سه شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۸۳
خبر
Co2 و يخچال هاي قطبي
002592.jpg
محققان آلماني «مركز تحقيقات آلفردوگنر در بريم هاون» نسبت به افزايش دماي آب هاي مناطق قطبي و آب شدن يخ ها و يخچال هاي قطبي هشدار دادند.
براساس نظر محققان اين مركز دماي آب منطقه «فرم استريت» منطقه بين گرينلند و جزاير نروژ در عمق ۵۰۰ متري (۶۲۵/۱ فوت)، تا ۶/۰ درجه سانتيگراد (۰۸/۱ فارنهايت)، نسبت به سال ۲۰۰۳ افزايش يافته كه اين زنگ خطري بزرگ براي ساكنان كره زمين است. اين تفاوت چشمگير دما نسبت به سال ۲۰۰۳ در عمق دو هزار متري (۶۵۰۰ فوت) آشكارتر است.
روند روبه رشد گرم شدن آب هاي منطقه «فرم استريت» كه شاخصي براي اندازه گيري دماي آب هاي منطقه قطب محسوب مي شود، از سال ۱۹۹۰ آغاز شده بود، اما از سه سال پيش اين روند شتاب بيشتري يافته و آثار آن را مي توان به صورت هاي مختلف مانند آب شدن يخچال هاي قطبي، مرگ و مير حيوانات دريايي و... ديد.
در ماه ژوئن سال جاري سازمان ملل متحد با اعلام «وضعيت اضطراري» از تمام كشورها درخواست كرد تا مصرف سوخت هاي فسيلي را كاهش دهند، چرا كه Co2 حاصل از اين سوخت ها، يكي از مهم ترين عوامل بالا رفتن دماي كره زمين است و به هر ميزان غلظت Co2 و ديگر «گازهاي گلخانه اي» افزايش يابد، دماي كره زمين نيز افزايش بيشتري مي يابد.
در ماه مارس سال جاري، غلظت Co2 در هاوايي ۳۷۹ قسمت در ميليون ( ppm ۳۷۹) اعلام شد كه نسبت به سال گذشته ppm ۳ افزايش نشان مي دهد.
براساس نظر پژوهشگران اگرچه از دهه گذشته تاكنون افزايش سالانه غلظت Co2 رقمي بين ۳ تا ۸/۱ قسمت در ميليون (ppm ۳-۸/۱) گزارش شده، اما باز هم نگران كننده است. پژوهشگران معتقد هستند با بالا رفتن سطح آگاهي مردم و توجه به كاهش مصرف سوخت هاي فسيلي مي توان به نتايج بهتري نيز دست يافت.
علاوه بر Co2، ديگر گازهاي گلخانه اي نيز سهم عمده اي در افزايش دماي كره زمين دارند، اما به جهت فراوان بودن منابع توليد Co2 مانند نفت، گاز، ذغال سنگ، آتشفشان ها و...، Co2 سهم عمده تري در افزايش دماي كره زمين داشته و آن را به عنوان شاخص در نظر مي گيرند.
سازمان ملل و مركز تحقيقات آلفردوگنر نسبت به افزايش دماي كره زمين و بالا رفتن دماي آب هاي مناطق قطبي هشدار داده و معتقد هستند اگر اين روند افزايش دما ادامه يابد به زودي شاهد از بين رفتن جزاير نزديك به قطب ها و سپس فرو رفتن تدريجي شهرها و كشورها به زير آب خواهيم بود، مگر آن كه به نحوي غلظت Co2 و ديگر گازهاي گلخانه اي كاهش يابد.
سها دادمند

شش نكته درباره
كم شنوايي سالمندان
002594.jpg
كم شنوايي يكي از شايع ترين وضعيت هايي است كه براي سالمندان پيش مي آيد. در افراد بالاي ۶۰ سال، يك تن از هر ۳ نفر و نيمي ازافراد بالاي ۸۵ سال دچار كم شنوايي اند. اختلال شنوايي سبب مي شود در درك و دنبال كردن نصيحت هاي دكتر، عكس العمل نسبت به علائم هشدار دهنده و شنيدن صداي زنگ در و آژير خطر دچار اشكال شويم. همچنين سبب مي شود صحبت با دوستان و خانواده برايمان مشكل شود. همه اين موارد مي توانند خسته كننده، عاجز كننده و حتي خطرناك باشند.
آيا من دچار اختلال شنوايي هستم؟
سؤالات زير را از خودتان بپرسيد. اگر پاسخ شما به ۳ مورد يا بيشتر «بلي» بود، ممكن است دچار اختلال شنوايي باشيد و نياز باشد شنوايي تان توسط پزشك بررسي شود.
- آيا در شنيدن صداي تلويزيون مشكل دارم؟
- آيا در محيط شلوغ و پرسروصدا در شنيدن اصوات دچار اشكال مي شوم؟
- آيا زماني كه دو يا چند نفر همزمان در حال صحبت اند، دنبال كردن گفت وگوها برايم مشكل است؟
- آيا براي درك محاورات معمول،  كوشش زيادي بايستي انجام دهم؟
- به نظرم مي رسد بسياري از افراد هنگام صحبت كردن زمزمه مي كنند (يا واضح صحبت نمي كنند)؟
- گفته هاي ديگران را درست نمي فهمم و پاسخ هاي نامناسب مي دهم؟
- اغلب از افراد مي خواهم صحبت هايشان را تكرار كنند؟
- آيا در درك گفتار زنان و كودكان، دچار اشكال مي شوم؟
- آيا ديگران از اين كه صداي تلويزيون را خيلي بلند مي كنم،  شكايت دارند؟
_ آيا خيلي اوقات صداي زنگ، غرش يا هيس هيس در گوشم احساس مي كنم؟
- آيا به نظر مي رسد بعضي از اصوات بيش از حد بلند هستند؟
چه كاري از من ساخته است؟
وجود اختلالات شنوايي موضوعي جدي است. اگر تصور مي كنيد دچار اشكال شنوايي هستيد، مهمترين كار مراجعه به پزشك است. پزشك ممكن است شما را به يك متخصص گوش و حلق و بيني ارجاع دهد. متخصص گوش و حلق و بيني سعي مي كند علت كم شنوايي شما را تشخيص و درمان مقتضي را پيشنهاد دهد. او نيز ممكن است شما را به كارشناس شنوايي، يعني شنوايي شناس ارجاع دهد. شنوايي شناس مي تواند شنوايي شما را ارزيابي كند. گاهي شنوايي شناس و متخصص گوش و حلق و بيني براي يافتن راه درماني مناسب با يكديگر همكاري مي كنند. در صورت نياز به سمعك،شنوايي شناس به شما كمك مي كند، سمعك مناسب را انتخاب كنيد.
چرا شنوايي ام را از دست مي دهم؟
كم شنوايي علت هاي گوناگوني دارد. بعضي افراد با بالا رفتن سن، شنوايي شان را از دست مي دهند. اين حالت پيرگوشي ناميده مي شود. پزشكان به درستي نمي دانند علت بروز پيرگوشي چيست. اما به نظر مي رسد اين حالت در برخي خانواده ها بيشتر است. يكي ديگر از علل كم شنوايي، قرار گرفتن در معرض اصوات بلند است. اين حالت را كم شنوايي ناشي از سرو صدا مي گويند. بسياري از كارگران صنايع، كشاورزان، نوازندگان آلات موسيقي، كارگران هواپيمايي، كارگران مسئول قطع درختان و ارتشي ها دچار اين نوع كم شنوايي اند. گاه صداي بلند سبب مي شود در گوشهاي خود صداي زنگ، هيس هيس يا غرش بشنويم كه آن را وزوز مي گويند. كم شنوايي ممكن است در اثر عوامل ويروسي يا باكتريايي، سكته ها و بيماري هاي قلبي، ضربه هاي وارده به سر، تومورها و برخي بيماري ها ايجاد شود.
چه درمانها و تجهيزاتي مي توانند مفيد باشند؟
درمان مورد نظر بستگي به نوع اختلال شنوايي دارد. در اين جا به رايج ترين درمانها اشاره شده است:
سمعك
سمعك وسيله كوچكي است كه درون يا پشت گوش قرار مي گيرد. زماني كه از سمعك استفاده مي كنيد، اصوات تغيير مي كنند. اما شما به كمك يك شنوايي شناس مي توانيد به آن عادت كنيد. شايد لازم باشد چند سمعك را امتحان كنيد تا نوع مناسب را پيدا كنيد. از شنوايي شناس بخواهيد سمعك را چند وقتي به شما قرض دهد. تا زماني كه با سمعك خود احساس راحتي كنيد مي توانيد از شنوايي شناس كمك بخواهيد.
وسايل كمك شنيداري شخصي
اين وسايل با كاستن اصوات اطراف به شما كمك مي كنند تنها صداهاي دلخواه و مورد نظرتان را خوب بشنويد. برخي از آنها براي شنيدن اصوات در اتاق هاي شلوغ يا جلسات گروهي و برخي ديگر براي محاورات دو نفري مناسب اند.
سمعك هاي داراي ورودي مستقيم
اين نوع سمعك ها را مي توان مستقيماً  به تلويزيون، راديو، ميكروفون و وسايل كمك شنيداري وصل كرد و بهتر شنيد.
وسايل تقويت كننده تلفن
برخي از تلفن ها طوري ساخته شده اند كه با سمعك هاي خاصي كار مي كنند. اگر سمعك شما دكمه T (تلفن) دارد، مي توانيد از كارخانه سازنده تلفن خود بخواهيد اين نوع تقويت كننده تلفن را روي دستگاه تلفن تان نصب كند. اين دستگاهها به شما كمك مي كنند صداي تلفن را بهتر و اصوات محيط را كمتر بشنويد.
كاشت حلزون
كاشت حلزون سه قسمت دارد: يك قسمت كه روي سر قرار مي گيرد، يك پردازش گفتار و يك گيرنده قسمت سري كه درست پشت گوش قرار مي گيرد. اين گروه اصوات را جمع كرده و به پردازشگر گفتار مي فرستد. پردازشگر دستگاه كوچكي است كه مي توان آن را در جيب گذاشت يا روي كمربند بست. پردازشگر گفتار اصوات را تبديل به سيگنال خاصي مي كند و به گيرنده مي فرستد. گيرنده وسيله گرد كوچكي است به ابعاد تقريبي يك ريالي، كه جراح آن را زير پوست پشت يكي از گوش ها قرار مي دهد.گيرنده سيگنال صوتي را به مغز مي فرستد. دستگاههاي كاشت حلزون غالباً در خردسالاني به كار مي رود كه كم شنوا متولد مي شوند. ولي بزرگسالان دچار كم شنوايي شديد تا عميق نيز، هر چه بيشتر رو به اين تجهيزات مي آورند.
لب خواني يا گفتار خواني
افرادي كه از اين روش استفاده مي كنند، بايد توجه زيادي به گوينده داشته باشند. آنان چگونگي حركات دهان و بدن افراد به هنگام صحبت را در نظر دارند. مربيان آگاه مي توانند به شما كمك كنند طريقه لب خواني يا گفتارخواني را بياموزيد.
آيا خانواده و دوستانم مي توانند مرا كمك كنند؟
بلي،  شما و خانواده شما به كمك هم مي توانيد شنيدن را ساده تر كنيد. بعضي از كارهايي كه مي توانيد انجام دهيد عبارتند از:
* براي خانواده و دوستانتان در مورد كم شنوايي توضيحاتي بدهيد. لازم است آنان بدانند شنيدن براي شما مشكل است. هرچه بيشتر به آنان بگوييد، آنان بيشتر مي توانند به شما كمك كنند.
* از خانواده و دوستانتان بخواهيد هنگام صحبت رويشان به سمت شما باشد تا بتوانيد چهره آنان را ببينيد. نگاه به حركات چهره و حالات آنان، به شما كمك مي كند سخنانشان را بهتر درك كنيد.
* از مردم بخواهيد بلندتر صحبت كنند ولي فرياد نزنند. به آنان بگوييد لازم نيست آهسته صحبت كنند فقط واضح حرف بزنند.
* تلويزيون و راديو را هنگامي كه نياز به آنان نيست، خاموش كنيد.
* توجه داشته باشيد صداهاي اطرافتان مي توانند شنوايي را براي شما مشكل تر كنند. زماني كه به رستوران مي رويد، نزديك آشپزخانه يا بلندگوي پخش موسيقي ننشينيد. صداهاي زمينه شنيدن صداي گفت وگوي مردم را براي شما مشكل مي كند.
ممكن است براي ديگران همكاري با شما در بهتر شنيدن اصوات ابتدا مشكل به نظر رسد. با گذشت زمان شما نيز عادت مي كنيد هنگام صحبت به چهره افراد نگاه كنيد و ديگران نيز عادت مي كنند بلندتر و واضح تر صبحت كنند. صبور باشيد و اين كارها را ادامه دهيد، بهتر شنيدن ارزش اين تلاش را دارد.
از كجا مي توانم اطلاعات بيشتري بدست آورم؟
شما مي توانيد از تمامي مراكز شنوايي سنجي مستقر در درمانگاهها و بيمارستانها اطلاعات بيشتري بدست آوريد. سايت هاي زير اطلاعاتي به زبان انگليسي در اختيار شما قرار مي دهند:
http://www.agbell.org/
http://www.audiology.org/
http://www.entnet.org/
http://www.shhh.org/
http://www.asha.org/
http://www.ata.org/
http://www.ihh.org/
http:/www.nih.gov/nia

منبع: http:// www. Nidcd
ترجمه: گيتا موللي

مرور
گرمازدگي، بلاي جان فوتباليست ها
002596.jpg
«گرما زدگي» يكي از مهم ترين عوامل آسيب رسان به فوتباليست ها مخصوصاً در فصول گرم سال است.
«دكتر كارل روتول» از دانشگاه ناسائو نيويورك مي گويد: «گرمازدگي از مهم ترين عوامل آسيب به فوتباليست ها ست. اين مسئله مخصوصاً زماني كه هوا گرم و مرطوب باشد از اهميت ويژه اي برخوردار است. از اين رو مصرف مايعات در حين تمرين و يا بازي در روزهاي گرم بسيار مهم است. چرا كه با مصرف مايعات ميزان آب بدن تنظيم شده و به دنبال آن قند خون نيز تنظيم مي شود چرا كه با تعرق، آب بدن كاهش يافته، قند خون بالا رفته و بدن با مشكل جدي روبرو مي شود.»
مربيان بايد در روزهاي گرم و مرطوب،  تمرينات سبك را جايگزين تمرينات سخت و طاقت فرسا كرده و از تحرك بيش از حد فوتباليست ها بكاهند.
دكتر روتول در اين باره مي گويد: اگر پس از هر بار تمرين حدود دو پوند از وزن بدن كاسته شود حتماً بايد با مصرف آب و مايعات ديگر وزن را به ميزان اوليه بازگرداند اما اگر بيش از ۲ پوند از وزن بدن كاسته شود، فرد در معرض خطر قرار گرفته و بايد تمرينات را به حداقل رسانده و يا متوقف كرده و با مصرف مايعات كمبود وزن را سريعاً جبران كرد.»
از علائم گرمازدگي و قرار گرفتن فرد در حالت اضطراري مي توان به حالاتي چون گيجي و كلافگي، خستگي مخصوصاً در همه عضلات بدن، سردرد، تپش قلب بالا، تپش يا ضرباني خاص در سر اشاره كرد. با ادامه اين روند و بي توجهي به حالت هاي ذكر شده فرد دچار تشنج، حمله قلبي يا مغزي و در نهايت كما شده و در آستانه مرگ قرار مي گيرد.
بنابراين پزشكان اكيداً به فوتباليست ها توصيه مي كنند تا مصرف مايعات مخصوصاً آب را در روزهاي گرم و مرطوب فراموش نكرده و حتي الامكان تمرينات را به تمرينات سبك محدود كنند. از سوي ديگر كنترل وزن بدن در پايان روز را فراموش نكنند چرا كه كاهش وزن بدن به طور ناگهاني و بيش از ۲ پوند در روز نشانه به هم خوردن تعادل بدن و كاهش شديد مايعات بدن است. اين نكات در روزهاي گرم و در فصول گرم سال ضروري است چرا كه گرمازدگي از مهم ترين عوامل آسيب رسان به فوتباليست ها است سلامت باشيد.
مهتاب .ص.خسروشاهي

علم
ادبيات
اقتصاد
زندگي
سياست
فرهنگ
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  زندگي  |  سياست  |  علم  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |