جمعه ۳۰ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۷۲
index
معرفي
مرسدس بنز سي ال اس ۵۵ اي ام جي ۲۰۰۵
005802.jpg
سال ۲۰۰۵ ميلادي سالي است كه ميزان عرضه خودروهاي جديد در آن تقريباً بسيار زياد است. شركت هاي مختلف كه در دو تا سه سال گذشته ماشين هاي مفهومي خود را در نمايشگاه هاي مختلف به نمايش گذاشته بودند، اكثراً سال ۲۰۰۵ را سال عرضه مدل نهايي محصول خود اعلام كرده اند. در اين ميان شركت بنز هم همانند ديگر شركت هاي بزرگ، چند محصول را در سال جديد ميلادي عرضه خواهد كرد كه يكي از آنها CLS55AMG است اين خودرو را مي توان ثمره تمامي تجربيات و فناوري هاي مرسدس در كلاس سي ال اس دانست. تمام آنچه كه در اين خودرو مورد استفاده قرار گرفته است ـ چه مواد سازنده، چه سيستم ها، چه فناوري ها و خلاقيت ها ـ همگي قبلاً توسط AMG در مدل هاي پيشين به كار برده شده اند با اين تفاوت كه اين جا در سي ال اس۵۵ اشكالات و نواقص احتمالي آنها برطرف شده و به صورت كاملي به كار برده شده اند. قيمت اين خودرو هنوز اعلام نشده است.
سي ال اس ۵۵ اي ام جي CLS55AMG يكي از شاهكارهاي مرسدس بنز است كه عملكرد و مشخصات فني بسيار خارق العاده اي دارد. در واقع مي توان گفت مرسدس بنز با توليد سي ال اس فصل جديدي در توليدات خود گشوده است. اين ماشين خارق العاده داراي مشخصات بسيار ارزشمندي است كه مهم ترين آنها را مي توان موتور پرقدرت آن دانست اين موتور حاصل مدت ها تحقيق تيم مهندسان فني مرسدس بنز براي بهينه سازي مدل هاي قبلي موتورهاي مرسدس است. اين موتور سوپرشارژ AMG داراي هشت سيلندر به صورت V8 است. ميزان خروجي آن ۴۷۶ اسب بخار برابر ۳۵۵ كيلووات است و گشتاوري برابر ۵۱۶ پوند فوت (۷۰۰ نيوتن متر) دارد و گنجايش آن ۵/۵ ليتر است. با توجه به توضيحاتي كه در مورد موتور اين خودرو داده شد مي توان حدس زد كه عملكرد خودرو چيزي در حد يك سوپر ماشين است و همين طور نيز هست. سي ال اس ۵۵ صفر تا صد را فقط در ۶/۴ ثانيه طي مي كند. اما نكته جالب در مورد عملكرد اين خودرو اين است كه مسئولان مرسدس بنز با تعبيه يك سيستم الكترونيك روي خودرو سرعت آن را به ۲۵۰ كيلومتر بر ساعت (۳/۱۵۵ مايل بر ساعت) محدود كرده اند و اين نمود عيني شعار «كم  مصرف تر، ايمن تر و كندتر» است. شعاري كه در برابر «پرمصرف تر و سريع تر»كه شعار توليد خودرو و تا دهه ۱۹۶۰ بود، شعار امروز تمام شركت هاي خودروسازي دنياست. از ديگر مشخصات و امكانات سي ال اس مي توان به ساسپنشيون اسپورت AMG و يك سيستم ترمز با عملكرد بالا اشاره كرد.
005799.jpg

اين سيستم ترمز همانند تمام سيستم هاي نوين از سيستم هاي ABS و ESP در جلو و عقب بهره مي برد. يكي ديگر از سيستم هاي پيشرفته اين خودرو سيستم جعبه دنده است. همان طور كه مي دانيد در ماشين هايي همچون سي ال اس ۵۵ كه نيروي خروجي بسيار بالاست يكي از مشكلات سازندگان استفاده از سيستم انتقال و جعبه دنده اي است كه بتواند متناسب  با نيروي خروجي عمل كند و به خوبي وظيفه تقسيم و انتقال نيرو را انجام دهد. در اين جا، مسئولان مرسدس همانند ديگر ماشين هاي پرقدرت قبلي خود دوباره از سيستم انتقال پنج سرعته اتوماتيك اسپيدشيفت استفاده كرده اند. خاصيت اين جعبه دنده اين است كه به راننده اين امكان را مي دهد كه از جعبه دنده به صورت دستي استفاده كند، يا اتوماتيك. نحوه تغيير دنده در مدل هاي معمولي و اسپورت متفاوت است. در مدل هاي معمولي به صورت كلاسيك با استفاده از دسته دنده اين كار انجام مي شود اما در حالت اسپورت اين كار به وسيله دكمه هايي كه روي فرمان تعبيه شده اند انجام مي شود.
طراحي اين خودرو هم در نوع خود بسيار زيباست. همانند ديگر مدل هاي خانواده ـ يا بهتر بگوييم كلاس CLS - اين خودرو هم حالت اسپورت و عضلاني جذابي دارد. در ايجاد اين حالت عضلاني تمامي اجزاي خودرو موثرند. از چراغ ها گرفته تا چرخ هاي حجيم و بزرگ آن. اين چرخ ها از جنس مواد سبكي هستند كه القاكننده حالت پرقدرت سري CLS هستند. در جلو AMG از ورودي هاي هواي نسبتاً بزرگي استفاده كرده است كه تقريباً در تقارن با لامپ هاي مه شكن خودرو زيبايي  خاصي به آن بخشيده است.
005820.jpg

همانند طراحي خارجي، در داخل هم مرسدس تمام تلاش خود را كرده است تا اين خودرو بهترين باشد. امكانات و تجهيزاتي كه در داخل تعبيه شده اند تركيبي خوشايند از مواد اوليه بسيار خوب و حالت اسپورت هستند، به خصوص صندلي هاي تمام اتوماتيك آن كه يكي از آخرين دستاوردهاي AMG در اين زمينه است. روكش صندلي ها از چرم مرغوب است كه براي رعايت سليقه مشتريان در سه رنگ عرضه خواهد شد. وزن اين خودرو ۱۷۳۰ كيلوگرم برابر ۳۸۰۴ پوند است. طول، پهنا و ارتفاع آن هم به ترتيب ۴۹۱۳ ميلي متر (۴/۱۹۳ اينچ)، ۱۸۵۱ ميلي متر (۹/۷۲ اينچ) و ۱۴۰۳
(۲/۵۵ اينچ) است. اين خودرو در اوايل سال آينده ميلادي به بازار عرضه خواهد شد.

خبر
پيروزي دوباره مايكل شوماخر
005796.jpg

مايكل شوماخر برنده شش دوره مسابقات جهاني فرمول يك، امروز براي دوازدهمين بار در طول مسابقات سال جاري فاتح مسابقه بزرگ مجارستان در بوداپست شد. او مسابقه را در جايگاه اول شروع كرد و همان طور كه قبلاً گفته بود تعطيلات طول فصل كه پيش از اين مسابقه براي تيم ها در نظر گرفته شده بود چندان در وي تاثير نگذاشته بود. خود شوماخر در مورد اين مسابقه چنين اظهار كرد: «همه در تيم از اين پيروزي خوشحال هستند. اين پيروزي واقعاً كامل و بارز است.» او همچنين اضافه كرد: «درون ماشين خيلي بيشتر از آنچه كه پيش تر ديده شده كار شده است، اين پيست بسيار سخت است.» پس از شوماخر، ديگر هم تيمي او يعني باريجلوي برزيلي به مقام دومي رسيد تا پيروزي فراري در اين مرحله كامل شود. هم اكنون فراري با ۲۰۲ امتياز تيمي فاصله بسيار زيادي با ديگر تيم هاي رقيب دارد. فرناندو آلونسو راننده تيم رنو - نزديك ترين رقيب فراري - اين مسابقه را با عنوان سومي به پايان رساند.

مونتويا اميد ب ام و ويليامز
005793.jpg

در يك مسابقه تقريباً موفق براي ب ام و ويليامز، خوان پابلو مونتويا و آنتونيو پيتزونيا (راننده رزرو تيم ب ام و ويليامز كه به جاي رالف شوماخر مصدوم در مسابقات شركت مي كند) به ترتيب مقام هاي چهارم و هفتم را كسب كردند. در ابتداي مسابقه خوان پابلومونتويا توانست در پايان دور اول از مقام هفتم در استارت لاين به مقام چهارم برسد اما آنتونيو از مقام ششم در استارت لاين به مقام يازدهم در پايان دور اول دست يافت. در طول مسابقه هر دو راننده تيم ب ام و ويليامز عملكرد خوبي از خود نشان دادند و مسئولان تيم را به آينده اميدوار كردند. مونتويا در پايان مسابقه در مورد عملكرد خود گفت: «از كسب مقام چهارم بسيار خوشحالم و اعتراف مي كنم كه كسب مقام بهتري نسبت به مقام چهارم كار بسيار دشواري بود. وضعيت ما تقريباً مشابه وضعيت رنو بود اما گذشتن از آلونسو غيرممكن بود. با اين حال، من مي گويم كه ما در وضعيت خوبي هستيم.» ديگر راننده تيم ب ام و ويليامز هم در اين مسابقه يكي از چند مانور ديدني را انجام داد، هنگامي كه توانست در دور سوم ديويد كولتهارد از تيم مك لارن مرسدس را پشت سز بگذارد و به جايگاه دهم دست يابد. در كنار اين، تيم فني و پشتيباني ب ام و ويليامز هم با به حداقل رساندن زمان پيست استاپ پيتزونيا در كسب مقام هفتم توسط او نقش به سزايي داشت. نكته آخر در مورد تيم ب ام و ويليامز اين كه آنها در اين مسابقه از خودروي جديد خود استفاده مي كردند كه حتي پيش از مسابقه تست هم نشده بود. آنها اميدوارند با بازگشت رالف شوماخر و عملكرد خوب خوان پابلومونتويا كلمبيايي به نتايج خوبي دست يابند.

درآمد ايران خودرو
005817.jpg

گروه صنعتي ايران خودرو سال گذشته ۵۰۲۰ ميليارد ريال درآمد داشته است و انتظار مي رود در پايان سال جاري شمسي درآمد اين گروه صنعتي به هفت هزار ميليارد ريال برسد. همچنين منوچهر منطقي مديرعامل ايران خودرو در ديدار با علي اكبر ناطق نوري يكي از اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام اعلام كرد: ايران خودرو آماده است تا مدل هاي جديد خودرو را براي بازار داخلي توليد كند. او همچنين در اين ديدار گفت: «در حال حاضر اين شركت قطب توليدكننده محصولات گازسوز در دنياست.»
منطقي در مورد واردات خودروي خارجي هم گفت كه ايران خودرو مخالف واردات خودرو نبوده بلكه اعتقاد داشته است كه اين كار بايد در يك پروسه منطقي انجام شود.
ناطق نوري هم از پيشرفت هاي صنعتي اين شركت تمجيد و اضافه كرد: همكاري ايران خودرو با خودروسازان بين المللي به انتقال دانش فني به داخل و افزايش ظرفيت علمي متخصصان داخلي كمك زيادي خواهد كرد.

معرفي خودروي فورد GT
فورد جي تي كلاسيك مدرن
عميد نمازي خواه ـ جواد نصرتي
005814.jpg

شركت فورد يكي از با سابقه ترين و بزرگترين شركت هاي خودروسازي دنياست. اين شركت كه در كنار جي ام (GM) يكي از چند شركت بزرگ خودروسازي دنيا به شمار مي رود در سال ۱۹۰۲ توسط هنري فورد بنيان نهاده شد. آغاز به كار شركت فورد همزمان بود با انقلاب وسايل نقليه در دنيا. در آن سال ها برادران رايت اولين پرواز خود را انجام دادند و اولين موتورسيكلت جهان ساخته شد. همزمان با رشد بازار و تقاضاي مردم، شركت فورد بر توليدات خود افزود و توانست به عنوان يكي از چند شركت بزرگ آمريكا و حتي جهان اعتبار زيادي به دست آورد. در اين اواخر فورد با بهره گيري از فناوري هاي نوين توانسته است محصولات بي نظيري را به بازار عرضه كند اما نكته اي كه در اكثر اين مدل ها از سوي فورد رعايت مي شود حفظ فرم و اصالت طراحي در آنهاست به گونه اي كه با وجود مدرن بودن محصولات جديد فورد، مي توان آنها را كلاسيك هم ناميد. آخرين مدل از اين نوع محصولات فورد جي تي ۲۰۰۵ است كه براي معرفي به علاقه مندان انتخاب كرده ايم.
اين خودرو اولين بار در سال ۲۰۰۲ ميلادي در نمايشگاه خودروي آمريكاي شمالي به نمايش درآمد. آن روز كه هنري فورد دوم اين ماشين را معرفي كرد هيچ كس شكي نداشت كه اين ماشين دوباره همه چيز را به فورد باز خواهد گرداند. در آن سال قرار بود كه مردم جي تي را ببينند و نقاط قوت و ضعف آن مشخص شود، رويه اي كه در مورد تمام سوپر ماشين ها اعمال مي شود و حالا پس از برطرف شدن مشكلات فني، قرار است جي تي به بازار عرضه شود.
در اولين نگاه فورد جي تي ماشين هاي مسابقه اي دهه ۱۹۶۰ تيم فورد را به ياد مي اندازد سال هايي كه فورد با ماشين هاي خاص خودش در اوج بود و از همان سال ها به افسانه تبديل شد. با اين وجود جي تي ۲۰۰۵ تفاوت عمده و اساسي با مدل هاي دهه ۱۹۶۰ دارد. اين مدل جديد داراي ابعاد كاملاً متفاوتي است و به همان اندازه طراحي داخلي آن جديدتر و جذاب تر. نكته  مهم در مورد جي تي اين است كه مهندسان فني فورد توانسته اند تكنولوژي ها و فناوري هاي پيشرفته را به گونه اي با طراحي و ديزاين طراحان فورد همگون كنند كه به فرم كلاسيك خودرو لطمه اي وارد نشود و حس كلاسيك خودرو همان حس سال هاي ۱۹۶۰ باشد.
البته اين طراحي  نهايي حاصل به كارگيري چند طرح اوليه است. طرح اول بسيار انقلابي بود اين طراحي، واقعاً مدرن و به اصطلاح فضايي بود كه رگه هايي از طراحي دهه ۱۹۶۰ در آن ديده مي شد. در اين طراحي ماشين داراي لبه هاي سخت تر، سطوح گسترده و ارتفاع بسيار پاييني بود، دقيقاً همانند ماشين هاي امروزين. طراحي دوم كه توسط كاميلو پاردو رئيس گروه طراحي فورد انجام شده بود توجه بيشتري به طراحي كلاسيك ماشين هاي مسابقه اي فورد داشت «آزادكردن خودمان از ترس اين كه طراحي ما شبيه مدل اصلي است تجربه جذاب و جديدي براي تيم بود. اما پايبندي به ساختار اصلي و كلاسيك در يك طراحي تميز و مدرن اين پروژه را به سخت ترين پروژه دوران زندگي ام مبدل كرد.» پاردو پس از انجام طراحي اين جملات را در مورد GT اظهار داشت اما طراحي ماشين بخش فرعي وظيفه پاردو بود. وظيفه اصلي او هنگام پياده كردن طرح توسط مهندسان شروع مي شد. طرح او از نظر مهندسان فقط پنج درصد قابل توليد بود و همين اهميت نظارت پاردو را مشخص مي كند از اين جاي كار به بعد او علاوه بر طراح و ناظربودن بيشتر نقش پيشگيري كننده را بازي مي كرد چون اگر او نبود مهندسان هرطور كه مي خواستند و معمول بود ماشين را طبق معيارهاي رايج مي ساختند. پيش از توليد انبوه اين خودرو سه عدد از آن ساخته شده است.
معمولاً يك ماشين جديد از داخل به خارج ساخته مي شود يعني ابتدا بدنه و ساسپنشيون خودرو ساخته مي شود و سپس بدنه خارجي در اطراف اين دو طراحي مي شود. نقطه مقابل اين روند، دقيقاً فورد جي تي است. مهندسان فورد براي اين كه طراحي فورد جي تي مفهومي به نمايش درآمده در نمايشگاه خودروي آمريكاي شمالي به هم نخورد تمام عمليات اجرايي و فني اين خودرو را در«زير پوست» آن انجام دادند. اولين چيزي كه براي اين خودرو فراهم شد يك بدنه فضايي تمام آلومينيمي بود. اين بدنه بسيار پيشرفته و از چند بخش مجزا تشكيل شده بود. جالب ترين نكته در مورد اين بدنه اين بود كه باك بنزين آن در وسط تعبيه شده بود. قسمت مياني بدنه امن ترين جا براي باك بنزين است چون خطرات را تا حد قابل قبولي پايين مي آورد به ويژه در تصادفات و انفجارها. يكي ديگر از ويژگي هاي تعبيه  باك بنزين در ميانه بدنه تاثير مستقيم و موثر آن بر توزيع وزن در خودرو است خود باك هم در نوع خود بي نظير است اولاً كه طراحي آن بسيار ويژه و بي نظير است، اجزاي مكانيكي آن از قبيل پمپ هاي سوخت رسان، سنسورهاي تعيين سطح سوخت و سوپاپ هاي كنترل براي اولين بار است كه در يك ريل از جنس استيل كار گذاشته مي شوند، در اطراف اين ريل هم باك اصلي قرار دارد. اين طراحي خاص كه براي اولين بار از سوي فورد به كار گرفته شده است «كشتي در بطري» نامگذاري شده است («كشتي در بطري» هنري است كه در آن كشتي هاي كلاسيك و زيبايي با ظرافت خاصي درون بطري ها ساخته و جاسازي شوند) اين متد حجم سوخت رابه بيشينه مقدار خود مي رساند و ميزان تعداد اتصالات به سيستم سوخت رساني را كاهش مي دهد.
005805.jpg

طراحي خارجي اين خودرو در نوع خود بي نظير است و دليل آن همان طور كه بدان اشاره شد كار طاقت فرساي پاردو و اعضاي گروهش است. اين خودرو در مراحل ساخت بارها و بارها در تونل باد تست شده است و مشكلات آن پس از تجزيه و تحليل برطرف شده اند. پس از تجزيه و تحليل تمام داده ها مهندسان متوجه شدند كه فورد جي تي جريان داخلي هواي بسيار خوبي دارد. با اين حال قطعات خاصي در جلوي ماشين و اطراف رادياتور نصب شد تا گرماي اطراف رادياتور به پايين ترين حد خود برسد. ورودي هاي هواي كناري ماشين كمي بزرگتر شدند تا هواي خنك بيشتري بر روي موتور جريان پيدا كند. آخرين مورد در كاهش هواي گرم ايجاد دو دريچه در هر دو طرف شيشه عقب بود تا هواي گرم از طريق آنها به بيرون هدايت شود. براي ايجاد خاصيت آيروديناميك بيشتر تيم سازنده ماشين تغييرات كوچكي در طراحي قسمت جلو ماشين اعمال كردند كه منتج به پوشيدگي بيشتر جلو ماشين و عبور كمتر هوا از زير ماشين شد.
علاوه بر طراحي خارق العاده، طراحي ساسپنشيون دو محوري اين خودرو هم در نوع خود بي نظير است در اين ساسپنشيون از مواد ويژه اي استفاده شده كه طرزتهيه آن براي اولين بار توسط فورد استفاده شده است. سيستم ترمزها در اين خودرو از نوع يك تكه برمبو است كه براي هر چهار چرخ داراي سيستم هاي تقريباً مستقلي است. ديسك هاي اين سيستم داراي حجم بسيار بالايي هستند. اندازه ديسك هاي جلو ۱۴ اينچ و ديسك هاي عقب ۲/۱۳ اينچ است. كنترل ضدقفل و سيستم توزيع الكترونيك نيروي ترمز، اين سيستم را به سيستم بسيار كارآمدي حتي در سرعت هاي بسيار بالا تبديل كرده است. لاستيك هاي جي تي هم توسط گودير توليد و تهيه شده اند.
اما اصلي ترين بخش فورد جي تي، يا بهتر بگويم بخش اصلي جي تي و به طور كل هر سوپر ماشين تازه واردي كه بيشترين توجهات را به خود جلب مي كند بخش مولد نيرو و سيستم هاي متعلقه است جي تي از يك موتور كاملاً جديد و پيشرفته كه در وسط آن قرار دارد بهره مي برد. موتوري كه ۵۰۰ اسب بخار و ۵۰۰ پوند گشتاور توليد مي كند. اين موتور متعلق به خانواده موتورهاي MOD فورد است كه از ديگر اعضاي آن مي توان به موتور ۶/۴ ليتري سوپر شارژر و ۳۹۰ اسب بخاري با هشت سيلندر به صورت V8در SVT Mustang Cobra و موتور ۴/۵ ليتري SOHC با ۳۸۰ اسب بخار و هشت سيلندر به صورت V8 در SVT F-150 Lightning اشاره كرد. كرت هيل مدير بخش مهندسي نيروي فورد در مورد اين موتور چنين گفته است: «هدف اصلي ما ساخت موتوري بود كه بتواند با ۵۰۰ اسب بخار و ۵۰۰ پوند فوت مربع با موتور هفت ليتري فورد جي تي مخصوص مسابقات برابري كند. ما با بهينه سازي موتورهاي قبلي به اين مهم دست يافتيم اما كار ما اين جا تمام نمي شد، ما بايد اين موتور را
005808.jpg
005811.jpg
به گونه اي تعديل مي كرديم كه بتواند استانداردها و ملزومات يك ماشين جاده اي را رعايت كند. اين موتور كاملاً جديد از ساختار آلومينيمي بهره مي برد كه سر سيلندرهاي هر سيلندر داراي چهار سوپاپ هستند و براي اين كه بتواند فشارهاي حاصل از ايجاد ۵۰۰ اسب بخار نيرو را تحمل كند كرنكشفت (crankshaft)  و پيستون هاي اين موتور به ترتيب از فولاد فشرده و آلومينيم فشرده ساخته شده اند. در نهايت مي توان گفت ۸۵ درصد از مواد به كار رفته در اين موتور براي اولين بار است كه توسط فورد به كار رفته اند.
سوخت رساني توسط انژكتورهاي دوگانه كه بر روي هر سيلندر نصب شده اند انجام مي شود همچنين يك سوپرشارژر هم بر روي موتور وجود دارد كه توسط يك سيستم خنك كننده آبي هوايي هواي سطح موتور را خنك مي كند. تيم هيل از دو سيستم مسابقه اي در اين ماشين استفاده كرده است؛ اولي سيستم روغن رساني است و ديگري كلاچ دو صفحه اي. سيستم روغن رساني به دليل حجم تقريباً بسيار زياد خود بالاترين ميزان عملكرد را حتي در سرعت هاي بالا براي خودرو فراهم مي كند سيستم كلاچ هم همانند ماشين هاي مسابقه اي با كوچكترين فشاري عمل مي كند. مجموع اين سيستم ها به موتور اين امكان را مي دهد كه چهار اينچ پايين تر ـ نسبت به SVT Mustang Cobra ـ قرار مي گيرد و اين باعث پايين آمدن مركز ثقل ماشين و در نتيجه كنترل بيشتر راننده بر ماشين مي شود. در پس كلاچ هم يك جعبه دنده جديد و پيشرفته كه توسط ريكاردو ساخته شده است قرار دارد. طول، عرض و ارتفاع اين خودرو به ترتيب ۴۶۴۳ ميلي متر (۸/۱۸۲ اينچ)، ۱۹۵۳ ميلي متر (۹/۷۶ اينچ) و ۱۱۲۵ ميلي متر (۳/۴۴ اينچ) هستند. قيمت اين خودرو هنوز مشخص نيست.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت ۰۸:۱۳ ـ
اذان مغرب: ساعت ۰۶:۲۰
اذان صبح فردا: ساعت ۵۷:۴

ماشين
هفته
جهان
پنجره
داستان
چهره ها
پرونده
سينما
ديدار
حوادث
ورزش
هنر
|  هفته   |  جهان  |  پنجره  |  داستان  |  چهره ها  |  پرونده  |  سينما  |  ديدار  |
|  حوادث   |  ماشين   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |