چهارشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۹۰
غذاي زنان باردار
از قديم عقيده بر اين بوده است كه زن باردار بايد هر چه مي  تواند بخورد و تمام مواد غذايي هم برايش لازم و ضروري است. اكثر زنان باردار پس از اتمام دوران بارداري به شدت چاق شده و اغلب هيچ گاه هم قادر به برگشت به وزن طبيعي و قديم خود نيستند.
در حال حاضر پزشكان به زنان باردار توصيه مي  كنند از خوردن غذاي زياد پرهيز كنند.پزشكان موسسه پزشكي كارولينسكا در سوئد به زنان بارداري كه تصور مي  كنند بايد به اندازه دو نفر غذا بخورند هشدار دادند.
تحقيقات اخير اين موسسه نشان داده است زناني كه وزن زيادي دارند در معرض ابتلا به چاقي در آينده به ويژه در دوران بارداري قرار دارند. به دليل تاثير نامطلوب چاقي بر زنان باردار، اين زنان بايد در طول دوران بارداري تغذيه مناسب و معقول داشته باشند.

سقط جنين غيربهداشتي
طبق آخرين آمار منتشره، هر ساله حدود ۷۰ هزار زن در اثر سقط جنين غيربهداشتي وناسالم جان خود را از دست مي  دهند كه بيش از نيمي از آنها آسيايي هستند.بر اساس اين آمارها، آسيا ۵۵ درصد سقط غيربهداشتي جنين دارد كه بيشترين رقم نسبت به هر منطقه ديگر است. تنها در سال ۲۰۰۰ حدود ۵/۱۰ ميليون سقط جنين ناسالم در اين قاره صورت گرفت كه پس از آن به ترتيب آفريقا با ۲/۴ ميليون و آمريكاي لاتين و حوزه درياي كارائيب با ۷/۳ ميليون مورد در رده هاي دوم و سوم اين جدول قرار مي  گيرند.سقط جنين غيربهداشتي در كنفرانس ۱۹۹۴ به عنوان نگراني اصلي بهداشت عمومي معرفي شد. در آن كنفرانس ۱۷۹ عضو سازمان ملل اهدافي را در راستاي بهبود بهداشت توليد مثل مادران، آموزش و حقوق آنها و نيز افزايش خدمات خانوادگي براي كاهش سقط جنين ناسالم تا سال ۲۰۱۵ طراحي كردند.

پاي شما، قلب دوم شما
متخصصان متفق القول اعتقاد دارند كه بهترين كفش براي تامين سلامتي پا، كفشي  است كه ازشكل طبيعي پا تبعيت كرده و در حاليكه از قوس هاي پا حفاظت مي  كند، بايد در قسمت تخت كفش و در زير پنجه هاي پا انعطاف پذير باشد
015308.jpg
خودتان قضاوت كنيد!
عليرضا آشوري 
به نظر مي  رسد مردم اين دوره زمانه از يك تناقض واضح بين منطق و عملكرد خود در زمينه سلامتي در رنج هستند، ورزش مي  كنند ولي حمام آفتاب هم مي  گيرند، به جاي شام سالاد مي  خورند ولي در فواصل بين غذاهاي اصلي مدام مواد غذايي پر كالري با كلسترول بالا مصرف مي  كنند.همين مساله در مورد پنجه هاي پاي بسياري از خانم ها هم قابل تعميم است. كافي است از متخصصان ارتوپد و جراحان استخوان سوال كنيد تا درآمد سرسام آور پزشكان از راه درمان پاهاي مجروح شده خانم ها در اثر كفش هاي پاشنه بلند را دريابيد.

دكتر لويد اسميت رئيس انجمن پزشكي ارتوپدي آمريكا مي  گويد: )گرايش اخير زنان به مد، عواقب بدي براي پاهايشان به دنبال خواهد داشت. كفش هاي پاشنه بلند با پنجه هاي بسيار باريك مشكلات عديده اي ايجاد مي  كنند.
كفش هاي با پنجه تيز با پاشنه هاي پنج يا حتي شش اينچي، مد اين فصل هستند كه مزيت قابل ذكري به همراه ندارند. مثل صندل هايي كه رواج فراواني دارند و تمام سطح پا از كفش بيرون مي  ماند( دكتر اسميت مي  گويد: )اين دمپايي هاي لاانگشتي عملا وحشتناك هستند. آنها كاملا تخت و نرم بوده و هيچ حفاظت و حمايتي از پا به عمل نمي  آورند.(
بنابر اظهار نظر متخصصان حتي برخي از كفش هاي ورزشي هم باعث بروز مشكلاتي مي  شوند كه نياز به مداخله پزشكي دارند.
متخصصان متفق القول اعتقاد دارند كه بهترين كفش براي تامين سلامتي پا، كفشي  است كه ازشكل طبيعي پا تبعيت كرده و در حاليكه از قوس هاي پا حفاظت مي  كند، بايد در قسمت تخت كفش و در زير پنجه هاي پا انعطاف پذير باشد. اين ويژگي در اغلب كفش هاي ورزشي رعايت مي  شود.
دكتر اسميت مي  گويد: )يك كفش خوب بايد كفي نسبتا صاف داشته و به نحوي طراحي شود تا پاشنه پا به راحتي در آن جاي گيرد. بايد فضاي كافي براي پنجه پا و انگشتان وجود داشته باشدو قسمت فوقاني انگشتان بايد ازمواد نرم ساخته شود. بهترين حالت اين است كه از بند براي انطباق بهتر كفش استفاده شود.(
بنابر اظهار نظر دكتر )تزادي ديويد( متخصص ارتوپدي از دانشگاه كلمبيا آمريكا، پاشنه بلند مي  تواند به دلايل متعددي باعث آسيب و ضرر شود. پاشنه بلند، پا را از حالت طبيعي خود خارج كرده و باعث كوتاه شدن تاندون آشيل مي  شود. از سوي ديگر چنين كفش هايي وزن بدن را به طور نامتناسب به قسمت برجسته روي پا منتقل مي  كنند كه باعث مخدوش شدن تعادل و توازن عملكرد پاها خواهد شد.
دكتر ديويد مي  گويد: )پاشنه بلند سطح تماس پا با زمين را كاهش مي  دهد و با سرازير كردن مسير پنجه  ها باعث چرخش پاها به سمت داخل شده و صاحب كفش را به شدت در معرض پيچ خوردگي مچ پا قرار مي  دهد. پاشنه پا و فرم خاص كف پا به عنوان يك ضربه گير عمل مي  كند. وقتي پا به زمين مي  خورد فشار  آن ۵/۲ برابر وزن بدن خواهد بود.( دكتر ديويد مي  گويد: )وقتي شما روي پاشنه پا راه مي  رويد بايد قادر باشيد تا تاثير ضربه پاشنه را بگيريد. بنابراين پاهاي شما به يك ثبات دهنده محكم تبديل مي  شود. بنابراين قادر خواهيد بود تا پنجه هاي پا را در حالتي متعادل روي زمين بگذاريد. قطعا دلتان نمي  خواهد اين سختي و فشار به استخوان هاي اندام هاي بالايي بدن شما منتقل شود.كمر درد، گردن درد و زانو درد از نتايج تاثير شوك ناشي از قرارگيري يك پاشنه در موقعيت ناصحيح روي اندام هاي فوقاني تر خواهد بود.(
دكتر ديويد معتقد است وقتي شما از كفشي كه با عملكرد طبيعي پا همخواني ندارد استفاده مي  كنيد، مشكلات آغاز خواهند شد.
به علاوه كفش هاي مد روز كه سعي دارند پا را به حالت دلخواه خود در آورند اغلب نوك هاي تيز و باريك دارند كه پا را در فضاي بسيار كمتر از آنچه مورد نياز پنجه هاست جا مي  دهد. كفش هاي تنگ به اعصاب فشار مي  آورند و حتي به آنها صدمه مي  زنند و حتي در دراز مدت باعث آرتريت مي  شوند. كفش هايي با نوك هاي تيز يا تخت هاي سفت مثل كفش هاي چرمي رايج با محدود كردن پنجه و سهولت حركت قوزك پا از عملكرد مكانيكي طبيعي پا جلوگيري مي  كنند.
همچنين كفش هاي تنگ مي  توانند باعث بروز بدشكلي در پنجه ها شوند و علايم ناشي از اين بدشكلي مي  تواند مخفي بماند.دكتر وايزنفيلد متخصص ارتوپدي مي  گويد: )مردم نياز دارند تا كفش  مناسب را با توجه به فرم پا و نوع فعاليت شان انتخاب كنند.(
دكتر نوولا يك متخصص ارتوپد ديگر اعتقاد دارد كه كفش هاي ورزشي هم آسيب هاي فراواني به پا وارد مي  كنند. از جمله آنها مي  توان به صدمه ديدن قوس پا، كبودي روي پاشنه پا و پيچ خوردگي قوزك پا اشاره كرد كه اغلب در كفش هايي اتفاق مي  افتد كه قسمت داخلي سفت و قسمت بيروني آن نرم است. او به بيمارانش توصيه مي  كند كه اگر با كفشي  راحت هستيد همچنان از آن استفاده كنيد و اگر بعد از پوشيدن يك جفت كفش جديد دچار درد و ناراحتي شديد به احتمال خيلي زياد كفش هايتان مقصر هستند. دكتر نوولا مي  گويد: )به بيمارانم مي  گويم تا وقتي كه با كفش هاي جديدتان احساس راحتي نكرده ايد، كفش هاي قديمي را دور نيندازيد چون با اين كار از شر رفت و آمدهاي مكرر نزد پزشك خلاص مي  شويد چون به سادگي با مقايسه كفش هاي قديمي و جديد مي  توان ايراد كار را پيدا كرد.(مد پرستي و علاقه به تعويض پياپي كفش فقط ضررهاي مالي به دنبال ندارد. جراحان ارتوپد با قاطعيت بيشتري مي  توانند در اين زمينه اظهار نظر كنند.
منبع: نيويورك تايمز

صداي موسيقي وريه
پيچ بلندگوها را تا آخر بچرخانيد، فشار بالاي صدا ،هواي داخل ريه هاي شما را كاملا خالي كرده، باعث روي هم خوابيدن (كولپس)ريه هاي شما مي   شود.)جان هاروي( متخصص ريه بيمارستان سات ميد بريستول با همكاران بلژيكي خود همصدا شد تا ظهور اين خطر را هشدار دهد. در مجله )قفسه سينه،( Thorax، ۴ مورد كولپس ريه بر اثر گوش كردن به صداي بلند موسيقي گزارش شده است.دكترها معتقدند در بافت هاي خارجي ريه، تعدادي كيسه هوايي وجود دارد كه وقتي ريه تحت ارتعاش شديد صوتي قرار مي  گيرد، اين كيسه هاي هوايي به شدت لرزيده و امكان پارگي آنها وجود دارد. در صورت وقوع اين امر، نشت هوا از ريه رخ مي  دهد و در موارد وخيم تر اين نشت چنان زياد است كه باعث كولپس ريه مي  شود. البته فقط فركانس هاي خاصي بين ۳۰ تا ۱۵۰ هرتز خطرزا هستند.احتمال كولپس  ريه در مردان به علت قد بلندتر، بيش از زنان بود و البته سيگاري ها هم بيشتر از ديگران در خطر هستند.

داروهاي ضد افسردگي زير علامت سوال
لاله ميراسكندري 
كريستوفر پيتمن گفت كه تمام جزئيات آن شب مخوف اواخر سال ۲۰۰۱ را - زماني كه او پدر بزرگ و مادربزرگش را كشت- به ياد دارد؛ خون، اسلحه، انفجار، صداهاي التماس و حتي صداي آژير گيرنده هاي اطفاي حريق.
او بعدها به روانشناس دادگاه گفت:  )چيزي درگوش من صدا كرده و مرا تشويق به اين كار مي كرد.(
حالا بعد از گذشت ۳ سال، كريستوفر پيتمن كه هنگام ارتكاب قتل ۱۲ ساله بود، در مقابل اتهام قتل از نوع درجه يك قرار دارد. اگر تلاش دادستان براي بالغ اعلام كردن كريستوفر به نتيجه برسد، مي تواند او را براي تمام عمر به زندان بفرستد. در حالي كه دادستان، وي را يك قاتل خطرناك معرفي مي كند، وكلاي پيتمن مي گويند كه وي اين قتل ها را به دلايل غيرقابل كنترل (مصرف داروي ضد افسردگي(Zoloft انجام داده است.
اين ادعاها كه قبلا هم مطرح شده بودند، زياد موفقيت آميز نبودند و اكثر متخصصان پزشكي عقيده دارند كه هيچ ارتباطي بين داروهاي ضد افسردگي و اعمال خشونت آميز وجود ندارد.ولي پرونده پيتمن توجه زيادي را معطوف خود كرد، چون با اولين حركت ها عليه تاثير داروهاي ضد افسردگي بر كودكان و بزرگسالان همزمان شد. افسردگي، وضعيت پيچيده اي است و ضد افسردگي هايي مثل Zoloft تا به حال كودكان و بزرگسالان بي شماري را نجات داده است.در ماه اخير سازمان FDA در حال بررسي آثار كلينيكي داروهاي ضد افسردگي است كه نشان مي دهند بعضي اطفال و بزرگسالان افسرده اي كه از اين داروها استفاده مي كنند بيشتر از بيماراني كه با دارونما درمان مي شوند ميل به خودكشي دارند.كارخانه فايزر (Pfizer) آمريكا سازنده داروي Zoloft است و تا به حال شكايات زيادي از اين كارخانه و ديگر سازنده هاي داروهاي ضد افسردگي مطرح شده است و البته مسوولان اين كارخانه همچنان در حال انكار رابطه دارو و جنايت هستند. گروه هاي مخالف مصرف داروهاي ضد افسردگي ها توسط كودكان در مورد پرونده پسر ديگري در شمال كارولينا پيروز شده اند و اميدوارند در مورد پرونده كريستوفر هم پيروز شوند. بعضي روانشناسان تاييد مي كنند كه كريستوفر هنگام ارتكاب قتل كاملا تحت تاثير حالت رواني ناشي از مصرف Zoloft بوده است، ولي نگران هستند كه انتشار اين عقيده در بين عموم باعث ترس و وحشت والدين كودكاني  شود كه به خوبي توسط Zoloft و داروهاي مشابه آن درمان مي شوندZoloft. از دسته داروهاي مهاركننده آپ تيك سروتونين است. اين دسته دارويي، داروهاي رايج ديگري مثل Paxil و Prozac را هم شامل مي شود.

در مقوله دهان و دندان
همايش پريودنتولوژي
چهارمين همايش انجمن علمي پريودنتولوژي با هدف بررسي بيماري هاي مربوط به شهروندان ۹ و ۱۰ مهرماه امسال در تهران برگزار مي  شود.
دكتر اميررضا ركن دبير اجرايي اين همايش، با اعلام اين خبرگفت: اين همايش با هدف آشنايي محققان و دندانپزشكان با پيشرفت هاي جديد در زمينه پريودنتولوژي و ايمپلنت هاي دنداني و نيز ارايه تحقيقات انجام شده در اين رشته ها برپا مي  شود.
از عمده محورهاي اين همايش مي  توان به روش هاي پيشگيري از بروز بيماري هاي لثه، شيوه هاي درماني غيرجراحي براي بيماري هاي لثه، آشنايي با روش هاي بازسازي و ايجاد بافت هاي از دست رفته در درمان بيماري هاي لثه نام برد.
دكتر ركن  افزود: شركت كنندگان در اين همايش، ضمن آشنايي با تكنيك هاي درماني بازسازي دندان هاي قدامي از بعد زيبايي با تكنيك هاي جديد درمان انواع بي  دنداني ها با استفاده از ايمپلنت آشنا خواهند شد.
پوسيدگي و ناهنجاري فك و صورت 
دكتر علي محمد اعرابي رئيس انجمن دندانپزشكي استان فارس در آستانه برپايي نخستين كنگره كشوري انجمن دندانپزشكي ايران كه از تاريخ ۱۹ تا ۲۳ شهريور در شيراز برپا مي  شود، اعلام كرد: پوسيدگي و زود از دست دادن دندان ها در كودكي سبب اختلالات و ناهنجاري هاي اسكلت فك و صورت در بزرگسالي مي  شود. وي با اشاره به اينكه با تشخيص به موقع و جراحي فك وصورت مي  توان اين اختلالات را رفع كرد، افزود: )بسياري از اختلالات فك و صورت در دوران رشد با درمان هاي غير جراحي قابل درمان بوده يا به حداقل خود مي  رسد تا جايي كه از جراحي هاي وسيع بعد از بلوغ جلوگيري مي  شود.(
پوسيدگي در اطفال 
باز هم خبري از شيوع پوسيدگي. دكتر عباسعلي پايدار متخصص پاتولوژي دهان و فك و صورت و دبير نخستين همايش كشوري انجمن دندانپزشكي ايران در شيرازهم گفت: پوسيدگي دندان ها از شايع ترين مشكلات دوران كودكي است تا جايي كه بيش از نيمي از كودكان و نوجوانان ۵ تا ۱۷ ساله دچار پوسيدگي دندان هستند. دكتر پايدار ضمن اشاره به اين مطلب افزود: امروزه شيوع پوسيدگي دندان ها بر خلاف كشورهاي صنعتي و پيشرفته كه توانسته اند اين معضل را مهار كنند، در جوامع در حال توسعه از جمله در كشور ما روبه افزايش است. وي ياد آور شد: متاسفانه بهداشت بد دهان اثر عميقي بر سلامت عمومي و كيفيت زندگي دارد

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |