سه شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۸۳
كشتي ايران در المپيك آتن
شاهمرادوف ايراني
002602.jpg
محمدرضا منصوريان
منصور برزگر در كشور ما به شاهمرادوف كشتي ايران مشهور است، ولي واقعيت اين است كه منصور برزگر همان برزگر است و شاهمرادوف هم همان شاهمرادوف. درك وسيع تر از اين موضوع فقط مي تواند يك چيز باشد و آن اينكه هر دوي آنها از چهره هاي برجسته و شناخته شده كشتي دنيا هستند.شاگردان فراواني را تربيت كرده اند و قهرمانان بسياري هم با استفاده از تجربيات اين دو صاحب مرتبه و اعتبار در ميادين بين المللي شده اند،منتهي يكي ايراني است و يكي هم روسي.
يك نكته روشن ديگر اينكه شايد اگر جاي اين دو در كشتي دنيا عوض مي شد قضيه برداشت ها و موقعيت ها، بسيار متفاوت مي شد.يوري شاهمرادوف پرورش يافته مكتبي است كه در گذشته و حال پرچمدار كشتي دنيا بوده و هنوز هم مردانش پيشتاز اين ورزش در جهان هستند. سيستم هاي علمي و حضور كارشناسان خبره و متخصص در كنار شاهمرادوف امتيازات ويژه اي است كه وي همواره از آنها برخوردار بوده و از داده هاي منحصر به فرد آنها به نحو احسن استفاده كرده است.
اما شاهمرادوف كشتي ايران هيچگاه از چنين امكاناتي برخوردار نبوده و هرگز نتوانسته همه كمالات و دانش پيدا و پنهان خود را به نمايش بگذارد.
سال هاي سال است كه كشتي ايران در مرتفع ترين سكان هدايت ملي پوشان خود از دانش ويژه منصور برزگر سود مي برد. اينكه او اين همه سابقه طولاني در آموزش ملي پوشان كشتي دارد، موضوع كم اهميتي نيست. قطعا در او ظرفيت هاي فراواني ديده شده است كه هيچكس حاضر نيست به راحتي اين چهره را فراموش كند و يا اينكه نخواهد از تجربياتش بهره لازم را بگيرد.
همچون روس ها كه اين بار هم در المپيكي ديگر پوشش كامل كشتي گيران خود را به شاهمرادوف سپردند، ما هم در المپيك آتن منصور برزگر را مامور اين كار كرديم و او هم هر آنچه را كه مي دانست و مي توانست در ارائه كوتاهي نكرد.
اما اينكه روس  ها با شاهمرادوف روسي صاحب ۳ مدال طلا در اين ميدان بزرگ مي شوند و ما عليرغم بهره جستن از شاهمرادوف خود موفق به كسب حتي يك مدال طلا نمي شويم ، تنها دليلش در عدم برقراري يك سيستم منظم و مؤثري است كه شاهمرادوف روسي از آنها برخوردار است و برزگر ايراني ما حتي در مخيله اش هم نمي تواند به فكر استفاده كردن از آنها باشد!
بايد پذيرفت همه آ نهايي كه به دنبال دلايل اصلي عدم موفقيت كشتي ايران در المپيك هستند، بايد به دنبال اين نكته بروند كه فاكتورهاي موفقيت شاهمرادوف و شاگردان روسي اش در ميادين بين المللي چيست؟
چگونه است كه آنها سال هاي سال يكه تاز كشتي دنيا شده اند و ما عليرغم دارابودن استعدادهاي بيشتر و شايسته تر نتوانسته ايم ثبات و پايداري لازم را به كشتي خود در سطوح مختلف بين المللي ببخشيم.
با حضور كشتي ايران در المپيك ۲۰۰۴ برزگر باز هم با واقعيت هاي تازه اي در كشتي روبرو شده است. او بيش از هر زمان ديگري به اين واقعيت رسيده است كه حتي اگر بخواهد به معني واقعي كلمه يك مربي تمام عيار براي كشتي ايران باشد، با چنين مشكلات و كاستي هايي هرگز امكان پذير نيست!
منصـور برزگر سرمربي  تيم  ملي  كشتي  آزاد ايران  درارتباط با عملكرد كشتي ايران در المپيك آتن مي گويد: در اين  زمان  كه  المپيك  آتن  تمام  شده  مسئولان  بايد به فكر المپيك بعدي  باشند و با برنامه ريزي هاي  بلند مدت  و دقيق ، طوري  كار را دنبال كنند كه  يكروز هم  براي  ما يكروز باشد و فردا براي  هر كاري  ديراست  و گذران زمان  مانند هميشه  به  سود كاروان  ورزشي  ايران  مخصوصا كشتي  نمي باشد.
سرمربي  تيم  ملي  كشتي  آزاد درباره  نتيجه  وحاصل  كار كشتي  گيران  اعزامي به  المپيك  آتن  گفت : همه  كشتي  گيران  زحمت  كشيدند و هر كاري  كه  در حدخودشان  بود، انجام  دادند وبرخي  هم  فراتر رفته  و نتايج  جالبي  رارقم  زدند.
از نظر كسب  مدال  و تعدادآن  نسبت  به  المپيك  سيدني  بهتر بوديم  ولي  با حق خوري  مدال  زرين  حيدري  تبديل  به  برنز شد و اگر تا اندازه اي  بين  مسئولان ، كادر فني  و كشتي گيران  هماهنگي  وجود داشت ، قطعا نتيجه اي  كه  حاصل  مي شد ازاين  هم  بهتر بود.
برزگر افزود: از المپيك  سيدني  تا آتن  ۳ رئيس  فدراسيون  و چندين  مربي  تيم كشتي  تغيير كرد و اين  به  كار لطمه  مي زند، مسئولان  اگرنتيجه و سربلندي  كشتي را مي خواهند از همين  امروز بيايند نفرات  را مشخص  كنند و تا المپيك  پكن  به آنان  مهلت  دهند، كه  مربيان  هم  بتوانند نتيجه  دلخواه  را با كشتي گيران ايران  بگيرند. وي  درباره  ناداوري ها در مسابقات  آتن  گفت : در فيلا چند گروه  مافيايي دخيل  هستند كه  مي توان  به  آن اشاره  داشت  مانند گروه  داوران ، تشكيلات  وستاد فيلا و گروه  روسها. در فيلا بايد نفوذ بيش  از حدي  مانند روسها داشته باشيم  كه  حداقل  ۱۲ نفر را درتشكيلات  فيلا دارند،البته  باتوجه  به  نمايندگان برخي  كشورهاي  مشترك  المنافع  و هر جا كه  به آنها اجحاف  شود جلوي  آن راخواهند گرفت .
برزگر افزود: البته  شش  ماه  قبل  به  مسئولان  گوشزد كردم  با كاري  كه  درقبال  مارتينتي  رئيس  فيلا در مسابقات  جهاني  تهران  انجام  داديم  و پول  بليت همسر ايشان  را پرداخت  نكرديم  و همچنين  پرتاب  بطري  و اشيا به  داخل  تشك  وروي  سر داوران  از سوي  تماشاگران ، عواقب  خوبي  در مسابقات  المپيك  نخواهيم داشت ، ولي  كسي  به  حرف  ما توجه  نكرد.
سرمربي  تيم  ملي  كشتي  آزاد گفت : ما نمي خواهيم  كه  فيلا حق  كسي  را به  ما  بدهد،ما فقط خواستار احقاق  حقوق  خود هستيم  و در اين  بازيها همه ديدند كه  كشتي گيران  ايراني  مانند همه  ايرانيهاي  درستكار كه  زير بار منت نمي روند و سر خود را برابر هر كسي  فرود نمي آورند، فقط پهلوانانه  كشتي گرفتند و حريفان  خود را با مردانگي  شكست  دادند.
وي  افزود: ورود به  فيلا بايد تحت  يك  سري  مسائل  سازماندهي  شده باشد، مابايد ارتباطات  خود را زياد كنيم  اما مي بينيم  كه  اگر فردي  هم  درداخل  اين تشكيلات  نفوذ مي كند از داخل  پشتيباني  نمي شود و اين  مسئله  مهمي است  كه  حضورما را دراين  ستاد بين المللي  روز به  روز كمرنگ  تر مي كند. برزگر در پايان  خاطرنشان  كرد: از تمامي مردم  شريف  ايران  چه  در داخل كشور و چه  در خارج  از كشور كه  همواره  حامي تيم  ما بودند و كاروان  كشتي  را از دعاي  خير خود فراموش  نكردند، تشكـر مي كنم  و دست  يكايك  اين  عزيزان  رامي بوسم .

آرزوهاي دن كارلوس
002600.jpg
مريم دري منش : سال پرهيجاني براي كارلوس آلبرتو بود. در دسامبر گذشته، قبل از اينكه ۱۹ ساله شود و پيش از شروع سال، از فلوميننزه به اف.ث.پورتو پيوست و در آنجا قراردادي دو سال و نيمه را به امضاء رساند. او در پرتغال مي تواند قابليت هاي خود را به نمايش گذارده و با پورتو قهرمان جام باشگاه هاي اروپا شود.
پورتو كه در فينال ليگ قهرمانان اروپا از سد اف.ث.موناكو گذشت و پس از آنكه مربي آن، خوزه مورينيو به چلسي نقل مكان كرد و چند تن از بازيكنان كليدي هم اين تيم را ترك كردند، حالا با ويكتور فرناندز،مربي جديد خود در آستانه فصل موفقيت بار ديگري قرار دارد.مهاجم برزيلي اين تيم،كارلوس آلبرتو در اولين فصل حضور خود در اروپا، در مورد برنامه  ها و اهداف خود با مجله champions گفت وگويي انجام داده است.
* به ثمر رساندن اولين گل در فينال جام قهرمانان باشگاه هاي اروپا، چه احساسي برايتان به همراه داشت؟
- خيلي هيجان زده شدم، نه فقط به خاطر زدن گل، بلكه چون آن ديدار، بازي پاياني ليگ قهرمانان بود، حضور در آن جام و آن بازي، فوق  العاده بود.
* هنگام شروع بازي عصبي بوديد؟
-من فقط مي خواستم بازي شروع شود تا بتوانيم عنوان قهرماني را از آن خودمان كنيم. وقتي سوت پايان بازي به صدا در آمد، احساس راحتي زيادي داشتم. مأموريت با موفقيت به پايان رسيد.
* فوتبال اروپا چه تفاوتي با فوتبال در آمريكاي جنوبي دارد؟
- وقتي به پرتغال آمدم، همان احساسي را داشتم كه هر برزيلي وقتي در اروپا بازي مي كند دارد. ريتم بازي طور ديگري است، بازي سريعتر و جنگندگي آن بيشتر است. ما در برزيل هم مي جنگيم ولي با سرعت ديگري بازي مي كنيم.
* چطور فلوميننزه را با پورتو مقايسه مي كنيد؟
- فلوميننزه يك باشگاه خيلي بزرگ است. متأسفانه فوتبال برزيل در يك بحران مالي قرار دارد، بخصوص باشگاه هايي كه در ريو هستند. از علاقه پورتو اطلاع داشتم و با كمال ميل پيشنهاد آنها را پذيرفتم.
* كدام بازيكنان موجب شگفتي شما مي شوند و بازي كداميك از آنها را بيشتر از همه ترجيح مي دهيد دنبال كنيد؟
- بازي رونالدينهو و رونالدو را با علاقه زياد نگاه مي كنم. كسي چه مي داند، شايد روزي من هم در كنار آنها در تيم ملي برزيل بازي كنم. همچنين بازي هاي جونينيو و زين  الدين زيدان را با كمال ميل تماشا مي كنم.
* شما هم نام يك فوتباليست بزرگ برزيلي هستيد...
- نام پدر من كارلوس آلبرتو است و نام خودش را روي من هم گذاشت. اين ربطي به فوتبال ندارد.
* نظرتان در مورد بازيكناني كه در تابستان پورتو را ترك كرده اند چيست؟
- از بابت آنها بسيار خوشحالم. آنها سخت كار كرده  اند و اين يكي از اهداف آنها بود. مسلماً حيف است كه آنها ديگر اينجا حضور ندارند، آنها دوستان من بودند، ولي آنها به باشگاه هاي بزرگي رفته اند.
* آيا پورتو بدين خاطر ضعيف تر شده است؟
- نه.ما بازيكنان بزرگي را از دست داده  ايم ولي بازيكنان بزرگي به ما اضافه شده اند. پورتو بازيكنان مستعد را به خدمت گرفته است و اين تيم در سطح همان تيم قبلي است.
* شما اغلب با دكو مقايسه مي شديد كه به اف.ث.بارسلونا پيوسته است. چه چيز از او آموخته ايد؟
- دكو قبل از هر چيز يك دوست خوب بود. وقتي من به اينجا آمدم، خيلي مراقب من بود. او در پرتغال اعتبار زيادي دارد،  اما فردي بسيار متواضع است. او فردي فوق العاده خانواده دوست است، در رختكن هم هميشه به اين توجه دارد كه كسي از چيزي ناراحت نباشد. در زمين هم تا به صدا درآمدن سوت پايان، به سختي كار مي كند او فوق العاده است.
* براي آينده چه برنامه اي داريد؟
- قهرماني در مسابقات جاري.به علاوه مي خواهم راهم را به سوي تيم ملي برزيل باز كنم.كاري كه تاكنون موفق به انجام آن نشده ام.اما الآن مي خواهم كاملاً روي پورتو تمركز كنم.

خبرها و نگاه ها
آنچه از آتن باقي ماند
المپيك آتن از نگاه آمار
طبق اعلام روزنامه كاتي مريني يونان مهم ترين نكات المپيك آتن طبق آمار به شرح ذيل است:
- تعداد ورزشكار ۱۰۵۰۰ نفر، ۵۵۰۰ همراه،
- تعداد كشورهاي شركت كننده ۲۰۲ كشور،
- تعداد رشته ورزشي ۲۸،
- تعداد نمايندگان مطبوعات ۲۱۵۰۰ نفر،
- ۳۶۶ ساختمان(شامل ۲۲۹۲ آپارتمان با ۸۸۱۴ اتاق)،
- ۱۰۵۰۰ كارمند «آتن ۲۰۰۴» و كاركنان داوطلب در دهكده المپيك،
- فروش ۵/۳ ميليون بليت مسابقات المپيك به ارزش ۲۴۰ ميليون(تعداد كل بليت ها ۳/۵ ميليون)،
تسليم پرچم المپيك به شهرداري پكن
پرچم رسمي بازيهاي المپيك توسط خانم باكوياني شهر آتن تسيلم شهرداري پكن گرديد تا ۴ سال بعد اين شهر ميزبان بيست و نهمين دوره مسابقات المپيك باشد.
آغاز تبليغات المپيك ۲۰۰۸ پكن
همزمان با اختتام المپيك ۲۰۰۴ آتن، تعدادي از روزنامه هاي يونان با اختصاص دادن صفحات كامل خود به معرفي كشور چين به عنوان كشور برگزاركننده مسابقات المپيك ۲۰۰۸ پرداخته اند.
ستايش شبكه هاي مختلف تلويزيوني از
برگزاري موفق المپيك
تعدادي از شبكه هاي تلويزيوني بين المللي،برگزاري المپيك آتن را موفقيتي بزرگ براي اين كشور دانستند. اين شبكه ها برقراري امنيت كامل در طول اين بازيها، حضور جمعيت مشتاق در ورزشگاه ها، برگزاري مراسم پرشكوه افتتاحيه و اختتاميه و سازماندهي مناسب اين بازيها را از عوامل موفقيت آميز اين بازيها دانستند.
نگراني هاي امنيتي و اشتياق اسرائيل
براي كسب مدال طلا
روزنامه انگليسي زبان كاتي مريني چاپ يونان با انتشار مقاله اي به قلم ديويد كراري تحت عنوان: «نگراني هاي امنيتي، اشتياق وافر اسرائيل براي كسب مدال طلا را تحت الشعاع قرار داده است» ضمن تشريح وضعيت ورزشكاران المپيك رژيم صهيونيستي از ابتدا تا كنون، به اقدامات شديد امنيتي براي ورزشكاران اين رژيم در جريان المپيك ۲۰۰۴ آتن و فشارهاي موجود بر ورزشكاران اسرائيلي براي كسب مدال پرداخته است.
اين مقاله همچنين با اشاره به عدم شناسايي رژيم صهيونيستي توسط كشورمان و سابقه امتناع ورزشكاران كشورمان از رويارويي با حريفان اسرائيلي، اقدام آرش ميراسماعيلي قهرمان جودوي ايران و تصميم فدراسيون بين المللي جودو در اين خصوص را براي مسئولان ورزشي آن رژيم ناخوشايند عنوان نموده است. اسرائيلي ها در بين مردم يونان نيز از محبوبيتي كه بقيه تيمها از آن بهره مي بردند، برخوردار نبودند.
آماري از حمل و نقل در طول برگزاري مسابقات المپيك
طبق اعلام مسئولين حمل و نقل يونان روزانه ۴۰۰ هزارنفر از طريق اتوبوس ها، ۵۰۰ هزار نفر از طريق مترو، ۳۵هزارنفر از طريق تراموا و در مجموع بيش از يك ميليون نفر در طول برگزاري مسابقات المپيك جابه جا شده اند. مسئولين يوناني بخش حمل و نقل يونان جابه جايي اين تعداد را پيروزي ارزشمند براي شبكه حمل و نقل كشور مي دانند.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
زندگي
سياست
علم
فرهنگ
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  زندگي  |  سياست  |  علم  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |