سقف كاذب دارند مناسب نيست؟
به هرحال حالت هاي مختلفي براي روشنايي دادن به يك فضا وجود دارد. استفاده از نور فلورسنت، نور زرد و يا تركيبي از اين دو مي تواند به عنوان حالت اول در نظر گرفته شود. حالت دوم هم چيزي شبيه به نور روز است؛ استفاده از لامپ با حداكثر ميزان نوري كه مي توان به يك اتاق بخشيد. در كنار نورپردازي خانه تان، مي توانيد از ابزار و لوازم دكوري نيز استفاده كنيد. مثل لامپ هاي آنتيك، لوسترهاي زيبا، ديواركوب هاي جذاب و... گزينه هاي موجود براي انتخاب پاياني ندارد و فقط و فقط اين سليقه و هدف شما است كه در اين روند مي تواند تاثير داشته باشد.
هنرنورپردازي
مهم ترين عامل براي طراحي نور يك فضا در نظر گرفتن نوع كاربري و استفاده آن است . سپس تعيين منابع نورهاي طبيعي آن در مرحله دوم قرار مي گيرد و بعد از آن مشخص كردن و تعيين اشيا و عناصر چيدمان داخلي فضا .
به ياد داشته باشيد كه بهترين نور اين است كه از سقف به سطح زمين برسد.
از طرفي كاربرد رنگ هاي تيره در سقف اتاق باعث مي شود اتاق كوتاه تر به نظر برسد، اگر ديوارهاي اتاق تيره باشند عمق اتاق بيشتر مي شود، اگر ديوار انتهايي اتاق تيره باشد باز ديوارها كوتاه تر مي شوند. بنابراين طريقه رنگ آميزي اتاق ها در عمق و بزرگي آنها بسيار موثر است. گاهي چون نمي توانيم به هر دليلي رنگ يك مكان را تعويض كنيم با يك نورپردازي مناسب مي توان حالت هاي رنگ ها را تعديل كرد و كاهش داد . نور مي تواند تقسيم كننده فضا باشد. گاهي مي خواهيم براي بيننده دو فضا را تفكيك كنيم. مثلاً  مي خواهيم به او بگوييم اين جا اتاق اطلاعات و آن جا اتاق ارباب رجوع است.دسته اي ديگر از نورها براي القاي يك حس خاص به بيننده به كار مي روند. با استفاده از فيلترها مي توان نور را عوض كرده و يك فضاي كلاسيك را به يك فضاي رمانتيك تبديل كرد .
جلوه هاي ويژه
در نور پردازي بايد به اين نكته توجه كرد كه اگر يك نور تخت و مسطح به اشيا بتابانيم اشيا همسطح به نظر مي رسند و زيبايي آنها اصلاً به چشم نمي آيد . براي ايجاد توجه و نشان دادن زيبايي اشيا از نورهاي نقطه اي يا موضعي استفاده مي كنيم .
نوع و طريقه نورپردازي در ايجاد نظم و ترتيب ميان اشيا نيز بسيار موثر است. در اين زمينه نكته مهم و اساسي ايجاد استحكام در اشيا است. نور پردازي نبايد به گونه اي باشد كه اشيا معلق به نظر برسند بلكه بايد به گونه اي باشد كه استحكام و توازن اشيا را به بيننده منتقل كند. مثلاً اگر نور از پايين به شي اي تابانده شود شي معلق به نظر مي رسد. ولي اگر از بالا از يك زاويه اي تابانده شود و سايه اي در پايين شي ايجاد شود، رنگ پايين آن نسبت به بالا تيره تر مي شود وباعث القاي حس استحكام به بيننده مي شود.
بهتر است طريقه نور پردازي طوري باشد كه از يك زاويه ۴۵ درجه از بالا به صورت عمود به شي تابانده شود. وقتي نور در زاويه عمود به شي مي تابد تمام سايه ها زير شي مي افتد.

فضاهاي خانه
ورودي خانه
005691.jpg

ورودي رابط بين فضاي خارج و داخل خانه است و اولين فضايي كه در بدو ورود به هر خانه اي ديده مي شود ورودي آن است.
طبق نخستين و ساده  ترين اصول معماري براي طراحي و تقسيم بندي فضاي خانه، ورودي بايد فضايي كاملاً تفكيك شده باشد تا اولاً شخصي كه وارد خانه مي شود نتواند هيچ كدام از ساير فضاها و به ويژه فضاهاي خصوصي را ببيند و در مرحله دوم گرد و خاكي كه از خارج خانه با خود مي آورد به ديگر نقاط خانه منتقل نشود.
از طرفي ورودي خانه براي يك فرد تازه وارد حكم راهنما را دارد و همچنين بايد هدايت كننده افراد به پذيرايي، آشپزخانه و دستشويي باشد.
همچنين در صورت وجود پله در داخل يا خارج ساختمان، ورودي بايد با پله هاي اصلي ارتباط داشته باشد.
ورودي بايد با رختكن رابطه داشته باشد و يا در حالت ديگر بخشي از فضاي ورودي به رختكن اختصاص داده شود.
اصولا ًچيدمان غلط باعث شلوغي فضا و دشواري حركت افراد مي شود. زيبايي در سادگي است و سادگي در چيدمان باعث خلق فضاهاي مناسب مي شود.
در هنگام چيدمان يك فضا بايد به تعداد نفرات و حركات آنها در فضاي چيدمان دقت شود.  به خاطر داشته باشيد كه ورودي خانه معرف شخصيت ساكنان خانه است.
استفاده از رنگ هاي شاد، فضاي ورودي را زيبا و جذاب مي كند و نيز باعث ايجاد تنوع در ساختار معماري خانه مي شود. وجود فضاهايي براي جاكفشي و جالباسي در اين فضا از ملزومات است. فراموش نكنيد كه ورودي هر خانه، خروجي آن نيز هست، پس وجود يك آينه هم در اين فضا ضروري است.
به ياد داشته باشيد كه در نگاه علمي و اصولي ورودي بايد نزديك ترين فاصله را از حمام و توالت و دورترين فاصله را از اتاق خواب داشته باشد. همچنين ورودي بايد فاصله نزديكي با اتاق نشيمن، آشپزخانه و غذاخوري داشته باشد. حال اگر در خانه اي زندگي مي كنيد كه اين نكات رعايت نشده است سعي كنيد حداقل جداسازي آن از ساير فضاها را انجام دهيد؛ براي اين منظور مي توانيد با چند تغييركوچك و استفاده از وسايلي به عنوان پارتيشن آن را تفكيك كنيد تا علاوه بر جداسازي بر زيبايي آن نيز افزوده باشيد.
ورودي هر خانه بايد فضايي براي استقبال از مهمانان داشته باشد و در خانه هاي ويلايي بهتر است ورودي در كنار فضاي سبز باشد.
آشپزخانه
005685.jpg

آشپزخانه در تمام دنيا محل هنرنمايي بانوي خانه و جولانگاه اوست، از اين رو بايد محيطي امن و فارغ از هرگونه مزاحمت براي وي باشد.
آشپزخانه از فضاهاي اصلي يك خانه محسوب مي شود و لذا بايد در ارتباط نزديك و تنگاتنگي با غذاخوري و ورودي باشد و بهتر است در صورت وجود يك در ورودي براي آشپزخانه، اين در در فضاي خصوصي باز شود و دسترسي به پذيرايي از اين طريق صورت پذير شود.
دقت داشته باشيد كه براي فراهم كردن هرچه بيشتر محيطي امن براي آشپزخانه، مهمانان حاضر در پذيرايي به هيچ وجه نبايد به آن ديد داشته باشند.
همچنين آشپزخانه بايد در ارتباط نزديك با سرويس هاي بهداشتي باشد. بهتر است به دليل نورگيري بهتر، آشپزخانه در نماي شمالي ساختمان واقع شود. چيدمان وسايل آشپزخانه بايد به گونه اي باشد كه ارتباط مناسب و منطقي بين آنها حفظ شود.
تهويه هم به صورت طبيعي و هم به صورت مصنوعي از ملزومات كار در آشپزخانه است.  ايزوله كردن كف آشپزخانه به خاطر شرايط خاص آن الزامي است. مي توان براي ايجاد عايق رطوبتي از دو شيوه قيرگوني و ايزولاسيون ـ ايزوگام استفاده كرد. مي توان كف آشپزخانه را با سنگ، سراميك و كفپوش هاي پلاستيكي پوشاند و براي مبارزه با تجمع مواد غير بهداشتي در درزهاي بين سنگ و سراميك مي توان از سنگ و سراميك با ابعاد بزرگ استفاده كرد.
بهتر است در آشپزخانه از رنگ روغني براق استفاده شود و در سقف آشپزخانه نيز بايد از مصالحي كه جاذب رطوبت نبوده و قابل شست وشو باشند استفاده كرد. رنگ آميزي سقف آشپزخانه به وسيله رنگ هاي روغني براق صورت مي گيرد.
پنجره جهت عبور و مرور نور و هوا تعبيه مي شود. لذا پنجره از ملزومات آشپزخانه است و طول استاندارد آن نبايد كمتر از دو متر باشد. براي تخليه هواي داخل آشپزخانه از هواكش استفاده مي كنند. براي استفاده بهتر از هواكش ها، در بسياري از مسيرهاي عبور هوا لوله هاي دودكش قرار مي دهند و بعد از آن هواكش را نصب مي كنند كه هوا را به طور مستقيم به بالاترين سطح ساختمان برساند.
يكي از مهم ترين اجزايي كه در چيدمان و طراحي دكوراسيون يك آشپزخانه نقش دارد، كابينت است. هم اكنون كابينت هاي متفاوتي از نظر رنگ و جنس در بازار موجود است و لذا محدوديتي در انتخاب آن وجود ندارد.
براي چيدمان مناسب يك آشپزخانه بهتر است رنگ ديوارها، كابينت، اجاق گاز و يخچال را مدنظر قرار دهيد تا به تركيب مناسب تري برسيد.
براي تزيين آشپزخانه از نور طبيعي و مصنوعي استفاده مي كنيم. پنجره در ارايه نور طبيعي به آشپزخانه از اهميت زيادي بر خوردار است. معمولاً  پنجره مي تواند در صورت مشرف بودن به فضاي سبز يكي از تابلوهاي آشپزخانه باشد.
اگر آشپزخانه تان به دليل محدوديت فضاي خارج، از نور زيادي برخوردار نيست بهتر است از پرده هايي كه حالت توري دارند استفاده كنيد و در صورتي كه آشپزخانه در معرض تابش شديد نور باشد از پرده هايي كه بتوانند جلوي نور را بگيرند. اگر از نور طبيعي مناسبي بهره نمي بريد به ياد داشته باشيد كه امروزه نورهاي مصنوعي در انواع مختلف مثل هالوژن و يا فلورسنت با لامپ هايي كه از سقف آويزان شده و داراي پايه اي روي زمين يا روي ميز هستند طراحي شده كه مي توان از آنها براي تامين نور دلخواه استفاده كرد.
به طور كلي بهتر است در آشپزخانه نور مخفي باشد. معمولاً تابش نور مستقيم ناراحت كننده بوده و انعكاس زيبايي ندارد. همچنين معمولاً  لامپ هاي هالوژن را زير كابينت يا گچبري مخفي مي كنند.
به خاطر داشته باشيد كه هرگز نبايد براي تزيين آشپزخانه از گل هاي مصنوعي استفاده كنيد زيرا نه تنها براي بيننده پيام عشق و علاقه ندارند، بلكه آتش زا نيز هستند.
توالت و دستشويي
005709.jpg

سرويس هاي بهداشتي در حفظ بهداشت فردي و عمومي خانواده نقش بسيار مهمي ايفا مي كنند. دستشويي بايد با فضاي ورودي خانه ارتباط مستقيم و با فضاهاي ديگر خانه ارتباط غيرمستقيم داشته باشد.
استادان معماري معتقدند وقتي كسي براي اولين بار وارد يك خانه مي شود، بايد بتواند محل دستشويي را پيدا كند تا به هنگام ضرورت استفاده، مجبور به سؤال از ديگران نشود.
در دستشويي بايد علاوه بر مقاوم بودن در مقابل آب، عايق صدا نيز باشد. معمولاً به دليل ضد آب بودن فلز آلومينيم در ساخت در دستشويي از اين ماده استفاده مي شود. توصيه مي شود براي رنگ آميزي در دستشويي از رنگ هاي ضدآب استفاده شود.
فضاي دستشويي نيازي نيست كه از نور مستقيم و طبيعي بهره ببرد ولي استفاده از نور مصنوعي در آن ضروري است. به دليل رعايت مسايل بهداشتي، الزاماً بايد در توالت از رنگ هاي روشن استفاده شود. زيرا كه رنگ هاي روشن لكه ها را بهتر نشان مي دهند.
تمام وسايل داخل توالت از جمله كاشي، فلاش تانك، شيرآلات و حتي سطل زباله نيز بايد به دليل رعايت مسايل بهداشتي رنگ روشن داشته باشند.
محل استقرار توالت ايراني و فرنگي در شمال و جنوب ساختمان نيست. اين مسئله علاوه بر داشتن دلايل مذهبي به علل گوناگوني مثل نحوه گردش كر ه زمين، وزش  باد و جريان آب و هوا انجام نمي شود.
اما دقت داشته باشيد كه توالت و دستشويي همواره بايد محيط آرامش بخشي داشته باشد بنابراين استفاده از رنگ هاي تند و خشن نمي تواند چندان جالب باشد.
از سوي ديگر براي داشتن توالت و دستشويي زيبا كافي است به رنگ، شكل و طرح كاشي هاي ديوار و كف، كاسه توالت و دستشويي توجه كنيد و كمي در انتخاب شيرآلات سليقه به خرج دهيد. آينه كه ديگر جاي خود را دارد.
اتاق نشيمن
005721.jpg

اتاق نشيمن محل تجمع افراد خانواده است و بيشترين اوقات افراد خانواده در اين فضا مي گذرد. ميز و صندلي بايد در اين فضا بر خلاف ديگر فضاهاي خانه مثل آشپزخانه بسيار راحت باشد. فضايي كه بايد همواره حريم خصوصي اش براي افراد خانواده در مقابل مهمان ها حفظ شود.  در نظر داشته باشيد كه اتاق نشيمن بهترين فضا براي ادامه فعاليت هاي روزمره به خصوص انجام تكاليف كودكان است. شناخت دقيق فضاي اتاق نشيمن باعث مي شود وسايل و امكانات مورد نياز براي اين مكان را به صورت مطلوبي فراهم كنيد و در چيدمان وسايل و انتخاب رنگ هاي آن نهايت دقت و سليقه را به خرج دهيد.
نشيمن بايد به تمامي فضاهاي خانه از جمله آشپزخانه، غذاخوري، پذيرايي، دستشويي و... دسترسي داشته باشد و بهتر است كه ارتباط اتاق نشيمن با ورودي غيرمستقيم و با غذاخوري و اتاق خواب مستقيم باشد. به ياد داشته باشيد كه فضاي نشيمن گاهي مي تواند محل حضور مهمانان صميمي باشد. فضاي نشيمن را مي توان به وسيله پارتيشن از فضاهاي ديگر خانه جدا كرد. در هنگام تزيين و چيدمان اتاق نشيمن بايد دقت كرد كه آرامش و تنوع در فضا حاكم شود. تزيين وسايل موجود در اين فضا بايد طوري صورت بگيرد كه مانع عبور و مرور افراد نشود.
جهت تابش نور در فضاي اتاق نشيمن اهميت بسيار زيادي دارد و بايد برخلاف حركت دست باشد. همچنين استفاده از نور طبيعي در اتاق نشيمن (پنجره و پرده) در اين فضا مسئله مهمي است. بهتر است در فضاي نشيمن از نورهاي متمركز استفاده نشود. استفاده از نورهاي مخفي در ايجاد آرامش اين فضا مناسب تر است.
كف اتاق نشيمن با سنگ، سراميك، پاركت و يا موكت فرش مي شود. نبايد محل قرار گرفتن وسايل صوتي و تصويري مثل تلويزيون در مقابل پنجره و يا پشت به آن باشد. وجود كانال كولر در اتاق نشيمن علاوه بر اشغال فضاي زياد باعث ايجاد سطوح مختلف مي شود. اين مسئله را مي توان با كاربرد نور و رنگ در تزيين فضا خنثي كرد. در اتاق نشيمن وسايل گرمازا (بخاري و يا شوفاژ) بايد نزديك پنجره باشند.
براي ايجاد تنوع در فضاي اتاق نشيمن مي توانيد از وسايل ساده و قابل تعويض مانند پارچه و همچنين براي تزيين از وسايل تزييني و عكس هاي خانوادگي استفاده كنيد. با استفاده از گل و گياه در كنار پنجره نيز مي توانيد ارتباط زيبايي بين محيط داخل و خارج خانه ايجادكنيد.
حمام
005703.jpg

بررسي استفاده از حمام در منازل نشان مي دهد كه ايراني ها در گذشته بسيار بيشتر از كشورهاي پيشرفته فعلي از آن استفاده مي كردند.
حمام خود داراي بخش هاي مختلفي است و به فضاهاي جداگانه اي تقسيم مي شود؛ براي مثال رختكن يكي از اين فضاهاست.
بر اساس اصول معماري داخلي، در حمام بايد در اتاق خواب باز شود و يا ارتباط نزديك با اتاق خواب داشته باشد.
سقف حمام بايد كوتاه باشد كه براي اين منظور معمولاً از سقف كاذب استفاده مي شود. كوتاه بودن سقف حمام به دو دليل لازم و ضروري است: اول اين كه گرم كردن حمام آسان باشد و دوم اين كه چون معمولاً در طبقات بالاي ساختمان، روي حمام پاييني، حمام ديگري جايگذاري شده و لوله ها از سقف آن عبور مي كنند، سقف كاذب باعث پوشش اين منظره مي شود. وجود نور و پنجره در حمام، به دليل انجام عمل تهويه و خروج بخار و... يكي از ملزومات مهم حمام است و حمام بر عكس توالت به وسايل گرمازا نياز دارد. همچنين در ساخت تاسيسات و لوله كشي حمام بايد دقت بسيار زيادي صورت گيرد. به عنوان مثال استفاده از لوله هاي روكار، ضمن جالب نبودن باعث عدم رعايت مسايل بهداشتي نيز مي شود.
از وسايل ضروري و ملزومات حمام مي توان به دستشويي، دوش آب سرد و گرم، وان،  توالت فرنگي، بيده و آينه نام برد كه رنگ، شكل و طرح هر يك از اين وسايل به اضافه رنگ و طرح كاشي هاي ديوار و كف و شيرآلات دكوراسيون حمام را تشكيل مي دهد.
معمولاً دكوراسيون حمام و نوع و رنگ لوازم و مصالح به كار رفته در آن به صورت هماهنگ و يكپارچه با توالت و دستشويي در نظر گرفته مي شود.
پرده از وسايلي است كه معمولاً به صورت دلخواه در حمام استفاده مي شود و در صورت استفاده بخش شست وشو را از ديگر فضاهاي حمام جدا مي كند.

خانه زيبا، خانه طراحي شده يا هيچ كدام
معيار طراحان داخلي چيست
005697.jpg
يك معمار، آن هم متخصص در طراحي داخلي فضاي يك خانه به چه عناصري توجه مي كند كه نتيجه كار از لحاظ ريتم، هارموني و هماهنگي دلنشين به نظر مي رسد؟
جواب دادن به اين سؤال قطعاً راهنماي خوبي براي خيلي از ما خواهد بود تا بتوانيم با استفاده از همان عناصر و ويژگي ها، خانه مان را طوري طراحي كنيم و بچينيم كه اعضاي خانواده در آن احساس آرامش و نشاط بيشتري بكنند.
نوشته حاضر، در واقع برجسته ترين نكاتي است كه در سيلابس درسي دانشجويان رشته معماري و با عنوان طراحي داخلي ارايه مي شود.
خانه براي يك آرشيتكت، مظهر آرامش است، چرا كه بشر از شنيدن واژه خانه احساس امنيت، آرامش و هويت مي كند. در لاتين Home به معناي خانه است و جالب اين كه براي وطن نيز همين واژه را به كار مي برند. پس در وطن اصلي، خانه وطن كوچك است. در زبان عاميانه خانه به معناي جا و مكان است مثلاً دقت كنيد وقتي مي گوييم كتابخانه، منظورمان محل نگهداري كتاب است.
حالا اگر بخواهيم تخصصي تر به خانه نگاه كنيم بايد دو مفهوم را بازخواني كنيم: اولي مسكن، به مكان مشخص و مستقلي كه محل سكونت خانوار است مسكن مي گويند و دومي خانوار، خانوار هم براي ما مفهوم يك يا چند نفر كه ارتباط نزديكي با هم دارند و دخل و خرج شان مشترك است، را به ذهن متبادر مي كند.
خصوصيات خانه از ديد يك معمار
خانه بايد به خدمات عمومي آب، برق،  گاز و پاركينگ دسترسي داشته باشد. همچنين بايد داراي فضاي كافي جهت انجام فعاليت هاي اساسي خانواده باشد و نهايتاً خانه بايد زيبا باشد.
اين درست جايي است كه يك معمار خارج از بحث فني و عمراني يك ساختمان، وجه هنري كارش را آغاز مي كند.
هنرمند خالق زيبايي هاست و احساس و انديشه خود را در قالبي شكيل و زيبا بيان مي كند. اين قالب مي تواند يكي از هنرهاي تجسمي مثل شعر يا نمايش و ... باشد. لذا هنر معماري داخلي، هنر تزيين خانه و ايجاد محفلي زيباست. مباني هنرهاي تجسمي عبارتند از: نقطه، حجم،  خط، سطح، بافت و ... كه هر يك مي توانند حامل پيام خاصي باشند. به عنوان مثال جايگيري يك نقطه در جاهاي مختلف حامل پيام هاي متفاوتي است . اگر جاي آن تغيير يابد ممكن است دقيقاً پيامي را برعكس پيام قبل دريافت كنيم.
حالا به نظر شما چطور مي شود از مباني هنرهاي تجسمي در يك خانه استفاده كرد؟ به نظر مي رسد بهترين راه ارايه روش هاي مختلف براي ايجاد نظم و هارموني توجه به سلايق يك خانواده است.
اين اولين و مهم ترين وظيفه يك آرشيتكت داخلي است.
خصوصيات اعضاي خانواده
كاربرد آموخته ها در مباني هنرهاي تجسمي بايد هماهنگ با علايق و سلايق اعضاي خانواده باشد. همان طور كه اشخاص از نظر شكل ظاهري متفاوت هستند روحيات آنها نيز متفاوت است.
تزيينات داخلي خانه بايد با توجه به تشخيص روحيه افراد و تقويت عواملي كه در روحيه آنها اثر مثبت و مفيد دارند صورت بگيرد. بررسي ابعاد و اشكال قسمت هاي مختلف خانه و آموزش هاي تئوري در اين زمينه راهگشاي خوبي براي شما خواهد بود.
فضاي خانه
فضاي خانه را با وسايلي كه ضمن داشتن عملكرد بهينه، روح بخش هستند تزيين كنيم، اين مهم ترين وظيفه عملي يك خانه آراست. بايد از لوازم موجود منزل به نحوي استفاده كرد كه علاوه بر داشتن زيبايي، كاربرد بهينه اي براي ساكنان خانه داشته باشند، طوري كه فضاي خانه براي ساكنان خانه مطلوب و دلپذير باشد.
مثلاً فضاي خانه بايد در فصول گرم سال سرمايش آن را تامين و بالعكس در فصول سرد ، گرمايش لازم را تامين كند.
بحث جذابي است، نه؟
حالا به نظر شما براي رسيدن به اهداف هيجان انگيزي مثل آنهايي كه مثال زديم، بايد نسبت به چه چيزهايي دانش و شناخت داشته باشيم؟
انواع خانه، موقعيت هاي طبيعي و جغرافيايي آن
دو تعريف كلي براي مسكن داريم.
۱ـ مسكن تك واحدي ۲ـ مسكن گروهي
در جامعه ما به طور مصطلح به يك واحد مسكوني يا آپارتمان كه در يك طبقه از ساختمان هاي چند طبقه احداث شده است مسكن تك واحدي مي گويند. اما منظور ما از تعريف مسكن تك واحدي، چنين خانه اي نيست.
در اصطلاح معمارها به مسكني كه به طور مستقل در زميني احداث شود مسكن تك واحدي مي گويند. اين نوع مسكن محل سكونت افراد يك خانواده است و مي تواند مشتمل بر يك يا چند طبقه باشد. ساخت مسكن تك واحدي پر هزينه است و براي همين در دنياي امروز و در شهرهاي بزرگ كمتر مي توان به چنين خانه هايي برخورد.در مقابل مسكن گروهي قرار دارد كه استقلال ندارد، محل سكونت چند خانواده است و محدوديتي در تعداد طبقات ندارد.
بيش از ۹۰ درصد از خانه هاي شهر تهران به صورت مسكن گروهي بنا شده اند. مسكن گروهي به لحاظ فضاها و تاسيسات مشترك، ارزان تر از مسكن تك واحدي است .
خب اين از نوع خانه، اما موقعيت جغرافيايي نكته مهم ديگري است كه طراحان و دكوراتور هاي داخلي توجه ويژه اي به آن مي كنند.
موقعيت طبيعي و جغرافيايي خانه
فرم و موقعيت ساختمان و مصالح استعمال شده در ساخت آن در هر مكان جغرافيايي كاملاً متفاوت است. يكي از دلايل اين تفاوت ها مسئله تابش نور خورشيد و تاثير آن بر خانه است، زيرا ميزان نور و انرژي اي كه به خانه مي رسد در مناطق مختلف متفاوت است. نماهاي اصلي ساختمان شامل نماهاي شمالي، جنوبي، شرقي و غربي است. براي تزيين خانه نورگير بودن جهات مختلف آن اهميت بسياري دارد. مهم ترين نماي خانه از لحاظ تابش نور خورشيد نماي جنوبي است و بر عكس آن نماي شمالي است.
فصول مختلف سال و تزيين خانه
خب، اين همان بحث جالبي است كه كمي بالاتر راجع به درست كردن فضاي خانه براي سرمايش در فصل گرما و برعكس شروع كرديم، از آن جايي كه زاويه تابش نور خورشيد در فصول مختلف متفاوت است، فضاي خانه بايد متناسب با فصول گرم و سرد سال طراحي گردد.
يك خانواده ساكن در يك خانه بايد در فصل گرما خنكي باد را احساس و در فصل سرما از انرژي طبيعي و گرمايي استفاده كند؛ بنابراين به كارگيري صحيح و درست فضاها و برخورداري از انرژي باد و خورشيد ما را از كاربرد انرژي اضافي در خانه بي نياز مي كند، مگر در مواردي كه اين امر
اجتناب نا پذير باشد.
مناطق اقليمي مختلف و نما ساختمان ها
اما يك آرشيتكت داخلي قطعاً نمي تواند همان طرحي كه براي يك خانه در منطقه گرم و خشك ارايه مي دهد، براي خانه اي در منطقه اي پرباران ارايه كند، ساختمان هاي موجود در مناطق چهار گانه اقليمي ايران داراي ويژگي هاي خاصي هستند كه عبارتند از:
در مناطق معتدل و مرطوب ساختمان ها داراي بالكن عريض و سرپوشيده هستند. عمل تهويه به صورت طبيعي انجام مي شود و به دليل بارندگي زياد از بام هاي شيب دار استفاده مي شود، همچنين در اين مناطق از مصالح ساختماني با ظرفيت حرارتي پايين استفاده مي كنند.
در مناطق گرم و خشك از مصالح ساختماني با ظرفيت حرارتي بالا استفاده مي  كنند.  در اين مناطق حيات خانه را مشجر مي  سازند.
در مناطق سرد ساختمان ها به صورت فشرده احداث مي شوند و معمولاً سطح خارجي خانه نسبت به خود خانه ، كوچكتر است.
اما فراموش نكنيد اين اطلاعات براي يك دكوراتور داخلي كافي نيست، يك خانه آرا مهم ترين وظيفه اش تامين نظر ساكنان خانه است ... و به اين منظور در تزيين خانه بايد ابتدا از شرايط خانه اطلاعاتي در دست داشت.
خصوصيات خانواده يك نفره
آگاهي يافتن در مورد اين كه فرد پير يا جوان است، سالم يا مريض است و به چه چيز هايي علاقه مند است از عواملي هستند كه در تزيين خانه تاثير فراواني دارند. بنابراين ويژگي هاي جسمي، روحي و رواني افراد در چگونگي تزيين خانه عامل بسيار مهمي است. همچنين دانستن شرح حال و شرايط زندگي اجتماعي خانواده از عوامل بسيار مهم در تزيين خانه است.
خصوصيات خانواده دو نفره 
خانواده دو نفره شامل زن و شوهر است. در نخستين سال هاي تشكيل خانواده نحوه تزيين خانه با سال هاي بعد متفاوت است، نكته مهمي كه در اين جا بايد به آن اشاره كرد اين است كه طراحي مطلوب معماري داخلي خانه مي تواند اختلافات خانوادگي را به حداقل برساند. شاغل بودن ساكنان خانه، ميزان در آمد آنها و بچه دار شدن خانواده از عوامل مهمي در تزيين فضاي خانه هستند. فراموش نكنيد كه نوع علاقه و ميزان رفت و آمد آنان نيز در تزيين خانه موثر است.
خصوصيات خانواده چند نفره
شرايط سني و جنسيت فرزندان، همچنين تعداد آنها از عواملي هستند كه در تزيين خانه تاثير مي گذارند. ميزان
رفت و آمد اعضاي خانواده و تعداد دفعاتي كه با هم غذا مي خورند نيز در تزيين خانه و طراحي داخلي آن موثر است.
وجود بزرگان خانواده و زندگي با آنها در يك مكان، از عوامل ديگري است كه در تزيين و طراحي خانه موثر است.
سلايق افراد 
همان طور كه هيچ وقت دو آدم با سليقه ها و خواسته هاي مطلقاً يكسان پيدا نمي شوند، دو خانواده، هر چند در يك طبقه اقتصادي و با تعداد مشابه، در مورد تزيين خانه شان يكجور فكر نمي كنند. عدم توجه به علايق، سلايق و مشاهداتي كه در بيرون خانه صورت مي گيرد در تزيين خانه، از عوامل موثر در ايجاد افسردگي است.
عمده مسايل روحي و رواني خانواده متاثر از فضاي داخلي خانه است. تزيين داخلي نقش مهم و موثري در درمان بيماري هاي رواني دارد و وجود وسايل خراب در خانه باعث بروز اختلافات خانوادگي مي شود.
مدير خانه بايد در رفع كوچكترين نقيصه هاي موجود در فضاها و همچنين وسايل خانه بكوشد.
توجه به فضاي صوتي هم از ديگر نكات مهم است، آلودگي صوتي مي تواند باعث ايجاد عصبانيت در بين ساكنان خانه شود. مثلاً پخش يك موسيقي در خانه براي شنونده دلنشين است اما براي كسي كه استراحت مي كند عذاب آور است.
ابعاد بدن انسان
آخرين نكته مهم هم توجه به خصوصيات فيزيكي اعضاي خانواده است، انسان در حالات مختلف نياز به ابعاد و فضاي خاصي دارد. ابعاد و اندازه ابزار و وسايلي كه كاربرد انساني دارند بايد در تناسب درستي با ابعاد بدن انسان باشد تا عملكرد مورد نظر به راحتي صورت گيرد و انسان احساس آرامش كند.
مهم ترين نكات در طراحي فضاي داخلي خانه، آشنايي با وسايل قابل استفاده و ابعاد بدن انسان است.
قد ۱۷۰سانتي متر متوسط بلند ترين و كوتاه ترين قد انسان است و يك استاندارد جهاني است. اندازه هاي تقسيمات مختلف بدن انسان را با قد ۱۷۰ سانتي متر در نظر مي گيرند، با اين حال بايد گفت كه مصرف كنندگان از نظر اندازه و ابعاد بدن متفاوت هستند. به طور معمول در مناطق گرمسير اندام انسان ها كوچكتر و در مقابل در مناطق سردسير هيكل انسا ن ها درشت و بزرگ است.
ابعادي كه در مناطق گرمسير قاره در نظر گرفته مي شود در مناطق سردسير كارايي ندارد. اقوام مختلف ايراني هم از ابعاد مختلفي بر خوردارند و اين استاندارد جهاني در مورد آنها كارايي لازم را ندارد. مناطق مختلف آب و هوايي ايران تاثير متفاوتي در رشد افراد مي گذارد. به طور كلي بايد در طراحي انعطاف پذير بوده و اين مسايل را مد نظر داشت.
جزييات كار معماران و طراحان داخلي خيلي بيشتر از اينهايي است كه ما گفتيم، اما به هر حال آَشنايي با مواردي كه برشمرديم، به آنهايي كه صرفاً با علاقه شخصي قصد بهبود وضع تزيين و دنبال كردن خانه آرايي را به صورت جدي دارند، كمك قابل توجهي خواهد كرد.

ايمن سازي دكوراسيون داخلي
در صورتي كه منزل شما در برابر زلزله دوام بياورد، ممكن است لوازم و دكوراسيون منزل موجب صدمه به اعضاي خانواده شما گردد، پس ايمن سازي در داخل منزل را به اندازه ايمن سازي ساختمان خانه جدي بگيريد!
۱- تمام تابلوها را به ديوار مهار كنيد و از نصب تابلو بالاي مكان خواب خود و فرزندانتان خودداري كنيد.
۲- كتابخانه، كمد لباس، ساعت ديواري، كامپيوتر و هر چيزي كه سقوط آن موجب صدمه زدن به كودكتان مي گردد را مهار و از مكان خواب آور دور كنيد.
۳- تختخواب را در كنار پنجره، خصوصاً پنجره هاي بدون پرده هاي كلفت قرار ندهيد.
۴- كنسول آرايش خانم خانه را در مسير خروج از اطاق قرار ندهيد.

در خانه
وقتي ديوارها راه مي روند
005706.jpg

چگونه ديوار متحرك (پاراوان) بسازيم

در شرايطي كه خيلي از ما فكر خانه دار شدن يا اجاره  خانه اي متناسب با بودجه مان هستيم، طبيعي است كه زياد دخالتي در طراحي و نقشه خانه محل سكونت مان نداشته باشيم. اما خب اين دليل نمي شود دست روي دست بگذاريم و فكر كنيم: «چقدر حيف كه اين اتاق كمي بزرگتر نيست!» يا «كاش مي شد يك ديواري اين وسط كشيد» بله، مثلاً همين دومي، قبول كنيد يك وقت هايي آدم به دو فضاي مجزا احتياج دارد كه مثلاً يك اتاق بزرگ نمي تواند آن نياز را برآورده كند، در اين صورت حتماً لازم نيست كه بفرستيم سراغ اوستا بنا و همكارانش تا مشكل مان حل شود، حتي لازم نيست به فكر خريد پارتيشن ها و ديوارهاي كاذب  چند ده هزار توماني باشيم، آن ديوارهاي نصف و نيمه و متحرك بعضي از اين ادارات را ديده ايد؟ بله داريم از ديوارك يا «پاراوان» صحبت مي كنيم كه شما مي توانيد با هزينه اندكي آن را مطابق با ذوق و سليقه خودتان تهيه كنيد. پس چهار قطعه پانل چوبي (فرقي نمي كند تخته سه لايي، فيبر يا هر جنسي كه خودتان ترجيح مي دهيد) با ۹ عدد لولاي ظريف و پارچه با رنگي متناسب با مبلمان و دكور اتاق تهيه كنيد و از روي راهنماي ما پيش برويد.
اول پانل چوبي تان را در سايز مورد نظر ببريد و آماده كنيد بعد پارچه را هم در همان سايز و شكل با در نظر گرفتن ۱۰ سانتي متر ببريد.
مي دانيد كه يكي از مزاياي پاراوان متحرك بودن آن است كه به ما امكان مي دهد هر وقت لازم بود آن را جمع يا جايش را عوض كنيم. حالا به تعداد پانل هاي پاراوان از روي پارچه اي كه آماده كرديد روكش هاي ديگر را آماده كنيد و درست به همان تعداد پارچه اي از جنس ارزان تر ببريد و آماده كنيد تا به عنوان آستر از آنها استفاده كنيم.
اصلي ترين قسمت كار اين جاست، با دقت يك لايه پشم شيشه روي قطعه چوبي قرار بدهيد و بعد يكي از آسترها را روي آن بكشيد. وقتي لبه هاي پارچه و
پشم شيشه را خوب كشيده و به طرف زير پانل برديد با منگنه آنها را روي چوب محكم و فيكس كنيد، فقط مواظب باشيد سطح روي پانل صاف و بدون چين باشد وقتي همين كار را با پشت پانل كرديد، روكش اصلي را روي آنها بكشيد و با منگنه هاي مرتب (مثلاً با فاصله هاي سه سانتي متري) آن را محكم كنيد.
براي اين كه كار شيك تر شود در گوشه هاي پانل پارچه اي را به صورت مورب و با زاويه ۴۵ درجه تا كنيد و خوب بكشيد و به طرف پشت پانل ببريد، اينطوري ديگر منگنه ها هم ديده نمي شوند، براي محكم كاري حتي مي توان روي منگنه ها يك نوار قيطاني كشيد و با چسب چسباند. اين كار را براي هر تعداد پانل كه لازم بود تكرار كنيد و بعد با ميخ و لولا آنها را به هم وصل كنيد.
پاراوان يا ديوارك متحرك ما آماده است، انصافاً چيز شيكي شده، نه؟
پيراهني براي مبل
چگونه روكش مبل تهيه كنيم
005727.jpg

براي ما ايراني ها كه ذاتاً آدم هاي مهمان دوستي هستيم، داشتن يك اتاق يا فضاي خاص براي پذيرايي از مهمان امري بديهي و بنا بر قانون نانوشته اي ضروري به نظر مي رسد و خب طبيعي است كه وقتي آدم منتظر مهمان ناخوانده هم باشد، سعي مي كند آن قسمت از خانه را مرتب تر نگاه دارد.
احتمالاً تا به حال خيلي از ما لباس ها بامزه اي را ديده ايم كه مادر و همسر خانواده براي مبل ها مي دوزند كه وقتي از آنها استفاده نمي شود كثيف نشوند و گرد وخاك نگيرند، تعجب نكنيد اما تعبير بچه گانه «لباس مبل» اتفاقاً تعبير به جايي است و پيشنهاد طراحان معماري داخلي براي استهلاك كمتر مبل هايي كه مخصوص مهمان هستند و كمتر استفاده مي شوند، دوختن پارچه اي به عنوان روكش براي آنهاست كه نام پيراهن پارچه اي مبل را برايش در نظر گرفته اند.
براي دوختن پيراهن مبل كه خانم هاي خانه دار به آن رومبلي هم مي گويند، الگوي مشخصي نمي توان ارايه كرد چون مبل ها معمولاً در مدل ها و اندازه هاي مختلفي ساخته مي شوند.
سازندگان مبل  پيشنهاد مي كنند براي دوختن پيراهن مناسبي كه بتواند شما را از هزينه هاي گزاف تعمير مبل يا تعويض و شست و شوي پارچه آنها نجات دهد، كمي حوصله و دقت به خرج دهيد و بعد از اندازه گيري دقيق قسمت هاي مختلف با استفاده از پارچه هايي با عرض مناسب (۱۵۰ سانتي متري يا سه متري) آن را بدوزيد.
اگر دوست داريد اين كار را در خانه انجام دهيد ما دو روش به شما پيشنهاد مي كنيم:
در روش اول، ابتدا از قسمت پشت مبل شروع كرده و پارچه را از گوشه آن قرار داده و با سوزن به مبل وصل كنيد. سپس در انتهاي آن قسمت با احتساب مقداري جاي دوخت با مداد علامت گذاري كنيد. پس از پايان يك قسمت سوزن ها را برداشته و بخش ديگري از مبل را به همين طريقه علامت گذاري كنيد.
پس از آن كه الگوي تمامي قسمت ها بر روي پارچه با مداد علامت گذاري و طراحي شد، ابتدا الگوي موجود را با اندازه هاي قبلي چك كرده سپس برش را آغاز كنيد.
اما روش دوم، راهي راحت تر و مطمئن تر است. در اين روش از كاغذ الگوي نازك استفاده كنيد كاغذ الگو را بر روي قسمت هاي مختلف مبل قرار داده و علامت گذاري كنيد. براي آن كه كاغذ به خوبي پارچه انعطاف پذير نيست، هر قسمت را پس از علامت گذاري و كشيدن طرح الگو بريده و كنار بگذاريد.
پس از آن كه تمامي الگوها آماده شد، آنها را بر روي پارچه انداخته و با در نظرگرفتن جاي دوخت حدود ۵/۲ سانتي متر در محل هايي كه نياز به قيطان دوزي است و يك سانتي متر در درزهاي معمولي برش را انجام دهيد.
در اين روش، شما مي توانيد پيش از خريد پارچه، الگوها را درآورده و از جمع اندازه الگوها پارچه موردنياز را تهيه كنيد.
فقط چند نكته را از ياد نبريد؛ اول اين كه اگر پارچه اي كه انتخاب كرديد داراي طرح و نقشه خاصي است، در محل درزها و نحوه برش دقت كنيد كه طرح ها با هم هماهنگ باشند. دوم اين كه، ما پيشنهاد مي كنيم قبل از دوخت نهايي مثل يك خياطي معمولي لباس را تن مبل پرو كنيد! نكته آخر هم اين كه اگر در يكي از درزها به جاي دوخت از زيپ استفاده كنيد نتيجه شيك تر مي شود.
يك چيز ديگر، اگر امكان دوختن پيراهن مبل را در خانه نداريد، پيشنهاد مي كنيم بعد از اندازه گرفتن مبل از نمونه هاي آماده اي كه در بازار هست استفاده كنيد، مطمئناً كمك قابل توجهي كه در كم كردن استهلاك مبل مي كند صرفه اقتصادي مناسبي دارد.

نقش پرده در طراحي فضاي خانه چيست
از پشت پنجره ها
005718.jpg
بيشترين كاربرد پارچه در خانه، پرده است.
مي دانيد كه پنجره اصولاً معرف نوع معماري ساختمان است، پنجره ها به اشكال مختلف در مناطق مختلف ساخته مي شوند و هر كدام از اين پنجره ها پرده خاصي مي طلبند.
پرده ها معمولاً بيش از هر وسيله ديگري در خانه جلب  توجه مي كنند و مي توان با تزيين پرده هاي زيبا يك اتاق بي روح را به محيطي آرام و دلنشين تبديل كرد. اگر پنجره به تنهايي زيبا باشد پرده زيبا مكمل اين زيبايي است و در صورتي كه زيبا و دلپسند نباشد مي توان با يك پرده زيبا عيب هاي آن را پوشاند.
به وسيله پرده مي توان حتي گرما و سرماي اتاق را نيز كنترل كرد. به عبارت ديگر با استفاده از پرده هاي نازك و ضخيم، عبور و مرور گرما و سرما تحت تاثير قرار مي گيرد. بهتر است بافت پارچه روي شوفاژ و فن كوئل از تور و حرير باشد زيرا در آن جا گردش هوا مخصوصاً هواي گرم بسيار زياد است.
معمولاً نوع بافت حرير پارچه هاي حرير در تغيير نور تاثير زيادي دارد. بافت هاي مختلف حرير نور آفتاب را به شكل هاي مختلف انعكاس مي دهند. پركاربردترين پرده ها، پرده هاي اتاق  نشيمن هستند كه بهتر است داراي طرح هاي آرام و يكرنگ باشند تا پس ازشست وشو از بين نروند و تغيير فرم ندهند.
اصولاً  استفاده از پرده هاي شفاف مخصوصاً در اتاق پذيرايي زياد جالب و زيبا نيست زيرا در اثر نور شفافيت و درخشندگي آنها بيشتر مي شود و باعث سلب آرامش افراد مي شود، بنابراين بهتر است كه اتاق پذيرايي ساده و آرام باشد.
پرده سرويس هاي بهداشتي
كاربرد پرده در سرويس هاي بهداشتي به دليل تابانيدن نور و استتار محل از نماي بيرون ساختمان بسيار اهميت دارد، بهتر است به خاطر شست وشوي زياد وسايل و جذب رطوبت و بو اين پرده ها از الياف مصنوعي باشند.
پرده در آشپزخانه
در آشپزخانه به دليل وجود نور زياد و براق بودن وسايل بهتر است از پرده هاي شاد و فانتزي استفاده كنيم، لازم به يادآوري است كه معمولاً  به دليل وجود كابينت ها، پرده ها كوتاه هستند.
پرده در اتاق پذيرايي
پرده اتاق پذيرايي بايد از نفيس ترين و رسمي ترين پرده ها باشد و نقش و نگار آنها نه تنها آزاردهنده نباشد بلكه جالب و زيبا هم باشد.
پرده اتاق خواب
اتاق خواب محل آرامش است پس فراموش نكنيد جنس پرده هاي مورد استفاده در آن به دليل عبور و مرور نور و هوا حتماً بايد از جنس تور (يا پارچه) ضخيم باشد.
پرده اتاق كودك
پرده اتاق كودك به دليل رعايت مسايل بهداشتي بايد قابل شست وشو، شاد و متنوع و از الياف طبيعي تهيه شده باشد.

سايت هاي خانه آرايي
خرده فروشي مبلمان
http://afwonline.com/
مجله آمارمبلمان آمريكا
www.demographics.com/
وسايل روشنايي چوبي Assn
www.americanlightingassoc.com/
اثاثيه و لوازم چوبي
www.awfs.org/
كارخانه Innerspring
www.aiminfo.org/
مبلمان تمام چرم
www.americanleather.com/
طراحي داخلي
www.interiors.org/
درهاي چوبي
www.cedarstore.com/
توليد كننده محصولات اداري و دفتري چوبي
www.anthro.com/
صنايع چوبي باستاني
www.bmark.com/aa/
نمايشگاه وسايل روشنايي
http://antlerlightshop.bizland.com/
طراحي صنايع راحتي
www.appalachiandesigns.com/
مبلمان فلزي
www.artisticametal.com/
مبلمان راحتي
www.atriumfurnituremall.com/

|  هفته   |   جهان  |   پنجره  |   داستان  |   چهره ها  |   پرونده  |
|  سينما  |   ديدار  |   حوادث   |   ماشين   |   ورزش  |   هنر  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |