يكشنبه ۸ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۸۱ - Aug 29, 2004
سرويس دهي ۶ هزار دستگاه اتوبوس از اول مهر ماه
شرايط براي گازسوزكردن اتوبوس ها مناسب نيست
مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران گفت: طي دو ماه اخير ۷۰۰ دستگاه اتوبوس تعمير و وارد خط شده اند و شركت واحد اتوبوسراني از اول مهرماه با ۶ هزار دستگاه اتوبوس در سطح شهر سرويس دهي مي كند.
مهندس مصطفي نوريان در گفت وگو با ايسنا، اظهارداشت: جذب راننده پايه يك براي حمل و نقل درون شهري به دليل ميزان اندك حقوق آن بسيار مشكل است، لذا شركت واحد اقدام به استخدام راننده پايه دوم و آموزش آنها كرد.
مديرعامل شركت واحد به ايسنا گفت: در فصل تابستان به جهت كاهش سفرهاي شهري و مرخصي رانندگان تعدادي از اتوبوس ها در پاركينگ  شركت واحد مستقر شده اند، همچنين در شرايط كنوني كه بيش از يكهزار و ۵۰۰ راننده شركت واحد به صورت ۱۲ ساعتي كار مي كنند، با كمبود راننده مواجه نيستيم.
به گفته نوريان با توجه به اين كه هنوز مصرف گاز در كشور ساز و كار ساده اي ندارد، نمي توان به دليل مطرح بودن بحث آلودگي هوا، تمامي اتوبوس ها را گازسوز كرد زيرا در شرايط فعلي يكهزار دستگاه اتوبوس گازسوز از لحاظ سوختگيري در شرايط عادي قرار ندارد و به جهت كامل نبودن ساز و كار سيستم هاي سوختگيري سازمان بهينه سازي، نمي توانيم به صورت كامل از يكهزار دستگاه اتوبوس گازسوز استفاده كنيم، زيرا اين اتوبوس ها به جهت كمبود امكانات حدود ۲۰ درصد زمان خود را صرف سوختگيري مي كنند.
وي در ادامه با بيان اين كه قرار بود سازمان بهينه سازي مصرف سوخت در تمامي جايگاه هاي سوخت رساني شركت واحد ايستگاه سوختگيري گاز ايجاد كند، به ايسنا گفت: اين طرح در ۷ منطقه شروع و تنها در ۳ منطقه عملياتي شده به نحوي كه يك ايستگاه سوخت گاز طبيعي تا پايان شهريور ماه و ۲ ايستگاه ديگر طي ۴ ماه آينده افتتاح مي شود.
مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران در پايان با بيان اين كه ميزان ايستگاه هاي گازدهي موجود توان تأمين ظرفيت مورد نياز اتوبوسها را ندارد، تأكيد كرد: سازمان حفاظت محيط زيست بايد بپذيرد كه امروز براي گازسوزكردن اتوبوس ها شرايط مناسبي نيست، بنابراين درصدد هستيم تا سازمان محيط زيست را نسبت به استفاده از اتوبوس هاي گازوئيل سوز در شرايط كنوني و از رده خارج كردن آنها به مرور زمان مجاب كنيم.

معاون خدمات شهري شهرداري منطقه ۳:
مرحله دوم طرح مبارزه با جوندگان موذي در شمال تهران آغاز شد
010461.jpg
معاون خدمات شهري و فضاي سبز شهرداري تهران از آغاز فاز دوم طرح فراگير مبارزه با جوندگان موذي در نقاط شمال شهر تهران خبر داد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۳، مهندس عليرضا جهانبيگلو گفت: در راستاي برخورداري شهروندان از محيط زيست سالم و عاري از آلودگي هاي زيست محيطي، براي نخستين بار مبارزه با حيوانات موذي ازجمله موش با بهره گيري از دانش متخصصان، به دو صورت شيميايي و مكانيكي انجام شد و خوشبختانه با اطلاع رساني به شهروندان و جلب مشاركت عملي آنان، محل زندگي و تجمع موش ها منهدم و تعداد قابل توجهي از لاشه موش هاي معدوم جمع آوري شد.
وي با بيان اين مطلب كه اصولا نمي توان وجود موش را كاملا ريشه كن كرد، اما مي توان با اتخاذ تمهيدات و به كار بست روش هايي از رشد جمعيت موش جلوگيري و آنها را كنترل كرد، افزود: در اجراي مرحله دوم اين طرح، كليه انهار و مسيل هاي موجود در سطح منطقه، لايروبي و همزمان عمليات طعمه گذاري انجام شد. همچنين با هماهنگي هاي به عمل آمده با مديريت مراكز تجاري و مجتمع هاي مسكوني، نظامي، آموزشي و درماني، توزيع سم و عمليات طعمه گذاري انجام شده است.
جهانبيگلو در ادامه خاطرنشان كرد: باتوجه به اينكه زباله ازجمله عوامل مهم براي بقاي موش به شمار مي آيد، ضرورت دارد كه شهروندان به توصيه تاكيدي شهرداري مبني بر قراردادن زباله ها در كيسه هاي نايلوني مخصوص و انتقال آن به خارج از محيط كار و زندگي (بعد از ساعت ۹ شب) مبادرت ورزند.
وي افزود: مشاركت صحيح و عملي شهروندان با شهرداري، اصلي ترين عامل موفقيت و دستيابي به طرح زيست محيطي مبارزه با جوندگان موذي است، از اين رو توصيه مي شود شهروندان به محض مشاهده محل زيست موش، مراتب را از طريق تلفن ۱۳۷ به شهرداري منطقه ۳ اطلاع دهند تا كارشناسان فعاليت هاي مربوطه را انجام دهند.

اصلاح هندسي و احداث ۲ دوربرگردان در بزرگراه بسيج
010458.jpg
با هدف بهبود وضعيت شبكه بزرگراهي بسيج مستضعفين، پروژه اصلاح هندسي و احداث ۲ دوربرگردان در تقاطع خيابان ائمه اطهار(ع) در منطقه ۱۴ شهرداري تهران به بهره برداري مي رسد.
علي سعيدي - شهردار منطقه افزود: با توجه به تداخل و تراكم ترافيك وسايل نقليه در ۲ تقاطع بزرگراه بسيح با خيابان هجرت و همچنين قصر فيروزه كه موجب كاهش ظرفيت و ايمني و همچنين افزايش تاخير در بزرگراه مي گرديد، طرح اصلاح هندسي در بزرگراه بسيج مقابل خيابان ائمه اطهار(ع) بصورت اصلاح رفيوژ مياني و احداث ۲ دوربرگردان در مسير شمالي و جنوبي اجرا گرديده است.

مشاركت بخش خصوصي در راه اندازي ۳۰ خط اتوبوسراني
010464.jpg
خزانه  دار شوراي  اسلامي شهر تهران  از بهره برداري ۳۰ خط اتوبوسراني  جديد با همكاري  بخش  خصوصي  خبرداد. اميررضا واعظي  آشتياني  به  وجود محدوديتهاي  ترافيكي  براي  وسايل  نقليه  عمومي در برخي  نقاط تهران اشاره  كرد و افزود:  هم  اكنون  بخش  خصوصي  براي  تقويت ۳۰ خط اتوبوسراني  اعلام  آمادگي  كرده  است . وي  گفت :  هم  اكنون  كار كارشناسي  بهره  برداري  از۳۰ خط اتوبوسراني آغاز شده  است  كه  پس  از فراهم  شدن  مقدمات  اين  طرح  اجرا مي شود.  تا پايان  اين  ماه  شركت  اتوبوسراني  از فروشندگان  داخلي، اتوبوسهاي  اين  خطوط را تحويل گرفته و در اختيار متقاضيان قرار خواهد داد.

شهردار تهران :
وظيفه داريم از سلامتي
سازمان شهرداري پاسداري كنيم
010473.jpg
گروه شهري: طي مراسم ويژه اي كه به مناسبت هفته دولت و گراميداشت شهيدان گرانقدر رجايي و باهنر در فرهنگسراي بهمن برپا شده بود، از ۲۶۰ تن از كاركنان برگزيده شهرداري تهران تجليل به عمل آمد و توسط دكتر احمدي نژاد شهردار تهران به كاركنان برگزيده شهرداري به همراه جايزه لوح تقدير اهداء گرديد.
دكتر احمدي نژاد شهردار تهران در اين مراسم طي سخناني ضمن تجليل از شهيدان والامقام دولت، به ويژه شهيدان عزيز رجايي و باهنر، هفته دولت را به ملت ايران و به ويژه كاركنان زحمتكش دولت و همچنين مجموعه پرتلاش شهرداري تهران تبريك گفت و خاطرنشان ساخت: ما امروز بيش از گذشته به نگاه، اراده و مشي اين شهيدان نيازمنديم و در طول اين ۲۵ سال به ميزاني كه به مشي اين شهيدان نزديك شديم، موفقيت و پيروزي داشتيم و به همان نسبت كه فاصله گرفتيم آسيب ديديم.
وي افزود: ملت ما امروز يك رسالت تاريخي برعهده دارد و آن برپايي يك جامعه پيشرفته است كه بايد الگوي همه عالم قرار بگيرد. به خصوص شهرداري به واسطه برخورداري از نيروهاي دلسوز و فداكار و كارآمد امروز مسئوليت محوري را برعهده دارد.
اين كشور متعلق به همه مردم است. مردم ولينعمت ما هستند. مردم رئيس و صاحب اين كشور و امكانات ما مي باشند، هنر ما اين بايد باشد كه اين امكانات را و اين نيروها و استعدادها را كه متعلق به مردم است به خدمت مردم در بياوريم. هدف نهايي ما روزي است كه مردم، همه ارگان ها و سازمان ها و مسئولين را از خود بدانند.
وي افزود: اگر يك دل حركت كنيم اين راه را خواهيم پيمود.
شهردار تهران خاطرنشان كرد: امروز به مناسبت هفته دولت ما از همكاران خوبمان در شهرداري تجليل مي كنيم. البته بخش عمده كاركنان ما در شهرداري، كاركنان نمونه هستند، اما امروز از اين همه نمونه تعدادي انتخاب شدند تا از آنها تجليل شود و ما ارادت خودمان را به آنها نشان بدهيم.
احمدي نژاد گفت:شهرداري امروز در اوج نگاه ملت ايران است و همين مسئوليت ما را سنگين مي كند. من باورم اين است كه ما به كمك هم مي توانيم تهران را بسازيم و يك سازمان پاك و خدوم را به مردم تهران تقديم كنيم. همه ما موظفيم كه از پاكي و سلامت اين سازمان پاسداري كنيم. هزاران انسان سختكوش فداكارانه تلاش مي كنند تا شهر را بسازند ممكن است يك يا دو سه نفر با غفلت و اشتباه اقدامي بكنند كه چهره اين سازمان را مشوه كند. بنا بر اين پاسداري از اين سازمان يك وظيفه عمومي است.
دكتر احمدي نژاد به مديران توصيه كرد: بايد به گونه اي رفتار كنيم كه فضاي كاري فضاي دلبستگي و پرنشاط باشد و ايجاد انگيزه كند.

ضايعات مصالح ساختماني
010467.jpg
با احتساب ضايعات مصالح ساختماني در كشور مي توان سالانه حداقل ۶۰ ميليون متر مربع ساخت و ساز انجام داد يعني معادل ۱۲۰ هزار واحد مسكوني در كشور ساخت.يك كارشناس مسكن و شهرسازي در گفت وگو با خبرگزاري مهر، با اشاره به پايين بودن عمر مفيد ساختمان در ايران افزود: در حال حاضر عمر مفيد ساختمان در ايران حدود ۲۰ تا ۳۰ سال است كه اين رقم در مقايسه با كشورهاي ديگر بسيار پايين تر و كمتر از نصف است.
عليرضا شاكري گفت ميزان ضايعات مصالح ساختماني در كشور حدود ۲۰ درصد است و اين در حالي است كه اين رقم در كشورهاي توسعه يافته به پنج درصد مي رسد.

چراغ راهنمايي پل نصر حذف شد
010470.jpg
با اصلاح هندسي و احداث دو دوربرگردان در تقاطع بزرگراه شهيد چمران- پل نصر، چراغ راهنمايي اين تقاطع حذف شد.
عزت الله  فرجي  شهردار منطقه   ۶ در گفت وگو با واحد مركزي خبر با اعلام  اين  خبر همچنين  از افتتاح  مسير جديد دسترسي  به  كوي  نصراز طريق  بزرگراه  شهيد چمران  به  خيابان  جواد فاضل  خبر داد.
وي  با اشاره  به  تعريض  بزرگراه  شهيد چمران  در شش  نقطه  به  وسعت  حدود سه كيلومتر مربع  و تكميل  اين  عمليات  افزود: با مسدود شدن  تقاطع  پل  نصرادامه  مسير رانندگان  در جهت  شرق  به  غرب  و برعكس  از طريق دوربرگردانهاي  شمال  و جنوب  اين  تقاطع  انجام  مي شود.
فرجي  اضافه  كرد: در پي  اجراي  طرح  امتداد خيابان  فاطمي و اتصال  آن به بزرگراه  شهيد چمران  چندي  پيش  تقاطع  شهيد چمران  و باقرخان  بسته  شد وبا حذف  چراغ  راهنمايي  در اين  محل  خودروها از طريق  دوربرگردانهاي احداث  شده  در شمال  و جنوب  اين  تقاطع  رفت  و آمد مي كنند.

گزارش موزه تاريخ طبيعي:
ايران تنها زيستگاه ۱۳۰ گونه پروانه است
مديركل موزه تاريخ طبيعي سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اين كه پروانه ها به عنوان يكي از گونه هاي موثر در افزايش باروري گياهان و توليدات كشاورزي در جهان محسوب مي شوند، گفت: حدود ۳۰ درصد (۱۳۰ گونه) پروانه هاي ايران در هيچ جاي جهان يافت نمي شود.
دكتر فاضل در گفت وگو با ايسنا، با بيان اين كه ۲۰۰ هزار پولك بال در جهان شناسايي شده است، گفت: از اين تعداد بين ۱۶ تا ۲۰ هزار گونه «پروانه» و مابقي «شب پره» هستند.
وي افزود:  حدود ۹۰ درصد بيدها در شب و ۱۰۰ درصد پرانه ها در روز پرواز مي كنند.
وي گفت : تا كنون ۳۹۰ گونه پروانه در ايران شناسايي و نامگذاري شده كه بيشترين پراكنش آنها در ارتفاعات «البرز» و «زاگرس» است.
وي با بيان اين كه ۳۰ درصد پروانه هاي ايران در هيچ جاي جهان يافت نمي شود، گفت: بيشتر اين پروانه ها در كوهستان هاي «زاگرس» زيست مي كنند.
به گفته فاضل عمر پروانه ها در جهان از يك هفته تا يكسال است، كه اين رقم در ايران حداكثر يك ماه بوده و تعداد كمي از پروانه ها در كشور زمستان گذراني مي كنند.
وي با بيان اين كه پروانه ها شاخص بسيار خوبي براي سنجش سلامت اكوسيستم ها هستند، گفت: بزرگترين خطري كه پروانه هاي ايران را تهديد مي كند، چراي بي رويه دام است كه موجب نابودي مراتع مي شود.
وي يادآور شد: در دنيا اثبات شده كه پروانه ها ناقل هيچگونه بيماري نيستند و به هيچ وجه خطرناك نبوده و حتي انواع بزرگ آنها نيز اندام مكنده ندارند.
وي معروفترين پروانه تهران را «پروانه مركبات» با نام علمي «Papilio demoleus» خواند و گفت: اين پروانه كه از برگ انواع مركبات مانند نارنج و ليمو شيرين تغذيه مي كند از هند به كشور آمده و در حال حاضر به عنوان معروفترين گونه معرفي شده به تهران محسوب مي شود.
فاضل با اشاره به اين كه پروانه ها آفت نيستند، تصريح كرد: تنها «پروانه سفيد كلم» با نام علمي «Pieris brassicae» در كشور به عنوان آفت مزارع كلم محسوب مي شود.
وي در عين حال يادآورشد: بقاي پروانه ها وابستگي شديدي به اكوسيستم دارد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
رسانه
سياسي
علمي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |