يكشنبه ۸ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۸۱ - Aug 29, 2004
عبرت
امام علي (ع): از آنچه مي دانيم سود برنمي گيريم؛ و آنچه نمي دانيم نمي پرسيم؛ و براي بلا و گرفتاري تا بر سرمان فرود نيايد چاره اي نمي انديشيم.
(نهج البلاغه / ۱۰۷)
امروز با حافظ
احوال گل به بلبل دستان سرا بگو
اي پيك راستان خبر سرو ما بگو
با اين گدا حكايت آن پادشا بگو
بر اين فقير نامه آن محتشم بخوان
تازه هاي دنياي رسانه ها
تئودوراكيس: كنترل بانك ها و رسانه ها در جهان
در دست يهوديان است
ميكيس تئودوراكيس آهنگساز بلندآوازه يوناني كه ۴۰ سال پيش با ساختن آهنگ فيلم «زورباي يوناني» به شهرت دست يافت، گفت كه يهوديان كنترل آمريكا، و نيز سياست پولي (بانك هاي بزرگ) و رسانه ها (رسانه هاي مادر كه ساير رسانه ها از آنها تغذيه مي كنند) را در سراسر جهان به دست دارند. تئودوراكيس پريروز گفت كه يهوديان با به دست گرفتن اين دو عامل قدرت، خود را در جهان صاحب اختيار كرده اند. وي افزود كه يهوديان آمريكا بيشتر بانك ها و رسانه هاي عمومي اين كشور را قبضه كرده اند، يعني جيب و مغز آمريكايي ها در دست آنان است. از آنجا كه كنترل دولت آمريكا در دست يهوديان اين كشور است، آمريكايي ها و جهانيان هر بد و خوب آن دولت را به حساب يهوديان مي نويسند. تئودوراكيس گفت كه بيان اين حقايق دشمني با يهوديان نيست، او تنها نظر خود را بيان مي دارد. وي در نوامبر سال گذشته يهوديان را ريشه شرارت خوانده بود و خشم آنان را برانگيخته بود. وي براي كاستن از اين خشم حاضر شد كه دو روز پيش با روزنامه اسرائيلي «هاآرتص» مصاحبه كند و در اين مصاحبه بود كه گفت يهوديان بر بانك ها و رسانه ها مسلطند و از اين طريق مهار جهان را به دست دارند كه كار را خرابتر كرد و باعث انتقاد تازه يهوديان از او شده است. اظهارات سال گذشته تئودوراكيس به خود او و دولت يونان آسيب وارد ساخت. يهوديان آمريكا از آن پس مانع برگزاري كنسرت هاي تئودوراكيس در آن كشور شدند و به علاوه، چون دولت يونان خواست انجمن هاي يهود براي رد اتهامات تئودوراكيس را نپذيرفت مسافرت به اين كشور توريستي را محدود كردند. تئودوراكيس از زماني كه آهنگ سرود ملي فلسطيني ها را نوشت دولت اسرائيل و يهوديان را با خود بد كرد كه مصاحبه هاي وي مزيد بر علت شده است.
انعكاس متفاوت خبر جاسوسي اسرائيل در آمريكا
جمعه شب، شبكه تلويزيوني سي.بي.اس با قطع برنامه اخبار خود از كشف جاسوس اسرائيل در پنتاگون (وزارت دفاع آمريكا) و در دستگاه داگلاس فيت معاون وزارت دفاع كه بررسي برنامه هاي اين وزارتخانه در خاورميانه و به ويژه ايران و عراق در دست اوست خبر داد، ولي همه روزنامه هاي آمريكا در شماره شنبه خود، اين خبر را به صفحه اول نبرده بودند و در لابه لاي ساير اخبار در صفحات ديگر چاپ كرده بودند. طبق اين گزارش ها، يك تحليلگر ارشد وزارت دفاع آمريكا مفاد اسناد طبقه بندي شده مربوط به مذاكرات و بررسي ها و طرح و برنامه هاي كاخ سفيد به ويژه درباره ايران و قبلاً عراق را به منابع اسرائيلي منتقل مي كرد و اف.بي.آي (پليس امنيت داخلي آمريكا) از طريق تعقيب و مراقبت و شنود مكالمات و كنترل كامپيوتر اين فرد متوجه اين فعاليت شده است. اين اطلاعات به كاركنان لابي اصلي اسرائيل در آمريكا كه گروهي متنفذ است منتقل مي شدند. داگلاس فيت كه پس از اشغال نظامي عراق، مطالعات خود را روي مناطق ديگر و به ويژه ايران متمركز ساخته است، مرد شماره ۳ پنتاگون به شمار مي آيد. اينك روشن شده است كه حمله نظامي آمريكا به عراق كه دردسر جهاني بزرگي براي آمريكا توليد كرده و ممكن است بوش بر سر همين مسئله در انتخابات شكست بخورد، نتيجه فشار اسرائيل بوده است كه چشم ديدن صدام حسين را نداشت. احتمالاً در ساعات آينده درباره جاسوسي تازه اسرائيل مطالب تازه اي اعلام خواهد شد. اين نخستين مورد جاسوسي براي اسرائيل در آمريكا نبوده است كه ميان دو كشور روابط دوستانه تنگاتنگ وجود دارد. مقامات اسرائيلي طبق معمول اتهامات جاسوسي را رد كرده اند.
جان كري به بوش پيشنهاد هر هفته دو مناظره داد
در آخرين تحولات مربوط به مبارزات انتخاباتي آمريكا، جان كري به بوش پيشنهاد انجام هفته اي دوبار برنامه مناظره تلويزيوني داد و گفت كه تنها با اين مناظره ها ست كه مردم آمريكا مي توانند به مشكلات فعلي و آتي وطن خود پي ببرند و تشخيص دهند كه كدام نامزد برنامه و راه حل بهتري دارد و تصميم بگيرند. دادن اعلام منفي به تلويزيون و زنده كردن خاطرات جنگ ويتنام و ايجاد شبهه درباره مدال هايي كه او به خاطر شجاعت در اين جنگ در سال ۱۹۶۹ (۳۵ سال پيش) به دست آورده است گره اي از مسائل پيچيده امروز آمريكا باز نخواهد كرد و نبايد ذهن جوانان آمريكايي را با هياهو و وارد ساختن افترا به اين و آن، از مشكلات اصلي برگرفت. اصحاب نظر گفته اند كه چون جان كري ضعف جورج بوش در مناظره كردن و حاضرجوابي را مي داند چنين پيشنهادي داده است و مقامات حزب جمهوريخواه نخواهند گذاشت كه بيش از دو ـ سه مناظره برگزار شود. پيروزي در مناظره نياز به معلومات عمومي فراوان دارد. از سوي ديگر هواداران حزب دمكرات آمريكا گفته اند كه جمهوريخواهان از اين فكر كه سرانجام تنها حزب حاكم آمريكا شوند دست برنداشته اند و فراموش كرده اند كه مقامات و رسانه هاي آمريكا چند دهه از دولت هاي كمونيست انتقاد مي كردند كه يك حزبي هستند. در اين ميان بسياري از اصحاب انديشه و حاميان حقوق مدني از اين كه پس از ده ها سال براي نخستين بار اجازه داده نشده است در طول كنوانسيون حزب جمهوريخواه در نيويورك مردم و مخالفان در پارك عمومي اين شهر اجتماع كنند زبان به انتقاد گشوده و از يك قاضي شهر نيويورك كه اقدام پليس شهر مبني بر منع اجتماعات در پارك را در طول كنوانسيون تأييد كرده، گلايه كرده اند.
برگي از تاريخ

پرسش پزشكي

نگارستان
آدولف وان منزل
010437.jpg
«كارخانه آهن» - ۷۵-۱۸۷۲ / رنگ روغن روي بوم - ۲۵۴*۱۵۸ سانتي متر گالري ملي / برلين
در تابلوي «كارخانه آهن»، درخشش آهن گداخته و بخار سياهي كه فضاي كارخانه را فرا گرفته به خوبي نمايش داده شده اند.تصوير در حقيقت نمايانگر يك نگاه تغييريافته نسبت به واقعيتي است كه از وقوع انقلاب صنعتي حاصل مي شود. آدولف منزل در اين اثر، موضوعي را ترسيم كرده كه در زمان خودش به عنوان امري جديد و غيرعادي رخ داده بود. قرارگرفتن بيننده اثر در چنين فضاي بسته و پرهيجاني، نام افسانه اي «غول هاي يك چشم مدرن» (ماشين هاي بزرگ صنعتي) را در ذهن او تداعي مي كند.

همزمان با برگزاري چهارمين «جشن ياري» صورت مي گيرد
نمايش گسترده فيلمهاي ايراني در سوئد
در چهارمين جشن سينمايي «ياري» كه از ۱۳ تا ۱۵ شهريور در شهر «اپسالا» سوئد برگزار مي شود، ۱۵ فيلم كوتاه (داستاني و مستند) و ۵ فيلم سينمايي ايراني به نمايش عمومي درخواهد آمد.
به گزارش ايسنا تمامي درآمد اين جشن سينمايي كه برگزاركننده آن «انجمن ياري» است براي كمك به كودكان و نوجوانان نيازمند در ايران، استفاده خواهد شد.از مجموع ۲۰ فيلم كوتاه و بلند ايراني كه در جشن ياري روي پرده خواهد رفت، ۱۳ فيلم از توليدات «انجمن سينماي جوانان ايران» و «مركز گسترش سينماي مستند و تجربي» است. فيلم هاي كوتاه پنجره هاي گمشده و تهران انار ندار (مسعود بخشي)، مرثيه هاي گمشده (خسرو سينايي)، داشتن يا نداشتن (نيكي كريمي)، قصه ها و زيارت  (مهدي جعفري)، روياي پسر ناخدا (ابوالفضل توكلي)، كمي هم براي من معلق بزن (آرزو برادران ابراهيمي)، چه شگفت است عشق كه هم زخم است هم مرهم (كيوان علي محمدي ـ اميد بنكدار)، سوشيوس (حسن نقاشي)، يك اتفاق شيرين (پژمان تيموري)، آرا (داور علايي)، مادرم ايران (اميرحسين كياني)، پدر آسماني (پيمان نهان قدرتي) و اين گهواره تكان خواهد خورد (فرود عوض پور) و فيلم هاي سينمايي ده (عباس كيارستمي)، ديوانه اي از قفس پريد (احمدرضا معتمدي)، آوازهاي سرزمين مادري ام (بهمن قبادي)، عروس آتش (خسرو سينايي) و پنج عصر (سميرا مخملباف)، فيلم هاي شركت كننده در اين جشن سينمايي هستند.

سي اثر جعلي از دالي
بنا به اعلام پليس هلسينكي سي اثر از مجموعه ۳۶۰ اثر «سالوادور دالي» كه در فنلاند به نمايش در آمده بود، جعلي است.
به گزارش خبرگزاري «مهر»، اين آثار در نمايشگاهي به مناسبت يكصدمين سالگرد تولد اين هنرمند سرشناس اسپانيايي در پايتخت فنلاند به نمايش در آمده بود. پليس احتمال مي دهد ۱۵۰ اثر ديگر از هنرمنداني همچون خوان ميرو، مارك شاگال، پابلو پيكاسو و اندي وارهول كه در اين نمايشگاه به نمايش در آمده نيز تقلبي باشند.

همزمان با ولادت حضرت علي (ع) آغاز مي شود
اجراي پنج هزار نمايش ميداني در۷۰ نقطه شهر تهران
همزمان با ولادت حضرت علي (ع) ۵۰۰۰ نمايش ميداني با موضوع اميد، انتظار و اخلاق شهروندي از صبح فردا در ۷۰ نقطه شهر تهران اجرا خواهد شد.
به گزارش ايسنا، معاون هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با اعلام اين خبر گفت: اين نمايش ها تا ۲۳ شهريور ماه در شمال، جنوب، شرق و غرب تهران در ساعت هاي ۱۸ تا ۲۰ اجرا خواهد شد.
وي افزود: به علت تعدد مراكز خدمات رساني شهري و فضاي سبز مناطق ۴ و ۵ شهرداري، بخشي از اين اجراها در فضاي سبز و مراكز عمومي و خدماتي اين مناطق اجرا مي شود.
حسين جعفري گفت: فرهنگسراهاي هنر، كودك، بهمن، انديشه، ملل، توچال، طبيعت، بانو، سلامت، دانشجو، نوجوان، دهكده، معرفت، قائم، مهر، فروزش، اقوام، ولاء، سالمند و پايداري و خانه هاي فرهنگ گل ها، محصل، فرهنگ نور، اعتماد، شمشيري، علامه طرشتي، باصفا، ابوسعيد، خزانه، بعثت، حافظيه، فرشته آزادي، خواجوي كرماني و فدك از جمله مراكزي است كه به اجراي نمايش اختصاص يافته است.
اين نمايش ها همچنين در بوستان هاي اركيده، مجيديه، گلبرگ، پليس، نوفل لوشاتو، احدزاده، رسالت، جعفرپناه، لويزان، جواديه، نور، اناري، ملت، استقلال، شاهد، ساحل، آزادي و مجموعه فرهنگي ورزشي برادران خادم و مركز آموزش توسعه نيروي انساني نارمك به اجرا درمي آيد.

تاريخ هنر روي اينترنت
010440.jpg
موسسه فرهنگي و آموزشي «اندرو ملون» در آمريكا گنجينه وسيعي از آثار هنري جهان را در زمينه هاي مختلف بر روي شبكه اينترنت در اختيار اساتيد و محققين اين رشته ها گذاشته است. به نوشته روزنامه نيويورك تايمز، اين مجموعه شامل سيصد هزار تصوير مي شود.
«اندرو ملون» مؤسسه اي خصوصي است كه هر ساله با اهداي كمك مالي از پروژه هايي در زمينه پيشرفت آموزش عالي، موزه ها و حفاظت از آثار هنري، هنرهاي نمايشي، حفظ محيط زيست و امور اجتماعي حمايت مي كند. اين سايت اينترنتي كه «آرت استور» نام دارد (www.artstor.org) با سرمايه سه ميليون دلاري مؤسسه ملون ايجاد شده است.
به گزارش بي بي سي، پيشرفت تكنولوژي در بسياري از نقاط جهان، انقلابي در كار تحقيق و تدريس ايجاد كرده است. با مجهز شدن مؤسسات آموزشي به كامپيوتر و حضور پرده هاي نمايش با كيفيت بالا در كلاس هاي درس، روش تدريس نيز متحول مي شود.
تا به حال چندين مجموعه از آثار هنري بر روي شبكه اينترنت قرار گرفته كه معروف ترين آنها مجموعه آميكو، شامل كپي صد هزار اثر هنري از موزه  هاي آمريكا از جمله موزه متروپوليتن است. سايت اين مجموعه كه دو ميليون نفر عضو دارد سال آينده در آرت استور ادغام خواهد شد.
بيل گيتس، ميليونر معروف و طراح نرم افزارهاي كامپيوتري نيز به زودي مجموعه اي شامل هزاران تصوير را بر روي شبكه اينترنت عرضه خواهد كرد.
اما تمايز مجموعه ملون در انتخاب آثار، نحوه فهرست كردن آنها و كيفيت بالاي تصاوير است كه به بيننده امكان مي دهد با بزرگ كردن قسمت هاي كوچكي از يك اثر هنري، براي اولين بار، جزئياتي را كه تا به حال از دسترس خارج بوده مطالعه كند.
در سايت اينترنتي آرت استور آمده است كه محققين و استادان تاريخ هنر در دانشگاه ها مي توانند در ابتداي سال تحصيلي مجموعه اي ديجيتال از كليه آثار هنري مورد نيازشان را از روي اين سايت آماده كرده و در حين تدريس در كلاس، به كمك كامپيوتر و از طريق شبكه اينترنت به دانشجويان عرضه كنند.
تا به حال اين كار از طريق كپي آثار قابل دسترس بر روي فيلم اسلايد و نمايش آن به كمك پرژكتور انجام مي گرفت. اين مجموعه هاي اسلايد از مهمترين منابع تحقيق در مؤسسات آموزشي بوده و هستند. اما كامپيوتر به مرور جايگزين اين تكنولوژي مي شود. كمپاني ايستمن كداك تابستان امسال توليد پرژكتورهاي اسلايد را متوقف كرد.
تكنولوژي به هر شكلش هزينه دارد و دسترسي به آرت استور نيز در حال حاضر تنها با پرداخت حق عضويت و از طريق كتابخانه ها و مؤسسات آموزشي امكان پذير است.
اين مبلغ به نسبت تعداد مراجعين هر مؤسسه تغيير مي كند. در حال حاضر، حق عضويت مؤسسات آموزشي محلي در آرت استور ۱۰۰۰ دلار و پرداخت ساليانه آنها ۱۲۰۰ دلار است. براي دانشگاه هاي بزرگتر اين مبلغ به ۴۰ هزار دلار حق عضويت و ۲۰ هزار دلار پرداخت ساليانه افزايش مي يابد.
بنابر اعلام موسسه ملون، اين مجموعه در حال حاضر تنها در آمريكا قابل دسترس است اما گردانندگان در تلاشند كه آن را به يك مرجع تحقيق و آموزش جهاني تبديل كنند.

بهارستان
زمستان هنوز رخت برنبسته است
و درخت سيب ناگهان
به هيات آبشاري
از ستارگان عطرآگين جلوه مي كند
پابلونرودا - ترجمه كسري حاج سيد جوادي

پاسخ به پرسش پزشكي
تپش قلب
از دكتر روزنفلد درباره علائم «اتريوونتريكولار بلاك» سئوال شده و وي گفته است كه علائم اين عدم هماهنگي مخازن بالايي و پاييني قلب عبارتند از: بي نظمي تپش قلب و آهسته شدن آن، احساس ضعف و سرگيجه، نزديك به حالت بيهوشي قرار گرفتن و گاهي (به ندرت) غش كردن. اين بيماري بعضي اوقات هم بدون هيچگونه علامتي است. هر فرد مخصوصاً سيگاري ها، كساني كه علاقه مند به خوردن چربي حيواني و روغن جامد هستند، ۶۰ ساله ها به بالا، مرض قندي ها و كساني كه داراي كار و يا زندگاني استرس زا هستند و كار ضرب الاجل دارند، آنان كه در خانواده خود بيمار قلبي داشته اند و نيز كساني كه داروي شيميايي مصرف مي كنند بايد مراقب تپش قلب خود باشند كه تند، كند و بي نظم نشود و در صورت مشاهده يكي از اين حالات با دكتر ملاقات كنند.

برگي از تاريخ
افكار جان لاك فيلسوف تجربه گرا
۲۹ اوت در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۵۰۰ پيش از ميلاد، دوران پادشاهي داريوش بزرگ، ميترا از سوي دربار هخامنشي پس از مشورت با روحانيون آيين زرتشت، به عنوان نماد نور، مهر و دانايي پذيرفته شد و مقرر شد كه در روز مهر از ماه مهر (جشن مهرگان) تدابيري به كار گرفته شود تا مهر، دوستي، نور و دانايي در دل ها تقويت و نهال مهرورزي پرورش يابد و پندار بد، دشمني ورزيدن و ظلمت نهي گردد و اين برداشت به عنوان يك عامل مبارزه دروني با شيطان، ناداني، بدي ها، تاريكي و ستم در ميان ملل ديگر ترويج يابد. در سال ۱۵۳۳ ميلادي «فرانسيسكو پيزارو» كه از سوي دولت اسپانيا مأموريت تصرف اراضي آمريكاي جنوبي و انتقال طلاي آنجا را به اسپانيا داشت پس از دستگير كردن آتاهوالپا امپراتور قوم متمدن اينكا و گرفتن خزانه طلاي او كه اسپانيا را ثروتمند كرد وي را برخلاف وعده اي كه داده بود به قتل رساند. در سال ۱۸۴۲ جنگ ترياك ميان چين و انگلستان با پيروزي انگلستان پايان يافت و در نتيجه چين، هنگ كنگ را از دست داد، درهاي چين به روي بازرگانان انگليسي باز شد و واردات ترياك از هند و معتاد شدن چينيان ادامه يافت. در سال ۱۳۶۰ بر اثر يك انفجار تروريستي در تهران، محمدعلي رجايي رئيس جمهور و محمدجواد باهنر نخست وزير وقت جان سپردند.
اينك برگ امروز: امروز زادروز جان لاك فيلسوف تجربه گراي (امپيريسيست) انگليسي در سال ۱۶۳۲ است كه بر پايه افكار او اعلاميه استقلال ايالات متحده نوشته شده و علوم سياسي و فلسفه سياسي شكل آكادميك گرفته است. به باور لاك هر فكر، عقيده و دانش ناشي از تجربه است. او مي گويد بشر طبيعتاً داراي حقوق و تكاليفي است و اين حقوق عبارتند از حق حيات، حق آزادي، حق مالكيت و... آزادي از نظر لاك همانا برابري سياسي افراد و برخورداري از حقوق مدني است. او مي گويد: وظيفه هر دولت محافظت از حقوق مردم است و توجيه وجود دولت در همين محافظت از حقوق مردم است كه بهتر از خود فرد مي تواند اين وظيفه را انجام دهد و توان محافظت از حقوق اتباع و داشتن موفقيت در اين كار، درجه شايستگي يك دولت را نشان مي دهد و اگر يك دولت نخواهد و يا نتواند حقوق اتباع را محفوظ بدارد، منطق وجودي خود را از دست مي دهد و بر مردم است كه حاكم ديگري را برگزينند. لاك مي گويد: اين فقط مردم هستند كه بايد تصميم بگيرند كه چه كسي بر آنان حكومت كند.
www.iranianshistoryonthisday.com

انتشار دوباره مهمترين روزنامه  الكترونيك هنري جهان
روزنامه آرت ديلي، كه پرطرفدارترين روزنامه الكترونيك هنري جهان به شمار مي رفت، بار ديگر فعاليت خود را آغاز كرد.
به گزارش خبرگزاري مهر، روزنامه آرت ديلي كه طي يك دوره فعاليت هشت ساله تبديل به پرطرفدارترين روزنامه (Online) فعال جهان در زمينه هنرهاي تجسمي شده بود، بار ديگر فعاليت خود را آغاز كرد.
اين روزنامه خرداد ماه گذشته به علت ناتواني در پرداخت هزينه هاي خود مجبور به متوقف كردن فعاليت هايش شده بود در حالي كه سايت اينترنتي آن با تعداد ۵۰۰۰ بازديدكننده در روز پربيننده ترين سايت فعال خبري اينترنت بر طبق آمار هاي منتشر شده از سوي موتور هاي جستجوي گوگل و ياهو به شمار مي رفت.
به دنبال از سرگيري فعاليت هاي اين روزنامه بر بالاي نشان سر صفحه آن عبارت «آرت ديلي بازگشت، از حمايت شما تشكر مي كنيم» به چشم مي خورد.
بازگشت اين روزنامه كه توسط يك تيم چهار نفره علاقه مند به شكل رايگان بر روي اينترنت منتشر مي شود، با حمايت هاي مردمي صورت گرفته است.

هم انديشي جهاني شدن و هنر برگزار مي شود
اولين هم انديشي از مجموعه هم انديشي هاي جهاني شدن و هنر با نام ايران و هند توسط فرهنگستان هنر و با مشاركت خانه هنرمندان ايران برگزار مي شود.
در اين هم انديشي كه فردا در تالار بتهوون خانه هنرمندان ايران برگزار مي شود، صاحبنظران و انديشمندان ايراني و هندي به ارائه مقاله خواهند پرداخت.
صاحبنظراني چون آتول كومارسين ها، هريش نارنگ، مانيشا سينگ و پراياگ شوكلا در اين همايش حضور خواهند داشت.
چهار محور اين هم انديشي به ترتيب زير اعلام شده اند: ۱- نگاه منطقه اي و نگاه جهاني به هنر (تاثيرپذيري) تعاملي يا تقليد ناشي از سلطه پذيري) ۲- هنر در دوره پسا استعماري ۳- تحولات فن آوري و هنر در عصر جديد ۴- هنر موزه اي و هنر پويا

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
امانت دار
موتورسيكلت قديمي خود را پارك كرد و داخل حمام عمومي شد. موقع دوش گرفتن دو انگشتري جامانده را ديد و برداشت، با لبخند به حمامدار تحويل داد و از حمام خارج شد. موتورسيكلت قديمي در جاي خود نبود.
حسين حبيب زاده

گشتي در دنياي خبرها
عروسي مردگان
ژوهانسبورگ: دو روز پيش مردي در آفريقاي جنوبي، نامزدش را به قتل رساند. آنها كه قرار بود هفته آينده با يكديگر ازدواج كنند با هم درگيري لفظي پيدا كردند كه مرد عصباني ابتدا نامزدش را به قتل رساند وبعد به دليل علاقه زيادي كه نسبت به او داشت بلافاصله خودكشي كرد.اما اين پايان ماجرا نبود چون اقوام اين زن و مرد تصميم گرفتند پيش از دفن جسد آنها برايشان مراسم عروسي برگزار كنند.به همين دليل قرار است لباس عروسي بر تن عروس و داماد مرده كرده و كشيش آنها را به عقد يكديگر درآورد و سپس به خاك سپرده شوند.
سرقت پل فلزي
سارايوو: شش دلال آهن در بوسني به اتهام سرقت و فروش يك پل آهني ۱۳ متري دستگير شدند. سارقان اين پل فلزي را كه متعلق به ۱۵۰ سال پيش بود به چند قطعه تقسيم كرده و اين قطعات را در مجموع به ارزش ۱۷۴ دلار فروختند.پس از اينكه ساكنان دهكده، پليس را از اين موضوع مطلع ساختند، مأموران شش سارق را چند روز پس از وقوع حادثه دستگير كردند.
توالت هوشمند
آمستردام:اولين توالت هوشمند در شهر آمستردام هلند مورد بهره برداري قرار گرفت. در اين توالت حسگرهاي گويا نصب شده كه شرايط توالت را براي مراجعه كننده توضيح مي دهد. به عنوان مثال اگر شخص مراجعه كننده سيگار بكشد،  از بلندگوي توالت صداي سرفه پخش خواهد شد و حسگر گويا از وي خواهد خواست تا سيگارش را خاموش كند.همچنين در صورتيكه مراجعه كننده قبلي از سيفون استفاده نكرده باشد، حسگر گويا اين موضوع را به اطلاع مراجعه كننده بعدي خواهد رساند.اما از همه جالب تر اينكه، اگر شما پيش از ترك توالت فراموش كنيد، دستهايتان را بشوييد حسگر گويا به شما تذكر خواهد داد.
اشتباه پليس
لندن: ۱۸ ماه قبل پليس انگليس، گواهينامه راننده اي را به جرم حركت با سرعت غيرمجاز باطل كرد.پليس مدعي شده بود كه اين راننده با خودرو فيات خود با سرعت ۱۸۵ كيلومتر در ساعت در يك جاده بين شهري رانندگي كرده است.راننده كه دانشجوي رشته حقوق بود اين اتهام را نپذيرفت و تصميم گرفت حقانيت خود را ثابت كند. او چندين بار مدعي شده بود كه خودرو فرسوده وي توان حركت با سرعت ۱۸۵ كيلومتر در ساعت را ندارد. به هر حال وي براي اثبات اين موضوع يك مشاور رانندگي را استخدام كرد تا به آزمايش خودرو مورد نظر بپردازد.سرانجام پس از چندين بار آزمايش مشخص شده حداكثر سرعت اين نوع خودرو در صورت وزش باد موافق و در سراشيبي ۱۶۸ كيلومتر در ساعت است.به همين دليل پليس مجبور شد گواهينامه اين راننده را پس بدهد.
توليد برق از موز
سيدني: دانشمندان استراليايي موفق به توليد برق از ژنراتوري شده اند كه سوخت آن موزهاي فاسد است.دانشمندان، موزهاي فاسد شده و غيرقابل استفاده را در يك خمره در بسته نگهداري و از گاز متان متصاعد شده به عنوان سوخت ژنراتور استفاده مي كنند.البته ميزان برق به دست آمده از اين ژنراتور چندان قابل توجه نيست. به عنوان مثال براي اينكه بخاري برقي يك خانه به مدت ۳۰ ساعت كار كند به ۶۰ كيلوگرم موز نياز است.
بزرگترين پيراشكي جهان
نيويورك: بزرگترين پيراشكي دنيا در نيويورك تهيه شد. اين پيراشكي ۴۵۰ كيلوگرم وزن و ۱۸ متر قطر دارد و براي تهيه آن از ۳۰۰ كيلوگرم آرد، ۲۵ كيلوگرم جو، ۶ كيلوگرم نمك و ۹۰۰ گالن آب استفاده شده است. اين پيراشكي به مدت ۱۰ ساعت در دماي ۳۰۰ درجه سانتيگراد بالاي صفر پخته شده است.
نيش زنبور در المپيك
آتن: نيش زنبور باعث شد يك دوچرخه سوار دانماركي از رقابت هاي دوچرخه سواري كوهستان المپيك انصراف دهد.
در دور دوم اين مسابقه، ناگهان زنبور دوچرخه سوار دانماركي را نيش زد و بخش اعظم قفسه سينه اين ورزشكار متورم شد. به همين دليل وي نتوانست مسابقه را به پايان برساند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۵ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۹ و ۵۶ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۳۵ دقيقه

گل و گياه
شقايق مزرعه
010434.jpg
نام علمي: Papaver rhoeas شMother of Pearl'
خانواده: PAPAVERACEAE
گياه يكساله به بلندي ۹۰ و گستردگي ۳۰ سانتي متر است. داراي شاخ و برگ كركدار و برگهاي لوبدار بوده و گلهاي كاسه اي شكل آن به رنگهاي بنفش و صورتي كمرنگ در تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي يا نيمه سايه و خاك مرطوب با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار يا پاييز امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
رسانه
سياسي
شهري
علمي
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |